Microsoft brengt Windows-update uit die Flash voorgoed van systeem verwijdert

Microsoft heeft een update voor Windows 10 en 8.1 uitgebracht waarmee het mogelijk is de Flash Player definitief van het systeem te verwijderen. De software verdwijnt dan overal van het systeem en kan ook niet meer worden teruggezet.

Flash_KBHet gaat om KB4577586, die Microsoft de 'Update for the removal of Adobe Flash Player' noemt. De update is er voor zowel Windows 10 als voor Windows 8.1 en Windows Server. De update is alleen te downloaden via de Microsoft Update Catalog. De software wordt voorlopig niet via de standaard-Windows Update verspreid, maar dat gebeurt vanaf begin volgend jaar wel.

Met de update wordt de Flash Player definitief van het systeem verwijderd. Dat betekent dat de software verdwijnt uit het OS, maar ook uit de Microsoft-browsers Internet Explorer en Edge. In andere browsers zoals Chrome of Firefox blijft Flash nog wel werken als de gebruiker het daar handmatig heeft geïnstalleerd.

Als de update is geïnstalleerd, is het niet meer mogelijk Flash handmatig weer zelf te installeren. Daarvoor moet een gebruiker teruggaan naar een eerdere versie van het besturingssysteem of Windows helemaal opnieuw installeren. Flash wordt al jaren langzaam maar zeker uitgefaseerd. De software van Adobe bereikte in 2017 al de end of life-status. Sindsdien verwijderen steeds meer softwaremakers het programma.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

28-10-2020 • 10:40

181

Reacties (181)

181
180
80
9
0
57
Wijzig sortering
Tooling van Adobe gebruikt voor deinstall en flash in Edge uitgezet.
Firefox gebruikt allang geen flash plugin meer, dus die zie je ook niet in de te deinstalleren programma's lijst.

Echter de files in:

C:\Windows\system32\Macromed &
C:\Windows\SysWOW64\Macromed

laten zich niet allemaal verwijderen, ook niet met admin rechten.

De files in:

%appdata%\Adobe\Flash Player
%appdata%\Macromedia\Flash Player

moet je zelf handmatig verwijderen, de tooling laat die ook achter.

Dus de files in:

C:\Windows\system32\Macromed &
C:\Windows\SysWOW64\Macromed

waarschijlijk maar verwijderen via een tool die offline aan het filesystem kan.

P.S.: Reactie is te ver weggezakt, dit was meer als algemene opmerking bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 22 juli 2024 23:41]

Heb je dan alsnog deze update van MS gebruikt? Of was puur het doel om het zelf te doen?
Ik heb niet de MS patch gebruikt, alleen de Adobe uninstaller. En die laat dus steken vallen.
Het zou kunnen zijn dat de MS-patch het beter doet, dit heb ik nog niet geprobeerd.
De bestanden die je linkt zijn van de ingebouwde versie van MS. Die worden inderdaad niet verwijderd door de Adobe uninstaller. Zie de downloadpagina:

''These instructions are NOT applicable to Flash Player included with Microsoft Edge or Internet Explorer on Windows 8 and later or with Google Chrome on all supported operating systems.''

Voor de Edge Legacy en IE-versie heeft MS dus deze patch gepubliceerd.

Voor Chrome en Edge Chromium wordt Flash automatisch verwijderd in versie 88 (gaat naar het stable channel in januari).
Na de MS-patch zijn ook deze files weg. Helemaal Flash-vrij nu!
Na de tool kon ik alleen in users\appdata\roaming nog een Adobe folder vinden, met 2 losse folders, 1 leeg en 1 met een leeg bestand. Die kan handmatig weg. De bovengenoemde waren er niet.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 23:41]

Wij testen en upgraden refurbished apparatuur van cisco. Soms staat er nog zeer oude software op bv de servers van cisco. Een vereiste om in te kunnen loggen is adobe flash met die oude software.
Dus als Microsoft deze patch gaat gebruiken kunnen we voor miljoenen aan servers niet meer testen en upgraden.
Hoe willen ze dat gaan aanpakken???
Legacy-ondersteuningsplan van aanpak maken. Begin met een werkstation met daarop nog de mogelijkheid om Flash te draaien. En dat deze natuurlijk verder niets anders op het netwerk kan dan die apparatuur testen. Dus liefst standalone of in een VLAN ?

Dat Flash eruit gaat is niets nieuws, dus ik mag aannemen dat Cisco daar toch al wat jaartjes rekening houdt en de beheersoftware niet op een spoedig EoL blijft uitleveren. Heb eerder het idee dat die refurbished apparatuur dan wel erg oud is ?
Sommige apparatuur is oud, maar ligt vaak nog ergens nieuw in een warehouse in de wereld. Moet dan natturlijk de mogelijkheid hebben om dit te kunnen upgreaden, maar we zijn al aan het kijken voor een oplossing.
Dit is weer een stapje richting volledig uitfasering van Flash, ter voorbereiding op de end-of-life vanuit Adobe in December 2020. Goed dat systeembeheerders op deze manier al proactief deze rommel volledig van systemen van hun gebruikers kunnen vegen.

Maak me wel zorgen... de school van mijn zoon gebruikt een online leermethode (AmbraSoft), aangeboden door één van de grootste uitgevers van educatief materiaal... Belangrijke delen daarvan (die de juf gewoon als verplicht lesmateriaal ziet) draaien nog op Flash. Ben benieuwd of Noordhoff Uitgevers in 2 maandjes dit nog allemaal omgezet gaat krijgen... Iets wat ze 5 jaar geleden eigenlijk al hadden moeten doen. |:(
Dit is meer regel dan uitzondering hoor.
Internet Explorer is ook zo'n prachtig voorbeeld waarbij Huisarts Informatie Systemen nog grandioos gebruik van maken.

