Games en consoles: next gen komt, current gen piekt

Persoonlijke favorieten

Hoewel de redactie van Tweakers geen games van het jaar kiest, want daar hebben we immers de Gouden Steeksleutels voor, hebben ook gameredacteuren natuurlijk hun favoriete games. Dat zijn niet per definitie de games die de hoogste cijfers kregen, want persoonlijke voorkeuren sluiten niet altijd aan bij de beoordeling van de kwaliteit van een game. Zo kreeg Beyond: Two Souls een redelijk bescheiden beoordeling, maar toch duikt het spel op in Pauls persoonlijke top drie.

Dan was er natuurlijk ook nog de 'console-oorlog' die met het uitblijven van de release van de Xbox One eigenlijk nog geen fatsoenlijk einde heeft gekregen. Tweakers heeft beide consoles echter al lang en breed in huis en beide redacteuren hebben inmiddels ook de nodige uren gemaakt op beide consoles, en ook daar is de persoonlijke mening niet altijd hetzelfde als het 'officiële' verdict van Tweakers.

Paul Hulsebosch

"Ik ben dit jaar zeer positief verrast door Tomb Raider", aldus Paul. "Ik had voorheen vrij weinig met Lara Croft en stelde me van tevoren ook niet veel voor van het spel, maar het is echt een heel goede game. Zo goed zelfs, dat ik het spel boven het meer voor de hand liggende GTA V zet, al staat de kwaliteit daarvan natuurlijk buiten kijf. Helaas kan ik niet over alle games oordelen. Ik heb The Last of Us bijvoorbeeld niet gespeeld, dus die kan ik niet noemen. Mede daardoor staat Beyond: Two Souls op drie. Ik houd van de manier waarop Quantic Dream een verhaal vertelt. Eigenlijk is Beyond ook meer een goed verhaal dan een goede game."

Videoreview Beyond: Two Souls.

"Als ik moeten kiezen tussen de PlayStation 4 en de Xbox One dan kies ik voor de PlayStation 4, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat de Xbox One me erg is meegevallen. Ondanks de scepsis vooraf en een zeer moeizame eerste kennismaking toen ik dat ding voor het eerst thuis had staan, ben ik hem steeds meer gaan waarderen. Na een week spelen begon ik de console steeds comfortabeler te vinden. Ik voel me er bij thuis. Desondanks ga ik voor de PS4. Sony biedt simpelweg een betere prijs/kwaliteit-verhouding."

Jurian Ubachs

"Hoewel het publiek geheim is dat ik veel FIFA speel en ook FIFA 14 weer veel aan bod komt bij mij, vind ik de stap van het vorige spel niet groot genoeg om de game een plek in mijn persoonlijke top drie te geven", aldus Jurian. "Wat dan wel? Uiteraard Grand Theft Auto V. Zoveel content op zo'n hoog niveau: dat is een flinke veer in de kont van Rockstar waard, en voor mij eenvoudig de nummer één. Het indrukwekkende en meeslepende The Last of Us is een prima runner-up, terwijl Assassin's Creed IV: Black Flag mij ook enorm goed beviel. Ik was in de review kritisch op de keuze voor de setting omdat ik hem niet goed vond aansluiten bij de kern van wat Assassin's Creed is geweest of zou moeten zijn, maar als losstaande game werkt het heel goed. Het is misschien wel de beste Assassin's Creed-game in de serie, of anders zeker de op een-na-beste na Brotherhood."

Videoreview Assassin's Creed IV: Black Flag.

"Wat de console-oorlog betreft, sluit ik me aan bij Paul: PlayStation 4 dus. Voor mij gaat het niet om prijs/kwaliteit, dat ontloopt elkaar niet zo heel erg. Ik vind de controller een belangrijk verschil maken en vind de console een stuk stijlvoller. Daarnaast kan ik het, ondanks de schaarste die er nog steeds is, waarderen dat Sony zijn plannen voor de launch goed voor elkaar had en de PS4 hier gewoon op de markt heeft gebracht. Hoe Microsoft omgaat met zijn introductie, en met name met de communicatie daar omheen, is kolderiek. Wat het eigenlijk extra jammer maakt, is dat de Xbox One helemaal geen slechte machine is. Ik herken dat 'thuisvoelen' waar Paul het over heeft, en ik heb me met Ryse en Forza 5 ook prima vermaakt. Daarnaast is de console bedienen met je stem stiekem best cool als je er eenmaal aan gewend bent. Wie weet verschuift mijn voorkeur de komende jaren nog wel, maar voor nu staat de PlayStation 4 bovenaan."

