Windows Update zal optionele drivers straks nooit meer automatisch installeren

Microsoft stelt dat het gedrag van Windows Update wat betreft optionele driver-updates verandert. Nu nog installeert Windows Update een optionele driver-update alsnog automatisch wanneer een apparaat voor het eerst aangesloten wordt en er geen automatische driver-update-optie is, maar straks niet meer.

Dat nieuwe gedrag gaat met ingang van 5 november veranderen, op Windows 10 versie 2004 en nieuwer. Onder het nieuwe beleid wordt een optionele driver-update nooit automatisch via Windows Update geïnstalleerd. Gebruikers moeten dan handmatig navigeren naar de Optionele sectie van Windows Update.

Het lijkt erop dat hiermee dan bepaalde apparaten hun plug & play-eigenschap verliezen. In een scenario waarbij een apparaat wel optionele maar geen automatische drivers in Windows Update heeft, moet men dus handmatig groen licht geven voor een driver-installatie voordat het apparaat werkt. Dat scenario is volgens documentatie van Microsoft een mogelijkheid. Hoewel de vereiste handelingen nog steeds niet veel moeite zijn, is het niet werkelijk plug & play.

Onduidelijk is nog hoeveel en welke apparaten alleen optionele driver-updates in Windows Update hebben staan. Microsoft stelt dat de beslissing genomen wordt om gebruikers meer controle over hun systeem te geven. Voor systeembeheerders bij zakelijke gebruikers verandert er niets, de wijziging geldt alleen voor 'apparaten die openstaan om drivers rechtstreeks van Windows Update te ontvangen'.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

01-11-2020 • 13:29

156 Linkedin

Reacties (156)

Wijzig sortering
Microsoft stelt dat de beslissing gemaakt wordt om gebruikers meer controle over hun systeem te geven.
door een functie die daadwerkelijk als nuttig wordt beschouwd niet meer mogelijk te maken, maar wel nog steeds updates te forceren op momenten dat het totaal niet uitkomt?

Dit houd dus ook in dat dingen als USB sticks niet zomaar zullen werken.

Ik begrijp dit ff niet. Zal wel iets over het hoofd zien.

Edit: voor iedereen die niet verder lees dan USB stick en vervolgens direct op de reageer knop klikt: het was een voorbeeldje.

Er zijn genoeg usb sticks die additionele drivers nodig hebben voor bepaalde extra functionaliteit die je normaal via windows update direct zou krijgen.

Om maar even een klein voorbeeldje te geven van een USB stick die optionele extra drivers nodig heeft, kijk eens naar een Yubikey. Dit is een MFA login token, normaal gesproken heb je hier verder geen omkijken naar en is het plug en play omdat er extra drivers worden geïnstalleerd. Kans is groot dat dit nu niet meer zo werkt. Hier een voorbeeldje van iemand die op andere PC’s prima het ding kon gebruiken, maar op zijn eigen PC de optionele drivers miste. Er staat niet expliciet dat het installeren daarvan werkte, maar bij gebrek aan een oplossing en verdere vragen lijkt dit wel gewerkt te hebben.

https://www.reddit.com/r/...talling_for_yubikey_win7/

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 2 november 2020 22:59]

Een USB stick of externe drive gebruikt de USB mass storage driver die al gewoon ingebakken zit sinds windows XP dus zou ja daar maar geen zorgen over maken.

Ben er wel blij mee, komt vaak zat voor dat een geluidsdriver wordt ge-update met een WHQL versie en je dan toch geen geluid hebt ;) of printer drivers die de config slopen van diverse printer

Dank je Microsoft

Ow en het forceren van updates als het niet uitkomt? Je kan bedrijfstijden aangeven he in deze tijd niet herstarten.
Werkelijk? Krijg toch het idee dat bij mijn externe Hatachi drive en Sony e-reader de driver van het apparaat zelf komt.
Een e-reader is ook geen USB disk/stick he daar bij is het een Sony, die maken sowieso bijna overal weer gebruik van een eigen driver.
/offtopic Een e-reader heeft ook een externe opslag component wanneer deze aangesloten word, net als wanneer je een telefoon met bestandsoverdracht aansluit.
Ja, en die wordt alleen met een USB Modeswitch geactiveerd. Dat moet je handmatig op de e-reader doen of met een driver op het OS. Daarna is het wel USB-Mass Storage.
Dit gaat tegenwoordig toch bijna altijd door MTP en niet USB Mass Storage?
Ik hoop het niet. Maar ook daar is MTP een modeswitch vanaf het standaard protocol dat de e-reader zelf aanhoudt. MTP mag wat mij betreft een stille dood sterven.
MTP is een must voor emulated user storage, om veiligheidsredenen. Heeft ook te maken met encryptie volgens mij.

Een SD kaartje loopt nog wel altijd over USB Mass Storage, omdat het gewoon veel sneller is.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 1 november 2020 22:23]

Ik denk dat dat wel meevalt, alle USB protocollen kan je gewoon bufferen en nabootsen. Het is niet alsof Mass Storage nou echt zo veel anders is dan MTP: in allebei de gevallen is het een bulk protocol, maar bij de ene zijn het blocks en bij de ander zijn het records.

