Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple TV-app komt vanaf 10 november uit op Xbox One, Series X en S

De Apple TV-app komt vanaf 10 november, de dag van de release van de Xbox Series X- en S, beschikbaar op de Xbox One en de twee next-genconsoles van Microsoft. Er waren al geruchten dat de app van Apple op komst was voor de verschillende consoles van Microsoft.

Microsoft heeft de komst van de Apple TV-app bekendgemaakt, al geeft het bedrijf verder weinig nadere details, zoals de vraag of er sprake is van ondersteuning van 4k, hdr en Dolby Atmos. De ondersteuning van Dolby Vision en Dolby Atmos worden alleen genoemd bij 'apps als Netflix, Disney+ en Vudu'. Gelet op het taalgebruik lijkt het niet om een uitputtende lijst te gaan, maar het is niet duidelijk of bijvoorbeeld Dolby Vision ook ondersteund worden bij de Apple TV-app. Ook veel andere, bekende streaming-apps zijn vanaf 10 november beschikbaar op de next-genconsoles.

De komst van de Apple TV-app betekent dat gebruikers van de Xbox-consoles toegang kunnen krijgen tot bijvoorbeeld de content van de Apple TV+-streamingdienst. Ook zal de uitgebreide filmcatalogus van de iTunes-store beschikbaar komen via de Apple TV-app, met films die door gebruikers zijn te huren of aan te schaffen. Nogal wat films uit deze filmcatalogus zijn via de Apple TV 4K beschikbaar met Dolby Vision.

Er waren al langer geruchten over de komst van de Apple TV-app naar de Xbox-consoles. Onlangs werd al duidelijk dat de app van Apple beschikbaar komt op de dag van de release van de PlayStation 5. Apple TV komt tevens naar de PlayStation 4.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-11-2020 • 17:56

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Toevallig zat ik afgelopen weekend te bomen over wat voor mij de meest waardevolle aanvulling zou zijn, naast Netflix. Dat gaat Prime worden, alleen al van dat prettige lage maandtarief. En Borat en Picard natuurlijk. 😀
En The Office en zo staan er nog wel wat meer leuke series en films op Prime.
En Dexter met volgend jaar een nieuwe seizoen.
Eerst nog even door The Man in the High Castle heen en eens kijken of The Grand Tour de hype waard is.
Persoonlijk vind ik The Grand Tour beter. Specials zijn helemaal gaaf.
The Grand Tour! Een echte aanrader!
En Jiskefet sinds kort op prime :P
Ja, ik zag het ook. 👍 Over klassiekers gesproken, Debiteuren, Crediteuren niet zeker?
De echte klassiekers hebben die al lang op VHS!

;)
Laatst kwam ik op zolder een DVD box tegen met de naam "Een doos vol lullo's". 😊
Iets minder klassiek maar alsnog nostalgisch _/-\o_
De originele series op Apple TV+ zijn best goed. Het is alleen dat het er zo weinig zijn. Het is dus best aan te raden om af en toe een maandje lid te zijn.
Zou Microsoft dan ook alle series afzonderlijk beoordelen?😜
Zoveel series heeft Apple TV+ niet dus ze zijn snel klaar :P

Even zonder dollen ik hoop dat deze deal Apple en Microsoft nader tot elkaar brengt en dat Apple xcloud gaming mogelijk gaat maken op iOS apparaten.
Nú zal het Dolby Atmos wél tot zijn recht komen, want via het Apple TV kastje was altijd het volume bijpompen.
Wat dacht je van een versterker/receiver?
Zit er tussen en meerdere die klagen over het lage volume van de Apple TV
Hoe bedien je deze apps op een console?
Doe je dat met de controller of is er een app voor op je telefoon die je kan gebruiken?
Die eerste optie lijkt me vrij frustrerend als je iets moet zoeken...
Hiervoor is de Xbox Media Remote.
Leuk feitje: De Series X ondersteunt ook de Media Remote van de Xbox One.

Edit: diverse "smart remotes" werken ook met de Xbox One. Zo kwam ik er achter dat mijn Samsung TV de Xbox automatisch herkende, en ik met de Samsung afstandsbediening kon navigeren door het Xbox menu.

