Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Diablo III - verhaal en skills

Monkey business

De Monk had het lastiger. Die moet het van snelle actie hebben. Die snelheid heeft uiteraard zijn prijs en gaat in dit geval ten koste van zijn fysieke weerbaarheid. De Monk kan wapens dragen, al kan hij net zo goed overweg met zijn vuisten, die hij bij wijze van wapen kan hullen in lappen stof die daar als bokshandschoen omheen zijn gewikkeld. Je zult verschillende van dergelijke lappen tegenkomen. De primaire aanval van de Monk heet heel toepasselijk Fist of Thunder, en hij bestaat uit een serie razendsnelle stoten die bovendien vrijwel zeker de spellcasting van de tegenstander onderbreken. Ook de aanval die aan de tweede muisknop is toegewezen is gericht op het hinderen van de tegenstander. Deze Blinding Flash doet zelfs niets anders en richt zelf geen schade aan. Als de Monk zijn vuisten gebruikt, wint hij tegelijk Spirit, de magische energie die hij kan gebruiken voor spreuken waar hij op latere levels de beschikking over krijgt. Daaronder zijn er de genezende Breath of Heaven en Mantra of Healing.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De Monk krijgt meer opties met de Lashing Tail Attack en de Dashing Strike. De laatste is vooral handig om je snel uit de voeten te maken en aan de actie te ontsnappen. Later scoort de Monk de Deadly Reach, een spreuk die als een 'line of pure force' voor de monnik uitschiet en vreemd genoeg geen Spirit kost, maar juist Spirit oplevert. Het is een erg effectieve aanval, vooral in combinatie met Crippling Wave, de spreuk die de Monk op level 9 aanleert. Die vertraagt de vijand en richt tegelijk schade aan. Samen met de Dashing Strike en de genezende opties weet de Monk zich lang staande te houden. Door gebrek aan pure aanvalskracht heeft de Monk het echter moeilijker dan de Wizard. We hadden het met de Monk moeilijker dan met de Wizard, wat in deze fase eigenlijk nog weinig zegt omdat de balans tussen de classes en de skills nog aan alle kanten wordt getweaked. Hopelijk kun je zelf de Monk, Wizard en de drie andere classes proberen in de bètatest die nog dit kwartaal van start zou moeten gaan.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Titel Diablo III
Platform Windows, OS X
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Activision Blizzard
Releasedatum onbekend

Laagste prijzen voor: Diablo III, Windows
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

GameKeySync

Score: 5 (4)

€ 15,99

€ 15,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 15,99
Download € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 15,99

Bekijk

Game-Key

Score: 4 (11)

€ 20,29

€ 20,29

Kostenoverzicht

Productprijs € 20,29
Digitale levering € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 20,29

Bekijk

Amazon.nl Marketplace

Score: 3 (6)

€ 43,88

€ 49,73

Kostenoverzicht

Productprijs € 43,88
Opsturen € 5,85
iDEAL € 0,-
Totaal € 49,73

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Diablo III Video van 14 mei 2012
Diablo III - Dev Diary V Video van 3 mei 2012
Diablo III - Dev Diary IV Video van 3 mei 2012
Diablo III - Witch Doctor Video van 24 april 2012
Diablo III - Developer Diary III Video van 23 april 2012
Diablo III Video van 17 april 2012
Diablo III - Developer Diary II Video van 17 april 2012
Diablo III: The Barbarian Video van 10 april 2012
Diablo III - Demon Hunter Video van 4 april 2012
Blizzard schrapt 600 banen Nieuws van 1 maart 2012
Diablo III verschijnt pas begin 2012 Nieuws van 23 september 2011
Diablo III Video van 1 september 2011
Diablo III krijgt ook console-versies Nieuws van 22 augustus 2011

Reacties (107)

Wijzig sortering
Geurcht was dat de betatest het laatste kwartaal van start zou gaan. Volgens hen eindigt dat kwartaal 30 sept. *FIngers crossed for an open beta*.
Gesloten Beta mag van mij ook wel, als we dan maar een key kunnen bemachtigen :D
Ben ik de enige die het nogal weinig polygoon volle karakters vind hebben ?

