Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer brengt Wolverine V2-controller met programmeerbare knoppen uit voor Xbox

Razer brengt een eigen controller voor de Xbox Series X en S uit. Die heeft een 'beter ergonomisch ontwerp', twee programmeerbare extra knoppen, en Razers eigen Mecha-Tactile actieknoppen. Het gaat om een bedrade controller.

De Razer Wolverine V2 is een officieel gelicenseerde Xbox-controller voor de nieuwe generatie consoles. De controller maakt voor de d-pad en de actieknoppen gebruik van de Mecha-Tactile-techniek van het bedrijf. Die hebben volgens Razer een actuatieafstand van 0,65mm. Daarmee zouden ze meer dan een derde sneller zijn dan de originele Xbox-controllers.

Aan de achterkant heeft Razer de triggers aangepast. Die hebben een hair trigger-modus waarmee de triggers eerder worden geactiveerd, en een trigger stop waarmee sneller kan worden gevuurd. De controller heeft daarnaast twee extra knoppen die niet op de originele Xbox-controller zitten. Die zijn via een app op de Xbox te configureren. De knoppen zitten op de achterkant naast de triggers. De controller is bedraad en heeft een kabel van drie meter. De Wolverine V2 weegt 247 gram, en kost 119,99 euro.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

20-11-2020 • 11:14

56 Linkedin

Reacties (56)

Wijzig sortering
De Wolverine V2 weegt 247 gram, en kost 119,99 euro.
Dat geld voor een bedrade third-party controller? Oef. Tough sale.

Nu probeert Razer waarschijnlijk het +100 euro gat op te vullen tussen Microsoft's Elite controller (~165 EUR) en de standaard controller (~55 EUR), maar dan nog is het voor dat een belachelijk hoog bedrag, mede omdat zowel de duurdere als de goedkopere controllers ook draadloos gebruikt kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 november 2020 11:35]

Dat kunnen ze wel proberen maar niet met een bedrade controller :+
Wist je niet dat echte gamer producten bedraad zijn? Mijn muizen (gaming laptop en desktop) hebben allebei een muis met een draadje, en je ziet toch echt wel dat ik gewoon veel sneller ben, voor die muizen ging in 0-12, nu 12-0. Dus tja. /s

Maar even serieus, ik zou echt geen controller met draad willen, met mijn muizen was ik toch wel een beetje de accu/batterijen zooi zat (zeker wanneer je hem meeneemt in een laptop tas), maargoed dan zit het draad ook niet in de weg. Echter zit ik niet te wachten op een draad die over de salontafel slingert.

De Elite controller is duur, maar die koop ik toch 100x liever.
Tuurlijk zijn die dat alhoewel de latency problemen niet meer zoals vroeger zijn. Momenteel heb ik ook een draadloze muis voor gaming (logitech g pro wireless) en werkt perfect hoor.

Maar een controller idd nee dankje :).
Maar even serieus, ik zou echt geen controller met draad willen,
Liever heb ik altijd de optie om een draad te gebruiken, zoals dat kan met de Xbox One controllers (maar niet de draadloze Xbox 360 controllers zonder een aparte ontvanger voor de PC). Soms is een draadje net zo handig, zoals bij het gebruik van een laptop op de bank.
Ideaal is natuurlijk inderdaad een optionele kabel. Daarbij vind ik de Xbox controllers wel weer veel fijner dan die van de PS, want bij de PS4 zit ik alsnog regelmatig met draad te spelen, want opladen doet die niet wanneer de console uitstaat, en je werkt natuurlijk met een ingebouwde accu.
Mijn PS4 laad de controller wel op als ie uit staat. Je kan dit aanzetten in de instellingen van de console, maar je console zal dan meer stroom verbruiken.

Heb zelf de console dan ook eigenlijk nooit uitstaan, maar op slaapstand (scheelt ook weer met het laden van je games als je hem aanzet)
Ik speel zelf bedraad op de One S, scheelt nèt dat hele kleine beetje lag :)
Ik dacht eerst dat deze ook pedalen achterop zou hebben zoals zijn voorganger maar dat het artikel dat misschien vergeten was of zo... Maar nee, die zitten er dus niet op! Dan is het inderdaad echt veel te duur.
Ik vind hem eerlijk gezegd er niet heel mooi uitzien. :o
Razer producten zijn naar mijn mening altijd hit or miss, in het geval van deze controller een hele grote miss voor mij ;)
Ja vind ik ook, en nog storender vind ik het feit dat je dat ding dan ook nog eens met een kabel moet gebruiken. Ok, de kabel is dan wel 3 meter, maar ik zit zelf al 4,5m van de TV af ongeveer, en zal wel niet de enige zijn.
Ergonomie en uiterlijk staan wel vaker tegenover elkaar, al hoeft dat natuurlijk niet per se.

