Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ori and the Will of the Wisps rendert intern op 6k-resolutie op Xbox Series X

Ori and the Will of the Wisps zal op de aankomende Xbox Series X-console intern worden gerenderd in een 6k-resolutie, waarna dat vervolgens door supersampling weer wordt teruggeschaald naar 4k. Dat zou de beeldkwaliteit verder moeten verbeteren.

Thomas Mahler, game director van Moon Studios, spreekt op het forum van Resetera over een modus op de Series X waarbij de game intern op 6k wordt gerenderd. "Ik denk niet dat er voorlopig iets vergelijkbaars zal zijn op het vlak van de beeldkwaliteit", zegt hij. Daarmee suggereert hij dat deze modus de grafische kwaliteit in ieder geval flink verhoogt in vergelijking met andere modi. Mahler voegt daar een opmerking aan toe, waarbij hij de beeldkwaliteit via deze in deze 6k-modus beschrijft als 'obsceen, met hdr en filters er bovenop'.

Ori and the Will of the Wisps is net als de voorganger Ori and the Blind Forest een side-scrolling platformgame die er grafisch weliswaar goed uitzet, maar niet het uiterste van de hardware van de Series X zal vergen. Waarschijnlijk maakt dat het mogelijk de game intern op de hogere 6k-resolutie te laten renderen. Overigens is dat ook het geval bij een andere, grafisch minder veeleisende game als The Touryst. De ontwikkelaar daarvan liet eerder aan Wccftech weten dat hun game op de Series X in 6k wordt gerenderd en op de Series S in 4k, waarna de resolutie wordt teruggeschaald.

Welke modi Ori and the Will of the Wisps precies zal ondersteunen op de Series X is nog niet duidelijk, maar het is al langer bekend dat het spel op deze console in 4k en 120fps is te spelen. Waarschijnlijk zal de 6k-modus gepaard gaan met 60 in plaats van 120fps, al gaf Mahler daar verder geen duidelijkheid over. Overigens draait Ori and the Will of the Wisps op de Xbox One X al in 4k-resolutie met 60fps, al waren er na de release in maart klachten over prestatieproblemen en framedrops.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-11-2020 • 14:16

53 Linkedin

Reacties (53)

Wijzig sortering
Dus eigenlijk ouderwetse AA. (render on higher resolution and downscale).

Daar krijg je wel de mooiste en scherpste beelden mee.
Nee supersampling. De ouderwetse multisampling anti-aliasing (MSAA) rendert alleen de depth en stencil buffers extra keren (dus niet de kleur, waardoor de shader niet nog een keer word aangeroepen), en alleen bij de randen van objecten. In een moderne deferred renderer zou de shader wel extra keren moeten aangeroepen, en dan zelfs per lichtbron. Dat is dus waarom die techniek tegenwoordig niet meer vaak gebruikt word.
Supersampling werkt veel simpeler en rendert alle buffers op hogere resolutie.
Dat zegt hij ook. Supersampling, het renderen op een hogere resolutie en het vervolgens downscalen van het beeld, werd al gedaan voordat MSAA werd toegepast. MSAA had echter een lagere impact en toen het werd geïntroduceerd waren de door jou genoemde nadelen nog niet van toepassing.

MSAA is ook ouderwets, maar supersampling wat dat betreft nog net wat ouderwetser. Dat was in feite AA before men überhaupt van de term AA sprak.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 4 november 2020 14:59]

Supersampling was "vroeger" de enige vorm van AA. Zoals uit de documentatie van PovRay:

> When anti-aliasing is turned on, POV-Ray attempts to reduce the errors by shooting more than one viewing ray into each pixel and averaging the results to determine the pixel's apparent color. This technique is called super-sampling and can improve the appearance of the final image but it drastically increases the time required to render a scene since many more calculations have to be done.
En dan heb je nog NVidia met een nieuwe vorm van supersampling dat helemaal geen supersampling is maar juist upscaling. DLSS.
Het is AI upscaling gebaseerd op super-sampled deep learning data.
't is dan ook niet echt een grafisch hoogstandje. Uiteraard ziet het er verschrikkelijk mooi uit allemaal, maar hele grote landschappen of duizenden texturen renderen hoeft de game niet :P
Het is misschien geen benchmark van graphics, maar de artstyle en post processing is ongelooflijk goed.