Als ik nu Dungeon Siege 3 bekijk en speel , dan lijkt me dat toch een tikkeltje mooier te zijn ...
Ik denk dat je op het filmpje van de DH doelt? Dat komt omdat het volledig ingezoomed is met de ingame graphics. In het spel zelf zal je toch altijd ver boven de actie hangen en dan ziet het er wel prachtig uit :)
Ik vond de karakters ook niet heel gedetailleerd tijdens de speelsessie. Maar het geheel zag er naar mijn smaak wel veel beter uit dan Dungeon Siege III
Zal wel een kwestie van smaak zijn maar alles wat ik tot nu toe aan HD beelden gezien heb was voor mij erg sfeervol en sfeer is ook bepalend voor hoe een game aanvoelt.
Gameplay above graphics any day! Dat je uberhaupt Dungeon Siege met Diablo vergelijkt. Blasphemy!

De lage polygonen maken mij niet veel uit draait het alleen maar beter om. En zoals ik al eerder en velen met mij hebben gezegd, beter iets mindere graphics dan weinig inhoud en features.

Trouwens als je straks honderden mobs op je beeld hebt rond rennen, ben je blij met een lagere polygon count in plaats van een dia show...
Ik zou meer verwachten van een game die eind 2011 op de markt zou moeten komen. Het kan liggen aan de filmpjes die ik heb gezien maar aan de andere kant zijn de systeemeisen zeer laag. Te laag als je het mij vraagt, maar goed ik zal eerst eens kijken of ik een beta of demo kan bemachtigen voor ik het spel koop. De gameplay kan een hoop goedmaken.
Systeemeisen zijn nog niet bekend maar zullen zeker niet al te hoog zijn. Maar om te zeggen dat ze zeer laag zijn moet je meer informatie hebbenndan wij hebben.
Mijn fout, officieel zijn er nog geen systeem requirements. De bronnen die ik heb gelezen gaan uit van dezelfde systeemeisen als die van Starcraft 2. Ik mag hopen dat in Diablo 3 die iets worden opgeschroeft.
Ik snap dit stukje niet helemaal:
In de rust van de Sanctuary begonnen engelen en demonen zich zelfs te mengen, en daaruit ontstond de Nephalem, een nieuw en sterfelijk ras. Nog ruim voor het begin van de eerste game zou uit de Nephalem al de mensheid voortkomen.
Aan nemend dat een engel/demon niet sterfelijk is en zich met elkaar mengen hoe kan er dan iets sterfelijks uit voortkomen ?
Zal wel komen omdat anders het laatste stukje weer niet zou kloppen maar blijf het vreemd vinden, het klopt niet echt of snap ik het niet helemaal? :9

Ik kijk verder echt enorm uit naar de game, veel actie co up wat helemaal tof is en de graphics gaan echt wel in orde zijn, op de screenshots is er nogal veel ingezoomd en zoals met meer games ja dan kan het wellicht wat minder mooi ogen dan als je er iets verder boven hangt.
Graphics zie ik als mooi mee genomen maar als de gameplay top is dan maakt het me echt niet uit als het grafisch iets minder zal zijn dan bepaalde andere games.
In dit soort games vind ik de graphics sowieso niet van het grootste belang.

