Let op: je bekijkt een oudere versie van dit artikel. Bekijk hier de nieuwste versie van dit artikel.

Laptop Best Buy Guide

April 2020

Tot 1000 euro: Acer Aspire 7

De derde categorie in de LBBG loopt tot duizend euro en daarin wisselen we de thin&light en de mainstreamlaptop af. In de vorige LBBG was de ThinkBook 13s wat ons betreft de beste thin&light en daarom is het deze keer tijd voor de beste mainstreamlaptop. Daarbij gaan we op zoek naar een laptop die geschikt is voor het zwaardere werk. Hij moet dus voorzien zijn van een vlotte processor en als het even kan ook van een aparte grafische kaart, die bijvoorbeeld bij grafische software kan worden ingezet en die je natuurlijk kunt inzetten om games te spelen.

Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ

Lenovo's L340, met i7-9750H-processor en GTX 1650-videokaart, is al een aantal keer verkozen tot Best Buy in deze categorie, maar die laptop is intussen al een tijd verkrijgbaar en op het moment van schrijven nog maar bij één webshop voor duizend euro. We hebben daarom gekeken naar andere laptops en zijn uitgekomen op de Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ. In veel opzichten lijkt de Acer op de Lenovo. Hij heeft bijvoorbeeld dezelfde processor en videokaart, maar in sommige aspecten is de Acer zelfs nog interessanter. Zo heeft de Acer in tegenstelling tot de Lenovo bijvoorbeeld een vingerafdrukscanner en zijn er meer upgrademogelijkheden.

Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ

De Aspire 7 is een stapje duurder dan de Aspire 5, die we als best buy kozen in de categorie tot vijfhonderd euro. Dat kun je onder andere zien aan de hardware, want de Aspire 7 is voorzien van H-processors, met een tdp van 45 watt en tot zes cores.

A715-74G-544W A715-74G-53YM A715-74G-77UQ
(Best Buy)
Processor Core i5-9300H Core i5-9300H Core i7-9750H
Geheugen 8GB 8GB 8GB
Ssd 512GB 512GB 512GB
Videokaart GTX 1050 3GB GTX 1650 4GB GTX 1650 4GB
Scherm 15,6", ips, fhd, 60Hz 15,6", ips, fhd, 60Hz 15,6", ips, fhd, 60Hz
Prijs bij publicatie 799 euro 929 euro 995,50 euro
Prijs Onbekend Onbekend Onbekend

Als we het budget van duizend euro volmaken, komen we dus uit op de Aspire 7 met 77UQ-achtervoegsel. Voor wie minder veel geld overheeft voor een laptop, zijn er nog interessante alternatieven. De 53YM is bijvoorbeeld zeven tientjes goedkoper en is voorzien van een vier- in plaats van een zescoreprocessor. Wij zouden dat geld overigens wel overhebben voor die twee extra cores. Als je echt wilt besparen kun je beter tweehonderd euro op zak houden en kiezen voor de 544W, met dezelfde quadcoreprocessor als in de 53YM, maar ook een langzamere videokaart. Als je toch geen games speelt, is dat een interessante optie.

Behuizing, toetsenbord en scherm

Acer maakt de buitenkant van de Aspire 7 grotendeels van metaal en voor dit geld mag je ook wel een knappe behuizing verwachten. Die behuizing veert niet gemakkelijk mee onder druk en geeft een solide gevoel. Ze is niet helemaal van metaal overigens; de rand om het scherm en de onderkant zijn van plastic gemaakt.

Acer Aspire 7 A715-74G-77UQAcer Aspire 7 A715-74G-77UQ

De meeste aanslutingen zitten aan de linkerkant van de behuizing. Daar zitten achtereenvolgens gigabit-ethernet, hdmi 2.0, usb-c en tweemaal usb-a. Rechts is een usb 2.0-aansluiting aanwezig en hoewel Acer daar bij een laptop van vijfhonderd euro nog mee weg kan komen, vinden we het misstaan op een die het dubbele kost. Daarnaast missen we een kaartlezer op deze laptop. Zelfs een micro-sd-kaartlezer kon er niet vanaf. Overigens is Acer daar niet de enige in, want Lenovo's L340 had die kaartlezer evenmin.

De L340 had ook geen vingerafdrukscanner en dat heeft de Acer wel, rechtsonder het toetsenbord. Dat toetsenbord doet ons wat denken aan dat van de Aspire 5, die we eerder in deze BBG bespraken. De aanslag is wat duidelijker op de Aspire 7, maar de travel is beperkt en wij worden er niet blij van om er lang op te werken.

Acer Aspire 7 A715-74G-77UQAcer Aspire 7 A715-74G-77UQ

De Aspire 7 heeft een scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels en een matte afwerking. Er wordt gebruikgemaakt van een ips-paneel en in deze prijsklasse kom je gelukkig ook niets anders meer tegen. De beeldkwaliteit van dat scherm vinden we wel enigszins tegenvallen voor een laptop van duizend euro. De maximale helderheid blijft steken op 266cd/m² en dat is genoeg om binnenshuis mee te werken, maar er moet niet al te veel invallend zonlicht zijn, want dan kan het scherm helderheid tekortkomen. De kleurweergave van het scherm is evenmin indrukwekkend. De grijstinten blijken goed in balans, maar de meest verzadigde kleuren kan het scherm niet weergeven.

Benchmarks, upgrades en accuduur

De Aspire 7 77UQ is voorzien van een i7-9750H-processor, 8GB geheugen en een GTX 1650-videokaart. Voor duizend euro is dat wel zo'n beetje het beste dat je kunt krijgen en in benchmarks stelt de laptop dan ook niet teleur. Far Cry 5 kun je bijvoorbeeld spelen op Ultra-instellingen en op Normal-instellingen ligt de gemiddelde framerate zelfs boven de 60fps.

