Let op: je bekijkt een oudere versie van dit artikel. Bekijk hier de nieuwste versie van dit artikel.

Laptop Best Buy Guide XL

De beste laptops voor school en studie

Apple MacBook

Stel, je wil graag een laptop hebben die macOS draait of volgt een opleiding die dat verplicht, dan kom je uit bij een laptop van Apple. Er is de afgelopen tijd behoorlijk veel veranderd bij Apple, wat alles te maken heeft met het feit dat de fabrikant zijn eigen processors is gaan maken. Apple verkoopt echter ook nog laptops met Intel-processors. Welke cpu kun je het beste kopen? Kun je beter voor een MacBook Air of een MacBook Pro gaan, of beter nog even wachten?

Intel of Apple

Apple introduceerde eind 2020 zijn eerste eigen 'laptop-processor', de Apple M1, na jarenlang processors bij Intel te hebben ingekocht. 'Laptop-processor' staat tussen aanhalingstekens, want inmiddels zit de chip, die debuteerde in de Mac Mini, MacBook Air en MacBook Pro 13, ook in de iMac en de iPad. Het is dus een veelzijdige processor, die in tablets, laptops en desktops wordt toegepast. Hij is bovendien snel; de acht cores zetten indrukwekkende prestaties neer in onze review van eind 2020, zeker als je bedenkt dat de chip niet actief gekoeld wordt in de MacBook Air en de ventilator van de MacBook Pro ook nauwelijks aanspringt. De cpu is dus ook nog eens zuinig. Dat zie je terug in de accuduur van de MacBook Pro, die tijdens webbrowsen uitkomt op een uur of zeventien.

Apple MacBook Pro M1Apple MacBook Pro M1

Apple MacBook Pro

Apple verkoopt echter ook nog steeds een MacBook Pro met Intel-processor. Moet je dat model altijd links laten liggen? Eigenlijk wel; de M1-processor is gebouwd op de arm-architectuur, terwijl Intel-processors op de x86-architectuur zijn gestoeld. Apple ontwikkelt zijn besturingssysteem voor de nieuwe chips en dat bleek al toen we een eerste blik op macOS Monterey wierpen. Het besturingssysteem zal dit najaar uitkomen en een gratis update zijn voor de meeste recente macs. Het besturingssysteem zal echter al een aantal dingen bevatten die niet op Intel-macs draaien. Dat zijn nu nog kleine dingen als het vervagen van de achtergrond bij FaceTime-gesprekken, maar vermoedelijk zul je in de toekomst meer dingen gaan missen als Intel-gebruiker. Uiteindelijk wordt die architectuur helemaal niet meer ondersteund.

De enige redenen om nog een Intel-mac aan te schaffen, zijn wat ons betreft dat je specifieke x86-software wilt kunnen draaien die de M1-macs niet kunnen emuleren, of dat je Windows naast MacOS wil draaien. Op de M1-systemen is dat native namelijk niet mogelijk. Tot slot kan het zo zijn dat je niet genoeg hebt aan de schermgrootte, de maximale hoeveelheid werkgeheugen of de ssd-capaciteit van de M1-macs en zul je daarom moeten uitwijken naar de 16" MacBook Pro. Die krijgt overigens volgens de geruchten binnenkort een opvolger, dus als de nood niet te hoog is, kun je daar het beste nog even mee wachten.

M1: Pro en Air

MacBook Air MacBook Pro
Cpu M1, 8 cores, passieve koeling M1, 8 cores, actieve koeling
Gpu 7 of 8 gpu-cores 8 gpu-cores
Accu 49,9Wh 58,2Wh
Scherm 13,3", 2560x1600, max 400cd/m² 13,3", 2560x1600, max 500cd/m²
Prijs € 1130,- € 1450,-

Als je voor een Apple-laptop met M1-processor kiest, kun je nog kiezen uit de MacBook Pro en de MacBook Air. De modellen lijken vooral van binnen op elkaar, maar er zijn ook verschillen. De MacBook Air is de dunste van de twee en daardoor zit er ook een wat kleinere accu in. De Air heeft geen Touch Bar; dat is de aanraakgevoelige oled-strip die de functietoetsen boven het toetsenbord vervangt. Daar zouden we de Air niet voor laten liggen; de Touch Bar kan handige sneltoetsen in bepaalde software toevoegen, maar we vinden 'm niet onmisbaar.

Een ander verschil is dat de M1-processor van de MacBook Air passief gekoeld is, terwijl de Pro actieve koeling heeft. In onze benchmarks bleek die passieve koeling voldoende te zijn en zagen we niet dat de Air langzamer werd omdat hij zijn hitte niet kwijt kon. Er zijn natuurlijk situaties te bedenken, zoals bij urenlange renders, waarbij een ventilator verschil maakt, en dan kun je beter voor de MacBook Pro kiezen.

Apple MacBook AirApple MacBook Air

Apple MacBook Air

Scherm en accuduur

Apple voorziet de MacBook-laptops over het algemeen van goede beeldschermen met een hoge resolutie en een goede kalibratie. MacBook-schermen hebben altijd een glanzende coating, een matte optie is al een jaar of tien niet meer te krijgen. Bovendien hebben de MacBook-schermen een breed kleurbereik; ze kunnen de P3-gamut weergeven, die breder is dan de gewone sRGB-gamut.

  • Helderheid wit
  • Contrast
  • Accuduur browsen
Helderheid wit
Laptop Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2019 13.3" 2560x1600 13,3"
516
Apple MacBook Pro 2020 M1 2560x1600 13,3"
494
Apple MacBook Pro 2019 16" 3072x1920 16"
486
Apple MacBook Air 2020 M1 2560x1600 13,3"
408
Contrast
Laptop Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2020 M1 2560x1600 13,3"
1593:1
Apple MacBook Pro 2019 16" 3072x1920 16"
1520:1
Apple MacBook Pro 2019 13.3" 2560x1600 13,3"
1121:1
Apple MacBook Air 2020 M1 2560x1600 13,3"
995:1
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2020 M1 58,2Wh
19u27m
Apple MacBook Air 2020 M1 49,9Wh
14u18m
Apple MacBook Pro 2019 16" 100Wh
12u30m
Apple MacBook Pro 2019 13.3" 58Wh
11u20m

De voorsprong met hoge resoluties en dito helderheid is Apple ondertussen kwijtgeraakt, want steeds meer fabrikanten brengen laptops met hogere resoluties dan 1920x1080 uit. Kijk bijvoorbeeld maar bij de thin&lights in deze Best Buy Guide. Dat betekent overigens niet dat de MacBook-schermen slecht zijn; ze zijn nog steeds van prima kwaliteit. Daarbij heeft Apple wel een onderscheid gemaakt tussen de goede en de beste panelen. De helderheid van het MacBook Air-paneel is met 400cd/m² niets om je voor te schamen, maar de MacBook Pro doet er met ongeveer 500cd/m² nog een schepje bovenop. Het contrast van het MacBook Air-scherm valt wel tegen, 1000:1 is het minimale dat we van een ips-paneel verwachten en dat wordt net gehaald. Het contrast van de nieuwe MacBook Pro is veel beter.

Kijk je naar de accuduur, dan is ook op dat vlak de M1-chip een flinke verbetering. De MacBook Pro-accu is niet in capaciteit gegroeid, maar de M1-laptop gaat een stuk efficiënter met die energie om en haalt een accuduur die acht uur langer is dan die van zijn Intel-voorganger. De MacBook Air met M1-processor heeft een kleinere accu dan de MacBook Pro M1 en is in onze browsetest na ruim veertien uur leeg.

Welk configuratie?

Ben je op zoek naar een Apple-laptop, dan zouden we op dit moment kiezen voor een model met M1-processor. Die modellen zijn het kortst geleden uitgekomen en laptops met Apples eigen processor zullen waarschijnlijk langer updates ontvangen dan die met Intel-hardware. Bovendien zul je met een Intel-mac in de toekomst functionaliteit in het besturingssysteem missen die exclusief voor de Apple's eigen chips ontwikkeld is.

Wordt het dan een Pro of een Air? Zoals we eerder al schreven; ze hebben veel overeenkomstige hardware aan boord, maar de Pro heeft een net wat beter scherm en een langere accuduur. Je hoeft je niet te laten weerhouden door de passief gekoelde processor in de Air; die weet behoorlijk zijn mannetje te staan. We hebben er een paar uur op zitten gamen (Civilization VI) en intensief foto's op bewerkt met Lightroom en Photoshop. De laptop wordt wel warm, maar niet merkbaar langzamer. Wil je zeker weten dat de cpu koel blijft, dan kun je kiezen voor de MacBook Pro.

Vervolgens is de vraag welke configuratie je het beste aan kunt schaffen en dat zal van gebruiker tot gebruiker verschillen. Wil je de laptop aan het werk zetten met zware software, dan zouden we voor de versie met 16GB werkgeheugen gaan in plaats van de standaard 8GB. Het werkgeheugen is achteraf namelijk niet meer uit te breiden. Dat geldt overigens ook voor de ssd, maar daarbij valt het tekort aan ruimte nog op te vangen met behulp van een externe ssd.

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Spacegrijs

De goedkoopste M1-MacBook zouden we aanraden voor gebruikers die graag een MacBook willen, maar geen al te hoge eisen aan de hardware stellen. De goedkoopste versie heeft 8GB geheugen en een ssd van 256GB. Deze uitvoering is flink in prijs gedaald ten opzichte van Apples adviesprijs van 1130 euro. Ook verkrijgbaar in zilver en goudkleurig.

5 van 5 sterren
(9 reviews)
linkLaptop Best Buy Guide juni 2021 - thin&light
Apple MacBook Pro 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd, Zilver

Ook de MacBook Pro is flink in prijs gedaald ten opzichte van Apples adviesprijs, die voor dit model 1450 euro bedraagt. De voordelen van de Pro ten opzichte van de Air zijn de langere accuduur, het betere scherm en de actieve koeling. De genoemde uitvoering heeft 8GB werkgeheugen en een 256GB grote ssd. De versies met 16GB hebben we hieronder gelinkt. Omdat de 16GB-uitvoeringen door veel minder winkels worden gevoerd, is de concurrentie kleiner en de prijs veel minder gedaald.