Bedankt voor deze goede uitleg omtrent dit derde deel, hiermee worden nieuwe mensen tot deze serie ook direct in de verhaal lijn gezogen.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 7 augustus 2011 11:30]

Je vraagt om een serieuze reactie en die zal je krijgen. De termen die je niet kent kun je googelen:
Een Engel is heterozygoot 'Ee'; Een Demoon is heterozygoot 'Dd'
Wanneer deze kruisen is er 1/4 kans dat er 'de' ontstaat: deze is homozygoot recessief voor het onsterfelijkheidsgen en dus sterfelijk.
Is er niet een kans van 1/2, aangezien een kind altijd de helft van het erfelijk materiaal van iedere ouder krijgt. De nakomelingen zijn dan of 'de' of 'ed'. :P
Cashew heeft het over een dominant overervende eigenschap. Dus alleen al één dominant gen (D of E) is voldoende. "Ed", "eD" en "ED" zijn allemaal niet-sterfelijk, het nageslacht met "ed" (dus homozygoot recessief) heeft het minder goed getroffen, 1 op de 4 dus ;)

Je verwijst ernaar dat "de" ook kan, maar dan kan "DE" ook, evenals "De" en "dE". Het blijft 1 op de 4. De letters omwisselen heeft dus niet veel nut :).
Zulke mengvormen zijn uit de Griekse mythologie ook wel bekend hoor. Waarbij het resultaat dus opeens sterfelijk is. En verder; het is fictie, hè ;-)
Een kruising tussen ezel en een paard die beide vruchtbaar zijn komt een muilezel die niet vruchtbaar zijn...
Maarrehm ninja loot systeem blijft er in zo te zien...

Maakt het wel spannend first grab first get.

of gaan ze een systeem a la wow introduceren?

[Reactie gewijzigd door bauke1984 op 7 augustus 2011 18:26]

Maarrehm ninja loot systeem blijft er in zo te zien...

Maakt het wel spannend first grab first get.

of gaan ze een systeem a la wow introduceren?
Waar haal je dat vandaan?
Is al meerdere malen aan bod gekomen dat Diablo een assigned loot systeem zal hebben.
Elke drop wordt toegewezen aan 1 persoon in de groep en alleen die speler kan het item oppakken.
Zou anders i.c.m. het auction house voor een hele hoop gezeik zorgen.
Loot dat op het beeld verschijnt, wordt als het goed is individueel. Geen spam-click meer nodig dus.
Ziet er goed uit. Hopelijk kan ik met de beta meedoen!

Trouwens waarom gebruiken jullie (Tweakers) een plaatje van een box met Games for Windows Live daarop. Tenzij jullie heel groot nieuws hebben, dan hoort dit er toch niet op.
Het is geen officieel plaatje van de verpakking, want die is nog niet vrijgegeven. Het is dus niet meer dan een zogenaamde mock-up...
Dat begrijp ik, maar dan kan je toch beter die van de pricewatch gebruiken, nu lijkt het net dat het om een Live versie gaat.
Ja ik zou ook gewoon de standaard D3 boxart gebruiken, dan een fan-art geval.
De skills zien er mooi uit vergeleken met Diablo II, maar het constante wisselen van skills lijkt mij vervelend. In Diablo II kon ik af met 4 of 5 skills. En in D3 zijn het er 6, ik zeg prima!

Stone of Recall vereist dat je de spreuk afmaakt. Je gaat vast niet dood als de spreuk niet af is, toch? In Diablo 2 kon je gewoon klikken en je portal naar het dorp was klaar. Easy does it!

@psychoclown: Ik hoop maar dat de graphics verbluffend zijn. Ik was nl. van plan om speciaal voor D3 een goede pc aan te schaffen.

Wat ik wel belangrijk vind om te weten: komt bij D3 ook zo'n rotsysteem dat je per maand moet betalen om te kunnen spelen? Ik snap niet dat het voor anderen géén drempel is. Waarom kun je niet gewoon 45€ betalen en klaar is kees? Je komt toch niet op de online server zonder de juiste key-codes die je bij het spel krijgt!
In Diablo 1 en 2 was het Town Portal systeem erg handig maar het zorgde er ook voor dat je een heel makkelijke escape had als je de hoeveelheid monster of een boss niet aan kon.
Dit hebben ze dus aangepakt met de Stone of Recall, een channeling systeem zorgt ervoor dat je het niet kunt gebruiken in de buurt van monsters omdat het channelen onderbroken wordt zodra je geraakt wordt.