Bijvoorbeeld Promedico ASP (web applicatie) functioneert alleen volledig in IE.
Switch je naar Mozilla of Chrome dan vallen er gewoon onderdelen om. Er is anno 2020 nog steeds geen printerondersteuning voor Google Chrome of Firefox ingebouwd.

*Dat huisartsen en assistentes mijn inziens belachelijk veel en onnodig afdrukken laat ik even buiten beschouwing*

CGM Mira (Client/Server applicatie) doet verwijzingen naar Zorgdomein (Specialisten/Ziekenhuizen) gewoon hard coded via IE. Staat letterlijk in code geschreven, Open Zorgdomein = Open Internet Explorer -> Go to Zorgdomein.nl

Bel je de leveranciers op dan hebben ze nog maar mondjesmaat fieldtesten en nog steeds geen officiële 100% garantie op werking en ondersteuning voor andere browsers dan IE.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 22 juli 2024 23:41]

Promedico ASP (web applicatie)
Goed om te weten. Heb wel een een recruiter aan de lijn gehad die voor hun aan het rondbellen was. Wetende dat ze dus zulke oude meuk ik de kast hebben liggen, zal ik zeker eerst andere werkgevers overwegen.
Anderzijds wel een uitdaging om die Silverlight applicatie om te zetten naar een moderne omgeving tegen een marktconform salaris en een goede work-life balans. ;)
Het werken met moderne technieken en goede arbeidsvoorwaarden sluit elkaar niet uit.

Daarnaast, als een bedrijf het zo ver laat komen dat ze nu pas bezig zijn om IE11 vendor-lock op te lossen, dan heb ik er geen vertrouwen in dat het management weet wat het doet. Zit je als werknemer over 3 jaar de volgende legacy meuk te onderhouden.
In mijn ervaring heeft een heel goot deel van de grote bedrijven nog een massa legacy dingen draaien. Dat omzetten zijn grote projecten die pas op gang komen met de nodige urgentie(s).
Daarom komen die projecten vaak pas 'laat', maar door de urgentie en de schaal kunnen ze op andere vlakken best interessant zijn.
Ik reageerde meer op @multiplexer in het kader van dat men 5 jaar te laat is met ombouwen van software.
Daarbij haal ik IE aan als praktijkvoorbeeld.
Neemt niet weg dat Promedico wel bezig is met ontwikkelingen voor andere browsers, alleen te laat zoals zoveel ontwikkelaars. Echter weet ik uit betrouwbare bronnen dat mede vanwege de invoering AVG en de daarbij komende projecten zoals OPEN (inzicht patientendossier voor jezelf) veel programmeertijd is gegaan naar deze deadlines. Daar is niet alleen Promedico ingetuind, maar ook diverse andere HIS leveranciers.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 22 juli 2024 23:41]

Wij draaien in het ziekenhuis voor de oogheelkunde een PACS (Picture Archiving and Communication System) welke alleen functioneert met Silverlight..

[Reactie gewijzigd door r03n_d op 22 juli 2024 23:41]

Is dat PACS dan ook nog van buiten af benaderbaar, of stuurt het alleen beelden naar een ander archief/EPD door?
Idd. Volgens mij zijn het gewoon gesloten 'industrie' systemen. En dan maakt het toch vrij weinig uit of je Flash of Silverlight nog gebruikt?
In principe niet van buiten af benaderbaar, tenzij je natuurlijk inlogt met een VPN.
Nog erger. Flash is op sterven na dood, maar Silverlight is al lang geleden overleden...
Silverlight is over een jaar pas EOL.. Het is/was echt een stuk minder populair en dus gemakkelijk uitgefaseerd.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 22 juli 2024 23:41]

Ik bedoelde meer qua gebruik en ondersteuning: veel bedrijven zijn al langer van Silverlight afgestapt en alleen IE ondersteunt nog Silverlight (officieel, in ieder geval). Dit i.t.t. Flash wat (op het moment van schrijven) nog door bijna elke browser wordt ondersteund en nog volop in gebruik is. Dus in die zin is Silverlight allang overleden.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 23:41]

Klopt. Ik heb bij Reeleezee de overstap naar Silverlight meegemaakt. Mijn eerste reactie was dat ze de bedenker daarvan een nekschot hadden moeten geven. Werd me niet in dank afgenomen. Een paar jaar later deden ze alsnog de overstap naar HTML5. Moet ze bakken hebben gekost.
Microsoft had ooit een viruele XP omgeving bedacht om oude software op een nieuwe OS draaiend te houden.
https://www.microsoft.com...load/details.aspx?id=8002
Ik weet niet hoe dit op Win10 werkt maar zie hier weer een optie om IE en Flash tot zover nodig mogelijk te houden.
In Edge heb je wel de internet explorer mode in ieder geval
Bijvoorbeeld Promedico ASP (web applicatie) functioneert alleen volledig in IE.
Switch je naar Mozilla of Chrome dan vallen er gewoon onderdelen om. Er is anno 2020 nog steeds geen printerondersteuning voor Google Chrome of Firefox ingebouwd.
Als huisarts gebruik ik dagelijks Promedico ASP in Chrome. Het werkt bij onze praktijk eigenlijk wel prima. Ook als ik thuis inlog via Safari gaat dat probleemloos. Ik kan geen onderdelen bedenken die in Chrome niet werken, maar in IE wel.

Afgezien daarvan ben ik het zeker eens dat alles wat tegenwoordig ontwikkeld wordt gewoon in elke moderne browser moet werken, zonder gebruik te maken van Flash etc.
Helaas, genoeg nieuwe toepassingen te vinden die werken in Chrome en niet in Firefox...
Dat is gewoon slecht. In de praktijk waar ik wel eens over de vloer kom is IE allang van de werkstations verwijderd. Zorgdomein ansich werkt prima met de Chromium based browsers. Heb je die IE optimalisatietool van ZD ook niet meer nodig. Ik zou heel hard gaan klagen bij promedico, als dat mijn HIS leverancier was.
Bij ons draait een deel 100% alleen op IE, een ander deel uitsluitend via Firefox en een deel verplicht via chrome...
Drukken ze misschien veel af omdat ze de computersystemen nooit 100% vertrouwen en altijd een papieren reservekopie willen hebben voor het geval er een storing is? Het gaat tenslotte om een vitale sector, die kunnen er niet even uitliggen. En aan veel afdrukken zit nauwelijks nadelen, dus als het gewoon werkt...
Ik weet niet precies hoe het bij AmbraSoft zit, maar als scholen nog digitale leermiddelen hebben waarvoor Flash vereist is, is dat in > 90% het gevolg van het besluit van een school om niet voor een alternatief of nieuwere versie te kiezen.