Ze zijn ook allebei gewoon in userspace op te zetten; pak een USB controller met gadget mode support en LIO en je kan zo veel USB sticks/ssd/hdd/sd nadoen als je maar wil. Best leuk, een apparaat dat zich identificeert als SD kaart en dan de snelheid van een NVMe SSD heeft :Y)

Het komt er op neer dat wat je apparaat in Mass Storage laat zien helemaal niet hoeft te zijn wat er daadwerkelijk in het apparaat intern beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 1 november 2020 23:27]

Toch is het laden van bestanden van mijn sd kaartje in m'n telefoon veel sneller dan het laden van bestanden in MTP. Ook heb ik altijd problemen gehad met bestanden verwijderen/verplaatsen, wat ik met USB Mass Storage niet heb.
Tsja, dat is uiteraard mogelijk, maar dat kan aan wel heel veel dingen liggen. Lamme MTP stack aan de client kant, aan de host kant, slecht intern geheugen vs. goed extern geheugen. Heck, het kan zijn dat de MTP mode in een crappy stuk software gebouwd is en Mass Storage in kernel-mode draait of zelfs buiten de application processor om en via een mux als kaartlezer werkt.

Ik heb het in alle richtingen gezien, MTP is over het algemeen gewoon slechter om dat het aan allebei de kanten nooit alle attributen van de data die je wil verplaatsen ondersteunt. Dan ben je beter af met netwerksynchronisatie. Maar dat betekent niet dat het inherent aan het ontwerp geen goede performance an hebben. Op een Pi Zero prima resultaten behaald met een tty, MTP en USAP over dezelfde poort/kabel. Daar zat het hem uiteindelijk voornamelijk in de beperkingen van de bus en niet zo zeer in het protocol. Maar dan heb je geluk, want je beheert de hele MTP stack zelf, dus eigenlijk is het dan valsspelen }:O

Wat dan uiteraard niet kan is tegelijk je (virtuele) block store Read/Write benaderen; dat kan met MTP wel om dat je als het ware een NFS share hebt. Eigenlijk is het verschil te vergelijken met een SAN vs. een NAS.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 2 november 2020 01:16]

MTP is toch helemaal niet hetzelfde als USB Mass Storage? USB Mass Storage werkt op file system niveau terwijl MTP op file-niveau werkt. Met MTP doe je een "query" van bestanden, daarom duurt het ook altijd zo vreselijk lang voordat je alle foto's in bijv. DCIM kan zien. Er is wordt ook geen index gemaakt(MTP is hopeloos verouderd en mag echt een stille dood sterven), dus elke keer dat je van map verplaatst en dan weer teruggaat gaat dat dus weer helemaal opnieuw.

In plaats van dat Windows dus het bestand direct verplaatst op de filesystem, zegt Windows tegen je Android-telefoon: "Please move x file to y place" en dan is het wachten tot je apparaat erop reageert, en dat werkt nu dus 50% van de tijd niet. Het is dus bijna altijd sneller en beter om het bestand via de telefoon zelf te verplaatsen.

MTP was ook nooit gemaakt om met alle soorten bestanden te werken(vandaar de naam media transfer protocol).

Wat wel zo is: Microsoft's implementatie van MTP is ook hopeloos, want ik meen me te herinneren dat alles wel echt veel sneller gaat en beter werkt met met libmtp(Linux).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 2 november 2020 01:37]

Het gaat allebei over bulk transport, en allebei werkt het met storage (net als dat een SAN en NAS connectie bijv. over TCP/IP kan werken (FC daargelaten)).

MTP is inderdaad object-based en Mass Storage block based. In principe kan een block ook een object zijn, en technisch is Mass Storage niet afhankelijk van een apparaat maar van een backing store. Mass Storage werkt dan ook nooit alleen, het gaat dan bijv. naar een block store (dat kan een bestand op een bestaand filesystem zijn, maar ook een schijf). Die block store heeft zelf dan ook weer diverse laagjes, soms ook block oriented, soms alleen complete chunks. Als je bijv. een USB stick neemt die over USB Bulk Transport dan USB Mass Storage gebruikt, dan zit in die stick weer een USB controller, met intern of extern een flash controller met een FTL, die weer een NAND controller heeft die dan een NAND Flash kan aanspreken.

Dat MTP langzaam is komt voornamelijk door dat (voornamelijk Microsoft) geprobeerd is een 'bestandssysteem' na te doen terwijl dat erg inefficiënt is als het onder water niet echt een bestandssysteem is, maar een dynamische database.

mtp op Linux en non-native op macOS werken inderdaad prima, die halen volgens mij ook by default niet zomaar alle attributen op; alleen als je daar om vraagt, of als je een transfer doet. Resultaat is dat na het ophalen van de initiële lijst alles best snel is. Maar erg praktisch is het nog steeds niet. Je kan ook (en dat wordt ook wel gedaan) een filesystem presenteren op een virtueel block device dat aan de apparaat-kant gewoon als shared filesystem gepresenteerd wordt. Voordeel is dat beide devices gewoon native kunnen werken, en dat het lekker snel is en alle semantics ondersteunt die we verwachten. Nadeel is dat Microsoft dat niet kan, en dan moeten ze wat nieuws bouwen of hun Windows Server shared disk component (gebruiken ze nu vooral nog voor cluster disks in ouderwetse clustering software) naar de client porten (want FAT en NTFS kunnen het native in elk geval niet).

Het blijft onderaan de streep gewoon een bende. :Y)
E-reader ziet er gewoon uit als een usb disk, zeker de losse micro sd card die erin zit.