[Reactie gewijzigd door Gaaiz op 2 november 2020 19:00]

De afstandsbediening van mijn LG werkt ook out-of-the-box op mijn Xbox, best handig :)
Waarschijnlijk gaat dat via HDMI-CEC. Samsung heeft er waarschijnlijk een lekkere naam op geplakt. Bij LG heet het bijvoorbeeld SimpLink. Maar is allemaal HDMI-CEC.
Ik denk zelfs via IR, want oorspronkelijk ondersteunt de One (X) geen CEC. Volgens mij inmiddels via een update wel, maar vrij beperkt.

Hoe de televisie via HDMI herkent wat voor device het is, is me verder onbekend.
heeft gewoon netwerk id

een simpele 10 euro remote kun je overal vinden voor de xbox, wel zo slim want de controller vreet batterij als je hem daarvoor gebruikt
oh leuk, ik vroeg me dit overlaatst al af. ik heb zo'n remote maar het enige minpunt hieraan is, is dat ik hem niet kan gebruiken omdat de xbox in een gesloten kast zit en de IR er niet door geraakt.
Met een afstandsbediening.
Controller, telefoon (Xbox app) en media remote.
Doe je dat met de controller of is er een app voor op je telefoon die je kan gebruiken?
Ja. :+

Eén van die opties, of een afstandsbediening want er zit een IR camera in de Xbox.
Hoe ironischer kan het zijn Apple en Microsoft. Zou Apple ook 30% afstaan?
Het is vooral ironisch dat er altijd commentaar is waneer er initiatief genomen wordt. Ga er maar van uit dat deze 2 techreuzen een onderlinge deal gesloten hebben waar ze beiden beter van worden.

For that matter hoeveel apps heeft msft in de AppStore waar ze potentieel 30 % op lunnen vangen?
Iedere game die digitaal word aangekocht.
Wij weten niet hoe belangrijk Msft dat vind en net zo min weten we als msft voor elke game 30% afdraagt. Waar we kunnen van uitgaan is dat het aantal O365 abonnees wat via de App Store betaald beperkt zal zijn en dat dat op dit moment een van de cash cows is van msft.

Maar goed. Ik ga er van uit dat ze een deal gesloten hebben waar ze elk iets naar de tafel gebracht hebben wat de ander wou. De inhoud daarvan zullen we wellicht niet te weten komen

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 2 november 2020 19:25]

Wij weten niet hoe belangrijk Msft dat vind en net zo min weten we als msft voor elke game 30% afdraagt.
Dat weten we wel.

https://wccftech.com/appl...nds-its-30-app-store-cut/
Microsoft Store:

30% on games
30% on all sales in Business and Education stores
30% for Windows 8 devices
15% otherwise
Xbox:

30% (15% for non-video game subscriptions)
Microsoft also enforces usage of the company's own payment gateways and APIs for in-app purchases and disallows circumventing these mechanisms.

Microsoft’s App Developer Agreement states that “[n]ew App and in-App Product submissions to the Store are required to use Microsoft’s commerce engine to support purchase of any In-App Product(s) that are or can be consumed or used within [the] app.”
Microsoft Store Policies require that “[i]f your product includes in- product purchase, subscriptions, virtual currency, billing functionality or captures financial information ... You must use the Microsoft Store in- product purchase API to sell digital items or services that are consumed or used within your product. Your product may enable users to consume previously purchased digital content or services, but must not direct users to a purchase mechanism other than the Microsoft Store in- product purchase API.”
Iedere game die via de Xbox Store verkocht worden MOETEN 30% inleveren.
https://blogs.windows.com...eement-new-revenue-share/
Als je zo min mogelijk gebruikt maakt van Microsoft diensten om de store heen, hoef je maar 5% aan Microsoft af te dragen. Je kon in het verleden ook je eigen betalingen regelen, maar dat is volgens mij al enige tijd geschrapt.

