Microsoft brengt tijdelijke fix uit voor Systeemherstel-probleem in Windows 10

Een onbekend aantal Windows 10-gebruikers kan hun pc niet terugzetten via Systeemherstel. Het gaat om gebruikers met 'een bepaalde hardwareconfiguratie', zegt Microsoft. Het bedrijf heeft een tijdelijke fix uitgebracht.

SysteemherstelHet probleem doet zich voor bij buildversie 2004 van het besturingssysteem, oftewel de Windows 10 May 2020 Update, schrijft Microsoft. Bij dat probleem kunnen gebruikers hun pc niet herstellen via Systeemherstel. Daarmee is het mogelijk Windows terug te zetten naar een eerdere configuratie als er bepaalde onderdelen niet werken. Sinds de release van Windows-build 2004 krijgen sommige gebruikers de foutmelding dat er iets mis is gegaan bij het resetten, en dat er niets veranderd is.

Het probleem komt voor bij gebruikers met 'bepaalde hardwareconfiguraties', al zegt Microsoft niet welke dat precies zijn. Het bedrijf beschrijft een tijdelijke workaround. Daarbij moeten gebruikers een opdrachtprompt openen en dism /online /cleanup-image /restorehealth invoeren. Als ze daarna hun systeem opnieuw opstarten werkt Systeemherstel weer. Het bedrijf schrijft niet wanneer er een definitieve patch komt.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-10-2020 • 09:33

68

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Jongens, het gaat hier volgens mij NIET over systeemherstel, maar om het 'resetten van het systeem'. In het Engels heet het 'Reset this PC', wat zover ik weet 'Deze PC opnieuw instellen' is in het Nederlands. Dat is de functie die de PC hersteld naar fabrieksinstellingen als je echt een groot probleem hebt, of als je de PC/laptop/etc wilt verkopen. Dat is nogal een verschil met wat hier beschreven wordt!

Edit 13:51: bij hardware.info klopt het artikel volgens mij een stuk beter: https://nl.hardware.info/...-maar-er-is-een-oplossing.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 22 juli 2024 18:25]

Nee, systeemherstel. Roll-back naar het punt voor je die nieuwe driver voor je neus kreeg en je PC niet meer doorstartte. Dat systeemherstel is wat niet goed werkt.
systeemherstel werkt vaak toch al niet als er echt iets kapot is, dat is tenminste mijn ervaring. Laatst nog met een nieuwe laptop. Startte na een update niet meer door en zat in een boot loop. Alle opties van systeemherstel uitgevoerd maar werkte voor geen meter. Totale nieuwe install uiteraard wel. Was ook sneller dan de reparatie
Nee klopt, de functie om terug te gaan naar een restore point heb ik nooit vertrouwd. Maar de functie om de PC te resetten gebruik ik elke keer als ik een computer ga verkopen. Je hebt dan de optie om alle bestanden te verwijderen en ook een uitgebreidere wipe te doen. Dat werkt tot nu toe altijd erg prettig. Als die functie het niet goed meer zou doen, dan heb ik er zelf dus wel last van. Ik heb de functie afgelopen week nog gebruikt om een Surface te verversen. Gelukkig is de may 2020 update nog steeds niet beschikbaar op Surface, dus het werkte perfect ;)
inderdaad, alleen totaal nieuwe installatie is waar windows goed in is, heb tot den treure meegemaakt wat opstartherstel en system restore voor mijn pc's hebben kunnen betekenen, welgeteld 1x geslaagd na installatie van een virusscanner die mijn systeem vastzette, weer terug gekomen voor de installatie van die virusscanner... MAARRRRRRR toch wel 20-25 x dat het loze weggegooide tijd is geworden. automated system nogiets is ook zo vreselijk slecht, daar zijn vaker bugs mee dan dat het iemand gaat helpen. Wel maximaal respect voor die tech reus, windows is verder ook het enige systeem wat ik blief
je weet ook dat de bestanden na een system recovery gewoon nog te herstellen zijn met recovery software?
Bij verkoop van een laptop zou ik hier toch zeker rekening mee houden....
Maar dat 'systeem herstel' werkt dus niet goed, en dus is dit de fix die het wel weer laat werken, Daar gaat het volgens mij over. soort sfc /scannow of chkdsk /r/f

edit
Oh zit ik mis? :| en is fabrieksinstellingen herstellen niet een onderdeel optie van het systeem herstel configuratiescherm.

