Door Jelle Stuip

Redacteur

Beste Apple MacBooks

Laptop Best Buy Guide

125

Beste Apple MacBook

Wil je liever geen Windows, maar ben je op zoek naar een laptop waarop macOS draait? Dan kom je hoe dan ook bij een MacBook van Apple uit. Dat was altijd een prijzige keuze, maar in een periode waarin vrijwel alle fabrikanten de prijzen van hun laptops moeten verhogen vanwege geheugentekorten, houdt Apple de prijzen gelijk. Niet alleen dat: begin 2026 introduceerde het merk ook nog eens de Neo, een goedkoper instapmodel. Door die samenloop van omstandigheden zijn Apple-laptops ineens goedkoop te noemen.

Updates

26-4-2026 – Dit is de eerste versie van deze Best Buy Guide.

Met de introductie van de Neo kreeg ook de MacBook Air een upgrade naar de M5-processor en kreeg de MacBook Pro, die de M5 al had, er een optie voor een M5 Pro of M5 Max bij. Genoeg keuze dus, maar welke is het slimste? We hebben de grootste verschillen onder elkaar gezet.

Neo Air M5 Pro M5 Pro M5 Pro Pro M5 Max
Scherm Ips Ips Ips, miniled Ips, miniled Ips, miniled
True Tone Nee Ja Ja Ja Ja
Schermhelderheid 500cd/m² 500cd/m² 1000cd/m² 1000cd/m² 1000cd/m²
Piekhelderheid - - 1600cd/m² 1600cd/m² 1600cd/m²
Verversingsfrequentie 60Hz 60Hz 120Hz 120Hz 120Hz
Snelheid (index*) 100 304 374 - 695
Toetsenbordverlichting Nee Ja Ja Ja Ja
Haptisch touchpad Nee Ja Ja Ja Ja
Werkgeheugen 8GB 16-32GB 16-32GB 24-64GB 36-128GB
Opslag 256 - 512GB 512GB - 4TB 1 - 4TB 1 - 4TB 2 - 8TB
Touch ID Alleen bij 512GB Ja Ja Ja Ja
Aansluitingen 1x USB 3 (10Gbit/s)
1x USB 2 (480Mbit/s)
2x Thunderbolt 4 (40Gbit/s) 3x Thunderbolt 4 (40Gbit/s)
HDMI, SD
3x Thunderbolt 5 (120Gbit/s)
HDMI, SD

*Index op basis van Cinebench 24 Multi

Je ziet dat je de duurdere MacBooks logischerwijs sneller zijn. Ze hebben snellere processors en je kunt ze uitrusten met meer geheugen en opslag. Dat is niet het enige, want er zitten ook verschillen in de schermen en de aansluitingen. Bij de Neo heeft Apple dingen weggelaten waaraan we al jarenlang gewend waren. Zaken als toetsenbordverlichting en een haptisch touchpad zitten niet op dat model.

Beste instap-MacBook

De instap-MacBook was altijd de MacBook Air, maar met de komst van de Neo is daar een nieuw model onder gekomen, met een bijbehorende prijs. Het hangt een beetje van je budget af, maar we zouden niet zonder omkijken voor de Neo kiezen.

Best Buy

Apple MacBook Air 2025 13" M4 10-core, 16GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd, Qwerty, Zilver 13,6" • 2560x1664 • 256GB • Apple M4 4.5 van 5 sterren
(3 gebruikersreviews)
Prijs bij publicatie: € 899,-
Bekijk product

Als instap-MacBook kun je kiezen voor de Neo, wat op zich geen gekke keuze is. Je hebt daarmee voor minder dan 700 euro al een capabele MacBook. Bovendien is de stap naar de courantste MacBook Air groot. Die heeft immers een adviesprijs van 1200 euro. Het loont echter behoorlijk om nog even door te sparen: niet voor die MacBook Air M5, maar voor de Air M4. 

De Air M4 is op de processor en de opslag na hetzelfde als de MacBook Air M5. Hij is dus iets langzamer en heeft 256GB opslag, maar is met 900 euro een stuk goedkoper. In tegenstelling tot de Neo heeft dit model bovendien toetsenbordverlichting, een haptisch touchpad, True Tone, twee snelle USB-poorten en Magsafe. Daarnaast is de M4-chip sneller dan de A18 in de Neo en heb je dubbel zoveel geheugen en een langere accuduur. 

Dit is de zilveren uitvoering van het 13,6"-model. Hij is er ook in donkerblauw, lichtblauw en champagne.

Alternatief

Wil je de goedkoopste MacBook aanschaffen, dan kom je op de Neo uit. Die is er in twee smaken en vier kleuren. In alle gevallen krijg je een laptop met een A18 Pro-processor en 8GB werkgeheugen. Er is vervolgens de keuze uit 256GB opslag, of voor honderd euro extra 512GB opslag en een vingerafdrukscanner. Dat laatste is wel een aanrader. Je kunt er makkelijker mee inloggen op de computer en als je Apple Pay gebruikt, kun je er ook onlineaankopen mee doen. Voor Apple-begrippen valt die meerprijs enorm mee. 

Ten opzichte van de duurdere MacBook Air mist de Neo wat functionaliteit. Je hebt geen True Tone-beeldscherm, geen magnetische aansluiting voor de oplader, geen toetsenbordverlichting en een wat minder goede webcam. 

In vergelijking met Windows-laptops in dezelfde prijsklasse heeft de Neo wel een bovengemiddeld stevige behuizing en een hogere schermhelderheid. Het werkgeheugen van 8GB kan krap zijn, maar de stijgende prijzen voor werkgeheugen zorgen ervoor dat de meeste laptops in deze prijsklasse het ook moeten stellen met 8GB. 

Dit is de blauwe uitvoering, maar de Neo is ook in het roze, zilver en geel te krijgen. Het 256GB-model zonder Touch ID kun je hier vinden.

