Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DualSense-controller kan detecteren of speler blaast

De DualSense-controller van de PlayStation 5 kan herkennen wanneer de speler in de controller blaast. Als spelers dat doen vertaalt zich dat door naar de game. De functie werd getoond door Geoff Keighley, die de controller kon uitproberen.

YouTuber Keighley presenteerde tijdens het Summer Game Fest een demo van Astro's Playroom, een minigame van 'enkele uren' die standaard op iedere PlayStation 5 wordt geïnstalleerd. In de game moet een klein robotje rondlopen en muntjes verzamelen. Tijdens de demo kon Keighley de DualSense-controller van de nieuwe console gebruiken.

Die nieuwe controller heeft volgens Keighley betere speakers waar beter geluid uit komt. Ook is te zien hoe Keighley fysiek in de controller moet blazen, waarop een molentje in de game begint te draaien. De controller waar Keighley mee speelt is wit, zoals al eerder in video's te zien was, en voelt zwaarder en robuuster aan dan de DualShock. Op de vraag of er ook andere kleuren beschikbaar komen gaf marketinghoofd Eric Lempel van Sony, waar Keighley tijdens de stream mee sprak, geen antwoord.

Het is de eerste keer dat Sony de controller van de console in werking toont. Eerder werd al bekend dat de witte controller adaptive triggers krijgt waarmee bijvoorbeeld een boog kan worden aangespannen met een bepaalde sterkte. Dat voelen spelers alleen als ze in de game zitten; ze voelen verder erg aan als normale triggers. In de demo die Keighley speelde is ook te zien hoe het touchpad vaker wordt gebruikt tijdens het spelen, en de controller gebruikt haptische feedback die volgens Keighley verschillend aanvoelen in verschillende situaties. De feedback is bijvoorbeeld anders als een speler in een zandstorm zit dan wanneer hij zich onder water begeeft.

De prijzen en de exacte releasedatum van de console werden tijdens de stream niet bekend gemaakt. De PlayStation 5 komt, samen met de concurrerende Xbox Series X, in het najaar uit.

Update: in dit artikel stond aanvankelijk dat de controller een aparte sensor had die het blazen kon meten, maar dat is niet zeker. Waarschijnlijk gaat het om een registratie met de microfoon.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

17-07-2020 • 19:05

104 Linkedin

Submitter: MrZool

Reacties (104)

Wijzig sortering
Is die ‘sensor’ ook effectief bevestigd, of is het een aanname van Geoff Keighley of Tijs Hofmans ? Want buiten het detecteren van geblaas zie ik totaal geen nut van zo’n sensor, en het geblaas kan je even goed met de ingebouwde microfoons detecteren.

EDIT: filmpje bekeken, en er wordt toch echt niets gezegd over een luchtdruksensor en dit is toch echt duidelijk via de microfoon! Dus wel zeer ongelukkige titel en openingszin van dit artikel. Zoals anderen ook al gezegd hebben is dit niets nieuws en hadden andere handhelds met micro dit ook al geïmplementeerd in sommige games.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 17 juli 2020 20:47]

Het leuke van games is toch, vanuit je stoel met een slice pizza en een drinkie lekker lui je in een andere wereld te begeven. Niet te hoeven duiken om rotzooi op te vangen, schokken te krijgen als bullet impact of te moeten blazen om het mondiale energie probleem op te lossen.

Allemaal afleidingen om het gebrek aan content te verbloemen.
Die nieuwe console heeft volgens Keighley betere speakers waar beter geluid uit komen.
Ik vermoed dat hier controller moet staan maar dan nogsteeds de vraag, in welke games komt er nog geluid uit de controller?

Dan over het blazen, in welke populair game zou je dit gebruiken? Ik zie dit absoluut geen nut hebben naast misschien puzzel games of iets dergelijks als kinder games (spongebob of iets).
Tetris heeft het op de 3DS, mist wegblazen. Phoenix Wright ook, vingerafdrukpoeder wegblazen. En zo nog wat games.