  • Cinebench R15 - Multi
  • Cinebench R15 - Single
  • Firestrike-score
  • Far Cry 5 - Ultra
  • Far Cry 5 - Normal
  • Accutest browsen
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
1.229
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
1.143
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
1.114
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ GF GTX 1650 Ci7-9750H
1.025
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
992
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
811
MSI PS63 Modern 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
560
Cinebench R15 - Single
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ GF GTX 1650 Ci7-9750H
192
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
188
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
185
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
173
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
170
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
167
MSI PS63 Modern 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
161
3DMark Fire Strike
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
13.299
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
10.160
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ GF GTX 1650 Ci7-9750H
8.263
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
8.202
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
6.908
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
6.753
MSI PS63 Modern 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
6.484
Far Cry 5 - 1920x1080 - Ultra
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
78,0
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
60,0
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
52,5
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ GF GTX 1650 Ci7-9750H
52,0
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
43,0
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
35,0
MSI PS63 Modern 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
31,0
Far Cry 5 - 1920x1080 - Normal
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
98,0
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
74,0
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ GF GTX 1650 Ci7-9750H
66,0
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
63,0
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
52,0
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
43,0
MSI PS63 Modern 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
35,0
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
13u32m
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ GF GTX 1650 Ci7-9750H
8u58m
MSI PS63 Modern 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
8u31m
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
7u59m
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
6u6m
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
4u35m
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
4u

We hebben ook naar de accuduur gekeken en die valt evenmin tegen. Tijdens webbrowsen, een weinig intensief scenario dus, halen we negen uur. Ga je op de laptop gamen, dan zal de accu ongetwijfeld veel sneller leeglopen, maar het is mooi om te zien dat de accuduur, mocht het nodig zijn, behoorlijk kan oplopen.

Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ

Tot slot kijken we naar de mogelijkheden tot upgraden en daarbij stelt Acer niet teleur. Het singlechannel-werkgeheugen kan eenvoudig worden verdubbeld tot 16GB en dan werkt het meteen in dualchannelmodus. De ssd van 512GB steekt in een m2-slot, maar je kunt er gemakkelijk een tweede m2-ssd bijplaatsen. De meeste laptops hebben maar één m2-slot, dus hiermee weet de Aspire 7 zich te onderscheiden. Bovendien is er nog ruimte voor een 2,5"-schijf. Het kabeltje om de schijf op het moederbord aan te sluiten, wordt netjes meegeleverd.

Conclusie

We zijn niet echt onder de indruk van het toetsenbord of de maximale schermhelderheid en we missen een kaartlezer, maar op die puntjes na is de Aspire 7 een goede laptop, die veel waar voor je geld biedt. Voor duizend euro krijg je een laptop met een hexacoreprocessor, een GTX 1650-videokaart en 8GB geheugen. Dat geheugen werkt helaas in singlechannelmodus, maar het is wel gemakkelijk uit te breiden naar dualchannelgeheugen. Upgraden is trouwens een punt waarop de Aspire 7 zich onderscheidt, want er passen twee m2-ssd's en een 2,5" sata-schijf in. Daarnaast is de accuduur erg goed voor een laptop die niet speciaal op mobiel gebruik is gericht en de prestaties blijken in de praktijk zodanig dat zelfs een zwaardere game als Far Cry 5 goed draait.

Alternatieven

Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0092MH)

De L340 blijft een interessante optie voor wie veel waar voor zijn geld zoekt. De Lenovo heeft dezelfde processor en videokaart als de Aspire 7, maar mist dualchannelgeheugen. Daarnaast is de ssd kleiner met 256GB, maar is er wel een 1TB-schijf aanwezig die de Acer weer mist. Een vingerafdrukscanner ontbreekt wel weer op de Lenovo.

4.5 van 5 sterren
(3 reviews)
linkLaptop Best Buy Guide december 2019 - Mainstreamlaptop
HP Pavilion Gaming 15-dk0750nd

In naam is deze HP Pavilion 15 een gamelaptop, maar het uiterlijk benadrukt dat niet al te zeer. De HP heeft dezelfde processor en videokaart als de Aspire 7, maar heeft bovendien twee keer zoveel werkgeheugen. De ssd is kleiner, maar er is wel een harde schijf van 1TB aanwezig. Een vingerafdrukscanner ontbreekt.

(0 reviews)
Acer Nitro 5 AN515-54-59PF

Als je graag een vlotte videokaart wilt, is deze Acer Nitro 5 misschien een optie. Hij is voorzien van een Geforce 1660 Ti-videokaart en die is aanmerkelijk sneller dan de GTX 1650. Nadeel is wel dat de processor een i5-9300H is en in sommige games heb je ook een snellere cpu nodig. Het uiterlijk moet je natuurlijk ook liggen.

(0 reviews)

Lees meer

Reacties (113)

113
110
79
8
0
23
Wijzig sortering
Mooie review, die nog beter was geweest als er opmerkingen bij waren geplaatst over de koeling. Passief of actief en hoeveel lawaai een apparaat maakt onder belasting.
Vooral voor een laptop, die recht onder je neus staat, is dat een opvallend item als deze luidruchtig is en zeker een aanschafargument voor mij.
Sinds ik een Lenovo heb die zelfs in idle de ventilator laat draaien alsof je een benchmark runt, is dat nu het eerste waar ik naar kijk.

Het ergste is nog wel dat Lenovo alles ontkent, daarna zegt dat het "working as intended" is, en dat je het met Speedfan niet kunt aanpassen.

En dat is voor Lenovo zeker niet het enige model met een absoluut rukke ventilator instelling.

https://www.google.com/se...&biw=412&bih=708&dpr=2.63
Ik heb een vorige laptop BBG nog teruggestuurd voor de whine van de koeling. En daar was ik bepaald niet de enige in.