Laagste totaalprijzen bij 17 winkels

MacBook Pro

Is een MacBook Neo of Air niet genoeg voor je, dan kun je kiezen voor een MacBook Pro. Daarbij zijn er heel veel opties, te beginnen met de keuze voor een M5-, M5 Pro, of M5 Max-processor. Er is overigens meer dan alleen het verschil in processor. Hoewel de M5 in de MacBook Pro dezelfde processor als in de Air is, wordt hij in de Pro actief gekoeld en daardoor is hij rond de twintig procent sneller.

Daarnaast heeft de MacBook Pro een beter scherm dan de Air. De maximale helderheid ligt hoger met 600cd/m², terwijl die helderheid in zonnige omstandigheden zelfs omhoog kan naar 1000cd/m² en in het donker omlaag naar 1cd/m². Het scherm heeft een miniledbacklight met 2560 dimbare zones (16"), waardoor hdr-beelden er bijzonder mooi uitzien. De schermen kunnen weliswaar niet per pixel dimmen, zoals oled, maar hebben wel een hogere maximale helderheid, wat voor indrukwekkend beeld zorgt. Optioneel kun je in de MacBook Pro sinds de M4-generatie kiezen voor een mat nanotextuurscherm.

Door alle mogelijke opties is het moeilijk om een bepaalde configuratie aan te raden. Wil je graag een nanotextuurscherm, maar heb je verder geen hoge eisen, dan is de gewone M5-versie genoeg. Wil je minstens vier schermen aansluiten, dan kom je automatisch uit bij de versie met Max-processor.

Best Buy

Toen Apple de MacBook Pro met M5 Pro- en Max-processors introduceerde, gebeurde er nóg iets. De instapversie van de MacBook Pro M5 had altijd 512GB opslag, maar Apple verhoogde het minimum naar 1TB. Officieel verkoopt Apple de versie met 512GB dus niet meer, maar het lijkt erop dat er nog genoeg voorraad in de winkels ligt, met een ondertussen aardig gedaalde prijs. De adviesprijs was destijds 1929 euro en daar is inmiddels ruim driehonderd euro vanaf. Heb je geen behoefte aan veel opslag, dan is dit een mooie deal. 

Ten opzichte van de MacBook Air levert de Pro je een iets grotere accu en een veel beter scherm. De MacBook Pro heeft een miniledbacklight en een piekhelderheid van 1600cd/m², waardoor hij hdr-beelden mooi weergeeft. Ten opzichte van de Air heeft de Pro ook een een extra Thunderbolt 4-aansluiting en HDMI. 

Er is ook een zilveren uitvoering die je hier kunt vinden.

Laagste totaalprijzen bij 8 winkels

Alternatief

Met de MacBook Pro kun je het zo gek maken als je wilt door zelf te configureren. Dit is een populaire configuratie met M5 Max-processor en 48GB werkgeheugen. Ten opzichte van de M4-generatie heeft de M5-versie een snellere processor, maar ook minstens twee keer zoveel opslag. Bij de M5 Max is 2TB opslag dus de standaard. Bestel je bij Apple zelf, dan kun je een volledig aangepaste versie bestellen, zoals de uitvoering met 128GB werkgeheugen die wij testten. Daarop kun je bijvoorbeeld lokaal llm's draaien. 

Laagste totaalprijzen bij 13 winkels

Testresultaten

  • Cinebench 24 Multi
  • Cinebench 24 Single
  • Geekbench 6 - Multi
  • Geekbench 6 - Single
  • Da Vinci Resolve (PugetBench) Extended
Cinebench 24 Multi
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) M5 Max 18-core
2.175
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) M4 Pro 14-core
1.728
Apple MacBook Pro 2023 16" M3 Max (16/40) M3 Max 16-core
1.570
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) M5 10-core
1.170
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) M5 10-core
953
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) M4 10-core
852
Apple MacBook Air 2024 13" M3 (8/10) M3 8-core
581
Apple MacBook Neo, 512GB Apple A18 Pro
313
Cinebench 24 Single
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) M5 Max 18-core
201
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) M5 10-core
199
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) M5 10-core
199
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) M4 Pro 14-core
178
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) M4 10-core
173
Apple MacBook Pro 2023 16" M3 Max (16/40) M3 Max 16-core
144
Apple MacBook Air 2024 13" M3 (8/10) M3 8-core
141
Apple MacBook Neo, 512GB Apple A18 Pro
139
Geekbench 6 - Multi
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) M5 Max 18-core
29.300
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) M4 Pro 14-core
22.903
Apple MacBook Pro 2023 16" M3 Max (16/40) M3 Max 16-core
21.383
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) M5 10-core
18.019
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) M5 10-core
17.253
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) M4 10-core
14.919
Apple MacBook Air 2024 13" M3 (8/10) M3 8-core
11.629
Apple MacBook Neo, 512GB Apple A18 Pro
8.567
Geekbench 6 - Single
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) M5 Max 18-core
4.315
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) M5 10-core
4.291
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) M5 10-core
4.216
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) M4 Pro 14-core
3.940
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) M4 10-core
3.735
Apple MacBook Neo, 512GB Apple A18 Pro
3.397
Apple MacBook Pro 2023 16" M3 Max (16/40) M3 Max 16-core
3.157
Apple MacBook Air 2024 13" M3 (8/10) M3 8-core
3.109
Da Vinci Resolve (PugetBench) Extended
Laptop Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) M5 Max 18-core
10.673
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) M4 Pro 14-core
6.206
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) M5 10-core
4.979
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) M4 10-core
4.356
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) M5 10-core
4.181

In Cinebench en Geekbench komt het niet goed tot uiting, maar de M5 Max is weer significant sneller dan eerdere Apple-laptops. In Da Vinci Resolve zie je bijvoorbeeld een verschil van meer dan 70 procent met de M4 Pro.

