Door Willem de Moor en Reinoud Dik

Pas laat nieuwe cpu's en amper gpu's: 2026 wordt een duur tussenjaar

01-01-2026 • 06:00

136

Multipage-opmaak

Terugblik

Niets is zo lastig als de toekomst voorspellen zonder de hulp van een glazen bol, en helaas zijn we net door de voorraad glazen bollen heen. Het is dus lastig te zeggen wanneer de bizar hoge geheugenprijzen van de laatste paar maanden van 2025 weer op een normaal niveau zullen terugkeren in 2026, of misschien zelfs pas in 2027. En wat zal er met Nvidia gebeuren? Barst die AI-bubbel dit jaar, of stijgt de waarde van de 'videokaartenmaker' weer richting de 5 biljoen dit jaar, of gaat het bedrijf nog hoger?

Hoewel vooruitkijken altijd erg lastig is, is terugblikken des te makkelijker. Een gevleugelde Engelse uitspraak luidt niet voor niets: hindsight is always 20/20, of de Nederlandse variant 'achteraf is het mooi wonen'. Informatie over de geheugenprijzen is terug te vinden in ons achtergrondartikel, over het domino-effect op de ssd-prijzen viel ook al eerder te lezen, en de situatie rondom Nvidia is breed uitgemeten.

Onze voorspellingen voor 2025, zoals die te lezen waren in onze vooruitblik van vorig jaar, waren grotendeels een schot in de roos. Zo kwamen de twaalf- en zestienkernige 9900X3D en 9950X3D van AMD beschikbaar, bracht het 'noodlijdende' Intel nog wat processors voor de 1851-socket uit en zagen we een verdubbeling van het aantal laptops met processors van de derde speler op de processormarkt: Qualcomm met de Snapdragons.

Bij de videokaarten kwamen de RTX 5000-kaarten, inclusief (wederom!) smeltende stekkers op de markt, en AMD leerde niet van Nvidia en verprutste ook zijn introductie van de nieuwe generatie kaarten. De RX 9070 en 9070 XT waren slechts korte tijd voor de 'beloofde' prijs te koop, om daarna rap in prijs te stijgen.

Op het gebied van opslag kwam er weer vers bloed in de markt van Gen5-ssd's dankzij de introductie van Phisons E28-controller en de rappe Silicon Motion SM2508. Eind 2025 kwam daar nog een klein schokje bij: Crucial, dat bij menig tweaker in wat voor vorm dan ook in de pc zal hebben gezeten, stopt als consumentenmerk, waarna alleen moederbedrijf Micron doorgaat voor de zakelijke markt.

Genoeg teruggeblikt, het is tijd om naar de toekomst te kijken. Net als in voorgaande jaren blikken we vooruit naar wat 2026 voor ons in petto heeft op het vlak van componenten. We kijken achtereenvolgens naar processors, videokaarten en geheugen, en sluiten af met ssd's, behuizingen en voedingen.

Processors: het vuurwerk komt later

Het nieuwe jaar belooft een spectaculair processorjaar te worden. Helaas ligt het zwaartepunt van de nieuwe desktop-cpu's pas in de tweede helft, of misschien wel het laatste kwartaal van 2026.

AMD

Het is een publiek geheim dat AMD het jaar zal aftrappen met de aankondiging van de Ryzen AI 400-processors voor laptops, met de codenaam Gorgon Point. Helaas gaat het technisch gezien niet om een bijzonder spannende release. Deze serie is een relatief eenvoudige refresh van de Strix Point-chips in de Ryzen AI 300-serie, vergelijkbaar met de Ryzen 7000- en 8000-series in het laptopsegment. Er vallen dus vooral iets hogere klokfrequenties te verwachten.

In desktopland hebben we de inmiddels anderhalf jaar oude Strix Point-chip nog altijd niet gezien; AMD gebruikt die laptopchips altijd voor zijn G-processors met een extra snelle geïntegreerde gpu. De eerste vermeldingen van de Ryzen 9000G-cpu's doken afgelopen zomer al op, maar de release moet ergens in het eerste kwartaal dan eindelijk gaan plaatsvinden. Ook verwachten we een uitbreiding van de Ryzen 9000X3D-lijn. AMD onthulde een tijd geleden al per ongeluk het bestaan van de Ryzen 5 9600X3D en Ryzen 7 9850X3D.

AMD Ryzen 9600X3D op driverpagina
Oeps: AMD toonde zijn Ryzen 5 9600X3D een tijd geleden al op een driverpagina.

Later in het jaar komt er een volledig nieuwe processorgeneratie uit, op basis van de nieuwe Zen 6-architectuur en geproduceerd op TSMC's N2P-procedé. Als AMD zijn traditie trouw blijft, begint het bedrijf met de desktop-cpu's, al is het niet helemaal duidelijk hoe die gaan heten; na Ryzen 9000 zijn de duizendtallen op. Een extra cijfer voor de Ryzen 10000-serie lijkt de meest logische optie, maar AMD zou ook net als voor zijn laptopchips kunnen overstappen op driecijferige modelnummers.

De Zen 6-processors voor desktops worden ontwikkeld onder de codenaam Olympic Ridge en werken in de bestaande socket AM5. Voor het eerst sinds de Ryzen 3000-serie uit 2019 zou AMD het aantal cores in zijn processors gaan verhogen. Het aantal cores per chiplet stijgt van acht naar twaalf, waardoor het topmodel met twee van die chiplets op 24 cores uitkomt. Verder zou de geïntegreerde gpu worden verbeterd en krijgt AMD's nieuwe desktopserie mogelijk voor het eerst een npu aan boord.

Voor 2026 heeft AMD zijn Zen 6-processors op de roadmap staan.
Voor 2026 heeft AMD zijn Zen 6-processors op de roadmap staan.

Intel

Intel begint het jaar met een compleet nieuwe chip, Panther Lake, maar die verschijnt alleen voor laptops. In oktober deelde Intel al veel details over deze nieuwe Core Ultra 300-processors, dus veel verrassingen zullen er niet meer zijn. Panther Lake volgt in feite twee chips op, namelijk Lunar Lake (200V) en Arrow Lake (200U en 200H), en heeft een computetile die op het gloednieuwe Intel 18A-procedé wordt gemaakt. Verder krijgen de chips een Xe3-igpu en een npu met voldoende Tops om te voldoen aan de eisen van Copilot+.

Intel Panther Lake-cpu. Foto: Tweakers
Intel Panther Lake-cpu

Voor desktops komt Intel met een beperkte refresh van de bestaande Arrow Lake-cpu's. Vermoedelijk krijgen alleen de overklokbare K-processors opvolgers, met hogere kloksnelheden en ondersteuning voor sneller geheugen als belangrijkste verbeteringen.

Bij Intel komt het vuurwerk pas aan het einde van het jaar. De Nova Lake-cpu's komen waarschijnlijk op de markt als de Core Ultra 400-serie en gebruiken de nieuwe socket LGA1954, al is de koelerbevestiging daarvan wel compatibel met die voor de bestaande socket LGA1851. Net als bij Arrow Lake zullen de processors uit verschillende tiles bestaan. Of de computetile met daarin de processorcores bij TSMC of bij Intel zelf gebakken zal worden, is nog niet helemaal duidelijk.

Wat de prestaties betreft zouden de Nova Lake-cpu's een grote sprong moeten maken, vooral in multithreaded taken. Het topmodel zou namelijk niet minder dan 52 cores krijgen: 16 P-cores, 32 E-cores en nog eens 4 low-power-E-cores. De overklokbare K-cpu's zouden tot wel 144MB extra cache krijgen als antwoord op AMD's X3D-processors met 3D V-Cache, voor betere prestaties in games. Verder komen de verbeteringen aan de igpu en npu van Panther Lake ook in deze desktopchips terecht.

Gaan we eindelijk andere spelers zien?

In de vooruitblik van vorig jaar speculeerden we al over de entree van nieuwe spelers in de processormarkt. Qualcomm heeft inmiddels een serieus aanbod voor laptops en komt daarvoor in 2026 met een nieuwe Snapdragon X2-serie, waaronder een topmodel met meer cores en een hoger energiegebruik. Op zijn previewevents liet Qualcomm al mini-pc's en all-in-ones met zo'n chip zien, maar producten voor 'echte desktops' lijkt deze chipontwerper vooralsnog niet op de planning te hebben staan.

Er gaan al lange tijd geruchten dat ook Nvidia de consumentenmarkt wil betreden met zijn eigen Arm-processors. Lange tijd werd een release in de zomer van 2025 verwacht, maar dat werd door problemen bij de ontwikkeling uitgesteld naar eind 2026. Als Nvidia's cpu's inderdaad op de markt gaan komen in het nieuwe jaar, start deze 'nieuwe' fabrikant vermoedelijk net als Qualcomm met chips voor laptops.

Een Qualcomm Snapdragon X2-soc
Een Qualcomm Snapdragon X2-soc

Videokaarten: stilte voor de storm?

Waar er bij processors het nodige staat te gebeuren in 2026, blijft het bij videokaarten voor consumenten dit jaar een stuk stiller. De roadmaps voor gpu's zijn de afgelopen generaties al minder druk geworden omdat nieuwe architecturen steeds complexer worden en dus meer tijd en investeringen vragen om te ontwikkelen. Daar komt bij dat AI bij deze bedrijven meer aandacht krijgt omdat hier meer geld valt te verdienen.

De tijd dat we elk jaar een nieuwe gpu-architectuur van Nvidia en ATi/AMD mogen ontvangen, is voorbij. De afgelopen generaties is deze cadans al verschoven naar elke twee jaar en recenter werd dat zelfs nog iets langer. Met alle uitdagingen waar de markt momenteel mee te maken heeft, is de kans dan ook groot dat de consumentenmarkt pas in 2027 een nieuwe generatie videokaarten mag verwachten. Vermoedelijk zullen we in de tweede helft van 2026 al wel wat geruchten voorbij gaan zien komen.

Nvidia GeForce

Bij gebrek aan grote hardwarevernieuwingen voor de consumententak is de RTX 50 Super-serie het grootste hoogtepunt uit het GeForce-kamp, ook al gingen er geruchten dat deze door geheugentekorten geheel zou zijn geannuleerd. Door over te stappen van 2GB- naar 3GB-GDDR7-geheugenchips, zou Nvidia zijn RTX 50-serie van 50 procent meer geheugen voorzien. Deze videokaarten krijgen dan het Super-suffix. Dat betekent dat een RTX 5070 met 12GB vram in zijn Super-variant over 18GB beschikt, terwijl de RTX 5080 met 16GB vram als Super-versie over 24GB beschikt. Volgens de geruchten wordt er geen of hooguit een kleine toename in het aantal actieve rekenkernen op de Supers verwacht. Op de RTX 5070 Super zouden er 6400 kernen actief zijn, tegenover 6144 op de normale RTX 5070. Dat is een toename van net iets meer dan 4 procent, wat in deze Super-line-up zelfs de grootste toename zou zijn ten opzichte van de normale varianten.

samsung gddr7
De vernieuwing voor de RTX 50 Super-serie is de overstap naar GDDR7-geheugenchips met 3GB per stuk in plaats van 2GB.