Ik werk zelf voor een andere educatieve partij, en weet van onze concullega's dat iedereen (in ieder geval in de IT-hoek) heel graag af wil van Flash (al is het maar omdat je dan je product niet op tablets kan aanbieden), maar dat er soms scholen zijn die per se zo lang mogelijk willen vasthouden aan leermiddel X omdat ze daar nog een langlopend contract oid voor hebben, de leerkracht geen nieuw pakket wil, of het schoolbestuur het gewoon niet belangrijk genoeg vindt cq het belang van overstappen niet snapt.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 22 juli 2024 23:41]

Misschien een beetje kip-ei verhaal, maar de school heeft toch een contract voor bepaalde content, en of dit nu aangeboden wordt in Flash of niet is voor hun helemaal niet boeiend. Ik denk zelfs dat de meeste docenten die het gebruiken niet eens weten wat er op de achtergrond gebeurt.

Ik kan me voorstellen dat het voor de softwaremakers lastig is om de software precies hetzelfde te laten reageren als er een hele andere techniek gebruik wordt, maar ook bij tussentijdse versieveranderingen zal de werking wel eens veranderd zijn. Daar komen de gebruikers vast wel overheen.
Waar je volgens je contract recht op hebt durf ik niet te zeggen, o.a. omdat dit bij mijn opdrachtgever niet speelt. Techniek en compabiliteit is voor de leraar voor de klas inderdaad niet iets waar ze bewust mee bezig zijn, maar ICT-beheerders en bestuurders op scholen moeten hier wel bewust van zijn (en worden door veel ontwikkelaars ook actief benaderd als ze blijven vasthouden aan materiaal dat nog met Flash werkt).

En wat betreft dat tweede, daar heb je gelijk in. De meeste ontwikkelaars hebben al lang hun materiaal geconverteerd.
Overigens zijn er nog genoeg leraren die direct aan de telefoon hangen als knop X is verplaatst. ;) Maar ook die het inderdaad weinig kan schelen, zo lang ze maar door kunnen met de les.
Flash is niet eens een hele andere techniek dan javascript. Beide horen bij de ecmascript-familie en overzetten van de een naar de ander is vrij makkelijk.
Ik kan je claim niet direct ontkrachten, maar iets in mij zegt mij dat als het zo 'vrij makkelijk' was als je zegt dat het is, het een stuk meer gedaan werd.. :?
Het wordt veel gedaan.
Er zijn verschillende tools voor zoals Swiffy en Haxe. Daarnaast is er Mozilla Shumway die swf bestanden kan draaien maar dit doet zonder flash maar dmv oa javascript.
Daarnaast kan je in adobe cc tools vinden om het om te zetten.
Je moet natuurlijk verder kijken dan slechts de taal. JavaScript losstaand zegt natuurlijk ook niet zoveel. Het gaat hier natuurlijk over JavaScript in de browser, die met de api's moet werken die de browser aanbiedt. Bij flash is het dus met de api's die flash aanbied.

Ik ken de flash API niet, nooit aan hoeven zitten. Kan me echter niet voorstellen dat ze zoveel op elkaar lijken.
Het is niet mijn eigen conclusie dat het vrij makkelijk is.
Al sinds de aankondiging van de uitfasering wordt er veel omgezet.
Je kunt hem ook omdraaien. De scholen hebben een licentie genomen op software die gebruik maakt van Flash. De opmerkingen: "Had je maar een ander product moeten kopen" en "het werkt toch voor de Windows versie die je nu hebt? Dan upgrade je maar niet" zijn hier volledig van toepassing vanuit het oogpunt van de leverancier.

Dat een gemiddeld schoolbestuur niets snapt van software, doet daar niets van af. Het stond hun natuurlijk vrij om zich in software te verdiepen voordat ze die aankochten.

Als je nu dezelfde functionaliteit in een andere backend taal wilt, zul je gewoon een nieuwe versie aan moeten schaffen. Natuurlijk is 90% van de software leveranciers niet zo hard naar hun gebruikers en krijgen ze vast een korting aangeboden, maar de kosten om iets te herschrijven naar een andere techniek, moeten toch ergens terugverdiend worden.
Als ze een langlopend contract hebben op software die Flash gebruikt, is de leverancier van die software dan ook niet verantwoordelijk om een veilige Flash-versie aan te bieden? Ik weet dat Flash niet open source is, maar ook closedsourcesoftware kun je patchen.
Dat is natuurlijk helemaal waar, alleen weet ik dat zeker in het basisonderwijs de kennis, kunde en tijd vaak gewoon ontbreekt om de gesprekken en discussies op dit niveau met leveranciers te voeren. Ook de overkoepelende stichtingen/besturen weten vaak nauwelijks waar ze het over hebben. Dat aspect van IT loopt echt 15-20 jaar achter op vele andere sectoren. Daarnaast denk ik dat de leveranciers van de flash-gebaseerde software waar we hier over praten er contractueel juist wel voor gezorgd hebben dat ze 'gedekt' zijn (lees: niets verplicht of aansprakelijk voor onderliggende software als flash).