Ik vind die bolle handgrepen er niet uitzien, maar bijvoorbeeld na een poosje op de PlayStation-controllers krijg ik echt verkrampte handen. Zulke bollingen zoals hier zouden veel lekkerder liggen, denk ik.
Maar daarbij wil ik toch betwijfelen of deze ergonomisch echt wel beter zijn dan de xbox controllers. Deze worden voor zover ik weet tot in het kleinste detail ontworpen aan de hand van oversized en undersized mockups. Of Razer hier evenveel aandacht aan heeft besteedt?
Precies. Een one-size-fits-all approach.
Dat is zelden het best mogelijke voor alle maten handen.
Ik vind hem eerlijk gezegd er niet heel mooi uitzien. :o
Niet mooi, maar vind deze er stiekem best wel comfy uitzien.
Zeker die bulky (bijna rubber ogende) handvatten.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 20 november 2020 11:31]

Jammer dat dat ding niet van Adamantium gemaakt is. :)
Waarom voor dit geld niet de knoppen onderop de controller stoppen? Zie ik veel meer waarde in dan aan de achterkant waar je niet praktisch bij komt.

Leverd ook nog eens winst op bij shooters, meer actief kunnen doen tijdens het schieten, dat werkt met dit helemaal niet.
Ligt er aan hoe je de controller vasthoud.

Ik heb zelf de Razer Raiju tournament edition en die heeft ook extra schouder knoppen en knoppen op de achterkant. Als je iemand bent die de triggers gebruikt met de wijsvinger, dan zitten de extra scouder knoppen inderdaad ver weg maar de knoppen op de achterkant lekker dichtbij, maar ben je iemand die de triggers gebruikt met de middelvinger, dan liggen je vingertoppen direct bovenop de extra schouder knoppen, maar dan zijn de knoppen op de achterkant weer onhandig.

Deze controller is dus duidelijk gebouwd voor de tweede categorie spelers.
Op mijn Razer Sabertooth gebruik ik de knoppen aan de onderkant juist niet, ik heb ze er niet eens gemonteerd zitten. Juist omdat ze aan de onderkant mijn vingers in de weg zitten.

De knoppen zo half tussen de schouderknoppen en triggers in zitten voor mijn handen op de perfecte plaats. Precies onder de toppen van mijn wijsvingers. In mijn ervaring prima te bedienen zonder de schouderknoppen ongewild in te drukken.
Maakt het nog uit? De latency van de controller of de diepte van je knopjes maken al niet zo veel uit, en op een console lijkt het me al helemaal niet meer relevant. Het enige wat ik me dan nog kan voorstellen dat mensen zich er beter bij voelen, maar dat is het dan ook wel.
Hij is bedraad :? Niet echt relaxed om dan lui vanaf de bank ermee te gamen.
Dat is erg belangrijk om latency te voorkomen. Ik heb zelf de eerste Wolverine (eveneens bedraad) en daarbij vergeet je het vrij snel.
Maar als je zo competitief bent dat een beetje latency opweegt tegen het ongemak van een bedrade controller waarom speel je dan überhaupt met een controller?
Ik heb er niet echt last van. Enneh... ik heb de afgelopen jaren op een One X gespeeld dus dan wil een controller wel helpen ;)
Ik geloof dat het inspeelt op de draadloze-verbinding-betekent-lag mythe. Maar dat is voor het overgrote deel dus een mythe.
[edit]waarbij de lag die ook invloed zou hebben op je prestaties.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 20 november 2020 12:22]

Niet zozeer lag, maar latency is wel degelijk een issue. Ik merk het bijvoorbeeld in GTA5 op de Xbox One X. Ik merk dan het verschil tussen bedraad en draadloos met de Elite controller. Vooral bij het besturen van auto's.
Placebo effect, zie deze tests als voorbeeld:

https://youtu.be/T4LB3JrDK_Y

Of als je liever de spreadsheet wilt: https://onedrive.live.com...&authkey=!ACpxr1WBk51xW78

Nagenoeg geen verschil tussen wireless en wired bij de meeste controllers. Bij de standaard Xbox One controller is er zelfs überhaupt geen verschil, die krijgt pas wat meer latency als je de Bluetooth verbinding gebruikt.