Nvidia’s volgende architectuur, Rubin, moet de opvolger van de huidige Blackwell-architectuur worden. Zoals gezegd zal deze nieuwe generatie waarschijnlijk pas in 2027 de consumentenmarkt bereiken en in 2026 alleen nog voor AI, datacenters en de zakelijke markt gebruikt worden.

AMD Radeon

Zonder Super-serie van Nvidia is er voor AMD weinig reden om haast te maken met nieuwe videokaarten voor de consumentenmarkt. Net als Nvidia verdient AMD momenteel goed aan de groei van AI, en het bedrijf zal hier prioriteit aan geven boven de consumentenmarkt zolang het geld blijft binnenstromen.

Ook bij AMD is er weinig bekend over nieuwe generaties videokaarten. Wel verwachten we dat AMD als antwoord op eventuele RTX 50 Supers zelf ook varianten van bestaande kaarten zal uitbrengen. De meest voor de hand liggende daarvan is de RX 9070 GRE. Deze kaart is in China al beschikbaar en is in feite een verder uitgeklede RX 9070. De geheugenbus is van 256 naar 192bit teruggebracht, waaraan 12 in plaats van 16GB vram is gekoppeld. Omdat de geheugencontroller in RDNA 4-chips enkel met GDDR6 overweg kan en niet met GDDR7, kan AMD niet dezelfde truc als Nvidia uithalen met 24Gbit-geheugenchips. Tegenover een RTX 5070 Super met 18GB vram zou de RX 9070 GRE met 12GB dan vooral een scherpe prijs als onderscheidende factor moeten hebben.

PlayStation 6 mockup
De nieuwe Radeon gpu-architectuur is misschien als eerste in de aankomende generatie gameconsoles terug te zien.

Over de volgende gpu-architectuur, RDNA 5, is nog weinig bekend. Het zou gaan om een compleet opnieuw ontworpen architectuur waarbij de focus meer op raytracing, upscaling en AI komt te liggen. Ook zou er deze generatie weer een high-end topmodel van AMD komen. Vanwege deze grote wijzigingen zou het zelfs onzeker zijn of de naam RDNA 5 zal zijn; er zou namelijk ook over een andere naam worden nagedacht. Hoewel dezelfde geruchten ook stellen dat deze architectuur nog in 2026 zal worden uitgebracht, is het onduidelijk of dit betrekking heeft op de nieuwe generatie consoles, of op videokaarten voor de consumentenmarkt. Het kan namelijk ook zo zijn dat RDNA 5 eerst verschijnt in de socs van de nieuwe Playstation en Xbox, en pas in 2027 op de desktop verschijnt.

Intel Arc

Waar er bij Nvidia en AMD al weinig op gpu-gebied voor de consumentenmarkt valt te vermelden, is het bij Intel pas echt onzeker wat er op de planning staat. De fabrikant zou volgens bronnen die wij op Computex spraken, zijn Arc B770-videokaart eind 2025 uitbrengen. Dat is niet gebeurd. Op wat vermeldingen in releasenotes van software na is er niets te vernemen over wat de snelste Battlemage-kaart moet worden. De kaart kan dit jaar uiteraard wel worden uitgebracht, maar ook hier spelen de geheugenprijzen en -tekorten een rol. Volgens de geruchten zou de B770 zich kunnen meten met de RTX 4070. Dat is een segment waarin prijzen extra onder druk staan door de geheugentekorten en de relatief lage marges.

Intel Arc B580
Na de release van de Arc B580 en B570 heeft de consumentenmarkt geen nieuwe videokaart van Intel meer ontvangen.

Belangrijker voor de langere termijn van Intels gpu-divisie is Celestial, de volgende architectuur die ook wel Xe3 wordt genoemd. De eerste gpu op basis hiervan is door Intel al aangekondigd, maar dit betreft een datacenterkaart bedoeld voor AI-workloads. Wel heeft Intel bevestigd dat deze Xe3-architectuur ook voor gamingkaarten gebruikt zal gaan worden. Dat een toekomstige Arc C580 of C770 over meer rekenkracht beschikt dan de Arc B580 en B770, ligt erg voor de hand. Voor Intel is het belangrijk om zijn Arc-drivers verder te blijven optimaliseren om de extra rekenkracht van snellere videokaarten goed tot hun recht te laten komen. Met name in games is eerder gebleken dat Arc-kaarten in combinatie met minder snelle processors achterlopen op de GeForce- en Radeon-concurrentie vergeleken met scenario's waarin juist een zeer snelle processor gebruikt wordt.

De donkere wolk boven de pc-markt: AI

Nu we 2026 ingaan, hangt er een donkere wolk boven de pc-markt. Of het nu gaat om nieuwe processors, videokaarten of ssd's, ze bevatten allemaal chips die worden gemaakt in fabrieken waar ook AI-chips van de band rollen. Doordat er enorm veel wordt geïnvesteerd in AI, is de stapel biljetten waarmee AI-bedrijven kunnen wapperen bij chipbakkers als TSMC een stuk dikker dan het budget van gamers en andere hardwareliefhebbers.

Veel bedrijven die pc-chips maken, kunnen ervoor kiezen om hun ingekochte wafercapaciteit niet in te zetten voor consumentenproducten, maar voor AI-chips. Gezien de marges is dat behoorlijk aantrekkelijk. Als de AI-trein in volle vaart doordendert in 2026, zou dat wel eens flink roet in het eten kunnen gooien voor de beschikbaarheid van de nieuwe producten waar we op zitten te wachten.

De afgelopen weken besteedden we daar al veel aandacht aan op Tweakers. Zo zochten we uit waarom juist Nvidia zo kon profiteren van de AI-boom, en beschreven we de opvallende trend waarbij tech- en AI-bedrijven in elkaar investeren. Barst op een gegeven moment de bubbel, of blijven AI-bedrijven in 2026 massaal alle productiecapaciteit van logic- en geheugenchips opkopen? Alleen de tijd zal uitwijzen hoeveel ruimte chipfabrieken dit jaar overhouden om alle mooie, in dit artikel beschreven producten te fabriceren.

Geheugen: prijsexplosies en tekorten

Geheugen domineerde het componentennieuws de laatste maanden van 2025, en niet omdat er baanbrekende nieuwe geheugenmodules of -technieken geïntroduceerd werden. De reden was veel deprimerender: explosieve prijsstijgingen. Nu klinkt 'explosief' vrij heftig en we zouden zo'n term niet snel gebruiken, maar met gemiddelde prijsstijgingen van bijna vier keer de laagste prijzen van vorig jaar, kunnen we moeilijk anders concluderen.

In dit achtergrondverhaal zijn alle prijzen op een rij gezet. De reden voor de prijsstijgingen zijn, zoals we al eerder aanhaalden, voornamelijk een combinatie van grote vraag vanuit AI-datacentra en een tekort aan chips. Dat laatste is dan weer te wijten aan gereduceerde productie wegens lage prijzen eerder in 2025 en een verschuiving van productiecapaciteit naar lucratievere AI-producten zoals HBM.

DDR5-module

Hoe het ook zij, geheugen is schreeuwend duur geworden eind 2025 en de verwachtingen van analisten en fabrikanten stemmen niet bepaald hoopvol. Micron, de geheugenfabrikant die zijn consumentenmerk Crucial volledig aan de wilgen hing om zich op de zakelijke markt te richten, denkt dat de tekorten tot 2027 gaan duren. Ook SK hynix verwacht aan consumenten pas rond 2028 weer op volle sterkte te kunnen leveren en ook TeamGroup denkt dat we de piek van de prijzen pas volgend jaar bereiken. Onderzoeksbureau TechInsights verwacht dat de geheugenprijzen in 2027 wel zullen stabiliseren, maar in 2028 juist verder zullen gaan stijgen.

CAMM2?

Wie nu helemaal klaar is met standaard DDR5-dimms en zijn zinnen gezet heeft op CAMM2-modules, moet ook daar zijn enthousiasme enigszins temperen. Vorig jaar noemden we die modules nog een veelbelovend alternatief, maar behalve een paar cameo's van moederborden die de modules ondersteunen en enkele demomodules van geheugenfabrikanten komt dit alternatief nog niet echt van de grond.

Ssd's: een prijzig tussenjaar

Wat gaat er met ssd's gebeuren? We schreven al een achtergrondartikel over de prijsstijgingen van nandchips, oftewel de opslag in ssd's dus, maar zit er nog ander nieuws in het vat? In 2025 zagen we de opkomst van een nieuwe generatie controllers voor PCIe Gen5-drives: na de bekende Phison E26-drives kwam er meer concurrentie in de vorm van Silicon Motion SM2508-controllers. Drives met die controller aan boord bleken een stuk sneller te presteren dan de 'oude' E26-drives, maar aan de opmars kwam al na slechts zes modellen een eind. Ook Phisons eigen opvolger, de E28-controller, hebben we pas in één ssd 'in het wild' gezien, terwijl die controller in Phisons referentiemodel al halverwege het jaar verscheen. Die ene drive die nu daadwerkelijk te koop is, is Corsairs MP700 PRO XT, die in oktober verscheen.

Meer en sneller

Silicon Motion SM2508-controllerHet zou dus logisch zijn als in 2026 meer drives met zowel de SM2508 als met de E28 op de markt verschijnen. In hoeverre die daadwerkelijk verkocht zullen gaan worden, als nandprijzen nog verder stijgen en die drives meer dan 150 euro per TB gaan kosten, valt te bezien. Hogere snelheden hebben in de praktijk steeds minder effect op het dagelijks gebruik, dus of je een enorme meerprijs dan nog terugziet in de prestaties is twijfelachtig.

Budget-Gen5

Misschien maken juist daarom ook fabrikanten Gen5-controllers die niet puur op snelheid gericht zijn, zoals de E31T van Phison of de SM2504XT van Silicon Motion. Drives met die eerste zijn er inmiddels al wel mondjesmaat, maar de 2504XT hebben we nog niet op de markt gezien. Een cynische reden om dergelijke drives op de markt te brengen, zou zijn om te kunnen claimen dat je drive Gen5 ondersteunt. Een optimistischere lezing zou zijn dat dergelijke drives wel sneller zijn dan Gen4-drives, zonder de thermische problematiek van echt rappe Gen5-drives. Hoe dan ook, het aanbod van nieuwe controllers in Gen5-drives mag nog wel wat groeien en 2026 zou daar een mooi 'tussenjaar' voor zijn.