Hatachi Lifestudio komt tevoorschijn als een cd uit mijn hoofd en losse hd drive letters. Zonder het verschijnen van deze cd is de schijf totaal niet benaderbaar. Gaf wel eens problemen onder windows 7.
Ah, en hoe zou die driver op het device benaderd worden? Via de ingebouwde drivers dus..
Blijkbaar hebben beide devices extra functionaliteit die aanvullende drivers nodig heeft.
Veel usb drives zijn voor-geformatteerd worden geleverd met een stukje software voor wat extra functionaliteit. Soms zit hier de driver ook in gebundeld maar veelal niet en is het gewoon optionele software. Ik ben nog nooit een externe HDD/SSD tegengekomen die niet out of the box werkt.
Dan zal dat apparaat eerst een opslagapparaat moeten mounten, anders is er geen locatie om een driver vandaan te halen.
Sluit jij altijd al uw applicaties af op het einde van een werkdag?
Bij mij blijft gewoon altijd alles open staan en elke, niet zelf gestarte reboot na een update, is er gewoon 1 teveel.

Hoe dikwijls klik je de melding ook gewoon niet weg dat je moet rebooten na windows updates en vergeet je het gewoon waarna je 's morgens toekomt en uw computer herstart is.

Nee, wat mij betreft vreselijk gedrag...
Ja want ik werk op een management server. Daarbij je kan ze ook gewoon eens zelf aftrappen als je denk pwoah vanavond doe ik ff niets he.
Idd, als je er aan denkt.
Als ik volop aan het werken ben en ik klik die boodschap om te rebooten weg, durf ik dat dikwijls vergeten ja. Maar ik wil niet dat het systeem reboot zonder dat ik dat zelf initieer.
Hear hear!
Sinds zes maanden een nieuwe laptop waar elke patch Tuesday de geluidsdriver van Realtek wordt overschreven door de whql driver van Microsoft, waardoor geluid output via de speakers niet meer werkt. Met geen mogelijkheid terug aan te zetten, dus dan maar weer de oude driver handmatig terug installeren.
Je kan automatische driver updates via Windows Update al uit zetten:

https://www.itechtics.com/disable-automatic-driver-updates-windows/

Had zelf een vergelijkbaar probleem met de videokaart. De 2e methode (group policy) zorgt er bij mij iig voor dat de driver niet meer bij iedere windows update overschreven wordt.
Realtek publiceert ook haar drivers op haar eigen website. Die al eens geprobeerd?
Volgens mij is realtek daarmee gestopt en is het aan de fabrikant van het apparaat en Windows om drivers aan te bieden.

Ik had laatst nog van die drivers nodig namelijk, want de bijgeleverde zijn buggy (thx Medion...) en die van Windows missen paar functies.

Uiteindelijk onofficiële drivers van een 3de partij gehaald.
Nee, Realtek drivers zijn nog altijd via hen website te vinden maar hen website is gewoon erg slecht en een ramp om te navigeren.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 2 november 2020 13:05]

Zeker weten? Heb je toevallig een link ernaar, aangezien ik tegenwoordig een DNS error krijg.
Precies. Ik heb eens een half jaar een bug gehad die er voor zorgde dat ik de touchpad van m'n laptop niet uit kon zetten. Vorige week nog opeens de vingerafdrukscanner van een andere laptop buiten werking. Daarna zelfs de touchpad buiten werking. Bleek er een update gedaan te zijn. Rollback en alles werkte weer.
Voor mijzelf vindt ik het handig, want heb er dan meer controlle over.
Maar voor bv mijn moeder van 77 zou het makkelijk zijn dat alles automatisch gebeurt, want die begrijpt er weinig van.

Een goede optie zou misschien zijn om de windows updates automatisch te laten updaten en alle updates van extra hardware en software door de gebruiker zelf te laten bepalen wat hij wil.
Dan heb je bv ook geen parketten als sumo meer nodig.
Bij je moeder van 77 kan het in principe gebeuren dat er na updates dingen "automatisch" niet meer werken. Die kans wordt nu een klein beetje kleiner.
Forceren is nooit goed maar zelf moeten browsen naar optionele updates is ook niet handig, als ik een apparaat inplug werd de driver meestal op de achtergrond geïnstalleerd. Als dat ineens niet meer automatisch gebeurd zal dat voor een hoop mensen een vraagteken opleveren, ja wat nu (?) Dus wat ze moeten doen is gewoon een venster geven, wij hebben een optionele driver voor je. Wil je deze installeren ja of nee?
Er zijn een aantal zaken die niet helemaal kloppen helaas.

Niet iedere usb stick maakt gebruikt van de mass storage driver en soms zijn er nog wel degelijk additionele drivers nodig. Ook dingen als muizen en andere spulleboel hebben gewoon drivers nodig. Het wordt notabene in het artikel nog uitgelicht:
Het lijkt erop dat hiermee dan bepaalde apparaten hun plug & play-eigenschap verliezen. In een scenario waarbij een apparaat wel optionele maar geen automatische drivers in Windows Update heeft, moet men dus handmatig groen licht geven voor een driver-installatie voordat het apparaat werkt. Dat scenario is volgens documentatie van Microsoft een mogelijkheid. Hoewel de vereiste handelingen nog steeds niet veel moeite zijn, is het niet werkelijk plug & play.
Plug en play devices zoals USB sticks.
Ben er wel blij mee, komt vaak zat voor dat een geluidsdriver wordt ge-update met een WHQL versie en je dan toch geen geluid hebt ;) of printer drivers die de config slopen van diverse printer
ja dat ben ik met je eens. Verschillende keren gehad voor video drivers, audio, netwerk, printers dus ja in dat opzicht begrijp ik het wel. Vooral ook irritant als het wel werkt en ze vinden dat er een nieuwe is. Maar zet dat dan uit. Als er geen driver aanwezig is wil ik er namelijk wel een. Is namelijk niet zo dat het al werkt oid.