Toegegeven, het is getest op een PC maar ik neem voor het gemak even aan dat dit voor de console hetzelfde is.
Lag is een ander woord voor latency, mocht je dat niet weten.
Ik dacht altijd dat met lag werd bedoelt dat een game trager loopt doordat je apparaat het niet helemaal kan bijbenen, in plaats van de vertraging tussen input en actie. Hoe dan ook, ik merk dat er meer vertraging is met een draadloze controller dan met een bedrade controller. De game zelf loopt soepel.
Feitelijk is er altijd sprake van lag. Lag is opgebouwd uit de verwerkingstijd van de keten die begint met een gebruikersactie en die eindigt bij de waarneming van de gebruiker dat die actie is doorgevoerd.
De hele lag mythe is gebaseerd op de valse stelling dat je alles mee zou krijgen. Je intenties bedenk je ca. 7 seconden van te voren. Dat is zeg maar het overkoepelende plan. De executie kost ca 250ms per stap en is vooral gebaseerd op ques die je uit de ervaring oppikt. Je perceptievertraging is ca. 50ms.
Kortom, er zijn vele andere factoren van belang die meer invloed hebben. Als jij 10ms meer spendeert omdat iets draadloos is, dan is dat gewoon verwaarloosbaar en alleen voor kinderen met 10 red bull op zou dat te merken zijn.
10ms meer is bijna 1 frame, dat merk je onbewust wel. Het voelt minder snel aan. Ook denk ik niet alles 7 seconden van te voren, en al zeker niet bij GTA5 zoals hierboven werd besproken. Als ik stuur en de auto reageert later dan ik gewend ben is dat zeker storend.
FYI, GTA 5 draait op 30fps op de consoles, 1 frame is dan 33ms.

Er is overigens praktisch geen verschil in latency tussen wired en wireless tegenwoordig, zie bijvoorbeeld deze tests: https://www.youtube.com/watch?v=T4LB3JrDK_Y

https://onedrive.live.com...&authkey=!ACpxr1WBk51xW78

Xbox One wired button press: 17.5ms
Xbox One wireless button press: 17.9ms

Die 0,4ms verschil gaat geen mens voelen, hoe graag ze dat ook willen.
Ik denk eerder dat je het ervaart alsof het zo is omdat je het denkt door de placebowerking van de marketingpraat.
Ik zeg nergens dat het een cruciaal verschil gaat maken, alleen dat het storend kan zijn als er inputlag aanwezig is. En ik snap dat er technisch gezien altijd inputlag is, maar met sommige draadloze controllers valt dit op en is het storend. Dit verschilt ook per toepassing en training van een persoon. Een spel als dammen zou er minder last van hebben dan een reactie game.
Zoals ik @mjz2cool ook al zei: leuk dat je dat denkt maar onderzoek naar reactietijden ondersteunt je claim niet. Verder zijn er gewoon te veel factoren om het op de controller te kunnen gooien.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 20 november 2020 12:29]

Je draadloze controller voegt alleen maar meer latency toe, boven op die andere factoren. Dat verschil kan uitmaken of je het merkt of niet. Een spel zoals Super Hexagon is hier bijvoorbeeld vatbaar voor.
Dat jij dat zo graag wil geloven, dat geloof ik best. Maar tenzij jij over superreflexen beschikt, en dat geldt echt voor maar een héél klein deel van de bevolking, heb je vooral last van bijgeloof. Marketinglui zijn goed in het aanwakkeren daarvan. Net zo goed als dat er hordes kindertjes zijn die denken dat ze beter gaan gamen van een 144Hz scherm en een systeem dat ook 144fps kan leveren. Boven de 90Hz zal je er nooit wat van merken, en voor 99% van je handelingen in spellen waar reactietijd van belang is is ~30 à 45 fps ruim voldoende, omdat alles dat sneller gaat onder de drempelwaarde van je waarnemingsvermogen ligt.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 20 november 2020 12:43]

Sorry, maar nee. Ja alle marketing is erg overdreven en met 144fps wordt je niet opeens een pro speler, maar 30 fps voor een game waar reactietijd belangrijk is is gewoon te weinig.