Heel leuk die focus op performance bij 1000+ euro laptops, maar veel mensen willen toch (ook) rustig op de bank kunnen zitten met of rustig kunnen werken op zo'n ding zonder daar zelf of andere last mee te bezorgen.

[Reactie gewijzigd door Rukapul op 22 juli 2024 21:57]

Ik heb het 1 maand oudere model van die Lenovo hier staan (rechthoekige voeding stekker)
tijdens normaal gebruik is 'ie prima stil, maar als 'ie wat drukker bezig is, zoals een Windows update samen met de accu opladen, dan zijn de 2 fans erin zeker geen pretje om ernaast te zitten inderdaad.
Zelfs als 'ie in sleep-mode staat, gaat de fan met enige regelmaat even een paar tellen heel rustig blazen.

Ik heb ook het idee dat de fans in die laptop wellicht per exemplaar ook nog kunnen verschillen, aangezien een klein beetje draaien van de laptop met draaiende fans gelijk een ratelend geluid geeft alsof de fan ergens tegenaan loopt.
Wel eens Throttlestop geprobeerd? Werkte wonderbaarlijk goed om mijn laptop stiller te krijgen door de temperaturen 5-10 graden te verlagen. Goede kans dat het niet werkt, maar is het proberen waard misschien.
Vaak hebben laptops gewoon last van rukke fan curves. Laptop van m'n vriend was er ook zo één: idle, prima temps (30/40C), fan die nog steeds een pokkeherrie maakte.

Snap niet hoe je zo een laptop kunt maken. Fans langzamer/niet laten draaien als de CPU <50C is lijkt me toch geen rocket science, maar zo veel laptopfabrikanten die dit blijkbaar nog niet hebben uitgevonden.
Probleem met laptops is dat de warme lucht eruit persen minder van harte gaat dan bij een ruime desktop. De sensortemperaturen (CPU, GPU, MB) zijn dus minder representatief voor de temperatuur in de behuizing en die moet ook op aanraakvlakken niet hoger dan ongeveer 48~50 graden worden.

Verder moet de fancurve niet alleen als ie nieuw is de lucht eruit blazen, maar ook als de heatsink en airvents vol met stof zitten of wanneer gebruikers 'm op dempende ondergrond gebruiken. Vooral dan heb je bij laptops flinke kracht aan perslucht nodig, terwijl een desktop dat met een steady airflow er wel uit kan werken. Daarom zijn veel laptopfans ook bij de lagere temperaturen vaak nog erg hoog ingesteld.
Ik zie niet hoe al die dingen invloed hebben op hoe hard je fan moet draaien. Als je CPU 50 graden is, is hij 50 graden, of de laptop nou vol met stof zit of net nieuw is.
Wat vlaaing peerd in zijn reactie nog had kunnen toevoegen is dat met de hoge temperatuur in de behuizing ook de temperaturen van de andere componenten op het moederbord hoger kunnen uitvallen. Denk hierbij aan de processor VRM en de andere VRM's. Nu is bij de processor VRM nog wel een kans dat die (deels) onder de CPU koeler wordt meegenomen. Ingeval van een GPU wordt die ook vaak met bijbehorend geheugen in de koeling meegenomen.

In de krapte van die laptop behuizing krijgen de andere componenten die buiten die koeler vallen het eigenlijk extra zwaar omdat het koelerlichaam een goede stroming ook kan beletten. De fan zal zijn lucht vanuit de rest van de behuizing aanzuigen, over de warmtewisselaar leiden en uitblazen. Kan de aangezogen lucht in de behuizing alle componenten goed koelen? Scheert de lucht dat ze over de componenten zonder ze aan te blazen? Als gebruiker kan je dit uit de losse pols niet beoordelen. Hiermee moet je je als gebruiker verlaten op deskundigheid van de laptopbouwer, en misschien op die van een goede reviewsite die een goede temperatuur onder bedrijfsomstandigheden analyse heeft gemaakt.

De valkuil van het omlaag brengen van het ventilatortoerental is dat een laptop met een op zich nette temperaturen op de sensoren toch ineens instabiel wordt of na een korte levensduur kapot gaat. Dit dan mede door de stof-sluipmoordenaar die vlaaing peerd ook al noemde.

Als je als gebruiker gevoelig bent voor ventilatorgeluid dan is een laptop met een wat dikkere behuizing een meer effectieve benadering (zei hij bij een review van drie niet heel dikke laptops...). Voor minder geld kan de fabrikant zonder veel kunst-en vliegwerk een fatsoenlijke koeling leveren en blijft er voor de andere moederbordcomponenten nog ruimte om te ademen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 21:57]

Klein tegenpuntje: veel laptop-fans zuigen de lucht niet door de behuizing aan maar hebben gewoon ventilatiegaten direct onder de fan zitten.

Daarnaast ben ik het niet eens met je laatste alinea; het gaat hier niet om geluid op volledige belasting, maar dat de fan best uit mag staan als je processor niet warm is. Mijn surface hoor ik ook niet als ik office-taken aan het doen ben of youtube-filmpjes kijk, en da's niet bepaald een "wat dikkere behuizing".
Eigenlijk zou je ook beter alleen de Thinkpad-series kunnen nemen. De rest is Acer-achtige 'kwaliteit' en daar valt het fan-/cooling management ook onder.
Ik heb nu ruim 2 weken een Thinkbook 15 inch in gebruik en ik moet zeggen dat is toch wel een heel fijn laptopje. Het toetsenbord is wel wat minder fijn dan bij de Thinkpads maar zeker niet verkeerd voor het geld.
Vandaag heb ik hem de hele dag gebruikt met een QHD scherm er aan en ik heb geen fan gehoord.