En gebruikstijden is natuurlijk een lapmiddel. Volgens mij werkt het in Home niet eens, maar voor privé gebruik ga ik natuurlijk geen rooster inplannen voor gebruik van de computer. Dat is natuurlijk komplete BS. Doe het dan ‘S nachts om een uur of drie.
Dit houd dus ook in dat dingen als USB sticks niet zomaar zullen werken.
Tenzij je een USB stick inprikt die een andere driver gebruikt (bijvoorbeeld voor encryptie oid) dan de door het moederbord geleverde USB3 driver dan werkt je USB stick gewoon als je hem inprikt.
Een standaard USB stick gebruikt niet eens een driver van/voor een moederbord, maar gewoon Microsoft's USB Mass Storage Device driver. De mogelijke moederbordspecifieke drivers zijn voor de USB controller, maar dat staat hier los van.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 november 2020 14:10]

"Dit houd dus ook in dat dingen als USB sticks niet zomaar zullen werken"

Mass storage devices is gewoon standaard ingebakken in Windows.
Geen extra driver(s) daarvoor nodig. Zelfde geldt voor standaard HID apparaten
Het betekent in ieder geval wel dat er nu geen drivers meer gepushed worden die al geïnstalleerd zijn.
Dat was een van mijn klachten.
Om over oudere, maar wèl WHQL drivers maar te zwijgen. ;)
Niet scheelt vooral veel heel veel werk, als Microsoft weer eens een verkeerde driver aan een device geeft, die je dan weer handmatig moet deinstaleren, en dat na elke grote windows update....
Maar dan is “oh dan doen we het gewoon wel helemaal niet meer” toch een waardeloze oplossing? Fiks dan het onderliggende probleem.
De beste middenweg zou een popup zijn met "we hebben een driver voor dit ding beschikbaar, ja/nee installeren doen?" Ik heb namelijk ook gezeik gehad met die standaard-drivers die ze af en toe pushen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 1 november 2020 19:46]

Nou nee echt niet. De beste optie is gewoon altijd de goede driver te leveren. Ik heb ook gezeik gehad met die whql dingen, maar het probleem zit hem erin dat die dus niet werken en dat fabrikanten niet via MS distribueren, maar lekker zelf beetje dingen proberen.

Het is niet zo moeilijk om deze problemen niet te krijgen. Als er een driver voor het device is geïnstalleerd ga hem dan nie toverscrhijven met iets waarvan je vrij zeker kan zeggen dat het niet werkt. WHQL drivers worden als generieke drivers neergezet, maar werken vrijwel nooit of heel slecht. Stop daar dan mee.
Nou nee echt niet. De beste optie is gewoon altijd de goede driver te leveren.
Dat kun dus gewoon niet. Met honderden/duizenden fabrikanten zul je er dan voor moeten zorgen dat zij allemaal hun driver aanbieden via Windows Update of dat ze eventueel een API hebben zodat Windows de juiste download kan serveren. Veel succes daarmee. Het is dus een generieke driver, of niet veel anders.
Het is niet zo moeilijk om deze problemen niet te krijgen.
De beste stuurlui staan op Tweakers...
Met honderden/duizenden fabrikanten zul je er dan voor moeten zorgen dat zij allemaal hun driver aanbieden via Windows Update of dat ze eventueel een API hebben zodat Windows de juiste download kan serveren
Exact. Dat is exact het punt. Er zijn namelijk al zat tooltjes die wel gewoon de juiste drivers automatisch kunnen vinden. Ik weet niet of je wel eens in device manager hebt gekeken, maar vrijwel ieder apparaat heeft een unieke identifier waardoor windows dus weet welk apparaat het is en daar nu een generieke driver voor aanbied of de driver van de fabrikant als deze netjes de driver via MS aanbied. Regel dat er een fatsoenlijke manier is voor fabrikanten om drivers aan te kunnen leveren (en dat is er deels al, want anders kun je nooit een MS signed driver krijgen) of doe het gewoon helemaal niet. Dit is een halve tussenweg en dus een lapmiddel.
Even wat extra toelichting op dit artikel. Optionele drivers zijn drivers waar ook "inbox" drivers voor zijn die meegeleverd worden met Windows. Dit zijn drivers die vrijwel altijd voor een hele categorie (een device class, zoals USB controllers) te installeren zijn. Dit zijn niet alleen PnP apparaten, waaronder USB sticks vallen, maar bijvoorbeeld ook videokaarten en geluidskaarten. In Windows zijn apparaten met deze drivers vaak te herhekken aan namen zoals Standard..., Generic... of ...-compliant ... Indien zo'n driver niet beschikbaar is dan gaat Windows zoeken naar een driver van een fabrikant. Deze blijven dus gewoon geüpdatet worden.
Even wat extra toelichting op dit artikel. Optionele drivers zijn drivers waar ook "inbox" drivers voor zijn die meegeleverd worden met Windows. Dit zijn drivers die vrijwel altijd voor een hele categorie (een device class, zoals USB controllers) te installeren zijn. Dit zijn niet alleen PnP apparaten, waaronder USB sticks vallen, maar bijvoorbeeld ook videokaarten en geluidskaarten. In Windows zijn apparaten met deze drivers vaak te herhekken aan namen zoals Standard..., Generic... of ...-compliant ... Indien zo'n driver niet beschikbaar is dan gaat Windows zoeken naar een driver van een fabrikant. Deze blijven dus gewoon geüpdatet worden.
Oftewel; Microsoft gaat eindelijk nokken met die vreselijke practice de video drivers proberen te updaten naar nieuwere versies, die dan juist weer kuren hebben met bijv. bepaalde oudere video games of stabiliteitsproblemen hebben op bepaalde kaarten, waarvoor een gebruiker juist op de oude versie bleef zitten.