4.5 van 5 sterren
(1 reviews)
linkApple MacBook Pro M1 16GB - PricewatchlinkApple MacBook Pro M1 Review - Verhulde revolutie

Lees meer

Reacties (229)

229
228
117
7
0
90
Wijzig sortering
Ik kan mij helemaal vinden in de keuze dat de Lenovo Legion 5 Pro is uitgeroepen tot beste gaminglaptop. Wat mij betreft krijg je ontzettend veel waar voor je geld. (y)

Ondanks het bovenstaande moet er wel even een kleine kanttekening geplaatst worden: het standaard RAM waarmee de Legion 5 Pro (en tevens de Legion 5 / 7) wordt geleverd kan ontzettend variëren in kwaliteit en prestaties; Lenovo schijnt daar de makkelijke / goedkope weg te hebben gekozen. Het wordt dan ook aangeraden om het RAM te vervangen door een sneller en beter presterend setje @3200MHz, 1,2v (JEDEC niet XMP!); dit zorgt voor betere prestaties, met name in games. Jarrod van 'Jarrod'sTech' legt het uit in dit filmpje (tot +10% performance gained).

Ook op GoT is er veel over te lezen in het dedicated Lenovo Legion 5 / 5 Pro / 7-topic: klik.Tevens staat Reddit vol met allerlei benchmarks en adviezen m.b.t. het werkgeheugen.

Toegegeven moet worden dat dit wel weer leidt tot extra kosten, afhankelijk van het gekozen setje en dat kan de laptop dan weer minder aantrekkelijk maken. Mijn advies: ga in dat geval bijv. voor het model met een Ryzen 7 5800H, want het verschil met een Ryzen 9 5900HX is verwaarloosbaar (klik) en gebruik het geld dat je 'bespaart' voor een RAM-upgrade. Zo heb ik het standaard RAM vervangen door een setje van Lexar: Pricewatch.

Uiteindelijk heeft Lenovo een solide product geleverd en deze zéér aantrekkelijk in de markt geplaatst. Een laptop met een Ryzen 7 5800H, RTX 3060, 16GB RAM + een 16:10 scherm (2560*1600) met G-Sync / FreeSync én Dolby Vision / HDR400-ondersteuning voor € 1549? Dat is goud! 8)

Disclaimer: Proud owner geweest van een Lenovo Legion 5 Pro (Ryzen 7 5800H + RTX 3070) en nu de eigenaar van een Lenovo Legion 7 (Ryzen 7 5800H + RTX 3080). _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Yonix op 23 juli 2024 12:43]

Mijn probleem met deze laptop is wel dat hij klinkt als een stofzuiger. Ik snap dat het hoofd bij een game laptop maar is wel een hele grote disclaimer wat mij betreft.
Tja, dat is natuurlijk deels subjectief. Ik heb voor de Lenovo Legion 5 Pro en Legion 7 een Asus ROG Strix Scar 17 (G732LXS) en die was, vergeleken met de Legions, aanzienlijk luider.

Ik vind het geluid van de Legion 7 onder belasting erg meevallen - mijn vrouw ook en dat zegt wat. ;)
De Asus is van de vorige generatie, en de nieuwe is een stuk stiller, met een efficiëntere cpu en een betere videochip, gecombineerd met een veel beter thermal cooling system. In turbo mode blaast het 2020 model met 52,4 decibel, en het 2021 model met 49,3 terwijl de performance van het 2021 model 38% hoger ligt tov zijn voorganger.
De Lenovo thermals zijn juiste een van de best gesteste, daarom kan Lenovo ook als een van de weinige 140W veroorloven op de RTX-kaarten, waar het grootste performanceverschil tussen de verschillende merken is te merken.
Dit verbaast me dan ook niets omdat de GPU alleen al 120-130 watt kan trekken. Die warmte zal ergens heen moeten en de kleine ventilatoren moeten deze hitte afvoeren wat gepaard gaat met flink wat geluid.

Ik heb zelf de MSI Katana GF76 laptop met een 85 watt RTX3060 GPU en een Core I7 11800H. Ook 85 watt kan wat geluid maken, maar ik heb de CPU gelockt op 80% maximaal en dat scheelt best veel aan geluid en de prestaties zijn er niet (merkbaar) minder om. De fan van de GPU is vrij rustig, ook na 2 uur flink gamen en de CPU fan is ook rustig. Je hoort ze wel, maar het is meer een zachte ruis zonder dat echte blaasgeluid.

Scheelt dit veel in geluid? Ja, behoorlijk zelfs. Aan de GPU snelheid heb ik niets gedaan, die fan kan de 85 watt makkelijk af, maar de CPU fan kon best herrie maken tot mijn ingrijpen.
Hoe weet ik dan wat stil(ler) is in jullie ogen? Nou, een BIOS flash bijvoorbeeld waaronder de fans maximaal gaan blazen tijdens de flash. Echt hard met een flinke luchtstroom. Dus ze kunnen wel zo hard blazen en dan is het onder het gamen erg stil.

Mijn laptop is maar 1080p beeld, maar vergt dan ook minder rekenkracht dan 1440p of 1600p. Zelfs CP77 loopt heel lekker met RT en DLSS. Alleen RDR2 loopt wat moeilijker totdat de DLSS patch uitkwam. Verder ben ik dik tevreden met mijn laptop. Dingetje doet het altijd en mocht ie de fout ingaan dan heb ik nog een reserve gaming laptop die ook leuk presteert. Op de reserve laptop staat nog Skyrim die niet lekker werkt met een 144Hz scherm. Mijn reserve laptop is 60Hz en de MSI heeft 144Hz.

Ook kun je lang doen met een accu als je wat handig bent met het afstellen van het energiebeheerschema. CPU mag dan maximaal op 25% en je hoort hem helemaal niet meer. Zelfs 4K YouTube speelt zonder haperen af op dat schema.

Ik draai UT2004, UT3, RDR2, CP77, ACO en TW3 vloeiend op hoge instellingen :)
>Ook kun je lang doen met een accu als je wat handig bent met het afstellen van het energiebeheerschema. CPU mag dan maximaal op 25% en je hoort hem helemaal niet meer. Zelfs 4K YouTube speelt zonder haperen af op dat schema.

Logisch toch, aangezien de gpu het decoderen van de video op zich neemt? Dit kan met een 5 jaar oude intel igpu zelfs nog prima ;)
Kan ik hier ook een dubbel beeldscherm op aansluiten? Dan is het wel een vervanging voor mijn 10 jaar oude i7 desktop..

Dit is toch meer als zat om VR / half life alyx en recente games te draaien en streamen?
Dat kan. Daarvoor moet dan wel 'Hybrid Mode' uitgeschakeld zijn, zodat de laptop enkel gebruikmaakt van de 'dedicated GPU' (verder: dGPU), zoals de RTX 3060 / 3070. Dit kan softwarematig via Lenovo Vantage of via het BIOS (MUX-switch). Alle aansluitingen lopen dan via de dGPU: klik.

Tip: De laptop heeft geen volwaardige DisplayPort (verder: DP), maar een usb-c aansluiting mét DP. Je hebt dan een verloopje / adapter nodig als je een VR-headset aan wilt sluiten. Ik kan je deze aanraden: klik.
dat klinkt top. Maar moet ik dan configuratie wisselen als ik bv op 2 schermen office werk doe, en dan over ga naar gamen op 1x 27" scherm?

VR, ik gebruik een Oculus Quest om games te streamen, dan heb ik daar nergens mee van doen.

Qua monitoren heb ik een:
AOC Q27P1 - LED, heeft DisplayPort en HDMI
iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 heeft ook displayport en HDMI

dus komt prima uit. Mezelf alleen nog even overtuigen dat ik mijn oude i7-920 echt weg moet doen; Doet al 10 jaar perfect zijn werk..
Nee, de dGPU is de snelle, waar je dus op wil gamen. Hybrid mode uitzetten betekent alleen dat de laptop bij lichte belasting niet terugschakelt naar de zuinigere GPU die in de CPU geïntegreerd zit. Heeft dus alleen invloed op je batterijduur.
Op de Legion 7 (heb ik hier ook staan) kun je een scherm op HDMI aansluiten, en nog eens 2 schermen op de USB-C poorten aan beide kanten van de laptop. De achterste USB-C poort is om op te kunnen laden.
Kun je op één USB-C poort twee schermen aansluiten?
Dat weet ik niet, zo'n verloop heb ik helaas niet. Ik heb een usb C naar displayport verloop en dat werkt prima.
Volgens mij hangt dat af van welke modus er gebruikt wordt: hdmi-altmode of displayport-altmode.
De meeste doen dat laatste en daarbij zou je moeten kunnen daisy chainen (ff snelle google voor wat info: https://www.cablematters....Port/daisy-chain-monitors)
Anoniem: 377816 @Yonix1 augustus 2021 19:01
Eens dat de 5Pro op dit moment de beste keuze is bij dat budget. Echter het gedoe met de RAM is toch wel een flater. De behuizing is niet heel gemakkelijk te openen, en het geheugen vervangen kost dus nog eens 80-90 euro.
Dan zit je op bijna 1700 euro en kun je eigenlijk net zo goed voor een 3070 gaan.
Je hoeft het RAM niet te vervangen, het wordt slechts geadviseerd. :)

En ik ben het met je eens dat het een flink karwei is om de behuizing te open. Vergeleken met andere gaming notebooks die ik heb gehad, is de Legion 5 Pro / Legion 7 het moeilijkst open te krijgen. Als je niet zorgvuldig te werk gaat kan dat al snel leiden tot kleine beschadigingen (ik spreek uit ervaring). :')
Jammer dat ie zo slecht te krijgen was, toen ik op zoek was naar een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 12:43]

Jammer dat in het budgetsegment de Lenovo Ideapad 3 14 gen 6 (AMD) niet is meegenomen. Voor 499 euro krijg je een Ryzen 3 5300U (4c/8t), 8GB 3200MHz ram, 256GB SSD, 14" IPS FHD... Deze Zen 2 cpu is veel sneller dan de 2c/4t Intel i3 in de Acer Swift en de HP14s.
Een ander voordeel tegenover de Acer en HP is dat je de componenten elk voor een paar tientjes kan upgraden vanuit de fabriek.