[Reactie gewijzigd door tiguan op 22 juli 2024 21:57]

Ik heb een lenovo l380, een luxere 2-in-1 en heb juist nog nooit zo'n fijne en stille laptop gehad. Tevens aardig wat in de bios aan te passen en juist ook volledige aanpasbaarheid van cpu/voltage voor undervolting, iets wat niet zo makkelijk / totaal niet kan bij andere merken (kijken enorm streng naar jou hp!).
Ik herken dit wel; hier in huis een Lenovo Yoga gehad die niet stil te krijgen was.
Ik weet niet welke lenovo jullie dan hebben maar ik heb daar echt geen last van - ja - wel als ik stevig aan het gamen ben maar gewoon kantoor werk is dat ding stil :?
Ik heb een Lenovo 520s.

Ongelofelijk onding. Vingerafdruk scanner is kapot sinds een Windows update en Lenovo brengt geen update uit.
Ventilator draait bijna altijd, omdat Lenovo een fanprofiel heeft gebruikt waarbij de fan al aanspringt bij 40 graden. Peanuts voor een CPU.

Ik had eerst een Thinkpad, die was fijn. Maar die IdeaPad reeks is gruwelijk. De laptop van mm vriendin, een Asus ProBook is velen malen stiller, én heeft een werkende vingerafdrukscanner.
Tip, na twee jaar is de processorkoelpasta uitgedroogd. Opnieuw koelpasta aanbrengen helpt vaak.
Ik durf te wedden dat alle laptops actief gekoeld worden.
Er zijn zeker wel laptops te krijgen zonder fan.
Alleen klokken die zichzelf behoorlijk naar beneden als ze te warm worden, of ze hebben dusdanig lichte specs dat het geen probleem is om passief te koelen.

Bijvoorbeeld mijn Chromebook heeft zo'n Celeron die prima passief te koelen is.
En er zijn ook best wel ultrabooks te krijgen die met hun metalen behuizing de CPU warmte best wel effectief weg weten te voeren.
Een aantal jaren geleden waren ze vrij veel verkocht, maar inmiddels worden toch bijna allemaal gekoeld. Zie ook de MacBook Air, wat in feite een 12" MacBook is (Y-processor) met een fan.
Mooie review, die nog beter was geweest als er opmerkingen bij waren geplaatst over de koeling. Passief of actief en hoeveel lawaai een apparaat maakt onder belasting.
En of de notebooks bij het gebruik van het maximum aan rekenvermogen zichzelf vertragen door een te hoge temperatuur, en wat voor effect dat heeft op benchmarks. Een krachtige processor in een kleine behuizing is leuk, maar kan je die ook volledig aan het werk houden met de geïntegreerde koeling? Zo niet, dan kan je net zo goed een tragere CPU nemen als je verwacht vaak taken te doen die veel en langdurig CPU kracht nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 21:57]

Daar wil ik nog aan toevoegen dat de plaatsing van de grill van groot belang is. De best buy mainstream laptop heeft deze aan de rechterkant, met als gevolg dat je muishand (onder load) geföhnd wordt.
Dit is voor mij een dealbreaker.
Ik heb een HP Omen die tijdens belasting redelijk herrie kan maken. Echter heeft hij 2 koelvinnen waarbij de tweede alleen aangaat als de GPU warm wordt. Bij normaal gebruik is de laptop heel stil, en zet je in de BIOS de always on fan uit gaat hij zelfs over op passief koelen. Bug hierbij is wel dat met deze optie uit de GPU fan blijft draaien zodra deze eenmaal is opgestart.
Ik heb onlangs de Acer ontvangen van de pakketbezorger. Prima ding om te zien, het toetsenbord vind ik fijn tikken. maar man man man; na 5 minuten aan de stekker springt de fan aan. Ik weet niet of ik dit had horen te verwachten. Het erge is dat dit gebeurd als ik er zelfs niks mee doe; nog geen office documentje tik.

Zou iemand hier iets op weten?

bvd
Voor een budgetlaptop denk ik zelf dat je soms beter kan kijken naar een refurbished zakelijke laptop. Er zijn sites genoeg waar je refurbished zakelijke laptops kan kopen. Vaak van HP of Dell. Voor mijn dochter heb ik zo een HP Probook 430 G1 gekocht voor €200: i3-4010U, 8GB geheugen en 128GB ssd. Perfect voor school en als er onderweg iets mee gebeurt, dan is €200 te overzien. Voor alledaagse dingen als office en web is hij meer dan snel genoeg.
Dat is een optie. Als ik kijk naar mijn ouders, die doen alleen beetje serven, Office enzo.

Op een laptop die ze nieuw kochten in 2011. Wel met destijds dikke specs. Een i7, 8gb ramm etc. Voor hun destijds een overkill.

9 jaar later, draait die nog prima mee voor hun gebruik.

Als ik kijk naar mijn vrouw die 4 jaar geleden een budget laptop kocht. Dat dingt draait echt al meer dan een jaar super traag.

Dus kan je wel vinden in je advies.
Met daarbij de kanttekening hoe lang ga je hem gebruiken.
Helemaal mee eens.

Ik werk prive op een Macbook Pro Retina early 2013. Deze kost tweedehands ongeveer 450 euro, maar heeft nog steeds prima specs voor deze tijd (i7, 8/16GB, 256GB SSD), is ontzettend stevig en heeft een goed scherm, waarmee je ook buiten kan werken. Bovendien wordt het OS nog steeds geupdated. Office for Mac werkt ook uitstekend als je niet te veel ingewikkelde dingen doet.

[Reactie gewijzigd door MishaT op 22 juli 2024 21:57]

Soms helpt het bij Windows 10 laptops om een factory rest te doen, worden ze een eens sneller, terwijl je er dezelfde dingen op draait. Bij mij ging na een rest de battrij ineens 3x langer mee en draaide ineens alles weer soepel, zelfde gehad met laptops van anderen.
Ik zou 128 GB in een laptop die ik voor school gebruik nogal weinig vinden eerlijk gezegd. Dan zou ik eerder voor 256 of 512 GB gaan.
Hangt misschien van je opleiding af. Zo uit mijn hoofd nemen Windows en alle programma's op haar laptop max 40GB in beslag of zo, dus dan is er nog 80GB over voor je eigen spul. Ze gebruikt hem niet om te gamen dus veel succes om dat vol te krijgen met wat word-spul. Maar goed, een 256GB ssd kost 4 tientjes, dus dat is zeker geen probleem.
Misschien ben ik gewoon teveel gewend aan mijn huidige laptop met een 1TB hdd :P
Wat ik zelf, mede door mijn uitstekende ervaringen met Thinkpads, zou doen is een tweedehandsje halen hier op Tweakers. Echt goede Thinkpads die je nog flink kunt upgraden en die gewoon snel, stevig en betrouwbaar zijn staan voor een habbekrats te koop.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Vorige week heb ik een refurbished Lenovo Carbon X1 besteld, voor € 440. Daar zit een i5-6300U met 8 GB geheugen en 512 GB SSD in. De accu blijkt behoorlijk goed met 20% degradatie.
Dit is een prachtige machine die vier jaar geleden nieuw werd verkocht voor bijna tweeduizend euro.
Deze laptop kan makkelijk een aantal jaren goed dienst doen en biedt een heerlijk toetsenbord en beeldscherm in een stevige behuizing. Eigenlijk ontbreekt er niets aan deze machine.
Bovendien geeft de leverancier er nog een jaar garantie op.

Die kwaliteit zal je zeker niet vinden als je voor een vergelijkbaar bedrag zoekt naar een nieuwe budgetlaptop.

Ruim tien jaar geleden heb ik een nieuwe Compaq gekocht voor een vergelijkbaar bedrag.
Daar werd ik binnen het jaar gek van, was niet vooruit te branden. Na twee jaar heb ik deze weg gegeven. Toen heb ik een behoorlijk potente laptop gekocht bij BTO, zij scoorden goed op prijs-prestatie verhouding.

Die laptop bood vergelijkbare prestaties als deze Thinkpad. Maar de bouwkwaliteit is onvergelijkbaar.
Bij de BTO heb ik in de loop van jaren diverse reparaties gehad, zoals vervanging van moederborden, netwerkkaart en het display. Inmiddels was de behuizing zo gaar geworden dat hij regelmatig spontaan uitvalt.

Ik verwacht dat de Thinkpad per gebruiksjaar goedkoper zal blijken met een hoger gebruikscomfort. En dat zonder dat een forse investering nodig blijkt. De tijd zal het leren, maar voorlopig lijkt refurbished mij echt de beste ervaring te geven.
En eigenlijk is het nu een slecht aanschaf moment, ik zou wachten op de AMD chips en reviews.
Inderdaad. Ik moet echt een keer iets nieuws. En dat zal een AMD zijn.
Maar jonge, jonge. Laptops worden alleen maar duurder in het budget-basis gebied.

Verder vind ik Intel Core cpu's onmogelijk om te vergelijken met oude modellen. Het blijft i3 heten. Daar heb ik mij in mijn device van 2011 de vingers aan gebrand (had toen toch voor een i5 moeten gaan).
Ik gebruik de website https://www.cpubenchmark.net/ om processors nog enigzins met elkaar te vergelijken.

Hetzelfde voor het vergelijken van Intel cpu's kan trouwens ook gezegd worden voor AMD.
De AMD ryzen 5 1600, 2600, 3600 kwam telkens met een jaartje er tussen uit.
Die hebben respectievelijk een score van 12425, 13421 & 17844
Inderdaad handige website.

Let wel dat ze hier vaak multi-core performance meten. Ze hebben ook een pagina voor single core-performance (voor mij belangrijk vanwege het draaien van muziekprogramma's)
In mijn beleving heeft het qua GPU power een paar jaar bijna stil gestaan maar als je een nieuwe laptop koopt voor een wat langere tijd (i.e. de meeste mensen) dan raad ik altijd aan toch voor die 800 tot 1000 euro laptop door te sparen want er zijn écht slechte laptops te vinden in de prijsrange 500-800. Rare keuzes met 4GB en toch een "dikke" i5 wat dan een ultra low voltage model blijkt, single channel geheugen en geen upgrade mogelijkheden want 4GB vastgesoldeerd, matige schermen etc.

Momenteel kom ik steevast uit op de Lenovo ideapad L340 serie, zelfs als je écht minder ruimte in je budget hebt of wilt uitgeven prima keuzes te maken.
Is er al iets bekend over wanneer deze laptops uitkomen, nu met de corona en al?
Heb voor volgend jaar echt een laptop nodig waarop ik ook Blender/Solidworks op kan gebruiken, maar het geld begint al een beetje te knagen
nieuws: Asus-gamelaptops met Ryzen 4000-cpu's komen halverwege april uit vana...

Dus ieder moment kunnen ze verschijnen, mocht je nog willen wachten tot het vakantie geld dan is dat zeker de moeite waard ;)

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 22 juli 2024 21:57]

