Door , , 40 reacties

Onlangs schoven we aan bij een rondetafelgesprek met een aantal andere journalisten. Daarbij werd onder meer gediscussieerd over de mogelijke gevolgen van het sterke najaar waar we, wat game-releases betreft, op af stevenen. Een grootheid als Grand Theft Auto V zou weleens roofbouw kunnen plegen op een aantal andere titels, en de vraag was dan ook welke titels de dupe zouden zijn van het op handen zijnde succes van Rockstars game. Een van de genoemde titels? Splinter Cell: Blacklist.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Het najaar van Ubisoft draait om Assassin's Creed IV: Black Flag en Watch Dogs. Er lijkt nauwelijks ruimte voor nóg een grote game. Daarnaast ontbreekt de 'buzz' bij Splinter Cell. We moeten bekennen dat we daar zelf ook debet aan zijn. Mede door de gekozen thema's in de previews maakte de game niet hetzelfde los als de twee andere grote namen van Ubisoft. De Franse uitgever toonde tijdens diverse perspresentaties steeds actievolle scènes. Daaruit ontstond zelfs de vraag of Blacklist wellicht een mix zou worden tussen de basis van Splinter Cell en scripted actiespellen als Call of Duty. Dat potentiële vooruitzicht stemde ons niet al te hoopvol.

Nu moet je weten dat Splinter Cell jongstleden vrijdag werd afgeleverd op de redactie van Tweakers. Door een samenloop van omstandigheden liet dat niet veel werktijd over om te testen, dus werd uit nood het weekend volop gebruikt om de game uit te spelen. Maandagmiddag rolden de credits over het scherm en konden we niet anders dan even terugdenken aan dat rondetafelgesprek. Zou Splinter Cell: Blacklist inderdaad een game zijn die veel mensen uit kostenoverwegingen laten liggen? Destijds vermoedden we van wel. Inmiddels hopen we toch echt van niet.

Samen met de rest van de wereld waren we er al blind van uitgegaan dat Assassin's Creed en Watch Dogs het najaar voor Ubisoft moesten gaan dragen, en dat Splinter Cell daarbij een leuk opwarmertje was. Niets blijkt echter minder waar. Ubisoft is erin geslaagd Sam Fisher en de zijnen terug te brengen naar een al lang niet meer gehaald niveau. Dat beangstigende beeld van een Splinter Cell-game doordrenkt van scripted Call of Duty-schietgeweld? Klopt niets van. Als Splinter Cell: Blacklist ergens in uitblinkt, dan is het wel in de sneaky, stealthy gameplay. Zo moet het zijn!