Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 73.251 •

Runestones

Opvallend is verder dat nog niet alle gameplay-elementen in de bètatest vertegenwoordigd zijn. Zo zijn er geen Runestones te vinden in de test. Die kun je gebruiken om de eigenschappen van je skills naar eigen smaak aan te passen. Blizzards Wyatt Cheng maakte ons in augustus al duidelijk dat ze nog niet weten - of althans toen nog niet wisten - hoe ze met de upgrades om zouden gaan. Duidelijk is wel dat er vijf verschillende soorten Runes in het spel voor zullen komen, waarmee elke skill op vijf verschillende manieren is op te waarderen. Hopelijk zijn Runestones in de bèta opgenomen zodra deze publiek wordt.

Beelden uit de Diablo III-bètatest

* Soepeltjes

Diablo III ziet er prima uit en speelt vooral erg soepel, precies zoals je van de voorgaande delen en andere Blizzard-games gewend bent. Wat dat betreft zit de game prima in elkaar. Tijdens het spelen vroeg ik me echter af of het concept van de game nog wel van deze tijd is. Precies zoals je van Diablo gewend bent, is het hakken en spullen verzamelen. Dat is de kern van het spel: oneindige hoeveelheid demonische tegenstanders omleggen om zo betere uitrustingsstukken te verzamelen. Hoe afwisselend dat door de random-factor ook kan zijn, bekroop me tijdens de vele runs door de test echter toch een zekere verveling. Behalve zelf spullen maken is er eigenlijk ook niet veel anders te doen. De rest blijft beperkt tot het verhaal en de bijbehorende quests.

Die quests sturen je echter steeds naar een punt verder in het spel waar je via een nieuw stuk omgeving de fog of war moet zien te verjagen en tegenstanders moet omleggen. Je kunt proberen de kortste route te vinden en je kunt proberen alle fog of war weg te spelen door echt elke uithoek van de spelwereld te verkennen, maar veel meer variatie is er niet. Het spel zou baat hebben bij wat meer variatie in de opdrachten die je krijgt. Vooral omdat je, in tegenstelling tot een game als World of Warcraft, de quests niet over kunt slaan. Je kunt in Sanctuary niet vrij rondlopen. Alleen een nieuwe quest geeft je toegang tot een nieuw deel van de spelwereld. Uiteraard is uit de bètatest nog niet veel op te maken. Het spel zal veel uitgebreider worden en dus veel meer en wellicht ook afwisselender quests bevatten. Hoe dat uitpakt is de grootste vraag als de game straks in de winkel verschijnt.

Titel Diablo III
Box Diablo III 
Platform Windows, OS X
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Activision Blizzard
Releasedatum onbekend

Beelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatestBeelden uit de Diablo III-bètatest

Laagste prijzen voor Diablo III, PC (Windows):
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
SaturnScore: 3 € 21,98€ 21,98
Naxu (downloads)Score: 2 € 22,49€ 22,49
GameSyncScore: 5 € 22,95€ 22,95
Game-Card.netScore: 4 € 22,99€ 22,99
MyComScore: 4.5 € 27,99€ 27,99

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deDiablo III


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (69)

Reacties (54)

De Skeleton King zat toch ook al in Diablo I? Of hebben ze een goed verhaal bedacht om hem terug te laten komen?
Hij was undead, dus echt veel verhaal heb je daar niet voor nodig.
Ben eigenlijk meer benieuwd naar het verhaal rondom diablo en eventueel baal.
Deze Undead heb je in theorie toch al eens verslagen dus hoe kan het dat hij toch weer terug is gekomen vraag ik mij dan af.

http://www.diablowiki.com/Skeleton_King
Dat hij verslagen is in Diablo1 ben ik me van bewust.
Hij was echter al dood, dus hoe kan je iets al dood is nogmaals doodmaken?

Verder vind ik het eigenlijk wel tof dat oude characters weer terugkomen in diablo3.
Ik hoop echt dat ze de butcher er weer in doen en weer lekker te moeilijk maken voor je level zoals in diablo1.
Het doel van Diablo is toch het neerslaan van de Undead? Als ze keer op keer blijven terug keren blijven we in een Diablo loop zitten...