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 22 juli 2024 18:25]

Dat is niet wat het originele artikel zegt: https://support.microsoft...o-changes-were-made-error

Details van 'reset this PC': https://www.howtogeek.com...20will%20be%20reinstalled.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 22 juli 2024 18:25]

Je begrijpt dat je ook een systeem herstel kan doen met behoud van bestanden, en dat daar ook de optie van fabrieksinstellingen herstellen van jou in zit. Het hele mechaniek (software in dit geval) van het "systeem herstel gebeuren'' werkt niet volgens plan.
Dat begrijp ik eruit.
Misschien heb je wel gelijk. Het is wel zo dat in het configuratiescherm allerlei opties onder het algemene kopje 'Systeemherstel' vallen. Maar het originele artikel heeft het specifiek over de optie voor het resetten van de PC. Beetje onduidelijk wat dat betreft.
Ik las het ergens van de week dat het hele mechanisme, of dan net die andere optie die je wil, niet werkte bij sommigen., en dus geen verandering maakte. ja ik kan ook fout zitten.

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 22 juli 2024 18:25]

Naar mijn weten is het gegeven commando daarbij altijd handig omdat hij daarmee daarmee foutieve libs vervangt of overschrijft wat zijn aangepast.
Dat comando is ook handig als je andere problemen met Windows hebt
in een cmd of powershell admin plak je deze code eerst, om te kijken of het nodig is,
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
of als je een scan wil doen , doe je deze DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
En dan het herstel zelf natuurlijk, zoals hier in het artikel wordt beschreven
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Maar als je "install.wim" image kapot is, kan je ook een iso(image)dvd van windows gebruiken, (een iso van oude windows met de mediacreation tool gemaakt bijv, op een usb of hdd gezet)
Je kan dan de bron van die iso gebruiken om je "install.wim" te repareren
En daarvoor gebruik je deze code, waar de source:F de locatie is van de windows.iso
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:F:\Sources\install.wim

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 22 juli 2024 18:25]

Deze DISM commando's repareren de component store. Om de systeembestanden vervolgens uit de component store te repareren kan je het volgende commando gebruiken:

sfc /scannow

Ook is het geen gek idee om te beginnen met een goeie oude chkdsk om problemen in het bestandssysteem op te lossen (ik gebruik af en toe een herstart naar command prompt en doe dan "chkdsk D: /F /V /X /sdcleanup" (zelfde voor andere schijven) om eventuele problemen op te lossen en overbodige security descriptors op te ruimen).
Kan je dan niet beter Window opnieuw installeren? Al die commando's kosten tijd, terwijl ik Windows 10 binnen een 10-20min. tegenwoordig al heb runnen op een SSD/NVMe.
Klopt inderdaad dat windows in q0 30 minuten geïnstalleerd is MAAR dan kont de waslijst aan drivers en software erachteraan waarvan een groot deel aleen online installers heeft (visual studio bv.) En ben je als nog een paar uur bezig terwijl je dit commando in kan voeren en vervolgens gewoon doorwerkt
Dat is waar, en tot nu toe heb ik nog maar één keer een herinstallatie moeten doen omdat Windows 10 een upgrade weigerde.

