Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft maakt Windows 10 October 2020 Update gereed voor release

Microsoft maakt buildversie 19042.508 van Windows 10 beschikbaar voor testgebruikers in het Release Preview-kanaal. Microsoft verwacht dat dit de final build voor Windows 10 October 2020 Update is.

Windows Insiders die Windows 10 in het Release Preview-kanaal draaien krijgen de update naar versie 19042.508 niet automatisch, maar moeten deze handmatig via Windows Update binnenhalen. Insiders in het Beta-kanaal kunnen de Windows 10 20H2-update wel automatisch binnenkrijgen en hetzelfde geldt voor zakelijke testgebruikers die zich zo kunnen voorbereiden op de release. Die gebruikers kunnen overigens al sinds begin september de 19042.508-build binnenhalen, al sprak Microsoft toen nog niet van de final build en het bedrijf noemde de naam Windows 10 October 2020 Update toen ook nog niet.

Microsoft meldt bekend te zijn met een bug die maakt dat Windows Subsystem for Linux de foutmelding 'Element not found' geeft bij het opstarten. Daarvoor is een fix in de maak die op korte termijn in een servicerelease moet verschijnen.

Microsoft brengt standaard twee omvangrijke updates voor Windows 10 per jaar uit maar het bedrijf maakte eerder al duidelijk dat de October 2020 Update geen nieuwe features brengt maar vooral de prestaties moet verbeteren. Ook krijgen gebruikers die deze browser nog niet hebben automatisch de Edge op Chromium-versie. Microsoft bracht vorig jaar de November 2019 Update uit in het najaar, die ook nauwelijks nieuwe functionaliteit aan het OS toevoegde.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-09-2020 • 20:10

208 Linkedin

Reacties (208)

Wijzig sortering
Ben eigenlijk wel eens benieuwd onder de tweakers, ben ik de enige die bij elke H1/H2 build een full clean install doet van zijn systeem?
Wellicht een overblijfsel van Service Pack releases destijds en/of upgrades van Windows versie A->B
dat was toch vaak de best bewandelde weg.

Heb 1 systeem waarbij ik dat niet doe (media center) en telkens upgrade.
Werkt prima eigenlijk.
Maar gevoelsmatig voor mijn 'main systeem' voelt het toch fijner om telkens een schone install te doen (en dan gelijk ook de nieuwste versies van allerlei applicaties erop te knallen).

Wie doet dit nog meer?
Poll op GoT: [Poll] Windows 10 Clean install bij H1/H2 build?

[Reactie gewijzigd door Derice op 20 september 2020 08:54]

Dat doet Windows toch vanzelf sinds Windows 10? Waarom denk je anders dat je een uur aan het updaten bent? Dat is heus niet enkel voor de veranderingen, nee het hele systeem wordt quasi van nul geherinstalleerd. Daarom duurt het ook zo lang. Ter vergelijking: Een basic linux versie installeren duurt nog geen 2 minuten ;)
Dat is niet meer zo. Ik heb 20H2 al sinds het voorjaar draaien (via de insider build channel) en deze release is een minor. Binnen 10-20 minuten geïnstalleerd.

En sowieso, een nieuwe W10 install duurt geen uur op moderne hardware. Max 20-30 minuten. En een basic Linux install is echt wel meer dan 2 minuten :p Je maakt vast een grapje :)

[Reactie gewijzigd door segil op 18 september 2020 20:46]

Ik zie hier veel comments over het snel/traag updaten tijdens windows feature updates. Het verschil is volgens mij hoe veel applicaties er op staan en hoeveel en hoe groot de gebruikersprofielen op de machine zijn. Tijdens een in place upgrade neemt de migratie van die dingen meer tijd in dan de daadwerkelijke upgrade.
Sla je al je persoonlijke meuk op op je nas of in de user folders op je machines kan een heel ander beeld geven.
Zowel kamp snel als kamp langzaam kunnen gelijk hebben. Mijn ervaring bij dergelijke verschillende beelden van de werkelijkheid is dat er extra onbekende factoren spelen.
Ik maak helemaal geen grapje. Ik heb het over een debian iso van een kleine 700 MB (dus echt basic). Eens alles ingegeven is zoals gebruikersnaam, wachtwoord e.d. duurt het effectief ongeveer anderhalve minuut. Ok, het hele proces van booten van USB, partitioneren en installeren is misschien 3 tot 5 minuten.

En verder duurt een Windows 10 halfjaarlijkse update hier echt een uur. Misschien dat het met een top of the line NVME SSD en een Ryzen 7 3700X maar twintig minuten is, maar op mijn Haswell systeem met Samsung SATA SSD heb je behoorlijk geduld nodig. Met een oude HDD mag je rekenen op 3 tot 4 uur en dat is er echt over naar mijn mening.
Ik dacht dat het sinds 2019 veranderd was: de voorjaarsupdate is inderdaad een volledige "upgrade". De najaarsupdate niet, die bevat dan ook niet veel nieuwe features.
Bij 1903 naar 1909 zat de update al in de cumulative update van 1903, maar waren de nieuwe features niet ingeschakeld. Bij de nieuwere upgrades heb ik dit nog niet weer zo gezien. Grote verschillen tussen 1903 en 1909 waren er niet echt.
Heb je wel eens Ubuntu op een HDD geïnstalleerd? Ik heb dat laatst nog eens geprobeerd maar dat was geen succes. :+
Natuurlijk, al is het wel 6 jaar geleden...
En waarom was dat geen succes?
Interesseert mij eigenlijk wel wat er mis ging.
Haha, het ging prima hoor maar het duurde echt extreem lang als je al jaren SSD's gewend bent.

Een SSD is een van de beste upgrades ooit, alleen kun je daarna eigenlijk nooit meer terug naar een HDD.
Dat zou echt niet zo lang moeten duren, hier kan ik een verse installatie doen op mijn oude 4670K met Samsung 830 SSD in <15 min, mijn Ryzen die ernaast staat is nog wat sneller, maar eigenlijk niet eens superveel sneller.

Halfjaarlijkse upgrades kunnen ook heel snel zijn, tenzij je een boel meuk geïnstalleerd hebt staan. Maar goed, dan moet je wel appels met appels vergelijken dus ook een linux installatie nemen met net zo veel meuk (applicaties / games) geïnstalleerd en niet een trimmed down installatie van een 700mb iso. Die vergelijking zal inderdaad mank gaan.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 18 september 2020 23:24]

alsof je de elllende dagelijks moet doorlopen ............
Sorry, maar je overdrijft behoorlijk. zelfs met een "gewone SSD" heeft zo'n update hier nooit langer geduurd dan zeg 20 ish minuten (i5-750, 16gb ram, Samsung SSD), met een traditionele HDD inderdaad meer, maar langer dan een uur heb ik nimmer gezien.
Nou, dan hebben jullie geluk, hier echt op een gewone HDD meer dan drie uur gezien...
Dan was die HDD of enorm traag (wd green ofzo) of er waren problemen met de HDD of de controller.
Enorm traag zou nog kunnen, hoewel, het gaat om een Samsung Spinpoint F3, problemen lijkt mij sterk gezien ze nog steeds in gebruik is (naast een SSD wel tegenwoordig)

[Reactie gewijzigd door LievenD op 19 september 2020 19:16]

Grote kans dat je alsnog problemen hebt met de controller dan als het echt heel lang duurt :-(. Een werkende HDD is niet hetzelfde als een goed/gezond functionerende HDD. Gezien het feit dat de HDD al sinds 2009 in de Pricewatch is te vinden, zal dit ook geen hele jonge HDD meer betreffen. Hierdoor is de kans groter op fouten.
Gaat behoorlijk snel. Zelfs dist upgrades in enkele minuten. Ok 2min is wellicht wat optimistisch. 5~8min (SSD) gemiddeld uit mijn ervaring
Dist upgrades van enkele minuten? Dan heb je zeker ook niet echt veel packages geïnstalleerd staan.

Die dist upgrade kan er voor zorgen dat bepaalde packages opnieuw of met een andere versie worden geïnstalleerd. Dan ben je echt aan je lot overgelaten dat de configuratie scripts voor die package een beetje snel zijn.

Clean install van Linux mee eens dat gaat vrij snel, net als Windows 10 tegenwoordig. Meeste vertraging zit hem daar in de vele extra opties tijdens de installatie die je met Linux vaak niet hebt.

Overigens is dat met Linux wel best case, als je zelf nog moet gaan rommelen met GPU drivers dan ben je daar al snel meer tijd mee kwijt dan de gehele installatie op zich.
Mijn ervaring is dat het tegenwoordig andersom is en dat je met windows moet rommelen, Vergelijk eens printerdrivers van HP onder windows en Linux
XP toch maar eens upgraden misschien :+
20-30 minuten vind ik nog een lange tijd. Met een 3.0 usb én een NVME SSD was het kopiëren in 1 seconde klaar en de installatie duurde 5 minuten, waarvan 4 minuten door de instellingen klikken was. Dit was uiteraard een schone installatie op nieuwe hardware. De updates zullen bij mij tegen de max 20. minuten duren. Dat zal waarschijnlijk het opschonen onder de motorkap zijn.
Kubuntu op een modern systeem met SSD installeren duurt echt maar een paar minuten. Na reboot heb je dan een volledige desktop incl een scala aan applicaties waaronder de complete LibrOffice suite. Een do-release-upgrade is bij mij in pakweg 10 minuten klaar waarvan het downloaden nog de meeste tijd in beslag neemt (500/500 fiber verbinding). Een standaard update-rondje duurt doorgaans 30 seconde, afhankelijk natuurlijk van hoe vaak je dat doet en dus hoeveel packages er gemiddeld bijgewerkt moeten worden. RAM-gebruik van een verse installatie is minder dan 1 GB.

[Reactie gewijzigd door IINUKS op 18 september 2020 20:55]

1. Je vergelijkt een Windows Update met een clean install. Kan je verzekeren dat de meeste Linux installaties langer duren dan 2 minuten. Gans de stappen van keybord, taal, netwerk, partitie enz zijn ook aanwezig. Een clean Windows 10 install duurt ongeveer even lang als een Linux install als je beide de stappen doorloopt. Er is geen magie hoor. En we spreken hier over full desktop installs. Kom niet af dat een minimum netinstall ( kernel, tools / ssh ) sneller is want dat is apples vs peren vergelijken.

2. De actuele Windows 10 updates zijn vaak binnen de 10 minuten gedaan ( op een SSD ). Ja, als je een Windows 10 update doet op een mechanische drive kan je een uur om doen, maar datzelfde probleem heb je ook met Linux.

Doe eens een "sudo apt-get dist-upgrade" bij een major versie upgrade en je zal ook genieten van een uur te kijken naar je update scherm bij een mechanische drive.
1. Een clean Windows 10 install duurt ongeveer even lang als een Linux install als je beide de stappen doorloopt.
Naar mijn gevoel gaat een linux installatie rapper gewoon omdat er minder bloat bij zit. Ik denk dat je enorm je best moet doen om na installatie van Ubuntu, Linux Mint of een andere linux-distributie aan 20 GB schijfgebruik te zitten. Bij Windows zit je daar zo over.
Doe eens een "sudo apt-get dist-upgrade" bij een major versie upgrade en je zal ook genieten van een uur te kijken naar je update scherm bij een mechanische drive.
Dat is dan nog steeds 3 tot 4 keer korter dan bij Windows.
Minder bloat? Windows zit echt niet veel bloat in bij de installatie, dat wordt immers pas na de installatie gedownload en geïnstalleerd. Mijn huidige Windows map is ongeveer 15GB, zonder iets te optimaliseren.
Ik vraag me zelfs af of de gemiddelde Linux installatie niet meer bloat bevat, immers worden daar vaak Office pakketen e.d. meegeleverd (als je de full blown installatie kiest).
Windows nano server is kleiner dan 1 GB. Dat is wat nodig is om Windows te draaien.
Al de rest is voor backward compatibility voor applicaties van de afgelopen 20 jaar.
15GB?! Dan vraag ik me toch af waarom mijne 31 is. :+
Vaak tijdelijke files, mogelijk ook nog een restore point van vorige update oid. Windows 10 zelf is zo'n 20 gb.
Ik heb er hierna even naar gekeken, ik had ook nog een Windows.old folder, een Windows10Upgrade folder en nog wat verborgen folders die ruim 40-50 GB aan ruimte opnamen. Allemaal "tijdelijke files" die na 30 dagen verwijderd hadden moeten worden (aldus het internet) maar al meer dan een jaar oud waren.
De Search index file kan ook groot worden als je veel files op je pc hebt staan. Ik vind zelf Wiztree erg handig om te kijken wat precies opslag in neemt op mijn pc.
Ik gebruik windirstat, maar komt op hetzelfde neer volgens mij. :)
Offtopic: grappig ja, lijkt erg op elkaar met allebei van die gekleurde stukken. Ik was wel benieuwd of er nog verschillen waren en vond dit artikel maar die is wel oud dus geld mogelijk niet meer: https://blog.roushtech.ne...t-replacement-windirstat/
17.6 GB hier op een LTSC 1809 installatie met de meest gangbare temporary directories purged.
Ik kan alleen maar beamen wat je zegt. Ik beheer al jaren Linux desktop systemen, naast Windows systemen en die laatste zijn gewoon vele malen trager. Je kunt het verschil vooral goed merken op een dual boot machine. Het is ook niet zo vreemd omdat Linux nou eenmaal veel eenvoudiger in elkaar steekt dan Windows en niet overal een herstelpunt wil maken.
want dat herstel punt is overbodig?
Laatst nog een testje gedaan. Zowel windows 10, server 2019, Cent os 7 en 8 en alle 4 + - 45 minuutjes
Dat is niet waar. Een Linux desktop duurt 1 minuut. Dat is incl Firefox, Libreoffice en Thunderbird.
Het gaat sneller dan 4t minuten maar 1 minuut? Dat is gewoon de live usb opstarten zeker? 8)7
1 minuut is niet waar. 45 minuten ook niet echt helemaal, dat is de doorlooptijd van het complete proces van ISO to functioneel product. Linux is net iets sneller, zeker als je het allemaal script. Het scripten duurt daarentegen weer iets langer t.o.v. Windows

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 20 september 2020 10:24]

welnee man 1 minuut VM installatie via kickstart file en max 5 min voor configureren van alle desktopapplicaties via Ansible.
Jij wacht 3 tot 4 uur op een Windows update? Dat is wel echt onzettend lang. Dat heb ik op een enigzins moderne PC/laptop nog nooit gezien.

Je verhaal klinkt alsof je al een tijdje niet meer met Windows hebt gewerkt. Je Windows map gaat inderdaad over de 20GB heen, maar gebeurd pas na een flinke tijd van Windows updates (die daar bewaard worden, tijdelijk), drivers en libraries voor games en apps.

Ben het wel met je eens dat Windows steeds meer bloat bevat. Het is dan wel zo dat deze pas na de initiele installatie gedownload worden dus daar heb je later pas last van
Als je Ubuntu installeert installeer je ook bloat hoor, cronical is goed in het verstoppen van hun spyware. Beter een debian installeren
Ik werk momenteel op debian, dus dat valt wel mee.
Ubuntu is brol gebaseerd op een goed product zoals debian
Ik weet niet wat voor hardware jij daarvoor gebruikt maar ik merk maar vrij weinig verschil eigenlijk. Zowel Linux als Windows is in <15 min uit te rollen. De tijd dat een herinstallatie een uur duurde is denk ik zo'n 10 jaar geleden al afgelopen, tenzij je incourante hardware gebruikt.

20GB is volgens mij ook wel vrij veel, mijn huidige installatie zit daar nog onder en die is al flink oud. Ik zal eens kijken maandag hoe groot mijn templates zijn, maar het zou mij weinig verbazen als deze op een verse machine dichter bij de 10GB zitten dan bij de 20GB.
Jij draagt de Tweakers "Microsoft Windows" badge, maar je weet niet eens hoe groot een default Windows install ongeveer is? Het moet niet veel gekker worden hier. Ik krijg het idee dat als je de "Z" op je toetsenbord weet te vinden, je tegenwoordig al in aanmerking komt voor de "Hardware Guru" badge (als die überhaupt bestaat). Een afgeconfigureerde Windows 10 Pro x64 (clean install + drivers + basis applicaties) neemt gemiddeld 20GB in beslag.
We hebben het echter niet over een Windows installatie met basis applicaties, we praten hier over een kale windows installatie v.s. een kale linux installatie in grootte. Misschien eerst een lezer voordat je al op de man spelend begint te reageren. Zeer jammer.

Maar goed, ik ben de kwaadste niet, dus heb het maar even na gekeken en een verse windows installatie, komt zoals ik al vermoedde in mijn eerdere post, inderdaad niet in de buurt van de 20GB. Na het uitrollen zit mijn kale basis installatie (met drivers) op 12.6GB in gebruik, Ik heb ook nog even een tasksequence gedraait die een basis installatie + Adobe Reader, Microsoft new Edge, Office 365 Pro Plus e.d. meeneemt en die zit op 16.7GB, nog altijd ruim onder de 20GB.
Een basic linux versie installeren duurt nog geen 2 minuten ;)
Iets met appels en peren. Een apt/yum update/upgrade kan ook best een flinke tijd duren, ook na een schone installatie, vooral als je veel hebt/wil draaien. Een schone Mac OS/Windows-installatie op een SSD is ook binnen 15min gepiept. Verschil is dat je dan een degelijk desktop-OS hebt gekregen.
Kali installatie laastst op SSD heeft toch echt ruim 2 uur geduurd. Niks niet snel. Windows 10 stond er <20min op. Als het niet 10 min was (vanaf usb 3 stick).
Dat vind ik zeer vreemd. Welk installer wordt er gebruikt in Kali?
Een clean install gaat een stuk sneller dan een update, gezien er een copy wordt getrokken van je volledige oude installatie bij een update...
Een uur? De laatste 2 grote 1909 en 2004 updates hebben minder dan 10 minuten geduurd hier. Ging supersnel.

[Reactie gewijzigd door Single Core op 19 september 2020 10:46]

Ergens een bron van? Ben benieuwd
Waar wil je een bron van? Dit zijn gewoon mijn eigen ervaringen.
Zelf wacht ik altijd eerst af na bijv de 2004 release met een paar maanden als ze bug fixes hebben uitgebracht en dan upgrade ik zonder enige clean install
Sinds vorig jaar is de tweede release in het jaar (1909 toen), een soort service pack bugfix update voor de eerdere release (1903), zonder grote nieuwe features.

Komende release is dus zegmaar zo’n bugfix release voor 2004.
Gestoord toch dat er een groep beta testers moet zijn voordat jij ik of een ander aandurft die update te installeren. 8)7
Voor sommige bugs is een paar maand niet genoeg helaas.
Sinds afgelopen week eindelijk een eind gemaakt aan de vastlopers op mijn oude sandybridge laptop met Intel IGP: de Windows 8.1 drivers van de Intel site gedownload. De drivers die met Windows 10 worden meegeleverd werken uitstekend met alle Windows 10 versies van 1507 tot 1909, maar bij 2004 is het ineens drama.
ach ach, er is al lang getest door MS, wat wil je dat ze alle 1-e899999 combinaties uit testen en vervolgens 300eu op de prijs van het OS zetten?
(want dat is wat Apple onderwater doet natuurlijk, naast het verschil tussen een open en closed eco systeem).
Ik ben lui geworden en heb gewoon mijn Windows 7 install van mijn Phenom II uit 2009 geupgrade naar Windows 10, vervolgens gecloned naar een andere ssd en die in men huidige Ivy Bridge (wordt ook al oud) gezet.
Als ik straks een Zen3 koop schik ik net hetzelfde te doen.
Clean install is iets wat ik veel deed in het win9x tijdperk, bij WindowsXP was dat al heel erg verminderd en nu dus gewoon niet meer.
Ik merk er eigenlijk niets van.
Inderdaad, laat MS bepalen wanneer er geupdate wordt. Maak wel een backup (image) voor de jaarlijkse updates installatie. En als 't helemaal verkeerd gaat, heb ik nog een image van toen ik deze computer zoals 'ie geleverd werd.
En dat is exact waarom ik zo'n gruwelijke afkeer heb van Windows. Het is mijn pc dus ik wil graag bepalen wat er gebeurd en ik vind dat geen taak van MS of W10 8-)
haha, jij gaat dagelijk alles bij houden?
doe reel man,.
Ik wil graag zelf de controle houden of en wanneer er ge-update wordt.

Het ongevraagd updaten bij afsluiten of opnieuw opstarten ervaar ik als enorm storend.
Je draait nog een antieke versie?
Dat staat er niet. Hij wil het zelf bepalen. Die mening deel ik ook. Zeker al die geforceerde updates de laatste tijd komen mijn keel uit. Even snel afsluiten en wegrennen kan dan niet en je sessie open laten staan ook niet. Windows haalt je laptop doodleuk uit slaapstand na 5 uur waardoor je doodleuk alles kwijt bent wat open stond. Complete workflow weg. Het is me te vaak gebeurd dat ik terugkom en alles wat ik open had staan weer weg is. Duurt weer een uur voordat ik er weer lekker in zit. Nogal vervelend als je even eten haalt om savonds iets af te maken. Of in de ochtend wanneer je haast hebt maar je per se moet wachten op updates. Of wanneer features ineens haperen.. heel raar: iedere keer is er dan een windowsupdate.

Laat mij die shit gewoon zelf bepalen. Biedt dan 2 opties aan: shutdown EN shutdown & update bijvoorbeeld. En please laat mijn laptop gewoon in sleep mode staan. Af en toe blijft hij aan na een update vanuit sleepmode, gevolg is dat hij megawarm werd in de tas.

Het is dat ik windows nodig heb voor bepaalde tools. Maar de haat-liefde verhouding tussen mij en windows neigt soms meer naar haat.

Toevoeging: nog los van het feit dat updates regelmatig gebroken zijn en features slopen. Zeker die grote updates maken regelmatig wat kapot. Leuk als je dan de boel mag herinstalleren of je zelfs data kwijt raakt. Momenteel werkt bij mij die image viewer nogal slecht. Wederom na een update. Zo jammer weer

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 19 september 2020 10:55]

Windows heropend automatisch alles wat je open had staan? En forceert geen shutdowns, dus als een document nog niet opgeslagen is zal hij niet herstarten.
Nou dat mag je mijn Windows dan maar eens uitleggen ;)

Hij forceert regelmatig een restart en dan starten her en der wat programma's op. Maar lang niet alles. Openstaande txt bestanden worden niet opgeslagen en worden niet geopend. Tabbladen van een browser worden herladen waardoor ik van bepaalde webapps de sessie kwijt ben. Visual studio moet ik opnieuw starten. Ja, VS start op, maar ik moet het project alsnog starten. Je debugsessie is weg, en eventuele wijzigingen die je als test via de devtools hebt gedaan zijn ook weg. Kortom, je workflow is compleet weg. Dat soort onzin is nogal vervelend als je na een dag werken tussen 5 en 6 wat gaat eten en daarna nog iets af denkt te maken. Ik wil die controle dus hebben. Windows zoekt het maar uit met zijn updates, ik wil dat zelf bepalen.

Aangezien ik iemand ben die 20 dingen tegelijk open heeft, vermijd ik liever een willekeurige herstart. Prima voor de simpele gebruiker die een paar dingen open heeft staan, maar als ik helemaal in mijn flow zit dan wil ik dat graag zo houden. Ik heb er een gruwelijke hekel als software voor mij gaat bepalen wanneer ik iets wel of niet moet doen.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 19 september 2020 17:40]

Hoe ziet dat restart forceren eruit? Ik zet mijn laptop vaak in slaapstand en soms sluit ik het helemaal af als ik meer dan WSL nodig heb. Heel soms zie ik dan “Update and shut down” en “Update and restart” staan maar het is bij mij nog nooit automatisch herstart. De enige update instelling die ik heb veranderd is “Do not include drivers with Windows Update” naar “Enabled”.
"your device will restart outside of active hours"

Zie:
https://www.techlicious.c...rt-notification-386px.jpg

Je zou zeggen dat sleep betekent dat hij niet 'on' is. Maar helaas. Ik heb al gekeken naar eventuele Wake Timers.

Ik heb soms het idee dat sleep niet echt sleep is. Windows lijkt namelijk ook gewoon updates binnen te halen en dan alsnog te herstarten. Mijn laptop fans zijn goed te horen. Een week geleden stond ik in de douche en hoor ik hem ineens aan gaan. Na het douchen stond hij nog aan. Ik klap hem open: staat er een update klaar ;(

Ik ben niet de enige overigens:
https://thegeekpage.com/p...p-mode-to-install-update/

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 19 september 2020 19:45]

Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt in al die jaren. Ik kan begrijpen hoe vervelend dat is.
Als ik afsluit met een niet opgeslagen tekst in Kladblok is die er de volgende keer weer.
Als ik zelf ga triggeren om te updaten, heb ik de keuze om een oude versie te gebruiken (daar zullen de bugs wel uit zijn), of de nieuwste met mogelijk problemen met mijn hardware. MS krijgt terugkoppelingen van miljoenen computers en kan beter bepalen of de nieuwe update werkt met mijn hardware is mijn inschatting.

Gebruikstijden kun je instellen, updates kun je een week uitstellen. Kan zelf het nodige bepalen bij Win 10.
Ik doe niet eens een full install na het upgraden van hardware. Deze Windows installatie heeft al 4 moederborden overleeft en draait nog prima.
Dat was bij mij het geval tot deze begon te zeuren dat de licentie niet meer geldig was. Omdat ik van mening ben dat ik wel een geldige licentie heb, maar een andere oplossing gebruikt om dat te omzeilen.
Even contract opnemen met Microsoft en ze corrigeren dat. Zelf niet meegemaakt, maar al een paar keer over gelezen.
De manier waarop Microsoft feature updates installeert is heel erg veranderd sinds die tijd. Wat de update doet is de gehele Windows map renamen (Windows.old) en daarna een volledige nieuwe installatie plaatsen in c:\windows.

Ik her-installeer al heel lang mijn pc niet meer en de meeste feature updates zijn prima via Windows update gegaan. Je moet alleen nooit voorop lopen. Dat is niet veranderd sinds die tijd. Wacht vooral eerst op goede driver updates ;)
Ik vind een cleane install ook teveel gedoe. Ik heb al twee keer gehad dat Windows (door mijn eigen geklooi) eigenlijk niet goed meer werkte en ik dacht: "mmm, laat ik voordat ik met een schone lei eerst de nieuwste grote update installeren (die was toen net toevallig uit) en ik zal eens kijken wat 't doet." En ja hoor: hij liep daarna weer als een zonnetje...
Nope sinds windows 10 heb ik het idee dat dit niet meer nodig is. Draai nu al lang op deze install. Doe alleen clean als ik HDD wissel. Bijvoorbeeld bij mijn laatste upgrade naar SSD M2 toen wel natuurlijk...
Ik gebruik primair een Mac, maar mijn Windows PC heb ik al sinds Windows 8 niet meer vers geïnstalleerd. Ik kom regelmatig rotzooi tegen van lang geleden, waardoor ik er wel eens aan denk een verse installatie te doen, Maar het draait allemaal nog wel prima, dus zo nodig is het ook niet verder.

Maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor andere Tweakers (vooral die primair windows gebruiken) anders is.
Nee doe ik niet. Wel installeer ik het gemiddeld 1 keer per jaar volledig overnieuw.
Dat hielp jaren geleden in iedere geval om mijn pc snel te houden, geen idee of dat nou nog echt nodig is.
Nee, en nooit gedaan ook, ook niet met service packs vroeger. Of met beta/rc/rtm. Nooit problemen gehad, nooit vertraging of wat ook. Maakt naar mijn mening ook niet uit als je systeem een beetje netjes bijhoudt.
ik doe dat niet meer, tenzij ik er een goede reden voor heb. Ik heb op mijn vorige computer de update van Windows 7 naar 8 naar 10 gedaan en daarna alle half jaarlijkse releases, nooit een reden gehad om opnieuw te installeren.
Geen clean install, gebruik eerst wel System File Checker en chkdsk voordat ik update
Nooit, mijn zakelijke laptop update ik al een jaar of drie/vier. Geen zin om twee dagen bezig te zijn om alle tooling en eigen inrichting iedere keer opnieuw te doen.
Lijkt me een mooie inderdaad voor een poll :).
Zonde van je tijd.

Ik heb al twee systemen een jaar of 3-4 in gebruik zonder issues. Niet dat ik dagelijks spul installeer... Maar ik krijg de indruk dat sinds Windows 7 het systeem 'schoner' blijft.
Dus doe jezelf een lol en doe een update zónder clean install :)
Voorheen deed ik een reinstall omdat een upgrade vaak fout ging, maar sinds de laatste builds hebben ze dat anders aangepakt en gaat dat tot nog toe altijd goed.

Ik heb wel nog een aantal devices die 2004 nog steeds niet binnen krijgen...
Ik heb mijn pc als ~6 jaar draaien en ben van Windows 7 -> 8.1 -> 10 gegaan. Tot nu toe zie ik ook geen enkele reden voor een reinstall, alles draait soepel.
Een full clean install? En dan 3 weken bezig zijn om alle software er weer op te krijgen en geactiveerd te krijgen? Sommige pakketten vereisen een deactivatie voordat je een reinstall uit kunt voeren. Al dat uitzoekwerk is mij dat echt niet waard.

Deze windows install is al zeker 8+ jaar oud en zolang het nog werkt ga ik in ieder geval niet van scratch beginnen.
Ik doe het nooit en tot nu toe gaat het best goed. Mijn desktop is zelfs nog van windows 7 geupgrade in het 1e jaar dat dit zo werd gepromoot. Vervolgens heb ik altijd alle updates kunnen installeren zonder grote problemen. Laats moest ik wel eens een keer de AMD drivers van de graphics updaten want die waren erg oud. Inmiddels begint de PC nu wel wat ouder te worden (heb m zelf gebouwd in 2014 maar wilde toen geen W8 dus had er 7 op gezet) en dat merk je soms een beetje. Maar was verbaasd dat ik er zelfs nog Flightsimulator 2020 op kan draaien (1080p, low-end tot medium settings)
Ik doe dat absoluut niet nee. Ik heb een tijdje geleden een nieuwe install gedaan omdat mijn SSD crashte, maar als dat niet gebeurd was, had ik nog steeds gedraaid op een sinds Windows 7 geupgrade systeem (overigens 8 en 8.1 overgeslagen).

Wel is mijn Windows box niet echt belangrijk voor me. Mijn Macs en Linuxen zijn belangrijker (doe ik meer dagelijks werk op). Windows gebruik ik alleen als gamebox eigenlijk en een beetje browsen enzo als hij toch toevallig aan staat :) Het is wel veruit de krachtigste computer die ik heb (ivm game prestaties).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 september 2020 01:52]

Zo heb ik het eigenlijk altijd gedaan sinds de dagen van de service packs. Toen ik nog Windows 10 op een fysieke schijf had staan, heb ik nog wel een paar keer een upgrade gedaan. Dat ging goed, totdat de schijf vol was. Daarna heb ik een verse installatie van 1903 gedaan, die beter werkte dan de voorgeïnstalleerde Windows van enkele jaren daarvoor.

Sinds vorige maand met een upgrade van mijn SSD heb ik meer schijfruimte en Windows 10 2004 in Virtualbox geïnstalleerd onder Linux. Dat maakt het voor mij makkelijker om te beheren en om meerdere versies naast elkaar te draaien. Ik hoef niet per se de nieuwste H1/H2 versie te hebben, zolang de programma's die ik nodig heb, er maar op draaien
Een clean install is iets wat ook ik vroeger altijd deed. Mijn ervaring met Windows 10 is echter dusdanig dat ik dit inmiddels nooit meer doe, ook op mijn belangrijkste systeem niet meer. Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad. Wel blijft er af en toe wat data staan na bijv. het verwijderen van een app maar dat is marginaal en wordt meestal middels een standaard schijfopruiming (doe ik 1x per jaar) grotendeels verwijderd.
Ik doe al 10 jaar geen clean install meer en dat bevalt prima. Maar ik installeer en verwijder ook minder vaak software wat rommel achter laat. Verder gebruik ik Systeem Cleanup voor het opschonen.
Een tool die 12 jaar geleden voor het laatst geupdated is gebruiken voor opschonen? Dat lijkt mij vragen om problemen, er is sinsdien zoveel gewijzigd in Windows.

Tool lijkt verder behoorlijk op de ingebouwde cleanup van Windows. Als CCleaner te groot voor je is, zit er nog zat tussenin.
Die tool heb ik zelf gemaakt, dus ik weet wat die doet. 😉 Een van de cleanup acties is inderdaad de standaard Windows disc cleanup uitvoeren voor elke drive. De meeste andere acties kan je ook handmatig doen, maar ik vond het handig om te automatiseren.
Elk jaar (in de zomer, als het rustig is) krijgen de pc's op kantoor een verse Windows installatie met de versie van afgelopen najaar. En inderdaad meteen de nieuwste versie van verschillende applicaties.
Niet omdat het nou zo leuk is om elk jaar de hele handel opnieuw te moeten installeren. Ik zie veel liever dat Microsoft het tempo van updates omlaag brengt. 1 nieuwe versie per 2 jaar is meer dan genoeg. Dan hebben ze meteen genoeg tijd om die versie uitgebreid te testen en wordt ons een servicepack bespaard....
Waarom? Lijkt me een bak werk die niet opweegt tegen de voordelen. Toch?
Waarom?
Omdat je onherroepelijk de 'feature update' door je strot krijgt geduwd. Vaak net op een moment dat je er niet op zit te wachten. En je moet maar afwachten of alles nog lekker werkt na zo'n update. Dus neem ik liever de tijd om een versie van Windows te testen (dit jaar was dat 1909) en het op een door ons gekozen tijdstip uit te rollen, zoals dat zo mooi heet.
de voordelen
Welke voordelen?
Ik werk als IT-coördinator in een school (500 PC's). Ik deed het vroeger ook zo: nieuwe image maken en die installeren in de zomer op alle PC's, via PXE boot naar WDS/MDT en zo tientallen toestellen tegelijk. Om dezelfde reden: voorkomen dat feature upgraden tijdens de lesuren in gang zouden schieten. Die werden trouwens geblokkeerd door een WSUS server. Ben echter nu overgeschakeld naar een ander systeem: BIOS boot elke dinsdag om 6u00, via GPO's ingesteld dat updates dan mogen plaatsvinden, feature upgrades inbegrepen. Gefaseerd uitrollen doe ik via de mogelijkheden van Windows Update for Business (defer updates for x days). Niemand heeft nog last van Windows updates, alle PC's altijd mooi bijgewerkt en ik moet nooit meer dagen aan een stuk als een halve gare images uitrollen. Misschien een idee?
Klinkt als werkverschaffing voor de IT-afdeling?

Meeste bedrijven krijg je nooit schone installatie tenzij je computer issues heeft, dan kan je andere laptop afhalen, met nieuwste image en uiteraard backup teruggezet.

Lijkt mij de meest effectieve en kostenbesparende methode
Nee, dat doe ik sinds WinXP niet meer met MS Windows installaties, wel hou ik de systemen een beetje netjes. Opnieuw installeren kost me echt teveel tijd en als je bekijkt hoeveel apparaten er tegenwoordig thuis te vinden zijn.... Een beetje het Cattle & Pet verhaal.

De enige installatie (inmiddels gevirtualiseerd) waar ik nog echt serieus tijd in steek is een nog steeds werkende Debian Linux install uit 2001, die sindsdien is geupgraded tot de meest recente versie. Gewoon omdat het kan en als experiment wat je dan allemaal tegenkomt. Overige systemen (ongeacht het OS) worden een keer geinstalleerd en zonder getweak geupdated totdat ze vervangen worden. Meer niet.
Heb 1 nov 2019 een clean install gedaan.
Helemaal vanaf 0, dus vanaf wat HP op de originale HD had staan. Laptop was toen 3,5 jaar oud.
Ik meen dat het halverwege stokte op een oud WIN10 installatie-systeem.
De 2e fase moet je even 'aan de gang' brengen.
Het is allemaal niet ingewikkeld of complex, maar het duurt laaaang.
Ook herinstalleren software viel me reuze mee.

Eigenlijk is het belangrijkste dat je je profilegegevens (wachtwoorden, bookmarks) uit Firefox veilig stelt.
Vooraf even oefenen met overzetten, voordat je vernieuwt.
Die Firefox zaken kun je tegenwoordig ook synchroniseren met de cloud.
En je ww's sla je hopelijk toch ook wel op in iets als Keepass. ;)
Die Firefox zaken kun je tegenwoordig ook synchroniseren met de cloud.
En je ww's sla je hopelijk toch ook wel op in iets als Keepass. ;)
Ja, maar ik wil niet in de cloud.

Ik gebruik alleen gmail en eventuele Google aanverwanten om van mijn telefoon naar cloud te gaan.
En ik log eventjes kortstondig in als ik van mijn laptop daar iets mee wil doen.
Cloud is voor mij een zijtak, geen centrale.
Dus heb ik goed uitgezocht hoe je Firefox kan herinstalleren met behoud van wachtwoorden.
Regelmatig maak ik sowieso ook stiekum een printje van die wachtwoorden met een programma van Nirsoft.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 19 september 2020 09:24]

Het is slimmer om dan op een laptop een schone installatie met de nieuwste windows image te starten en achteraf de HP tools te installeren (laatste versie vanaf HP website niet die meegeleverd zijn) die jij echt nodig hebt.

Dan begin je echt schoon en nieuw en heb je hoop minder HP meuk die toch niet 100% verwijdert.

Vroeger in de tijd van Windows XP, had je met alleen de image voor SP3 geen geluid, geen netwerk, geen wifi, geen bluetooth, missing chipset drivers (amd of intel) etc. bij een schone installatie. Dat is natuurlijk allang niet meer zo. Nieuwste Windows Image + Microsoft Update daarna en je bent 99% klaar, zelfs HP specifieke zaken heb je dan al.

Meer driver-only zaken en minder full-blown-application-incl-driver

[Reactie gewijzigd door Malarky op 19 september 2020 12:05]

Is toch wel echt een gedoe hoor. Ik doe het alleen als ik problemen opmerk eigenlijk. Dingen als overbodige register Keys enzo is toch maar placebo. Je kunt ook iedere keer je SSD secure erasen, heb je weer de volle snelheid terug, eventjes. 😎
Ik ben vreselijk lui met installeren; op mijn systeem staat een Windows versie die teruggaat tot Windows 7. Elke versie daarna is er overheen gezet. Draait als een zonnetje sinds 2013
Ik doe ook altijd een scripted uitrol met een custom WIM file. Hierin zitten ook alle drivers. En software gaat er via SCCM op. Makkelijk te onderhouden. Gewoon 1 WIM file voor Fysiek en VDI.
Ik doe ook altijd een clean install op een vhdx. Deze dual boot ik dan met de vorige vhdx versie. Die ik vervolgens verwijder als alles is goedgekeurd.
Lijkt me totaal onnodig. Elke keer je main weer je main maken met het herstellen, installeren en instellen van alles. Nee, dank je!
Voor dat instellen en configureren heb ik uiteraard het e.a. aan powershell scripts.
Voor re-install vuur ik er een paar af die het e.a. uit bepaalde mappen en de registry trekt. En post-install gaat dat andersom. Easy does it
Zit nog altijd op 1903 maar mijn windows is zo zwaar aangepakt en getweaked dat een verse install gegarandeerd dagen duurt voordat ik alles weer uitgevonden en terug gezet heb.
Geen idee wat er bij een update gebeurt en daarom heb ik het ook nig altijd uitgesteld. Ik heb echt geen zin om weer weken lang irritaties tegen te komen in windows. Vroeg of laat moeten we er wel aan door dx12 ultimate maar zolang het niet nodig is...

Maar goed ik zal tegen die tijd dus eerst een systeemkopie maken en vervolgens update activeren en de update gewoon doen en kijken wat de schade is.
Vroeger deed ik inderdaad iedere paar maanden een schone install. Dat doe ik al jaren niet meer. Ik zie niet in dat ik dat nodig heb. Ik ga mijn hoofdsysteem dit weekend herinstalleren. Die heeft een half jaar uit gestaan tijdens de verbouwing en toen ik hem deze week weer aansloot vond ik hem veel te traag werken. Hij bevriest af en toe een paar seconden en voordat ik kijk of het hardware gebonden is, wil ik eerst het OS eens vernieuwen.
Ik moet wel wat opmerken bij mijn besluit om niet meer iedere paar maanden te updaten. Allereerst draai ik via Hyper-V een Windows 10 testmachine die ik kan reverten naar een clean state. Deze gebruik ik om software te testen en voor software die ik even nog heb voor een specifieke taak of toepassing. Dat houdt mijn machine schoon van allerlei vervuiling die toch achter blijft. Verder ben ik lui geworden en laat ik mijn setje tooltjes die ik wel regelmatig gebruik wekelijks door PatchMyPc bijwerken. Dat spaart me een hoop tijd en ik hoef niet een hoop automatische updaters aan hebben staan die toch geheugen en processorkracht vreten.
Ik doe dat ook,heb ik meteen weer een verse windows erop :P
Ik heb werkelijk geen flauw idee meer welk release van Windows het Service Pack model vertegenwoordigd of het om een nieuwe release van Windows 10 betreft met nog steeds de naam 10 erin of wanneer het ook een simpele update gaat. Het enige wat ik zie zijn alsmaar updates en wordt daar moedeloos van, bij komt het over dat het systeem maar alleen bestaat om ge-update te worden. Dan ben je weer minuten lang bezig met afsluiten of opstarten, ondertussen kan je niets. Nee, wil niet dat het systeem midden in de nacht zijn update uitvoert, want het systeem keert nooit terug in je laatste gebruikte applicaties.

Ondertussen is Windows best een naar systeem geworden, de snelheid is eruit wanneer je explorer opent (folders), altijd even bezig of het houdt je in een houdgreep vast want het eerder explorer weerhoudt vaak het tweede scherm van zijn taak. Zo zijn er nog meer van dat soort dingetjes. Meest ergerlijke aan Windows 10 is dat afsluiten langer duurt dan opstarten!!! Een seconde langer wachten voor opstarten heeft mij nooit geërgerd, het trage afsluiten wel.

Ondertussen zie ik mij alleen in de zakelijke sfeer voornamelijk nog Windows gebruiken of om te gamen. Als MS zo door gaat en als je ziet waar Apple naar toe gaat, is Windows alleen nog voor gamers en bedrijfs gebruik?

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 19 september 2020 12:26]

Ik heb deze behoefte echt niet meer, maar ben ook erg kieskeurig op wat ik in mijn computer (of telefoon wat dat betreft) instaleer. Helaas is het idee van moderne apps beetje uitgestorven en meeste software vind je alsnog in MSI installs die overal en nergens dingen kopiëren, Dus ik probeer het zo minimaal te houden en als ik iets moet testen wordt toch dan experimenteren in een virtuele omgeving.
Ik heb mijn systemen sinds de eerste Win10 release alleen maar geupdate.
Ik ben nog zo iemand... je bent dus niet alleen :)

Mijn pc moet gevoelsmatig af en toe eens een clean install krijgen... ik kan er eigenlijk geen echte reden voor geven, maar in mijn hoofd klopt het. Ik doe dit telkens na een grote update.
Mijn 2014 PC draait nog steeds op de "originele installatie" van Windows 8, met upgrade naar 10 en alle volgende updates er van.
Ik ervaar eigenlijk niets van snelheidsverlies. Geen zin om achteraf alle software te moeten herinstalleren op een cleane machine.
Vroeger deed ik dat standaard, maar tegenwoordig gooi ik er na elke grote update direct een Cleandisk+Alles en een CCleaner overheen voor de registry. Dan vind ik het wel best. Werkt tot nu toe prima.
Een full clean install van mijn systeem is echt jaren geleden, na de aanschaf van een SSD.

Nu maak ik een backup van mijn SSD en harde schijven en draai de update.
Windows opnieuw installeren is zo gebeurt, maar alle overige software, games en instellingen is dagen werk.

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 22 september 2020 14:28]

Leuk maar de Mei update is niet eens klaar voor mijn Asus Laptop met Skylake CPU....
Maar is dat een fout van Microsoft? Of van Asus?
Bij mijn hp systeem gaf deze ook aan dat ik nog moest wachten. ISO gedownload en update uitgevoerd zonder problemen.
Waarschijnlijk van Microsoft, aangezien Asus hier niks meer mee te maken heeft. Ik zit ook nog te wachten op de mei update en dat komt door Conexant audio drivers die kennelijk niet compatible zijn. Waarom die dan prima werkten op de vorige versie mag Joost weten.
Op internet staan een paar manieren om de Conexant audio driver definitief weg te halen. Al die manieren heeft Microsoft stuk voor stuk onmogelijk gemaakt. Terwijl ik die Conexant audio driver helemaal niet wil, de "HD audio" is al prima.
dus MS is eind verantwoordelijk voor iedere driver ??
dus MS is eind verantwoordelijk voor iedere driver ??
Ze hebben op z’n minst gedeelde verantwoordelijkheid als zij een nieuwe versie uitbrengen waarin die driver opeens breekt.
Heb ik bij een Dell laptop ook, een clean install met de nieuwste iso (2004_3) werkte echter prima.
Ik kon een dag nadat ik de driver van m'n Nvidia Quadro handmatig had bijgewerkt 2004 via instellingen verkrijgen. Misschien was het toeval, maar drivers zoals Conexant en die van je GPU bijwerken zou misschien kunnen helpen.
Ik krijg die ook nog steeds niet en heb verder wel een redelijk nieuw systeem.
Krijg bij mij nog steeds niet de 2004 update geïnstalleerd en zit '' vast '' op 1909, op mijn PC met Threadripper /X399 / 2950X / 5700 XT.
Kreeg in juni de foutcode 0xc19001e1 en begin deze maand probeerde hij het zelf opnieuw maar mislukte ook met 0x80242016.
Ben benieuwd of ik 2009 dan wel geïnstalleerd ga krijgen :)
Hier wilde 2004 ook niet, iets met taal of de enterprise versie vermoed ik.
De opgegeven opties om de eventuele fouten er uit te halen helpen niet.
Oh ja draai hier ook Enterprise, dus wie weet.
Alhoewel het op een ander systeem wel weer werkt waar ook Enterprise op staat.
Beide Nederlandse taal.
Op mijn 3900X met 5700XT met Prime X570-Pro ging upgrade naar 2004 smooth. Ook W10 Enterprise.
Hier een soortgelijke configuratie. X399/Treadripper1950X/GTX1080ti
Zit ook nog steeds op 1909, versie 2004 werd een aantal keren aangeboden.
Maar kreeg telkens de foutmelding:
0xC1900101 - 0x20017 , mislukt in de fase SAFE_OS met een fout tijdens de BOOT-bewerking

Zou iets met drivers kunnen zijn maar die check ik wekelijks. zelfs in apparaatbeheer.

Hielp ook niet om de assistent of de media creation tool te gebruiken.
Zelfs een windows restore deed niets. In een clean install had ik geen zin. (Kan niet installeren omdat volgens GTP geformateerd was, schijn je te kunnen oplossen maar was even niet zeker van mijn zaak. Mijn PC draait goed en heb het ook zakelijk nodig.

Hopelijk lukt de oktober update wel.
Bij mijn staat de update mei nog steeds voor goedkeuring. Ook al heb ik al 6x gezegt install nou maar. Dus deze heb ik wel in 2021 er op👍
Bij mij is die gewoon nog niet eens klaar.
Pff, bij mij ook de Mei update nog niet eens gereed voor mijn werk laptop en dat is een lenovo uit 2017. Dan zal de oktober update wel ergens half 2021 worden

[Reactie gewijzigd door mash_man02 op 18 september 2020 20:57]

De 2004 versie staat er pas sinds 11 augustus op hier, want eerder werd het om compleet onduidelijke redenen niet eens aangeboden.

Werkt zover ik kan zien verder prima op wat Esent 642 waarschuwingen na vlak na een opstart, maar dat schijnt een bekende bug te zijn waar ze nog aan werken.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 18 september 2020 21:05]

Ondertussen is de May update nog niet overal uitgerold door compatibiliteitproblemen..
Jammer dat stations optimaliseren op planning nog steeds kapot is, als je na taakplanner gaat en dan > task scheduler-bibliotheek > Microsoft > Windows > Defrag en de taak uitvoert terwijl stations optimaliseren open staat zie je dat hij ssd defragmenteert ipv trim commando stuurt, maakt niet uit hoe vaak je de task uitvoert, terwjl als je zelf doet alleen trim doet.

Dit kun je fixen door task uit te zetten en een nieuwe task te maken met eigen planning en extra parameters -c -h -o in de standaard task zit ook -$ maar die zorgt er voor dat verkeerd werkt.

Een ssd wil je niet defragmenteren gaat ten koste van schrijf acties die zijn niet oneindig.
Zal misschien wel door mijn “verouderde” hardware komen maar hopelijk hoef ik hier niet weer 4 maanden op te wachten... heb net ren maand de H1 update draaien omdat deze continue niet beschikbaar was voor mijn systeen.
Als Windows Update hem niet aangeeft, kan je met de media creation tool de laatste windows versie downloaden en dan upgraden. (Koppel/mount de image en voer de setuo.exe uit.)
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Uiteraard voor de zekerheid eerst even een systeem backup maken met bijv. Acronis True Image (boot disc) of AOMEI Backupper. (AOMEI is oa. freeware)
Je kan dan altijd weer terug naar de oude / goed werkende OS.

[Reactie gewijzigd door Vinny4K op 19 september 2020 08:38]

Ze bieden hem pas aan als je PC helemaal compatible is met de nieuwe update.
Weet iemand of het met de nieuwe Edge mogelijk is om hem compleet te verwijderen van je systeem? Het is mij niet gelukt. Het wordt weer tijd voor een boete met dat door je strot douwen van software. Vooral Edge en OneDrive ben ik echt zat dat MS het blijft herinstalleren op mijn computer.
Verwijder de snelkoppelingen gewoon en je ziet er niets meer van. Who cares.
Die komt ook steeds weer terug, gisteren weer. Waar ik om geef is controle over mijn systeem. Die raak ik steeds meer kwijt in Windows.
Als je OneDrive uit het opstarten-lijstje haalt in de taakmanager, dan zie je hem niet meer toch? Ik denk eerlijk gezegd dat OneDrive te diep geintegreerd is in Explorer om het helemaal eruit te halen. Hetzelfde geldt voor Edge. Sommige applicaties gebruiken een webview dat daar gebruik van maakt. De enige optie waar je echt volledige controle hebt is Linux, en dat is voor de meesten niet practisch.

Heb je de nieuwe Edge al geprobeerd trouwens? Ik vind hem uitstekend. Heb pas een clean install gedaan en voelde niet eens de noodzaak om Chrome te installeren.
OneDrive had ik een hele tijd niet meer gekregen nadat ik het via de powershell had verwijderd. Maar na de laatste grote update is die ook weer van partij. Vind het gewoon kwalijk, het is niet dat Windows gratis is ofzo dat ik die spam moet accepteren, heb netjes een licentie gekocht. Edge heb ik wat rondgekeken, maar ik gebruik al Firefox sinds dat het bestaat, heb geen behoefte aan overstappen. Overstappen kost ook altijd veel tijd ald je net als mij alles in de details naar je smaak wilt aanpassen (gebruik ook veel plugins).

Edge proberen ze een beetje met opzet te diep te integreren netzoals met IE vroeger in Windows 98 onderdeel van je shell was en niet zonder kon. Ik weet dat mn gezeur niks gaat veranderen, maar soms hebben mensen hier oplossingen die ik nog niet ben tegengekomen. Linux gebruik ik ook veelvuldig, maar zoals je al zegt Windows blijft nog steeds nodig. Continue switchen van OS is ook niet het handigste.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.