Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10 krijgt functie om geanimeerde gifs te zoeken

Een nieuwe testversie van Windows 10 bevat een bijgewerkte emojikiezer met een zoekfunctie voor emoji en geanimeerde gifjes. Microsoft werkt daarnaast de dicteermogelijkheid bij met Voice Typing.

De emoji-kiezer van Windows 10, op te roepen met de toetscombinatie Win + [.], krijgt bij een toekomstige update een semitransparante achtergrond, zoekfunctie voor emoji en ondersteuning voor geanimeerde gifs. Afgaande op het screenshot maakt Microsoft gebruik van Tenor, het zoekplatform voor gifs dat Google in 2018 overnam. Microsoft maakt het klembord eveneens onderdeel van de emojikiezer, hoewel deze ook afzonderlijk blijft op te roepen via Win + V. Sommige gebruikers zullen de vernieuwing ook zien als onderdeel bij het virtuele toetsenbord, aldus Microsoft.

Windows 10 emojikiezer

De wijzigingen zitten in buildversie 20206 van Windows 10, die Insiders die het OS in het Dev Channel draaien al binnen kunnen halen. Die kunnen dan ook Voice Typing via het virtuele toetsenbord inschakelen voor tekstinvoer via spraak. In feite gaat het hierbij om de bestaande dictatiefunctie met gewijzigd ontwerp, geoptimaliseerd voor touchscreens en met automatische interpunctie. Microsoft claimt dat er ook verbeteringen aan de back-end zijn doorgevoerd, maar details hierover geeft het bedrijf niet. In welke publieke update de wijzigingen uiteindelijk verschijnen, is niet bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-09-2020 • 21:28

139 Linkedin

Reacties (139)

Wijzig sortering
Geanimeerde gifs waar hebben we het over. Dat is blijkbaar wat gebruikers van consumenten software willen. Voor de nieuwe lichting professionele software moet je echt met iets anders komen. Er zit nog steeds geen ssh client ingebouwd. Fatsoenlijk kopiëren vanuit de browser naar een putty session gaat zo vaak verkeerd en is niet consistent met andere applicaties. Heel vaak moet ik ergens 2x op klikken anders gebeurd er niks. Nee, ik heb dit systeem aan de wilgen gehangen, zelfs voor thuisgebruik.
Makker, mischien moet je even een paar Windows updates draaien. Vista is namelijk al even niet meer ondersteund.

We hebben ondertussen windows 10 2004 en dat bevat ongeveer alles wat je noemt dat je mist.

Mis je linux compatibiliteit? Het draait tegenwoordig native linux binnen windows.

[Reactie gewijzigd door jorisvergeerTBA op 3 september 2020 23:23]

Altijd grappig als mensen hele exotische dingen doen en dan mekkeren over dat het niet standaard erin zit of dat 3rd party oplossingen niet goed werken. Dan moet je toch echt niet bij MS zijn...
Nou standaard ssh ondersteuning is niet bepaald exotisch hoor. En zoals @jorisvergeerTBA aangeeft wordt het wel ondersteunt moet je door heel wat hoepels springen voordat het daardwerkelijk werkt op Windows. Als je in de tussentijd niet ergens tegen een policy aangelopen bent die door de beheerder is ingesteld.
Dat ssh geen standaardcommando is anno 2020 vind ik echt bizar.
Sinds Windows 10 1809 kun je een OpenSSH client/server installeren als Windows feature.

https://docs.microsoft.co.../openssh_install_firstuse
Zowel ssh als scp zitten al jaren in Windows 10? :?

Ik gebruik het dagelijks.. En nee het komt niet uit WSL of een andere package.
hhmmm je hebt gelijk. Blijkbaar op een onbewaakt ogenblik erin geslopen :) vraag me af waarom iedereen dan nog putty etc blijft installeren. Macht der gewoonte zeker. Of het heeft er mee te maken dat de Command prompt toch niet echt voldoet, en dan moet je alsnog bash installeren en dan kom je toch weer op die hoepels uit :)
Powershell ben ik ook nooit enthousiast over geworden....