Ik vindt met name de optimalisaties op de Switch versie erg indrukwekkend. Daar is het zeker een technisch hoogstandje.

Switch versie: https://www.youtube.com/w...ab_channel=DigitalFoundry
Wat? Dit zijn juist de mooist uitziende games. Ook grafisch gezien.
Leek mij ook, maar ik denk dat Damian doelt op een technisch grafisch hoogstandje. Maar als het voor de ervaring niet uitmaakt of de grafische pracht door ruwe rekenkracht komt, of door een getalenteerde tekenaar, dan hebben jullie allebei eigenlijk gelijk :)
Het is dan toch juist wél een grafisch hoogstandje...
Waarom? Dit klinkt als een workaround voor een groter probleem.

Wat is er mis met de renderer dat het op 4K er minder mooi uitziet dan op 6K-naar-4K. Idealiter zou dat er (bijna) hetzelfde uit moeten zien.
Het is denk ik gewoon een andere manier om te zeggen dat de game 1.5x supersampling gebruikt. Niet echt spannend.
Maar dan nog, waarom? Waarom is renderen op 4K minder mooi? Is dat niet een issue dat gefixt moet worden, om te voorkomen dat games naar dus soort workarounds moeten grijpen?
Maar dan nog, waarom? Waarom is renderen op 4K minder mooi?
Aliasing. Welkom in de wonderewereld van sampling. :)
Daar heb je toch FSAA/MSAA voor?
FSAA geeft per definitie slechter resultaat omdat het geen subpixels gebruikt.
MSAA is beter (gebruikt een soort van subpixels) maar is niet optimaal.
SSAA (wat dit in feite is) geeft veruit de beste kwaliteit omdat het beeld dus werkelijk op een hogere resolutie wordt gerenderd en dan downgesampled.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 6 november 2020 09:02]

Dat verklaart nog niet waarom. En waarom de renderer niet gefixt kan worden om de noodzaak van dit soort hacks weg te nemen.
Maar het is helemaal geen hack. Dit is gewoon de manier om super sampling AA te doen.
Ik weet niet waarom je het een 'hack' vindt en wat je verwacht dat er 'gefixed' moet worden in de renderer. Als je super sampling kwaliteit wilt dan zul je gewoon meer pixels moeten renderen per uiteindelijke pixel. De makkelijkste manier om dat te doen is om het op een hogere resolutie te renderen en dan naar een lagere resolutie te filteren. Standaard techniek voor goede AA.
Nou is het zo dat super sampling er bij complexe 3D scenes flink inhakt qua performance. Dus veel games passen minder gunstige technieken toe, zoals screen space anti aliasing varianten (MSAA wordt tegenwoordig niet echt meer gebruikt vanwege technische redenen).
Maar dit lijkt qua geometrie een simpel spel en dan kun je dit soort betere technieken toepassen. Dus nogmaals, dit is geen 'hack' en er hoeft niks 'gefixed' te worden. :) Dit is gewoon hoe je dit soort dingen doet.
Nu ben ik een PS gamer, maar dit was toch echt 1 van de games waarvan ik baalde dat ik hem niet kon spelen.

Grafisch zag het er echt prachtig uit.
Je kunt hem in principe nu overal spelen via xbox game pass.
Dan speel je hem toch op de pc of andere console.
Niet iedereen heeft 2 consoles of een PC.
Het fijne aan consoles is dat ze vrijwel niet afschrijven.

Ik heb in het midden van de vorige generatie een 2ehands PS4 gekocht, ik geloof voor 200 euro. Daar heb ik toen alle Naughty Dog games op gespeeld. Vervolgens heb ik de PS4 voor 200 euro verkocht :+
Tuurlijk schrijf je op de games af, maar dat had je ook gedaan als de game wel op Xbox/PC was uitgekomen.