Stront vervelend. Meest nutteloze toevoeging ooit.
Vind jij misschien.. maar kinderen (die toch een enorm gedeelte van de playerbase zijn, wat vaak wordt vergeten door oudere gamers) vinden dit wel heel leuk ;)
De mijne in ieder geval niet.

En daarbij is in mijn ogen een PS of XBox niet echt kindvriendelijk. Vooral veel grof geweld en duistere machten. Ok, een paar prutgames aan de hand van films daargelaten.

Kijk, het schudden en bewegen met een controller vind ik ook niets, maar dat de jongere garde dat wel leuk vind snap ik. Maar blazen zuigt. Pun intended.
De oude DS had het zelfs al, inderdaad nutteloos.
Zo nutteloos dat Sony het 15 jaar na dato alsnog gaat kopiëren!
Het kon al met de PS4 en daar waren al games waar je het moest doen. Met andere woorden, dit kon net zo goed op de PS3. Het is niet eens echt een feature. Het is iets wat iedere speaker/mic kan doen.

Geen paniek...
Jep, Zelda op de DS had het ook. Je moest een kaars uitblazen. Ik heb uren op dat stuk vast gezeten tot ik uit gekheid dacht, ik blaas gewoon eens naar mijn scherm. De reactie dat het werkte, zonder dat ik spoilers heb opgezocht, herinner ik me nog goed. Verbluft.
Bijvoorbeeld bij de Formule 1 games komt de boordradio daar uit. De kwaliteit is niet heel best maar hiervoor voldoende
Bij F1-games is dat dan juist wel weer realistisch... :+
Zo ook voor games (zoals Tombraider) waarin gesproken wordt via een walkietalkie, dan is het juist realistischer door zat fletse schelle gekraak.
Volgens mij in The Last of Us, zodra je de zaklamp inschakelt, het zijn gewoon wat extra details. Persoonlijk zet ik het geluid van de DualShock 4 uit, de accu gaat al niet lang mee :+

Hoop dat de DS5 een veel betere accuduur krijgt! Dat blazen in een microfoon kan me gestolen worden.
Niet lang? Ik vind eigenlijk dat die ds4 juist wel lang mee gaat. Kan er rustig een hele avond mee gamen.
Tegenover een controller waar je meerdere dagen mee kan spelen is een hele avond erg indrukwekkend inderdaad!
Ik heb geen idee waar we mee aan het vergelijken zijn?
Mijn Dual Shock controllers zijn na een uur of 6 wel leeg (LED op dim en geluid uit). Mijn Xbox One controllers halen zeker 25 uur.

De batterijduur van PS4 controllers is uitermate teleurstellend. Hopelijk lossen ze dit bij de PS5 op.
Grappig nooit geweten dat er zoveel verschil zit tussen controller accu's.

Dat gezegd hebbende heb ik nog nooit een lege controller gehad met de PS4 en geluid staat aan, en led dimmed.

Maarrrr de console staat hier op kabellengte van de bank dus kan hem ook makkelijker inpluggen dan mensen die hem onder het scherm hebben staan.

Kan me voorstellen dat als ik iedere keer naar de console moest lopen ik hem ook vaker leeg zou hebben.

/Brainfart.
Nja de vergelijking mist wel context. Xbox One controllers komen voor alsnog zonder accu en je kiest zelf of je batterijen of een accu erin plaatst. De capaciteit en type bepaal je dan ook zelf. De officiële plug and play accu kit van Microsoft gaat volgens mij 25-30 uur mee.
Ik doe makkelijk een week met 1 lading op mijn PS4 controller, en speel dan iedere avond wel een aantal uren.
Het hangt alleen sterk van de game af, hoeveel rumble in gebruik is. Sommige games ( NMS ) laten de rumble bijna continu wel trillen, dan is het na ongeveer 3 dagen inderdaad wel weg leeg. Ik zet dat vaak gewoon helemaal uit.
Apart. Ik haal makkelijk 10 uur. Wellicht zijn er tussendoor wat revisies geweest net als de console.
Nog steeds in verhouding weinig, wat hopelijk verbeterd word.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 18 juli 2020 00:24]

1 avond?? Mijn 360/wii/switch/xboxone controllers gaan weken mee wanneer ik ieder avond game.
Er zijn op de PS4 best wel veel games waar er geluid uit de controller komt.
De kwaliteit is echter wel ver ondermaats, dus het komt een beetje amateuristisch over.