Tussenjaar

Silicon Motion PCIe 6.0 NeptuneWe noemen 2026 een tussenjaar, want een nieuwe generatie ssd's hoeven we nog niet te verwachten, ook al is de PCIe Gen6-specificatie al sinds 2022 een feit. Voor datacenters zijn inmiddels ook al sinds midden 2025 drives met een Gen6-interface te koop, maar voor consumenten worden die pas over een paar jaar verwacht. In 2026 moeten we het dus met updates voor Gen5- en misschien nog wel Gen4-drives doen. Daarbij moeten ze iets sneller worden, en iets zuiniger, en waarschijnlijk meer dan iets duurder.

Behuizingen en voedingen: meer glas, meer vermogen

Wat er met behuizingen gaat gebeuren, is lastig te voorspellen. Het is een beetje koffiedik kijken, maar we denken dat het behoorlijk veilig is om te zeggen dat de behuizingen met veel glas wel zullen blijven. Die zogenaamde 'aquarium'-kasten zijn de afgelopen jaren populair geworden, en dat zal nog wel even zo blijven. Als zelfbouwer ben je immers trots op je mooie hardware en daar wil je van genieten, zowel in fps als visueel. Dat glas zal wel wat luxer worden, verwachten we: afgelopen jaar zagen we de eerste kasten met gebogen glas verschijnen, en nu dat trucje bekend is, zal dat waarschijnlijk vaker gebruikt gaan worden.

Lian Li O11 Vision ChroomWat inbouwmogelijkheden betreft zal de nadruk waarschijnlijk op uitgebreide koeling, oftewel ruimte voor grote radiators, blijven liggen. Of dat nu in een vrij standaard (e)ATX-behuizing moet, of juist in compactere mATX- of zelfs ITX-kasten, is nog even afwachten. Die kleinere varianten zijn al vaker met uitsterven bedreigd geweest, of in ieder geval op de 'rode lijst' verschenen, maar verdwenen zijn ze nog zeker niet.

Zonder kabels

Of we dat ook voor de diverse implementaties van verborgen kabels, verzameld in 'backconnect' kunnen zeggen, is een andere vraag. Het aanbod van ASUS' BTF-moederborden (5 stuks) , Gigabytes Project Stealth (3 stuks) en MSI's Project Zero (6 borden) komt nog niet echt van de grond. Ondertussen is het aantal behuizingen dat geschikt is voor dergelijke moederborden al uitgegroeid tot bijna driehonderd stuks, dus van een kip-eisituatie kun je inmiddels niet meer spreken.

Voedingen

RTX 5090 12V-2x6Met de nieuwste generaties videokaarten die tot wel 600W verbruiken, worden voedingen met hoge vermogens steeds gangbaarder. En met die kaarten zijn, in ieder geval bij Nvidia-kaarten, nieuwe connectors met laten we zeggen 'wisselend succes' geprobeerd. De 12Vhpwr-stekker kwam, had een 'imagoprobleem', en is alweer op zijn retour. Daarvoor in de plaats kwam de 12V-2x6-kabel als onderdeel van ATX 3.1-voedingen met PCIe Gen 5.1, die robuuster moet zijn. In het afgelopen jaar is het aanbod van dergelijke voedingen flink gegroeid, van minder dan honderd nieuwe in 2024 naar ruim driehonderd in 2025.

Slimme voedingen

Met de niet aflatende energiehonger van videokaarten zullen we meer van dit soort high-end voedingen met hoge vermogens blijven zien. Die hoge vermogens kunnen ook makkelijker hoge rendementen halen, dus waarschijnlijk zullen meer voedingen de hoogste certificaties (van 80Plus of de steeds meer voet aan de grond krijgende Cybernetics) behalen. Bovendien zullen fabrikanten wel een manier vinden om hun voedingen als AI-geschikt aan te prijzen, of dat nu dankzij hun geschiktheid voor 'AI-workstations' is, of omdat er een al dan niet slimme functie op zit, zoals een schermpje dat het uitgegeven vermogen of de temperatuur weergeeft.

Tot slot

2026 belooft een spannend jaar te worden voor componenten. Niet zozeer vanwege de baanbrekende nieuwe producten die op stapel staan – al zullen we alle nieuwe aankondigingen uiteraard op de voet volgen – maar vooral omdat de markt flink onder druk staat. De hoge geheugenprijzen trekken ook andere categorieën mee omhoog; soms omdat ze direct gekoppeld zijn, zoals bij nand, maar ook andere productgroepen worden duurder. De AI-boom stuwt de vraag naar hardware omhoog en door het grote geld dat in die sector omgaat, wordt het voor ons lastig om hardware tegen aantrekkelijke prijzen te bemachtigen. Hoe lang die hausse zal aanhouden is de vraag, maar het is duidelijk dat er betere tijden zijn geweest voor de pc-markt.

Hoe die prijzen zich komend jaar ook gaan ontwikkelen, de redactie blijft alle componenten – of dat nu gaat om processors, videokaarten, ssd's of andere onderdelen – ook in 2026 uitgebreid voor jullie testen.

Redactie: Willem de Moor, Reinoud Dik, Tomas Hochstenbach • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (136)

Sorteer op:

Weergave:

Berichtgeving als deze versterkt het sentiment dat er geen alternatieven beschikbaar zijn. Waarom moet er nog steeds ieder jaar geüpgrade worden? Laptops en desktops van jaren oud kunnen voor de meeste doeleinden nog meerdere jaren mee. Is het dan nooit genoeg geweest met de e-waste stapel? Misschien komt er eindelijk een keer een jaar aan waarin is een beetje nagedacht wordt over het lange termijn gebruik van hardware en software, in plaats van het voortdurend bijdragen aan de doorgeslagen (elektronica) consumptiemaatschappij. De huidige markt, koersen en winsten van de gerelateerde bedrijven zijn ook totaal buiten proporties. Ik begrijp niet dat je dan niet gaat zoeken naar andere opties. Marktplaats en Ebay bieden bergen hardware aan die soms nog krachtiger is dan de nieuwe, tot mid-end, markt.

Wacht gewoon lekker met kopen tot alle bedrijven uitgespeeld zijn. Je wilt echt niet weten wat er dan de tweedehands markt op komt.

Al zullen de fabrikanten in kwestie alles eraan gaan doen om hier een stokje voor te steken vrees ik.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 1 januari 2026 22:11]

Je generaliserende insinuatie richting de consument is absurd. Er 'moet' niet ieder jaar geupgrade worden en dat doen verreweg de meesten dan ook niet. Componenten en systemen worden normaal meerdere jaren gebruikt en wat vervangen wordt gaat in veel gevallen naar anderen, o.a. via de 2e-hands markt, waar velen dan ook gebruik van maken. Maar wat denk je dat er met de prijzen van 2e-hands producten gebeurt als de prijzen van nieuwe producten de pan uit rijzen? Heb je ook maar iets meegekregen van o.a. de scalping-praktijken van GPU's, om maar een voorbeeld te noemen?

Eén van de problemen van deze specifieke markt is dat ontwikkelingen relatief snel gaan en hardware voor bepaalde doeleinden na een paar jaar niet meer voldoet. En je zit hier op een website waar velen beroeps- en/of hobbymatig juist een hoge mate van interesse hebben voor die nieuwste ontwikkelingen. Dat betekent echter niet dat iedereen het geld heeft of het überhaupt zinnig vindt ieder jaar voor honderden, als niet duizenden Euro nieuwe hardware aan te schaffen en de 'oude' hardware klakkeloos op de e-waste stapel gooit.
Misschien komt er eindelijk een keer een jaar aan
Eindelijk? Je hebt het mining-gebeuren en de Covid-jaren blijkbaar niet meegekregen? Om maar niet te spreken van alle andere keren dat de markt te maken heeft gehad met prijsfluctuaties. Je hele reactie geeft aan dat je zelf nul ervaring in deze markt hebt en je laatste regel is wel het meest toondoof omdat huidige omstandigheden precies aangeven dat fabrikanten geen drol om de consument geven als er elders (veel) meer geld te verdienen is.
Volgende keer iets minder selectief reageren?
Je generaliserende insinuatie richting de consument is absurd. Er 'moet' niet ieder jaar geupgrade worden en dat doen verreweg de meesten dan ook niet.
Ik insinueer niets richting de consument. Mijn punt ging over berichtgeving en marktprikkels die het gevoel versterken dat je moet upgraden, en over de structurele e-waste die daaruit voortkomt. Dat jij dat vertaalt naar “jij valt consumenten aan” is jouw interpretatie, niet wat ik schreef.

Ik heb het niet over “de consument” als schuldige, maar ik benoem wel gedrag dat door die prikkels genormaliseerd wordt. In mijn eerste reactie stel ik letterlijk: “Waarom moet er nog steeds ieder jaar geüpgraded worden?” en “Wacht gewoon lekker met kopen”. Dat zijn inderdaad verwachtingen richting koopgedrag, maar als reactie op het narratief en de incentives, niet als moreel oordeel over individuele kopers.
Componenten en systemen worden normaal meerdere jaren gebruikt en wat vervangen wordt gaat in veel gevallen naar anderen, o.a. via de 2e-hands markt, waar velen dan ook gebruik van maken. Maar wat denk je dat er met de prijzen van 2e-hands producten gebeurt als de prijzen van nieuwe producten de pan uit rijzen? Heb je ook maar iets meegekregen van o.a. de scalping-praktijken van GPU's, om maar een voorbeeld te noemen?
Dat er doorstroom is naar de tweedehands markt bestrijd ik niet. Dat tweedehands duurder kan worden als nieuwprijzen oplopen, is ook logisch. Alleen weerlegt dat mijn punt niet. Het bevestigt juist dat marktmechanismen en schaarste “alternatieven” minder toegankelijk kunnen maken. En het GPU-scalping voorbeeld is bovendien een specifiek segment met uitzonderlijke schaarste. Dat zegt weinig over de bredere realiteit dat er voor veel use-cases prima tweedehands hardware beschikbaar is.

Je hebt gelijk dat “ieder jaar” niet letterlijk als gemiddelde geldt voor iedereen. Dat was retorisch bedoeld om het constante upgrade-narratief te benoemen, niet als statistische claim.