Er lijken al wat verkrijgbaar te zijn, jammer dat die TUF zo lelijk is anders was dat echt een goede deal
Helemaal mee eens maar het was slechts een antwoord op je vraag, ik heb ook nóg geen mooie gezien, ben benieuwd naar de Lenovo's in de Ideapad/Legion series, hopelijk iets 17" met 3× m2 slot :)
die Zephyrus(?) line-up is wel slick, €1500 voor de 4800H, 1660Ti, 16gb ram, een 1TB ssd en een 144Hz 15,6" scherm. Lijkt best een goede deal, alhoewel ik liever een laptop van €1000 koop. Toch gaat hij wel op m'n lijstje. Ben inderdaad ook benieuwd naar die Lenovo laptops, leken ook netjes
Ik ben nooit zo van de 'Inderdaad!'-reacties, maar zeker gezien de voorgaande reviews (ook hier op t.net!) van de Ryzen 4k-serie, vind ik het een hele rare timing om nú nog even een BBG op te zetten voor laptops, nog nét met allemaal Intel-cpu's erin, terwijl die straks uit het water geblazen worden, om over de prijzen nog maar even te zwijgen. Ik dacht al: ligt dat aan mij?
Lekker wachten, en dan rustig opnieuw kijken. Kan je altijd zeggen natuurlijk, maar dit is wel precies even een kantelmomentje dat je net wat minder vaak hebt.
Ze hebben het wel vaker met de BBG. Daar hebben ze lang van tevoren de datum geprikt. En kunnen daarom ook niet even uitgesteld worden. Wat wel netjes zou zijn is als ze vermelden dat er een nieuwe processor aan zit te komen. Mocht je niet meteen een nieuwe laptop nodig hebben kan je wachten daarop.
Ik mis in de BBG eigenlijk altijd de gaming laptops/power laptops. Het zou mooi zijn als er gekeken werd naar een extra categorie waarin niet zozeer naar prijs, maar vooral naar prijs vs prestatie werd gekeken..
Ik mis in de BBG eigenlijk altijd de gaming laptops/power laptops. Het zou mooi zijn als er gekeken werd naar een extra categorie waarin niet zozeer naar prijs, maar vooral naar prijs vs prestatie werd gekeken..
Helemaal mee eens. Ik mis laptops waar je daadwerkelijk wat op kunt doen. Op de laptops uit deze pricewatch valt geen enkel "zwaar" werk te verrichten. Al is het alleen al om de mini "kinderschermpjes" en keyboards.

Laptops voor 'creators': designers, programmeurs, engineers en/of laptop voor gamers.

Daar moet ik gelijk aan toevoegen dat het concept "creator laptops" voor m'n gevoel ongeveer een jaar oud is, dus ik kan me voorstellen dat er nog niet zo veel aanbod is.

Ik ben o.a. benieuwd naar de nieuwe MSI "Creator 17" laptop. De aankomende creator laptops van ASUS zijn dan weer net niks IMO: eentje die zogenaamd gericht is op CAD tekenaars, maar geen numpad heeft |:( Typisch ASUS: al het moeilijk goed doen en bij het makkelijke steken laten vallen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 juli 2024 21:57]

"zwaar werk" doe je op een desktop. Het is een te niche markt voor laptop bouwers om voor die paar mensen die zich willen martelen met een 17" scherm en serieus werk iets in elkaar te flansen.

-Gemind omdat ik aangeeft dat de markt voor grote, logge 17" laptops simpelweg kleiner is dan die voor 15" of kleiner thin&lights? Chapeau!

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 22 juli 2024 21:57]

"zwaar werk" doe je op een desktop. Het is een te niche markt voor laptop bouwers om voor die paar mensen die zich willen martelen met een 17" scherm en serieus werk iets in elkaar te flansen.
Sja, 10 jaar geleden misschien, maar de wereld is inmiddels veranderd.

Ik doe zelf alles op een laptop (CAD werk en renderen om maar wat te noemen) en mijn laptop is veel sneller dan de 4 jaar oude CAD PC's waar de collega's bij mijn klant op werken. En dit is echt niet de eerste klant bij wie ik dat zie. Het huidige record is een 7 jaar oude PC waar ik bij m'n vorige klant (giga bedrijf uit de luchtvaart) op moest werken. Geloof mij: op mijn laptop krijg je VEEL meer werk gedaan dan op zo'n PC (of zo'n klein kinderlaptopje).

Voor veel mensen is een desktop helemaal geen optie. Ben je wel eens in een coworking space geweest? Dat zijn de soort mensen/plekken waar hele bedrijven als die van Wordpress over de hele wereld verspreid in zitten. Allemaal laptops. Allemaal miljoenen bedrijven.

En al die mensen die nu thuis werken? Lekker handig zo'n oude kl*te desktop PC onder de arm mee naar huis nemen :+

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 juli 2024 21:57]

CAD werk ja, want dat is voor een tegenwoordige computer ook echt niet meer zo spannend. Ook op een dekstop van 4 jaar oud durf ik dat nog wel aan. Omdat CAD werk voor een computer helemaal niet zo heel erg actief is, kan dit ook op een laptop, al zou ik er vanuit ergonomie geen zin in hebben.

Continue activiteiten als renderen en FEM analyses zou ik echt niet op een laptop willen doen. Hiervoor lenen een desktop of van mijn part een virtueel in een serverfarm (met een plaatselijk koelstormpje, omdat toch niemand het daar hoort) zich beter.

Als je veel verplaatst voor je werk is een laptop natuurlijk goed te verdedigen, maar ook dan is het een keuze waarin de factor mobiliteit zwaar weegt.

Thuis werk ik trouwens op een game desktop, die nu even is gepromoveerd tot thuiswerk PC. Wanneer met die PC wordt ingelogd op een Citrix omgeving met GRID ondersteuning voor grafische versnelling, en ik kan ook een Spaceball (voor mij blijven het gewoon Spaceballen) aan mijn gamebak hangen en die laten doorkoppelen naar de CAD sessie in de Citrix sessie (kunnen wij nog niet zo lang trouwens). Best een hoop toeters en bellen, dat geef ik toe, maar wel een desktop ervaring zonder het sjouwen.

Langzamerhand gaan we dus de laptop voorbij als het aankomt op flexibel werken. Er komt een moment dat de klanten liever zien dat je op hun gecontroleerde omgeving inlogt als tijdelijke user. Een laptop, hoe mobiel het apparaat ook is blijft dan toch net teveel een informatie-eiland.
Nu doe je net alsof het een keuze is tussen of een nieuwe laptop, of een stokoude desktop. Dat is natuurlijk kul.
Al is het op zich wel een interessant perspectief over die desktops van vier jaar oud. Ik zou dat niet noodzakelijk verwachten. Maar goed, wat zit er in die desktops…

Verder helemaal mee eens, lekker vals dilemma. ;)
Nu doe je net alsof het een keuze is tussen of een nieuwe laptop, of een stokoude desktop. Dat is natuurlijk kul.
Mijn punt was natuurlijk dat als mensen serieus CAD werk kunnen doen op een 4 jaar oude desktop (en daar een miljoenen bedrijf draaiende mee weten te houden) dat het dan op een nieuwe laptop ook zeker wel moet lukken.

