Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Xbox Series X-output bij 4k, 120Hz en hdr heeft geen kleurcompressie'

De aankomende Xbox Series X-console heeft een output zonder kleurcompressie bij een 4k-resolutie in combinatie met een verversingssnelheid van 120Hz en met high dynamic range. Dat zegt de hdr-expert Adam Fairclough op basis van informatie die hij heeft gekregen.

Fairclough, die op het internet beter bekendstaat onder de naam Evil Boris, zegt dat hij heeft vernomen dat de Xbox Series X deze output biedt. Hij vermeldt daarbij niet zijn bron, maar hij staat bekend als een betrouwbare expert op met name het gebied van high dynamic range. Daarbij geeft Fairclough aan dat hij er eerder van uitging dat er wel enige kleurcompressie zou worden toegepast, in de vorm van de 4:2:2 chroma subsampling.

Als de informatie juist is, betekent dat dat de Xbox Series X geen kleurcompressie toepast bij 4k, 120Hz en hdr. Er is dan dus sprake van 4:4:4 chroma subsampling, waarbij geen kleurinformatie verloren gaat. Dat ziet er wat beter uit dan 4:2:2 of 4:2:0, waarbij beeldartefacten zichtbaar kunnen zijn en kleuren er soms wat fletser uit kunnen zien.

Chroma subsampling wordt vaak toegepast om de bandbreedte te drukken. Het idee hierbij is dat er kleurresolutie wordt opgeofferd, maar dat dat bij de meeste natuurlijke beelden niet opvalt, omdat de resolutie van het helderheidssignaal behouden blijft.

De bandbreedte komt bij 4k, 120Hz en 4:4:4 chroma subsampling uit op 40Gbit/s, waarmee het net past in de maximale bandbreedte van de HDMI 2.1-aansluitingen van bijvoorbeeld de LG CX-oledtelevisies. De HDMI 2.1-standaard gaat overigens uit van een maximale bandbreedte van 48Gbit/s. Dat is de bandbreedte die bijvoorbeeld de C9 heeft, de voorganger van de CX.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

28-10-2020 • 10:50

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
De bandbreedte komt bij 4k, 120Hz en 4:4:4 chroma subsampling uit op 40Gbit/s, waarmee het net past in de maximale bandbreedte van de HDMI 2.1-aansluitingen van bijvoorbeeld de LG CX-oled-televisies. De HDMI 2.1-standaard gaat overigens uit van een maximale bandbreedte van 48Gbit/s. Dat is de bandbreedte die bijvoorbeeld de C9 heeft, de voorganger van de CX.
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij geldt dit bij 10-bit kleur (wat zou betekenen dat de XBox 10-bit kleur gebruikt?). Zodra je 12-bit kleur gaat gebruiken (wat nog geen enkel TV paneel kan weergeven, die zijn allemaal maximaal 10-bit), op 4K, 120Hz en 4:4:4 sampling, dan heb je de volle 48Gbit/sec nodig. En dat is volgens mij ook de reden waarom het helemaal geen probleem is dat de LG CX 'maar' 40Gbit heeft; het is een 10-bit paneel, dus die extra kleuren kunnen überhaupt nooit weergegeven worden.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 28 oktober 2020 10:57]

Klopt helemaal, bij 12bit zit je aan de 48Gbit/s, maar omdat er nog geen 12bit-televisies zijn op het moment, is die 48Gbit/s in ieder geval in die zin niet noodzakelijk.
Klopt helemaal, bij 12bit zit je aan de 48Gbit/s, maar omdat er nog geen 12bit-televisies zijn op het moment, is die 48Gbit/s in ieder geval in die zin niet noodzakelijk.
De noodzaak staat of valt met de lag die met de conversie van 12-bit naar 10-bit geïntroduceerd wordt:
- Als de spelcomputer intern rendert op 12-bit en ieder pixel moet omgezet worden naar naar 10-bit dan introduceert dit vertraging in het uitsturen van het beeld. Helaas zijn GPU-fabrikanten niet transparant over de lag die hiermee gemoeid is.
- Als de TV een 10-bit paneel heeft en 12-bit per pixel via HDMI binnenkrijgt moet de TV middelen naar 10-bit. Ook dit introduceert vertraging in de weergave van het beeld.