Op zich is het wel gaaf als het geluid van het openen van je lichtzwaard of het herladen van je wapen vanuit de controller komt, mits de speakers in de controller van goede kwaliteit zijn

[Reactie gewijzigd door yorroy op 17 juli 2020 19:17]

Heel veel mensen spelen met koptelefoon op of oortjes om een betere geluidservaring al te krijgen of een van de andere redenen dus veel moeite er in steken als fabrikant is al vrij zinloos voor een groot deel van de consumenten.

Interessante toevoeging maar ik heb liever dat de controllers wat goedkoper zijn dan er allemaal snufjes in te stoppen die erg weinig gebruikt worden (Gyro, nu blazen in de controller etc).
Heel veel mensen spelen met koptelefoon op of oortjes om een betere geluidservaring al te krijgen of een van de andere redenen dus veel moeite er in steken als fabrikant is al vrij zinloos voor een groot deel van de consumenten.
Heel veel mensen spelen computerspelletjes op hun PC, een XBox, een Switch of zelfs een oude PS, dus voor hen is dit ook niet zo'n nuttige toevoeging.
Deze opmerking voegt toch niets toe? Het is wel degelijk een punt dat die speaker geen toegevoegde waarde heeft als je gebruik maakt van een andere -belangrijke- feature op deze controller; de 3,5mm jack.
Het punt van @Randomguy369 lijkt te zijn dat je niet iedereen tevreden kunt stellen. Ik ondersteun dat punt alleen maar.
[...]
Dan over het blazen, in welke populair game zou je dit gebruiken? Ik zie dit absoluut geen nut hebben *knip*
Party spelletjes, easter eggs unlocken, Skyrim dragon shout zijn zo een paar dingen die te binnen schieten.

Het is niet zo dat een feature altijd aan een bestaande vraag moet voldoen. Soms kan de nieuwe feature eerst geintroduceerd worden waarna developers er mee aan de slag gaan. Qua reclame/markering is het sowieso al erg leuk.
Soms kan de nieuwe feature eerst geintroduceerd worden waarna developers er mee aan de slag gaan.
Dat dacht Nintendo waarschijnlijk ook over het tweede scherm op de Wii U. Helaas waren ontwikkelaars niet creatief, durfden ze het niet aan of wilden ze geen spelletjes maken die op slechts één specifieke console werken.
Gelukkig waren ze er wel, deze is me altijd bijgebleven: https://en.wikipedia.org/wiki/Affordable_Space_Adventures
Het scherm van de tablet diende als controlepaneel voor besturing, en readings / vitals, en op de tv zag je het schip zelf en de omgeving. Erg mooi gedaan.

Maar het waren inderdaad vooral de 1st party games zoals die van Nintendo zelf (Zelda remasters, Pikmin 3, Super Mario Maker, Star Fox Zero) en gelieerde studios zoals die van Xenoblade Chronicles X die er een beetje gebruik van maakten. Bij veel games werd het tablet scherm helemaal niet gebruikt.

Dat blazen werd ook effectief gebruikt bij Super Mario 3D World trouwens.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 19 juli 2020 01:03]

Op de wii-u wordt blazen in spelen gebruikt om ventilatoren aan te sturen die je karakter moet verplaatsen.
Die meet dit overigens gewoon met een microfoon, dat doen sommige windmeters ook.
De geluidjes uit de DS4 zijn voornamelijk secundaire geluidjes. Bij GTA 5/online wordt bv. Tijdens een telefoonoproep de stem via de controller hoorbaar gemaakt. Bij The Last of Us hoor je bv. het “klikje” van je zaklamp als je die aan of uit doet.
op de Nintendo Gameboy (die met 2 schermen) zat ook een mic in en moest bij bvb Zelda voor sommige puzzels blazen of juist de gameboy dichtklappen om iets te kopiëren op het andere scherm. Dat soort puzzel oplossing zijn echt leuk als je ze oplost en geeft een extra dimensie aan de standaard controls.
Nintendo DS, heet dat ding. 😉 Zelfs bij serieuze games ben ik dat soort dingen tegen gekomen.
Moest 'controller' zijn inderdaad. Aangepast!
GTA V(als je gebeld wordt) :+
Yes, ook de politie scanner!
Dan kan de Playstation reageren op mijn frustratie met de game 🤣
Sensor die kan detecteren of de speler blaast?