Helderheid wit
Laptop Resolutie Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) 3456x2234
642
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) 3456x2234
616
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) 3024x1964
592
Apple MacBook Pro 2023 16" M3 Max (16/40) 3456x2234
569
Apple MacBook Neo, 512GB 2408x1506
517
Apple MacBook Air 2024 13" M3 (8/10) 2560x1664
515
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) 2880x1864
506
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) 2560x1664
497

MacBooks staan bekend om hun goede schermen, die goed gekalibreerd zijn. De verschillen staan hierboven genoemd. De Pro-modellen hebben een miniledbacklight, waardoor de maximale helderheid naar 1600cd/m² piekt en ze lokaal kunnen dimmen. De Air en de Neo hebben gewone backlights. Hierboven staat de gemeten sdr-helderheid.

Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro (14/20) 100Wh
19u23m
Apple MacBook Pro 2026 16" M5 Max (18/40) 100Wh
17u28m
Apple MacBook Pro 2025 14" M5 (10/10) 72,4Wh
16u25m
Apple MacBook Pro 2023 16" M3 Max (16/40) 100Wh
16u20m
Apple MacBook Air 2024 13" M3 (8/10) 52,6Wh
15u29m
Apple MacBook Air 2025 13" M4 (10/10) 53,8Wh
15u18m
Apple MacBook Air 2026 15" M5 (10/10) 66,5Wh
15u11m
Apple MacBook Neo, 512GB 36,5Wh
11u57m

Kies je voor een duurdere MacBook, dan krijg je ook een grotere accu. De processor in de Neo is weliswaar het zuinigst van alle MacBooks, maar die laptop krijgt ook de kleinste accu mee. In de bovenstaande webbrowsetest halen de Pro's daardoor de langste accuduur. De accuduur varieert per gebruiksscenario. Bij zware belasting, waarvoor de Neo hoe dan ook niet geschikt is, zouden de rollen omgedraaid kunnen zijn.

Redactie: Jelle Stuip • Eindredactie: Marger Verschuur, Monique van den Boomen

Reacties (125)

Sorteer op:

Weergave:

Mooi artikel! Deze heb ik zojuist aan mijn bookmarks toegevoegd voor het geval ik vragen van andere mensen krijg als: "Wat is de beste Macbook?"

Het is natuurlijk persoonlijk voor mij als ex-Macbook bezitter, maar voor mij is de ideale Macbook een nobrainer, mits er maar voldoende opslagruimte zin zit. Voor mij is dat 512GB.

Daarnaast moet hij alleen maar geschikt zijn voor office en lichte videobewerking.

Ik vertrouw die Neo niet zo. Die wijkt wat mij betreft teveel af van alle andere Macbooks.

Dan kom ik uit op een Macbook Air met 512GB opslag.

De enige reden waarom ik ooit weer een Macbook zou nemen is de stille werking.

Ik had tot voor kort een Lenovo T550 en ben recent overgestapt naar een mooie HP Pavilion gaming laptop, maar dat zijn beiden "vliegtuigen" qua het lawaai dat de ventilatoren maken als er ook maar een klein beetje sprake is van systeembelasting. Ik verwacht dat dat irritante trekje niet meer zal optreden met op in het algemeen op ARM gebaseerde laptops, maar zover ben ik nog niet...

De voor mij voornaamste reden om absoluut nooit meer een Mac(book) te nemen is er ook: de Finder van MacOS. Begin mij niet over alternatieven die ik in plaats daarvan of ernaast kan installeren. Ik vind dat de default filemanager van een OS gewoon lekker moet bevallen. Ik vind de Finder gevoelsmatig echter een onding als ik die vergelijk met Windows Verkenner of Nemo van Linux Mint Cinnamon. Tot nu toe vind ik Nemo de fijnste default filemanager die ik ooit heb gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 26 april 2026 07:07]

Apart wat vind jij zo vervelend aan die Finder?

Vind het juist een van de betere niet net zoals bij Windows searching…. (5 jaar later….) no results.
Als ik jou was zou ik eerder naar een Windows snapdragon of fanloze laptop kijken.
Werk al ruim 14 jaar op Macs naast m’n Windows pc. Finder is het enige wat ik minder vind werken. Onlangs folders File manager geïnstalleerd en daarmee krijg je de mappen structuur zoals je in Windows hebt. Ik gebruik het vooral om snel foto’s te verplaatsen met voorbeeld e.d.
  • Links een vaste boomstructuur (C:, D:, mappen, submappen)
  • Altijd zichtbaar → je weet precies “waar” je zit
  • Je hoeft dan niet in mappen te bewegen, maar kan gelijk slepen
Dat , plus gamen is de enige reden waarom hier nog een Windows pc staat.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 26 april 2026 07:16]

plus gamen is de enige reden waarom hier nog een Windows pc staat.
Voor mij is gamen de enige reden dat ik niet overstap naar Mac. Nou speel ik niet veel games, World of Warcraft en Total War series, maar performance is/was altijd wel een dingetje. Ik weet niet hoe een M5 Pro het doet.
Voor mij was dat een reden om te blijven hangen op de laatste Intel MacBook. Maar ik heb ook een game pc in de woonkamer staan en nu toch besloten over te stappen en moonlight te gaan gebruiken. Dus als je een gamepc hebt is dat nog het overwegen waard.
dat is inderdaad iets om een keer te proberen. Zet je je gamepc ergens op zolder en op je Mac kun je dan streamen, zal dat met vertraging ook voor bf4 werken?
Op je eigen netwerk voelt het gewoon alsof je het lokaal draait. Remote is iets minder maar lokaal is echt heel goed.
Um, zijn dat nou niet precies twee games die wél op macOS beschikbaar zijn?
Dat iets beschikbaar is betekent niet dat performance geweldig is. Met name Total War is een resource hog. Wil je dat met pracht en praal op 4K op 60fps spelen, dan heb je een probleem.
WoW is totaal geen probleem voor de mac, het is 1 van de lichtste games in dat opzicht. Total war heb ik niet gespeeld.
Hetzelfde geldt voor mij, speel vooral bf4 (ja heb ook 6 maar 4 is king) en coh 2 en 3. Niet te spelen op een Mac. Of geen crossplay ondersteuning (coh3).
"Ik weet niet hoe een M5 Pro het doet" Hahahaha bedankt voor het lachen, man denkt dat hij te maken heeft met een opgevoerde i3 :')
"Ik weet niet hoe een M5 Pro het doet" Hahahaha bedankt voor het lachen, man denkt dat hij te maken heeft met een opgevoerde i3 :')
Apple fanboy die op zijn teentjes is getrapt?