Ik heb deze Ideapad zelf gekocht, met upgrades naar een Ryzen 5 5500U (6c/12t), 512GB SSD, toetsenbordverlichting, vingerafdruklezer en 45 Wh batterij. En dat voor maar 89 euro extra.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken (al is het voor zijn prijs niet echt een nadeel) is het laag kleurenspectrum van het scherm waardoor het niet echt geschikt is voor fotobewerking.
Er bestaat trouwens ook een 15" variant die in dezelfde configuratie zelfs nog een tientje goedkoper is.
Inderdaad, ik ben zelf aan het kijken voor een laptop voor mijn zoon voor naar de middelbare school en de modellen die via de school aangeboden worden vallen nogal tegen (Dell Latitude 3310, Intel Pentium Gold 5405U uit Q1 2019 met 4GB ram en 128GB ssd en het scherm is 13,3" met een HD ready 1366x768 resolutie).

Daarom zat ik ook naar de IdeaPad 3 te kijken, die heeft betere specs en is qua prijs vergelijkbaar. Hoe is de stevigheid van de IdeaPad 3? Is die geschikt om dagelijks meegenomen te worden naar school en door pubers gebruikt te worden?
De stevigheid is meer dan behoorlijk, ook al is de behuizing volledig van kunststof gemaakt. Het scherm is stijf, de scharnieren wiebelen weinig tot niet. Het toetsenbord kan je een beetje indrukken.
Ook is de behuizing niet vingerafdrukgevoelig.
Volgens mijn keukenweegschaal weegt hij 1480 gram, wat niet zo heel licht is, maar toch aanvaardbaar om overal mee naar toe te nemen.
De laptop is ook gemakkelijk open te doen. 4GB ram is standaard vast gesoldeerd, extra geheugen zit in een verwisselbare dimm. Daarnaast is ook het m.2 wifi-kaartje en de m.2 SSD verwisselbaar. Er zit een korte m.2 SSD van 4 cm lengte in (2240), maar je kan er ook eenvoudig een meer gangbare m.2 SSD van 8 cm (2280) insteken. Pas op, enkel PCIe SSD's worden ondersteund, géén SATA SSD's.
De ventilator hoor je weinig, is niet storend en als je niets aan het doen bent, dan slaat de ventilator zelfs af en hoor je dus helemaal niets!
Ik heb in het verleden een Acer Swift 3 laptop voor mijn dochter gekocht. Binnen een maand reageerden de eerste toetsen slecht en een aantal weken later reageerden sommige toetsen helemaal niet meer. Toen de eerste toets afbrak heb ik de laptop naar Acer gestuurd. Omdat er één toets afgebroken was (naast de tien die niet of nauwelijks meer reageerden) werd het op gebruikersschade afgeschoven en werd er niets onder de garantie gerepareerd terwijl de laptop er ruim onder viel.
Ik heb slechte ervaringen met deze laptopserie en met Acer. Sowieso geen aanrader als daily driver.
Vreemd dat ze het onder gebruikersschade afschuiven. Voor zover ik weet, ligt de bewijslast bij de fabrikant. Zij moeten dus aantonen dat je dochter door oneigenlijk gebruik de schade heeft veroorzaakt. Ik vermoed dat een vriendelijk mailtje met daaronder Meester een ander resultaat had gehad.Moet je ook net zin in hebben, óf iemand kennen die advocaat is.

Wel herkenbaar. Ik heb nog nooit iemand lyrisch gehoord over Acer. Acer stelt immer teleur.
Volgens mij is er in de prijsklasse rond 1000 euro geen betere keuze dan de M1 MacBook Air. Je krijgt ontzettend veel waar voor je geld, passief gekoeld dus nooit gezeik met versleten fans en altijd een goeie restwaarde.
Het hang toch echt van je workload af. Alsook van wat je gewoon bent. Mac gebruikers vinden het een zeer goede laptop, en ik zie in waarom. Maar er is ook een reden dat in deze BBG de Macbooks een aparte pagina gekregen hebben. Het OS en de toestellen zijn niet voor iedereen.

En met 1000 euro heb je een instapmodel met lage specs. Dan mag de CPU nog zo goed zijn, het beperkte RAM geheugen en de beperkte opslag gaan voor vele mensen al snel een hindernis vormen, dus dan moet je al naar de duurdere versies kijken.

En dan krijg je mensen die zeggen dat 8GB RAM meer dan voldoende is want het is een M1 en die heeft magie aan boord waardoor je niet meer nodig hebt. Je apps gaan uiteindelijk nog altijd evenveel geheugen vragen als op x86 (wat optimalisaties daar gelaten) en je resources al helemaal. De Macbook met M1 weet dit goed te verbergen door enorm veel data naar swap space te schrijven en enkel datgene in RAM te houden wat het denkt dat je onmiddelijk gaat nodig hebben. Das leuk, maar het resultaat is dat je die supersnelle SSD ook gewoon superveel writes aan het geven bent. En als je dan een kleine SSD hebt komt dat de levensduur weer niet ten goede.

Dus past het in je dagelijks werk en in je budget is een M1 Macbook zeker het overwegen waard. Maar stellen dat er simpelweg geen betere keuze is voor dat geld doet oneer aan al die scenario's waar het echt niet de beste keuze is.
8GB RAM op een MacBook is voor de meeste mensen ruim voldoende, alleen zou ik nooit een iMac kopen met minder dan 16GB RAM, vanwege meerdere gebruikers tegelijk ingelogd en de zwaardere apps die je waarschijnlijk draait.
Dat zal best zo zijn, maar ik heb juist niet meer voor een Macbook gekozen voor mijn werk, juist omdat ik zeker 32GB nodig heb en die optie is er niet eens. Ik vind de M1 macbooks super, maar het totaal niet kunnen vervangen danwel uitbreiden van zaken.. stukken minder.
Ja, daar heb je wel de Achilleshiel van Apple te pakken. De basis is prima, en vaak ook redelijk geprijsd, maar opties zijn onredelijk duur of niet bestaand.
Apple geeft aan dat je veel intern geheugen nodig hebt als je een intel versie kies en minder intern geheugen voor een M1 chip. Het argument dat dat ten koste gaat van de levensduur van de ssd betwijfel ik, je kan niet 1 op 1 de situatie vergelijken, software van Apple is effectiever en ik wil nog wel eens de harde data zien dat wat men hier zoal beweerd ook daadwerkelijk klopt.
Als je dat nog steeds te weinig vind dan zegt Apple: denk toch eens fatsoenlijk na gast, neem een imac of mac pro. Wat een kul om je laptopje van €xxxx vol te gooien met intern geheugen als een desktop dat toch beter kan.
Ik denk dat je op een andere post had willen reageren...
Apart dat de m1 minder geheugen nodig zou hebben, daar x86 efficienter met geheugen omgaat dan arm... arm heeft een vaste lengte voor instructies dus vaak neemt het toch wat meer ruimte in dan strikt noodzakelijk terwijl x86 met de variabele lengte het decoderen dan wel moeilijk maakt maar in elk geval minder ruimte neemt. Dat is ook waarom dat indertijd gedaan is- ram was duur.
Als Apple dat vindt dan is dat niet echt logisch. Een laptop is snel zat voor wat ik doe, ik heb alleen veel geheugen nodig. :)
De mensen die persé 32GB RAM nodig hebben, maken hooguit 1% uit van de markt.
ik heb het niet nodig maar ik heb het wel ;). >:).
Dat zal zeker zo zijn, maar mijn punt is dan ook dat dit dus niet kan (danwel aan te passen is) op een Macbook. Ik heb nu ook weer geen Mac pro nodig bijv. Mijn enige logische optie is dus een andere machine. Ik hoop niet dat alle merken deze kant ook echt op blijven gaan.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 12:43]

Dat is ook niet nodig, voor zwaardere eisen heeft Apple andere oplossingen.
Die dan in prijs ook wat anders zijn dunkt me
De start van dit draadje ging over 1000 euro. Niet iets tegen het dubbele van dit bedrag.
Irrelevante opmerking want het ging zo wie zo al om een school laptop en niet een of andere denktank met 32G intern.

[Reactie gewijzigd door o2g2 op 23 juli 2024 12:43]

Wat is dan een schoollaptop?

En het is in jouw ogen irrelevant.
In mijn ogen (als iemand die in het onderwijs werkt) totaal niet irrelevant.
Dan kunnen we in ieder geval op 1 punt elkaar de handen schudden, daar werk ik ook.

Ik ken geen mensen die een draagbare computer nodig hebben in het onderwijs die 32G intern nodig hebben. Zij die dat wel nodig hebben nemen geen laptop.
Opmerkelijk dat je ook nog het woord totaal durft te gebruiken, ik denk dat als er een steekproef onder 1000 studenten wordt gedaan het aantal met 32G bedroevend laag is.

[Reactie gewijzigd door o2g2 op 23 juli 2024 12:43]

Mwah?
De informatica, elektrotechniek en (werktuig)bouwkunde-opleidingen?
Net als verschillende medische opleidingen zoals bijvoorbeeld radiologie.
Die software vreet graag ram.

Maar erbuiten zal het niet vaak voorkomen nee.
Mahhh,
De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend, bv Autodesk geeft aan basis 8GB en aanbevolen 16GB. Voor Apple is dat slechts de helft!
Neemt niet weg dat meer prima is maar bedenk dan ook dat tegen die tijd je waarschijnlijk al lang van school af bent….
Ja 16GB voor de applicatie ;)
Tel daar het OS en andere applicaties bij en je bent beter af met een stap hoger qua RAM ;)
Ik denk dat het meer jou eigen interpretatie is dan wat de fabrikant bedoeld.
Verder is het natuurlijk altijd fijn meer te hebben maar de push die vele mensen hier op tweakers hebben om maar meer te nemen omdat je dan zoveel tegelijkertijd open kan hebben is m.i.z onzinnig. Je kunt toch niet alles tegelijkertijd doen (ook omdat je dan je dan je aandacht op de verkeerde dingen hebt).
Dat woord totaal durf ik in een mening inderdaad te gebruiken.

Voor mij is het ook totaal niet irrelevant.
Zo werkt dat in meningen.
Goede onderbouwing ook
Bedankt.
Ik heb echt mijn best gedaan hiervoor.
Dat idee had ik ook al, meer zat er ook echt niet in.
Dat is jouw mening. En totaal geen onderbouwing daarvoor.

