Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Het is een dilemma waar alle uitgevers mee worstelen: je hebt een succesvolle serie en wilt daar dus het liefst elk jaar een game in uitbrengen. Tegelijk weet je dat een studio meer dan een jaar nodig heeft om een game te maken die goed genoeg is om er miljoenen exemplaren van te verkopen. Er komt dus een moment dat je als uitgever moet besluiten om de ontwikkeltaken te verdelen over twee studio's. Denk aan Call of Duty, waarbij de taken al jaren strikt zijn verdeeld tussen Treyarch en Infinity Ward.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: Windows, PlayStation 3, Wii U

Het is misschien wel het beste bewijs van succes, als je als studio je serie uit handen moet geven aan collega's. Het is precies wat het Engelse Rocksteady Studios overkwam met zijn Arkham-games. De studio leverde met Batman: Arkham Asylum uit 2009 en Batman: Arkham City uit 2011 twee zeer goed ontvangen games af, en werkt ongetwijfeld in stilte aan een nog onaangekondigde opvolger voor de komende generatie consoles. De studio krijgt de tijd, en dat is goed. Om de fans van de serie in de tussentijd toch iets te bieden - en vast ook om de eigen kas te spekken - wil uitgever Warner Bros. dit jaar graag een nieuwe Batman-game op de markt hebben. Het zette daarom de eigen studio in het Canadese Montreal aan het werk. Een gewaagde keuze, want Batman: Arkham Origins is de eerste game van deze studio, die in 2010 werd opgericht.

Vertrouwd

Dat Arkham Origins de eerste game is van de studio, is te merken. De makers blijven haast angstig dicht bij het voorbeeld dat Rocksteady heeft gegeven. Dat is in veel opzichten een goede keuze, want Origins voelt in alles vertrouwd aan. Het is nog steeds de duistere open spelwereld die je gewend bent, waar je als Batman doorheen trekt om het gevecht aan te gaan met de eindeloze reeks bad guys die Gotham onveilig maken.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True