Maar nee, ik weet niet hoe een M5 Pro het doet in games. Ik hoor graag van jou dat het een 9800X3D is ;)
Wacht even, je gebruikt een filemanager voor MacOS die driveletters weergeeft?

MacOS doet net als Linux toch niet aan driveletters?

Hoe zit dat dan?
Je kan je schijven natuurlijk gewoon letters als naam/label geven. Hernoem 'Macintosh HD' naar 'C' (etc) en je hebt driveletters in je MacOS folder tree. Het zijn drive letters maar natuurlijk conceptueel niet hetzelfde als hoe deze gebruikt worden in bv /DOS/Windows voor volumes en namespaces
Precies, zo doet bijvoorbeeld Wine het ook. In de bestandsdialoogvensters daar heb je gewoon Z:\ als bestandletter van het Linux-bestandssysteem (op macOS zal het gelijkaardig zijn).
Je hebt inderdaad op de Mac net als op Linux of BSD een boomstructuur met mappen en mounts.
Klopt, de app kost een paar euro (eenmalig) daarna geef je de stations aan waarvan je wil dat deze worden opgenomen, dan komt er zo’n toestemming geval en een herstart en het werkt zoals in Windows.
Folders ziet er heel goed uit! Ik heb net de trial gestart. De volledige versie is een tientje, maar ik kan nergens vinden wat de verschillen zijn tussen de gratis en betaalde versie.

Finder is ook in mijn opzicht een van de struikelpunten binnen MacOS. het voelt wat rommelig, inconsistent en mist belangrijke features voor efficient bestandsbeheer.

Gamen doe ik sowieso niet echt meer en ik heb nog een redelijk courante Windows notebook voor nood.

Als Folders goed werkt zit ik er zelfs aan te denken om mijn desktop (9950x/RTX5080/128GB) op V&A te zetten, met de prijzen van nu kan ik daar de auto mooi van laten uitdeuken en spuiten :-)
De trial is functioneel de volledige versie maar werkt maar 14 dagen. Ik twijfel, vind het wel een ding een app van een mij onbekende engineer in Oekraïne volledige toegang te geven tot mij drives. (gaat me niet om Oekraïne, maar om closed-source/een-mans bedrijf/buiten nederland. En maar 5 reviews, geen idee wat de user-base is)
Komt gewoon uit de Appstore
Ik zou van zo'n onbekende nieuwe app echt wegblijven. Er worden nadien ook apps uit de App store gehaald in verband met de veiligheid.

De Finder vraagt wat gewennig maar kun je goed tweaken tot en met power setups. Zoek maar eens op Folder Actions Setup.
Show Path Bad, dan weet je ook precies waar je zit?
Het is wat je gewend bent - toen m’n vader overging op een MacBook Pro voor z’n hobby (nadat hij mij jarenlang zag genieten van de mijne) vond hij Finder ook lastig mee te werken: omdat hij Windows gewend was. Alles moest in tree-structures, met handgemaakte shortcuts (“waarom heet dat op macOS ‘alias’?”), ipv een structuur gebaseerd op gebruik*, wat je vaker bij MacOS ziet. Het is gewoon wat je gewend bent, ze zijn ontworpen met verschillende filosofieën, dat moet je maar omarmen.**

* daarmee bedoel ik niet zoals Windows, waar je weer aan het zoeken bent naar C:/Users/USER/AppData/PROG/Local/Roaming/…. (al snap ik prima dat “recents” met alle bestanden bij elkaar a la macOS ook niet bepaald overzichtelijk is).

** Microsoft PowerToys is onmisbaar op Windows, al is het maar om de beste features van Finder in Explorer te hebben. Gebruik dagelijks MacOS privé, Windows en WSL voor werk, thuisserver is OMV op Debian. 4 verschillende file management filosofieën, 4 verschillende taken.
Je kan toch de sidebar aanpassen en die opslaan als template voor elke sessie.
Ik probeer je tekst te begrijpen maar ik kan mij hier echt totaal niet in vinden. Wat je opnoemt qua mappenstructuur in windows is precies zoals macOS is? Folder File Manager installeren is totaal niet nodig.

Heb je een screenshot van Windows wat je mist in macOS?
Ik heb sinds m'n MBP M1 (nu heb ik een M5) Crossover draaien op mn mac en ik moet zeggen dat het qua performance echt niet tegenvalt. Games zoals Cities Skylines I en II draaien als een zonnetje. Voorheen was het altijd wel een gedoe om met Wine of Whiskey een windows game aan de praat te krijgen, maar met Crossover is het me tot nu toe gelukt om alle games werkend en speelbaar te krijgen op m'n MBP M5. Mede dankzij de vele reddit subs/threads krijg ik alles wel aan de praat
Finder doet paar dingen goed, zoals Search. Ook de columns view vind ik heel fijn werken, in andere filemanagers heb ik alleen tree's als alternatief gezien, maar ik vind dat niet altijd even overzichtelijk.

Maar paar dingen is het ook iets te uitgekleed. Wil je een leeg tekstbestand even ergens maken, om die vervolgens te openen en editten? Nee dat kan niet. Je kan beter een tekst editor naar keuze openen, en dan opnieuw naar die map navigeren. Dat is dubbel werk.

Omgekeerd: wil je heel snel even een copy-paste notitie maken? De default text editor vraagt meteen waar je het bestand wilt opslaan. Misschien vanwege het bovenstaande wel. Maar dat wil ik niet. Ik wil alleen een tekstvak waar ik even 2 dingen kan copy-pasten en editten. Hiervoor gebruik ik dan maar een 3rd party editor, zoals VSCode.