Maar in dit geval zat er inderdaad niet meer in.
Daar ik een gevoel en mening ook niet hoef te onderbouwen.
Dat is wellicht jouw gedachte, maar dat is geen gegeven.
Niet mee eens. Ik heb een macbook met 8Gb ram. en Met chrome open (10 tabs), spotify en MS word open (en google drive op de achtergrond) zit ik al tegen de 8GB aan, en is de macbook al trager.

Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoeveel je open hebt staan, maar als je geen persoon bent die wat dingen tegelijk open wilt hebben, dan is 8Gb tegenwoordig gewoon niet meer genoeg.

Overigens merk ik dit ook met werk. Ik had een 8GB ram windows laptop die al vol zat als ik open had: Edge met 10 tabs, Outook, Teams, Dropbox en excel. Dat zijn zon beetje de programma's die je bijna altijd open hebt. Heb er een reepje van 8GB bij mogen prikken, verschil is ongekend.

Ik vind het dan ook schandalig dat er in de prijscategorie van 700+ nog steeds 8GB ram laptops worden verkocht.

[Reactie gewijzigd door MishaT op 23 juli 2024 12:43]

Een beetje Apple gebruiker gebruikt geen Chrome, geen Word en geen Googledrive maar de betere versie daarvan: Safari, Pages en Icloud . Meet je gebruik dan nog eens.

[Reactie gewijzigd door o2g2 op 23 juli 2024 12:43]

Eh, de developers die op Mac werken en die ik ken, gebruiken geen van allen Safari vanwege het ontbreken van goede developer tools...
Voor het bezoeken van Pornhub zal Safari vast prima voldoen..
safari werkt inderdaad beter! Het is wat minder een ram-hog, alhoewel Chrome met de laatste update wel ram-zuiniger geworden is.

De reden voor het niet gebruiken van de door jou aangegeven apps is om ik nogal vaak switch tussen windows laptops en macbooks. De apps die ik zelf gebruik (chrome, drive en word) kunnen op beide OS'en gebruikt worden en daarnaast ook synchroniseren tussen mac en windows :)
Ik exporteer dan mijn Pages bestand naar Word en lees het daarna weer in op mijn winddos bak. Het Word bestand word altijd wel goed door Apple gelezen.
Verder vind ik Word wel een gedrocht vergeleken met Pages.
Alle Apple gebruikers die ik ken (inclusief mezelf) hebben MS Office. MS is met Office nu eenmaal marktleider en domineert bijna de hele zakelijke markt. en zelfs als je documenten in docx opslaat met bijv. Pages loop je risico dat de layout niet goed is. En met wat complexere spreadsheets heb je kans dat bepaalde functionaliteit niet meer werkt.
En hoewel ik Pages eigenlijk er best mooi uit vind zien is het nog knap vervelend dat je voor docx moet exporteren ipv gewoon opslaan.
8GB RAM is de ondergrens. Deze volstaat al jaren voor het basis computerwerk, maar van een €1000+ laptop verwacht je meer dan de basis. Voor een desktop (of een laptop voor het zwaardere werk) zou 16GB het minimum moeten zijn.

Edge vraagt veel resources, Chrome nog meer. Safari werkt veel soepeler, alleen worden veel sites tegenwoordig geoptimaliseerd voor Chrome / Chromium.
Leuk dat Chrome het zo goed doet, goed voor je privacy (not).

Btw ik merk weinig (eigenlijk super zelden) dat Safari iets niet goed doet. Toevallig laatst een online muziek educatie programma waarbij de inlog met Edge of Chrome moest gebeuren, is me in geen jaren overkomen. Dan toch nog liever Edge.

[Reactie gewijzigd door o2g2 op 23 juli 2024 12:43]

Precies. Ik gebruik Safari en Edge.
(‘Gewone’) Mensen die mij er naar vragen, bv voor een niet specifieke studierichting, raad ik aan om toch te overwegen van de 16GB RAM te nemen. Relatief dure upgrade, maar wel een pak meer gemak of restwaarde eens hij wat op leeftijd komt of je eisen wat omhoog gaan.

Mijn macbook uit 2010 heeft (na manuele upgrade achteraf) al 256GB ssd (hoewel sata2) en 8GB RAM… was toen al een verademing. Zeker in vergelijking met de macbook air van mijn vrouw van enkele jaren nieuwer … die zit al lang te kreunen met z’n 4GB ram. (Zeker nu met gulzigerds als Teams en vele browsers)

[Reactie gewijzigd door mcyh op 23 juli 2024 12:43]

8GB RAM op een MacBook is voor de meeste mensen ruim voldoende, alleen zou ik nooit een iMac kopen met minder dan 16GB RAM, vanwege meerdere gebruikers tegelijk ingelogd en de zwaardere apps die je waarschijnlijk draait.
Ik heb laatst een een laptop aangeraden aan een goede vriend van me, de Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003DMH), die een 8 core AMD Ryzen 7 4800H heeft, en een GeForce RTX 2060, en 16GB RAM, en 512GB SSD, die toen ook €1149 koste, en weer een aardig stuk goedkoper nu nog steeds is als eentje met een GeForce RTX 3060, ik zou absoluut niet gaan voor de LG Gram 14Z90P-G.AR56N gaan, die €1000 kost en die geen eens een redelijke grafische kaart heeft, en die Tweakers aan raad, ik zou voor een laptop van een eerdere generatie gaan, scheelt je een hoop geld en is nog steeds lekker snel, als je ook natuurlijk wil gamen.
Ik vind een gpu in een laptop juist een nadeel. Voor gamen heb je consoles en desktops - het hele punt van een laptop is portabiliteit. Gewicht en accuduur worden slechter van een dGPU dus die zou ik nooit aanraden. Ieder zijn meug.

Het irriteert me dat ik geen 4800H kan vinden zonder dGPU - er zit een uitstekende igp in, waarom moet je dan altijd een dGPU hebben? Maak dan cpus zonder IGP...
Voor sommige use-cases is een dGPU in een laptop een must. Denk aan video-montage, Photoshop, CAD-software die de rendering kunnen offloaden naar de GPU.
Ik vind een gpu in een laptop juist een nadeel. Voor gamen heb je consoles en desktops - het hele punt van een laptop is portabiliteit. Gewicht en accuduur worden slechter van een dGPU dus die zou ik nooit aanraden. Ieder zijn meug.

Het irriteert me dat ik geen 4800H kan vinden zonder dGPU - er zit een uitstekende igp in, waarom moet je dan altijd een dGPU hebben? Maak dan cpus zonder IGP...
Als je wilt Gamen en als je Video-montage wil doen, zo als Photoshop, CAD-software, is een GPU een must, en dat hij mijn vriend geen desktop heeft, en dat dit al jaren voor hem een vervanging is van een laptop, hij sluiten hem aan zijn TV als hij films en zo wou zien, en hij CAD software gebruikt voor zijn werk.

En dat je veel langer doe met een snelle GPU zo als een GeForce RTX 2060 dan een APU, vooral als je ook wil Gamen en zo.
Is natuurlijk totale onzin wat je hier schrijft. Onze oude macbook air uit 2012/13 zitten echt niet te kreunen voor een simpele toepassing als Teams, we hebben meer last van het gelimiteerde wifi netwerk.
Nu praat je ook over een applicatie die slechte performance heeft (Teams).
De performance van die applicatie is om te huilen op MacOS en Linux.
Heel Teams is om te huilen volgens mij maar dat terzijde
Volgens mij is er in de prijsklasse rond 1000 euro geen betere keuze dan de M1 MacBook Air. Je krijgt ontzettend veel waar voor je geld, passief gekoeld dus nooit gezeik met versleten fans en altijd een goeie restwaarde.
Ik vind passief gekoelde laptops heerlijk stil, maar versleten fans? Is dat echt een argument? Heb nog nooit een fan hoeven vervangen.
Normaal raken die dingen verstopt met stof waardoor ze hun werk niet meer kunnen doen. Dat betekent een warmere of tragere laptop.
Een beetje stof zal er vast in komen, maar in een beetje normaal schoongehouden huis heb ik nog nooit gezien dat dat daadwerkelijk de prestaties beïnvloedde. Misschien als je 10 uur per dag zware games draait en dat ding continu lucht aan het verplaatsen is of je huisdieren hebt die extreem veel haren verliezen...
Ze gaan met de tijd wel meer herrie maken...
Ik heb menig niet meer werkende computer "gerepareerd" door de stof eruit te halen.
Ik zou klanten proberen na zo’n ‘reparatie’ ook nog even een nieuwe stofzuiger te verkopen 😁
Ja. Het zijn vaak computers die niet in de schoonste ruimtes hebben gestaan. Bruingeel uitgeslagen van sigarettenrook is ook geen uitzondering. En van een uitgeklopt toetsenbord kun je met gemak een shaggie draaien en een half brood bakken.
Voor een werklaptop maakt het niet zoveel uit, maar als je student bent en je laptop overal meesleept.. ik heb een hoop laptops gehad die zijn gesneuveld op de fans.. Verder lijkt me passief/zonder videochip ook ideaal voor een student, minder wat stuk kan gaan.. en zoveel power heb je toch niet nodig... De power die we nog niet hadden toen ik studeerde heb je nu al ruim 10x in de goedkopere modellen... zolang je office/chrome kan draaien kan je voor het gros van de studies ook gewoon alles doen.

Mijn ideale schoollaptop is een thin/light zonder fans met een accu die zeker 10+ uur mee gaat (hoef je die brick ook niet mee te slepen). Lijkt me ideaal.. die huilende baksteen die ik vroeger mee had viel na een uur of 2 al uit van ellende.
Voor een werklaptop maakt het niet zoveel uit, maar als je student bent en je laptop overal meesleept.. ik heb een hoop laptops gehad die zijn gesneuveld op de fans.. Verder lijkt me passief/zonder videochip ook ideaal voor een student, minder wat stuk kan gaan.. en zoveel power heb je toch niet nodig... De power die we nog niet hadden toen ik studeerde heb je nu al ruim 10x in de goedkopere modellen... zolang je office/chrome kan draaien kan je voor het gros van de studies ook gewoon alles doen.