Wellicht is de lag acceptabel, maar wellicht ook niet. Alle conversiestappen nemen tijd in beslag en met name voor games die een accurate timing vereisen wil je een realtime weergave van het signaal.

Gezien 300+ Hz refreshrates mogelijk zijn met OLED-schermen hoop ik dat we net als bij CRT weer naar scanlines gaan. HDMI stuurt nog steeds regels van pixels uit, dus als het paneel snel genoeg is kun je iedere pixel laten oplichten op het moment dat hij binnenkomt zoals een CRT-scherm ook doet. Veel platte schermen bufferen nu het hele frame om er beeldverbeteringsalgoritmen op los te laten, maar dat zorgt wel voor hoge input lag.
Betekent dat de LG CX Dan mogelijk geen probleem heeft met VRR of staat dat hier los van en gaat dit alleen over de kleursampling
Ik zie de laatste tijd echt veel artikelen langskomen over resoluties, framerates en HDR ondersteuning van PS5/XSX en verschillende AAA games, maar over VRR kom ik gewoon helemaal niks tegen.

VRR is een overkoepelende term waar onder andere G-Sync en Freesync onder vallen. Ik weet niet hoe het bij de LG CX zit, maar de LG C9 ondersteunt wèl G-Sync, maar géén AMD Freesync; Ik heb zelf een RX5700 en kan bevestigen dat Freesync niet werkt op de C9.

Aangezien de XSX/PS5 op AMD hardware draaien, en de VRR implementatie van de X1X en X1S Freesync is, vraag ik mij af of dat betekent dat ze dus feitelijk een Freesync implementatie krijgen, en dat die dus per definitie niet werkt op de LG C9. Als het een andere implementatie is die wel zou moeten werken op de LG TV's, dan is daar weinig informatie over. Kort googlen leert me dat er wel degelijk een standaardimplementatie van VRR op HDMI 2.1 is (blijkbaar heet die 'HDMI Forum VRR') en ik kom ook ergens de melding tegen dat de XSX volgens Microsoft zowel Freesync als 'HDMI Forum VRR' ondersteunt.

Dan nog is niet duidelijk of de C9 alleen G-sync ondersteunt of dat deze ook de HDMI Forum VRR ondersteunt.

Wie meer weet mag het zeggen!

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 28 oktober 2020 13:45]

Ja het is allemaal vrij onduidelijk.
Wil namelijk heel graag een nieuwe tv voor bij mijn series X maar door alle berichten over mogelijke problemen zie ik door de bomen het bos niet meer. Sowieso even wachten tot na de officiële release en de reacties dan bekijken.
Ik kan je HDTVtest wel aanraden op youtube.
Hij heeft net een vergelijk gemaakt voor PS5 en ik verwacht ook dat er één komt voor series X.
https://www.youtube.com/watch?v=Cf1bSseyyDE
Blijft een youtuber, je moet dus wel kritisch blijven, maar over het algemeen geeft hij heldere testresultaten weer.
Zo had ik bij mijn TV keuze o.a. wel baat bij de gamemode vergelijkingen. (De samsung was toen echt lelijk in gamemode, om de de low input lag te kunnen behalen)
Nog een stem voor HDTVtest -> Deze kerel test erg veel maar blijft begrijpelijk voor iedereen. Daarnaast is hij is bijvoorbeeld momenteel letterlijk de enige beeldkwaliteit in Game Mode test (ja, zelfs Rtings enzo testen dit niet) en daaruit kwam naar voren dat bv mijn Q90T (zoals ik al dacht...) compleet zijn Gamma verkloot zodra VRR/Freesync aan gaat (veel te donkere midtonen en blackcrush).

