Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Xbox Series X en PlayStation 5

De techniek achter het nieuwe consoletijdperk

Next-gen vs. huidige consoles en pc

Nu we de specificaties van de next-genconsoles weten, kunnen we een ook goede vergelijking maken met de huidige generatie. De oorspronkelijke PlayStation 4 en Xbox One hebben respectievelijk zo'n 1,8 en 1,3 teraflops aan gpu-rekenkracht. De next-genmodellen bieden met zo'n 10 tot 12Tflops dus een enorme vooruitgang ten opzichte van de bijna zeven jaar oude voorgangers. Zet je de next-genconsoles af tegen de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X, die goed zijn voor 4,2 en 6Tflops, dan is die voorsprong een stuk minder groot en lijkt de vooruitgang wellicht tegen te vallen. Het aantal teraflops zegt echter lang niet alles over de daadwerkelijke prestaties en nieuwe mogelijkheden van de komende generatie.

De nieuwe consoles zijn gebaseerd op een andere gpu-architectuur en teraflops van verschillende gpu-generaties zijn niet zomaar te vergelijken. Zo is bijvoorbeeld bekend van pc-videokaarten dat de RDNA-architectuur betere prestaties biedt per teraflop dan de Polaris-architectuur. Dat verschil is dus ook van toepassing op de nieuwe consoles ten opzichte van hun voorgangers.

De Xbox Series X en PlayStation 5 hebben een gpu die gebaseerd is op de RDNA 2-architectuur

Een nieuwe gpu-architectuur brengt bovendien nieuwe features met zich mee, die significante invloed kunnen hebben op prestaties of weergave. We hebben het al gehad over raytracing, maar er is meer. Zo heeft Microsoft gesproken over het toepassen variable rate shading, een techniek waarbij ervoor kan worden gekozen om een deel van het beeld met minder details weer te geven en zo de rekenkracht te concentreren op het gedeelte waar ook in beeld de focus ligt.

De chip in de Xbox Series X heeft ondersteuning voor machinelearning. Nvidia gebruikt dat in videokaarten voor zijn dlss-techniek, een vorm van upscaling met kunstmatige intelligentie. In tegenstelling tot Nvidia's Turing-architectuur kent RDNA 2 geen speciale cores om dat soort taken af te handelen. De shaders zijn echter aangepast, zodat ze ook berekeningen kunnen maken met een lagere precisie van fp16, fp8 en fp4. Een lage precisie is voor machinelearning voldoende en daardoor kunnen berekeningen veel sneller gemaakt worden.

Sony heeft nog niets gezegd over vrs en machinelearning. Het is nog niet bekend of de features in beide consoles zitten of dat dit deels gaat om specifieke gpu-aanpassingen in de Xbox. Wel spreken beide fabrikanten over de mogelijkheid om meer geometrische details toe te voegen. Dat is een gevolg van mesh shaders die deel uitmaken van de RDNA 2-architectuur. Nvidia's Turing-kaarten hebben ook al dergelijke hardware.

Los van features zeggen teraflops ook niets over de vooruitgang in het cpu- en opslaggedeelte. De next-genconsoles krijgen een enorme boost in processorkracht. De nieuwe Zen 2-cores zijn per stuk ongeveer 4x zo snel als de Jaguar-cores van de huidige consoles. Daarnaast belooft de overstap naar razendsnelle ssd's significante verbeteringen op te leveren. Niet alleen in laadtijden, maar ook in mogelijkheden voor onwikkelaars.

En hoe zit het met game-pc's? Wat teraflops betreft zijn de consoles sneller dan de RX 5700XT, die 9,7Tflops haalt. De Nvidia RTX 2080 en 2080 Ti zijn respectievelijk goed voor 10 en 14Tflops. Die cijfers zijn door de verschillen in architectuur niet direct te vergelijken, maar het maakt duidelijk dat de consoles direct in het hoge segment zitten. Dat was anders bij de introductie van de PlayStation 4 en de Xbox One; die hadden een gpu-kracht die te vergelijken was met die van de midrangevideokaarten van destijds.

Daarbovenop komt nog dat consolegames veel beter geoptimaliseerd kunnen worden voor de hardware. Snelle ssd's zijn al lang beschikbaar voor pc's, maar ontwikkelaars kunnen er niet van uitgaan dat alle spelers daadwerkelijk zo'n snelle ssd gebruiken. Bij de nieuwe consoles kan dat wel en dat belooft grote verbeteringen.

Hoe dan ook is de komst van de next-genconsoles ook goed nieuws voor pc-gamers. De meeste games worden voor zowel de consoles als de pc gemaakt. Als die consoles krachtiger zijn, hoeven ontwikkelaars zich minder in te houden en dat levert dus ook mooiere pc-games op. Door raytracingondersteuning in beide consoles én in de volgende generatie videokaarten van AMD zal ook die techniek breder worden opgepakt.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True