Crysis 3: het einde van de trilogie

Mooiste shooter

Wie 'Crysis' zegt, zegt 'graphics'. Alle andere onderwerpen ten spijt: als het gaat over de shooter van Crytek, kijken mensen als eerste vooral naar het audiovisuele niveau. Crysis 3 is gemaakt met de Cry Engine 3 en daar pluk je, als je het spel tenminste op de pc speelt, de vruchten van. De kwaliteit van de beelden is hoog. Crysis 3 is, zeker in de singleplayer, zonder twijfel de shooter met de beste graphics.

Getest op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dat zie je terug in de gezichten, in de animaties, in de lichteffecten, en ga zo maar door. Nu zouden we normaal iets roepen over dat je het in de consoleversies met een onsje minder moet doen, maar we hebben dit keer weinig tijd aan die versies besteed. Dat de versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3 niet over hetzelfde grafische niveau beschikken, is echter een inkoppertje dat we bij deze graag maken, en die trouwens ook te zien is in de beelden in de videoreview. Maar over de rest van die gameversies kunnen we dus weinig zeggen.

Terug naar de pc, want laten we eerlijk zijn: daar hoort Crysis 3 thuis. Kritische Crysis-fans meenden na de release van Crysis 2 dat de 'must' om de game naar de consoles te brengen hun geliefde spel had vermoord. De gameplay was volgens hen voelbaar 'console-stijl' en de betere graphics op de pc deden niets af aan het feit dat 'hun game' hun game niet meer was. Nu hebben wij ons daar niet echt in kunnen vinden. We vonden Crysis 2 een prima game, en reviewden hem destijds ook op de pc. We kunnen dan ook niet echt een beeld vormen van waar multiplatformgame Crysis 3 de mist in zou kunnen gaan in vergelijking met pc-only-game Crysis 3, maar wie zich daar in deel twee aan stoorde, zal er in deel drie mogelijk ook over vallen.

Wij deden dat dus niet, maar stoorden ons meer aan een ander aspect dat samenhangt met het grafische verhaal. Hoge kwaliteit graphics is een ding, maar design is iets anders. Je kunt een lelijk vormgegeven level nog zo prachtig maken: het blijft matig design. Zo erg is het in Crysis 3 niet, maar termen als 'ongeïspireerd' en 'dertien-in-een-dozijn' zijn met name in de eerste paar uur een aantal keer van toepassing. Later wordt het ietsje beter en origineler, maar het houdt niet over.

Late review

Nou, dat heeft even geduurd he? Inderdaad. Waar we normaliter door Electronic Arts meestal in staat worden gesteld vroeg aan een review te beginnen, moest ook Tweakers dit keer wachten tot de game in de winkels lag. Dat betekent dat je iets langer hebt moeten wachten op deze review dan je gewend bent. En nu we het er toch over hebben: verwacht eenzelfde schema voor SimCity. Electronic Arts nodigde de Nederlandse pers uit om een dagje op kantoor te komen spelen, maar naar onze mening rechtvaardigt dat geen volledige review. Vandaar dat we ook bij die game hebben gekozen om op de volledige versie te wachten.