Mijn ideale schoollaptop is een thin/light zonder fans met een accu die zeker 10+ uur mee gaat (hoef je die brick ook niet mee te slepen). Lijkt me ideaal.. die huilende baksteen die ik vroeger mee had viel na een uur of 2 al uit van ellende.
Klinkt alsof je met een 300 euro kostende chromebook dan ook al uit de brand bent ipv een 1000 euro kostende macbook.
Nou, ik heb een M1 overwogen, maar zie toch ook enkele nadelen (voor mij):
- scherm is helder, maar ook van glasplaat voorzien waardoor je toch veel storende reflecties hebt. Niet handig bij buitenwerken ('s avonds)
- beperkt RAM geheugen, niet handig om meerdere VM's te draaien
- toetsenbord: vind ik niet lekker typen
- poorten: 1 of 2 Thunderbolt poorten vind ik weinig en dat het voor het gewicht of dikte is, is onzin. Ik heb geen zin om allerlei dongles te kopen die ik kan verliezen of net die dag niet bij hebben.
- prijs: aanschafprijs is 1 ding, kan ik mee leven, ook omwille van restwaarde. Maar omdat er niets aan te vervangen is, ben je bijna verplicht om duurdere versie te kopen om toekomstbestendig te zijn. En upgrades zijn bij Apple vaak veel duurder dan bij andere merken. Ook moet je eigenlijk AppleCare nemen mocht er ooit iets fout gaan aan de laptop. Want anders niet gedekt en niet zelf te repareren (of door een shop). Reken daarbij ook nog dat Apple vaak fabrikagefouten ontkent tot ze echt niet meer kunnen, waardoor je zelf voor hun fouten mag opdraaien.

Dus dan ga je kijken voor een MBP Air met 8GB/256GB rond de 1.100€, en kies je uiteindelijk voor een 16GB/512GB met Apple Care en enkele extra dongles en kom je op bijna 2.000€ uit.

M1 is een zeer interessante CPU, MBP inderdaad goede laptop, maar toch niet voor iedereen.

Ivm de goede Apple schermen: mijn vorige laptop is een HP Spectre x360 toch ook met 2560x1440 en touchscreen, 16GB/512GB, 5 jaar geleden, voor een lagere prijs dan een MBP toen (1.500€). Men moet natuurlijk ook niet een laptop van 800€ vergelijken met een MBP van 1.500€ of meer.

Nu heb ik een IdeaPad 5 Pro gekocht, voornamelijk omwille van de slechte beschikbaarheid van Ryzen. Zeer snel, zeer goed scherm, maar niet beste bouwkwaliteit rond het toetsenbord, maar ook slechts 850€.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 23 juli 2024 12:43]

Hoeveel scholieren ken jij die VM's op hun laptop draaien? MS Office is vaak de belangrijkste toepassing...

Edit: beste amateur modders, waarom is mijn post irrelevant?

[Reactie gewijzigd door Gadget Freak op 23 juli 2024 12:43]

Anoniem: 1633648 @CyberMania1 augustus 2021 07:58
Dat dacht ik ook, aangemoedigd door alle lovende reviews een M1 MacBook Air aangeschaft, maar na twee maanden toch verkocht en de Lenovo Ideapad 5 pro (ook in deze best buy guide) aangeschaft. De hardware is uitstekend, maar als je zoals ik niet fijn kan werken met MacOS dan is het toch niet de beste keuze.
Wat voorbereiding had waarschijnlijk de teleurstelling kunnen voorkomen...
Aan de andere kant zijn er heel veel mensen die blijven zeggen dat de M1 Macbook het beste is wat je kunt kopen op dit moment. En als je zelf nooit met een Mac hebt gewerkt is het heel moeilijk oordelen of het platform zelf je zal bevallen, ongeacht of alle software die je nodig hebt er op werkt.
Voor veel mensen is de macbook air m1 ook de ideale laptop. Snel, licht, enorme accuduur voor 1000 euro. 8GB en 256GB SSD is voor 90% van de mensen genoeg.

Het is de macbook die we vele jaren hebben moeten missen.
De laptop moet voor mij werken, ik ga niet voor de laptop werken. Ben wel met wat plugins bezig geweest en het werkte daarna best goed, maar wilde mij niet verder vastzetten in het Apple ecosysteem als dat toch niet helemaal goed voelt.
Aangezien het artikel over de beste school en studie laptop gaat heb je hier wel een uiterst sterk punt.
Vele mensen proberen hier alleen hun visie te geven met irrelevante argumenten, daar schiet je dus niks mee op.
De basislaptop uit deze BBG is al een betere keuze.

Allereerst: versleten fans? |:( meer gaan we er niet over zeggen.

Minder geld, kan hetzelfde, zelfde bouwkwaliteit. De lenovo heeft zowaar echte poorten erop zitten ipv een paar zielige usb c poortjes "zodat ie dun kan zijn."
Nou, jij bent nu echt gewoon aan het haten. De basislaptop is zeker niet een betere keuze. Betere specs betekent niet een betere laptop. Ik hoor graag je argumenten hoor.
Simpel argument: Hij kost minder. Hij heeft dezelfde functionaliteit en zeer vergelijkbare performance. Hij heeft meer aansluit mogelijkheden uit de doos. Wat wil je nog meer van me horen dan?
Het gaat hier om een school/studenten laptop. Hoe goedkoper hoe beter en de lenovo kan alles wat de gemiddelde student wil doen. De M1 macbook voegt in functionaliteit etc gewoon niets toe aan de dagelijkse bezigheden van de student, maar kost wel 100+ euro meer.

Of is een keuze maken haten soms? Sorry, ik was vergeten dat je geen appels met ramen mag vergelijken. Dan zijn de appel fanaten gelijk helemaal beledigd.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 12:43]

Dit dus. Ben ook voor het eerst overgestapt naar een macbook en dit is gewoon de perfect thin en light. Presteert ook beter dan die 16gb thin and lights uit die lijst en al helemaal wanneer je op accustroom werkt (de anderen throttlen op accustroom)
Toetsenbord moet je aan wennen maar typt vervolgens heerlijk.
En macos "leren" vergt ook enige tijd, ben zelf ook nog een paar keer teruggeswitcht naar mijn oude laptop maar daarna volledig de sprong gewaagt en nooit meer windows voor mij. Je beseft uiteindelijk hoe simpel het OS eigenlikk in elkaar zit en alles reageert vlot.
Perfect voor de studie en heerlijk om ook te video/photo-editten.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 23 juli 2024 12:43]

Ik begrijp eigenlijk het los zetten van de Apple producten dit keer niet goed. De MacBook Air is een sublieme en retesnelle thin & light, en kost rond de €1000. Natuurlijk is de vraag of macOS bij je past, maar dat is echt persoonsgebonden en kun je in reviews noemen maar hoeft niet te worden meegewogen? En als er íets is waar MacBook Pro’s zich op richten, dan is het wel content creation en laat de pro met geheugen uitbreiding nu precies rond de €1500 uitkomen. Alle belangrijke apps voor schoolwerk (Office) en content creaton (Adobe suite) zijn beide volledig compatible met de nieuwe M1 processor en sowieso zijn er op dat gebied weinig problemen. In de beide top categorieën hadden deze laptops volgens mij prima mee kunnen doen.

“De beste MacBook” als categorie vind ik niet zinvol want Apple maakt in principe voor elke behoefte 1 product. Het zou zinvol geweest zijn als tweakers diverse MacBook configuraties van deze modellen naast elkaar zou zetten, zo mis ik echt een 16GB model in de vergelijking. is het zinvol om die te nemen of niet? Of modellen uit oudere jaren met Intel processor. Maar al die modellen / varianten neemt tweakers niet mee, ze pakken alleen de basismodellen van de nieuwste generatie. En dan is een vergelijking vrij zinloos want er is geen Apple alternatief voor de MBA, net zo min voor de MBP et cetera. Wat tweakers met deze categorie eigenlijk zegt is “Ferrari of Volkswagen: welke is de beste?”. En dan is het antwoord altijd dat het afhangt van je wensen en budget; kortom vrij zinloos om dat te gaan doen.

Ja op het gebied van gaming is de compatibiliteit van MacBooks minder, en zo is ook de gpu natuurlijk minder geschikt voor 3D games dan vergelijkbare Windows laptops. Maar volgens mij is dit een back to school laptop BBG en geen school & gaming BBG. Ik begrijp dus niet goed waarom de indeling zo is gemaakt?

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 juli 2024 12:43]

Omdat je vaak niet de keuze hebt welk OS in school/bedrijf gebruikt en ondersteund wordt.
Zodra je opleiding zegt je moet een MacBook is het simpel je moet alleen kiezen ga ik voor de instapper of wil ik wat meer uitgeven. Zie ook mijn andere reacties hier onder.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 juli 2024 12:43]

Persoonlijk vind ik het wel logisch en wenselijk dat Apple laptops gescheiden zijn van windows laptops en dat chromebooks ook weer gescheiden zijn van windows laptops.

"dat is een persoonlijke overweging die mensen zelf kunnen maken. "
Het hele nut van een BBG is nou JUIST om mensen te helpen die dus moeite hebben zo'n overweging zelf te maken. ;)
Zie mijn reactie hierboven op @hoeksmarp . Bij Chromebooks is dat nuttig, bij MacBooks niet.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 juli 2024 12:43]

Ik heb je reactie gelezen, en ik ben het niet eens met je mening.

Je claimt dat er geen 5-6 mac alternatieven te vinden zijn voor rond de 1000 euro.
Ik kan er in de pricewatch zo een stuk of 80 zien als ik filter 750-1200 euro.
Ja, dit zijn veel variaties van dezelfde modellen, maar voor een 'leek' is dit niet echt bevorderlijk om een beslissing te kunnen nemen.
Macs behouden langer hun waarde, dus ook oudere modellen zijn (in theorie) het overwegen waard, dus het advies om te vertrouwen op een 'verkoper in de winkel' vind ik erg gevaarlijk want die zal enkel iets aanraden wat zij verkopen, en dat zal altijd het nieuwste model zijn.

Verder heb je op het moment in de Apple laptop wereld die grote kloof tussen Intel vs. M1 processor.
Waar in het verleden een ouder model een prima keuze kon zijn, is nu maar de vraag of dat nog steeds zo is. Hoe lang zal Intel nog ondersteund worden?.. die verkoper zal, uiteraard, sowieso claimen dat je gewoon een M1 laptop moet kopen, terwijl dat dus wellicht niet per se noodzakelijk hoeft te zijn, en ook wellicht niet de beste keuze is voor je portemonnee.. en dit is dus juist vanwege die kloof extra waar omdat (ik vermoed?) de prijzen van nieuwe/2e hands Intel producten zal dalen vanwege de zeker naderende 'EOL' status van die producten.