Zeker als je in de goede tijden koopt (aanbiedingen rond Black Friday; op een gegeven moment was een PS4 188 euro bij Intertoys, terwijl het jaar daarna de prijs nooit onder de 249 is gedaald geloof ik) en juist weet te verkopen bijv voor de feestdagen, dan valt er soms wel op te verdienen. Zelfde geldt voor degenen die een succesvolle reservering hebben voor een XSX/PS5.
De Xbox one x en ps4 pro consoles in de vraag & aanbod sectie zijn het volgens mij niet helemaal eens met je uitspraak. Bodemprijzen.
Tja, hoe zou dat nou komen 8)7

Het gaat natuurlijk om timing.
Zeker de XOX en PS4Pro zijn natuurlijk volledig gericht op het publiek wat nu een nieuwe console wil/koopt.

Aan het einde van een generatie is het lastiger doorverkopen, maar begin tot midden is de afschrijving toch wel degelijk minimaal, en dat is altijd nog zo geweest.

Edit: ik zie dat een PS4 Pro op V&A nog altijd zo'n 200 euro kost. Mijn huidige Pro heb ik 2 jaar geleden voor 250 op Marktplaats gekocht. Dan schrijft 'ie maar liefst 2 euro per maand af, poeh hee :P

[Reactie gewijzigd door Richh op 4 november 2020 15:30]

Zou dat misschien iets te maken hebben met het feit dat de opvolgers komende maand op de markt komen?
Inderdaad. Nooit echt een serieuze gamer geweest, maar door iets meer vrije tijd, tóch besloten een PS4 te kopen. Vorig jaar tijdens Black Friday wel te verstaan. €149 voor betaald. Koopje, ook nu nog! Voordeel: Genoeg aanbod aan PS4 games.

Die PS5 koop ik eventueel in eind 2021 of zelfs een jaar later pas.
Grafisch ziet het er prachtig uit, maar het heeft ook niet echt veel textures, Ai bijvoorbeeld. Dan nog alles rondom wat kan bewegen, hoeveel artificial er echt zijn de game.
Je kon op de PC versie ook al resolution scaling aanzetten, zo was het beeld alsnog mooier op een 1080p TV als zonder dus ik juig dit toe. Ben benieuwd hoe die 6K downscaled op een 4K TV met zou uitzien :)
Je kan op de pc altijd al resolution scaling aanzetten voor iedere game, bij Nvidia kaarten staat dat onder DSR (dynamic super resolution) in de Nvidia control instellingen. Ik weet niet of AMD ook zo'n functie heeft.
Niet elk spel accepteert dit en gaat vervolgens weer naar terug naar de native resolutie. Er zijn ook spellen waar het wel werkt maar waar de UI niet schaalt en tekst onleesbaar word.
Niet elk spel accepteert dit en gaat vervolgens weer naar terug naar de native resolutie.
Zover ik weet zijn de huidige games zo'n beetje vanaf 2010 te spelen in 4k resolutie.
Het lijkt mij niet dat je na het inschakelen van DSR, je opeens geen 3840 × 2160 kan selecteren in het menu. Terwijl je een 1080p beeldscherm gebruikt. dat is eigenlijk alles wat het doet, je resolutie 'spoofen'. Right?
Er zijn ook spellen waar het wel werkt maar waar de UI niet schaalt en tekst onleesbaar wordt.
Dit ben ik met je eens, als het native gerendered wordt en dan weer gedownscaled, en het spel is ontwikkeld met een optionele render optie, zal het inderdaad veel beter leesbaar zijn. Softwarematig aanpassingen doen buiten de game om zal niet ideaal werken voor een aantal games. Maar, de mogelijkheid is er om het te forceren. :)

[Reactie gewijzigd door Raxeller op 4 november 2020 14:58]

Bij AMD heet dit Virtual Super Resolution. Dit zet je aan in de Display sectie van Radeon Settings, en vervolgens krijg je in alle games (die toch niet te strikt zijn in de resoluties die ze ondersteunen, kan een probleem zijn bij oudere games) toegang tot resolutie(s) hoger dan de monitor resolutie.