Maar goed.. dit euvel heb ik alleen met tekstbestanden. Iets wat ik vaak gebruik maar toch beetje vervelend is. Vroeger kon je met Windows ook een leeg Word/Excel/etc. bestand direct vanuit de filebrowser aanmaken. Vziw werd er dan een lege spreadsheet o.i.d. geinitialiseerd. Opzich handig als je in Excel aan de slag wilt op die plek.. nadeel: als elk bestandsformaat in het "Nieuw bestand" menuutje moet komen, dan verdwijnt het hele idee van een nuttige shortcut (door bomen bos niet meer zien). Want moet dit ook met plaatjes? Archieven? Photoshop projectbestanden? enz.enz.

Hierin snap ik de filosofie van Apple wel, want zij committen volledig aan een bepaalde denkwijze. Legacy en "half af" oplossingen willen ze niet (waar 5 alternatieven op zijn). Toch zou ik het liefst zien dat ze hier iets pragmatischer in zijn, want het zijn net die paar handelingen die zo universeel zijn (vooral op Windows/Linux), waardoor ik die als (nieuwe) Mac gebruiker vaak gaat missen.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 26 april 2026 18:39]

Daarvoor is de "Notities" app op je Mac...... Man werkt met een windows workflow op Mac, daar gaat het al fout.
Mac is niet flexibel in welke workflow je kunt volgen. Dáár gaat het fout 😉
Het gehalte windows pijpers op deze website is immens, ik ga jullie in je eigen sop laten.
Je zit hard vast geroest in windows mindset voor workflow. Dat kan voor velen grote barrière zijn. Is ook. Window heeft dat voor elkaar gekregen door windows OEM koppelverkoop.
Die doel heef macbook Neo. Om overstap inrush en jonge instapper te laten wennen of opgroeien in apple eco systeem en work flow.

Ik heb naast linux ook os2warp en BeOS uitgeprobeerd . Maar van oorspronkelijk van DOS naar windows. En heden ook 3 gens Mac er tussen. Laatste aanschaf w11 game rig. Dayly driver is MAC.
W11 puur voor win exclusive.

Maar OS is opstarten app kiezen of user data en dan zit vooral in de app.
Hmm misschien. Ik heb recent geen mac gebruikt, maar door de jaren heen regelmatig. Het voelde voor mij meer als een inflexibele workflow, dan als een andere workflow...
Dat ik de Finder niet leuk vind is niet zo apart hoor, dat is gewoon een persoonsgebonden gevoelskwestie. Iets voelt lekker aan of niet. Dat heeft niks te maken met wat er rationeel gezien goed is aan de Finder.

Maar goed, ik heb op basis van jouw reactie het woord 'gevoelsmatig' toegevoegd in de tekst van mijn eerste post. Hopelijk is het zo wat duidelijker voor iedereen.

Ik zie het nog even aan wat alternatieve laptops betreft. Tot nu toe neig ik nog het meest naar een Framework laptop met ARM processor, maar dat is mij nog teveel een niche.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 26 april 2026 07:08]

De manier waarop ze de breadcrumbs verstopt hebben is slecht UX design. En nog steeds geen knippen en plakken na al die jaren. Als je een bestand wilt verplaatsen moet je twee vensters openen en slepen.
rechtermuisknop (of ctrl-click) op de folder waar je de gekopieerde bestanden naar toe wilt verplaatsen, en als je dan de 'option' toets indrukt kan je in het menu 'move item here' kiezen ipv paste.
Op de Mac werkt dit inderdaad net even anders. Je begint met Command + C om te kopiëren. Daarna heb je twee opties:
  • Command + V → plakken (vergelijkbaar met Ctrl + V in Windows)
  • Option + Command + V → verplaatsen (vergelijkbaar met knippen/plakken, dus Ctrl + X + Ctrl + V in Windows)
Het verschil is dat je in Windows al bij de eerste actie kiest tussen knippen of kopiëren, terwijl je in macOS pas bij het plakken bepaalt of je iets wilt kopiëren of verplaatsen.

Het voordeel hiervan is dat je tijdens het plakken nog kunt kiezen tussen kopiëren of verplaatsen, zonder dat je de eerste actie opnieuw hoeft uit te voeren.
Ik heb nu de Air M5 en idd finder is vreselijk maar ik heb ook nog geen goed alternatief voor winscp kunnen vinden wat even lekker werkt icm Notepad++.

Daarom draai ik parallels desktop en Windows app in coherence mode, dat werkt perfect en voelt als native.
Forklift? BBEdit? Zijn dit geen prima alternatieven voor WinSCP of Notepad++? Er is meer keuze overigens maar dit bevalt mij (al jaren) prima.
Forklift is betalend.
Dit is nogal persoonlijk / smaakgebonden en over smaak valt niet te twisten. Anderzijds is er een ruime keuze qua teksteditors en (ftp/online/lokale) filemanagers voor macOS.

Maar nu zeg je er iets cruciaals bij: Het moet blijkbaar ook gratis zijn. Dat is iets anders dan dat het er niet is. Ik ben zelf opgevoed met enerzijds de spreekwoordelijke, zuinige Zeeuwse / Hollandse zuinigheid en anderzijds de notie 'alle waar naar zijn geld'. Dat geldt vaak ook voor software. Een paar voorbeelden voor de Mac:

Default Folder kost de eerste keer $35, updates eens in de vijf jaar of zo $20, maar daarmee kun je onder andere door de laatste x-aantal gebruikte mappen 'stappen' op het moment dat je een bestand opent of bewaard. Als je tig keer per dag op verschillende servers en of mappen moet openen / bewaren, scheelt dat elke keer tijd en gedoe.

ReadIris Essentials kost eenmalig €39, maar dan heb je wel een aantal opties, met name OCR die dat van gratis en goedkopere applicaties ontstijgt. Dit maakt hét verschil bij het indexeren van ingescande documenten.