Maar het verandert niets aan de kern. Of de cyclus nu 1 jaar is voor een kleine groep, of gemiddeld 3 jaar, het blijft kort in absolute zin gezien wat hardware technisch aankan. En het gaat niet alleen om wat mensen willen, maar om prikkels die dat versnellen.

Mijn argument gaat niet over de exacte semantiek van “ieder jaar”, het gaat over de structurele druk richting snellere vervanging en de e-waste die dat veroorzaakt.
Eén van de problemen van deze specifieke markt is dat ontwikkelingen relatief snel gaan en hardware voor bepaalde doeleinden na een paar jaar niet meer voldoet. En je zit hier op een website waar velen beroeps- en/of hobbymatig juist een hoge mate van interesse hebben voor die nieuwste ontwikkelingen. Dat betekent echter niet dat iedereen het geld heeft of het überhaupt zinnig vindt ieder jaar voor honderden, als niet duizenden Euro nieuwe hardware aan te schaffen en de 'oude' hardware klakkeloos op de e-waste stapel gooit.
Je doet alsof het probleem vooral is dat mensen spullen weggooien. Ik heb het juist over langetermijngebruik van hardware en software. Denk aan support, repareerbaarheid, onderdelen, driver- en OS-beleid. Dat zijn vaak de factoren die bepalen of oudere hardware nog bruikbaar blijft, los van ruwe prestaties.

Je beroept je op “dit is Tweakers, liefhebbers van het nieuwste” en voegt daar meteen aan toe dat “niet iedereen het geld heeft” en dat “de meesten niet jaarlijks upgraden”. Maar dan maak je het argument inhoudelijk leeg. Als die groep liefhebbers echt klein en niche is, dan heeft hun gedrag nauwelijks invloed op de markt en is het irrelevant om het hier als verklaring op te voeren. Als die groep niet niche is en wel degelijk invloed heeft, dan is het juist een relevante factor in de vervangingscyclus en blijft mijn punt over narratief en prikkels gewoon staan. In beide gevallen is “niet iedereen kan het betalen” geen weerlegging.
huidige omstandigheden precies aangeven dat fabrikanten geen drol om de consument geven als er elders (veel) meer geld te verdienen is.
Juist dat “huidige” is het probleem aan je redenering. Als je conclusie alleen op de huidige situatie leunt, dan is dat per definitie kortetermijndenken. Marktprikkels en bedrijfsstrategieën veranderen continu. Dat iets nu zo is, zegt niets over of het over een jaar of twee weer omslaat en er wél agressiever richting consument wordt gestuurd, bijvoorbeeld via kortere supportcycli, beperking van onderdelen/reparatie, of softwarematige lock-in.

Bovendien is “fabrikanten geven niet om de consument” geen weerlegging van mijn punt, maar eerder een bevestiging. Als winstprikkels leidend zijn, dan is het juist logisch dat ze sturen op snellere vervangingscycli en afhankelijkheden, tenzij wetgeving/markt/consument daar tegenwicht aan geeft. Dat is precies waarom langetermijngebruik en alternatieven relevant zijn om te bespreken, ook als de markt vandaag toevallig in een andere fase zit.
Je hebt het mining-gebeuren en de Covid-jaren blijkbaar niet meegekregen? Om maar niet te spreken van alle andere keren dat de markt te maken heeft gehad met prijsfluctuaties.
Die heb ik prima meegekregen. Het is juist een bevestiging dat deze markt keer op keer faalt bij schaarste en hype, en dat consumenten dan de rekening bewust betalen. Precies daarom is het relevant om alternatieven en langetermijngebruik te benoemen.
Heb je ook maar iets meegekregen van o.a. de scalping-praktijken van GPU's, om maar een voorbeeld te noemen?
Je hebt ... met prijsfluctuaties. Je hele reactie geeft aan dat je zelf nul ervaring in deze markt hebt en je laatste regel is wel het meest toondoof
“Je hebt nul ervaring” en “toondoof” zijn geen argumenten. Dat is een poging tot diskwalificatie. Als je inhoudelijk wil reageren, citeer dan een concrete claim van mij en leg uit waarom die feitelijk onjuist is.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 2 januari 2026 11:15]

Volgende keer iets minder selectief reageren?
Hoe bedoel je selectief? Ik reageer op je hele tekst.
Dat jij dat vertaalt naar “jij valt consumenten aan” is jouw interpretatie, niet wat ik schreef.......“Je hebt nul ervaring” en “toondoof” zijn geen argumenten. Dat is een poging tot diskwalificatie. Als je inhoudelijk wil reageren, citeer dan een concrete claim van mij en leg uit waarom die feitelijk onjuist is.
Als iets in mijn ogen 'diskwalificeert' dan is het wel quotes 'vertalen'. "Jij valt consumenten aan" is niet wat ik schreef. Jij gooit echter wel degelijk met generaliseringen die insinueren (wat is wat ik werkelijk zei) dat de consument bepaald gedrag vertoont. Het "nul ervaring" en "toondoof" zijn inderdaad geen argumenten. Het is de conclusie die ik trek na die reeks generaliseringen. Ik reageer ook inhoudelijk op je argumenten en ik heb geen idee waarom ik die per se zou moeten quoten. Dat principe van 'diskwalificeren' door taalgebruik is stupide. We zitten hier niet op Reddit. Ik probeer je niet te beledigen en mijn tekst heeft ook geen 'emotie'. Ik omschrijf simpelweg hoe jouw reactie op mij over komt.
Ik heb het niet over “de consument” als schuldige, maar ik benoem wel gedrag dat door die prikkels genormaliseerd wordt. In mijn eerste reactie stel ik letterlijk: “Waarom moet er nog steeds ieder jaar geüpgraded worden?” en “Wacht gewoon lekker met kopen”.
Niet om beroerd te doen, maar als dat je punt is dan zou het ondertussen duidelijk moeten zijn dat je dat niet al te best verwoordt. Afgezien daarvan geef ik duidelijk aan dat er voor het overgrote deel van de markt geen sprake is van 'normalisering van gedrag' door 'prikkels'.
Je doet alsof het probleem vooral is dat mensen spullen weggooien. Ik heb het juist over langetermijngebruik van hardware en software. Denk aan support, repareerbaarheid, onderdelen, driver- en OS-beleid. Dat zijn vaak de factoren die bepalen of oudere hardware nog bruikbaar blijft, los van ruwe prestaties.
Huh? Ik ben niet degene die het over e-waste heeft en letterlijk de consument aanspreekt met "Ik begrijp niet dat je dan niet gaat zoeken naar andere opties" en daarmee alle voorgaande 'vragen'. Je vermeldt dat "langetermijngebruik" daartussenin en hebt het helemaal niet over support, repareerbaarheid, onderdelen, driver- en OS-beleid en het is er simpelweg niet uit op te maken dat dat richting bedrijven of fabrikanten gericht is.
Het bevestigt juist dat marktmechanismen en schaarste “alternatieven” minder toegankelijk kunnen maken
Ja, dat was één van mijn eigen punten. Jij bent degene die verwijst naar de alternatieven.
Maar dan maak je het argument inhoudelijk leeg. Als die groep liefhebbers echt klein en niche is, dan heeft hun gedrag nauwelijks invloed op de markt en is het irrelevant om het hier als verklaring op te voeren. Als die groep niet niche is en wel degelijk invloed heeft, dan is het juist een relevante factor in de vervangingscyclus en blijft mijn punt over narratief en prikkels gewoon staan.
Door aan te geven dat er een verschil zit tussen interesse en daadwerkelijke aanschaf? Iedere markt die in ontwikkeling is levert 'prikkels' omdat fabrikanten nu eenmaal hun producten willen verkopen en we leven in een maatschappij waarin veel aandacht wordt besteed aan luxe, aan meer, mooier, beter. Maar iedere markt is nog steeds afhankelijk van de klant. Nogmaals; ik reageer op jouw eigen generaliseringen die enkel impliceren dat consumenten daar massaal gehoor aan geven en schijnbaar geen waardebesef of milieuoverwegingen hebben, amper 2e-hands kopen en je hebt het over e-waste zonder blijkbaar te weten dat complete bedrijfsinventarissen een 2e leven hebben, van projecten die gebruikte hardware naar 3e wereldlanden sturen en juist elektronische apparaten veelal gerecycled worden omdat er kostbare grondstoffen in zitten.