[Reactie gewijzigd door zordaz op 22 juli 2024 23:41]

Het verschilt zowel in het basis- als voortgezet onderwijs heel erg per school(bestuur). Sommige scholen hebben het allemaal piekfijn in orde met een goede IT-leverancier die voor het netwerk en devices zorgt en een (boven)schools ICT-er die er een opleiding voor heeft gehad en leerkrachten die zich goed laten voorlichten over de zin en onzin van digitalisering, bij andere scholen is het de meester van groep 7 ("want dat is een man, dus die weet tenminste iets van computers") die het hele ICT-riedeltje "er bij" doet.
Dat is een goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Bij mijn werkgever speelt dit gelukkig niet.

Ik weet wel van een aantal andere partijen dat ze scholen actief benaderen met alternatieve producten of de mogelijkheid het contract vervroegd op te zeggen. Wat ze gaan doen op het moment dat het echt helemaal stopt, weet ik niet (zo close ben ik nu ook weer niet met onze concurrenten ;) ).

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 22 juli 2024 23:41]

Sorry maar de leerkracht wil alleen maar dat het goed werkt. Ik heb in 10 jaar voor de klas nog nooit gehoord dat we specifiek iets te zeggen hadden over de gebruikte software op school. Er werd natuurlijk wel eens een nieuwe lesmethode getest en daar hoorde dan software bij. Dat stond altijd in het teken van de onderwijskwaliteit van het pakket (boeken, leerlingvolgsysteem, werkschriften en bordpresentatie). Er is nooit over de achterliggende techniek gesproken.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, maar het is wel iets waar de ICT-beheerder en bestuurders op scholen van op de hoogte moeten zijn (en als ze bij een goede leverancier de software kopen, actief van op de hoogte worden gebracht).
En dan kan het ook nog enorm negatief zijn als de ICT beheerder een lesmethode al dan niet mag wegstrepen. Die beheerder mag natuurlijk wel de kritiek uiten op dat technische aspect, maar het gaat om meer dingen dan dat.
Het zal in de praktijk ook zelden gebeuren dat een ICT-er een methode wegstreept. De leraren kiezen de gewenste methode, de ICT-er geeft er (als het een digitaal pakket is) zijn mening over, het schoolbestuur hakt de uiteindelijke knoop door.
Klopt, heel veel educatieve software draait nog altijd op Flash. Daar liepen we in het voorjaar nog een aantal keer hard tegenaan. Ik zie het somber in dat ze dit op tijd gaan vervangen. Het is gewoon geen prioriteit voor ze.
De meeste educatieve partijen hebben daar prima alternatieven voor (er zullen natuurlijk wel uitzonderingen zijn, maar die zijn echt in de minderheid). Het probleem is vooral dat scholen vanwege allerlei redenen aan verouderde versies blijven vasthouden (en de accountmanagers bij uitgevers e.d. daar vanuit het principe 'klant = koning' zo lang mogelijk gewillig in willen zijn).

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 22 juli 2024 23:41]

Scholen moeten vaak een hoop geld neerleggen voor leer middelen, en vervolgens moeten ze er 5-10 jaar mee doen. Dus als er 3 jaar geleden iets aangeschaft is dan moet dat nog een paar jaar....
Of ze moeten 7 tot 2 jaar van het geld voor leermiddelen van een vak in de vuilnisbak gooien.
Aangezien scholen niet bepaald een kelder hebben waar Dagobert Duck een dependance heeft van z'n pakhuis is dat ook best een dingetje.

Het zou goed zijn als de uitgevers alleen een pure conversie van Flash naar bv. equivalente (niet vernieuwde methode) in bv. HTML5 zou leveren.
Als de leverancier aanbiedt om een lopende overeenkomst vervroegd te verbreken, wordt de school daar natuurlijk naar rato voor gecompenseerd.
En in tegenstelling tot het heersende beeld, hebben de meeste scholen meer dan voldoende budget voor leermiddelen. De kosten van leermiddelen zijn maar een fractie van bijv. de loonkosten en huisvestingskosten.

Pure conversie naar Flash klinkt mooi, maar is natuurlijk ook niet altijd haalbaar. De meeste ontwikkelaars zullen dat waar mogelijk al lang hebben gedaan. En soms stoppen uitgevers ook met een (versie van een) bepaalde methode aan te bieden, dat gebeurde ook al in de tijd dat er alleen nog maar boekmethodes werden uitgegeven. En software die voorheen op CD-rom bestond, is ook niet altijd geconverteerd naar een webversie.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 22 juli 2024 23:41]

Weet je dat zeker? Ik dacht dat veel educatieve software juist Silverlight gebruikte.
Silverlight niet echt tegengekomen, wel veel Flash.
Veel gebruikt flash omdat dit op die manier cross-compatible is met Macintosh zonder dat ze iets voor 2 platvormen iets hoeven te compileren.
Anoniem: 24916 @Estel28 oktober 2020 11:56
Geen prioriteit is gewoon dom!
Denk dat het vast wel meer dan dat zal zijn, want ze zullen vast en zeker weten dat ondersteuning in December officieel stopt.
Wel meer software nog van leveranciers in die sector.

Ik werk voor een grote onderwijsleverancier en onze scholen vinden het echt belangrijk dat flash het doet. Ook in de extended fase waar het nu nog in zit. Je ziet dat het veelal click-to-play is nu en ook na uitleg vinden ze het vaak toch nog lastig om te begrijpen waar het echt om gaat in geval van flash.
Voor de gemiddelde leerkracht is het gewoon een stuk software wat moet werken.
Maar desondanks zal het na uitbrengen van deze updates toch over zijn voor die software.