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 28 oktober 2020 15:07]

Bedankt voor de link. De CX komt het beste er uit. Wacht maar even tot na de release voor meer informatie. En dan mogelijk met black Friday maar bestellen die CX.
Een c9 is mogelijks ook een goede optie ;)
ja idd, het zou zo kunnen zijn dat de c9 gebruik kan maken van het 12 bits signaal om zo een betere gradatie op het 10 bits paneel te kunnen krijgen. Al acht ik de kans niet heel groot.
Ik meen ergens een youtube test gezien te hebben die aangaf dat het effectief over HDMI forum VRR zou moeten kunnen lopen en niet Freesync. Die disablede de freesync premium op zijn tv en dan was er nog steeds VRR enabled (maar dus niet freesync)

Ik zoek het even op!
Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=EhnSgwsxlBI
De test gaat over LFC, dus ander onderwerp, maar wat hij hier wel aantoont is dat VRR gewoon werkt (in dit geval xbox one x) los van het feit of de TV freesync ondersteunt of niet. (als VRR ondersteund wordt natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door krawler op 28 oktober 2020 14:15]

Dat is erg interessant. Ik dacht namelijk dat HDMI 2.0 nog geen HDMI forum VRR ondersteunde. Dit is wel geruststellend. Aan de andere kant, VRR werkt dus echt niet via Freesync op de C9, maar blijkbaar wel op de CX.
Klopt!
dus als je een je PC aan je oled wil hangen en je een amd kaart hebt, is de CX mogelijks een betere optie. Tenzij er een manier is om HDMI forum VRR via een pc GPU te gebruiken? Dat moet ik eens uitzoeken!
De LG cx ondersteund zowel gsync als freesync dus zowel de ps5 als de xs x/s kunnen gebruik maken van freesync met de cx. Ik heb nog even gechecked in de tv zelf er staat freesync premium als optie in de menu's
Mijn q9fn die geen hdmi 2.1 heeft kan nogsteeds freesync doen van 60hz 4k of 120hz 1440p. Staat er denk ik los van
Als de Xbox series X 12 bits signalen zou afgeven kan een LG C9 dit verwerken en een LG CX niet.
Dat is het verschil ook al hebben ze een 10 bits paneel en kunnen ze alleen 10 bits weergeven.
Wellicht komen er nu nog geen 12 bits signalen uit de Xbox of andere consoles maar dit kan in de toekomst veranderen.
Als de Xbox series X 12 bits signalen zou afgeven kan een LG C9 dit verwerken en een LG CX niet.
Dat is incorrect, want de C9 kan het niet verwerken want die heeft geen 12bit paneel. Dus de HDMI handshake zal afdwingen dat het signaal 10bit blijft, als er een 12bit signaal komt zal ook de C9 het niet kunnen weergeven omdat het paneel dat niet aan kan.
De tv zelf kan dan downsamplen als ze willen, waar de cx die mogelijkheid sowieso niet heeft.
Hoe wil de TV dat doen als die geen 12bit accepteert? Of heeft LG in de firmware aangegeven dat het paneel 12bit is waardoor de HDMI handshake een 12bit paneel detecteert?
De c9 heeft de bandbreedte om het te accepteren, als die gewoon negotiate dat die 12 bits krijgt en het dat intern omsmurft naar 10 bit voor het paneel dan is dat toch gewoon mogelijk? Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel toevoegt en de xbox dat ook prima kan doen, maar ja, daar hadden we het hier niet over.
De cx heeft die mogelijkheid überhaupt niet omdat die niet eens de bandbreedte ondersteund om 12 bits te kunnen accepteren.
De c9 heeft de bandbreedte om het te accepteren, als die gewoon negotiate dat die 12 bits krijgt en het dat intern omsmurft naar 10 bit voor het paneel dan is dat toch gewoon mogelijk?
Wil de bron een 12bit signaal sturen moet de ontvanger wel aangeven dat die een 12bit signaal kan accepteren. En zo ver ik weet heeft LG dit niet in de C9 geïmplemteerd dus zal de C9 nooit een 12bit signaal ontvangen (misschien was dit destijds een limitatie van mijn bron, maar ik kon destijds geen 12bit selecteren op de C9). Dat de HDMI poort de bandbreedte aan kan staat los voor de HDMI handshake.
Dit is nou echt iets voor tweakers.net om uit te zoeken.
Dus mouwen omhoog Sim, een bron vinden die 12bit 4k 120Hz 4:4:4 sampling uitspuugt en kijken wat de C9 doet
Er bestaan geen televisies die 12bits signaal accepteren. Dat hoeft ook niet want er zijn geen tv-panelen die 12 bits kunnen weergeven..
Hoeft niet hoor. Ik heb een 2080ti op een 4k 10bit scherm. Via nvidia settings en windows settings kan ik het gewoon op 12 bit zetten. Beeld blijft hetzelfde, maar de gpu stuurt een 12bit signaal.