Het blijft echter wel een hoop gedoe bij Windows, waarschijnlijk zal de huidige setup ook zeuren en zaken proberen te gaan repareren bij het runnen van het DISM commando.
Ik zie dit meer als regelmatig onderhoud om je systeem gezond te houden. Vaak vindt sfc wel wat na een windows update, en chkdsk soms ook. Als je systeem het helemaal niet meer doet dan is het misschien makkelijker om opnieuw te installeren - maar dat heb ik al jaren niet meer hoeven doen.

Ook een aardige is trouwens deze om windows update wat op te ruimen en schijfruimte te reclaimen:

dism /online /cleanup-image /startcomponentcleanup /resetbase

Betekent wel (door /resetbase) dat je updates niet meer kan verwijderen. Maar dat heb ik nog nooit hoeven doen. Je zou ook eerst een herstelpunt aan kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 22 juli 2024 18:25]

Ik volg je wel, maar sfc en dism zijn geen tools die je 'regelmatig moet doen als onderhoud'.
Als dat wel het geval is, gaat er iets stevig mis me je component store. Een virus, faulty drive, verkeerde cleaner,... dat soort zaken.

Waarvoor die tools dan wel dienen? sfc als zuiver troubleshooting/resolution tool en dism als je zelf installatiemedia maakt en onderhoud. Dism is immers een interface voor de trustedinstaller. Dat dism herstelfuncties heeft, is omdat Microsoft weet dat niet elke computer werkt zoals het hoort, en gebruikers (oa) wel eens de powerknop gebruiken - ook als duidelijk op het scherm staat dat je dat niet mag doen.

je ziet overigens dat de trustedinstaller wel degelijk ook endpoints heeft voor de gebruiker: cleanmgr;exe roept ook de trustedinstaller voor iets gelijkaardig aan dism /cleanup-image. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat ook een aantal troubleshooters dism / trustedinstaller gebruiken
Toch repareren ze regelmatig iets. Het zullen heel kleine probleempjes zijn hoor, niks waar je computer instabiel van wordt, maar misschien zorgt het wel dat een update over 3 jaar goed installeert.
Om het even over technische boeg te gooien: dit commando geeft de Windows Module Installer (trustedinstaller.exe)de opdracht om alle registraties ind e component store te valideren. daarbij komt die sowieso gemeenschappelijke of deprecated items tegen die dan 'opgeschoond' kunnen worden uit winsxs.Deze functionaliteit (aanroep voor windows modules installer) zit ook in "cleanmgr", als je vraagt oude windows updates up te schonen.
(dit is de cleanup-image)

Aangezien Windows van elk bestand haarfijn bijhoudt waar het vandaan komt en hoe het eruit zag bij de installatie, worden ook corrupte bestanden vervangen door hun oorspronkelijke versies als de trustedinstaller die kan vinden(waavoor je idd een :source kan meegeven) Dit is de restore-health
.
Wat de windows module installer allemaal doet, vind je in de CBS logfile.
nofi; heeft iemand in de geschiedenis van windows ooit succesvol een 'systeem herstel' uitgevoerd? Waarna een niet werkend OS weer startte? (niet recover)

//edit; klinkt beetje als rand - maar is oprecht een vraag. In ~25jr compjuteren, is een 'gecrashed/beschadigd systeem' bij mij nooit werkend geworden na die procedure.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2024 18:25]

Meerdere malen maar in veel gevallen lijkt het langer te duren dan een verse installatie.
Meerdere malen maar in veel gevallen lijkt het langer te duren dan een verse installatie.
Het systeemherstel duurt soms wel langer dan een verse installatie. Maar als je na die verse installatie ook nog alle programma's en bestanden moet terugzetten, dan duurt het 'opnieuw installeren' langer dan een systeemherstel.

Ja, daar zijn backups voor, maar mijn klanten en backups, dat blijkt al jaren geen match te zijn :D Ze komen als het 'te laat' is, en daarna zie je ze niet meer want hun systeem werkt weer :D

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 22 juli 2024 18:25]

Nee ben het daar mee eens, maar ook bij een 'kaal' systeem lijkt het vaak langer te duren dan een verse install. Maar laten we eerlijk zijn, in de gevallen dat het nodig is is het toch meestal te laat.