Maar dat is de Microsoft store voor Windows, de Xbox store staat hier los van en is 30% voor alle apps en games.
Thirty percent (30%) of Net Receipts for: (a) all Apps and In-App Products
acquired by Customers in the Microsoft Store on an Xbox console and
billed to such Customers on a non-subscription basis
Ik kan het zo niet terug vinden, maar toen Microsoft die store introduceerde met Windows 8, gaven ze ook aan dat die 30% best dicht in de buurt kwam van de daadwerkelijke kosten en dat Microsoft daar slechts een paar % van in de broekzak kan stoppen. De kosten waren deels omdat het voor Microsoft ook een beetje nieuw was allemaal. Ondertussen denk ik dat die 15% veel realistischer is, als je alles al hebt staan en het draait allemaal soepel.

Consoles blijven een beetje een aparte markt met enige nuance, ik kan me niet heugen dat Apple ooit iPhones met verlies verkocht heeft of tegen een splinterdunne marge, om dat daarna in te halen met software/games verkopen. Dat is nog een beetje een fatsoenlijk business model.
Apple blokkeerde XCloud gaming, dus ja beetje ironisch
Dacht ik dus ook gelijk aan. Toen ik dit artikel zag. Misschien een deal gemaakt dat xcloud wel straks mag op ios?
Klopt same here.. Er komt plots ook een TV app voor Playstation enzo volgens mij, dus lijkt mij dat het ethische weer van de tafel bij Apple en ze dealtjes sluiten.

Nadeel is wel dat XCloud alleen gaat werken als je elke game apart installeert op IOS, wat de lol er al weer afhaalt.. Denk persoonlijk dat MS het gewoon via de browser beschikbaar moet maken zoals Stadia, zijn ze meteen van die 30% van en word de XCloud app niet opeens verwijderd als Apple iets niet aanstaat.

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 7 november 2020 16:36]

Daarvoor zijn wij ;)
Onwaarschijnlijk dat er een deal voor nodig is. Apple heeft gewoon een app gepubliceerd voor Xbox als een ander. Microsoft vraagt daar geen 30% voor.
OFFICE 365, Xbox Live, One Drive en nog talloze games voor mobiel en de komst van GamePass zal hier ook genoeg problemen bezorgen. Dit is de allereerste keer dat ik Apple een product zie uitbrengen voor een ander platform. Tenzij je Apple Music op android ook mee rekent en daar houd het ook op. Wat staat Apple af aan MS wat ze niet dik en dubbel al verdienen aan wat MS afstaat aan Apple. Geen enkele deal in de wereld geeft daarin voordeel aan Apple dus ga er maar van uit dat ook zij gewoon 30% betalen en erbij lachen want niemand neemt een Apple TV+ abonnement via de Xbox als je het al bij het kopen van een nieuwe iPhone of iPad krijgt. Ze hoeven niks af te staan.
Staat het in de Xbox Store dan? Want ik heb maar 1 Android device een Sony Bravia en het staat niet in de Play Store sommige tv's krijgen het met een systeemupdate.
Ja, bij de apps van de Xbox Store (zodra de app released is)
Het valt op als men een reactie geeft op Apple godslasterlijk is ,het was gewoon een ingeving wat voor een drama werd gemaakt enkele weken geleden ,als dat al voor jou zeuren is ben jij wel een saaie piet en hey men wordt niet lelijk men is al lelijk ;)
Microsoft kijkt naar Sony zoals Sony naar Microsoft kijkt. Dit is alleen een Apple release/keuze omdat het voor Apple interessant is. Zij hebben door dat het geld in de toekomst in diensten zit en minder in hardware. Daarom zijn er ook Samsung en LG tv’s met de Apple TV app.
Ik heb een iphone en alleen een xbox one op mn huiskamer tv. Dit is dus echt goed nieuws voor mijn opstelling gezien ik nu veel makkelijker kan casten naar de tv! Er is voor de xbox bijvoorbeeld geen NPO app en die kan ik nu makkelijk mirroren naar de tv. Er is wel een xbox app om te casten naar de tv vanaf ios, maar dat werkte voor geen meter.
Denk niet dat de app airplay support gaat brengen naar de xbox
Ah, ik ging er automatisch van uit. Jammer..
Ik snap dit nooit zo goed. Waarom zo'n groot, duur apparaat gebruiken voor media consumptie? Leuk dat het kan hoor, maar ik weet niet hoeveel watt een Xbox slurpt. Als je dan wilt wat jij wil, koop je toch gewoon een Chromecast, of een mi stick/box. Keuze zat.
De app van Apple TV Plus werkt niet samen met een Chromecast, ook niet met de Chromecast TV.
Dus ik ben er zelf erg blij mee, ben wel in het bezit van een Xbox One S.
De serie Tehran is een aanrader, heb ik vooralsnog op de iPad gekeken.
Omdat hij waarschijnlijk ook games speelt? Ik moet zeggen dat mijn Xbox One S veel beter werkt dan mijn Chromecast v2. Hopelijk werkt het via ethernet beter want heb zopas een ethernet adapter voor de Chromecast gekocht.
Klopt ja, ong 60% games en de rest wat youtube, twitch en netflix. Heb het wel overwogen hoor ivm energieconsumptie. Maar is op dit moment niet de moeite waard.
je kunt kodi installeren op de xbox one.