Een ingebouwde microfoon dus die een grote hoeveelheid ruis detecteert middels software , ik weet het niet zeker ,maar volgens mij had de Nintendo DS ook zo'n functie.
Ja klopt, moest ik ook gelijk aan denken. Het voelt in het algemeen heel erg Nintendo, dat soort gimmicks die nauwelijks echt een toepassing hebben in de meeste games.
Sterker nog, de 3ds daar kon je al in blazen 😊 Gingen er dingentjes op het scherm ronddraaien enzo.

Volgens mij was het trouwens gewoon een mgicrofoontje die reageerde op ‘blaasfrequenties’.
De DS had het al. De Dreamcast had ook een accessoire (microfoon) die in je controller plugde zodat je tegen een vis kon praten met een mensenhoofd (Seaman). De Gamecube had microfoons (zij het extern ingeplugd in een controllerpoort) voor bijv. Mario Party. De N64 voor Hey You Pikachu.Enz.

Ik zie er de toegevoegde waarde niet van in, hoe het ook geïmplementeerd moge zijn. Zou persoonlijk nog wel graag willen zien dat er geuren uit controllers kunnen komen naar gelang een specifieke situatie, maar dat zal verre toekomstmuziek zijn denk ik.
Was er niet een Zelda game die er gebruik van maakte? Voor 1 puzzeltje?!
Ja moest je een liedje op een fluit spelen oid
Het is ook voor Racegames, om te zien je geen alcohol op hebt, voor het spelen even blazen op de controller, heb je alcohol op, gaat je Console op slot :P

Dont Drink and Drive... ;)

[Reactie gewijzigd door ArranChace op 18 juli 2020 05:15]

Het zou me niet verbazen dat er op 100 miljoen spelers iemand besmet wordt met een ziekte enkel en alleen vanwege het bestaan van deze feature. :+
Dit is denk ik wel de reden waarom de feature niet zo 'opgeblazen' wordt door Sony.
Yep! Ik had vroeger Alex Rider: Stormbreaker op m'n DS, en dan moest je in de microfoon blazen om een parachute vooruit te bewegen. Mooie tijden :D
Of Mario Kart DS om je ballonnen in Balloon Battle sneller op te blazen. Overigens is die game nog steeds de moeite waard om te spelen.
Oja hellemaal vergeten _/-\o_
De nintendo famicom had al een microfoon in de controller
Ja precies dit wou ik ook zeggen. Ik vind dit toch niet het meest baanbrekende hahaha. Maar goed ja het kan leuk zijn, maar werd idd niet breed toegepast in de famicon zoals mensen hieronder ook al aangeven
Moest ookal gelijk aan de DS denken. Was toen geinig omdat het nog niet eerder gedaan was maar verder dan gimmicks en mini-games is het nooit gekomen.
Moest ookal gelijk aan de DS denken. Was toen geinig omdat het nog niet eerder gedaan was maar verder dan gimmicks en mini-games is het nooit gekomen.
Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn voor de PS5, een gimmick, leuk voor kinderen, dat wel.
Op de Gamecube was ook al een microfoon aanwezig. :)
Klopt in zelda moest je bij een van de puzzels blazen. Geniaal bedacht :)

Wordt hierboven al genoemd :+

[Reactie gewijzigd door ray1618 op 18 juli 2020 08:28]

Was toch ook al op de PS4? Ik meen mij te herinneren dat je dit (in de controller blazen) in Astro bot ook reeds moest doen.
Dat zou wel straf zijn, want de DualShock 4 heeft helemaal geen microfoon aan boord.
Heb Astro Bot niet gespeeld maar gezien het een VR spel is, vermoed ik dat het gewoon de microfoon in de PSVR headset gebruikt.