Blizzard kan het wel zo brengen dat Diablo wederom is opgestaan en dat hij deze undead opnieuw heeft gesummond. Maar als het goed is kan Diablo na dit deel toch echt niet meer terug komen.
Het leuke aan Diablo is dat zijn soulstone zijn opvolger bepaalt.... tijd dat die eens op de hellforge kapotgeslagen word denk ik zo :P
Was dat niet al gebeurd aan het einde van Diablo 2?
Dat was die van Mephisto, toch?
De soulstone van Mephisto moet je inderdaad zelf handmatig vernietigen in de Hellforge. Marius (Diegene die het verhaal vertelt in de cinematics) vertelt - nadat je Diablo hebt verslagen in Act 4 - dat de "hero" de soulstone van Diablo heeft vernietigd (Daar zie je ook een paar frames van, de soulstone en de hamer die er op slaat). Je vernietigt de Soulstone van Diablo dus niet handmatig zoals je met die van Mephisto hebt gedaan, maar het is wel degelijk gebeurd.

Nadat je Baal hebt verslagen in Act 5, gaat het verhaal verder over de worldstone die is vernietigd door Tyrael (Omdat Baal het heeft gecorrumpeerd), waarin hij (Tyrael) vertelt dat niemand weet wat er nu gaat gebeuren.

En dat was het einde van Diablo 2.
Daarvoor moet je de beta spelen, ze leggen het er in uit. ;)

Ik ga het wel niet spoilen.
Ok helaas heb ik geen mogelijkheid tot de beta dus ik moet even wachten :)
En daar voor heb je dit Diablo III Beta.
wie zecht dat het weer king leoric is? kan ook zijn zoon zijn die je toen probeerde te redden
Zijn zoon was Diablo, die heb je dus al verslagen.
Daarnaast was zijn zoon niet zo groot ;)
Er is een reden voor dat die Skeleton King weer terug is, dat wordt uitgelegd in de Beta :)
Daar zat er inderdaad wel een in. Of het dezelfde is weet ik niet :)

Ik vind het wel erg jammer dat ze de random setup van de levels nu niet meer hebben, dat is juist wat het interessant hield waardoor je het letterlijk jaren later nog steeds wil spelen. Ik speel Diablo 2 nog steeds regelmatig vanwege bijvoorbeeld dit element.

[Reactie gewijzigd door JvZ op 2 oktober 2011 09:25]

Het random element zit er wel degelijk in.
In dungeons wat meer dan in town dat wel.
Ze werken met blokken die op verschillende wijze ingevuld kunnen worden.

http://www.youtube.com/watch?v=_9NLRDAs0YA
Kijk hier maar voor voorbeelden.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 2 oktober 2011 09:37]

Ik ben het met deze review eens wat betreft het 'interessant' gehalte van D3. Zelf vond ik D2 erg goed, maar toen WoW uit kwam en (zeker in combinatie met het samen spelen met vrienden) je naast hack & slash enorm veel andere dingen kon doen, ben ik toch vrij snel overgestapt.

Laatst nog eens D2, Torchlight en DS3 gespeeld om in de stemming te komen voor D3, maar ik betrapte me inderdaad een beetje op verveling, omdat het toch continu meer van hetzelfde is. Nu is WoW dat uiteindelijk ook, maar dat voelt op de een of andere manier anders.

Blizzard kennende hebben ze hier vast wel iets op verzonnen, zeker na zo lang wachten op D3!
Het is dan ook niet met elkaar te vergelijken.
Diablo is een echte hack & slash RPG waar WoW een MMORPG is.
De WoW playersbase bevat veel diablo spelers maar het ene spel zal het andere zeker niet vervangen. Daar is het niet voor bedoeld en daarvoor wijken de spelervaringen teveel van elkaar af.
Tja WOW en Diablo vergelijken is een beetje appels met peren naar mijn mening. Een MMO draait volledig op sociale interacties. Andere spellen hebben vaak wel multiplayer opties, maar niet van dezelfde duur en intensiteit.

Zowel bij WOW als Diablo is het doel je character zo sterk mogelijk te maken en bij beiden is daarbij veel herhaling betrokken. In Diablo veel herhaald hack n slash werk met af en toe afwisseling door quests of nieuwe skills. Bij WoW is het niet veel anders. Met levellen doe je quest en krijg je nieuwe skills, maar daarna herhaal je ook steeds dezelfde heroics en raids voor je epics of conquest punten en dezelfde dailies. Idem voor PVP.

Voordeel van WOW is dat er regelmatig nieuwe content wordt uitgebracht waardoor het minder saai wordt. Bij Diablo zal dit minder frequent gebeuren vermoed ik, maar ik verwacht wel expansion packs. Wie weet zelfs wel DLCs.