Zou eens tijd worden zeg...
Ook mijn eerste gedachte. Ik heb op Windows 10 meer tijd besteed aan de juiste/stabielste video- en chipsetdrivers zoeken dan op welke andere Windowsversie dan ook.
ik denk dat dit komt doordat sommige hardware zoals usb stick, harddisk, usb dongle met 4G automatisch een installatie doen terwijl er al nieuwere software is online beschikbaar is.
Het artikel gaat over optionele updates van apparaten die al in het systeem zitten, erop aangesloten zijn, of er eerder op aangesloten waren. Wanneer een nieuw device wordt aangesloten zal het automatisch blijven zoeken naar de bijbehorende driver en die ook netjes installeren. Ook noodzakelijke updates die via de Windows update worden verspreid zullen worden geïnstalleerd.
In de praktijk zal het verschil niet veel uitmaken. De meeste drivers worden via een auto-update progje bij de devices zelf geïnstalleerd. Dat blijft ook gewoon werken. Deze verandering in het beleid is meer een storm in een glas water. Behalve een paar rimpeltjes aan het oppervlak veranderd er in de praktijk nauwelijks iets.
Ok, je noemt een USB stick en iedereen gaat daar op los. Maar je hebt gewoon gelijk. Alleen noemde je nou net dat ding wat waarschijnlijk de minste problemen zal opleveren. Wat dacht je van webcams, fancy toetsenborden, printers of USB netwerkdongels?

Ik vind het niet echt handig van Microsoft. Het automatisch zoeken en installeren van drivers is juist een groot pluspunt voor de wat minder handige thuisgebruikers die goedkope hardware aanschaffen. Dat plug&play van een gigantisch breed scala aan hardware is onder andere wat Windows zo groot heeft gemaakt.
Thanks dat je het begrijpt ;) had niet verwacht dat iedereen over het usb stick voorbeeldje zou vallen en de rest van alle generieke apparaten zou vergeten XD.

Maar het feit dat “plug&play” nu eigenlijk “plug&kijkMaarOfHetWerktEnAndersMoetJeZelfAanDeBak” is geworden, is natuurlijk wel een ding.
Zonder mensen te willen beledigen is het wel typisch voor nerds om één detail of een voorbeeld te pakken en de rest niet eens meer te lezen. Erg vervelend als je niet zo bèta bent.
Plug&pray was de term tijdens win95, toch
Ha goeie. Ja dat dus. Slechte zaak Imho.
De apparaten die jij noemt, zullen nog steeds grotendeels plug&pray werken. Het gaat immers om OPTIONELE drivers, niet om de standaarddrivers.
als updates geforceerd worden op een moment dat het je niet uitkomt heb je te lang gewacht met installeren.

de oplossing is het zelf eerder doen
Wacht even, het feit dat windows herhaaldelijk nieuwere versies overschrijft zonder versie te kunnen controleren is probleem nummer één, zonder die functie is automatisch updaten van optionals gewoon dik knudde.

Meermaals beta drivers moeten draaien voor de gpu omdat de WHQL variant een aantal problemen heeft en het is dan bloedvervelend om eigenlijk elke maand ongevraagd (en allerbelangrijkst niet uit te schakelen tijdens de grotere rollups) uit te voeren: al helemaal als windows middels versies en logs na had moeten kunnen gaan dat de gebruiker dat zelf had geupdate.
Wacht even, het feit dat windows herhaaldelijk nieuwere versies overschrijft zonder versie te kunnen controleren is probleem nummer één, zonder die functie is automatisch updaten van optionals gewoon dik knudde.
Maar dat is dus EXACT het probleem waar dit een lapmiddel voor is. Ieder apparaat heeft een uniek ID. Dat is notabene door MS zelf in het leven geroepen. Als ze dat dus goed regelen ipv halfbakken dan scheelt dat gewoon al heel veel gezeur met WHQL drivers die niet goed werken.
Ken ik enkel mee akkoord gaan, ergens is wat dat betreft deze oplossing ook een beetje dweilen met de kraan open idd.
Als ze dit niet meer in hun updates doen zal het voor hun minder resources kosten om de updates te verspreiden want niet iedereen weet hoe je optionele updates kan installeren. (en als je het wel weet kun je er voor kiezen het achter wege te laten waardoor je minder data verbruikt / minder opslag nodig hebt)
En daarmee kost het direct meer aan support voor MS zelf en derde partijen. Dingen stoppen namelijk gewoon met werken zoals op de doos.
Ja dat is dan ook wel weer een nadeel van deze actie van MicroSoft, maar je hebt nu natuurlijk wel veel meer controle over je drivers.
Nou jeejj /s

Ik zie echt het voordeel niet hoor. Het gezeik met WHQL drivers voor audio, video en netwerk heb je nog steeds en plug&play apparaten zijn nu plug&pray apparaten geworden. Yay vooruitgang.
Zijn er hier ook tweakers die kunnen aangeven waaruit de behoefte bestaat om meer controle te hebben bij deze drivers? Microsoft schrijft namelijk wel dat ze het doen om gebruikers meer controle te geven maar ondertussen zal dit er dus wel deels voor zorgen dat er gemak verdwijnt.
Ik kan wel een voorbeeld noemen; videokaartdrivers. Ik wil graag de complete controle houden over welke driver geïnstalleerd wordt. Ik gebruik DDU om de driver te verwijderen en vink dan de optie aan om automatisch installeren van updates via WU uit te schakelen.