SpamSieve is ook een goed voorbeeld. Kost 40, 50 dollar de eerste keer, 20 voor updates, maar dat is maar eens in de 12 tot 15 jaar. Het is het beste spamfilter dat ik ken. Die gemiddeld paar euro per jaar meer dan waard.
ik gebruik forklift en betaal er niet voor. En nee, het is geen pirated versie.
FileZilla is ook altijd een optie, wel wat controverse bij hun door het bundelen van bloatware, maar je kan die ook installeren zonder.
Die heb ik getest na 5 minuten weer weggehaald ;)
Ja, zelf gebruik ik vaak de terminal voor scp / sftp, of soms ook via midnight commander ( is een TUI)
Filezilla is echt slecht onder macOS.
Cyberduck is een fijne, met veel opties. Gratis en old school Mac, bestaat al vanaf begin 2000. Cryptomator van hen is ook een dikke aanrader voor cloud.
Mijn nieuwe RTX2070 laptop is net zo duur als de MacBook Air, maar de Air heeft geen 2070.
En met het standaard profiel zijn de fans luid, maar ja, de Air heeft geen fans.

Maar de standaard fan profielen bij gaming laptops slaan nergens op. Ik speel liever op medium met 144Hz locked dan dat die 300Hz gaat doen en als een malle gaat draaien.

Ik had een clean install gedaan van mijn oude gaming laptop (voor verkoop) wat een herrie, maar na het installeren van het fan control programma was het weer rustig zoals altijd.

Op mijn nieuwe laptop hetzelfde, herrie, maar na selecteren van 'silent' werkt die gewoon lekker.

Als je een keer een heel zwaar spel wil gaan spelen (met headset op) kun je hem natuurlijk op maximale fan zetten.
Een "control programma" voor je laptop om dat ding een beetje fatsoenlijk te laten presteren.

Klinkt niet als een laptop waar je Linux op moet gaan installeren...
De prestaties zijn goed, maar met standaard instellingen wel erg lawaaierig.

Wellicht kan het ook in de bios aangepast worden, maar ik zie dat er ook opensource of Linux varianten voor zijn.
Met alleen je gebruik van office en lichte videobewerking val je anders precies in de doelgroep van de MacBook Neo. Alles meer is leuk maar extra luxe. Dat geldt ook voor de meeste consumenten en als standaard zakelijke laptop.

Hier hebben we een Neo en ik ben nog steeds onder de indruk. Dezelfde premium Apple bouwkwaliteit, fijn scherm en het werkt sneller als onze Air M1.

Voor een flink lagere prijs. In een tijd van alleen maar hard stijgende prijzen bij alle andere merken.
Ik vertrouw die Neo niet zo. Die wijkt wat mij betreft teveel af van alle andere Macbooks..
Hoezo? Het is een MacBook die niet onderdoet voor de MacBook Air M1.

De Neo is vooral een laptop voor nu. Nu voldoet hij prima voor al het lichte computer werk, inclusief simpel foto's en video's editen. De Neo is een prima instapper voor het Mac ecosysteem. En een betere keuze dan welk Windows alternatief voor hetzelfde geld.

Heb je iets meer te besteden, ga dan voor een MacBook Air M4, deze is nauwelijks duurder maar wel veel toekomstvaster.
Ik heb nu een M3 16/512 als primaire werk laptop. Ik werk met name met meerdere grote Word bestanden (>100 geïllustreerde pagina's. Hiervoor had ik een M1 Air 8/256Mb. En dat liep toch af en toe wel tegen limieten aan. Als ik nu voor budget zou moeten gaan, zou ik een M1 of M2 AIr met 16 Gb RAM kopen. Ik zag bijvoorbeeld net nog een M2 Air 16/1Tb op iBood voor 799. Een veel betere deal dan de Neo.
Ja, een MacBook Air M4 die standaard 16GB RAM heeft is veel beter dan een Neo, die het met de helft moet doen, als je wat meer van je computer vraagt dan de basis. Dat zeg ik ook in mijn reactie.

Maar als je nu genoeg hebt aan een MacBook Air M1 met 8GB RAM, dan zal een Neo ook voldoen.

Ik zou altijd voor de M4 gaan, voor slechts 200 euro meer!
Macbooks werken top, maar zijn duur, beperkt in verscheidenheid van specs, niet upgradebaar, en er valt niet op te gamen.

Windows is dan weer exact het tegenovergestelde, de hardware is precies naar eigen smaak aan te passen, maar windows 11 is echt om te janken geworden, erger mij er ondertussen echt vaak aan.

Moet ik Linux gaan proberen?
Nee. Maar nu wel, klinkt goed. Ga er eens naar kijken, als dit zo goed werkt als ik nu in een paar google searches naar voren kreeg, dan zou ik wel eens de overstap naar een macbook willen maken. Thanks!
Sikarugir (ja, klotenaam) is een gratis alternatief dat eigenlijk dezelfde software als Crossover draait. Apple werkt achter de schermen aan D3DMetal. Ik hoop dat ze dit voortzetten en uiteindelijk met een eigen Proton komen. AAA studios betalen voor ports is leuk maar daarmee kom je nooit op het niveau van Windows.

Vooralsnog werken moderne games veelal nog niet.
Dan is denk ik eerder de vraag: wat houd je tegen?

Wat gebruik je op Windows nog, wat niet gewoon web is, waar geen alternatief voor is, of wat door het werk van Steam/Wine niet werkt op Linux?
Ligt er een beetje of je een die hard online shooter gamer bent.
Maar Geforce now en je kunt eigenlijk alles gewoon prima spelen op een macbook.
Crossover is ook nog een optie.

Zelf game ik voornamelijk op een ps5,
Een MacBook is niet meer duur. De prijzen van MacBooks zijn niet veranderd terwijl de prijzen van Windows laptops enorm gestegen zijn.