En backup is een lelijk woord ofzo, veel mensen denken dat het 'allemaal wel goed komt' maar als het fout gaat gaan lopen piepen als je zegt dat er 'niets' te redden valt.
Het is mij nog nooit gelukt. Heb t bij zeker 15 pc’s geprobeerd. Maar vaak heeft of de gebruiker het al te veel gesloopt of de hardware is stuk.
(...) Maar vaak heeft of de gebruiker het al te veel gesloopt (...)
Zo verandert "even helpen" vaak in "een volledige dag kwijt zijn aan redden wat er te redden valt" ;)
Ik heb er in een uitzonderlijk geval toch al wel eens baat bij gehad. Dit nadat een driver update ervoor had gezorgd dat de PC niet meer wilde opstarten.

Bij hardwareproblemen heb je er meestal niet veel aan. Wellicht zijn er dan zaken corrupt geraakt die niet door systeemherstel beschermd worden of is de systeemherstel kopie ook al aangetast.
Ja hoor, heb er enkele keren succes mee gehad, maar al weer heel lang geleden ondertussen. Je komt vandaag niet zo vaak meer een situatie tegen waarbij het behulpzaam zou kunnen zijn.
Zeker, vooral als er bij een update iets mis gaat. Zolang je de recovery partitie niet verwijderd (!) kan windows bijna alles herstellen, anders moet je met een extra stick/disc het proberen te resetten, maar dat is significant ingewikkelder (voor de leek, of iemand met maar 1pc).

Let wel, de recovery partitie (van windows) bestaat nog maar sinds windows 8, en ook nog maar sinds toen kan windows zich op zichzelf meestal repareren. Wanneer je deze verwijderd vanwege de ruimte bijvoorbeeld zal het ook niet of nauwelijks werken.
Ik moest even nadenken, maar het antwoord hierop is "Jazeker wel!". Alleen startte in mijn geval het OS nog wel, maar was er een virus/trojan achtig iets actief op de achtergrond. Gelukkig eentje waarbij het mogelijk was om via systeemherstel naar een vorig punt terug te gaan, waarna ik in staat was om het virus/trojan op te ruimen voordat het kwaad kon aanrichten.
Ja hoor, is me al talloze keren gelukt. Maar er moet niet veel meer aan de hand zijn dan een Windows update die de boel om zeep geholpen heeft. En dan nog moet je een erg goede reden hebben om niet gewoon voor een verse install te gaan.
Erg weinig, wel vaak eerst SFC /Scannow uitgevoerd om systeem bestanden te checken.
Wat vaak blijkt, is dat er een slechte sector ergens op de disk zit, dus wil je vaak als eerste 'chkdsk /r' uitvoeren of dan kijk ik de SMART log van de HDD na, maak ik eventueel een backup en scan ik met HDAT2 om te zien hoeveel slechte sectors er daadwerkelijk zijn en of er een paar zijn die niet schrijfbaar zijn.

Maar of het een probleem in Windows heeft opgelost, vrijwel nooit voor mij, met wanneer die AppX platform bugged is en bijvoorbeeld de start-menu niet tevoorschijn komt, of sommige Apps niet opstarten of met zo een vage error.

Er wordt dan wel soms gezegd dat er wat gevonden was dat het kon fixen, waarbij het soms wat bestanden wilt maar niet heeft, ik mount dan even een WIM van Windows 10 van dezelfde build, geef de Windows map locatie van die image aan DISM restore command, maar erna is het probleem niet opgelost.
Ik lees dan de DISM log, check alles wat erin staat aan verkeerde permissies, corrupte of missende bestanden en configuraties, maar vrijwel nooit gehad dat dit iets doet.