Kortom, in beide spellen vind je heel veel herhaling. WoW heeft echter een veel sterkere sociale kant met guilds etc. Zelf ben ik al een tijdje gestopt met WoW, maar ik merk dat ik vooral het sociale aspect het meeste mis. In WoW logde ik eigenlijk ook alleen nog maar in voor de guild; het eindeloos farmen van raids / heroics / dailies had ik ook wel gezien :)
Dat de beta makkelijk is heeft Blizzard toch al uitgelegd. Ze willen dat de mensen eerst de klasses leren kennen en het wordt daarna vanzelf moelijker.
En die spells die je al snel leert zijn volgens mij niet op PvP gericht maar op het samenspelen omdat Blizzard stimuleert om samen te spelen. En als je samenspeelt is het handig dat je buffs kunt geven en dat het ook handig is voor PvP is mooi meegenomen.
Inderdaad, het is dan ook maar een klein deel van het begin van de game.
Ze willen ook zoveel mogelijk spelers aanspreken en nieuwe spelers spelenderwijs leren hoe Diablo in elkaar zit. Ook hoe je dit dient te spelen maar wel op zo'n manier dat doorgewinterde Diablo/hack & slash fans niet vast zitten aan een of andere trage tutorial.

De hoge resourcepool/regen is tevens een vertekening van hoe het er straks aan toe zal gaan. Blizzard heeft hier een tijd terug ook al op gereageerd dat je in het begin nog veel resource zult hebben maar later in de game zal het verbruik steeds meer toenemen.
Ligt het aan mij of heeft blizzard toch weer teveel gekeken naar World of Warcraft qua design, UI, etc?
Verder ben ik erg benieuwd of het Diablo 2 kan overtreffen, ondanks het feit dat het spel oud is speel ik het af en toe nog steeds met veel plezier.
Waarom zouden ze niet? WoW heeft veel goede dingen van Diablo 2 overgenomen en Diablo 3 neemt weer goede dingen van WoW over. Het wiel hoeft, zeker binnen een en dezelfde developper, niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden :)
Lang hebben we moeten wachten hier op en mijn mening het is een teleur stelling.

+ ja het ziet er geweldig uit.

en dan houd het op. hulpjes.... leuk maar maken het veel te gemakkelijk voor sommige classes wie speelt er nu. Dan heb je eigen wapens maken ... leuk bedacht maar kan niet geloven dat het iets oplevert vaak kun je dingen maken maar niet voor je eigen lvl bruikbaar zijn. en er gaat veel tijd in zitten die je beter ergens anders aan kunt besteden.

Als ik hem afspiegel tegen titan Quest . eigenlijk de meest geweldige Diablo Clone . dan moet ik die toch kwa game play ,titan quest moeilijker , daar kun je ook de class mixen
zoveel punten in de warrior en zoveel in te tovenaar wat het dus ook leuker maakt en een totaal nieuw iets maakt .

Ook lijken de classes niet geballanced in diablo 3 zeker de monk niet zonder een AOE ben je in diablo gewoon heel erg benadeeld. kijk maar naar de filmpjes met de warrior hoe snel die door monsters heen gaat. en die monk die voor elk monster echt meot vechten.

Leuk om te spelen maar zal voor mij geen hit wezen.
Je trekt wel heel makkelijk conclusie's uit een beta die slechts een deel van act1 beslaat?
In diablo2 kon je met een sorceres ook niets uit halen tot pak hem beet lvl40, om van de necromancer maar niet te spreken.

Het craften werkt pas op latere levels als je voldoende resources hebt, en dan is je level ineens geen probleem meer.

Titan Quest is een goede clone hoor, wellicht zelfs de beste clone (beter dan Torchlight), maar balancing is daar helemaal ver te zoeken.
Daarin vond ik Diablo2 toch echt wel beter.
Bovendien mist TQ het aan een fatsoenlijke multiplayer modus, gelukkig is de single player uitdagend en lang.
Waar je diablo2 jaren online kon spelen, stopte TQ na een paar single player builds.

Je trekt balancing in twijfel door te spelen met characters die max lvl15 hebben, het is natuurlijk onmogelijk (en wellicht zelf onwenselijk) om de balancing om alle levels gelijk te hebben.
Waar mij het om gaat is pak hem beet boven lvl50.
Een teleurstelling op basis van het bekijken van filmpjes?

Ik neem aan dat je met de 'hulpjes' de followers bedoeld? Ze zijn in Normal nog bruikbaar, Nightmare zullen ze al (te) vaak sterven en in Hell + Inferno zijn ze onbruikbaar.
Het zijn dan ook companions ontworpen om de solo spelers over te halen om samen met anderen te spelen. Om te laten zien dat het samen spel met andere spelers heel veel kan toevoegen.