Veel zwaarder werk dan CAD en renderen is er niet voor desktops of laptops (als het echt zwaar wordt ga je toch wel naar servers of cloud).
Dit mis ik ook, de echte desktop vervanger in de categorie tot 1750 of 2000 euro.
Aan de andere kant, tov de best buy laptop van 1000 euro deze editie krijg je voor 800 euro meer dezelfde processor, rtx2060 videokaart, 16gb meer ram en dan ben je eigenlijk wel. Mogelijk is deze performance upgrade niet voldoende om als best buy door te gaan?
Asus zephyrus g14?
https://www.youtube.com/watch?v=ZYqG31V4qtA

De eerste benchmarks zien er alvast goed uit.
Er wordt juist al aangegeven dat er in deze prijscategorien naar prijs/prestatie wordt gekeken. Dat is alleen niet het enige wat een laptop maakt of breekt. Wil je alleen daarnaar kijken is het een kwestie van schuiven met de instellingen in de pricewatch en de goedkoopste optie kiezen.
Bedankt voor weer een mooi stukje werk.
Wat mij opvalt is dat ik in 2015 een MacBook air kocht voor rond de duizend euro en iedereen mij toen gek verklaarde, in de pc wereld kreeg je zoveel meer... Terwijl er alleen dikke stukken plastic rommel te koop waren. Nu is het 2020 en nog steeds krijg je voor 1000 euro een afgrijselijk lelijk dik stuk plastic, duizend euro mensen en al die laptops zijn allemaal zwaar en lelijk! Fabrikanten maak eens iets waar je blij van wordt als je het koopt, we hebben het wel over 1000 euro mensen!
Een een Macbook Air zou voor mij anno 2020 écht onwerkbaar zijn en mijn 900 euro plastic monster van Lenovo uit 2014 doet zijn trucje nog fluitend, enige wat ik heb vervangen is de hardeschijf voor een SSD voor het wereld bedrag van 130 euro. 't Is maar waar je blij van word ;)
Ik snap dat er iets is waar je op kan werken, je kan met een Dacia ook overal komen. Maar als je Mercedes en BMW prijzen betaald voor een laptop dan verwacht ik iets wat meer dan alleen doet wat ie moet doen. Daar is de 5 a 6 honderd euro categorie voor, voor rond de 1000 euro verwacht ik mooi afgewerkt product waar je blij van wordt. Dat gevoel krijg ik niet bij deze 13 in een dozijn plastic fantastic bakken die hierboven worden geadviseerd. Daar kan Tweakers of de community niks aan doen, er is gewoon niks fatsoenlijks. Maar ik verbaas me dan over de soms over de top reacties op de aankoop van een Apple product, dit is gewoon geen concurrentie voor welke Apple laptop dan ook als het om look en feel van het product gaat.

Het is daarnaast algemeen bekend dat de houdbaarheidsdatum van Apple laptops veel verder in de toekomst ligt dan de gemiddelde pc. Dus je koopt juist iets wat lang mee gaat, waarbij de hardware en de software ook lang ondersteund worden. :)
Ik zou mijn Lenovo eerder vergelijken met een Skoda Superb vs. een Mercedes E-klasse, zelfde hoeveelheid ruimte, óók veel luxe maar tot op een ander niveau en tegen de helft van het geld.

Houdbaarheid van mijn laptops is vooralsnog oneindig want er is er nog geen een overleden. (Pentium 1, Pentium 3, Turion 64, Core 2 Duo, Core i7 2e gen en huidig Core i7 4e gen)

Qua hard- en software ondersteuning is er hier en daar misschien iets gestaakt maar laten we wel zijn na 7 jaar stopt macOS ook dood leuk support voor een Macbook van ~ 2500 euro nieuwwaarde, en momenteel draai ik nog de laatste versie Windows met volle ondersteuning van Nvidia op mijn 5,5 jaar oude Lenovo en ik gok dat ik nog wel een jaartje vooruit kan.

Dat jij niet blij word van een plastic monster van 1000 euro kan, maar dat is puur smaak gebonden.

Als ik even snel kijk naar een Macbook Air en ik wil enkel 16GB en 1TB disk op het basis model dan betaal ik maar liefst 750 euro extra.. daar zou ik niet blij van worden aangezien ik voor 200 euro meer dan een complete laptop krijg met die specificaties én een hexacore ipv. dualcore. 8)7
Goede vergelijking, de skoda geeft veel meer waar voor zijn geld maar als je in beide auto's hebt gereden is de kwaliteitsbeleving in de Mercedes groter. Daar betaal je dan ook voor, de Mercedes is veel duurder en daar kies je bewust voor. Je wilt dat stukje extra en betaald meer, de Skoda koop je als je niet voor dat laatste stukje kan of wilt betalen, je wilt goed en het hoeft niet perfect.

Prima maar dat zie ik in de prijzen van de laptops niet terug. De prijzen liggen daarvoor te dicht bij elkaar, vandaar dat ik heel bewust rond de duizend euro opschrijf. Opties op een Skoda zijn ook altijd veel beter te betalen dan op een Mercedes, daar is niks anders.