Wat betreft de graphics, het is erg mooi in zijn genre maar je moet natuurlijk geen Crysis verwachten :)

Neen, er zit geen maandelijkse kosten aan Diablo 3, het is dan ook geen MMO.
@psychoclown: Ik hoop maar dat de graphics verbluffend zijn. Ik was nl. van plan om speciaal voor D3 een goede pc aan te schaffen.
Ik denk dat Diablo niet bepaald een goed voorbeeld is voor cutting edge graphics. Dat is nooit de bedoeling van de makers geweest. Dat zag je al bij Diablo 2, dat er vanaf het begin nogal verouderd uitzag. Bovendien is Diablo isometrisch, wat het allemaal stukken eenvoudiger maakt. Dan resteren gewoon de ouderwetse animatie, achtergronden en belichting. De eerste twee zijn voor een isometrisch ontwerp niet echt afhankelijk van je grafische kaart, wel van de kunde van de grafische ontwikkelaars; de derde kan je videokaart nog wel een beetje pesten, maar ik denk niet op een manier dat je meteen de zwaarste DX11-kaart nodig zult hebben. Sterker nog: misschien dat Diablo 3 speciale optimalisaties voor DX11 heeft, maar ik weet vrij zeker dat dit geen verplichting is (Blizzard heeft dit vrij vroeg na aankondiging van het spel aangegeven), en dat je nog steeds prima met DX9 zult kunnen spelen. Dat gezegd: het 'rauwe', 'korrelige' van Diablo 2 zal niet terugkomen, in dat opzicht is Diablo 3 een nieuwe iteratie in het grafisch ontwerp van een spel.

Wat betreft je maandelijkse abonnementsgelden: nee, dat is niet het geval. Zie hier.
Ik gok dat het hetzelfde werkt als de homing stone van WoW. Je moet de spreuk afmaken voor ie werkt. Onderbroken worden kost geen leven. De aanval die hem onderbreekt natuurlijk wel
Wat is eigenlijk de reden dat Tweakers.net zoveel aandacht geeft aan het spel? Eerst al over het auction house en nu dit? Begrijp me niet verkeerd, Diablo I en II hebben me veel nachtelijke uren en pijn in mijn pols gekost maar komt hier een beta actie uit voort om sleutels te winnen o.i.d.?
Misschien besteden ze er aandacht aan omdat er veel mensen op de game zitten te wachten?
Inderdaad het is vrijwel "the most anticipated game of the century"
Ik moet eerst nog maar eens zien of Diablo 3 beter wordt dan Diablo 2. Wat ik tot nu toe heb gehoord en gezien is nou niet heel erg indrukwekkend. Daarnaast moet Diablo 3 met nogal wat games gaan concureren o.a. Skyrim, Mass Effect 3, Torchlight 2, Age of Empires online.
Ik word zelf niet heel vrolijk van de system requirements omdat ze veels te laag zijn. De minimum videokaart is een radeon 9800 pro, welke geïntroduceerd was in 2003. Dat Blizzard wil dat zo veel mogelijk mensen de game kunnen spelen snap ik maar dit is wellicht wat te oude technologie.
Net alsof D3 moet concurreren, het is geen gamepje die je met kerst released en in januari al weer afgeschreven is. Als je ziet hoe lang D2 al mee gaat, en als alles goed gaat zal D3 minstens zo lang mee gaan. Daarbij richt D3 zich op een totaal andere doelgroep dan welke jij opnoemt.