[Reactie gewijzigd door page404 op 4 september 2020 08:36]

Als je Powershell alleen hoeft te openen om 'ssh page404@myserver' te doen, dan lijkt mij dat niet zo'n groot probleem. Ik heb Putty altijd niks gevonden en gebruik de SSH client vanaf de dag dat hij in Windows 10 te vinden is. Zeker als je dan ook nog eens Windows Terminal uit de store haalt. Prachtig stukje software.
Oh de ssh is niet foutloos; sommige terminal acties gaan mis. Bijv. als je een flinke history hebt en je doet remote een 'clear', dan mag je in je terminal omhoog scrollen en is 'ie flink in de war :+

Maar voor simpele dingen is het perfect. Ik edit regelmatig config files er doorheen of om iets te checken, starten/stoppen, enz.. Je hebt CMD niet nodig om het te starten overigens; gewoon winkey+r 'ssh user@host' werkt.

SCP werkt ook vrijwel perfect. Notepad heeft tegenwoordig ondersteuning voor Linux regel einden (sinds ~2 jaar) dus de tooling is allemaal een stukje makkelijker geworden.
Notepad? 8)7
Dat is toch net iets te basic...
Neem aan dat Japy Notepad++ bedoelt.
Ik niet, want in Notepad++ kan je al voor zo lang ik weet kiezen tussen de 3 mogelijke combinaties.
En het is ook zo: https://www.theregister.c..._notepad_unix_linux_macos
:P
overigens kan ik gewoon standaard ssh gebruiken via powershell, niets speciaals voor nodig.
Offtopic maar een ssh client ziet al een tijdje in.
Precies; in powerShell of CMD

[Reactie gewijzigd door Brahiewahiewa op 4 september 2020 00:15]

Euh, nee? Ssh is gewoon een console app, daar hoef je niet per se powershell voor te gebruiken.
Yup, gebruik hier powershell
Windows/powershell biedt helemaal geen SSH support. Je bent bv aangewezen op third party software zoals Putty. De windows oplossing is WSL met mv ubuntu bash . Dat is een schizofrene oplossing.
SSH wordt tegenwoordig gewoon meegeleverd met Windows. Net als telnet vroeger ;)

Het verbaaste me zelf ook hoor, maar het zit er nu echt in. SFTP ook.

Niettemin is putty ook nog steeds mijn go-to SSH applicatie, met name vanwege de uitstekende terminal emulatie. Windows Terminal gaat dat wellicht veranderen, maar de command prompt voldoet gewoon niet. Maar het is wel prettig als je op een ander systeem ingelogd zit, dat je dan gewoon kan SSH'en zonder iets te hoeven installeren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 september 2020 00:39]

Verrek ik heb het net gecontroleerd en het werkt inderdaad. Ook met port forwarding en PKI infrastructuur. Zelfs optie voor ipv4 of ipv6 is aanwezig evenals sftp en scp. C&P werkt ook. Alleen inderdaad weinig terminal emulatie ondersteuning. Het is goed genoeg om naar een UNIX server te jumpen en daarmee heb je het gehad. Nu nog de -X optie :) Bedankt. Beter om te horen dan die onnozele gifjes.
Je kan ook gewoon via de Microsoft Store Ubuntu, SUSE, Kali, Fedora of Alpine installeren in Windows.
Wil je dan via PowerShell (of CMD) een Linux commando runnen, kan je gewoon 'bash -c COMMANDO' doen. Of natuurlijk direct de distro bedienen via 'bash' of de distro via het start menu te openen. Geen gejump meer nodig om een linux-achtige omgeving te bereiken. Met Xserver's kan je zelfs de distro grafisch krijgen.

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 4 september 2020 04:17]

Fedora wordt niet door Microsoft aangeboden. Wel een of andere betaalde remix. Iemand idee waarom niet?
Ik denk eerder dat Fedora zichzelf niet aan bied, en dat het niet Microsoft is dat zij het niet aanbieden.
Na even Googlen vond ik deze tutorial: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-manual
En Fedora Remix kan je zelfs gratis downloaden vanaf GitHub https://github.com/Whitew...ra-Remix-for-WSL/releases
Ik heb in de remix code gekeken en ik denk dat er geen overeenstemming was over licenties (MIT beperking) Remix is geen fedora (gpl) . Veel is niet beschikbaar. het is op basis van Fedora core
Offtopic. Dit is veel interessanter voor mij: https://www.zdnet.com/art...ra-linux-thinkpad-laptop/ Helaas verplicht het bedrijf waar ik momenteel werk win10.
Heb zelf al meedere keren WSL2 gebruikt op windows 10 2004 en moet zeggen dat is gewoon prachtig werkt. (Ubuntu)