Uiteindelijk is het natuurlijk smaak, wat vindt ik mooi, wat vindt jij mooi, daar gaan wij het niet over eens worden. Mijn punt blijft dat als je relatief veel geld neergelegd voor een laptop dat de hele kwaliteitsbeleving dan ook op dat niveau moet liggen. Ik weet zeker dat er ook windows laptops gemaakt kunnen worden die goed aanvoelen, de microsoft surface laptops komen een heel eind. Laten we hopen dat er daar meer van komen. :)
Helemaal mee eens maar je vergelijkt nu wel een A-klasse met een Superb en geen E-klasse. Kijk anders naar een Asus Zenbook of HP Envy, dan ziet het er gelijk lekker uit en krijg je ook mindere specificaties voor het zelfde geld.
Ik werk nog steeds op een macbook air uit 2013. Betwijfel dat die lenovo het beter doet.
Je mag het betwijfelen maar een Macbook Air uit die tijd is slechts een low power dualcore en enkel Intel graphics, mijn Lenovo is de Lenovo Y50-70 een high-power series quad core met als enige aanpassing een Crucial MX-300 500GB SSD.

Het enige punt waarop de Macbook Air écht beter is is het scherm, maar goed ook die blinkt niet uit, die van mijn Lenovo is gewoon heel slecht. Een ander punt zou kunnen zijn dat je macOS hebt, maar goed dat is smaak. Ik zou niet uit de voeten kunnen met een Macbook Air voor mijn development werk en of lichte game activiteiten.
Ik gebruik vrij intensieve software die het nog steeds perfect doet, ik heb nooit een windows laptop gehad die het langer dan een paar jaar deed. Puur en alleen de benchmarks zeggen niet altijd alles. Maar fijn dat hij het bij jou wel zo lang doet.
Zelfs mijn eerst Windows laptop doet het nog steeds even ter beeld vorming dat betreft een Pentium 1 166 MHz met een whooping 48 MB werkgeheugen. Er is in het verleden één hardeschijf kapot gegaan van een laptop van mij en één keer geheugen na 3 maanden maar dat is als DOA behandeld en die laptop draait nog steeds bij ouders thuis (Core i7-2670QM met 6GB).

Puur benchmarks zeggen inderdaad niks anders dan ruwe cijfers en ik weet dat met mijn workload een Macbook Air niet toereikend is, sterker nog mijn laptop heeft het er ook maar zwaar mee op tijden.
Er is net een 2020 editie uit, en die ziet er toch wel heel wat beter uit dan de 1000€ optie hier, maar ook in vergelijking met dat over-de-top geprijsde en lelijke 16 inch bakbeest van Apple. 1250 euro met i7 is meer dan snel zat, ook voor designers, en dan heb je ook 2560x1600 pixel IPS (hier is alles nog full-HD) en mogelijkheid voor twee externe 4K schermen. Zeker als je afschrijving meeneemt, gaat die op de lange termijn goedkoper zijn dan alles hier in de BBG. En dan neem ik schade aan de rug nog niet mee.
Eindelijk weer een Apple die helemaal niet duur is, en ook weer het klassieke stevige model is. Als ik mijn Z-book van het werk weer moet inleveren wordt het deze.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 22 juli 2024 21:57]

Bedankt weer voor deze waardevolle guides. Wel heb ik een vraag over de opmerking bij de usb-c poort van de thinkpad. Net als vorige keer schrijven jullie dat voor opladen plus een monitor aansluiten nu een dock nodig is. Op andere plaatsen lees ik dat juist het idee is dat een monitor tegelijkertijd de laptop van stroom voorziet. Werkt dit in jullie ervaring dan niet?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Heb net een extern scherm besteld met o.a. een usb-c poort, zodat er in de toekomst een laptop + randapparatuur kan worden gekoppeld met één kabel.
Ik help een vriend van mij met de aanschaf van een 'budget' gaming laptop en kwam uit op deze Nitro 5, met een 1660Ti en Core i5-9300H (en 120Hz scherm), die deze BBG bij alternatieven staat, maar er staat een kanttekening over de tragere CPU in deze BBG.

Zal deze Nitro 5 in de praktijk snel een bottleneck zijn voor game performance/de GPU (tov een iets snellere processor (Core i7-9750H) met veel tragere videokaart (1650), zoals de aanrader uit de BBG)?

Geheugen zal uiteraard sowieso uitgebreid gaan worden naar 16GB.
Een i5-9300h zal de taken gewoon prima moeten kunnen draaien. Ben geen enorme computerfreak, maar de nieuwere generaties i5 scoren prima, je kan er zeker nog jaren mee vooruit.

Ik zou zelf voor een betere videokaart kiezen, omdat dat het belangrijkste is met gamen en ander grafisch werk. Een mindere videokaart betekent ook mindere beelden en vaak ook langere rendering etc
Zijn er echt Tweakers voor wie 8GB geheugen nog genoeg is...?
Ja, want een Tweaker is in staat het geheugen zelf uit te breiden.
Kun je een Tweaker noemen die dat kan voor een Dell XPS of een Macbook? :+
Nu worden er veel laptops aangeraden met plastic behuizingen. Maar mijn ervaring is dat vooral de scharnieren van plastic behuizingen na een paar jaar toch eerder stuk gaan dan laptops met metalen behuizingen.

Daarom zou ik graag zien dat dit ook meegenomen wordt in de overwegingen van een laptop.
Niets zo hinderlijk als een gammel scharnier en wiebelend scherm. Ik heb de Lenovo E595 sinds een maand en ondanks de plastic behuizing voelt alles degelijk en sterk aan, inclusief het scharnier wat een fijne weerstand geeft bij openen en sluiten. Een plastic behuizing resulteert gelukkig niet altijd in een slechte bouwkwaliteit. De beeldkwaliteit van het scherm valt me wel tegen, met fletse kleuren en standaard veel te warm afgesteld.
Hoe zeker weten jullie dat de Aspire 7 een HDMI 2.0 aansluiting heeft en geen 1.4b? Ik heb nergens een bevestiging kunnen vinden dat het een HDMI 2.0 aansluiting is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.