Need for Speed: Rivals - Cops hebben het makkelijk

Uit Zweden

Uit Zweden

Het is natuurlijk gewaagd, een geheel nieuwe studio een game laten maken in een overbekende serie. Fans verwachten immers een zekere mate van continuïteit wat sfeer, speelstijl en kwaliteit betreft. Nu is Electronic Arts in het verleden wel vaker slordig omgesprongen met Need for Speed, maar het leek daarvan te hebben geleerd sinds het succes van Need for Speed: Hot Pursuit uit 2010. Dat werd gemaakt door het Engelse Criterion Games en EA wees dus Criterion aan als de vaste studio voor alle Need for Speed-games. Met Need for Speed: Most Wanted uit 2012 tot gevolg.

Gespeeld op: Xbox 360 en PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Windows, PlayStation 3, Xbox One

Toen kwam er een nieuwe generatie consoles, wat wil zeggen dat studio's tijd nodig hebben om aan de nieuwe hardware te wennen. Criterion mag dus rustig sleutelen aan een nextgen-Need for Speed, terwijl de 2013-editie van de game is uitbesteed aan Ghost Games, een studio in het Zweedse Göteborg, die in 2011 door EA werd opgericht. Need for Speed Rivals is Ghost Games' eerste game. EA, dat in de afgelopen jaren flink heeft gereorganiseerd, zag het risico kennelijk in, want om de continuïteit te waarborgen behield Criterion niet alleen de supervisie, EA stuurde ook een groot deel van het personeel van de Engelse studio naar Zweden om aan Rivals te werken.

Cops en Racers

De Rivals uit de titel zijn de Cops en de Racers, twee groeperingen die vaker tegenover elkaar hebben gestaan in Need for Speed. Dat wil zeggen dat je door het leven kunt gaan als een van de twee, al is Rivals dermate soepel opgezet dat je moeiteloos kunt wisselen. Dat is misschien ook wel de belangrijkste verdienste van de game, dat er van alles samensmelt. Zo probeert Ghost Games in Rivals multiplayer en singleplayer te vermengen, en dat werkt wonderwel.

EA toont het nieuwe All Drive-systeem uit Need for Speed Rivals