Reacties (83)

Beetje jammer dat in de vergelijking met PC altijd de dingen worden genoemd die de console wel hebben en de PC niet zoals GTA V, maar nooit andersom. De PC heeft al jaren zoveel meer dan de consoles hebben.

Streamen op Twitch, Teamspeak, uploaden naar youtube, echte clan wars via ESL etc. Om maar wat dingen te noemen. Neem alleen al een spel als League of Legends dat is gewoon niet te evenaren op een console. Ja het is leuk dat de nieuwe generatie consoles nu wat share en stream dingetjes krijgen, maar op de PC doen we dit al jaren.

Verder zijn er zoveel games die al veel langer op de PC draaien zoals Minecraft etc. Ik hoor altijd maar hetzelfde ja de PC heeft geen GTA5 en Assasins Creed kwam veel later pas. Voor mij is gaming veel meer dan die paar spelletjes van de grote uitgevers. Ik ben niet iemand die in mijn eentje een hele single player campaign ga doorlopen. Het gaat mij om de competitie en de community eromheen. Lachen met je clan mates op Teamspeak, tussen het gamen door elkaar grappige foto's sturen etc. Dat komt gewoon veel beter tot zijn recht op de PC.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 december 2013 12:48]

Het gaat eigenlijk meer om high-end gaming pc's vs consoles. Iedereen heeft al een gewone pc en zowat elke pc kan moeiteloos LoL en minecraft draaien. Andere populaire pc spellen zijn die van Blizzard en Valve en dat zijn ook niet de zwaarste games meer.

Meeste mensen zitten hier te twijfelen tussen een pc upgrade of een nieuwe console. Er zullen heel weinig mensen zijn die hun pc moeten upgraden om LoL te spelen.
en de gemiddelde gamer daar tegenwoordig niet echt tijd in steekt.
lol whut sorry maar dan heb je het toch echt wel bij het verkeerde eind
LoL heeft een gemiddelde van 32 miljoen spelers per maand en dat is 1 spel

CoD heeft een player base van 40 miljoen spelers maar dat gaat over de hele franchise van CoD

ook Dota 2 heeft een behoorlijke player base

je kunt er dus vanuit gaan dat LoL een gemiddelde gamer daar tegenwoordig WEL tijd in steekt

LoL heeft zelfs een betaalde competitie en word erkend door meerdere landen waaronder USA China Korea Duitsland.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 24 december 2013 22:23]

LoL is momenteel de koning van esports zelfs. Laatst is de finale voor 1 miljoen dollar geweest.
Jij kan met je ps4 een beetje op internet surfen en als je iets grappigs tegen komt dat meteen delen met je vrienden? Of terwijl je in game zit ff een build van een champion of iets opzoeken op een wiki? Wens je veel plezier met je controller. Ik begrijp het dat als je net 500 euro heb neer gelegd voor iets dat je dat een beetje probeerd te verdedigen. Feit blijft gewoon dat de nieuwe generatie consoles een soort middel matige pc's zijn en qua feautures alleen maar dingen proberen die wij als pc gamers al jaren kunnen. Ik heb een ps3, xbox 360 en wii U. Alleen de wii U raak ik wel eens aan, maar die andere 2 doen niets anders meer dan netflix streamen. Gaming op PC is gewoon een veel betere ervaring en er is gewoon veel mogelijk. Vooral ook de mogelijkheden tussen het gamen door zijn gewoon veel uitgebreider.
Een ''veel'' beter ervaring is echt onzin en puur persoonlijk. Want je noemt daarbij alleen dingen die je naast gamen allemaal doet. Ik game ook op de PC en weet precies waar je het over hebt. Maar op de bank heb ik toch echt de game ervaring in 7.1, grote tv etc etc. Ik zie namelijk weinig in je argument wat met ''betere game ervaring te maken heeft''.

Daarbij heb ik mijn laptop ook wel nog naast me of mijn iPad. In mijn kantoor heb ik 2 schermen of heb ik mijn Macbook ernaast, maar jij moet dan alsnog je beeld mini maliseren. 2 dingen tegelijk kan je toch niet doen en dat kan je ook niet op de PC.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 december 2013 18:00]

Onder game ervaring versta ik niet alleen dus een single campaign in je eentje doorlopen met 7.1 surround en 50 inch flatscreen. Als dat je ding is ja dan is ps en xbox een goede keuze. Doe je veel meer tijdens het gamen dan is al snel de PC gewoon het betere apparaat. Een game ervaring is bij mij niet alleen het spelletje alleen, maar gaat het mij om alle dingen eromheen.
Beetje onzin natuurlijk. Je gaat ervan uit dat ik alleen singleplayer games speel? terwijl ik ook gewoon Killzone SF of Battlefield 4 op de PS4 speel (ja ook Multiplayer). Je doet net alsof PC gamers dus geen singleplayer games spelen? Ik kan ook terwijl ik op de PS4 game op mijn macbook ernaast nog van alles doen. Het is niet op hetzelfde systeem op dat moment, maar dat maakt geen reet uit.