Dus verder zoeken online naar mensen met dezelfde verschijnselen/symptonen, bleek het een bepaalde update of driver met problemen, of moest een bepaalde app handmatig verwijderd uit WindowsApps map en/of reset worden met DISM, of een malware of ander programma die dingen instabiel maakt, of iets nog vagers wat niet in de logboek stond of alleen te vinden was online middels een of ander niet gedocumenteerd '0x00000000' error.


Vaak was het sneller en makkelijker om uiteindelijk een backup en restore/nieuwe installatie te doen, maar ik probeer altijd eerst uit te vogelen wat er aan de hand is en het zo op te lossen.


Nou ik het over backup heb trouwens, zou willen dat nog meer gebruikers backups doen, gebeurd nog iets te weinig in mijn ervaring, je hebt opties als Onedrive of een externe HDD (deze is wel weer gevoelig voor ransomware als die alle backups vernietigt).

Wat ook zou helpen mocht je meer data hebben en gevorderd zijn om het te kunnen instellen, is een eigen netwerk backup apparaat zoals een Synology of betrouwbaar hardware met FreeNAS, daar ingesteld RAID1 of RAID6 en dan incremental backups, zodat als ransomware erop schrijft, je dat gelijk merkt aan de plotselinge extra opslag verbruik (dat moet je dan wel controleren natuurlijk) en dat je nog een backup van je gegevens hebt (moet je wel opletten als je maar een beperkt hoeveelheid bewaarde backups hebt ingesteld).
Is ook handig met telefoons, sinds huidige camera's al gauw de 64GB opslag volgooien met foto's, wordt er een backup gedaan zodra je thuis bent en je telefoon en backup app ziet de netwerk backup. apparaat.
Uiteraard slim om van die netwerk backup apparaat ook perodiek per maand een backup te maken naar cold storage.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 22 juli 2024 18:25]

hier ook, in de laatste 28 jaar is mij dit ook nooit gelukt. Sowieso was een fresh install vele malen sneller!
Jawel, vooral bij Windows ME destijds was het een uitkomst en was je er zowat ook op aangewezen dit te gebruiken als Windows niet meer correct werkte.
Maar bij latere versies van Windows niet echt, er ontstond altijd wel weer een probleem waardoor het probleem niet opgelost kon worden.
Nope, ik zet het altijd uit en gebruik Acronis True Image.

Systeemherstel is al bagger sinds XP.
Acronis, de beste oplossing!
Dit gebruik ik zelf ook al jaren.....100% effectief en vele malen sneller dan de backup functies van Windows zelf.
Ik vind dat proces te lang duren dus ik grijp al heel snel gewoon naar een cleaninstall als we in dat stadium zijn met een PC dat dat nodig is.
Veruit de meeste mensen komen toch niet verder dan een browsertje er op. MIsschien wat voor werk op in te loggen, en dan ben je er well.
Dan ga ik niet een uur naar zo'n herstelscherm turen als ik in datzelfde uur die pc weer helemaal vers en snel achterlaat.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 18:25]

helemaal eens, geen moeite in steken
nofi; heeft iemand in de geschiedenis van windows ooit succesvol een 'systeem herstel' uitgevoerd? Waarna een niet werkend OS weer startte? (niet recover)
Ja, maar na een paar keer bleek gewoon dat een complete reinstall sneller was en meer benefits gaf.

Maar toen kon je vrij makkelijk bestanden van de HDD halen, tegenwoordig worden veel HDDs encrypted door Windows, de vraag is dus of dat nog zo makkelijk gaat...
Wel eens gehad, maar sinds Win10 lijkt ie op dat soort momenten gewoon een paar uur te malen voor nop.
Hierbij is er dan ook geen enkele feedback. Ik hoop dan maar dat er iets nuttigs gebeurt.
Is altijd ff handig om de temperaturen en andere omgevingswaarden in de tussentijd ff te checken met een GNU/linux distro naar keuze. Just to be sure.
herstelpunt restore werkt gewoon meestal goed
sinds windows 7 werkte dat al meestal goed, windows 10 heb je het gewoon veel minder nodig omdat het systeem nu gewoon ook veel stabieler is en minder kapot gaat, maar het werkt nog steeds correct.

