Door , , 59 reacties

Wie trof Kratos aan, toen hij nietsvermoedend de winkel in liep, op zoek naar een plekje op het schap? Lara Croft, die al een tijdje opzichtig stond te lonken naar de gunsten van de koper. Waar Lara haar beste beentje voorzet, lijkt Kratos echter niet helemaal bij de les.

Gespeeld op: PlayStation 3 (enig platform)

De vergelijking lijkt natuurlijk wat onzinnig, maar overeenkomsten tussen Tomb Raider en God of War: Ascension zijn er wel degelijk. Daarbij gaat het niet zozeer om de historische thematiek - Kratos leeft in het verleden, Lara zoekt er juist naar - maar eerder om de zoektocht naar de persoonlijke geschiedenis van beide hoofdpersonen. Crystal Dynamics probeert Lara Croft een persoonlijker gezicht mee te geven door een jongere versie ten tonele te voeren, een die nog niet de geharde avonturierster uit de oude games is. Sony’s Santa Monica Studio probeert hetzelfde in God of War: Ascension. Waar die opzet bij Lara Croft slaagt, lukt het bij Kratos minder goed. Zo stopt Crystal Dynamics de meeste dramatiek in het eerste uur van het spel. Lara groeit in het vervolg net iets te snel uit tot een doorgewinterde killing machine, maar dat vergeef je de makers al snel. De toon is immers gezet. Bij Kratos komt dat pas laat in de game. De campagne is al ver over de helft als de persoonlijke kant van het verhaal rond Kratos aandacht krijgt, en dat is te laat. Ook dan is er een toon gezet, maar het is niet de juiste. Dat Kratos een menselijke kant heeft, wil er tegen die tijd niet meer zo goed in.

Dicht op de huid

Daar is ook een technische reden voor. Om de persoonlijke kant van het verhaal te benadrukken, zit Crystal Dynamics met de camera steeds dicht op de huid van Lara, en dat werkt. Je ziet daardoor dat de makers moeite hebben gedaan om veel detail en variatie aan te brengen in de animatie van de archeologe. Bij Kratos is dat helaas anders. De animaties van de Spartaanse krijger zijn prima, maar de makers zoomen - naar vertrouwd recept - het liefst zo ver mogelijk uit, om te laten zien hoe ruim alles is opgezet. In Ascension is het weer een kwestie van groot, groter, grootst. Maar dat helpt niet om de persoonlijke kant van Kratos naar voren te brengen. Daar is immers weinig van te zien op een kilometer afstand, en bovendien is de cameravoering lang niet altijd praktisch. Als de camera zover uitzoomt dat Kratos zelfs op een scherm van 40 inch niet groter is dan een centimeter, is het lastig vechten. Je ziet niet of nauwelijks waar je vijanden zijn en eigenlijk sla je gewoon lukraak wat om je heen. Niet dat deze situatie zich vaak voordoet. De camera blijft meestal wat dichter bij de Spartaan, maar is altijd beduidend verder weg dan die in Tomb Raider. Het lukt de makers dan ook niet om de persoonlijke kant van Kratos goed naar voren te laten komen.

Hoogtepunten uit de campagne.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.