Als jij wilt geloven dat het marketingonzin is prima, maar ik speel Super Hexagon (willekeurig voorbeeld) liever op 60+fps dan op 30fps. Daarnaast komt de latency van je draadloze controller daar nog eens boven op.
Je kan ook gewoon geloven dat mensen die dit nu aangeven wel degelijk verschil merken. Of dat perceptie is of een daadwerkelijk verschil maakt natuurlijk niet uit. Ik snap de drang niet helemaal om mensen te overtuigen dat het niets uitmaakt.
Ik moet toegeven dat ik wel tamelijk vasthoudend ben geweest, maar het bedraad-is-beter fabeltje moet nu toch eens de wereld uit wat mij betreft. En nee, ik neem niet zo maar van een ander aan dat dit soort onzin toch klopt als dat gewoon feitelijk klinkklare nonsense is.
Dat kan allemaal zijn, maar ik merk het verschil, op een negatieve manier voor die draadloze controller. Of dat nou een verschil van 10ms of 10s is, dat maakt niet uit.
Nee, dat maak je jezelf wijs, waarschijnlijk omdat het je is aangepraat door marketinglui. Maar als je het graag wil geloven, be my guest :)
Hoewel ik het met je eens ben dat veel van dit soort geneuzel marketingpraat is en niet overtuigt van ben (overtuigd van niet) dat de vertraging van een draadloze controller merkbaar is (verschil tussen draad en draadloos in enkele ms, dat is niet merkbaar, is 10ms voor veel dingen wel te merken. Probeer maar een instrument te bespelen met 10ms vertraging ;)
Op zich is een usb verleng kabel zo in geprikt en je kan liggen, alleen ja je moet wel weer naderhand die kabel opruimen.
Hij is bedraad :? Niet echt relaxed om dan lui vanaf de bank ermee te gamen.
Hij is bijna 100 gram lichter dan een draadloze controller. Het verschil tussen 250 en 350 gram voel je best wel. Er kan ook best nog een latency verschil zijn, maar ik merk dat persoonlijk niet.
Om het een beetje in perspectief te plaatsen, een bedrade controller weegt ongeveer net zo veel als een draadloze controller zonder de batterijen.
Het gewicht maakt me niet zoveel uit. Bij mij is de afstand tot de tv gewoon best groot, en over zulke kabels kan je ook nog eens struikelen. Lijkt me niet erg handig in mijn situatie.
Voor mij dus precies het tegenovergestelde. Ik zit toch wel kort op mijn bureau, dus de kabel ligt niet in de weg en het extra gewicht van een draadloze controller voegt dan dus niets toe.
Je moet wel grote handen hebben om bij de triggers aan de achterkant te kunnen komen lijkt mij. Al helemaal als je niet ook tegelijk de LB of de RB in wil drukken?
Mij lijkt deze controller niks, maar dat zou ik pas kunnen beoordelen als ik hem in de handen gehad heb. Zou hem best wel eens willen testen.
Ik heb de Wolverine v1 in mijn bezit, en het is de beste controller die ik heb gehad. Programmeren on the fly, knoppen voelen perfect aan, een zgn muis klik, en onverwoestbaar. De verf is van de knoppen door bijna 2000 uur The Division 2, maar alles functioneert nog als dag 1. Door PvP is een bedrade controller voor mij persoonlijk een must. Deze is voor mij niet interessant, omdat er geen back paddles opzitten. Ik gebruik alle 6 de extra knoppen op de v1 controller. Trouwens destijds de ultimate gekocht voor 120€ op Amazon.
Ga deze waarschijnlijk wel halen, ik voel altijd iets meer deadzone in de Xbox controllers. Vooral merkbaar in BF5, ik speel dan zoveel slechter dan op de PS4 Pro.

Heb eerder een Razer Raiju Mobile controller gehad, en de kwaliteit is echt geweldig van de knoppen tot bauwkwaliteit.

Ik had gehoopt met de Series X controller dat dit beter zou zijn maar helaas.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True