De meeste leveranciers hebben het wel op orde hoor. Ambrasoft wat je als voorbeeld gaf is dan wel groot, maar het is geen methodesoftware.
De update is er voor zowel Windows 10 als voor Windows 8.1 en Windows Server.
En Windows XP dan? :p
Ik weet dat je het als grap bedoeld, maar Windows 8.1 en later hadden Flash player ingebakken gekregen als onderdeel van het OS. Verwijderen was niet mogelijk voor de gebruiker, althans niet op normale manieren. Windows 7 en alles daarvoor moest de gebruiker zelf Flash installeren en kon het ook langs die route verwijderd worden.
Misschien een domme vraag, maar op welke manier zorgt de update dat Flash daarna ook niet meer te installeren is? Een soort blacklist?
Er wordt diep in het OS zaken verwijderd. Interessant is om eens met een tool een snapshot te maken van alle bestanden en registry instellingen en inhoud van config bestanden (.ini, .xml, .json etc) en dan de patch te draaien. Dan zie je wat er na de patch is aangepast. Misschien iemand die daar tijd voor heeft.

De vraag is echter, wat gaat er nog meer omvallen, want er zijn games met Flash cut-scenes.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 22 juli 2024 23:41]

Vandaag de dag nog steeds? Het is toch al jarenlang uitgefaseerd. Ik zou verwachten dat elke developer die zoiets heeft geïmplementeerd dat wel heeft 'uitgerenderd' of vervangen door een alternatief
Tegenwoordig is de kans klein dat Flash gebruikt wordt, maar de oude games gebruiken dit uiteraard nog steeds. Met de constante stroom aan remasters wordt dit gelukkig ook steeds minder relevant.
Tegenwoordig is de kans klein dat Flash gebruikt wordt, maar de oude games gebruiken dit uiteraard nog steeds. Met de constante stroom aan remasters wordt dit gelukkig ook steeds minder relevant.
De user interface voor Skyrim rendert bijv. ook nog met Flash.
Just saying...

Draait daar weliswaar op een custom player, vziw. Maar dat wil niet zeggen dat het gebruik van Flash doodgeslagen is. En het sluit niet uit dat er andere titels zijn met kleiner budget, die van de OS-level player afhankelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 23:41]

Skyrim is ondertussen wel een "oude game" te noemen; kwam het niet op 11-11-2011 uit?
In het onderwijs komt het nog wel eens voor dat Flash vereist is.
Dan moet er nog wel actief ontwikkeld worden. Het kan ook zijn dat games zelf een player hebben ingebakken, en niet die van Windows gebruiken.
Vandaag de dag nog steeds? Het is toch al jarenlang uitgefaseerd. Ik zou verwachten dat elke developer die zoiets heeft geïmplementeerd dat wel heeft 'uitgerenderd' of vervangen door een alternatief
Je vergeet even dat niet de developers maar de klanten koning zijn.
Als klanten een product gekocht hebben dan horen die er op te mogen rekenen dat dat product blijft werken.

Stel je toch eens voor dat ze uit jouw huis zomaar met een druk op de knop deuren, ramen, verwarming, dakpannen, etcetra kunnen verwijderen.
Mwah ik zou het een realistischere vergelijking vinden als je zegt dat daken van stro en muren van houten balken vandaag de dag niet meer aan de bouwvoorschriften voldoet. Het is immers niet zo dat Flash uniek is in wat het kan, er zijn talloze technieken die whatever-usecase beter en veiliger kunnen doen dan Flash. All I'm saying; het is niet voor niets dat het verwijderd wordt.
De vergelijking met bouwvoorschriften: een bouwvergunning wordt verleend adhv de op dat moment geldende voorschriften. Als later de voorschriften wijzigen ben je niet verplicht om te gaan verbouwen.
Je mag nog steeds wonen in een 100jaar oud huis, ook al zit die aan het gas en heeft ie geen spouwmuren.

Het beroerde bij software is dat die nooit bevroren wordt. Men blijft er aan klooien. Waarom kunnen ze het nooit in 1x goed doen? Waarom wordt er altijd gesleuteld aan iets wat af was?
Wil je iets anders begin dan een nieuwe versie. En laat de oude gewoon bestaan ipv die kreupel te maken.

P.S.:
Van mij mag flash weg hoor, maar het hoort niet dat MS op afstand in je Windows10-systeem zit te wroeten.
Men moet dat de gebruiker laten bepalen.
Als dat "niet kan" moeten ze het flashloze in Windows 11 stoppen - dan weet eenieder waar hij aan toe is.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 23:41]

De vergelijking met bouwvoorschriften: een bouwvergunning wordt verleend adhv de op dat moment geldende voorschriften. Als later de voorschriften wijzigen ben je niet verplicht om te gaan verbouwen.
Je mag nog steeds wonen in een 100jaar oud huis, ook al zit die aan het gas en heeft ie geen spouwmuren.

Het beroerde bij software is dat die nooit bevroren wordt. Men blijft er aan klooien. Waarom kunnen ze het nooit in 1x goed doen? Waarom wordt er altijd gesleuteld aan iets wat af was?
Wil je iets anders begin dan een nieuwe versie. En laat de oude gewoon bestaan ipv die kreupel te maken.
Het belangrijkste argument om software niet te bevriezen lijkt mij omdat kwaadwillenden hun inbraakpogingen continu blijven verbeteren. Als een leverancier geen updates verstrekt, dan is dat voor mij een reden om niet voor deze leverancier te kiezen.

Om in jouw 'bouw' analogie te blijven: ik zou het fantastisch vinden als het asbest dak op mijn schuur zou worden vervangen door diegene die het er ooit op heeft gelegd :P
Kleine toevoeging: als jij een product koopt, mag je verwachten dat het een redelijke termijn blijft werken onder de huidige omstandigheden.

Als je geen Windows update installeert, werkt je product nog steeds. Het is de keuze van de klant om de nieuwste, incompatibele Windows versie te installeren.

Daarnaast heb je een beperkte verplichte garantie in NL. Iets van 6 maanden ofzo?
Als klanten een product gekocht hebben dan horen die er op te mogen rekenen dat dat product blijft werken.
Bedoel je met "product" Windows (die Flash-ondersteuning levert) of software (die Flash gebruikt)? Dat is namelijk nogal een verschil. In het eerste geval zou ik je punt nog enigszins kunnen zien, maar de post van Asitis waar je op reageert klinkt alsof het gaat over het tweede geval.