de reset heb ik ook een paar keer gebruikt maar daar kan je idd op dezelfde tijd beter een reinstall doen aangezien het minstens even lang duurt en je ( voor 19h2 dacht ik ) nog steeds een image moest maken om de reset te doen. Recent gaat hij die wel zelf online halen.
De grap is dat ik ooit een Windows ME systeem heb weten te herstellen hiermee.
Zo... Had ik even spijt van de upgrade van Windows 98 naar Windows ME. M'n hele Packard Bell laptop heeft daarna nooit meer echt lekker gewerkt.
Jammer dat er geen voorbeelden staan van configs die er last van hebben. Intel, AMD? Bepaalde generatie?
En wat dan? Hoe kan je ooit zeker zijn dat je alle combinaties op die lijst hebt? Of stel je hebt zo een combinatie maar geen last van het probleem, wat dan?
Idd, beetje meer info zou wat duidelijker zijn!
Al sinds Windows XP, zorgde ik bij installaties van nieuwe PC's dat ik de mappen met bestanden direct fysiek verplaatste naar een andere partitiie of indien aanwezig naar een tweede harde schijf. Zelfs de desktop verplaatste ik naar die andere partitie of harde schijf, aangezien de gewone leek de neiging heeft om soms bestanden neer te ploffen op de desktop. Is er een probleem met opstarten of wat dan ook: opnieuw installeren en de links herstellen naar de andere partitie of harde schijf. Het heeft me enorm veel tijd gespaard als er problemen waren met opstarten of na updates..
Yep, de beste oplossing. Chrome OS werkt eigenlijk op een vergelijkbare manier: er zijn twee partities waarop het OS staat en er is één partitie waar de data staat.

Stel dat je je pc start in partitie A, dan wordt de update van Chrome OS geinstalleerd op partitie B. Nadat je een reboot doet, start je pc op in partitie B. En zo worden de partities beurtelings afgewisseld. Gaat er iets mis met een update? Dan ga je automatisch terug naar de voorlaatste partitie, terwijl je data veilig in partitie C staat.
Dat kan met partities, maar kan toch ook gewoon met (incremental/decremental) images?
Natuurlijk. Maar Google heeft daar schijnbaar niet voor gekozen. Het voordeel van de huidige setup is dat een update ook op de achtergrond geinstalleerd wordt. Zowel bij Mac, Windows als Linux heb ik het nog nooit zo eenvoudig en probleemloos meegemaakt als bij Chrome OS.
Dat is waar. Android heeft dat ook.
KFM kan een goede opvolger zijn.
Ben bang dat dit dus zorgde voor de mislukte hersteloperatie van mijn Dell laptop.
Herstelpunten uitgeschakeld. Image maken met windows gebruik ik niet meer, teveel mislukkingen.
Gebruik gratis Aomei Backupper. Herstel usb stick gebruiken en klaar is Kees. Harde schijf eerst schoonmaken met het clean commando van diskpart
Systeem herstel van Windows is altijd al een issue geweest. Gaat vaak mis.

Gewoon niet gebruiken, maar een fatsoenlijk alternatief en daar zijn er vele van.
Wat een drama toch weer. Alleen Microsoft presteert het om iets wat "werkte" naar de kloten te helpen.
Laptop van een kennis beef in een boot loop zitten zonder fatsoenlijke melding. Linux rescue cd gegeven om de foto's er nog af te halen.
Afgaande op de laatste keer dat ik het gecheckt heb moet je systeemherstel op W10 runnen in Safe Mode anders werkt het niet.

Er zijn al langer problemen met systeemherstel in W10.
2018:
Fix: Restore Point not working in Windows 10
https://windowsreport.com/restore-point-windows-10/

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 22 juli 2024 18:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.