Niet heel spannend
Via Displayport of via HDMI? Aangezien het hier echt specifiek om HDMI 2.1 icm 10/12bit gaat.
En accepteert de Samsung C9 het?
@Nogne
Ah ja ik doe het via display port, maar ga er stiekem vanuit dat het concept hetzelfde is. Op hogere hertz trekt de display port het niet om 12bit te doen, en limiteerd de output zichzelf naar 10bit, of zelfs 8bit 4:2:2.

Dan nog kan ik een hdr film starten die 10bit is zonder issues. Je ziet alleen het gehele bereik niet.
En accepteert de Samsung C9 het?
Lg Cx neem ik aan :P
Microsoft heeft al bekendgemaakt dat de poort van de Xbox Series X een Fixed Rate Link heeft van 10 Gbps. Dat is een configuratie van 4 lanes, oftewel 4 x 10 = 40 Gbps. Dat is voldoende voor 4:4:4/RGB, 10-bit en HDR. Waarom dit niet in het artikel staat is mij een vraagteken, want er wordt nu net gedaan of er nog onzekerheid is terwijl het bedrijf achter de console alle informatie al heeft gedeeld.

https://www.pcgameshardwa...cgh_b2article_artwork.jpg
Er is dan dus sprake van 4:4:4 chroma subsampling, waarbij geen kleurinformatie verloren gaat.
Deze zin is niet helemaal logisch volgens mij, maar de intentie ervan komt wel over. Bij 4:4:4 is er juist geen sprake van chroma subsampling. Alleen bij 4:2:2 en 4:2:0 is er sprake van chroma subsampling.

Je hebt het bij 4:4:4 gewoon over chroma alleen :)

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 28 oktober 2020 12:58]

Wat is hier bijzonder aan? Dat is toch ook gewoon de standaard van HDMI 2.1 bij 40 gbps. Microsoft heeft al bekendgemaakt dat Xbox Series X 10 gbps frl heeft. Dat zijn 4 lanes, oftewel 40 gbps.

https://www.pcgameshardwa...HDMI-2.1-40-Gbps-pcgh.jpg

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 oktober 2020 11:12]

Het gaat ook niet per se om wat (maximaal) standaard is bij HDMI 2.1. Het gaat erom wat hardware (een console, en andere audio- en video-apparatuur) aanlevert als video- en/of audio out via de HDMI-connector.
Fabrikanten hebben er een handje van om hierop te bezuinigen of andere "trucjes" toe te passen. Bijvoorbeeld het gebruik van een beeldverwerkingschip met 4:2:2 of 4:2:0 uitvoer om de bandbreedte te beperken. Het is dus wel nieuwswaardig om dit te melden of dit in een artikel over XBOX Series X te vermelden.

Toevoeging: @NotSoSteady Ja, ik heb het gelezen. En de slide met technische opsommingen is voor een gewone consument ondoorgrondelijk vandaar mijn opmerking dat dergelijke technische info in een artikel wordt verwerkt dat voor een gemiddelde consument begrijpelijk is.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 28 oktober 2020 11:27]

Heb je überhaupt mijn berichtje en afbeelding bekeken/gelezen? Het is allemaal informatie die door Microsoft zelf naar buiten is gebracht. In het artikel wordt net gedaan alsof daar nog twijfel over was.

Edit: Daar is ook niks mis mee, maar schrijf het artikel dan met feiten in plaats van te suggereren dat er nog grote onduidelijkheid over was.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 oktober 2020 11:41]

Het is natuurlijk een veelgehoorde discussie: 4:4:4 vs 4:2:2 maar ik ben benieuwd of dit verschil echt te zien is voor de normale mens?
Ja, zet 1 op 1 foto's naast elkaar (genoeg voorbeelden te vinden) en je ziet het meteen.

Maar praktijk? Amper tot niet. Misschien in perfecte situaties (met name 'hard edges', zoals zwart/wit, groen/rood etc) valt het eens op, maar op 120fps al schietend/racend door een spel blazen? misschien voor de puristen :P

https://forum.shotcut.org...4cbfe00a5d9546d14a418.gif
Deze is wel leuk om te zien, zo zie je dat het 'zichtbaar' is, maar dit is een continue 1 op 1 vergelijking, laat nu random deze losse slides zien aan mensen om te beoordelen, dan zal gros het niet eens zien.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 oktober 2020 11:09]

Ik denk dat je dit op foto's niet kan zien, tenzij je ze op een 4:4:4 capabel scherm bekijkt. Anders blijft het altijd bij gekunstelde voorbeelden, die het relatieve verschil 'uitleggen' adhv expres verslechterde afbeeldingen, ipv de werkelijkheid, omdat ze het verschil aan iedereen duidelijk willen maken.
Elk computerscherm draait normaal toch gewoon op 4:4:4? Juist omdat 4:2:2 compressie in principe best prima werkt bij natuurlijke beelden, maar bij kunstmatige beelden (eg tekst) het laat afweten.

Zie bijvoorbeeld: https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling, en iets naarbeneden scrollen. Dat is wel een ingezoomed voorbeeld, maar dat laat zien waarom je het echt niet wil bij een PC display. Ingame bij gemiddelde shooter, of als je een film kijkt, maakt het allemaal een stuk minder uit. Al helemaal op een 4k display.
O van computerschermen wist ik dit niet. In tijdschriften en op tv's geldt natuurlijk wel wat ik zeg
Het is een prijzige upgrade van een RTX 2080 icm LG C7 naar een RTX 3070 (of AMD 6800???) en LG C9/CX, maar we gaan er voor de PC weergave komend jaar werk van proberen te maken richting HDMI 2.1 @Jorgen ;)
Het is vooral tekst waar iedereen het bij kan zien, het ziet er fuzzy en artifacty uit.
Betekend dit goed nieuws voor mensen met een iets oudere TV met HDMI 2.0?

Ik heb bijvoorbeeld een OLED uit 2017, kan ik dan wel op 4K 120fps HDR met 4:2:2 gamen?
(Even los of die framerate uberhaupt wordt gehaald).
HDMI 2.0 biedt maximaal 14.4 Gbps bandbreedte. 4K 60 fps HDR 4:2:2 zou net moeten gaan, vraag is of die modus ook ondersteunt wordt door zowel TV als console. Kan zijn dat je terugvalt naar 4:2:0 zoals (UHD) Blu-ray ook toepast.
https://en.wikipedia.org/...cy_limits_for_HDR10_video

Zulke chroma subsampling vermindert de HDR weergave op kleurgebied ook, want die miljard kleurcombinaties zijn er dan niet meer, die kleurcompressie krijg je zogenoemde color banding van. In games kan dat soms opspelen omdat het kunstmatig beeld is, typisch als je in-game naar de lucht kijkt (sky box). Films als natuurlijk videobeeld hebben daar in veel mindere mate last van.
https://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding
https://www.reddit.com/r/...dr_colour_banding_issues/

Uiteindelijk is hierdoor in het bijzonder voor PC gebruik, maar ook de nodige games, HDMI 2.1 40-48 Gbps bandbreedte een welkome vooruitgang, dan heb je zelfs op 4k 120 fps 10-bit HDR geen kleurcompressie meer nodig. Altijd op de TV even checken dat 'deep colour' of soortgelijk aanstaat voor volledige bandbreedte signaal.
Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik ben benieuwd waar de xbox sex en ps5 op terug gaan vallen. Er moet toch een behoorlijk grote groep zijn die HDR TV's hebben met 2.0 poorten.
Zeer zichtbaar, je krijgt snel last van chromatische abberatie door edge artefacts

[Reactie gewijzigd door jesha op 28 oktober 2020 11:02]