Een ThinkPad X1 Carbon met Intel Panther Lake is €3000. Ongeveer even dun, licht en stevig en qua prestaties ook gelijkwaardig. 3x zo duur als een MacBook Air. Elke laptop die geen Lenovo ThinkPad, HP EliteBook of Dell Pro/XPS valt sowieso al af ivm hoog plastic gehalte en ondermaatse bouwkwaliteit.
Niets let je. De lenovo van mijn zoon toet na een eigen reparatie van een gebroken scherm als Linux development laptop. Het ding uit 2021 is bloed snel met Mint. Oké, ik game bijna niet. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat moderne X 86 laptop meer zou bieden dan dit ding.
Ik zal mijn guide geven; de Air volstaat in principe voor iedereen die geen professionele videobewerking doet, en de Neo volstaat in feite voor iedereen die van een windows machine afkomt, spelletjes daargelaten. Zet de Neo naast een windows machine van een paar duizend euro (niet eens een laptop) en vergelijk de snelheid; op de Windows machine heb je meer handelingen nodig en ook meer onderhoud om exact dezelfde taken uit te voeren. Windows heeft ook nog vaak problemen met kleurprofielen ongeacht hoeveel duizend euro je ertegenaan gooit.

De hoeveelheid geheugen boeit niet echt en ook de opslag boeit niet veel als men met clouddiensten werkt. Probeer programma’s zoals Chrome en Google en Microsoft in ieder zoveel mogelijk te mijden voor een soepele ervaring op elk apparaat met een hele lange batterijduur.

Als je alleen Chrome en Microsoft wilt gebruiken dan is een windows laptop beter denk ik, het prijspunt maakt voor mij dan ook niet uit omdat de windows gebruikservaring bij elk prijspunt extreem frustrerend is; bij een goedkoop apparaat valt de schade tenminste mee is mijn redenering.
De keuze 15" Air M5 met wat extra geheugen vs. Macbook Pro 14" M5 (geen achtervoegsel) blijf ik een serieuze vinden. Je krijgt namelijk wel een beter scherm en meer poorten (incl. HDMI) op de Pro.

[ed.] Heb net even lopen speccen, het is weer eventjes terug geweest dat ik dat deed. Een 15" Air vs. 14" Pro met dezelfde specs, komt neer op 180 euro prijsverschil, dat je dus "extra" betaalt voor het scherm en de poorten en net iets meer batterij.

https://www.apple.com/nl/...14-M5,MacBook-Neo-A18-Pro

Echt geen duidelijke afweging, maar gewoon net wat de specifieke gebruiker nodig heeft. Ik neig zelf om de Pro de voorkeur over de Air te geven, maar ik kan me zelfs voorstellen dat voor de individuele gebruiker domweg de vormgeving van de Air de doorslag geeft.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 april 2026 10:36]

De pro’s hebben actieve koeling dus zullen iets langer de prestaties volhouden, echter zijn ze wel iets zwaarder. Maar goed punt, afhankelijk van je toepassing kan extra geheugen zeker handig zijn. Ik kijk persoonlijk nog naar 5 jaar gebruik en dan in gedachten houdend dat na 3 jaar de Macs veel krachtiger zijn weer, reken ik hoeveel ik per dag extra betaal over die 5 jaar voor upgrade x of y, dan valt het soms mee, of niet :P
Chrome en Microsoft vermijden is inderdaad goed voor de batterij duur. Met name Teams is een enorme last voor het hele systeem. Je vraagt je af wat het allemaal doet, want het chatten zelf is niet heel belastend.
Windows werkt echter makkelijker en je hoeft geen nieuw os te leren.
Voor mij (ik werk met beiden) is het als volgt; iedereen die kan schakelen (Windows) kan ook met een automaat rijden (Apple). Niet helemaal hetzelfde echter is het zo dat veel zaken dusdanig simpel in elkaar zitten dat het makkelijker is om over te stappen op Mac, dan andersom. Als Nerd vind ik het echter ‘leuk’ om Windows te gebruiken, als alles eenmaal soepel loopt, alle drivers en software bijgewerkt is en geen enkele update faalt dan voel ik een bepaalde voldoening die Mac mij nog nooit gegeven heeft
Ik heb een paar keer achter een mac met excel moeten werken en het was een drama.
Als dat net zo erg is als voor een Mac met excel moeten werken dan geloof ik dat direct! Volgens mij is de Windows versie in parallels sneller..
Ik vind dat ook leuk, dingen werkend krijgen op allerlei systemen etc, maar sommige zaken zijn belachelijk complex of er is gewoon geen echte, permanent werkende oplossing voor. Of er zijn wel oplossingen, maar die slopen dan weer iets anders.

Enter The Gungeon speelde ik altijd op macOS. Het is er ook voor Linux / Ubuntu (en Windows). Keer een x86 PC gebouwd, EtG erop om de grafische effecten daarop eens te zien, maar met de toetsen-indeling die ik gewend ben, druk je vroeg of laat altijd op een CMD-tab- of CMD-Q-achtige toetscombinatie, waardoor je ongewild het spel verlaat. Er zijn wel trucs voor maar ik heb daar nooit een oplossing voor gevonden die dat helemaal oploste.

Niet dat de Mac 100% perfect is, daar heb ik ook wel eens zoiets, sterker nog daar begrijp ik dan weer niet dat sommige 'lullige' foutjes jaren onopgelost blijven, zoals dat de kolom-indeling van Mail verspringt als je een andere postbus aanklikt, maar bij Ubuntu en Windows kom ik meer van die losse eindjes tegen, die ik niet opgelost krijg. Kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Ik heb al weer wat jaartjes een automaat en je begrijpt eigenlijk niet waarom men in Europa zo lang heeft vastgehouden aan die schakel bakken.

Echt een verademing, schakelen is leuk als je zonder oponthoud zo de snel weg op gaat en geen files tegen komt, helaas is dat niet echt de praktijk.
Als je tweaken leuk vindt, dan is Opdrachten (Shortcuts) op de iPhone of Mac erg flexibel. Voordeel tov Windows en Android is, dat het voor langere tijd blijft werken: OS update of nieuwe iPhone of fabrieksinstellingen? Alle Shortcuts zijn er nog.

Voor iPhone en iPad staat hij in de App Store. Bij MacOS is het een ingebouwde app.