Maar, uiteindelijk, buiten de validiteit van al jou of mijn punten om, zal ik altijd van mening blijven dat ik het zelf fijn vind dat ze gescheiden zijn.
En dit is omdat ik zelf nooit een Apple laptop zou willen kopen (voor mijzelf), voor een verscheidenheid aan redenen.
Vele mensen hebben de beslissing Windows/Linux/ChromeOS/AppleOS al gemaakt vóór ze überhaupt naar aanbod gaan kijken, en dat is (mijns inziens) prima.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 12:43]

Het is precies wat je zegt, het zijn allemaal variaties van hetzelfde model (of oudere modellen). Ik ben het zeker met je eens dat het nuttig geweest was al tweakers uit al deze configuraties een beste keus zou maken. Dan zou een “wat is het beste MacBook model” categorie zinvol zijn. Persoonlijk mis ik alleen al de geheugenuitbreiding naar 16gb als optie.

Maar die vergelijking maken doen ze helemaal niet. Ze zetten alleen de twee basismodellen naast elkaar en dat kan je echt niet neerzetten als “wat is de beste MacBook”.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 juli 2024 12:43]

Maar als jij naar school gaat en die school zegt "je moet een macOS laptop hebben", dan zoek je dus precies wat tweakers hier aanbiedt, een vergelijking tussen MacBook air en MacBook pro.

Edit: daarbij wordt óók nog ingegaan op intel vs m1 processor.

[Reactie gewijzigd door hoeksmarp op 23 juli 2024 12:43]

Een school die zegt je moet een macOS laptop hebben kan me niet voorstellen dat een school dat jouw kan verplichten in het onderwijs.
Mocht dat wel zo wezen dan mag de school er ook voor zorgen dat het een macOS laptop ter beschikbaar stelt zonder dat je het zelf moet aanschaffen.

Het is in feite ook zo dat elke school je een laptop moet kunnen aanbieden als het een onderdeel is in het verplicht onderwijs zonder dat je het zelf moet kopen of aanschaffen tot aan de leeftijd van 18 jaar leerplicht.
Mijn neefje gaat voor het eerst naar de middelbare school en moet zelf een chromebook aanschaffen (nu ja, mijn zus moet dat natuurlijk). Dus ook middelbare scholen kunnen dat (blijkbaar) gewoon verplichten.

Ik zie ook niet echt in wat het verschil zou zijn tussen een instelling die zegt "je hebt een Windows laptop nodig" vs. "Je hebt een Mac nodig".
Met school doel ik hier op mbo/hbo/uni
Ik denk dat dit vooraf al aangekondigd moet zijn door de scholen zelf. Dan kan je nog keuze maken om je kind naar een andere school te laten gaan, tenzij die echt naar die school wilt gaan. Dan maak lekker zelf voor dokken ;).

[Reactie gewijzigd door Jaggy007 op 23 juli 2024 12:43]

Bij Chromebooks heb je alternatieven van diverse fabrikanten. Het zijn allemaal devices die in het lagere segment zitten want dat is de bedoeling van die devices. Daar kun je dus prima een categorie van maken “wat is de beste keus”.

Maar dat is dus onlogisch bij MacBooks. Er zijn geen 5-6 Mac alternatieven te vinden voor rond de €1000. Je kan gewoon simpelweg kiezen tussen wil ik thin en light of wil ik wat meer uitgeven omdat ik (stevige) content creation moet doen? Dat kan iedereen die interesse heeft in een MacBook prima met 5 minuten uitleg van de verkoper in de winkel beslissen. Daar heb je tweakers niet voor nodig

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 juli 2024 12:43]

Prima. Jij hebt tweakers er niet voor nodig, dan lees je dat stuk van de bbg gewoon niet.
Moet zeggen dat ik het punt van @DeNachtwacht wel valide vind. Apple maakt MacBooks voor een aantal prijs/prestatie punten en als een van die configuraties je aanstaat is het 'hun weg of de snelweg'.
Er is niet veel te kiezen als je budget vast staat. Dat maakt de BBG Apple 'afdeling' wel borderline overbodig.
Het is ook tegelijk het sterke punt van Apple: minder keuzestress ;)
Prima. Dan lees jij dit stuk ook niet. Er zijn duidelijk genoeg mensen die er waarde aan hechten, dus wat is het probleem?
Dat ik reageer en afgesnauwd wordt met ‘dan lees je het niet’.
Vraag me tegelijk ook erg af wie die mensen dan zijn…
Je reageert op een bericht waarin ik zeg dat @DeNachtwacht dat deel niet hoeft te lezen (maw als er jij het niet nuttig vindt maar anderen wel, erger je er dan niet aan). Jij zegt dat je het met @DeNachtwacht eens bent, dus dan geldt hetzelfde voor jou. Dat heeft niets met afsnauwen te maken. Ik zou niet eens weten hoe je afsnauwen herkent in tekst. Ik denk dat dat jouw eigen projectie is.
Omdat je met opmerkingen als "je hoeft het niet te lezen" iedere discussie doodslaat. Onderbouw nu jouw mening dat er genoeg mensen zijn die er wel iets aan hebben eens met feiten.
Het feit dat er hier meer mensen hebben gereageerd die het nuttig lijken te vinden op deze manier dan mensen die erover klagen.

Edit: en er zijn niet veel discussies die alleen maar een welles nietes zijn van het nut van een bepaald stuk. Alleen die discussies beëindig je met "dan lees je het niet" en dat lijkt me bij die discussies ook zeer terecht.

[Reactie gewijzigd door hoeksmarp op 23 juli 2024 12:43]

Ik vraag me af of een school dat mag doen.
Eisen dat je een bepaald OS gebruikt.
Dat kunnen ze alleen als ze aangeven dat het schoolmateriaal is. En dan moeten ze dat zelf bekostigen.

Ik heb dat gesprek een keer gehad bij mijn IT-afdeling en die gaven toen aan dat ze alleen een voorkeur uit mogen spreken.
Helaas is dat wel de realiteit op veel opleidingen.
Dat je perse Windows nodig hebt omdat het opleidings-spul niet werkt op iets anders.
Het is realiteit dat veel software voor een bepaald platform is geschreven.

Maar dat maakt niet dat een onderwijsinstelling je kan voorschrijven wat je moet gebruiken als besturingssysteem. Wel hun voorkeur uitspreken.

Als ze iets eisen qua hulpmiddelen, dan moeten ze dat zelf faciliteren.

En als iemand uit die wereld, kan ik je dat best wel vertellen.
Tjah dat ligt toch vaak aan het curriculum van de vervolgopleidingen.
Bijvoorbeeld als ik naar mijn opleiding informatica kijk gebruikten ze een uml-applicatie die Windows-only was (dat gefixt via Wine, heeft nog mijn naam gemaakt)

Maar dan ook bijvoorbeeld C++ met winforms. Puur dat laatste hing het vast op Windows omdat je VS nodig had. Was het C++ met QT geweest had elke C++ IDE gewerkt.
Hetzelfde met C# met Windows-only dingen die verplicht waren.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 23 juli 2024 12:43]

Een paar jaar terug is hier een school in Blankenberge (België) gestart met verplichte IOS tablets, geen idee hoe (on)praktisch dat was, maar ik hoor er alleszins niets meer over.

Edit: middelbare school

[Reactie gewijzigd door Yveske1966 op 23 juli 2024 12:43]

Vaak mag je kiezen.

De UVA adviseert Windows of macOS, waarbij de minimum hardware eisen overeenkomen met een MacBook Air van 5 jaar geleden. Chrome OS mag niet.
Windows is zeer aanbevolen op de UvA.
Daarnaast spreken ze de voorkeur uit voor MacBook en Linux.

Chrome wordt afgeraden vanwege de gebruikte software. Alleen studenten die weten hoe een virtuele machine werkt op Chrome OS zouden de gok kunnen wagen.

Staat gewoon op de site van het UvA.
https://www.uva.nl/shared...z/laptops/laptops.html?cb

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 12:43]

Een Air en Pro zitten dicht op elkaar, heb al meermaals de vraag zien passeren waarom Apple de Air nog in de verkoop houdt nu dat de verschillen in prijs en specs me de Pro zo klein zijn geworden.

Het lijkt mij daarnaast ook dat je de keuze voor wel of geen macOS wel degelijk in je review moet meenemen. Niet iedereen die deze reviews leest is een technisch onderricht persoon of weet dat je niet zomaar alle software die op Windows werkt ook op een Mac kunt draaien. Stel je voor dat een ouder naar deze BBG komt, de Mac M1 als beste keuze ziet, zo een toestel koopt voor het kind om dan te leren dat de school enkel Windows machines ondersteund en dat zoiets niet werkt op een M1 Mac.
Dat is zo, tuurlijk moet je in de inleiding verschillen en voor/nadelen van de diverse besturingssystemen naast elkaar zetten.

Maar vergelijken tussen MacBooks is zinloos. De conclusie die tweakers trekt is ook gewoon een open deur die iedereen zelf prima kan bedenken: wil je een instapper kies de MBA, wil je wat beters kies de MBP. Je hebt als potentiële koper niets aan zo’n advies.
Daar de titel al aangeeft " de beste laptop voor school" zou de keuze voor welk OS idd een duidelijke voetnoot in het artikel moeten hebben.

In de corona tijd werd al veel online gewerkt door scholieren en ik weet dat mijn zoons beide geen chrome of apple machines konden gebruiken voor hun leerwerk op 2 verschillende scholen. De oudste gaat nu naar een andere school waar ook weer Windows vereist is.

Als je 1 ding echt zeker moet benadrukken bij elke ouder die zo'n laptop voor hun kind moet aanschaffen, is dat ze bij twijfel gewoon ten alle tijden voor een windows laptop moeten gaan.