Als ik nu een verse installatie doe van Windows, dan gaat WU voor mij een compatible driver installeren voor mijn videokaart, die veels te oud is en ik dus eerst met DDU moet verwijderen om de juiste van Nvidia te kunnen installeren.
Als je de computer tijdens de installatie niet met het Internet verbind dan kan WU de driver ook niet installeren. Je kunt dan eerst handmatig drivers installeren.

[Reactie gewijzigd door zalazar op 1 november 2020 13:44]

Daar ben ik idd van op de hoogte, ik doe ook een installatie met de kabel eruit zodat ik een lokaal account aan kan maken. Maar dit vraagt ook van mij dat ik van te voren de nieuwste (of de door mij gekozen) driver op een USB zet die ik dan offline kan installeren. Deze update van Microsoft zorgt ervoor dat ik straks gewoon het internet op kan gaan om de driver te downloaden.
Nee en nee. De 'microsoft-versie' van de NVidia drivers zal dan gewoon worden geïnstalleerd via Windows Update omdat die niet als optionele update kan worden beschouwd. Anders is er namelijk géén correcte driver aanwezig - dus is het niet optioneel. Een verse installatie van Windows zal niet succesvol eindigen met enkel de Microsoft Basic display driver geïnstalleerd.

EDIT: Na installatie van Windows offline gaan en de ongewenste drivers deïnstalleren en de gewenste installeren is de way to go in mijn optiek. Dat gedoe met een USB-stick is wel lekker oldskool, maar ik zou dat dan ook echt met floppies willen doen ;-)

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 1 november 2020 15:50]

Nee en nee. De 'microsoft-versie' van de NVidia drivers zal dan gewoon worden geïnstalleerd via Windows Update omdat die niet als optionele update kan worden beschouwd. Anders is er namelijk géén correcte driver aanwezig - dus is het niet optioneel.
Als er al een expliciete manueel geinstalleerde driver aanwezig is die niet geclassificeerd is als een generic driver, zal Windows niet langer proberen om deze door een andere te vervangen, zolang de driver delivery opties "Automatically delivered during Windows Updates" en "Automatically delivered to all applicable systems" beiden uitgezet zijn voor die vervangende driver toen de fabrikant deze bij Windows Update aanbood.

Check de tabel op https://docs.microsoft.co...s-for-driver-distribution

Dat schijnt nu in build 1909 trouwens al zo te werken, dus de issues met video card drivers die spontaan updaten zouden al verholpen moeten zijn. (Hoera! Wist ik persoonlijk echt niet.)

Het enige relevante verschil tussen build 1909 en 2004 voor het aansluiten van een nieuw device ligt wanneer een driver beide vinkjes uit heeft staan (dus; wanneer deze de volledig manueel modus gebruikt en 'optional' is)

In 1909 wordt er eerst door Automatic drivers gezocht, en als daar niets te vinden valt in Optional en kan deze driver geselecteerd worden. In 2004 wordt er enkel door Automatic drivers gezocht, en als daar niets te vinden valt wordt de gebruiker geprompt om handmatig door optionele drivers te zoeken.

Dit is juist een heel goede zaak, want het voorkomt dat Windows gaat proberen om een Optional driver, wat veelal feature-arme generieke drivers zijn, te installeren voor een apparaat wat niet een specifieke (Automatic) driver vanuit de fabrikant op Windows Update aangeleverd heeft gekregen.

Je hebt in dat geval namelijk met vrij hoge zekerheid een driver op disc bij je apparaat gekregen om te installeren die het veel en veel beter gaat doen. Of je wordt geacht een driver met de hand van de site van de fabrikant te gaan downloaden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 2 november 2020 20:10]