Deze specifieke markt doet ook al bijzonder veel op het gebied van backward compatibility, ook al lijkt het soms (vaak) van niet. Maar te veel rigiditeit daarin belemmert ontwikkeling, vooruitgang.
Juist dat “huidige” is het probleem aan je redenering. Als je conclusie alleen op de huidige situatie leunt, dan is dat per definitie kortetermijndenken. Dat iets nu zo is, zegt niets over of het over een jaar of twee....Als winstprikkels leidend zijn, dan is het juist logisch dat ze sturen op snellere vervangingscycli en afhankelijkheden
Ik kan je echt niet meer serieus nemen. Wat nu aan de hand is is niet irrelevant en heeft enorme consequenties voor de lange termijn. Wat over 2 jaar gebeurd heb je als consument amper invloed op. De huidige 'winstprikkel' (de schaarste en enorme prijsverhoging van geheugen) heeft het effect dat die 'vervangingscycli' al ondermijnd wordt. Nvidia heeft de RTX50xx Super versies al uitgesteld tot nader order. Nieuwe consoles die volgens geruchten eind van het jaar misschien zouden komen idem dito, Alles waar geheugen in zit wordt relatief te duur voor de markt. Het leidt tot minder verkopen, een kleinere 2e-hands markt met scheve prijzen enz.. Als over 1 of 2 jaar prijzen weer normaliseren en men weer nieuwe producten gaat kopen is het merendeel van wat op de 2e-hands markt komt ook 1 a 2 jaar ouder en daarmee minder aantrekkelijk.
Die heb ik prima meegekregen. Het is juist een bevestiging dat deze markt keer op keer faalt bij schaarste en hype, en dat consumenten dan de rekening bewust betalen.
Meegekregen, maar niet begrepen dat dat mining gebeuren vele jaren consequenties heeft gehad voor de GPU-markt en er ook voor heeft gezorgd dat 'de consumenten' massaal niet de rekening betaalden maar veel langer met hun GPU deden. En je blijft impliceren dat er alternatieven zijn, terwijl je onderkent dat de 2e-hands prijzen mee schuiven met de markt en oudere hardware misschien niet meer voldoet voor een bepaald doel. Waar dat feitelijk op neer komt is dat mensen die dus niet te veel (ten opzichte van een normale, stabiele situatie) willen betalen voor nieuwe producten volgens jou wel te veel moeten betalen voor gebruikte en technisch misschien 'verouderde' producten of iets dat qua prestaties minder lang voldoet. Wat men niet vlug zal doen tenzij het oude onderdeel of apparaat kapot is.
Precies daarom is het relevant om alternatieven en langetermijngebruik te benoemen.
Om af te sluiten dan; mensen zijn prima op de hoogte van de 2e-hands markt en gebruiken over het algemeen een apparaat zolang het voldoet. Het is niet nodig dat specifiek te benoemen in een periode waarin men min of meer gedwongen of in ieder geval gestimuleerd wordt om goedkopere alternatieven te zoeken of simpelweg langer te doen met een apparaat. Het is een automatisme. Je zegt een punt te maken in die eerste reactie, maar ik zie het niet. Heb je het nu over bedrijven of consumenten, gaat het om 'de consumptiemaatschappij', het milieu, of ben je overal tegen, is alles slecht? Dat is een retorische vraag overigens. Je 2e reactie maakt het niet veel beter. Je lijkt jezelf op punten tegen te spreken en blijft "alternatieven en langetermijngebruik" herhalen alsof dat voor de meeste mensen vreemde concepten zijn, maar lijkt die niet realistisch te kunnen plaatsen in de markt waar we het over hebben.
Als iets in mijn ogen 'diskwalificeert' dan is het wel quotes 'vertalen'. "Jij valt consumenten aan" is niet wat ik schreef. Jij gooit echter wel degelijk met generaliseringen die insinueren (wat is wat ik werkelijk zei) dat de consument bepaald gedrag vertoont. Het "nul ervaring" en "toondoof" zijn inderdaad geen argumenten. Het is de conclusie die ik trek na die reeks generaliseringen. Ik reageer ook inhoudelijk op je argumenten en ik heb geen idee waarom ik die per se zou moeten quoten. Dat principe van 'diskwalificeren' door taalgebruik is stupide. We zitten hier niet op Reddit. Ik probeer je niet te beledigen en mijn tekst heeft ook geen 'emotie'. Ik omschrijf simpelweg hoe jouw reactie op mij over komt.
Wellicht had ik er ook neutraler op moeten reageren, maar misschien kun je jezelf inbeelden dat dit wel degelijk aanvallend overkomt. Het is ook niet relevant t.b.v. de discussie. En natuurlijk gaat een persoon waarmee je dan discussieert zich op de tenen getrapt voelen. Je had het net zo goed achterwegen kunnen laten, over Reddit gesproken.
Niet om beroerd te doen, maar als dat je punt is dan zou het ondertussen duidelijk moeten zijn dat je dat niet al te best verwoordt. Afgezien daarvan geef ik duidelijk aan dat er voor het overgrote deel van de markt geen sprake is van 'normalisering van gedrag' door 'prikkels'.
Goed, ik zal het volgende keer explicieter benoemen.
Door aan te geven dat er een verschil zit tussen interesse en daadwerkelijke aanschaf? Iedere markt die in ontwikkeling is levert 'prikkels' omdat fabrikanten nu eenmaal hun producten willen verkopen en we leven in een maatschappij waarin veel aandacht wordt besteed aan luxe, aan meer, mooier, beter. Maar iedere markt is nog steeds afhankelijk van de klant. Nogmaals; ik reageer op jouw eigen generaliseringen die enkel impliceren dat consumenten daar massaal gehoor aan geven en schijnbaar geen waardebesef of milieuoverwegingen hebben, amper 2e-hands kopen en je hebt het over e-waste zonder blijkbaar te weten dat complete bedrijfsinventarissen een 2e leven hebben, van projecten die gebruikte hardware naar 3e wereldlanden sturen en juist elektronische apparaten veelal gerecycled worden omdat er kostbare grondstoffen in zitten.

Deze specifieke markt doet ook al bijzonder veel op het gebied van backward compatibility, ook al lijkt het soms (vaak) van niet. Maar te veel rigiditeit daarin belemmert ontwikkeling, vooruitgang.
Ik kan je echt niet meer serieus nemen. Wat nu aan de hand is is niet irrelevant en heeft enorme consequenties voor de lange termijn. Wat over 2 jaar gebeurd heb je als consument amper invloed op. De huidige 'winstprikkel' (de schaarste en enorme prijsverhoging van geheugen) heeft het effect dat die 'vervangingscycli' al ondermijnd wordt. Nvidia heeft de RTX50xx Super versies al uitgesteld tot nader order. Nieuwe consoles die volgens geruchten eind van het jaar misschien zouden komen idem dito, Alles waar geheugen in zit wordt relatief te duur voor de markt. Het leidt tot minder verkopen, een kleinere 2e-hands markt met scheve prijzen enz.. Als over 1 of 2 jaar prijzen weer normaliseren en men weer nieuwe producten gaat kopen is het merendeel van wat op de 2e-hands markt komt ook 1 a 2 jaar ouder en daarmee minder aantrekkelijk.
Meegekregen, maar niet begrepen dat dat mining gebeuren vele jaren consequenties heeft gehad voor de GPU-markt en er ook voor heeft gezorgd dat 'de consumenten' massaal niet de rekening betaalden maar veel langer met hun GPU deden. En je blijft impliceren dat er alternatieven zijn, terwijl je onderkent dat de 2e-hands prijzen mee schuiven met de markt en oudere hardware misschien niet meer voldoet voor een bepaald doel. Waar dat feitelijk op neer komt is dat mensen die dus niet te veel (ten opzichte van een normale, stabiele situatie) willen betalen voor nieuwe producten volgens jou wel te veel moeten betalen voor gebruikte en technisch misschien 'verouderde' producten of iets dat qua prestaties minder lang voldoet. Wat men niet vlug zal doen tenzij het oude onderdeel of apparaat kapot is.
Om af te sluiten dan; mensen zijn prima op de hoogte van de 2e-hands markt en gebruiken over het algemeen een apparaat zolang het voldoet. Het is niet nodig dat specifiek te benoemen in een periode waarin men min of meer gedwongen of in ieder geval gestimuleerd wordt om goedkopere alternatieven te zoeken of simpelweg langer te doen met een apparaat. Het is een automatisme. Je zegt een punt te maken in die eerste reactie, maar ik zie het niet. Heb je het nu over bedrijven of consumenten, gaat het om 'de consumptiemaatschappij', het milieu, of ben je overal tegen, is alles slecht? Dat is een retorische vraag overigens. Je 2e reactie maakt het niet veel beter. Je lijkt jezelf op punten tegen te spreken en blijft "alternatieven en langetermijngebruik" herhalen alsof dat voor de meeste mensen vreemde concepten zijn, maar lijkt die niet realistisch te kunnen plaatsen in de markt waar we het over hebben.
Het aanschaffen van tweedehands producten is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Marktplaats staat vol met DDR4 geheugen tegen gestegen, maar nog steeds, lagere tarieven. Ook staan op Marktplaats 3080's en 3090's tegen een relatief laag bedrag. Dat geldt ook zo voor processoren en complete desktop pc's. Ondertussen zie ik zowel online als in mijn omgeving dat velen dit helemaal niet overwegen.

Als de meeste consumenten dus nieuw blijven aanschaffen, ongeacht de marktprijzen (zie de huidige RAM situatie) en op geen enkele manier een signaal durven af te geven (= niet kopen), natuurlijk gaat er dan niets veranderen aan die support, repareerbaarheid, onderdelen, driver- en OS-beleid waar ik het eeder over had. Dan blijft de e-waste stapel groeien, en dat is dus het punt van mijn reactie(s).

Als je dit niet erkent in de high-end markt, kijk dan naar de low-end markt. Daar las ik binnen de reacties van dit artikel ook nog opmerkingen over. In plaats van een nieuwe laptop van 300 euro, kun je er ook voor kiezen om een tweedehands laptop aan te schaffen. Daarvan staan er veel te koop, die véél beter zijn dan laptops rond het eerder benoemde prijspunt. Je kunt vaak zelfs een nieuwe accu aanschaffen en omwisselen.

Het is waar dat momenteel die tweedehands prijzen ook mee stijgen. Het is echter nog steeds voordeliger om tweedehands aan te schaffen. En in mijn originele reactie benoemde ik:
Wacht gewoon lekker met kopen tot alle bedrijven uitgespeeld zijn. Je wilt echt niet weten wat er dan de tweedehands markt op komt.
De tweedehands prijzen zakken dan mee.
Je lijkt jezelf op punten tegen te spreken en blijft "alternatieven en langetermijngebruik" herhalen alsof dat voor de meeste mensen vreemde concepten zijn, maar lijkt die niet realistisch te kunnen plaatsen in de markt waar we het over hebben.
Ik zeg niet dat het hen vreemde concepten zijn, maar het mag duidelijk zijn dat er veel te weinig waarde aan wordt gehecht.
Kunnen jullie lekker met zijn tweeën gaan discussiëren? Dit heeft niets meer met het artikel te maken en maakt dat ik afhaak op de reacties.
Je kunt met de minus aan de bovenkant een reactie an alle onderliggende reacties inklappen.

Ook kan je sorteren op de relevantie op het artikel.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 3 januari 2026 22:06]

De hardwarefabrikanten hoeven niet eens zoveel te doen, laat dat maar aan Microsoft over met de arbitraire systeemeisen voor Windows 11. Ja, er valt iets te zeggen van TPM, bitlocker, secure boot, fatsoenlijke oplossingen voor security bugs in oude processoren etc, maar er zijn ook genoeg scenario's waarbij die zaken helemaal niet zo belangrijk zijn.

En ja, je kunt Windows 11 vaak alsnog installeren, of op een ander OS draaien. Maar vooral zakelijk gezien is dat vaak nauwelijks haalbaar of wenselijk. Ook voor veel digibeten is het niet echt wenselijk (er zullen vast mensen zijn welke direct met Ubuntu of een andere distro aan de slag kunnen, maar er zijn ook genoeg personen welke eindelijk een beetje de weg in Windows kunnen vinden dat weer iets compleet nieuws gewoon niet wenselijk is).