Ik draai de volledige docker CLI van ubuntu erbinnen zonder enige limitatie.
Verder zijn alle commandos perfect beschikbaar, in combinatie met hun nieuwe terminal app die ze gereleased hebben zit microsoft zeker op de goede weg!
Op welke weg? Het is nog lang geen POSIX implementatie.
Tip: installeer je Windows Terminal (uit de Store). Heb je putty niet meer nodig.
putty moet je zelfs niet installeren, gewoon ergens droppen en runnen terwijl je ook nog sessies via de gui kan opslaan
Wat versta jij onder professionele software? Ik gebruik professioneel dezelfde software als privé.
Bv een fatsoenlijke bash shell (geen WSL dat werkt niet goed genoeg) met Tilix en Ansible
SSH zit er al een tijdje standaard in....
Gewoon putty niet gebruiken Tera Term is vele malen beter dan putty
Klopt, gebruik ik ook al vele jaren.
wat Tilix zo speciaal ?

Microsoft heeft recent ook en Terminal applicatie gemaakt en eigenlijk best wel ok
https://github.com/Microsoft/Terminal.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 4 september 2020 07:48]

1 Layout terminals in any fashion by splitting them horizontally or vertically.
2 Terminals can be re-arranged using drag and drop both within and between windows.
3 bv 1 commando in alle terminals tegelijk uitvoeren.

Ik zal die windows terminal eens proberen. Bedankt.
Putty? Het is 2020. Er bestonden al tig alternatieven voor dit brakke programma.

In de meest recente versie (en die van maanden geleden) zit gewoon een ssh client. cmd/Powershell > ssh
Het is inderdaad 2020 en ssh zit er pas kort in na een hoop ruis erover: https://www.howtogeek.com...m-windows-macos-or-linux/
kwa features is Putty zeer up2date.
Je zei zelf "er is nog geen ssh client ingebouwd" en dat is dus fout. Dat het pas sinds dit jaar is doet daar niet vanaf. Je had en hebt het in je originele post nog steeds fout. Putty is erg gedateerd en gelimiteerd qua features. Het ziet er ook uit als een Windows 98-programma. Er zijn ondertussen genoeg forks van die beter zijn. Qua features is ssh zelf aardig compleet, maar kun je ook uitwijken naar:

- Terminal: https://github.com/microsoft/terminal
- SolarPutty: https://www.solarwinds.com/free-tools/solar-putty
- MobaXterm: https://mobaxterm.mobatek.net/download.html
Waarom nou weer powered by Tenor? En niet Giphy?
Tenor is van Google, Giphy van Facebook. Misschien heeft dat er iets mee te maken.
Teams maakt toch ook gebruik van Giphy? Ben benieuwd of ze dat ook vervangen door Tenor.
Hun eigen SwiftKey doorzoekt zowel Tenor als Giphy, maar bijvoorbeeld ook Wikipedia voor animated gifs. Dit werkt prima, dus Microsoft zou dat toch moeten kunnen kopiëren.
De meeste apps gaan voor Tenor, zal wel iets met licenties of kosten zijn
Ik heb het idee dat kwaliteit/resolutie beter is bij Tenor. Is te zien als je ingebouwd gif zoeker van whatsapp (giphy) gebruikt tegenover die van gboard (tenor)
Dit zijn functies die van mij niet nodig zijn. Zou liever een kale Windows willen zonder onnodige functies. Mensen die dit soort functies willen kunnen dit downloaden via de Microsoft app store.
Hiermee lukt het me aardig en zonder al teveel moeite om die kale Windows te krijgen na installatie. Krijg alleen foutmeldingen daarna met bepaalde cumulatieve patches en moeite met versie upgrades te installeren van het OS. Dit is voor mij echter niet zo'n groot probleem, omdat ik meestal 1x per jaar toch opnieuw Windows installeer. Als ik lui ben, 1x in de 2 jaar.
https://github.com/Disassembler0/Win10-Initial-Setup-Script
Daarna nog even Edge eraf en dan ben ik al voor een groot stuk tevreden met m'n Windows installatie.
https://winaero.com/blog/...ge-browser-in-windows-10/