incl de basis plugins waaronder ook npo app

netwerk streamen is wat werk (alleen met nfs dus je hebt een win10 pro of nas nodig)

maar werkt uitstekend
Dank voor de tip! Heb kodi al voor mediabestanden maar van de npo via plugin had ik nog niet gehoord.
er zijn natuurlijk ook plugins die meer kunnen maar die zitten niet in de officiële store , maar elke plugin die er is werkt ook op de xbox

zoals ik al zei investeren a 10 euro in een losse remote is wel wenselijk
Ik heb met kodi op de one alleen nog maar problemen gehad om netwerk bestanden af te spelen op mijn one.
ik gebruik hem samen met een synology nas, nooit problemen, het zou ook via w10 pro moeten kunnen

geef toe het was even werk, het is niet super gebruiksvriendelijk, maar het werkt uitstekend bij mij

enige wat ik heb is dat ik het volume op mijn tv hoger moet zetten.

waar ik normaal op 7-10 sta moet ik afhankelijk van bestand 25 -35 kiezen

dat is denk ik geen xbox issue aangezien de games het niet vereisen

[Reactie gewijzigd door panterarosso op 5 november 2020 12:23]

Next step: Xcloud op ios }>
Dan kun je lang wachten, Apple promoot liever zijn eigen Apple Arcade.

Edit: 'apple wil ook zelf de content die op een apparaat binnenkomt kunnen bepalen'. Terwijl ze het dan weer wel goed vinden om films en videos te laten streamen.

[Reactie gewijzigd door f4b14n op 2 november 2020 19:51]

Apple Arcade is geen streamingdienst dus er is geen enkele reden om xcloud en arcade te vergelijken.
Nee, maar ik bedoelde dat is ook iets waar je verschillende spellen mee kunt spelen onder een abonnement.
Door dit nieuws denk ik juist dat je niet lang hoeft te wachten. We gaan het zien.
Ik zie dit wel als onderdeel van een deal tussen Apple en Microsoft die ertoe kan leiden dat xcloud er wel op wordt uitgebracht. Overigens schijnt console-streaming al wel mogelijk te zijn en dat is toch al de helft van de toepassing imo

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 2 november 2020 19:30]

De Android TV app voor op de Nvidia Shield tv (Pro) laat nog opzich wachten. Komt die nog wel? Sommige Sony TV's, die op Android TV draaien, hebben hem al. Ik heb me nooit verdiept of ik hem kan sideloaden. Dat hele Apple TV+ vind ik niet interessant. Alleen met Originals en zonder back catalog kom je er niet. Dat zag iedereen aankomen, behalve de topmannen van Apple.
Zou hem graag inderdaad op het Android TV Platform zien verschijnen, zou een mooie aanvullende App zijn voor op mijn Philips OLED! Momenteel gebruik ik hiervoor de Apple TV4K, maar liever op de tv zelf, hoe minder rand apparatuur des te liever....

[Reactie gewijzigd door dinandus op 2 november 2020 19:02]

Ik ben wel van dit soort keuzevrijheid. Een prima dienst, niet meer gebonden aan de hardware van een merk, voor iedereen beschikbaar die daar behoefte aan heeft. Uiteindelijk voor de consument veel prettiger en daar moet het om draaien.
Mooi! Goed nieuws, zat hier al op te wachten. :)
Inderdaad, heb een jaartje AppleTV gratis gekregen bij mijn telefoon. Kan ik iig een Long Way up kijken (hopelijk in 4k / HDR?)