Er is echt enorm veel nog best bruikbare hardware afgeschreven vanwege deze idiote systeemeisen van Windows 11. En daar gaat nu nog een schep bovenop met de belachelijke resources welke allemaal die webview meuk nodig heeft. De niet-tweaker "wil" niet om de 4 a 5 jaar een nieuw systeem kopen, maar vaak is het simpelweg nodig vanwege nieuwe systeemeisen, of omdat nieuwe software dermate veel resources verbruikt dat de oude systemen niet meer vooruit zijn te branden.
Geef me aub even een 2e hands GPU alternatief voor mijn local LLM met veel parameters? dit lijkt een warrig betoog tegen consumentisme in een markt die juist door een hele sterke markteconomie zeer betaalbaar is geworden (en ja, dan is het balen dat de prijzen weer even omhoog gaan)
Geef me aub even een 2e hands GPU alternatief voor mijn local LLM met veel parameters?
Welke grafische kaart heb je momenteel? :P

Is natuurlijk ook geen standaard use-case. Voor de meeste consumenten is dit niet relevant.
dit lijkt een warrig betoog tegen consumentisme in een markt die juist door een hele sterke markteconomie zeer betaalbaar is geworden (en ja, dan is het balen dat de prijzen weer even omhoog gaan)
Het ging mij meer om de berichtgeving rondom de schaarste van nieuwe elektronica. Daarbij zou je wat mij betreft ook in de artikelen kunnen verdiepen op wat er momenteel tweedehands te verkrijgen is en voor welke doeleinden dit voldoet. Ook als consument zou dit vanzelfsprekender kunnen zijn.

Wat mij betreft zijn de prijzen van elektronica veel te laag (even buiten deze stijging om), maar wel met de kanttekening dat je bij meer betalen wat moet terugkrijgen. Denk aan langere driver ondersteuning, gestandaardiseerde en uitwisselbare componenten, etc. Gespecialiseerde elektronica reparatiezaakjes kunnen niet het uurtarief rechtvaardigen als een nieuw apparaat enkele honderden euro's kost.

Ik vind het zonde hoeveel e-waste ontstaat.
Je brengt zelf schaarste en hoge prijzen in verband met tweede hands. Is er schaarste in (grote) geheugenmodules, tweedehands pcs met veel geheugen worden daarmee ook duur.
Er is schaarste in high end videokaarten (en ja die trekken mid-end ook mee), maar tweede hands zijn high performance kaarten ook duur.

Nieuwe Low end computers zijn nauwelijks in prijs veranderd, dus daar is die schaarste nauwelijks aan de hand.

Dus ik ben nog steeds benieuwd hoe je de huidige schaarste denkt op te lossen met 2e hands
Laptops en desktops van jaren oud kunnen voor de meeste doeleinden nog meerdere jaren mee.
Ook dan zul je componenten willen vervangen of upgraden - juist goedkope ram en ssd's maken het aanlokkelijk om je pc/ laptop nog wat langer bruikbaar te houden.

Als die prijzen hoog liggen is het nu misschien interessanter om alles te vervangen om gebruik te maken van de nieuwe functies, en niet met het oude geheugen te blijven zitten.

Op desktops was het upgraden van gpus met high- end 2e hands een een optie - maar er is alleen 2ehands als er anderen upgraden met een compatibele kaart.

[Reactie gewijzigd door mbb op 2 januari 2026 14:15]

Berichtgeving als deze versterkt het sentiment dat er geen alternatieven beschikbaar zijn. Waarom moet er nog steeds ieder jaar geüpgrade worden? Laptops en desktops van jaren oud kunnen voor de meeste doeleinden nog meerdere jaren mee. Is het dan nooit genoeg geweest met de e-waste stapel? Misschien komt er eindelijk een keer een jaar aan waarin is een beetje nagedacht wordt over het lange termijn gebruik van hardware en software, in plaats van het voortdurend bijdragen aan de doorgeslagen (elektronica) consumptiemaatschappij. De huidige markt, koersen en winsten van de gerelateerde bedrijven zijn ook totaal buiten proporties. Ik begrijp niet dat je dan niet gaat zoeken naar andere opties. Marktplaats en Ebay bieden bergen hardware aan die soms nog krachtiger is dan de nieuwe, tot mid-end, markt.

Wacht gewoon lekker met kopen tot alle bedrijven uitgespeeld zijn. Je wilt echt niet weten wat er dan de tweedehands markt op komt.

Al zullen de fabrikanten in kwestie alles eraan gaan doen om hier een stokje voor te steken vrees ik.
Totaal niet aan de orde toch? Pak de pc van een maat van mij. Ik heb voor hem in 2018 een game pc in elkaar gezet met daarin een Intel Core i7-9700K (8 cores/ 8 threads) en een RTX 2080. Helemaal prima, maar ondertussen zijn we 7 jaar verder en is dit voor de huidige games niet meer voldoende. De kast is nog prima te gebruiken (Dark base 700), maar cpu/mobo/ram en gpu zullen vervangen moeten worden. Met ieder jaar upgraden heeft dat niks te maken. Met e-waste eigenlijk ook niet, ongetwijfeld iets/iemand die nog wat gaat doen met het oude platform.

Voor dit soort upgrades zijn de huidige ontwikkelingen vervelend. De 48 GB ram die ik dit jaar voor 180 euro kocht zit nu op 700 euro. Dan kun je gaan wachten, maar wat als dit aan houdt tot 2028? Dan moet deze persoon nóg 3 jaar langer met dit systeem doen. Elk jaar wordt dat lastiger vol te houden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 januari 2026 23:16]

Kunt voor een i9 12 13 14 gen gaan DDR4 die prijzen zijn nog te doen

Heb mijn 64 GB DDR4 voor 157 Euro nog gekocht zelf i9 12900 k 4070 super 12 gb kan parten spelen Na bije toekomst
Dat kan maar in het geval van een 14900K laat je alsnog meteen 40% prestaties in games liggen. Wat zich weer vertaalt in 2-3 jaar minder lang met je systeem kunnen doen.
Gpu is belangrijke factoor ddr 4 en 5 zit niet heel veel verschil in game snelheid nou ja in sommige dan

Maar goed als niet te betalen is tja heb je geen keuze wachten tot het weer stabiliseerd prijzen

Voor nu komen tijd kan het nog prima goede gpu het belangrijkst is maakt het verschil

zelf van 3060 kan niet meer bij benen tegenwoordig na 4070 super was echt wow wat een verschil
De I7-9700K valt volgens mij nog wel prima mee te gamen. Desnoods koop je dan een RTX 3080 / 3090, volgens mij kun je daar wel mee vooruit. Ik speel veel moderne games ook op oudere (nog zwakkere) hardware, ik vermaak me daar ook mee.

Ik zie op Marktplaats ook DDR4 geheugen staan, dat scheelt ook al in de aanschaf.

Maar goed, het hangt natuurlijk ook van de wensen af. Als je alle nieuwste spellen op de hoogste instellingen op 4K wilt spelen, misschien trekt de hardware dat inderdaad niet.
Probleem van de 9700K is dat hij geen hyperthreading heeft en tegenwoordig games graag 12 threads lusten. Ga je de gpu upgraden dan ga je nog meer last krijgen van een cpu bottleneck. Zeker in games als de nieuwe Battlefield.

Dus dan kom ik weer op mijn originele punt. Het systeem is voor iemand anders prima voor midrange gaming dan wel office werk en zal ongetwijfeld daar ook nog wel voor worden ingezet. Maar voor de primaire functie, high-end high fps gaming, is het na 7 jaar tijd om te vervangen. Dat is wat anders dan e-waste en jaarlijks upgraden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 januari 2026 23:43]

Oh man, heb net met behulp van de best-buy en wat advies hier en daar een leuke flinke gaming pc samengesteld. Huidige pctje doet het nog prima maar is nu 6 jaar.
Ik twijfelde over uitstel door de hoge geheugenprijzen (en de komst van de steam machine, wat misschien ook een leuke tijdsbesteding gaat worden)

Afwachten of nu gelijk maar kopen? Dat blijft de vraag cq gok natuurlijk.
Gewoon kopen, als het 50-100 euro duurder is je geheugen, daar lig je nu wakker van. Na morgen en de komende 3-5 jaar geniet je weer van je computer en ben je die 50-100 euro vergeten.
We zullen klagen over de prijzen omdat die eerder veel lager waren.
Maar eigenlijk zijn componenten of pc’s verhoudingsgewijs eigenlijk veel goedkoper geworden.

Mijn vader kocht via een pc privé projecten een Xt voor 3000,- gulden.
Onlangs reageerde iemand nog over een sim van 1MB geheugen, voor honderd gulden, je had er dan twee of beter vier nodig. Klein kapitaaltje in die tijd . Mijn eerste vga monitor koste z’n 1000,- gulden, een Matrox vvga kaart iets van 500,- ,
Helemaal mee eens, mijn vader kocht me mijn eerste PC in 1994, een Pentium 90Mhz, 8 Megabyte RAM, 420 MB Harde schijf en een soundblaster kit + 2x CD-ROM lezer voor..2500 EUR. Vandaag heb je, ondanks de hoge prijzen, een zeer deftige PC voor dat bedrag. Geniet van uw hardware tweakers, beste wensen! ;)
Dat zal 2500,- Gulden geweest zijn denk ik? Direct omgerekend zou dat ~1134 euro zijn, zonder inflatie tussen '94 en nu mee te rekenen.
Zonder inflatie meerekenen zegt dat helemaal niets, is namelijk een gigantische component van 1994 tot nu,
En met inflatie tikt dat nu alweer bijna de 2400 euro aan. Ga je uit van de koopkrachtontwikkeling dan is het wel boven de 2500 euro relatief gezien.
relatief gerzien is de gulden nu meer waard dan de euro, men kon meer kopen voor de gulden toendertijd.
Maar in 2001, met de overgang van gulden naar euro, was het gemiddelde bruto inkomen van een huishouden ongeveer 78.000 gulden. Nu is dat 96.000 euro. In 1994 was dat verschil nog een stuk groter.
Je spreekt van een gezin waarin beide inkomens modaal hebben.

Gezien het Mediaan inkomen 36.000 bruto/jaar is zullen gezinnen waarin beide personen met het modale 46k/ jaar thuiskomen zeer zeldzaam zijn.

Hou er rekening mee dat voor 'modaal' dhr. Verstappen, de volledige bezetting van Ajax en de quote 500 ook meetellen.
Ik had het over het gemiddelde inkomen van huishoudens volgens het CBS. Niet over modale en mediane inkomens. Ik zie nu wel dat ik abusievelijk primair inkomen had genomen en niet bruto inkomen. Daarvan zit het gemiddelde per persoon op 53.800 per jaar en het mediaan op 46.400 per jaar.

En weet je zeker dat je de juiste mediane cijfers hebt? Het mediaan zit doorgaans wel ~10% boven modaal.
Dat was wat er uit het CBS kwam rollen. Mediaan is bijna per definitie lager dan modaal. Als je 10 miljoen mensen van laag naar hoog op rij zet dan is het mediaan het inkomen van nummer 5 miljoen en 5 miljoen en 1.