Als je de schuld bij de applicatie wilt leggen dan kan ik het niet met je eens zijn. Die software gaat er vanuit dat bepaalde functionaliteit aanwezig is en kan er op geen enkele manier iets aan doen dat die opeens verwijderd wordt. Met andere woorden, Flash van je computer verwijderen en dan klagen dat Game X opeens niet meer werkt is net zo raar als de netwerkkabel eruit trekken en dan boos worden op je browser dat ie geen pagina's meer kan openen.
Aangezien deze player onderdeel van het OS was, denk ik dat Microsoft bedoelt dat ze geen losse installer hebben om dit component opnieuw te installeren.
Vandaar dat alleen een OS herinstallatie of een 3th party oplossing zal werken.
knikker dit in je hosts file

[code]127.0.0.1 activate.adobe.com
127.0.0.1 practivate.adobe.com
127.0.0.1 ereg.adobe.com
127.0.0.1 wip3.adobe.com
127.0.0.1 activate.wip3.adobe.com
127.0.0.1 3dns-3.adobe.com
127.0.0.1 3dns-2.adobe.com
127.0.0.1 adobe-dns.adobe.com
127.0.0.1 adobe-dns-2.adobe.com
127.0.0.1 adobe-dns-3.adobe.com
127.0.0.1 ereg.wip3.adobe.com
127.0.0.1 activate-sea.adobe.com
127.0.0.1 wwis-dubc1-vip60.adobe.com
127.0.0.1 activate-sjc0.adobe.com
127.0.0.1 hl2rcv.adobe.com
127.0.0.1 lm.licenses.adobe.com
127.0.0.1 na2m-pr.licenses.adobe.com
127.0.0.1 lmlicenses.wip4.adobe.com
127.0.0.1 lm.licenses.adobe.com
127.0.0.1 na1r.services.adobe.com
127.0.0.1 hlrcv.stage.adobe.com
127.0.0.1 practivate.adobe.com
127.0.0.1 activate.adobe.com[/]

adobe zelf heeft ook een remove tool;
https://fpdownload.macrom...ninstall_flash_player.exe

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2024 23:41]

Werken dingen als Reader of Creative Cloud dan nog wel?
ga er vanuit van niet :+
Nee, maar zijn pirated adobe suite wel...
En wat is hier het nut van mbt de player die in Windows ingebakken zit?
Compatibility denk ik.
De software verdwijnt dan overal van het systeem en kan ook niet meer worden teruggezet.
Echter..
the KB4577586 update only removes the embedded ActiveX version of Adobe Flash,. It does NOT remove the PPAPI and NPAPI versions of Flash
https://www.bleepingcompu...adobe-flash-from-windows/
+ De ingebouwde flash player van bijv. Chrome blijft wel werken toch?
Gezien veel mensen Chrome gebruiken of de Firefox plugin hebben zal het niet heel veel uitmaken lijkt me.
In Chrome is Flash onderdeel van de browser. Die staat compleet los van Flash in Windows.
Nog eventjes, gok dat Chrome hem er ook zeer spoedig uit zal gooien, flash is overleden, het wachten is tot het volledig begraven is :)
Eind dit jaar wordt de stekker er officieel uitgehaald door Adobe dus lijkt me dat dan het ook gelijk lastiger wordt om firefox/chrome plugins te downloaden/gebruiken, wellicht zelfs onmogelijk.
Opera geeft al meldingen dat het er uit gaat, met de optie de plugin uit te schakelen (voor wie dat nog niet had gedaan)
Eind dit jaar wordt de stekker er officieel uitgehaald door Adobe dus lijkt me dat dan het ook gelijk lastiger wordt om firefox/chrome plugins te downloaden/gebruiken, wellicht zelfs onmogelijk.
Zolang de plugin API an sich ondersteund blijft zul je de plugins zoals ze nu zijn nog kunnen blijven hanteren. Of dat veilig is, is natuurlijk een tweede.
Nee, zelfs dat niet. Begin dit jaar heeft Adobe een 'kill switch' in Flash gestopt die in januari actief wordt. Kun je eventueel simuleren door je systeemdatum vooruit te zetten. Het is wel te omzeilen met een whitelist overigens, maar dat moet je actief instellen.

Verder: Firefox 85 / Chrome 88 / Edge Chromium 88 zullen de API eruit halen. Al die updates komen in januari uit.

[Reactie gewijzigd door remco8264 op 22 juli 2024 23:41]

Begin dit jaar een Adobe een 'kill switch' in Flash gestopt die in januari actief wordt.
Wow. Ok. Die is wel sterk.
Ja, dat staat er: de PPAPI-versie blijft werken.
Artikel gelezen? Antwoord staat er gewoon in...
Jazeker, ik probeer enkel aan te geven dat de gevolgen relatief klein zijn
Ook chrome stopt met flash aan het eind van dit jaar.

Die boodschap krijg ik al maanden in chrome, waarbij dan gevraagd word, of ik flash nu al uit wil zetten.

Nu speel ik een bepaald online spel, dat flash gebruikt, en ik zit al te denken of ik misschien op Linux een virtual machine ga installeren, waarin ik dan een Chrome versie draai die nog wel flash ondersteund.