Tuurlijk proberen ze ook nieuwe klanten te lokken, maar de grootste deel van de doelgroep is toch echt wel de Diablo fan base. En die zullen wel net als mij, alleen nog daar op wachten en ondertussen niets anders meer spelen.
Net als die games die jij noemt moeten concurreren met Diablo 3.
Daarnaast vind ik het knap dat jij nu al weet wat de systeemeisen zijn, Blizzard zegt namelijk dat die pas bekend gemaakt worden als er een releasedatum is.
Dat is ook wel weer een flinke statement ;) (Ik zit meer op het volgende Half Life deel te wachten).
Je moet niet vergeten dat Halflife 2 al is gereleased sinds de eerste deel, terwijl Diablo 3 al meer dan 10 jaar op zich laat wachten.
Dat is een beetje het idee achter deze website, andere websites en vrijwel alle media: dat je schrijft zaken die je lezers interesseren ;-) Dat is vooraf natuurlijk nooit helemaal met zekerheid te zeggen, maar gezien het aantal pageviews en het aantal reacties is dat bij Diablo III wel degelijk het geval. We zullen dus nog wel meer aandacht besteden aan het spel. Of er een bètakey-actie komt, kan ik nog niet zeggen. Ik hoop het, dat wel :)
Stone of Recall eindelijk was de town portal scrolls wel een beetje zat.
Titan Quest had deze optie en was stukken beter.
Voor de rest hoop ik dat er eerdags een echte video komt die er wat beter uitziet.
De graphics in de video op de eerste pagina vond ik nou niet echt je van het en al helemaal niet wat ik van blizzard gewent ben.
De video's uit de vorige games gaven mij altijd een opwarmend gevoel deze echter niet zo.
Dat is beeldmateriaal van de ingame graphics wanneer je helemaal zou inzoomen.
Niet de cinematics die we gewend zijn maar die zijn er zeker wel.

Er is onlangs een meeting geweest van allerlei gamesjournalisten bij Blizzard waar de beta is getoond en ook de cinematic in het begin van het spel. Die schijnt heel erg mooi te zijn.
Juist. Blizzard heeft een paar zogenaamde 'machinima' filmpjes uitgebracht: filmpjes die worden gemaakt met de game engine van het spel zelf. Het zijn dus een soort ingame beelden, maar dan fink ingezoomed. Ze hebben die filmpjes uitgebracht om toch al een beetje de sfeer van het spel te kunnen meegeven zonder hele dure cinematics te hoeven maken, deze filmpjes zijn bij wijze van spreke binnen een weekje in elkaar gedraaid.
Leuk om te lezen inderdaad, hopelijk betekent de recente release van nieuwe informatie dat de betatest echt dichtbij is!

Ik heb Diablo I en II nooit gespeeld, maar er is veel discussie over wat Chris Metzen/Blizzard met het verhaal van WoW heeft gedaan. Kritiek waar ik me deels altijd wel in heb kunnen vinden. Ik ben benieuwd hoe het verhaal van Diablo III door de echte fans ontvangen wordt.

Wat betreft de Runes en Skills. Klinkt goed, ben benieuwd. Het lijkt me dat diversiteit goed gewaarborgd is, maar wederom kan ik dat niet vergelijken met I en II.
De beta test staat geplanned voor half tot eind augustus volgens MMO-champion. (En qua datums en game info zit MMO-champion er niet vaak naast).

Ik heb er in ieder geval heel veel zin in.
Release datum volgens bol.com is 3 november, en ook die zitten er niet vaak naast.
Dat is allemaal natte vingerwerk, Blizzard heeft geen releasedatum vrijgegeven dus ook bol.com kan het niet weten.
Tevens staat deze release datum er al sinds 2008 ;-) Maarja, het blijft wachten.

Over het artikel:

Mooi stuk en zeker met plezier gelezen, vooral het verhaal in het begin blijft boeiend!
Ik hoop ook dat er snel een release komt, ik snak naar wat Hack&Slash!


Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 8 augustus 2011 08:50]

Het gaat bij Diablo altijd al meer om spel beleving dan om de grafics, Heb Diablo 1 en 2 helemaal grijs gespeeld, wat een games, hoop dat het 3de deel me net zo kan boeien
Ik hoop juist van niet, anders komt er van andere dingen in het leven weinig terecht :(
Ach ja als je je vermaakt is het toch prima? waarom zou je jezelf pret onthouden omdat je dan andere dingen nalaat. Je bent niet gelijk een tandloze crackjunk in een doos.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True