Laatse cijfers over gemiddeld huishouden zijn van 2022: https://longreads.cbs.nl/materiele-welvaart-in-nederland-2024/inkomen-van-huishoudens/

Maar ook dat is weer het gemiddelde en niet de mediaan, waardoor het getal +/- 81k Bruto/jaar geïnflateerd is door enkelingen. Anders gezegd, als je de inkomens van 14 schoonmakers en 1 piloot combineerd dan kom je redelijk in de buurt van het huidige gemiddelde.
Ik weet wat de mediaan is ja, en het mediane inkomen ligt in Nederland altijd hoger dan het modale inkomen. Het mediane inkomen schommelt zo rond de 90% van het gemiddelde inkomen.
Daar geef je anders geen blijk van. Mediaan was in 2023 36k en modaal was in dat jaar 41.5k. Recenter kan ik die 2 even niet vinden.

Maar voor Modaal om modaal te zijn en gemiddeld om gemiddeld te zijn moet simpelweg meer dan de helft minder dan modaal of gemiddeld verdienen. Simpelweg omdat de uitschieters boven modaal veel verder daan dan de uitschieters onder modaal. Het is niet mogelijk om een negatief jaarinkomen te hebben.

Maar laten we maar ophouden, hier komen we niet uit.
Hier vindt je recentere cijfers trouwens: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83932NED/table

Volgens mij loopt onze discussie ook wat scheef omdat je niet doorhebt wat een modaal inkomen is? Een modaal inkomen is een puur beleidsmatige definitie die is vastgesteld op 79% van het gemiddelde inkomen. Het idee was dat als je beleid maakt met als uitgangspunt dat het goed vertoeven is met een modaal inkomens dat dan een (kleine) meerderheid van de Nederlanders het goed heeft. Zakt de mediaan onder het modaal dan zou de definitie van modaal aangepast moeten worden. Modaal is specifiek voor één inkomen, het is niet ontworpen voor huishoudinkomens.
Met 2,5% gemiddeld is dat 2400 euro.
Helaas. Deze set (met 813MB HDD, 4xspeed CDROM en (hou je vast!) 15"CRT scherm) was in aug 1995 nog steeds 4000 gulden! Dat is 1815 Euro, ofwel 3527 Euro naar 2025 geld.
Dan heeft je vader je destijds een zeer deftige pc gekocht, die pentium kwam dat jaar pas uit! En 2x cdrom, gewoon omdat het kon oid?

Ik heb iets later een dx2 66 met 1x cdrom, een sb kloon, wel 8mb ram en ook iets van 400gn hdd gekocht, met svga scherm. Voor iets van 1500 gulden. Middels de folderwijk die ik had, mijn ouders peinsden er niet over de 512kb 4.77mhz xt met hercules te vervangen die ik toen had.
Dat waren guldens, pc,s in die tijd waren niet zo duur, pentium 90 was in die tijd high end dat kun je vergelijken met een Intel core Ultra 9 van nu.

De meeste zaten nog op 386 of 486 met 4mb ram max.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 januari 2026 14:03]

486 er met 4 mb intern geheugen plus een crt monitor erbij van digital svga daar heeft mijn vader 3500 gulden voor betaald.software: ms dos 6.0 met windows 3.0 erbij.Met origineel dos 4.1 erbij met de originele systeem schijven.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 2 januari 2026 00:40]

Dat was dan wel een top 486 met L2 cache.
Vermoedelijk al een DX4.

Ik doel op de 486SX.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 2 januari 2026 15:53]

Nee het was een dx2 486 processor.Op 66 mhz.het dubbele van de sx toendertijd.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 2 januari 2026 19:04]

1994 ... 2500 EUR.
Wist niet dat we toen al euro's hadden. :+
Dan nog heb je voor dat bedrag omgerekend naar euro’s een deftige PC 🤡
Maar toen was dat ook een deftige pc, een jaar later was pas de 120Mhz beschikbaar.
Ja als je dat naar euro,s terug rekend heb je een mooi systeempje voor.Dus een goed systeem was vroeger ook al duur.
Je vader was zijn tijd ver vooruit.

Want hij was de enige in de wereld die kon betalen in 1994 met euro's;)
Technolgie was nog niet zo heel ver Eerste generatie dvd spelers koste ook een fortuin


Deze ram prijzen is gewoon bewuste keuze In zetten op A.I productie voor de gewone mensen laag houden
Tja dat kun je van alles wel zeggen als je maar lang genoeg terug gaat.

Feit blijft dat nog maar een paar maandjes geleden geheugen goed te betalen was en nu niet meer. Daar klagen mensen (terecht) om.
Op Reddit hadden ze gisteren een link naar een artikel op 'newsis' waarin stond dat in 2026 de prijs voor een 5090 omhoog gaat van $2000 naar $5000. Dus PC gaming wordt in het algemeen een tikje duurder. Blij dat ik net een nieuwe PC heb gekocht voor het zo idioot werd!
die prijzen van dat geheugen vind ik ook niet normaal.
Ben benieuwd of dit invloed op de inflatie gaat hebben. Ram zit overal in.

Normaal dalen electronica kosten ( Moores law) en compenseren ze een deel van de prijsstijging van andere producten. Nu komt het er juist bovenop.

En computers zijn een groot deel van ons leven gaan uitmaken

. Maar misschien zitten ze niet in het ' mandje' dat economen gebruiken om de inflatie te definiëren/ vast te stellen.
Je mag de jaren van voor dat pc's gemeengoed waren niet vergelijken, want toen moest de industrie zich nog opschalen. Wat nu gebeurt is het tegenovergestelde: de industrie die zich massaal afkeert van de consumentenmarkt en al haar productiecapaciteit ervoor weghaalt om elders nóg meer te gaan verdienen
Dat klagen is wel terecht.

De prijzen zijn enorm gestegen, maar de productiekosten zijn gelijk gebleven.
Dat voelt voelt niet heel prettig.
De prijzen zijn enorm gestegen, maar de productiekosten zijn gelijk gebleven.
Dat voelt voelt niet heel prettig.
Economie 101....
Het is een mix van prijsstijgingen, maar ook met minder tevreden zijn.

Vroeger hadden we videokaarten van €100 in het instapsegment. Maar daarop kon je misschien maar twee jaar nieuwe games spelen, en de frame rate lag dan niet hoger dan 30fps op medium / low instellingen.

In contrast, ik zie nú pas dat nieuwe renderers ontwikkeld worden die fundamenteel incompatible zijn met GPU’s van vóór 2020. Voor mainstream game engines is die sprong zelfs nog lang niet in zicht.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 januari 2026 10:14]

Maar eigenlijk zijn componenten of pc’s verhoudingsgewijs eigenlijk veel goedkoper geworden.
Ja en nee. Een vergelijking met meer dan 20 jaar geleden is al helemaal niet zinnig. Sowieso zijn de producten zelf enorm veranderd maar er zijn ook enorme verschillen in productietechnieken, productieaantallen, het aantal producenten die concurreren, enz.. Ook de frequentie waarin de consument onderdelen wil of moet vervangen is veranderd, mede omdat het bij een upgrade nooit maar 1 onderdeel betreft. Daardoor heeft omrekenen van guldens naar Euro of het verrekenen van inflatie ook geen nut.

Afgezien daarvan zijn 'goedkoop' en 'duur' relatieve termen en niet alleen relatief ten opzichte van hetzelfde onderdeel of apparaat maar ook relatief t.o.v. je inkomsten en alle andere dingen waar je geld aan uit kunt geven. En niet in de laatste plaats heeft iedereen een 'gevoel' voor wat een een ding dat iets doet mag kosten. Nieuwe GPU's en bijv. consoles worden waarschijnlijk uitgesteld omdat de prijzen voor geheugen die dingen zo duur gaan maken dat de gemiddelde consument ze niet zal willen.

Het enige realistische wat je wel kan doen is enigszins bepalen wat onder normale omstandigheden de huidige prijs op dit moment zou moeten zijn en wat die prijs werkelijk is door bijv. een gebrek aan concurrentie, schaarste of overschot, zoals we bij GPU's en nu DRAM zien en dan individueel afwegen of het product de prijs waard is.
Wat je eigenlijk ook nog mee moet nemen in zo'n vergelijking is de waarde van een PC nu en toen. Nu is het zo'n beetje het hart van je leven en huis. Toen had je nog een PC hoek war je ging "computeren".
Dat zal wel de smartphone zijn en niet de computer of laptop.
Ja en precies dat dus.
Dit is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking, daar destijds de computermarkt nog in de kinderschoenen stond en nu intussen wel volwassen is. Verhoudingsgewijs zijn componenten zeker wel duurder geworden dan slechts een aantal jaren geleden, ná correctie voor inflatie welteverstaan. Vooral wat geheugen betreft, dankzij de opmars van LLMs.
Op die manier kun je alles wel recht redeneren. Feit is gewoon dat er op dit moment een gigantische AI bubbel is waarvan niemand kan voorspellen wanneer die gaat klappen.
Dit kan je echt niet met elkaar vergelijken. Dat was toen nog een nieuwe en opkomende technologie. Die is door de jaren zo met massa geproduceerd dat de prijzen flink zijn afgenomen. Nu heb je een product wat goed te betalen was voor bijna iedereen, waar iedereen afhankelijk van is, wat ineens extreem veel duurder wordt.
Kan wel wezen, maar een nieuwe pc kost voor heel veel mensen nog steeds veel geld. Als daar minimaal een paar honderd bij op komt is dat serieus geld.
Dan had jouw vader nog een koopje. Onze eerste PC heeft mijn vader destijds voor 9000 gulden gekocht. Met specs waar je nu om lacht en waar je toen ook niet zo heel veel mee kon maar dat kwam meer omdat er niet zoveel nuttige software was.
Omdat de markt toen nog veel kleiner was moesten producenten veel hogere winstmarges rekenen omat het verkoop volume veel kleiner lag. Koelkasten en wasmachines waren aan het begin ook enkel voor de rijke mensen, net als televisies. Een kitje DDR5 RAM is in een paar maanden tijd 300% duurder geworden, ik vind dat mensen wel recht hebben om te klagen, vooral als je kijkt wat de reden is voor die prijs stijgingen.
Zijn die geheugenmodules of videokaarten ooit verviervoudigd qua prijs in een tijdsbestek van 2 maand?
Zal je het antwoord geven, aangezien ik die tijd zelf ook meegemaakt heb, nee dat is nog nooit gebeurd.