Deze functie heeft verder dezelfde voor- en nadelen als DSR, zoals gezegd kan de UI er heel klein door worden.
Word de game daar niet en stuk groter van of heeft dit niks met textures te maken?
Bij hogere rendering resoluties zijn hogere texture resoluties wenselijk maar zeker niet noodzakelijk om er profijt van te hebben.

Als je bijvoorbeeld gamecube spellen in een emulator op 4k draait zien de games er veel beter uit en gebruik je exact dezelfde textures. Dan kan het zijn dat het op gaat vallen dat de textures wazig zijn maar nog steeds zie je veel meer detail in de verte, zijn kartelrandjes minder, schaduwen worden ook scherper.
ja natuurlijk zou ik willen zeggen. 4k resolutie textures upsclaen naar 6K en dan downscalen zou niet zo veel zin hebben. Maar zal in praktijk wel meevallen....bij textures moeten ze er toch vaak vanuit gaan dat je er op ingezoomd wordt...dus meeste textures zullen al hogere resolutie hebben als 4K...en dat komt dan goed uit bij dit 'trucje'....op 6K renderen en dan output als 4K.
Kan het zijn dat de assets vector images zijn?
SSAA dus.

Wel leuk dat het spel dan nog steeds op 60 fps kan draaien. Dat lijkt me wel fijn als je in 2020 gaat gamen.
60fps is echt zat voor een spel als dit. Sterker nog bij de meeste single player spellen zal ik altijd meer pracht en praal aanzetten dan voor een hogere framerate gaan maar zelfs bij online shooters vind ik 100+fps zat
Ik bedoelde dat het spel niet naar 30 fps gaat bij deze 6K-setting, maar nog steeds minstens 60 weergeeft.
De gpu is voor 4K en alle pracht en praal(high details) al te zwak, hoe moet het dan op 6K zijn om op die resolutie te gaan renderen? Of, ik ken het spel niet, is het spel grafisch niet zwaar?
Het is een sidescroller, die zijn (meestal) grafisch niet zo zwaar want er is niet zoveel in beeld, een paar karakters en de achtergrond en verder is de belichting ook eenvoudiger te renderen. Karakters en omgeving worden wel 3D gerenderd maar het is helemaal niet te vergelijken met een 3D game met vrije camera.

Zoals ook al in het artikel staat, Ori and the Will of the Wisps draait op een Xbox One X al op 4K aan 60 fps, al waren er wel problemen om die framerate stabiel te halen bij release. Van wat ik heb begrepen is er een patch verschenen die de framerate in elk geval verbeterd heeft. Gezien een Xbox Series X al dubbel zoveel TFLOPs heeft dan een Xbox One X, meer geheugen en ook een verbeterde architectuur, lijkt het me niet zo onwaarschijnlijk dat de framerate op dezelfde resolutie verdubbeld kan worden (4K 120 fps wordt een optie) of voor dezelfde framerate de resolutie een stuk hoger kan.

Hopelijk deze keer wel meteen goed en zonder patch achteraf.
Hoezo is de GPU in de XSX te zwak? Gears 5 draait op 4K @ 60fps met ultra settings. Ook al draait ie op 10fps dan draait ie de game alsnog op 4K met alle pracht en praal?
Waarschijnlijk niet de mening van het stereotype gamer, maar.. Kan de game niet gewoon gerenderd worden op 4K en getoond op 4K? Scheelt warmte, ventilator-geluid, energie en daarmee ook jouw energierekening en het milieu.
[quote]Overigens draait Ori and the Will of the Wisps op de Xbox One X al in 4k-resolutie met 60fps, al waren er na de release in maart klachten over prestatieproblemen en framedrops.[/qoute]

Kan bevestigen na een 2nd playthrough dat dit verholpen is met patches op de One X. Loopt nu als een zonnetje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True