Door , , reacties: 212, views: 238.951 •

Volgelingen

Het spel is daar stiekem ook helemaal op afgestemd. De hele campagne is gemaakt voor samenspel. Je kunt uiteraard alleen op pad, maar als je geen zin hebt in samenspel krijg je van Blizzard een metgezel mee, in de vorm van een Follower. Daar zijn er drie van, die je in de eerste helft van de campagne vrijspeelt. Je kunt er één van kiezen die je bij moet staan in de strijd. Het is goed dat er drie zijn die onderling lekker verschillen. Zo is er voor elk van de vijf speelbare classes een aardige match. Wat dat betreft zijn de Followers goed uitgedacht. In beperkte mate valt er ook nog wat aan te passen aan de drie. Uit acht skills kun je er vier kiezen en je kunt wat uitrusting vervangen door beter materiaal. De kunstmatige intelligentie van de drie laat echter te wensen over en het spelen met een Follower is echt onvergelijkbaar met het spelen met een mens van vlees, bloed en hersenen.

En dan is dat inloggen bij Blizzard dus opeens zo gek nog niet, want je vriendenlijst is altijd bij de hand en een partner in crime snel gevonden. Vervolgens gaat je Follower terug naar je basis en wordt het pas echt leuk om te hacken en te slashen. Het is ook precies de Blizzard-touch. Het bedrijf maakt het leuk om zijn games te spelen, maar nog leuker om dat met anderen samen te doen.

Wat is Diablo III - een overzicht

Minder is meer

Dan is er nog dat andere dogma van Blizzard; easy to learn, hard to master. Gelukkig hoeven we het nu even niet over hun 'done when it's done' te hebben. Blizzard had als doel om de gameplay van Diablo II nog verder te stroomlijnen zonder dat de diepgang en uitdaging verloren gingen. Dat is gelukt. De belangrijkste beslissing daarbij was wellicht juist het terugbrengen van de opties. Spelers hebben zes skills die ze tijdens het spelen in kunnen zetten. Twee daarvan zitten onder beide muisknoppen en dan zijn er nog vier toegewezen aan de eerste cijfertoetsen. Bij elk van die zes opties valt genoeg te kiezen, het gaat daarbij om opties die gedurende het spel vrijgespeeld worden. Je bent daarbij met het doorlopen van de campagne echter nog niet klaar. Wie de vier Acts heeft afgerond, zal rond level 30 zijn met zijn character, terwijl je tot level 60 door kunt groeien. In die laatste 30 levels krijg je er nog heel wat skills en opties bij.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.