Het is niet alsof jij op de PC aan het gamen bent ook meteen nog van alles ernaast zit te doen. Je focus blijft op gamen natuurlijk en je gaat ook geen zware achtergrond taken uitvoeren om je game performance naar beneden te halen.
Ik heb nu anderhalve week een ps4 en heb totaal 3 uur gespeeld (voornamelijk resogun).
De graphics stellen voorlopig nog teleur en de games te duur.
Bovendien had ik nog een aardige backlog, last of us, tombraider, diablo3, dishonored, bioshock infinite, gow.
Stuk voor stuk meer mijn smaak dan wat er nu te krijgen is.
Waarom dan toch een ps4 in huis? Simpel AH actie voor wehkamp bonnen.

Op dit moment is de ps3 gewoon nog de beste keus, hopelijk veranderd dat snel.
Maar ik ben bang dat dat pas rond november is.

Ik verbaas me trouwens dat ps plus nooit als argument word gebruikt. De hoeveelheid games (zeker ook toppers) die je in "bruikleen" krijgt is belachelijk.
Daardoor bespaar ik zeker het kopen van 5 games per jaar en speel ik spellen die ik voorheen nooit gespeeld zou hebben.
Bovendien krijg je games voor alle 3 de consoles.
Heb mij meermaals afgevraagd hoe dat verdien model nou eigenlijk in elkaar steekt.
Ik sluit me hier helemaal bij aan! heb de ps4 op releasedag gekocht omdat ik deze al een paar maanden ervoor gereserveerd had. Mijn oude ps3 de deur uitgedaan voor een goeie prijs...
Sinds de ps4 hier staat heeft hij maybe 4 uur aan gestaan, er zit nu gewoon stof op haha.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel een bittere smaak kreeg toen ik Black flag zag, das echt gewoon niet next gen en dacht "dit ga je niet menen" net of ik uncharted 1 speelde van jaren terug. Daarna bf4, pfff (ja was denk ik te verwend op mijn pc, daar had ik em al voor en draai em op ultra met alle toeters en bellen) ik denk dit moet net zo mooi zijn als op pc, teminste dat is wat verteld was..... naah sorry hoor! et ziet er aardig uit maar die textures van muren zijn zo lelijk..
Ik kreeg onwijze spijt dat ik de ps3 verkocht had, echt nooit moeten doen! helemaal omdat ik nog met gta5 bezig was god damned.. Denk ook dat et nog een jaar duurt allemaal, maar voor hoelang? tablet games worden ook steeds mooier en volwassener, en denk dat op dit moment mobiele games big buissines is voor ontwikkelaars.. meer dan ooit.
Heb zelf een PS3 gekocht van iemand die net een PS4 had gekocht. €250 gaf me PS3 met Last of Us, GTA5, Cod: Ghosts plus de Uncharted, God of War en Infamous reeksen en nog enkele losse games.

Met 17 games genoeg spelplezier om nog een hele tijd weg te kunnen.
Ik heb een Wij U net gekocht omdat de releases op de ps4 me tot nu toe 0 aanspreken en die wii u wel een aantal fijne titels heeft inmiddels en er binnenkort meer leuks uitkomt.
Na de e3 waren jullie er stellig van overtuigd dat Xbox One zijn drm slecht zou zijn. In plaats van even in te lezen kwam dat gewoon meteen op de frontpage. Mede wegens dit dachten ook alle andere mensen die het nieuws een beetje bijhielden dat het systeem slecht was. Dat er maanden later een klein artikeltje komt dat het eigenlijk wel goed was dat helpt natuurlijk niet zo veel. Jullie schrijven het hier wel leuk beschrijvend op, maar jullie zijn zeker ook verantwoordelijk voor het schrappen van de functies. Tweakers.net is een behoorlijk grote nieuwssite immers.
Waar ikzelf van te kijken sta is dat niemand erover lijkt te vallen dat de Day-One patch van de PS4 een draconische DRM (die te vergelijken is met de oude microsoft plannen) verwijdert. Waarschijnlijk om de heisa die ontstond toen Micrososft dit presenteerde.

Zelf ga ik na twee generaties Xbox over op de PS4, de reden hiervoor is eigenlijk alleen maar afwisseling en nieuwsgierigheid naar Sony's console.