Hoedanook is een luchtdruk sensor dan echt een enorm onzinnige feature want je kan voor blaasdetectie dus even goed de microfoons gebruiken. EDIT: en is dus in die demo van Keighley ook gewoon via de microfoons, niet een of andere luchtdruksensor.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 18 juli 2020 10:45]

Een speaker kan je ook gebruiken als microfoon... Uiteraard is de kwaliteit barslecht maar om op te vangen dat je aan het blazen bent, zou zeker moeten lukken.
Op het laagste hardware-niveau wel ja, maar ben vrij zeker dat de DS4 niet gedesigned is om ook bewegingen van het speaker coil/membraam te kunnen uitlezen.
Je moest nochtans expliciet in de controller zelf blazen. Ik meen mij te herinneren dat je de blaadjes van een bloem diende te blazen en je kon zien dmv de blaadjes of je hard of zacht blaasde.
Even gegoogled, en het was toch echt met de microfoon van de headset. Wellicht creëerden ze gewoon de illusie door je te vragen de controller voor je mond te houden, maar zou dus even goed werken met de controller op je schoot.
Klopt. Ik ga niet als een debiel zitten blazen, een kuchje werkte ook ;)
Klopt, ik zat nog te denken van "huh ik weet zeker dat ik een PS4 game heb gespeeld waar je dit ook al moest doen".
Ja, die sensor heet dan ook gewoon een “microfoon”.....
Zelfs in de gratis Playroom VR, waar je in het saloon spel de gunsmoke van je revolver kon wegblazen. Dit is uiteraard gewoon met de ingebouwde microfoon.
Waarom @Tijs Hofmans uit die stream/video concludeert dat er zowaar een sensor voor externe luchtdruk aanwezig is, is me een raadsel want wordt in de video met geen woord over gerept. Zo'n sensor zou compleet onzinnig zijn. Eventueel kan je met de nodige wetenschappelijke vrijheid nog zeggen dat een microfoon ook een luchtdruksensor is (het is eigenlijk een sensor voor luchtdrukwijzigingen), maar het is duidelijk dat dit artikel totaal niet zo bedoeld is, en het toch wel een journalistieke dwaling is.
Ja, dat kan ik me ook herinneren. Was wel grappig maar zag niet direct het nu in om het via luchtdruk te gaan meten. Dus laten we hopen dat het de microfoon was en dat we niet in alle eerste gen games op de ps5 op onzinnige momenten in een controller moeten blazen, omdat het kan. Zit niet te wachten om voor welke race in F1 2020 of Gran Turismo eerst fictief een alcoholslot in moet blazen.
Leuk voor mini games en dergelijke, maar dit soort gimmicks zie ik toch liever niet als ik ontspannen zit te gamen.
Hoezo? Eindelijk een Maleisische Blaaspijpjager The Game :+
https://youtu.be/iwOBOypVob0
dit had de wiiu gamepad al
De Nintendo DS ver daarvoor ook al.
Waarom zitten er speakers in een controller, compleet overbodig.
Het is gewoon een gimmick, net als de touch pad.

De haptic feedback en adaptive triggers hebben daarentegen wel potentie.
Voor bepaalde games (zoals F1) vind ik het best grappig eerlijk gezegd. Wat ik alleen niet begrijp is waarom er geen microfoon inzit...
Er zit dus wel een microfoon in.
Ja in de nieuwe wel, ik bedoelde zelf eigenlijk de huidige DS4
Wil je een race spel spelen, moet je eerst een blaas test doen. :+ kan een leuke 1 april grap zijn.

Kan je hiermee ook virtuele kaarsjes uitblazen? Zo ja, dan ga ik Birthday Bomben - snel andermans kaarsjes op de verjaardagstaart uitblazen })

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 17 juli 2020 19:13]

Zal me niks verbazen als ze simpelweg de microfoon voor de blaas detectie gebruiken.