[Reactie gewijzigd door Comapatient op 4 september 2020 03:29]

En dan? Dan slaap je beter? Want qua opslag is de impact minimaal, de resources worden toch niet gebruikt als je de features niet opent en zoals je zegt zit je genoeg met foutmeldingen en andere onzin die je alleen maar thuis kunt brengen naar zaken die je zelf hebt veroorzaakt...
Slapen doe ik sowieso al slecht. Ik hoef al die meuk gewoon niet, maar wil wel (zonder al te veel moeite) kunnen gamen op mijn machine. Daarnaast klopt het niet helemaal wat je zegt en zijn debloat progjes vooral fijn/merkbaar, qua performance, op wat oudere hardware. Het opnieuw moeten installeren, 1x in de zoveel tijd, neem ik daarvoor graag op de koop toe.
https://www.youtube.com/watch?v=DcDgV-1zDKs
Wat een Windows "zonder onnodige functies" is, daar zullen de meningen nogal over verschillen. Kan me het DOS tijdperk nog heugen waarin menigeen geheel Windows niets anders dan een verzameling onnodige functies vond. En wat een geheugen dat niet allemaal at! :P

Van alle functies om je over op te winden is een uitgebreidere emojikiezer/virtueel toetsenbord (die je zelf expliciet op moet roepen) waarschijnlijk nog het minste probleem.
ik denk dat véél tweakers met heimwee terugdenken aan de tijd dat je tijdens de windows 98 setup kon kiezen wat je wou installeren en gewoon kon uitvinken wat je niet wou gebruiken.
Goh.. En dan al die meuk die je terug moet verwijderen na een update.. 🙈

Ik zou er wel wat voor overhebben om die functie terug te hebben: dit wil ik installeren

Zeker voor een werk pc 🤞
Gelukkig zit het er (straks) in. Als je kaal wilt, moet je je maar laten scheren. 😁😉

Iets serieuzer: als je het niet wilt, ga je maar meer Powershell aan de slag. Dat kun je best als je die wens hebt. Voor de mensen die het willen zit het er in, want het overgrote deel van de mensen weet niet eens wat Powershell is.

Niet lullig bedoeld, al komt het misschien zo over.
Ik moet collega Daan hier toch gelijk geven: het is 1000x makkelijker om een functie via de app store te installeren dan om via Powershell te proberen een nutteloze functie uit windows te slopen.
Waarom zou je de moeite doen, opslag te weinig is tegenwoordig niet meer van toepassing. Als je het niet gebruikt kan het ook niet in de weg zitten.
Dat opslag te weinig niet meer van toepassing is maakt het niet automatisch wenselijk, en het kan nog steeds hinderen ook al gebruik je het niet
Hoe kan het hinderen wanneer je het niet gebruikt. Veel mensen weten niet van de toetsen combinatie om het scherm überhaupt voor je te krijgen. Als je het nooit ziet kan je er ook geen last van hebben ;)
Als je simpele laptop maar een 64 GB SSD heeft, dan is het een niet gewenste toevoeging. :)
Precies dit, ik heb een mini pc (volledig stil zonder ventilator) aan de tv hangen met een 60GB SSD. Op dit moment nog geen grote problemen met opslag.
Niet waar. Zonder tegenmaatregelen blijven al die Store Apps in de achtergrond updaten. En dat is veel vaker dan je nu waarschijnlijk inschat. Of je de apps nu gebruikt of niet. Bandbreedte verspilling ...

Bovendien is Windows nog steeds niet erg goed in het inschatten of de "internet-snelweg vrij is", waardoor deze downloads ook regulier werk/vermaak in de weg gaan zitten.
Achtergrond apps kun je met 1 klik uitvinken en dan heb je er geen last meer van. Dit geldt ook voor het automatisch updaten van die apps in de store.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 3 september 2020 23:23]