Niet omdat Windows beter is, maar omdat zij het overgrote deel van de markt zijn en daarmee ten alle tijden ondersteund worden. Een apple of chromebook vereisen zou erg apart zijn voor een school, daarmee sluit je ong. 70% van iedereen buiten.
Welke software gaat het dan om?
En zou houden we het microsoft monopolie in stand. Veel scholen zullen überhaupt niet weten of alles ook met een mac kan. Dus dan maar Windows zeggen, altijd goed.
Men vergeet hier ook dat de leraar voldoende onderlegd moet zijn met alle gebruikte systemen om eerste lijns ondersteuning te bieden om niet continue de ICT afdeling te overbelasten. Veelal is de ICT kennis bij leraars om bij te huilen, dus snap ik best dat men voor 1, het meest gebruikte, systeem kiest.
Anders zet je er toch Linux of desnoods Windows op? Lijkt me allemaal niet zo'n probleem.
Zou er een categorie kunnen toegevoegd volgende keer? Iets van 'stevige zakelijke laptop die 100 excells Outlook en trams aankan en even meegaat, 900-1100 euro... Thin en light zijn daarvoor.niet geschikt. Dus geen gaming of content Creation werkpaard maar een trekpaard voor office werk zeg maar :-)
Precies, dat is ook de categorie die ik zocht, en niet vond. Als programmeur wil ik een snelle CPU en SSD, gecombineerd met genoeg geheugen (eventueel zelf bij te plaatsen). Wat mij niet zo interesseert is de GPU. De GPU die Intel tegenwoordig in de CPU in stopt lijkt me meer dan goed genoeg.
Dan pak je toch een gaming laptop? Bekijk de specs van die machine.

Met die gegevens ga je opzoek naar een gelijke machine maar zonder de grafische krachtbron.

Gaming hangt en staat met de grafische kracht. Een i5 is voor de meeste taken voldoende. Of pak een i7 als je veel moet compileren. Of natuurlijk de tegenhanger van deze cpu’s van AMD.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 23 juli 2024 12:43]

Bestaat niet.. zodra je voor een high-end CPU zoekt wordt er een GPU bijgedaan.
Dell heeft het erg netjes voor elkaar IMHO, met een rtx 3050 en i7, ipv de gebruikelijke RTX/3060
De XPS bedoel je? Zeker een mooi ding, ook fijn dat je de ram kan uitbreiden. Maar ik zoek toch iets zonder dGPU voor langere batterijduur, minder warmte en in een kleiner formaat.
https://www.dell.com/nl-n...iedRefinements=15676,6084

I7-11370H. Met gewoon geïntegreerde videokaart.

Bij zakelijke laptops zit bijna nooit een additionele GPU. Tenzij je een machine samenstelt voor foto video bewerking. Dan kies je idd voor een extra gpu.
Thanks! De AMD 5700U met 8/16 cores uitzoering ziet er goed voor mij uit. Jammer dat ze daar geen grotere batterij in doen, maar dat is die 1000 euro besparing wel waar.

[Reactie gewijzigd door nokiaClassic op 23 juli 2024 12:43]

Niet bij Lenovo Thinkpads. Daar kun je top of the line CPUs krijgen met amper grafische kracht.
Uiteraard ben ik in staat zelf een machine uit te zoeken, maar daar ging mijn reactie, en die van Boefmans, niet over. Er zijn volgens mij genoeg mensen die een krachtige computer nodig hebben maar er dan geen spelletjes mee spelen of grafisch intensieve taken mee uitvoeren. We vroegen ons af waarom Tweakers die categorie niet heeft.
Tweakers is natuurlijk vrij om te doen wat ze willen. Ze volgen trouw wat de markt aanbiedt en dat is ergens wel begrijpelijk. Uitgangspunt is dat de fabrikanten wel gelijk zullen hebben. Als Tweakers echter wat eigenwijs zou zijn, en onze categorie wel op zouden nemen, kan dat misschien een effect op fabrikanten hebben. Die denken dan: "Als wij een goede machine voor die categorie bouwen, en het komt op Tweakers, dan verkoopt dat misschien wel goed?". Bijvoorbeeld een snelle Dell XPS zonder zinloze dure GPU? Die bestaat niet, maar dat kan natuurlijk wel. Nu koop ik zo'n machine niet omdat mijn model niet bestaat.
Je kunt dit een beetje vergelijken met wat er met de beeldschermen van laptops is gebeurd. Ik het begin hadden alle laptops een beeldverhouding van 4:3, want gelijk aan de CRTs van toen. Toen kwamen beeldscherm fabrikanten erachter dat je meer beeldschermen, met een gelijke diagonaal, uit een glasplaat kunt halen als je ze minder hoog maakt. Ze kwamen met beeldscherm verhoudingen als 16:9, een winst voor de fabrikant van 7% oppervlak bij dezelfde diagonaal. Als je miljoenen schermen maakt gaat dat om veel geld. Natuurlijk verkochten ze dat als een pluspunt: Meer ruimte voor films! Maar wie kijkt er nu films op een laptop? De nieuwste rage is nu een verhouding van 16:10. Geweldig, maar nog steeds niet de 16:12 die we in het verleden hadden. Het meeste wat je op een laptop doet is tekst lezen, dus hoe meer verticale ruimte hoe beter want dat spaart scrollen, en dus tijd.
Als consument krijg je echter wat de markt wil leveren, niet wat je graag zou willen kopen. Tweakers zou zich wat meer op de ervaring van consumenten kunnen richten, echt moeilijk is dat niet. Denk bijvoorbeeld eens aan de kwaliteit van toetsenborden van laptops, daar wordt nog weinig mee gedaan. Dan heb ik het niet over de indeling of hoe het voelt om er op te typen, maar gewoon hoe lang ie het volhoudt. Hoe is de service als er iets mis is? Is de batterij vervangbaar en verkrijgbaar? Hoor je nooit iets over, terwijl dat vaak dingen zijn waar je als consument mee te maken krijgt. Ik tenminste wel.
Nogmaals zowel Dell als HP hebben hele mooie zakelijke lijnen.

Tweakers is niet gericht op de zakelijke markt. Er wordt gekeken wat voor publiek komt er op de site af. Waar kunnen we content voor aanbieden.

Voor de zakelijke markt is hier gewoon niet veel vraag naar bij tweakers. Vaak gaan die aankopen via tenders. De werkgever bepaald.

Net als dat Dell zijn XPS lijn richt op een bepaalde groep gebruikers. Video /foto. En latitude lijn meer gericht is op kantoor werkzaamheden.

Beide kunnen in bijna dezelfde configuratie worden uitgevoerd. Waarbij de latitude versie met een mindere GPU moet doen.

Voor de zakelijke kantoor markt kijk je naar latititude lijn van Dell. Wil je meer met 3D bewerkingen doen zwaredere foto en video bewerkingen heb je de XPS lijn. Wil je meer doen met gaming. Heb je alianware heb je gewoon een simpele pc nodig zonder toeters en bellen. Insperion lijn.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 23 juli 2024 12:43]

Dank je!

Het gaat hier om klein mkb enzo. Dan geen tenders :-)
Dan zou je latitude laptops kunnen bekijken en cpu met voldoende kracht voor je werkzaamheden kunnen uitzoeken.
Iets stevige zakelijke laptop??

Kijk op Dell HP enz.. Gaming en Creation Machines hebben het vaak over GPU kracht..
Je zou die machines kunnen pakken en de GPU wegdenken.. Dan zit je al redelijk in de goede richting wat een goede stevige zakelijke machine moet voorstellen..

HP en Dell hebben een heel uitgebreid platform juist op de zakelijke markt gericht. Voor Budget en Gamming Rigs is de bodem en de TOP van de systemen.. Daar tussen vind je de stevige zakelijke markt..
Thinkpad T14 series, net nog 1 opgepikt voor dat bedrag. Niet dik of zwaar met voldoende geheugen en opslag.
ja wij gaan op kantoor ook meesal voor thinkpads/books, laatst wel een hp (collega wilde dat perse wegens goede ervaringen :D).
Een Lenovo Thinkpad, dus. :-)
Kies je budget, pak de dikste Thinkpad binnen dat budget, en gaan met de banaan.
Enerzijds, EEEEEEEEEEIN-DE-LIJK eens gaming laptops in de BBG. Daarvoor mijn uitgesproken dank, twee zoenen en een bos blommen! Hoezee, hoezee, het embargo op functionaliteit is ten einde!

That said, is het wel spijtig dat niet één 17" model de lijst heeft gehaald, nog ook een model met bijvoorbeeld een (desnoods modulaire) bluray/dvd brander/speler voor de oudere spellen. Al dat gezeik met steeds opnieuw moeten downloaden en patchen, is bepaald niet handig. Disc erin, spel starten, en gaan met die banaan; daar zijn laptops voor.
Ook de toetsenborden zien vrijwel geen variatie, terwijl er wel gekeken word naar vingerverfpanelen waar geen gamer zich dood op gevonden wil laten worden. Iedere laptopgebruiker heeft tegenwoordig een losse muis (gamers al helemaal) dus is een vingerverfpaneel pure onzin, maar hoeveel mensen lopen met een los toetsenbord in de tas rond?
De camera is het zelfde laken en pak. Wat een wipcam op een gamerlaptop te zoeken heeft is mij een raadsel, want een beetje cammer/twitchkiddie/youtuber gebruikt een losse peripheral voor opname, en iedere gamer weet tegenwoordig dat je alle camera's waar je de stekker niet uit kunt trekken, af moet plakken vóór je windows aan zet.

Kortom, MAJEURE vordering om gamerlaptops te zien, maar er is nog ruimte voor groei.
Iedere laptopgebruiker heeft tegenwoordig een losse muis (gamers al helemaal) dus is een vingerverfpaneel pure onzin,
Ben ik de enige die op zijn MacBook alleen het Force Touch-trackpad gebruikt?

Ik rij ook geen Volkwagen. Ben tenslotte niet het "Volk"
Het trackpad van de macbooks (eigenlijk zowat sinds de unibody’s uit +/-2009) waren voor een motivatie om bij mijn iMac het apart trackpad te kopen. Sublieme ervaring, onder macOS toch. Zo’n gemak, ook in bv Photoshop.

Na een dualboot in windows gebruik ik vaker een muis, zeker als er eens een spelletje wordt gestart.
Gebruik ik ook op m'n macbook, maar als ik een spel speel pak ik inderdaad wel een losse muis.