De makers van het spel hebben een oplossing belooft , maar ik ben bang dat dit een windows only oplossing word.
Anoniem: 1463186 @Simon Weel28 oktober 2020 11:16
Volgens mij is dit vooral iemand die niet helemaal begrijpt wat er wordt verwijderd. Flash in Chromium (en dus Edge) is een losstaand iets, dat is niet hetzelfde als Flash in Windows.
Dat denk ik ook, hoewel Microsoft wel wat duidelijker had kunnen omschrijven wat nu precies wordt verwijdert:
Summary
This update removes Adobe Flash Player that is installed on any of the Windows operating systems that are listed in the "Applies to" section. After you apply this update, it cannot be uninstalled.
Het gaat dus kennelijk alleen om de 'losse' Flash Player. Maar als iemand de moeite heeft genomen die losse player te installeren, dan is het niet aan Microsoft om die te verwijderen. Gebeurt ook niet vanzelf, dat pleit voor ze. Een waarschuwing dat je Flash beter weg kunt kieperen lijkt me netter.
Ik ben een grote voorstander om flash te bannen, maar ik voorzie toch een aantal "problemen". Zo wordt flash nog gebruikt op een aantal systemen, zoals Cisco Identity Services Engine (ISE). Ik hoop dat onze Windows Server beheerders deze patch niet op onze beheer server gaan installeren, dan kunnen wij niet meer onze ISE appliances bedienen ;)
Anoniem: 30722 @iMars28 oktober 2020 11:37
Moet je die applicaties dan nog willen gebruiken?

Want ook Cisco zou toch moeten weten dat flash EOL is en eigenlijk al 10 jaar in het verdomhoekje zit?
0900-cisco en vraag om een update!
Deels eens, deels niet eens. Maar het mooie is dat ik nu lees dat andere browsers (firefox en chrome) wel flash blijven ondersteunen. Dus "for time being" kunnen wij ons beheer nog uitvoeren :)
Bij mij deed Flash het in Chrome na de update ook niet meer.
Je moet ze niet willen gebruiken, maar soms moet je. Zo zat ik laatst met een klant in Noorwegen waar ik met hun VPN verbinding moest maken. Probleem in kwestie: De VPN-gateway maakte gebruik van een NPAPI-plugin.... NPAPI?! Wat was dat ook weer?

De kloterij is dat je dan meer tijd kwijt bent dan je lief is, om een oude versie van een browser te vinden die dat nog ondersteunt. In dit specifieke geval had ik ook nog eens te maken met dat als je Firefox ging actualiseren als de versie EOL is en ik ook weer tijd kwijt was om uit te zoeken hij ik dat moest blokkeren. Ja, NPAPI is slecht, ik weet het, maar als dat nodig is om geld in het laatje te krijgen, uiteraard ga ik een NPAPI-plugin installeren.

Dat is waarom ik eigenlijk vrij ongelukkig word van de arrogantie van softwareleveranciers dat het opnieuw installeren van Flash onmogelijk wordt gemaakt. Moet je Flash willen gebruiken? Nee, Flash is achterhaald, maar ik wil uiteindelijk zelf kunnen beslissen of ik het wel of niet geïnstalleerd heb.
In de loop van 2021 zal deze update worden geïntegreerd met de reguliere cumulatieve updates, dus dan wordt het sowieso uitgerold. Tenzij je nog Server 2012 R2 of ouder gebruikt en alleen de beveiligingsupdates installeert.

Goed om te weten dat Adobe zelf ook een kill switch heeft ingebouwd en Flash standaard blokkeert in januari. Je beheerder zal sowieso een whitelist moeten instellen anders werkt het nog niet.
citaat:

De software verdwijnt dan overal van het systeem en kan ook niet meer worden teruggezet.

In andere browsers zoals Chrome of Firefox blijft Flash nog wel werken als de gebruiker het daar handmatig heeft geïnstalleerd
===================================

Draaien Chrome en Firefox Flash dan in de cloud?
Nee?

Je kunt zaken op verschillende manieren installeren. Blijkbaar had Windows standaard Flash ondersteuning ingebouwd. Maar bieden sommige browsers stand-alone versies aan.
Nee, maar er zit/zat een flash player in Windows ingebakken. Firefox en Chrome gebruiken die niet, maar hebben zelf (ook) een flash player.
Compleet leek op dit gebied.
Betekend dat dat de 'Windows Flash' en eigen process is dat in het OS draait en de 'Chrome/Firefox Flash' draait binnen het proces van 'Chrome.exe' of 'Firefox.exe' ?
Ja.

Flash is ook een onderdeel van Windows. IE/Edge zijn zo'n beetje de enige die dit gebruiken. Google heeft Flash onderdeel gemaakt van Chrome en bij Firefox is het nog altijd een extra plugin. Deze draaien inderdaad binnen het proces van Chrome/Firefox.

Beide browsers doen dit voornamelijk omdat ze met dit soort dingen niet afhankelijk willen zijn van bepaalde OS specifieke functionailteit.
Maar dan is flash player toch niet volledig van mijn systeem verwijderd?
Nee, niet als je die nog in andere programma's hebt zitten. Maar de in-Windows versie kon sowieso niet verwijderd worden, en hiermee dus wel. De andere Flash-restanten kun je wél verwijderen door de bijbehorende app eraf te gooien, óf door gewoon geduld te hebben, want vrijwel alles wat nu nog Flash bevat heeft al aangekondigd dat er binnen afzienbare tijd ook uit te slopen.
Het is nogal vreemd geschreven inderdaad, maar het verwijdert dus alleen de MS versie van Flash. Dingen in IE en systeemsoftware die de Flash components inlaadden doen het dus niet meer, maar andere browsers doen het prima met Flash.

Het wordt dus niet overal van het systeem gezet en de software kan dus nog wel worden geïnstalleerd, alleen niet in IE. Dit artikel praat Microsoft-taal, waarin alleen wordt gekeken naar wat MS ondersteunt en andere browsers en installaties van de Adobe-site vallen daarbuiten.

Ik vind het verwarrend dat Tweakers deze taal overneemt, want de titel van het artikel is in algemene zin gewoon onjuist. Het wordt niet van het systeem verwijderd, het wordt uit de Microsoft-componenten verwijderd.
citaat:

De software verdwijnt dan overal van het systeem en kan ook niet meer worden teruggezet.