Zelfs in de cryptohype tijdens corona was het niet zo gek.
Nee volgens mij nooit , in het verleden betaalde je altijd heel veel voor geheugen. En volgens mij staat er in het artikel dat de prijs drie keer over de kop is gegaan.
Maar die vier keer is misschien nog wel mogelijk in de toekomst.
Mijn geheugen bankjes, Ddr5-6000 3 maand geleden gekocht voor iets van 210 64GB gaat nu voor over de 900.
Die 4x grens zijn we echt wel over intussen
Mijn zoontje baalt al een stekker is al een jaar al zijn zakgeld opzij aan het leggen, gaat de hele familie af om klusjes te doen zodat hij na zijn verjaardag een pc kon bouwen. Hadden uitgerekend dat hij rond de €1000 bij elkaar zou helbben. Mooi bedrag om de 1080p pc van de best buy guide te bouwen .. om er nu achter te komen dat die rond de €1300 zit.

behoorlijk bizar die prijs stijgingen
Wellicht creatief blijven, videokaart 2e hands een goede halen. Daar bespaar je het meeste op. Kan je de rest nieuw kopen.

Beste wensen voor 2026 (allemaal)!
Dat is inderdaad nog een optie. Goed om daar nog even naar te kijken inderdaad
Wat nu het meeste bespaart is denk ik een tweedehands PC met DDR4 RAM, Ryzen 7 5800X en AM4 moederbord. Met RTX 3070 Ti kost dat rond de 750,- daar kan je met de huidige nieuwprijzen echt niet aan tippen.
Dat besparen op een 2e hands gpu valt tegenwoordig ook vies tegen, ja je bespaart wat centen maar op prestaties ga je er niet meer op vooruit tegenwoordig. Ook voor degelijke 2e hands gpu's liggen de prijzen vrij hoog tegenwoordig. Ik heb mijn oude rx6600XT 2+ jaar geleden tweedehands gekocht voor 200 euro, daar kan ik vandaag nog 150 euro voor krijgen, dat vind ik een erg lage afschrijving voor zo'n oude gpu.
Ja idd de bste wensen allemaal of is daar een ander topic over in een andre gedeelte van de website?
Persoonlijk zou ik zodra hij die €1000 dan heeft die andere €300 gewoon bijleggen maar dat ben ik. O-)
Haha ja daar hebben mijn vrouw en ik het ook al over gehad .

Jij ook de beste wensen
Gun hem die 300 euro gewoon
In mijn huidige build is alles up to date om de komende jaren vooruit te kunnen. Alleen de voeding en de GPU. Ik vraag mij af of het verstandig is om mijn 6800XT nog te upgraden naar een 9070XT of 5070TI, en of ik dan de Corsair 850 watt ook moet vervangen.
Kan makkelijk op een 850W.

Draai een 5080 met 7950X op 850W.
Jawel, ik doelde er alleen meer op dat mijn voeding niet beschikt over aansluitingen voor die nieuwe GPU connector.
Jawel, ik doelde er alleen meer op dat mijn voeding niet beschikt over aansluitingen voor die nieuwe GPU connector.
Ik heb min 6900XT vervangen door een 9070XT en kon gewoon twee 8-pin PCIe aansluitingen gebruiken. Op mijn Corsair 850 psu.
Ik heb een 7900xtx met een 7800x3d en 850 watt voeding loopt als een zonnetje
Is ook niet nodig, kan gewoon via een verloopje, heb ik ook.
De RX 9070XT hebben meestal 3 keer een 8 pins PCIe aansluiting en ik draai hem nu met een 750 watt voeding, heb hem met 2 PCIe kabels vanaf de voeding aangesloten waarbij 1 kabel gespitst wordt. Gaat dikke prima.
Als je nog zwaarder gaat met je videokaart dan zal je een andere voeding moeten kopen maar voor die moet die voeding voldoen.
Wat is er mis met de 6800XT dan? :p Heb die hier ook draaien, loopt als een zonnetje en kan volgens mij zeker nog 2-3 jaar verder.
Jammer ik heb een hoop gespaard om een nieuwe game pc te kunnen bouwen. Helaas ben ik dan toch tot de conclusie, gekomen nog een jaar of anderhalf te wachten.
Dan kan je doorsparen voor een nog betere systeem
Ja eventueel, voor een Zen 6 gelijk dan maar. Tegen die tijd zal de RTX5080 wel goedkoper zijn vermoed ik of juist niet het blijft een gok. 😅

Vergeet wat ik heb gezegd: nieuws: Gerucht: Nvidia wil prijs van RTX 5090 geleidelijk verhogen naar 5000 dollar

[Reactie gewijzigd door HorrorArchivist op 1 januari 2026 10:03]

Dat is echt absurd. Dat wij dat blijven kopen. Blijkbaar hebben we toch geld zat. Anders was dit echt wel anders
Ja voor mij is dit juist een teken om het gewoon niet meer te doen. Een console, is dan toch de beste keuze. Tenzij je er moeiteloos €4000 tegen aan kan gooien.
Consoles zijn een stuk goedkoper ja, maar ook een stuk minder krachtig. Ik snap niet dat je consoles vergelijkt met het topsegment van GPUs. Als je een PC bouwt die vergelijkbare kracht hebben als consoles, is het echt niet 4000 euro... zeker als je tweedehands onderdelen gebruikt, kan je makkelijk een PC bouwen/kopen die erg vergelijkbaar is met consoles, zowel aangaande prijs als prestaties. Misschien dat de PC het eerste jaar wat duurder is, maar daarna loop je de kosten van een console makkelijk in doordat je op PC niet hoeft te betalen voor online, je alle accessoires kunt gebruiken die je maar wilt, de games (veel) goedkoper zijn en omdat je elk onderdeel individueel kunt vervangen wanneer nodig i.p.v. dat je zoals bij consoles dat hele ding om de zoveel jaar moet vervangen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik kan nu al 2 onderdelen bedenken dat me al in totaal 1000€ kost. Gaming moet wel leuk blijven en dat is precies, wat een console wel kan bereiken voor minder geld tuurlijk lever je daar wat voor in maar grafisch, merk ik dat niet zo erg meer als dat we dat vroeger deden.

[Reactie gewijzigd door HorrorArchivist op 1 januari 2026 20:34]

Let wel dat dit een 5090 is. Dat is een GPU waarvan NVIDIA weet dat deze niet door de gemiddelde consument wordt gekocht omdat deze op de markt kwam met een MSRP van 2000 euro, vervolgens voor rond de 3000 euro(en zelfs meer) al wordt verkocht.

Nvidia heeft gezien dat de gemiddelde RTX 5090 koper dit accepteerd, mogelijk omdat deze mensen geld zat hebben of omdat ze de rekenkracht ergesn voor nodig hebben dat niet alleen gaming is en een 5090 een beter alternatief is dan rond de 10.000 euro uitgeven aan een RTX PRO 6000. Ik verwacht dat de 5080 daarom niet ineens een 2 tot 3X in waarde omhoog gaat door een MSRP verandering.

Buiten dat als je nu een GPU wilt kopen, dan is de 5070 TI een veel betere optie dan een 5080 je krijgt nogsteeds 16GB aan VRAM en is een stuk goedkoper dan een 5080, als ik kijk naar de goedkoopste 5070 TI van 779 euro maakt dat de 5070 TI 24%* goedkoper met de huidige prijzen voor 13% prestatie verschil.

Daarom zou ik ten zeerste de 5070 TI aanbevelen.
Of een 5080 Super als deze de zelfde verkoopprijs houd als de 5080.
Maar de huidige 5080 is een beetje... nutteloos.

*Note: Ik heb de berekening alst volgt gedaan: 779/1021 = 0,76
Mocht die verkeerd zijn... wat kan... even omgedraaid!: 1021/779 = 1,31
Bedankt voor je hulp dat word zeer gewaardeerd. Ik zal de 5070 TI zeker in overweging nemen. Maar op dit moment vermoed ik dat een nieuwe pc bouwen niet slim is. Misschien als er goede acties, zijn voor hardware zeker als het gaat om ram geheugen en een nvme module.
Moet je kijken hoeveel geld we hadden gehad als we dat vanaf het begin van de PC hadden gedaan 😁
doorsparen zodat je het ultieme systeem kan kopen.of althans dat het naar jouw verwachtingen voldoed.
Tja, ik heb net alles voor mijn nieuwe build in huis gehaald en een paar onderdelen zijn nog onderweg. Op een gegeven moment loop je gewoon keihard tegen beperkingen van je oude systeem aan. ,aar die was dan inmiddels ook echt wel 10 jaar oud. Maar het deed pijn in mijn portomonee om toch gelijk maar voldoende geheugen te bestellen

[Reactie gewijzigd door asset185 op 1 januari 2026 09:23]

Als je 10 jaar met je PC gedaan hebt, dan heb je meer geld bespaard al dan de meeste mensen.
En ik had nog meer bespaard als ik het eerder gedaan had. Maar ja, je weet nu eenmaal niet alles van te voren.
Ik vraag me af wat dit voor de verkopen voor standaard consumenten gaat doen. Wie gaat er nu iets nieuws kopen met de huidige markt. Alleen degenen met serieus geld teveel en mensen die geen keuze hebben omdat hun systeem echt kapot is bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door m-a-r-t-1 op 1 januari 2026 09:23]

Ik denk dat de consumenten pc markt een hele serieuze klap gaat krijgen de komende 2 jaar (op de grote vendors na, die ook zakelijk leveren na). Niet alleen door de absurde geheugen prijzen maar ook omdat het midden segment vh GPU aanbod qua prestaties behoorlijk stil staat. Een 5 jaar oude RX 6800(XT) is momenteel een goede keuze voor een middenmoter. Ik vermoed dat dat zal leiden tot een nieuwe faillisement golf in computerwinkelland (wat op de lange termin ook weer prijsopdrijvend werkt), uitstel van het lanceren vd nieuw CPU architectuur door zowel AMD als Intel tot in 2027 en ook een terugslag in de verkopen in de console en mini-pc markt.
Mocht de AI bubbel barsten dan is de productie capaciteit ook nog niet 1-2-3 omgeschakeld en zullen een heel hoop producenten door alle investeringen in de AI hype ook in de problemen komen
Ik koop niets meer op het moment. Ik weiger miljardairs rijker te maken met nergens op gebaseerde woekerprijzen.
Niet alles is slecht geprijst, laatst nog een 9070XT gekocht voor 570 euro ( gigabyte cashback actie), dat is een aardige gpu voor die prijs.
Dat is dan jouw keus toch, genoeg andere die wel lekker wat diks bouwen als ze dat nog niet hebben.
Vooral doen. En niet vergeten te klagen dat alles over twee jaar nog veel duurder is allemaal.
In het algemeen wordt het duurder. Niet alleen als tussenjaar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn