Door , , reacties: 167, views: 67.462 •

Gratis abo

Voor wie niet per se op het geld zit te wachten dat uit de verkoop van goud of voorwerpen voortkomt, is er nog een optie om geld te bewaren binnen het Battle.net-account. Het verdiende bedrag kan dan worden gebruikt voor alles wat er binnen Battle.net te koop is. In theorie kun je dus je maandelijkse WoW-abonnement verdienen door veel Diablo III te spelen en voorwerpen of goud te verkopen. Je kunt natuurlijk ook sparen tot je genoeg hebt voor een complete game. In de toekomst kun je er wellicht zelfs t-shirts of action figures voor kopen.

Diablo III - Auction House - bieden in dollarsDiablo III - Auction House - bieden in GoldDiablo III - Auction House - Verkopen in dollarsDiablo III - Auction House - Verkopen in GoudDiablo III - Auction House - Verkocht voor GoudDiablo III - Auction House - Zoeken voorwerp voor dollarsDiablo III - Auction House - Te koop voor dollars

* Battle.net

Tijdens de presentatie die we over het Auction House kregen, ging Blizzard ook nog kort in op Battle.net, de portal waarin alle Blizzard-games zijn gebundeld. Uiteraard krijgt ook Diablo III ondersteuning voor Battle.net, op een manier die nog het meest doet denken aan die voor StarCraft II. Dat wil zeggen dat je ook voor het spelen van Diablo III altijd online moet zijn, zelfs als je enkel de campagne speelt. Daar krijg je echter wel wat voor terug. Zo is er de chatfunctie van Battle.net, waarmee je kunt communiceren met vrienden die Diablo III, StarCraft II of World of Warcraft aan het spelen zijn. Buiten Diablo III om communiceren kan alleen op basis van het door Blizzard gehanteerde RealID, wat inhoudt dat je de voornaam en achternaam en het mailadres moet weten van degene waar je mee wilt communiceren. Op deze manier ingame chatten kan al tussen spelers van WoW en SC2.

Bovendien wordt je voortgang online opgeslagen, wat wil zeggen dat je op elke pc waarop Diablo III is geïnstalleerd, kunt inloggen en verder kunt spelen. De koppeling met Battle.net is echter vooral handig voor de multiplayer-opties van het spel. Zo kun je mensen uit je RealID-vriendenlijst uitnodigen voor co-op, waarbij de gast naadloos wordt ingepast. Het character van je vriend staat opeens naast je en kan met je mee op avontuur. Dat avontuur wordt al even naadloos aangepast aan de nieuwe situatie, zodat het ook met twee spelers nog spannend is. Uiteraard kun je ook samenspelen met spelers die je niet kent. Er komt een matchmaking-systeem waarin je spelers kunt zoeken die hetzelfde stuk willen doorlopen.

* Tegen elkaar

Iets dergelijks komt er voor het Player versus Player-gedeelte van het spel. PvP in Diablo III is enkel bedoeld voor teams, dus je kunt zowel op zoek naar medestanders als naar tegenstanders. Bij de zoektocht naar tegenstanders wordt uiteraard rekening gehouden met het niveau van de spelers in de groep. Op Battle.net worden je prestaties bijgehouden. Die worden verzameld op je eigen Banner Page, en deze pagina kun je ook van alle andere spelers opvragen. Op de pagina is je character te zien, naast een banier dat je prestaties weergeeft. Zo is aan de banier te zien welke achievements je hebt behaald, of je de campagne hebt uitgespeeld en op welke moeilijkheidsgraad. Ook voor co-op en PvP zijn onderdelen opgenomen in de Banner. Het is echter niet mogelijk om de volledige uitrusting van een ander character te bekijken, zoals dat wel in WoW kan.

Diablo III - InterfaceDiablo III - InterfaceDiablo III - InterfaceDiablo III - InterfaceDiablo III - InterfaceDiablo III - InterfaceDiablo III - Interface

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.