In andere browsers zoals Chrome of Firefox blijft Flash nog wel werken als de gebruiker het daar handmatig heeft geïnstalleerd
===================================

Draaien Chrome en Firefox Flash dan in de cloud?
Nee. Dit is gewoon een sterk staaltje slappe vertaling. Als iets "removed from the (operating) system" wordt, betekent het dat het uit de OS files zelf weggehaald wordt. Het zegt niets over standalone installaties.
Ik ben jaren lang Flash developer geweest, vanuit creatief oogpunt prachtige software. De mogelijkheden die we toen hadden zie ik nu nog steeds niet terug in moderne websites. Flash was wat dat betreft decennia vooruit.
Ik ben jaren lang Flash developer geweest, vanuit creatief oogpunt prachtige software. De mogelijkheden die we toen hadden zie ik nu nog steeds niet terug in moderne websites.
Dat heeft nul-komma-nul met de stand van techniek in browsers te maken en alles te maken met het botweg ontbreken van tooling die zgn. creatives toestaat om voor dit platform op degelijke wijze te publiceren.

Grote commerciële partijen (zoals Adobe) willen graag dat minder technisch onderlegde mensen in de buidel tasten en dure suites (zoals Flash) afnemen, die closed-source zijn en een vendor-lockin vormen.
Je kunt er wel omheen, maar dan heb je veel technische kennis nodig en moet je het met spartaanse tooling doen die duidelijk niet gericht is op creatives.

Nu WASM op stoom aan het komen is zul je zien dat dit soort tooling er wel weer gaat komen, want WASM binaries zijn een stuk meer dichtgetimmerd en closed-source waarbinnen dit soort commerciële partijen weer lekker aan de gang kunnen hun gesloten ecosysteem met vendor lock-in op te bouwen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 23:41]

Alhoewel ik wel begrijp wat je zegt vind ik de toon in je bericht niet erg leuk. 'minder technisch onderlegde mensen'. Pardon? Ik denk niet dat je zomaar zonder enige programmeerkennis een complex stuk ActionScript 3 gaat schrijven. Maargoed, je kan niet ontkennen dat het hele gedachtengoed van Flash best mooi is, vector graphics, tijdlijnen, ActionScript etc.
Alhoewel ik wel begrijp wat je zegt vind ik de toon in je bericht niet erg leuk. 'minder technisch onderlegde mensen'. Pardon? Ik denk niet dat je zomaar zonder enige programmeerkennis een complex stuk ActionScript 3 gaat schrijven. Maargoed, je kan niet ontkennen dat het hele gedachtengoed van Flash best mooi is, vector graphics, tijdlijnen, ActionScript etc.
Feit is gewoon dat Adobe hun Flash (Pro) in de markt heeft gezet voor creatievelingen die niet veel technische kennis nodig hebben om iets ermee in elkaar te draaien. Voor het technische segment gebruikers, wat duidelijk aan de software-development kant zat, hadden ze later dan ook Flex in de markt gezet. (Ook met een gratis community versie. Weliswaar wel uitgekleed.)
Anoniem: 30722 @ocdaan28 oktober 2020 11:40
creatief zeker, maar qua security een nachtmerrie voor velen...
Dus leuk voor optionele content, maar het gebruik van flash voor onderdelen waar je niet echt zonder kunt, grote fout bij veel bedrijven geweest.
Anoniem: 100047 28 oktober 2020 11:42
Ik dacht even dat er reden was voor een feestje, Flash eruit bonjouren. Maar goed: ik ga naar de Update-catalogus, ik kijk naar Windows 10 2010/20H2 en.... is niet beschikbaar :(
Omdat je de 2004 update nodig hebt, 20H2 is geen op zichzelf staande versie.
Anoniem: 100047 @Loller128 oktober 2020 14:10
Allemaal leuk en aardig, maar elke versie wordt vermeld. Win10 2010 staat er niet bij.
Jammer dat de beoogde tegenhanger van Flash, "HTML5" en Canvas, totaal wat anders is.

Waar het met Flash echt eenvoudig was om (als kleine jongen) lekker animaties en simpele games te maken en te delen (.swf files), is dit totaal niet overgenomen door HTML5. Kan ook niet, deze mist naar mijn idee echt de vector-animaties, "motion-tweens", tooling zoals Flash (het Adobe programma), etc.

Hoe mensen steeds maar riepen "We hebben nu toch HTML5 en zo" heb ik dus nooit gesnapt.

Zie bijvoorbeeld Newgrounds, daar ben ik echt mee opgegroeid. Een alternatief voor zoiets is er nooit gekomen. Jammer!
Jammer dat de beoogde tegenhanger van Flash, "HTML5" en Canvas, totaal wat anders is.

Waar het met Flash echt eenvoudig was om (als kleine jongen) lekker animaties en simpele games te maken en te delen (.swf files), is dit totaal niet overgenomen door HTML5.
Onzin. Je vergelijkt hier appels met peren: nl. Flash als de Flash authoring tool en HTML5 als platform en runtime. Vergelijk eens de Flash runtime met HTML5 als runtime. Dus zonder de publicatie en authoring tools. Qua feature set zitten ze dan toch een redelijk stuk dichter bij elkaar.
Kan ook niet, deze mist naar mijn idee echt de vector-animaties, "motion-tweens", tooling zoals Flash (het Adobe programma), etc.
SVG paden kunnen met animatie ook gemorphed worden, net zoals dat met Flash kon. Maar heeft niet die fraaie authoring tooling beschikbaar.

En een object langs een pad bewegen kan gewoon direct met CSS:
https://developer.mozilla...s/Web/CSS/CSS_Motion_Path

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 23:41]

Ja, maar dat is wat ik bedoel. In theorie was het allemaal mogelijk, en werd Flash uitgefaseerd. In de praktijk was het niet mogelijk, danwel kwam er niets van terecht.

Het morphen was SVG paden is leuk, maar ik zie daar geen jochies (en volwassen natuurlijk) een heel filmpje mee animeren.
Newgrounds was echt geweldig in die tijd. Iedereen op school in de ICT ruimte zat daar op. Is het zelfde voor mastermovies hoe populair dat in die tijd wel niet was. Helaas komen aan alle mooie dingen een eind.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.