Kun je makkelijk uit zetten met 1 click... 😉
Bovendien is het emoji panel (waar deze feature in zit) toch al te handig voor sommigen om eruit halen omdat je hier ook gemakkelijk (naast emoji's en gifs) symbolen kan typen in elk programma / app.
Dit vereist geen opslag, hij haalt pas afbeeldingen op als je de feature daadwerkelijk opent. Dus ik zie niet waarom dit überhaupt weg moet
Geen idee hoeveel regels code dit vereist, maar dat zou zomaar 4 kB kunnen zijn, dat is ook wat waard ;) :P
MS gaat die app store alleen maar verder afbouwen, zeker geen dingen toevoegen.. Het is dat ze het zo diep ingebouwd hebben, anders was het wellicht al weg.
Waarom hebben ze de nieuwe Terminal er dan net in gezet?
Ik gok omdat Windows 10S en Windows 10 ARM bestaan.
Kun je mij vertellen waar je dat ergens op de roadmap ziet staan dan?
Lijkt me niet gezien UWP (/nauw verweven aan de store, op sideloading optie na) en het UWP deel binnen Xamarin bijv ook nog steeds grote updates krijgen, terwijl van UWP word ook al lang beweert door sommigen dat MS ermee zou gaan stoppen.
Helemaal mee eens, ik snap werkelijk niet wat dit soort onzin doet als basis functionaliteit in een OS. Als plug-in, ok. Je doet maar. Flikkerende geocities en bewegende desktop add-ons waren immers ook populair onder bepaalde groepen, maar als basisfunctionaliteit een poes die zijn hol wast invoeren....

moa
Ja hoor, ze halen Paint eruit, maar stoppen dit soort meuk erin... nee, logisch hoor.
En Windows Photo Viewer niet te vergeten. Hoewel Windows Photos nu na 4 jaar wel binnen drie seconden op kan starten.
Windows Photo Viewer kan je gelukkig met een redelijk simpele truc weer opnieuw installeren/activeren.
Heb je daar toevallig een link of een guide voor? Heb laatst windows opnieuw moeten installeren vanwege een upgrade, en ik irriteer me mateloos aan windows foto.
How To Geek heeft er een simpele tutorial voor:
https://www.howtogeek.com...age-viewer-on-windows-10/

Kortom voegt het de registry waardes weer toe waardoor het weer als programma gekozen kan worden.
Die bug had ik ook mbt Photos, de app resetten in Settings hielp voor mij.
edit: op verkeerde persoon reageert

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 4 september 2020 12:21]

Ik maak vaker mee dat ie crasht. :/
de photos app resetten in Settings hielp voor mij (search 👉 photos 👉 rmb en dan app settings 👉 repair/reset.
Tsja ik denk dat we allen toch een keer door moeten groeien.
Vaak gebruik ik Paint.NET, dat is redelijk simplistisch en fijn om te gebruiken.
Ik vind dit wel logisch ja. Er is nu functioneel een gat tussen het communiceren op een mobiel device en een pc. Met deze functionaliteit wordt dit weer gelijk getrokken.
Anime gifs for the wins!
Ik vermoed advertentiegeld. Met Paint kun je niets verdienen, maar het opsturen van jouw gif-zoek-queries naar Google is vast niet vrijblijvend.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 4 september 2020 09:38]

Paint3D and Screen Snip (shortcut in action center) is uitgebreider. Paint3D kan even wennen zijn maar Screen Snip is erg intuïtief.
paint is zo basic, ik gebruik liever toch paint.net

Is ook gratis en een evolutie op paint, vrij makkelijk in gebruik. En anders nog Gimp, ik ken echt niemand die Paint gebruikt.. Voor screenshots heb je het knipprogramma nog..

[Reactie gewijzigd door MrChickenman op 4 september 2020 00:13]

snel wat knip/plak/highlight op eender welke machine: paint is denk ik bij veel mensen nog aanwezig in de top5 van de meest gebruikte ingebouwde programma's samen met explorer, internet explorer, calculator en notepad, bij anderen zit daar ergens nog command, powershell of mmc tussen
Screen Snip (de nieuwe met shortcut in de action center) is veel handiger en sneller daarvoor.
paint hebt ik nooit echt geweldig gevonden, de vervangende Snip & Sketch werkt vele malen beter in mijn ogen. Win + Shift + S, selecteert regio/free-form/programma/alles en CTRL + V het ergens in zonder gestoord te worden met een venster wat opent. Of wanneer je iets knipt, op de notificatie klikken en direct beginnen met tekenen via een pen. Om je geschiedenis in te zien (en plakken) kan je Win + V gebruiken. Hoef je ook niks apart op te slaan tijdens je sessie zegmaar.
Aannemende dat je +1 wil geven omdat je het eens bent; dat is niet het idee van de reactie moderatie. Het is dan ook geen "kudo-systeem".
Lees dit eerst eens door: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2
Het zoeken op emoji's: dit werkt eigenlijk al in Windows, maar dan zonder zoekbox.

Probeer maar eens: Windows toets + ".", en type vervolgens "pizza". Vervolgens op enter drukken: 🍕

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 3 september 2020 21:43]

En waar zie jij een animated gif?
Animated GIF's waren maar een deel van het bericht.

Wist niet dat je al kon zoeken, thanks @Sebazzz!
Maar dat gedeelte is niks nieuws aan.
Nog meer afleiding op het werk. Ik zie met regelmaat op het kantoor diverse GIF websites voorbij komen als ik even door het kantoor spiek. Leuke bewegende plaatjes zoeken voor de vrijmibo, of op de maandag- vrijdagmorgen #hangover gifjes. Ah well... ik snap het wel.

Straks gaan we weer over op Incredimail zeker

[Reactie gewijzigd door AOC op 4 september 2020 00:42]

Ik zou wel eens een management meeting bij ms willen bijwonen. "We moeten nu echt eens iets doen aan het setup/config scherm", "ja, ja, volgende keer, mijn dochter vind gifs leuk, daar moeten wij ook wat mee doen, daarmee winnen we de concurrentie van mac/I os, Chrome os en Android"
Ik volg je helemaal, je betaald en moet ermee werken maar ze maken er iets van dat je denkt wat mot ik hiermee.
https://media.giphy.com/media/xUA7baWfTjfHGLZc3e/giphy.gif

Ondanks dat een hoop mensen er een hekel aan hebben, het is soms een makkelijke, grappige en snelle manier om te reageren of je gevoel te uiten. Rol dit maar uit in andere programma's, apps, sites ed.

[Reactie gewijzigd door thvers op 3 september 2020 21:34]

nu moet tweakers nog embedded gifs supporten :P
Misschien maar goed dat ze dat niet doen, ik vind het juist wel leuk dat Tweakers nog ouderwetse smileys heeft en zo goed als geen speciale formatting. Stukken beter dan al die sites die weer hun eigen speciale Markdown-implementatie hebben en daarin allemaal embed functies e.d.
🤐😎😍 ouderwets hoef je niet te gebruiken ;)
nu moet tweakers nog embedded gifs supporten :P
ja en wat smileys uitbreiden zoals :') het staat niet op het lijst van tweakers smiley reactie editor.
Dat is zo onderhand wel een legendarische smiley, zou er idd goed tussen passen.
Op weg naar de ondergang. Super vervelend al dat gif geneuzel. Laat maar, doe maar wat extra smilies. ;)
Ik ben er zo één die er een hekel aan heeft.
Geef mij maar een upgrade die dat soort gifs juist úít de discussie weg filtert.
Het kost extra scherm ruimte dat de discussie minder overzichtelijk maakt.
En ook extra laadtijd (vooral op mobiel), of soms moet je om de afbeelding te zien extra klikken en blijkt het geen inhoudelijke afbeelding maar zo'n emoti-gif te zijn.

9 van de 10 keer ken ik het bron materiaal toch niet, en zelden wordt het gebruikt iets waar de oorspronkelijke context van de bron van toepassing is.
Vooral bij politieke discussies insinueert het gebruik van een bekend persoon toch een beetje dat deze achter de boodschap staat.
Ik snap dan ook niet dat dit toegestaan is onder auteursrecht en morele rechten.
(De nieuwe EU copyright richtlijn heeft zelfs speciaal aangegeven dat dit niet verboden zou worden.)
Echt iets wat ik in een OS zoek. Moest vanmiddag een simpele toetsenbord instelling aanpassen en moest me toch een partij zoeken? Zat ergens weggewerkt in één of ander tabblad. Vroegâh was zo'n configuratiescherm nog gewoon duidelijk en functioneel en stonden functies ook echt op de plek waar je ze zocht :p

Vind het steeds meer een OS voor dummy's worden. Jammer. Moet alles dan altijd maar zo laagdrempelig mogelijk gemaakt worden?
Ja, dat moet; 90% van de gebruikers is zo'n dummy
Je kan beter iets wat moeilijker maken, dan leren ze er wat van ;)
Niet om het 1 of ander, maar er zit dus meer in dan alleen gifjes en emoji's. Je kunt er ook ©®℗™ÆæĂĆçĎñɮŒɶ←→↑↓↩⇋⇒⇕⇖■▣⇲△▲◸◹◿◺¼⅓⅐ⅢⅥⅣ∑≡≤≧⩽αβλΞΏϒ en nog veel meer andere tekens mee typen, zonder dat je allerlei alt-codes hoeft te onthouden.
Kijk, dat is wel makkelijk natuurlijk :) Maar bewegende gifjes... give me a break.
Tja, als er alleen trademark e.d. mee getypt kon worden, was het weinig interessant en kende verder niemand het. Maar imo geeft dat het wel wat meer bestaansrecht en is de integratie om ook gifjes toe te voegen aan je berichten, dus niet zo heel raar meer.
Voor de meeste gebruikers is Windows een middel om taken zo makkelijk en efficiënt mogelijk te doen. Dan is het logisch dat je functies die gebruikt worden zo laagdrempelig wilt maken. Waarom zou je als gebruiker iets moeten doen als het ook in 1 keer door de leverancier kan worden gedaan. Moet je eens uitrekenen hoeveel honderdduizenden uren verspilde tijd dat scheelt.
Dan is het ook logisch dat je alles op 1 plek kunt instellen in plaats van verspreid over EN configuratiescherm EN het settings tandwieltje met dummy settings.
Ik ben geen dummy maar gebruik 99% van de tijd Windows en ik erger me inderdaad ook aan de spreiding van functies over Configuratiescherm en Instellingen. Kies het één of het ander, maar gebruik gewoon één locatie, MS! |:(
Is echt enorm frustrerend. Heb dus letterlijk Google moeten raadplegen om een simpele instelling te wijzigen. Ze hebben het te noob friendly gemaakt met al die vage menuutjes. Net zoals dat je vroeger gewoon makkelijk bij de settings van je netwerkkaart kon (TCP/IP enz). Nu moet je echt al veel verder klikken om daarbij te komen...

Heb het al eens eerder gezegd: de laatste ECHTE Windows is Windows 7.
Ik vraag me af of het zo moeilijk is om het hele configuratiescherm om te zetten naar de Win10 interface. En dan daarbij een variant voor dummy's met veel tekst en een variant voor "ons" met icoontjes á la het oude configuratiescherm, maar dan met het moderne uiterlijk.

Verder werkt Win10 wel voor mij. Het is gewoon zo dat geen enkel OS ideaal is, er is altijd wel iets dat niet naar je zin is :+
Dat zou perfect zijn idd :) Windows10 is verder een prima OS hoor, maar vind dat ze veel te veel aan het inspelen zijn op complete leken en dat is jammer. Een kleine leercurve is toch ook geen ramp, of wel?

Of ben ik nou echt zo 90 's aan het denken en moet alles er tegenwoordig maar met de paplepel ingegoten worden? :p
Het is helemaal niet laagdrempelig. Je zoekt je de T. voor de simpelste dingen. Achtergrond van deze MS logica is ga naar Start om te Stoppen.
Achtergrond van deze MS logica is ga naar Start om te Stoppen.
De meeste andere OS-ontwikkelaars hebben die logica gewoon overgenomen. Daarbij is die meme zo stoffig dat een mummie er jaloers op zou worden ;)
En dan die vergelijking met auto's _O-
Die hebben de start/stop knop gewoon overgenomen _/-\o_
En om die vergelijking nog beter te laten kloppen, zijn ze allemaal om bezig (geweest) met automotive. :Y)
En auto's hebben óók nog eens ramen! :+
Laten ze eens een functie toevoegen om te patchen / updaten van software te doen zonder reboot. Ik heb mn OS graag functioneel niet social..

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 3 september 2020 21:35]

Noem 1 OS dat kernel updates kan uitvoeren zonder te rebooten.

Sterkte.
De Linux kernel kan eventueel zonder reboot security updates krijgen.

https://ubuntu.com/livepatch
https://linux-audit.com/l...pdates-without-rebooting/