Je kan gewoon nog altijd prima een offline account gebruiken hoor.. ook als je met kabel erin je OS installed.
Kwestie van opletten waar je klikt zeg maar.
TIL. Blijkbaar geen accountnaam opgeven als je in het "Sign in with Microsoft account" bent? Tja der staat verder niet bij dat als je hier niks in vult je de mogelijkheid hebt om een lokaal account aan te maken. Moet je dus maar net weten.
Nee daar is gewoon een (verstopt) linkje voor
Bij het installeren van 2004 was dat linkje er niet meer als je de laptop hebt aangemeld op de wifi / via ethernet hebt aangesloten.
Ik dacht dat er een linkje stond in de richting van 'in plaats hiervan deelnemen aan een domein' oid?
Dat zou kunnen, maar kan je daarlangs een lokaal account aanmaken?
Ja, want je moet eerst een 'gewoon' lokaal admin account hebben, om dan deel te nemen aan een domein. Deelnemen aan een domein gebeurt dus niet tijdens de setup (zoals je wel zou verwachten als je op die link klikt)
ik doe ook een installatie met de kabel eruit zodat ik een lokaal account aan kan maken
Nergens voor nodig. ook met een internetverbinding kan je gewoon een lokaal account aanmaken. De optie valt niet erg op maar is er wel tijdens de installatie...
Is dat nog steeds zo? Een paar weken geleden heb ik me rot gezocht maar ik kwam echt niet verder tot ik de netwerkkabel eruit trok.
Volgens mij kan dit niet meer. Machine moet idd offline zijn anders verschijnt die optie niet.
Kan prima, doe dit nog dagelijks eerst aangeven dat je een account wil aanmaken, dan aangeven dat je geen microsoft account hebt en dan krijg je de optie om een lokaal offline account aan te maken.
Zeker weten dat dat de nieuwste versie is die je installeert? Ik had enkel de optie om een nieuw account aan te maken.
Ik heb op internet gezocht en het blijkt dat de optie voor een lokaal account niet in Windows 10 Home zit, wel in Pro, maar dan dus ook verstopt. Voor Windows 10 Home moet je dus inderdaad je internet verbinding losnemen of wel met een Microsoft account aanmelden en later switchen naar een lokaal account.
Ah het ging idd om home.
Als je de computer tijdens de installatie niet met het Internet verbind dan kan WU de driver ook niet installeren
Maar dan kun je weer tegen zaken aanlopen als geen Microsoft account kunnen gebruiken tijdens installatie..
Op al mijn AMD systemen probeerde Windows Update continu en (veel) oudere driver te installeren voor de GPU. Zelfs als ik via AMD zelf de nieuwste driver al had geïnstalleerd. Ik moest dan eens in de zoveel tijd met een aparte tool van Microsoft die specifieke driver verbergen voor Windows Update.

Inmiddels staat die update als optioneel en wordt die niet meer automatisch geïnstalleerd, maar ik ergerde me er echt aan.
Heb je ooit een systeem proberen te herstellen wat continue vastloopt op een driver die telkens door Microsoft Update geïnstalleerd wordt?
Heel herkenbaar (BSOD)! Daarom heb ik in GPO aangegeven dat drivers niet geïnstalleerd moeten worden. Ik doe dit dan maar handmatig d.m.v. tools zoals PDQ Deployment.
Serieus? Ik heb nu al 6 jaar geen pc meer maar dat is me in die 15 jaar daarvoor (begonnen met Windows 3.11) volgens mij nog nooit overkomen.

Pc's zijn er echt een stuk op vooruit gegaan de afgelopen jaren merk ik. :+
Serieus? Ik heb nu al 6 jaar geen pc meer maar dat is me in die 15 jaar daarvoor (begonnen met Windows 3.11) volgens mij nog nooit overkomen.
Kennis van me heeft het ooit gehad met laptop video drivers. Moest een zeer specifieke versie geinstalleerd houden, want anders kapte de screen-output er mee. (En ja; niet alleen van het ingebouwde paneel, maar ook bij een extern aangesloten monitor.)

Ooit geprobeerd om een driver rollback blind te doen?
Lachen joh!

(Maar niet heus...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 2 november 2020 19:58]

De grootste kritiek op Update is niet zozeer dat stuurprogramma's automatisch worden gedownload en geinstalleerd (Wat voor sommige apparaten juist extreem handig is), maar over het verplicht installeren van updates van Windows.

Deels wenselijk - zero-days druk je hiermee de kop in en door een soort van "groepsimmuniteit" voorkom je verspreiding van malware, maar er is totaal geen controle over het wel of niet installeren van updates, afgezien van een uitstel van executie functie.
De grootste kritiek op Update is niet zozeer dat stuurprogramma's automatisch worden gedownload en geinstalleerd (Wat voor sommige apparaten juist extreem handig is), maar over het verplicht installeren van updates van Windows.

Deels wenselijk - zero-days druk je hiermee de kop in en door een soort van "groepsimmuniteit" voorkom je verspreiding van malware, maar er is totaal geen controle over het wel of niet installeren van updates, afgezien van een uitstel van executie functie.
Je kunt updates x dagen extra uitstellen om andere mensen eerst de sprong te laten wagen en hopelijk ontzien te worden wanneer MS een rotte appel publiceert. Tenminste; ervan uitgaande dat die update ingetrokken wordt door MS voordat jouw systeem zich zou gaan bijwerken.

Je kunt updates x dagen pauzeren als er een issue bekend wordt.

Je kunt de 'stille uren' instellen waarbinnen je systeem niet in gebruik is en bijgewerkt mag worden.

En je kunt (eenmalig, dacht ik?) kiezen om je machine uit te zetten zonder updates af te ronden.
(Handig als je echt weg moet en niet kunt wachten.)


Lijkt me dat je aardig wat controle hebt?
Het enige wat je hiermee feitelijk niet meer kunt is bot permanent weigeren een update te installeren of compleet vergeten om een nog openstaande update te installeren. En dat is vanuit perspectief van kudde-immuniteit, zoals je het zelf ook noemt, eigenlijk heel goed.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 2 november 2020 13:33]

Tuurlijk wel. Windows Update service kun je permanent op disabled zetten, of in ieder geval zo lang jij dit wilt.
Run Powershell als Admin:
Stop-Service wuauserv
Set-Service wuauserv -StartupType Disabled
Zijn er hier ook tweakers die kunnen aangeven waaruit de behoefte bestaat om meer controle te hebben bij deze drivers?
Soms gaat het fout met de drivers die Windows Update levert. Specifieke drivers geïnstalleerd door de gebruiker worden dan overschreven met algemene drivers die niet (optimaal) werken. Elke keer dat Windows Update draait wordt de specifieke driver weer overschreven met de algemene driver, wat gebruikers kan ontmoedigen om Windows Update in het geheel te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 november 2020 14:16]

Soms werken drivers via Windows niet goed. Zeker bij oudere hardware. Als je dan handmatig de juiste drivers installeert gooit Windows er uiteindelijk weer hun eigen drivers eroverheen. Wel eens meegemaakt bij een wifi driver.
Heel specifiek voor mij:

Ik heb een usb naar serial adapter, dat blijkt een chineese namaak chip te hebben.
De nieuwe drivers van de originele fabrikant herkent dit en zorgt dat de namaak producten niet werken.

Zodra windows de kans krijgt worden de drivers geupdate en geïnstalleerd. nu zouden de oude drivers geïnstalleerd blijven staan vermoed ik.

Ook al eens gehad dat video drivers worden verwijderd omdat met een grote windows update de hardware officieel niet meer door de fabrikant werden ondersteund. mogelijk dat deze werking nu ook er voor zorgt dat bestaande drivers blijven bestaan.

Voor 9 van de 10 mensen zijn automatische driver installaties erg prettig, en een simple toggle zou wat mij betreft goed genoeg zijn tweakers simpel de werking te doen laten aanpassen.
Blauwe schermen, instabiliteit, uitvallen van beeld of geluid of andere functionaliteit na een update. Dan gaat het eigenlijk niet om controle over je eigen systeem, maar willen voorkomen dat je de hele familie/straat/etc. mag gaan helpen als er weer eens een update is geweest.
Microsoft schrijft namelijk wel dat ze het doen om gebruikers meer controle te geven maar ondertussen zal dit er dus wel deels voor zorgen dat er gemak verdwijnt.
Waar zegt MS dat dan precies, dat kan ik namelijk niet terugvinden in de bronnen... Het kan zomaar zijn dat Tweakers er weer eens eigen conclusies aan koppelt....
Ik heb op een pc hier al een tijdje "optionele drivers" bij Windows Update staan, nog niet uitgezocht of dit nieuwere of oudere versies zijn van de drivers die ik geïnstalleerd heb staan of eerder "Certified" door Windows.
Iemand hier die hetzelfde gedrag ziet?
Jep, mijn latitude heeft ook een stuk of 12 drivers staan, die (gelukkig) niet automatisch geïnstalleerd worden
Daaronder een bios update die dezelfde versie is, als de machine al heeft
Zou dus niet eens in de lijst moeten staan

(aantal aangepast aangezien het er een stel meer geworden zijn)

[Reactie gewijzigd door robvh99 op 1 november 2020 17:10]

Hier ook, al 2 maanden. Reeks aan Intel-drivers die ouder zijn dan wat er geïnstalleerd is. Waarom het überhaupt aangeboden wordt is een raadsel.
Jep hiero ook, audio lan en scherm driver.
Je hebt nog meer controle over je systeem als je kan kiezen tussen de 2 instellingen. Dat lijkt mij nog beter, Microsoft.
Eens. Waarom niet gewoon de keuze geven. Vraag bij het inpluggen van een nieuw apparaat of Windows automatisch moet zoeken of dat je het handmatig wilt doen. Per apparaat, niet altijd.
Dat is fijn om te horen.

Nu moet je elke keer je Netwerkadapater uitschakelen als je de oude videokaart driver deinstalleer.
Als je Microsoft Windows 10 Pro gebruikt kun je ook het volgende doen:

1. Voer gpedit.msc uit Computer Configuration -> Windows Components -> Windows Update -> Do not include drivers in Windows Updates: Enabled
2. Voer regedit uit en zet: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\DriverSearching\SearchOrderConfig op 0
3. Start -> cmd -> gpupdate /force of een reboot

Daarna zul je voor geen enkele driver meer meekrijgen via Microsoft Windows Update of de auto update feature in de device manager als je naar drivers zoekt. Dit kun je op 1 zetten om wel naar drivers via Microsoft Windows Update te zoeken in de device manager
Volgens mij gaat dit deels helpen met het hele automatische driver install gebeuren, vaak als je zeg... een driver wilt updaten, deze uninstalled, en dan opnieuw moet opstarten.. dan gooit windows vaak zijn eigen driver daar gelijk weer op als je met het internet verbonden bent, en dit is dan soms niet de meest recente.
Onhandig zeg. Ik weet mijn weg wel in Windows, maar voor de gemiddelde computergebruiker mag ik toch hopen dat MS zorgt voor een pop-up met de vraag: "Wilt u de drivers voor apparaat X downloaden via Windows Update? Klik hier.", of iets dergelijks.
Mooi, elke keer mijn nieuwere drivers overschrijven is dan ook opgelost.
Dat is al iets wat ik mij aan erger, ik heb een nieuw laptop en ik was dit vergeten uit te zetten via GPO.
Op een gegeven moment kreeg men laptop ineens een blue screen tijdens slaapstand, hieruit bleekt dat Windows een andere Wifi driver geïnstalleerd heeft die niet stabiel was.

Terug een origineel goed wekend driver geïnstalleerd en het probleem is voorbij.

Dus dat zou een goede stap zijn voor Windows om dat optioneel te maken.
Precies. Deze nutteloze feature had er nooit in moeten doen.Talloze keren feedback van Windows 10 ingevuld door de jaren heen. Niet aanleveren tenzij ik er om vraag.