Craften zat er in Diablo 2 ook al in en daar kostte het tijd en moeite (maar kon het ook de meest zeldzame dingen opleveren) maar dat is in Diablo 3 juist veel beter verweven in de spelervaring. Tuurlijk moet je er wat voor doen maar je kan er ook zoveel uit halen.
Het is dan ook veel dieper en uitgebreider dan in Diablo 2.
In de review wordt toch juist gezegd dat je met het craften beter spul maakt als wat je in het algemeen zult vinden. Lijkt me dat het dus juist wel voor jouw level bruikbaar is.
Dank voor de review, ik wacht liever tot het spel uit is alvorens ik een mening over het spel ga vormen...
Haha weer die lelijke dvd cover :P Zet daar is gewoon iets origineels neer ipv die lelijke kerel :)
Als je wil weten welke items er sowieso in de game komen dan kun je die hier bekijken. Als je een video van de Diablo 3 Beta Playthrough wilt bekijken (duurt iets langer dan 2 uur en er werd gekozen voor de Demon Hunter), dan kun je hier terecht.
De Let's Play filmpjes van Force zijn ook heel erg de moeite waard en zijn van alle classes beschikbaar (opgedeeld in 3 parts): http://www.youtube.com/us...FABF7A6BC42/2/Bt7P04bhThQ.
goeie review, ECHTER vind ik dat je sommige woorden wel erg vaak gebruikt :P
Hoe zit het eigenlijk met de drops van monsters? Bij D2 ging het er gewoon om wie het snelste was. Hoe hebben ze dit in 3 gerelgend?
Je ziet alleen je eigen loot, ninja's hebben in D3 geen kans.
Ja, als je het over PvP/Coop hebt, daar heeft iedere speler zijn eigen loot. Je ziet alleen die van jou liggen en niet die van andere spelers. Je hoeft dus niet te haasten.
Aan de ene kant een mooie oplossing, aan de andere kant was dat stressen voor 'die ultieme drop' ook best wel spannend.
Ik heb met Diablo 2 vaak genoeg geklikt als een malloot voor die ene unique Corona tijdens chaos of baalruns. Ahhh, spannende tijden. ;)
Het is mij nog niet helemaal duidelijk van welke party member het magic find percentage wordt gebruikt bij het bepalen van een drop. Volgens mij is hier in de forums ook nog niks over te vinden.

Scenario 1: De magic find van de killer bepaalt de drop van alle party members:
Stel dat je een party member hebt die heel sterk is en alle monsters voor jou staat te killen maar haast geen magic find heeft. Dan ben je als party member dus genaaid en zal er voornamelijk crap verschijnen.

Scenario 2: Je eigen magic find bepaalt de drop ongeacht wie de killer is.
Nu krijg je dus gevallen waar de uber killer alle monsters gaat killen en er 3 looters achteraan lopen met hoge magic find om zo te profiteren.

Beide scenario's lijken me onwenselijk al is de eerste wel een stimulans om zelf mee te doen...
Scenario 3: Eigen magic find in formule met % schade toegebracht aan monster bepaalt loot.

Voorkomt ninja-taggen, kill-jatten, en gasten die met 3 PC's op /follow spelen met allemaal "of magic finding" flutitems aan.
Puur op basis van damage hoeft ook niet percee eerlijk te zijn.
Kan me zomaar voorstellen dat de Monk wat healing spells heeft en daardoor minder damage gaat doen.
Hij kan best de belangrijkste zijn in het gevecht.

Ik hoop dat het dusdanig uitdagend word dat het gewoon niet mogelijk is dat 1 persoon ze maar afmaakt terwijl de rest toekijkt.
Scenario 4: er is geen magic find.

Voor zover ik heb gelezen is er nog niet bekend of deze mechanic weer in het spel zal zitten of niet, het lijkt me zomaar mogelijk dat ze de mechanic er uit halen juist om al die problemen te voorkomen.
Zit er in, loot in diverse youtube filmpjes van walkthroughs laten dit al zien.
Scenario 5: Magic find P1 = 100 %
Magic find P2 = 50 %

Party MF = 75 % + higher droprate

Dit lijkt me persoonlijk de meest logische situatie, al krijg je dan wel weer dat geneuzel van "LFP MIN 200 MF" 8)7

En om op bovenstaand stukje over het craften terug te komen: in D2 konden we ook craften, amar dit was niet zo laagdrempelig. Ik denk dat ze met D3 willen voorkomen dat alleen de doorgewinterde spelers craften, want laten we eerlijk zijn - het was constant in 'window' spelen of ALT-TAB om de recipes te zoeken.
Ik denk dat de magic find gewoon bepaalt wat er voor jou dropt.
Drops zijn toch alleen voor jezelf te zien, dus waarom zou een andere player daar invloed op hebben?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013