Het is erg afhankelijk van het type content.
Voor een PC monitor met tekst is het een drama, voor bv een film zal het niet/amper opvallen.
Nou misschien niet maar dat geld voor zoveel zaken waar we wel tijd en geld in steken, dat neemt niet weg dat zulke opties leuk zijn voor de puristen :)
Je ziet het vaak erg goed bij witte/lichte letters op een zwarte/donkere achtergrond.
Bluray gebruikt 4:2:0. Ik denk niet dat de meeste dat zullen zien als inferieur.
Fouten komen bij de conversie naar 4:4:4 om het weer te geven op een display.
Bluray gebruikt 4:2:0. Ik denk niet dat de meeste dat zullen zien als inferieur.
Vrijwel alle video voor distributie (online, bluray, dvd, etc.) gebruikt 4:2:0.
Daarom. Genoeg onderzoek gedaan naar kleur compressie.
Behalve dat de megapixelrace ook daadwerkelijk marketing-driven is en dit helemaal niet...

Op/in geen 1 doos of advertentie gaat deze informatie plaats krijgen en het heeft dus ook weinig met marketing te maken.
Maar elke unboxer / reviewer valt er enorm over. Terwijl de het kwaliteitsverlies echt minimaal is.
Als je het niet zou weten zou je het niet missen.
Dit is trouwens color space compressie, en iets anders dan de HDMI 2.1 DSC (digital stream compression) waar nu gedoe over is, omdat de 2020 receivers standaard aannemen dat DSC gebruikt is (blame it on Panasonic).
Welke games zijn nou straks daadwerkelijk te spelen op 4k met 120 hz / fps? Daar wordt tot nu toe nog maar weinig over bekend gemaakt.

[Reactie gewijzigd door sonna op 28 oktober 2020 13:14]

CoD : Black Ops toch?
Eurogamer vermeld dat onderstaamde games 120 hz/fps ondersteunen. Maar er wordt nergens bevestigd dat deze ook daadwerkelijk op 4k worden gerenderd. Grote kans dat games op 1440 of 1080p worden gerenderd.
Vandaar mijn vraag of dat ergens al bevestigd is.

Full list of 120fps Xbox Series X games

Call of Duty: Black Ops Cold War
Devil May Cry 5 Special Edition
Dirt 5
ExoMecha
Gears 5
Halo Infinite (multiplayer)
Halo: The Master Chief Collection
Metal: Hellsinger
Monster Boy and the Cursed Kingdom
Ori and the Will of the Wisps
Orphan of the Machine
Rainbow Six Siege
Second Extinction
The Falconeer
De PS4 doet HDR icm chroma 4:2:2. Heb nog nooit de ervaring gehad dat dit een negatieve impact heeft op het beeld. Volgens mij maakt het voor de beeldkwaliteit van games/films helemaal niet uit of RGB of 4:2:0 getoond wordt.

Maar natuurlijk mooi dat de XSX geen kleurcompressie toepast.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 28 oktober 2020 11:30]

Correct me if i am wrong. Maar games op next game console zullen toch voornamelijk 4k /60fps zijn of 1080p/120 fps. Behalve indie games en niet veel eisende sidescrollers zoals ori, etc. zullen 4k/120fps halen.
Rainbow Six Siege doet straks 4k@210 (shooter), Dirt 5 doet straks 4k@120 (Race), Halo infinite MP doet 4k@120 (shooter)

[Reactie gewijzigd door quorumz op 28 oktober 2020 15:18]

De meeste mensen hebben waarschijnlijk nog HDMI 2.0(a/b) tv en kunnen dit dus sowieso niet weergeven. Volgens mij is dan 4K 60Hz 4:2:2 ofzo de max.
Gaan die nieuwe generatie consoles eigenlijk eindelijk support bieden voor andere beeldverhoudingen? Resoluties op 21:9 bijvoorbeeld.
Volgens mij zou de huidige generatie dit ook al best kunnen, maar kiezen MS en Sony er niet voor dit te ondersteunen zodat de ervaring voor iedereen hetzelfde is en het makkelijker is om voor hun console te ontwikkelen.