Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Xbox Series X en PlayStation 5

De techniek achter het nieuwe consoletijdperk

Raytracing, hdr-simulatie en 3d-audio

De gpu's in de Xbox Series X en PlayStation 5 zijn gebaseerd op de RDNA 2-architectuur en alle twee de consoles hebben hardwarematige versnelling voor raytracing. Specifieke details op chipniveau zijn daar nog niet over bekendgemaakt; het is dus mogelijk dat er nog verschillen in zitten. Sony noemt het de Intersection Engine en zegt dat in de PS5 raytracing op eenzelfde manier wordt toegepast als bij de komende RDNA 2-videokaarten voor pc's. Details daarover zijn nog niet bekend, maar het maakt duidelijk dat het om een hardwarematige implementatie op de chip zelf gaat. Waarschijnlijk bestaan de compute-units voor een deel uit hardware voor raytracing. Als de implementatie van Sony en Microsoft gelijk is, zou de Xbox Series X daar ruimer in bedeeld zijn, vanwege het grotere aantal compute-units.

Raytracing Sony PlayStation 5
Sony heeft nog geen raytracing gedemonstreerd met de PlayStation 5, maar noemt wel de mogelijkheden

Microsoft heeft al wat informatie vrijgegeven over de implementatie van raytracing in de Xbox Series X. Het bedrijf zegt dat er volledige ondersteuning is voor DirectX Raytracing Tier 1.1. Dat is de meest volledige DXR-implementatie tot nu toe. Ook liet Microsoft een demo zien van Minecraft waarin volledige path tracing wordt gebruikt. Minecraft is grafisch nogal een eenvoudige game, maar daarom juist een goede manier om raytracing te demonstreren. Omdat de game uit eenvoudige elementen bestaat, is het mogelijk om raytracing voor vrijwel alle lichteffecten en reflecties te gebruiken. Bij complexe games vereist dat veel te veel rekenkracht en raytracing kan dan alleen beperkt worden ingezet, voor bepaalde lichteffecten, schaduwen en reflecties.

Analyse van Digital Foundry over raytracing in de Xbox Series X

Tegen Digital Foundry zegt Microsoft dat de raytracing die in de techdemo wordt toegepast, 13Tflops aan rekenkracht zou kosten als dit op de gewone gpu zou worden uitgevoerd. De Minecraft-demo die werd getoond, is door één ontwikkelaar in vier weken omgezet. Dat zou aangeven dat raytracing relatief eenvoudig is in te zetten.

Van pc-games en RTX-videokaarten weten we dat raytracing een zware wissel trekt op de prestaties. Bij consoles zal dat niet anders zijn. De Minecraft-demo draaide op een 1080p-resolutie met framerates tussen 30 en 60fps. Dat lijkt wel aan te geven dat nieuwe games niet voluit op 4k60 met raytracing gedraaid kunnen worden. Het is denkbaar dat ontwikkelaars ervoor kiezen om een game op 4k met 30fps te laten draaien met meer grafische praal.

Het is afwachten hoe games de nieuwe techniek gaan gebruiken, maar bekend is dat ontwikkelaars van Microsoft low level-toegang krijgen tot de hardware voor raytracing. Dat moet het mogelijk maken om games vergaand te optimaliseren. Er is een mogelijkheid dat bestaande games die op de pc raytracing hebben, een patch krijgen, zodat ze daar ook op de nieuwe consoles gebruik van kunnen maken. Games als Control, Metro Exodus en het komende Cyberpunk 2077 zouden daarvan kunnen profiteren. Zoiets gebeurde ook met de komst van de Xbox One X en de PlayStation 4 Pro; veel games kregen toen een patch met grafische upgrades.

Hdr toevoegen via algoritmes

De huidige consoles ondersteunen hdr en veel games doen dat tegenwoordig ook. Bij de nieuwe generatie zal dat niet anders zijn, maar Microsoft voegt daar nog een feature aan toe. De Xbox Series X kan met algoritmes hdr kunstmatig toevoegen aan games die dat niet hebben. Daarmee kan de weergave van backwards compatible-games verbeterd worden. Sony heeft zich nog niet uitgelaten over een dergelijke feature en het is dus niet bekend of de PlayStation 5 dit ook kan.

Microsoft liet aan Digital Foundry een versie van Halo 5 zien met daar hdr aan toegevoegd. Volgens de site was dat een overtuigende hdr-ervaring en niet zomaar een rudimentaire conversie. Microsoft gebruikt machinelearning om beelden te analyseren en de sdr-weergave om te zetten in hdr. Het algoritme maakt gebruik van de hdr-implementatie van Gears 5, een game die bekendstaat om zijn goede hdr-beelden.

Het effect van deze hdr-omzetting is niet te zien in de YouTube-filmpjes en het is wachten tot we dat zelf kunnen ervaren, maar Microsoft toonde wel heatmaps die laten zien dat de helderheid van scènes daadwerkelijk flink wordt aangepast. Het hdr-algoritme werkt op alle games die op de Xbox Series X draaien; daaronder vallen ook oude games voor de Xbox en Xbox 360, en die kunnen dus ook van een hdr-sausje worden voorzien.

PlayStation 5 met Tempest Engine voor 3d-audio

Sony legde bij zijn presentatie veel nadruk op de audio. De PlayStation 5 krijgt hardware aan boord die overtuigende 3d-weergave van geluid mogelijk moet maken. Dat moet ook werken bij stereoluidsprekers of bij gebruik van een koptelefoon. De hardware die dit mogelijk maakt, wordt door Sony de Tempest Engine genoemd.

De Tempest Engine is in feite een compute-unit op de gpu die helemaal is aangepast en toegespitst op het verwerken van audio. De hardware is volgens Sony op het gebied van audioverwerking net zo krachtig als de combinatie van alle acht Jaguar-cores in de PlayStation 4. In de PS4 zit geen speciale hardware voor audio, terwijl dat bij de PS3 wel het geval was. In de PlayStation 5 komt dat dus terug.

Volgens Sony kunnen PlayStation 5-games het geluid van individuele regendruppels die om je heen op de grond vallen, overtuigend laten horen. Dat in tegenstelling tot huidige games, waarbij regen uit één relatief simpel geluid bestaat. Om dit voor elkaar te krijgen, moet het geluid eigenlijk aan individuele gebruikers worden aangepast, omdat iedereen andere oren heeft en het geluid net iets anders opvangt. Het is mogelijk om dat te doen met een Head-related Transfer Function-tabel, die gemaakt kan worden door een scan van het oor te maken.

Sony zegt HRTF-scans van honderd personen gemaakt te hebben en aan de hand daarvan zijn vijf presets ontwikkeld. Met een configuratietool kunnen gamers vervolgens proberen welke preset het meest ruimtelijke geluid oplevert.

Ook Microsoft voorziet de Xbox Series X van hardware voor 3d-audio, maar technische details daarover heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt. Microsoft spreekt over een custom audio hardware block en belooft spatial audio, waardoor gamers geluiden beter in de ruimte zouden kunnen plaatsen. In hoeverre de aanpak van Microsoft en Sony vergelijkbaar is of afwijkt, is nog niet duidelijk.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True