Voor browsen o.i.d. is een trackpad heerlijk.
Inderdaad graag wat meer aandacht voor 17" modellen aub. De modale thuisgebruiker in mijn omgeving noemt dit steeds als eerste vereiste.
Mag ik vragen welke spellen er anno 2021 nog gebruik maken van een schijf? Nagenoeg alle moderne spellen worden gedownload. Als je al een PC spel in de winkel koopt, is dat vaak niets meer dan een productcode.
En voor de 15 jaar oude nostalgie tripjes kan je eenvoudig een losse CD speler aanschaffen, kost je 20 euro...
Er zijn voor de prijs van de budget laptops toch veel betere te krijgen? Bijvoorbeeld pricewatch: ASUS M515DA-EJ229T of pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU00MWMH)

[Reactie gewijzigd door WokeBroke op 23 juli 2024 12:43]

Aan die Lenovo moest ik ook denken!
Ik heb het Ryzen 6 broertje gekocht als schoollaptop. 488 euro, wel tijdens een goede aktie. Met 512 GB SSD genoeg ruimte voor ook een spelletje. 8GB RAM zorgt dat er niet te snel geswapt hoeft te worden, wat de 4GB laptops vaak erg traag maakt. 15,4" nog prima draagbaar en veel comfortabeler dan de 13" die school aanbiedt.

Eigenlijk moet je voor sommige dingen niet pas gaan kijken als je het nodig hebt, maar er al op anticiperen in de actieperiode ervoor (black friday, btw aktie waarin concurrenten ook vaak meegaan enz), dat scheel substantieel geld.
Nou inderdaad zeg! Die 4GB RAM uit de Acer Swift vind ik echt niet meer kunnen. Dat is zó krap bemeten, vind ik persoonlijk weggegooid geld.
Veel scholen adviseren een Dell 3310 vanwege de degelijkheid. Ik zou die wel meegenomen willen zien in een vergelijking van scholieren-laptops.

Het naam 3310 is voor een extra stevig model wel erg goed gekozen, ik ben benieuwd of de laptop die naam ook echt eer aan kan doen.
Ik zou ze nu toch echt niet extra stevig noemen hoor. Werk zelf al jaren op de duurdere broertjes uit de 5000 en 7000 reeks en zie daar toch echt wel heel veel schadegevallen.
Wij hebben de 3380, 3310, , 3500, 3510, 3520 en laatst een paar 5520 gekocht.
3380 is best stevig en heeft een extra rubberen bumper om de behuizing maar toch relatief veel schadegevallen gehad, allemaal door onkunde van de scholieren - oordoppen tussen het scherm en toetsenbord dichtgeklapt, laptop laten vallen of verkeerd om in de laptopkar geforceerd.
Ik blijf het zo ongelooflijk dom van Dell vinden dat de 3310 en 3380 niet uitwisselbare trays hebben voor in een laptopkar terwijl er op de trays gewoon 'Latitude 3300 staat, de 3310 heeft precies tussen de RJ45 en oplaadport een USB-C gekregen waardoor hij niet meer past :(

3500/3510 hebben we al meegemaakt met kapotte DC jacks, 1 of 2 met letterlijk uitgefikt oplaadcircuit (of VRM) of gewoon een dood mobo, ook diverse kapotte schermen maar wederom door onkundig gebruik.
Nee de 3500 serie is niet mijn favoriet qua bouwkwaliteit, de 5520 is echt een klasse hoger.

Tenslotte, als ik zou kiezen - altijd HP Probook. De Probooks G7/G8 hier zijn nagenoeg probleemloos, collega's zijn er erg blij mee.

[Reactie gewijzigd door Notenkraker20 op 23 juli 2024 12:43]

Wij hebben ook al jarenlang HP Probook laptops op onze school, maar die waren van begin af aan zeker niet probleemloos. Aanvankelijk veel uitval door defecte voeding of defecte SSD. Het zal er in dat opzicht sterk vanaf hangen welke serie Probook je hebt. Verder vind ik die Probooks van ons erg traag.

Maar ze zien er wel mooi uit, ondanks dat ze van plastic zijn. Ze zijn lekker licht en handzaam en ze hebben een erg fijn touchpad en toetsenbord. De accuduur is ook goed. Ze gaan rustig een dag mee op een volle accu.
De 470 G0's waren hier geen succes maar ook deels door misbruik, het waren zware machines en op elkaar gestapeld ging de scherm bezel breken in de hoeken. Voor de rest gingen ze erg lang mee maar het waren HDD modellen dus niet vooruit te branden. Voorlopig kopen we enkel i3 10/11 gen of i5 vanaf 10 gen, volgens mij was de laatste levering i5 10210U met 1x8GB en 256GB NVMe, geen klachten over traagheid :-)
Elitebook 2540p draaien hier ook nog af en toe voor presentaties, uitleen en dergelijke, deze zijn echt niet kapot te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Notenkraker20 op 23 juli 2024 12:43]

Mijn dochter gaat nu maar de middelbare school en dit is de laptop die ze via school kan huren. De laptop moet iedere dag mee naar school en in de meeste lessen worden gebruikt. Ben hier voor gegaan omdat er ook een service contract bij zit met vervanging en support op school. Opvallend is de 8GB werkgeheugen die school verplicht stelt. Wat ook opvalt is dat het blijkbaar versterkt is op de scharnieren, gehard dragontrail glas. Al met al net boven de 500 euro

Sorry voor de copy pasta
Dell - Latitude 3120 2-in-1

Multifunctioneel en krasbestendig 11,6 inch Touch scherm
Licht, handzaam en te gebruiken als tablet
8 gigabyte werkgeheugen
128 gigabyte opslagruimte

Productspecificaties
Algemeen
Commerciële naamDell - Latitude 3120 2-in-1 - 11,6" HD touch - Intel® Pentium N6000 - 8GB/128GB - W10PE - US-INTL QWERTY
Merk Dell
Scherm
Scherm 11.6" touch Schermdiagonaalv11,6
ResolutieHD 1366 x 768p
Beeldverhouding16:9
Specifieke kenmerken Anti reflecterend, Dragontrail Pro Glass
Processor
Processor Intel® Pentium Silver N6000 MerkIntel
Aantal kernen4 (Quad Core)Kloksnelheid1.1GhzTurbo boost tot3.3GhzCache geheugen4 MB L3 Cache
Werkgeheugen
Intern geheugen 8GB
Soort werkgeheugenLPDDR4Snelheid geheugen2933MhzGeheugen uitbreidbaarNeeMaximaal intern geheugen16GBUitbreidbaarheid-
Opslag
Harde schijf128GB SSD
Opslagcapaciteit128GBType ssdM.2 PCIe NVMe Class 35Opslag uitbreidbaarJaUitbreidbaarheid1x M.2 slot
Videokaart
On-board videokaartIntel® UHD Graphics Tiger Lake G4Dedicated videokaartNeeWerkgeheugen dedicated videokaart-
Besturingssysteem
BesturingssysteemWindows 10 Pro National AcademicOS versieW10PE (National Academic)
Poorten & I/O
USB-A2x USB 3.2 gen 1USB-C1x USB-C 3.2 gen 1HDMI1x HDMI 1.4Ethernet-poortNeeThunderboltNeeDisplayportJa. Via USB-C aansluiting.Hoofdtelefoon aansluiting (audiojack)JaUitneembaar geheugenslot1x uSD (micro SD)Smartcard readerNee
Draadloze verbindingen
Draadloze kaartIntel® WiFi 6 AX201 (802.11ax) 2x2Bluetooth5.1Mobiele dataconnectieNee
Toetsenbord
ToetsenbordindelingQWERTYToetsenbord taalUS-INTLToetsenbord backlitNeeNumeriek toetsenbordNee
Webcam
Soort webcamHD 720p camera2e cameraJaPrivacy shutterNee
Accu
Accu capaciteit4-Cell 53WhrMaximale accuduur10 uren
Beveiliging
TPM chipJaVingerafdruk scannerNeeWindows HelloNee
Oplaad technologie
AdapterDell - Adapter - 65W - grote plugWattage65W
Stylus
Garaged penNeeActive Pen ondersteuningJa
Fysieke eigenschappen

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 23 juli 2024 12:43]

Geen idee hoe oud je dochter is of wat voor onderwijs ze volgt, maar dat soort laptops zou bij mij toch echt niet meer kunnen. Het scherm is klein en de resolutie laag. De CPU enorm traag en de hoeveelheid opslag beperkt. Het enige wat die laptop goed doet is het werkgeheugen.
School wil juist een klein scherm. Mag maximaal 13 inch zijn. Scheelt ook in gewicht. Deze moet iedere dag mee naar school, dus het tikt aan voor een brugger. Thuis zijn er 2 2K monitoren om op te werken

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 23 juli 2024 12:43]

Dan nog is het volgens mij een miskoop. De schermbezel is zo dik dat er ook een 13" scherm in zou kunnen. Sterker nog, de Acer Swift is maar 2 cm groter rondom rond, maar heeft wel een 14" scherm en weegt zelfs minder.
De Dell kan misschien beter tegen een stootje, maar als je hem laat vallen en hij breekt, dan dekt de garantie dat toch niet.
Gelukkig doet het servicepakket van de leverancier dat wel
Waarschijnlijk, net zoals onze school, klant bij de Rent Company, spec lijkt er sprekend op. Er zit inderdaad een hele constructie met verzekering en servicecontract achter.

Een eis voor minimaal 8GB RAM begrijp ik volkomen, binnen de kortste keren staan er 20 tabbladen open met Facebook, Krunker, Youtube, lesmateriaal etc etc. en dan dan gaan ze zeuren dat hun laptop met 4GB RAM niet vooruit te branden is..

[Reactie gewijzigd door Notenkraker20 op 23 juli 2024 12:43]

Bij de school van onze zoon is er ook een aanbieding van de Rent Company. Dat is inderdaad of bovenstaande Dell Latitude 3120 of Dell Latitude 3310. Wat me tegenvalt aan die aanbiedingen zijn de oude processoren (uit 2018/2019), weinig geheugen (soms 4GB) en de schermen met HD ready (1366x768) resolutie.

Mijn oude 15,6" laptop heeft ook die HD ready resolutie en dat vindt ik eigenlijk te klein. Ik zit zelf daarom te kijken naar bijvoorbeeld de Lenovo IdeaPad 3 met 14" scherm maar wel met Full HD resolutie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.