[Reactie gewijzigd door Dakdak op 26 april 2026 23:06]

Zijn er ook macbooks met een ansi-us toetsenbord te koop?
Ja, elke Apple reseller kan je die wel leveren, alleen als je deze bestelt (Engels VS toetsenbord) moet je doorgaans rekening houden met significant langere levertijden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 april 2026 10:38]

Gewoon bij Apple bestellen dat is sowieso beter kwa consumentenrecht en aftersales.
Kijk eens bij Apple. Je kunt voor (bijv.) de Neo kiezen uit een Nederlands toetsenbord, Engels VS en Engels Int. Volgens mij is dat Engels VS toetsenbord wat je wilt.
Ja, kan gewoon bij apple.com geconfigureerd worden. Levertijd was 1 week voor mijn M5 Air.
Ik blijf me verbazen over de prijzen in positieve zin. De m4 is een prima prijs. Nog niet zo heel lang geleden de m3 16gb/256 voor 1300 moeten kopen (paar maand voor de release van de m4).

De m5 ook al een aantal keer voor een leuke prijs tegengekomen.

Overigens meer dan tevreden met de m3!
Zeker, M5 voor 899,- gekocht (Coolblue)
Weet je zeker dat dat een M5 is en geen M4?
Ja natuurlijk, ik gebruik hem hier zelf, M5 2026
Ja was een prijs fout, dat je dat gemist hebt, is uitgebreid op tweakers geweest, veel hebben hun slag geslagen. Het was zelfs op het nieuws geweest haha.
Ja was een prijs fout, dat je dat gemist hebt, is uitgebreid op tweakers geweest, veel hebben hun slag geslagen. Het was zelfs op het nieuws geweest haha.
Wat valt er te lachen?
Gelukkig genoeg in het leven om te lachen, zuurpruim.
Dat heb ik blijkbaar totaal gemist. Heb nu even gezocht, was dat de fout op Coolblue?
Haha ja klopt! Er stonden er uit eindelijk ook echt heel veel op Marktplaats van Coolblue, vroegen de meeste 968,- voor, hadden ze 100,- winst 😂
Een best buy met 256GB disk? IMO niet echt toekomst bestendig.
Ligt beetje aan je workflow. Ik heb recent de M4 air met 256gb gekocht, omdat met mijn vorige laptop met linux nauwelijks boven de 100gb gebruikt kwam na 2 jaar. Maar ik doe er dan ook alleen officewerk/remote development/schrijven/misschien eens runescape erop. Hiernaast maak ik ook veel gebruik van mijn NAS

[Reactie gewijzigd door Quicksoapy op 26 april 2026 08:54]

Ik mis eigenlijk een vergelijking met tweedehands Appels van een paar jaar terug. Heb een paar maanden terug een M1 MBP gekocht voor €650 en dat volstaat voor alles waar je een nieuwe Air voor zou gebruiken. Het is goed voor het milieu en de portemonnee, dus imho de moeite waard om ergens mee te nemen in het artikel.
Klopt, alleen is het de vraag hoe lang die nog ondersteuning heeft. Dat vind ik wel het nadeel van Apple. Op een gegeven moment ontvangt goedwerkende hardware geen updates meer en dan kun je het niet meer veilig gebruiken. Of je moet er Linux oid op zetten, maar daarvoor koop je geen Mac.

Wat me ook opvalt is dat je helemaal geen melding krijgt dat je MacBook geen updates meer krijgt. Hoorde laatst iemand die zijn Apple zo makkelijk vond omdat je updates niet merkt. Nee, hij bleek een 2015 MacBook te hebben met een oude macOS die al jaren geen updates meer krijgt……

Bij Windows was dit tot Windows 11 nooit een issue. Elke pc kreeg forever updates. Dat werd bij Windows 11 dus even anders, maar zal vanaf nu ook wel weer heel lang goed gaan.

Maar een refurbished M1 is inderdaad een goed alternatief. Qua prijs concurreert de Neo er wel erg mee en die heeft in zijn voordeel dat ie nog wel lang updates krijgt.

Ben zelf uiteindelijk vanwege bovenstaande voor de M4 air gegaan :) Als je dan toch al redelijk wat geld aan het uitgeven bent kan die 200 extra voor een m4 air er ook nog wel vanaf. Ook qua uitrusting is die dan net weer iets completer.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 26 april 2026 11:53]

Apart een best buy voor 1600 en het alternatief ervoor 3000 extra!!
Eens, de normale m5 pro leek me een beter alternatief.
Als Daily driver zou ik zonder problemen voor een MacBook Air gaan. Het enige vervelende op dit moment van MacOS is dat alles dichtgetimmerd zit voor externe software. Mooie open source tools zoals darktable, zijn lastig draaiende te krijgen voor mensen die wat minder makkelijk allerlei systeeminstellingen aan moeten passen, al heb ik daar zelf geen problemen mee.

Andere zaken, zoals VS code werken juist weer lekkerder dan onder Linux.

Ik zou zelf niet zo snel voor een Windows laptop meer gaan, gezien alle ellende met win 11 op de werk Lenovo’s.

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 26 april 2026 10:44]

Voor meer vrijheid heb je Homebrew, The Missing Package Manager for macOS (or Linux) :)
Op de dag dat Apple in Nederland standaard Amerikaanse toetsenbord layout gaat verkopen, wil ik wel weer eens kijken naar een MacBook.

Blind typen is gewoon een ramp als je werklaptop een normaal (US) toetsenbord heeft en de Mac thuis een andere layout. Paragraaf-teken waar het aanhalingsteken zit, hoe verzinnen ze het.

Je kunt het via Apple zelf wel regelen (met wat speurwerk), maar daar betaal je altijd de adviesprijs.
Of koop ’m bij een webshop zoals Macvoorminder.nl. Je hebt dan vrijwel altijd een (US-)toetsenbord en betaalt een stuk minder dan de adviesprijs. Dat is in ieder geval waar ik mijn laatste paar MacBooks heb gekocht.
Zet je toetsenbord instellingen op US Amerikaans, als je toch blind typt?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn