Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

Phil Spencer brak met de consoleoorlog en maakte van Xbox een ecosysteem

24-02-2026 • 10:30

114

Artikel

Als een donderslag bij heldere hemel vertrekt Xbox-veteraan Phil Spencer plotseling bij Microsoft. Daarmee komt een einde aan een jarenlange en invloedrijke carrière: Spencer voegde zich bijna 25 jaar geleden al bij het consolemerk en is daarmee een Xbox-veteraan van het eerste uur.

In die tijd klom hij door de rangen van Microsofts consoledivisie. Hij was verantwoordelijk voor de huidige Xbox Series-consoles en de release van Xbox Game Pass, speelde een grote rol in de overnames van Bethesda en Activision en vormde Xbox om tot een ecosysteem, waarbij exclusieve games steeds meer op de achtergrond raken.

Phil Spencer op Xbox-evenement

Van stagiair tot Xbox-baas

Phil Spencer kwam in 1988 al binnen bij Microsoft, destijds nog als stagiair, en later fulltime. Hij werkte in die tijd nog samen met teams die software ontwikkelden voor de techgigant uit Redmond, zoals Encarta en Microsoft Money.

Spencer was in die tijd al een gamer; in zijn vroege jaren bij Microsoft was hij bijvoorbeeld veel te vinden in de wereld van Ultima Online, blijkt uit een eerder profiel van The Wall Street Journal. Met de release van de eerste Xbox in 2001, sloot Spencer zich dan ook aan bij Microsofts gamingdivisie.

In de jaren daarop vervulde hij verschillende leidinggevende rollen. In eerste instantie werd hij verantwoordelijk voor de Europese Xbox-studio's, zoals Fable-ontwikkelaar Lionhead en Rare. Hij deed dat tot 2008, toen hij algemeen manager van Microsoft Studios werd, waar hij verantwoordelijk was voor de uitgeverij van alle firstpartygames voor de Xbox.

In 2014 werd Spencer benoemd tot het hoofd van de volledige Xbox-divisie, kort na de release van de Xbox One en het vertrek van de toenmalige Xbox-baas Don Mattrick. In die tijd had Xbox het niet makkelijk. De genoemde Xbox One moest het afleggen tegen de succesvollere PlayStation 4, die met een lagere prijs overtuigend de vorige consolegeneratie wist te winnen.

Xbox maakte juist een valse start, met een verwarrend alwaysonlinebeleid, onnodige multimediafuncties, strenge drm, een meegeleverde Kinect-camera en een prijs die honderd euro hoger lag dan de PS4. Hoewel veel van dat beleid later werd teruggedraaid, was het kwaad al geschied. De Xbox One is naar schatting zo'n 50 tot 60 miljoen keer over de toonbank gegaan, maar wist nooit echt een deuk te slaan in de dominantie van Sony's PS4, die bijna 120 miljoen keer is verkocht.

Review Xbox One

Xbox Game Pass en cloudgaming

In de jaren na zijn promotie tot Xbox-baas begon Spencer met het heruitvinden van het bedrijf. In hetzelfde jaar van zijn promotie benaderde Spencer bijvoorbeeld de ontwikkelaar van het populaire Minecraft; in datzelfde jaar troffen de twee partijen een overeenkomst: Microsoft zou Mojang kopen voor 2,5 miljard dollar.

Tegelijkertijd zag Xbox onder zijn leiding kansen op het gebied van abonnementen. Diensten als Netflix wonnen in deze periode sterk in populariteit: betaal een maandelijks bedrag en krijg toegang tot een groot aanbod aan films en series.

Met Game Pass introduceerde Xbox hetzelfde principe voor gamers: gebruikers konden voortaan Xbox-games spelen als onderdeel van een maandelijks abonnement, zonder ze los te kopen voor 60 euro per stuk. Later werd dat uitgebreid met cloudgaming: door Project xCloud konden Xbox-games via het internet op andere apparaten gespeeld worden, zoals een laptop of smartphone.

Om die abonnementsdiensten van meer (exclusieve) content te voorzien, deed Xbox onder Spencer een reeks grote overnames. Een van de grote voorbeelden daarvan was de onverwachte overname van Zenimax.

In één klap was Microsoft een groot aantal geliefde studio's rijker: Bethesda Softworks (The Elder Scrolls, Fallout), id Software (DOOM), MachineGames (Wolfenstein-reboot, Indiana Jones) en Arkane (Dishonored, Deathloop). Alle games van die ontwikkelaars zouden speelbaar worden via Xbox Game Pass en verschillende titels zouden niet langer naar de PS5 komen, enkele uitzonderingen daargelaten.

Xbox Game Pass

Release van de Xbox Series X en S

Die bredere strategie bleef niet beperkt tot diensten en overnames, maar kreeg ook vorm in nieuwe hardware. In 2020 introduceerde Microsoft zijn eerste nieuwe Xbox-consolegeneratie sinds Phil Spencer het roer overnam, ditmaal met twee verschillende modellen: de krachtigere Xbox Series X en de goedkopere Xbox Series S.

Het bedrijf hanteerde een duidelijk andere strategie dan bij de voorgaande Xbox One, waarbij werd geluisterd naar de fans. De Kinect ging met pensioen, het drm-debacle van de Xbox One werd niet herhaald en de multimediafuncties werden geschrapt: de nieuwe Xbox zou weer gericht worden op gamen. En uiteraard ondersteunden de consoles ook Game Pass en het groeiende aanbod van games.

Bovendien konden de consoles niet alleen overweg met nieuwe games: de Series X en S konden voor het eerst ook overweg met de complete catalogus van oudere consoles, van de eerste Xbox uit 2001 tot de Xbox One. Dat kan met schijfjes, maar ook via het Game Pass-aanbod.

Review Xbox Series X

De overname van Activision

In de jaren daarop speelde Spencer een grote rol in de grootste Xbox-overname ooit: die van Activision Blizzard. Toen de overname in 2022 werd aangekondigd, verkeerde die studio in de problemen. Het bedrijf werd onderzocht om zijn aanpak van vermeend wangedrag binnen de studio. De aandelenkoers van Activision daalde in de periode daarop met ruim dertig procent.

Toen de beschuldigingen aan het licht kwamen, zei Spencer al tegen zijn personeel dat Xbox zijn relatie met Activision zou heroverwegen. Dat mondde uiteindelijk uit in een overnamebod van bijna 70 miljard dollar. Dat werd geaccepteerd, met veruit de grootste gamingovername ooit als gevolg.

De overname zou van Xbox ook een van de grootste gamingbedrijven ter wereld maken: enkel het Chinese Tencent en PlayStation-eigenaar Sony hebben een hogere jaaromzet. Bovendien zou het bedrijf met de overname weer een aantal populaire franchises in huis krijgen. Naast de populaire shooterserie Call of Duty ging dat ook om franchises als Diablo, (World of) Warcraft, Crash Bandicoot en Candy Crush.

Wat volgde was een ellenlange reeks onderzoeken en rechtszaken van markttoezichthouders, die bang waren dat deze overname de concurrentie zou verstoren. De overname duurde daardoor veel langer dan verwacht. Maar uiteindelijk, bijna twee jaar na de aankondiging en na de nodige concessies, werd de overname afgerond.

Xbox Game Studios-organisatie via @klobrille
Met de Activision Blizzard-overname groeide Xbox uit tot een organisatie met naar schatting ruim 17.000 medewerkers.
Bron: @klobrille

Steeds minder exclusives

In de nasleep van deze giga-overname lijkt een steeds grotere koerswijziging bij Xbox zichtbaar. Een van de concessies die Microsoft deed om Activision over te mogen nemen, was de belofte om Call of Duty multiplatform te houden. Het bedrijf sloot een deal met Sony om Call of Duty-games zeker tien jaar lang naar hun consoles te brengen en ze dus niet exclusief voor de Xbox te houden.

Inmiddels gaat dat een stuk verder dan alleen Call of Duty; Microsoft keert de exclusieve game steeds meer de rug toe. Dat begon eerst met een klein aantal voormalige Xbox-exclusives, die ook naar de PS5 en Nintendo Switch zouden komen.

Inmiddels worden vrijwel alle nieuwe Xbox-titels ook naar andere platforms gebracht. Soms direct bij release, soms een tijdje later. DOOM: The Dark Ages, Forza Horizon 5 en Indiana Jones and the Great Circle zijn allemaal speelbaar op de PS5. Ook toekomstige titels als Fable, Forza Horizon 6 en zelfs de aanstaande Halo-remake verschijnen voor dat platform.

Op die manier liet Xbox onder Phil Spencer de consoleoorlog los. Concurrerende platforms als de PlayStation werden niet meer bestreden met exclusieve games, maar juist omarmd om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Halo: Campaign Evolved
Ook de Halo-remake komt dit jaar naar de PlayStation 5.

Jacht op meer winst

Daarbij spelen natuurlijk ook andere belangen: financiële druk. Microsoft zou achter de schermen flink aandringen op meer winst. Volgens Bloomberg wil de techgigant een winstmarge van dertig procent zien. Dat zou een van de drijfveren zijn om Xbox-games ook naar de PlayStation te brengen, maar ook reden om ontslagen door te voeren. En dat deed Xbox de afgelopen jaren op grote schaal. Er gingen de afgelopen paar jaar duizenden banen bij Xbox verloren en er werden meerdere studio's gesloten.

Game Pass is volgens voormalig Xbox-president Sarah Bond weliswaar winstgevend, maar tegelijkertijd dalen de hardwareverkopen van Xbox al tijden. Dat is niet verrassend, aangezien iedere Xbox-game ook op een pc te spelen is en tegenwoordig vaak ook op een PlayStation.

Daarbij geldt dat Game Pass winstgevend mag zijn, maar het is onduidelijk hoeveel abonnees Game Pass daadwerkelijk heeft. In februari 2024 zei Microsoft nog dat de dienst 34 miljoen abonnees had, maar sindsdien heeft het geen updates meer gegeven. In de tussentijd heeft Xbox ook de prijs van Game Pass fors verhoogd. De prijs van Game Pass Ultimate ging van 18 euro naar 27 euro per maand, en ook de andere tiers werden duurder.

Veel gamers gaven destijds boos aan dat ze hun abonnement zouden opzeggen, uit protest tegen de gestegen prijzen. De prijsverhoging is gebleven, maar hoeveel gebruikers daadwerkelijk hebben opgezegd, is vanwege het gebrek aan actuele cijfers niet duidelijk.

Xbox Game Pass
Game Pass Ultimate kost nu 27 euro. Bron: Xbox

De toekomst van de Xbox-console

Hoe dan ook ligt de toekomst van Xbox aan de softwarekant. Dat wil niet zeggen dat de hardware zal verdwijnen. Onlangs kwam Microsoft nog met een soort Xbox-handheld in samenwerking met ASUS. De techgigant heeft bovendien bevestigd dat de volgende Xbox-console eraan komt, hoewel die een flink andere opbouw zal krijgen dan zijn voorgangers.

De volgende Xbox wordt 'open' en zit niet vast aan één platform. De console zou gepositioneerd worden als een soort pc, die naast de Xbox Store en Game Pass ook overweg kan met andere pc-platforms en -winkels, zoals Steam.

Volgens geruchten zal het apparaat Windows draaien en daarmee ook gewone pc-apps ondersteunen. Aan de multiplayerpaywall, die al sinds de vroege Xbox Live-dagen bestaat binnen het consoleplatform, zou dan ook een einde komen. De grens tussen een Xbox-console en andere hardware zou daarmee nog verder vervagen.

Vermoedelijk zal dat ook gepaard gaan met een andere prijsklasse. Xbox-president Sarah Bond, die samen met Spencer Microsoft verlaat, hintte al dat de volgende console een 'premiumervaring' zal bieden, waarmee ze leek te doelen op een hogere prijs.

ROG Xbox Ally X fpa
De ROG Xbox Ally X-handheld.

Xbox gaat door

Phil Spencer heeft tijdens zijn ambtstermijn dus een flinke stempel op de Xbox gedrukt. Onder zijn leiding is het consolemerk heruitgevonden tot een 'ecosysteem', waarbij ieder scherm een Xbox moet zijn en met een grotere focus op abonnementen en crossplatformreleases.

Het is de vraag hoe Xbox zich verder zal ontwikkelen onder de volgende Microsoft Gaming-ceo, Asha Sharma. De topvrouw werkt pas zeer kort bij Microsoft; in 2024 begon zij als president van de Core AI-afdeling van de techgigant. Zij was daar verantwoordelijk voor de AI-systemen binnen Microsofts diensten.

In haar eerste memo aan Xbox-medewerkers schrijft ze dat games altijd 'kunst gemaakt door mensen' zullen blijven en dat Xbox 'niet ons ecosysteem zal overvloeden met zielloze AI-slop'. Daarbij belooft ze een 'vernieuwde toewijding aan Xbox, beginnend met de console', maar zal ze niet terugkeren naar de Xbox als enkel een fysieke console; de Xbox zal blijven uitbreiden op 'pc, mobiel en de cloud'. Vooralsnog lijkt er nog geen grote wenteling op komst, maar de tijd zal het leren.

Redactie: Daan van Monsjou • Eindredactie: Monique van den Boomen • Headerafbeelding: Christian Petersen / Getty Images

This is an Xbox
Bron: Microsoft

Lees meer

Reacties (114)

Sorteer op:

Weergave:

Ik geef het drie tot zes maanden tot de eerste aankondigingen met layoffs en reorganisaties.
It will require us to relentlessly question everything, revisit processes, protect what works, and be brave enough to change what does not.
Oftewel: De hele boel gaat op de schop.
Je zet niet een nieuwe CEO neer op een geld verliezende afglijdende tak om op dezelfde manier door te gaan. Die zet je neer voor verandering.


Dank @Wolfos voor de correctie.

[Reactie gewijzigd door IamGrimm op 24 februari 2026 11:25]

Nou of Phil geeft het gewoon op. Ik moet zeggen dat hij echt veel dingen heeft gebracht naar Xbox maar helemaal geen credit heeft gekregen. Zeker goed om concurrentie wakker te houden en te dwingen om te innoveren, niet alleen met hardware maar ook software.
We hebben best veel dingen op PS te danken omdat Xb ermee begonnen is.
Ik vind persoonlijk dat hij er BIJNA was, als hij nog 1 cyclus ( nog 2 jaar) had gewacht op de volgende gen, hadden alle puzzelstukjes van afgelopen 10 jaar waar hij zo hard aan gewerkt heeft op zn plaats kunnen vallen of had hij op zn minst 1 goede hardware release mee kunnen maken die niet "tainted'was.

Maargoed wellicht dat alles op rails is en hij denkt "my job here is done', de strategie lijkt duidelijk, meerdere hardware tiers met "partners" en waarschijnlijk 1 base apparaat van MS zelf. Waarbij je zelf bepaald hoe "goed"je de hardware wil laten zijn.

Zoiets als Valve die nu samen werkt met Asus/MSI en Steam OS op ROG Ally etc toelaat. Nu ik er over nadenk, precies als Valve en directe concurrentie van Valve met de nog uit te komen Steammachine.

Of het is inderdaad helemaal cooked zoals jij het zegt en hij kapt er mee hah!
Nou of Phil geeft het gewoon op.
Ik denk dat hij gewoon de zak krijgt. Tegelijkertijd met Sarah Bond de hort op? Lijkt op ontslag.
Met het falen van Xbox en Mickeysofts algehele AI strategie en het is niet een heel losgeslagen theorie dat ze daarvoor Asha op die plek willen hebben omdat weer recht te trekken. Ze was ook voorheen verantwoordelijk voor "profitability" bij tenten zoals Instacart.

Mijns inziens is het vertrek van Phil zeker nodig, maar Asha daarvoor op de plaats is een misstap. We zullen wel zien wat er uit komt maar ik heb een sterk vermoeden dat het begint met een stapeltje layoffs.
Phil's pensioen lijkt wel al een tijd gepland te zijn, maar het vertrek van Sarah Bond lijkt wel als een volledige verrassing te komen. Ik denk eerder dat oftewel zij ontslagen is, of waarschijnlijker dat zij ontslag neemt toen bleek dat zij niet de opvolger van Phil zou worden.
Hier sluit ik me bij aan. Ik vermoed dat Sarah vertrekt omdat Satya Nadella besloten heeft Asha aan het roer te zetten, in plaats van Sarah. Sarah was verreweg de meest logische opvolgster van Phil, gezien haar historie bij Xbox. Ik zou hetzelfde gedaan hebben, mocht ik in haar schoenen hebben gestaan.
Ik heb t idee dat er veel hardere fails binnen de MS devisie waren en iedereen is gewoon gebleven, vind nou niet dat Phil hard gefaald heeft, al helemaal kijkend naar hele rare 5 jaar waarin de wereld leeft. Maargoed who knows.

100% eens met jou over Asha.. vandaag gelezen dat ze even voor de buhne haar 1 maand oude gamertag gedeelt heeft.... zij is gewoon een hardcore corporate, next thing you know betaal je nog om je backcompat games van een schijfje te spelen of whatever.

Klopt, je hoeft echt geen gamer/techy te zijn om die divisie goed te runnen maar toch helpt het om je publiek beter te begrijpen. Dingen zoals toevoegen van Discord, 1440p support of dolby vision/atmos. Ik betwijfel of Asha verschil tussen Quake en UT kan zien, laat staan zich kan inleven hoe vet een remaster van Guitar Hero met crossplay zou kunnen zijn.
Betreffende de gamer tags van een maand, dit kan ook gewoon een communicatie ding zijn. Wellicht heeft ze gewoon een account maar zijn daar ook de games op gespeeld die nog in ontwikkeling zijn. Dan is het logisch om een pr-account te hebben. Spencer had vast en zeker ook andere accounts.

En al is het niet zo, je hoeft geen dokter te zijn om een ziekenhuis te runnen. Of een politicus om een land te runnen. Of kunnen zingen om in een band te zitten.
Persoonlijk vind ik dat die man teveel credits krijgt. Ja hij heeft wat positieve impact gehad, maar ook veel grotere negatieve impact. De visie op wat xbox moest worden is onder hem al zo vaak veranderd dat je nauwelijks kan spreken van visie.
Ik weet niet of zijn opvolger het tij kan keren, maar met een profit margin target van 30% zie ik niet in hoe ze de boel weer kunnen omdraaien tot een gedegen Sony en Nintendo concurrent.
is dat zo erg , hij had misschien wel een heel duidelijke visie, echter werd deze niet door het publiek aanvaard. moet hij dan Stug verder doen met een falende visie ? of zijn visie/strategie aanpassen ?

zoals Desmond Ford al zei : "A wise man changes his mind sometimes, but a fool never. To change your mind is the best evidence you have one"
Wat was deze duidelijke visie dan? Want ik kan wel een stuk of 10 tellen in de laatste 20 jaar, toegegeven niet alles is toe te schrijven aan Phil maar hij zat wel in een dermate hoge positie dat hij op zijn minst invloed kon hebben erop.
ene die niet aanvaard werd door het publiek.
dus moest hij op zoek naar een andere , helaas is hij blijven zoeken.
Maar beter dat dan stug vasthouden aan zijn initiele visie, die ook niet werkte.
Kom op nou, hij is gewoon eruit geknikkerd omdat alles tegen werkt. Gamepass is een leuke toevoeging maar komt maar niet van de bodem. Vele studio's aangekocht maar waar blijven de games ? Het is al vele jaren stil en wat er uit komt valt ook nog eens zwaar tegen.(Vooral Bethesda, zo dan...) En de oude IP'S slaan al helemaal niet aan, vergane glorie. (Halo,Gears)

Console verkoop wat achterloop en de exclusive games uitbrengen op meerdere platformen gaat ook niet samen, de nieuwe console had het net zo slecht gedaan. Je hoeft alleen een Playstation te kopen en je hebt zowat alle games tot je beschikking.

Yep, alles moet omgegooid worden.
Nou we zullen het nooit weten of hij eruit geknikkerd is, maar om gamepass een "leuke toevoeging"te noemen die niet van de bodem komt...Zelfde als je Netflix een leuke toevoeging noemt voor de filmindustrie.

Het is gewoon een winsgevend tak met een omzet van 5Miljard he... Compleet verdienmodel die alles op zn kop gooit. het is echt niet voor niets dat Sony met hun PS Plus erachteraan gaat.

En ja oude IP's komen niet tot hun recht, absoluut mee eens, maar niet alles, Forza Horizon doet even 5mln copies, 300 miljoen$ in sales op PS5, best verkochte game tijdens launch. Zelfde kan gezegd worden over Indiana Jones.
Vanuit financieel perspectief lijkt de beslissing om exclusives crossplatform te laten gaan best lucratief.

Overigens voor exclusives voor ps5 valt ook wat te zeggen deze gen...er is bijna niks over, alles is op pc te spelen.


en sorry maar je hoeft alleen een PC te kopen en je hebt alle games tot je beschikking.
Zeker, maar de studio's en de hardware blijft het probleem. Er moet winst gecreëerd worden en alle games moeten dan ook aanslaan, en niet 1 a 2. Games maken kost geld en de studio's opkopen en onderhouden ook. Nog mooiere eraan zal zijn dat het een liveservice game is, wat met Sony totaal niet lukt.

En ze willen 2 miljard gamers op hun gamepass hebben (op alle apparaten waar mogelijk) waar ze langer nog niet zijn. En toch wel hun doel is.

Natuurlijk op de pc heb je alle games tot je beschikking maar als console gamer ben je voor nu beter af met een Playstation. Niet iedereen wilt bezig zijn met drivers, upgraden en al dat gedoe. Console aan, en gaan!

En wat dacht je van de Steammachine, wat Xbox goed in de weg kan gaan zitten.
Sja over de console ben ik het eens, dat blijft toch easy. Ik heb wellicht een vertekend beeld van ps5( mijn ps5 is aan het stoffen omdat ik alles op PC/xbox speel met crossplatform saves)

Het wordt inderdaad wat met een Steammachine! Maar ik juich het alleen toe, als de nieuwe CEO inderdaad voor een soort "hybride"console wil gaan dan zijn wij alleen maar beter af.(meer keuze!) Een apparaat zo groot als en XSX met meer power en Windows/xbox of durf ik het te zeggen Steam OS mogelijkheid.. maargoed hoe dit zich neer gaat zetten naast de game pcs van HP/DELL etc.. je koopt gewoon...een prebuilt dan...wie wil zich wagen aan ellende van Windows als een PS6 zo simpel is.
Tuurlijk, voor iedereen anders. Maja, je hebt een ps5, je hebt toch wel de exclusives games kunnen gamen die je anders gemist had. Waarom nog een MS systeem in huis halen als je al een pc hebt staan. Maar goed.

En natuurlijk is het een prebuild. Maja, je hebt van die gamers willen gewoon de console aanzetten en daarmee basta, als je dan ook nog eens een steamlijst aan games erbij neemt + gamepass dan zit je gebakken. Dan zal ik een nieuwe Xbox al helemaal niet meer overwegen, een ps6 daarnaast weer wel.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 februari 2026 18:01]

2 miljard gamers? lijkt mij dat ze daar niet bij in de buurt gaan komen voorlopig. Wellicht als ze bij alle games die via andere platformen verkocht worden gaan verplichten dat je gamepass nodig hebt maar anders zie ik ze nog niet de 1 miljard aantikken.

Als je nou 200 miljoen abonnees zegt dan is het een realistisch doel voor de komende 10-20 jaar
Ja, ik moest stiekem grinniken toen ik het las. Maja, dat is echt hun doel en ook wel begrijpelijk.

200miljoen abonnees ? Nee natuurlijk niet, je wilt 200miljoen stuks aan consoles verkopen en 2 miljard aan gamepass leden zodat je geen zorgen meer hoeft te maken. :P In de game industrie gaat veel geld in om. Een game maken kost gigantisch veel geld en tijd, als 1 game al flopt dan is er een kans dat jij je studio gelijk al kan sluiten.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 februari 2026 17:44]

Een liveservice game is "het mooie eraan"? Ik heb een pesthekel aan liveservice games. Geef mij maar een goede singleplayer zonder internetverbinding. Samen spelen met willekeurige lui die ik niet ken zit ik niet op te wachten, en dat ze ergens zomaar de stekker uit kunnen trekken als het niet goed genoeg verkoopt al helemaal niet.
Ja, maar hey dat is maar 1x een x bedrag ontvangen. Aan een liveservice game blijf je maar aan verdienen.

Neemt niet weg dat ik het verder met je eens ben en nog nog steeds pissig ben op Sony.

Waar is:
The last of us 3
Uncharted 5
Gran turismo
Jak and daxter
Horizon
Killzone
Bloodborne Patch/Remake
Crash bandicoot (Waarom niet de licensie overgenomen van Activision.)

En dan ook nog eens Blue Point sluiten...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 februari 2026 16:39]

een geld verliezende tak
Xbox is winstgevend, alleen bij lange na niet zo winstgevend als Microsoft wil.
https://www.geekwire.com/...s-broader-gaming-changes/
Xbox head Phil Spencer testified in court in 2022 that “the Xbox business today runs at a single-digit profit margin.”
En ze willen dus naar 30%. Dat word echt veel snijden.
Excuses, ik was te snel. Je hebt gelijk.
Ik wilde er mee aansnijden dat Xbox deze generatie consoles flink heeft verloren en de koers niet rooskleurig is. Winstgevend was het verkeerde woord.


Die 30% is angstaanjagend overigens. Wow.

[Reactie gewijzigd door IamGrimm op 24 februari 2026 11:24]

Ja ze willen altijd van alles bij Xbox. Phil was ook nooit vies van 10 000 beloftes doen.

Dit zijn gewoon ronduit absurde percentages. Nintendo kan dit soort nummers draaien omdat zij het voor elkaar krijgen op 1 platform 1 miljard eigen games te verkopen. Dan wil je marge wel omhoog. Maar hier kunnen Xbox en ook Sony alleen maar van dromen.

Dus als ze dat willen, dan moet dat hele platform worden volgestopt met services, microtransactions, nog meer verslavings mechanics (want die ActiBlizz games puilen er gelukkig nog niet van uit). Of nagenoeg je hele workforce de laan uitsturen. Game pass zijn ze structureel al duurder aan het maken, maar daar haken mensen op enig ook wel af.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb echt geen idee hoe MSFT ooit 30% gaat draaien.
Ik vindt het wel jammer dat Xbox op zoveel plekken steken blijft laten vallen. Met Game Pass, Backward Compatibility en een redelijk robuust software aanbod via UWP is het voor mij de ideale machine. Met die prijsverhogingen kan ik de kosten van Game Pass echter niet meer rechtvaardigen met hoeveel ik game...

Als mijn Series X niet meer mee kan komen ga ik denk naar Valve's GabeCube kijken, of naar een eigen PC als oplossing voor de "console ervaring". Wellicht is de volgende Xbox ook nog in de running als ze de vrijheid van een PC gaan bieden (i.e. andere stores zoals GOG en Steam).
Als mijn Series X niet meer mee kan komen ga ik denk naar Valve's GabeCube kijken
Steam Machine is minder krachtig dan de Series X, helaas.
Door de afwezigheid van bloat heb je ook minder nodig voor betere prestaties.
Hoe kom je daar nou bij? Wat bedoel je met bloat? Als je bedoelt dat tijdens het gamen van alle op de achtergrond loopt bij een Series X, dan zit je naast. Los van dat zijn liggen specs van Steam Machine echt een paar treden lager, en dat wordt niet goed gemaakt doordat de hardware minder bloatware zou draaien, de rauwe kracht van een GPU kan je niet wegtoveren.
Ik verzin het ook niet. Benchmarks laten zien dat het hele gaming op linux idee best solide is.
Dat beweer ik ook niet, wat jij beweert heeft maar dat heeft meer met efficiency van het Linux en Vulcan te maken(DirectX tegenhanger voor Linux). Waarbij de Linux distro ook nog eens een verschil kan maken. Het Xbox OS is een geoptimaliseerde Windows variant, waarbij ruwweg 10 tot 20% hogere framerates worden gehaald tegen 10% minder geheugengebruik, doordat juist op de achtergrond minder loopt en alles op de game ervaring gericht. Met name low latencies op gebruikers input. Verder zijn op hardware niveau diverse optimalisaties ontwikkeld die zowel de CPU als GPU meer rekenkracht geven.

Het gerucht gaat dan Microsoft de volgende versie van de Xbox een Windows PC wil maken met specifieke hardware voor gaming, deze zal dan ook flink aan de prijs zijn. Ik ben benieuwd, tot nu toe moet ik nog de game zien, die de laatste druppel uit de hardware trekt van de Series X.

Game ontwikkelaars moeten vaak met diverse platformen rekening houden en dat betekent dat er short-cuts worden genomen om alles maar compatible te houden. Sony doet dat slim door de exclusives zoals Spiderman en Horizon vol gebruik te laten maken van de PS5(Pro) hardware, en dan zie je pas wat er mogelijk is. De PC versie wordt door een derde partij gemaakt die Sony inhuurt, en die trekken vaak minder uit dezelfde hardware en moet er van brute kracht gebruik worden gemaakt vanuit CPU en GPU om hetzelfde te bereiken en ja, dat heeft zeker ook met de overhead van Windows11 te maken wat zeker niet het optimale platform is voor gaming, het is een general purpose OS met een laag die voor gaming-optimalisaties moet zorgen en het programmeren vergemakkelijkt, zodat direct programmeren op de GPU niet nodig is(Directx12)
Elke discussie is zinloos aangezien we totaal niet weten wat de specs van de Steam Machine gaan worden (of welke kant Xbox opgaat) in het licht van deze nieuwe wereld met fake exclusiviteit op werkgeheugen en opslag chips. Het enige wat ik zei is dat er door de afwezigheid van bload hogere prestaties mogelijk zijn met mindere specs. Xbox heeft nog steeds bloat.

[Reactie gewijzigd door Azenomei op 25 februari 2026 13:22]

Dat is wat ik zeg, er draait geen bloat op de achtergrond bij een Xbox, het OS neemt wat procenten, maar dat is ook zo bij elke Linux machine. Dus ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt? Het klopt gewoon niet.
Weet je het zeker? Sluiten al die achtergrond processen dan af als je een game start?
Ja, volledig. Er wordt een spiegel gemaakt van het geheugen, om door te kunnen gaan waar je was in welke applicatie of het OS dan ook. Of de open applicaties die je voor het gamen gebruikte, worden gesloten(YouTube bijvoorbeeld). Verder is er wat processortijd voor Quick Resume(deze functie zorgt voor de spiegel van het geheugen op de SSD) en natuurlijk moet het OS draaien, maar er draaien geen dormant of actieve processen die processortijd kosten op een Xbox Series X of S als je een game speelt. Dit is het juist het verhaal en doel van een dedicated games console, je wil alle processor- en GPU kracht voor games gebruiken.

En Quick Resume is echt een geschenk. Ben het niet eens met de richting van de Xbox, maar Quick Resume is echt goed doordacht. Ik overweeg een PS6 of een flinke PC, tenzij het roer wordt omgegooid bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Zappos op 25 februari 2026 15:14]

Je hebt volgens mij het punt niet helemaal meegekregen.

Een Xbox draait op Windows.

Het grote verschil met de normale variant van Windows is dat veel processen zijn verwijderd.

Daardoor heeft de Xbox betere prestaties.
Je zal echt moeten wachten op benchmarks voordat je zoiets vast kan stellen.
Niet nodig wanneer Valve de specificaties reeds heeft vrijgeven. Is allemaal standaard hardware.


De GabeCube is vooral een platform wat zo lang houdbaar is als jij concessies qua graphics wilt doen of bereid bent oudere games te spelen. In zekere zin niet veel anders dan de Series X, die heeft immers ook een gigantische historie aan games om uit te kunnen kiezen. Maar de PC biedt natuurlijk compleet GoG, en aankopen, iets waar Xbox niet aan kan tippen.
Waar zijn die specs bekend gemaakt?
https://store.steampowered.com/sale/steammachine
Gewoon direct bij aankondiging, op de eigen website.


Semi-custom AMD Zen 4 6C / 12T
up to 4.8 GHz, 30W TDP
Semi-Custom AMD RDNA3 28CUs
2.45GHz max sustained clock, 110W TDP

vs (PS5)

8-core AMD Zen 2
Variable frequency up to 3.5 GHz
AMD RDNA 2 36 CUs
Variable frequency up to 2.23 GHz

Ondanks dat de tech wat nieuwer is, is dat niet ineens een gat wat je er mee inloopt. Wel goed genoeg om geen al te groot compromis te hoeven te maken in het geval van een sidegrade.
Dat is nogal een stretch van het begrip specs - we weten nog helemaal niet wat de performance van dit ding precies gaat zijn.
Dan hanteer jij een andere definitie van het begrip specificaties dan de rest van de wereld.


De tijd van custom console hardware waar vervolgen specifiek naar, to the metal, wordt geprogrammeerd, ligt lang achter ons. Weet je de specs, kan je op basis van bestaande (PC) benchmarks de prestaties redelijk accuraat extrapoleren.


Het bete hangijzer is eerder de software, of beter gezegd, het OS. Windows wordt er met de dag beroerder op, terwijl Linux nu al in sommige games beter presteert ondanks een niet-native draaiende applicatie.
Maar aangezien de Series Z geen Windows draait zou dat geen expliciet voordeel mogen leveren.
Compleet offtopic maargoed

Sworpie had het over een XSX dus stiekem is het gat in ruwe GPU power nog groter:
  • Compute Units: 52 CUs ( RDNA2)
  • Clock Speed: 1.825 GHz (locked)
  • Performance: 12.15 TFLOPS
  • Stream Processors: 3328
  • Memory: 16 GB GDDR6
@sworpie
de gpu van de Gabecube is RDNA 3 architectuur, het aantal CU's en clockspeed is evenveel als een 7600XT...eigenlijk meer als 7600m want Valve maakt bekend dat het een 110W TDP dus de CU's zijn powerlimited tov desktop 7600xt.( logisch in zo'n klein doosje)

https://www.tomshardware.com/video-games/console-gaming/valve-brings-back-steam-machine-and-steam-controller-hands-on-with-valves-new-amd-based-living-room-gaming-hardware

Als je naar ruwe benchmarks van deze kaart zoekt dan heb je al een idee, Steam OS optimalisatie zal natuurlijk IETS bij kunnen dragen maar 4k 30fps wordt geen 4k120fps zeg maar.

de XSX is 1 gen ouder en vergelijkbaar met een 6750xt. Zelfde architectuur, iets meer CU's omdat het een custom chip is, TDP van 200W.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/xbox-series-x-gpu.c3482#:~:text=Theoretical%20Performance,W%20Outputs%201x%20HDMI%202.1

Dus beduidend meer CU's die weliswaar ouder zijn maarook een hoger TDP hebben.

Financieel gezien ( als je het mij vraagt) ik betaalde voor een XSX 499€ in 2020, nu betaal ik ( waarschijnlijk) richting 1000€ voor nagenoeg zelfde wellicht iets slechtere performance in crossplatform titels. Enige voordeel: het is een PC, je kan er alles mee.
Ik bedoel meer dat er voor de Xbox geen nieuwe content meer uit zou komen, terwijl dat voor de Steam Machine (wat gewoon een PC is) nog wel het geval zou zijn. Voor het type game wat ik het meeste speel maken de specs over het algemeen niet veel uit, enkele uitzonderingen daargelaten.
Game Pass is op lange termijn echter een heel slechte ontwikkeling voor gamers.

Bij een subscription service zoals GP zijn er maar drie manieren om de winstmarge te vergroten: meer abonnees, hogere prijzen of lagere kosten. Jarenlang hebben ze hun best gedaan om het aantal abonnees te vergroten, voor een groot deel door veel waar voor je geld te bieden (klanten kopen). Daar is de rek ondertussen uit. Je ziet nu dat ze de prijzen gaan verhogen, maar ook dat kan je niet onbeperkt doen. Dan blijft alleen de laatste optie over: kosten verlagen. GP hoeft geen geweldige games aan te bieden, alleen net genoeg waarde dat de abonnees niet opzeggen. Dit gaat waarschijnlijk neerkomen op kwantiteit over kwaliteit. De incentive voor MS is vooral heel veel middelmatige games te produceren.


We zagen exact hetzelfde gebeuren bij de streaming diensten. Netflix heeft al lang niet meer het aanbod wat ze in het begin hadden en wordt overspoeld met low-budget meuk.

Vergelijk dit met games die los verkocht worden, daar is de incentive voor de studio en publisher een zo goed mogelijke game te maken. Goede game = meer verkopen en dus meer winst.
Microsoft heeft nog een troefkaart: Ze zouden terug kunnen komen op hun beslissing qua exclusiviteit. Only on Gamepass zou een aardige disruptor zijn. Maar tevens een grote gok.


Elder Scrolls 6 exclusief zal best wat mensen trekken. Maar een game die anders als zoete broodjes verkoopt voor zoiets inzetten, kon ook wel eens een financiële ramp zijn. Gezien het een langloper is, Skyrim wordt nog steeds gespeeld, zie ik ze ook wel met Sony-style times exclusives op de proppen komen.
Only on Gamepass zou een aardige disruptor zijn.
Want Xbox staat bekend om zijn geweldige exclusives?
Elder Scrolls 6 exclusief zal best wat mensen trekken.
Hoeveel vertrouwen is er nog in Bethesda na Fallout 76 en Starfield? Ik heb geen hoge verwachtingen van ES6, bovendien is die er nog lang niet.
Gezien het een langloper is, Skyrim wordt nog steeds gespeeld, zie ik ze ook wel met Sony-style times exclusives op de proppen komen.
Ik niet. Microsoft snapt niets van gaming. Kijk naar hoeveel studio's ze hebben opgekocht en wat daar van terecht gekomen is. Microsoft is waar game studio's naartoe gaan om te sterven.
Ze hebben een troefkaart in de hand, niet op tafel. Met CoD lag dat wat gevoelig, maar ook die garantie van 10 jaar loopt ooit af.


Ik heb al geen vertrouwen in Bethesda sinds ik mocht wachten op Cliffracers zodat ze genoeg waren afgedaald om eindelijk neer te kunnen knuppelen. :+
Neemt niet weg dat het alsnog erg toffe games met een rijke modscene zijn.
Ik niet. Microsoft snapt niets van gaming. Kijk naar hoeveel studio's ze hebben opgekocht en wat daar van terecht gekomen is. Microsoft is waar game studio's naartoe gaan om te sterven.
Het grootste risico voor Microsoft is Microsoft. De rode draad in het hele verhaal is dat ze geen enkele strategie doorzetten. Men smijt ideeën tegen de wand om te kijken wat er blijft kleven, het Google / Amazon idee, het straalt nul strategie en zelfbewustzijn uit. Als klant / gamer weet je niet waar je aan toe bent, iets wat Sony dus volstrekt anders doet de laatste generaties.

Microsoft lijkt meer op een boekhouderskantoor met software en gaming als afdelingen die men het liefst gisteren nog af zou stoten omdat ze geld kosten.
Precies dit. Ik snap niet dat mensen dit nog altijd weinig inzien. Vroeg of laat kom je erachter dat enkel de zon voor niets opkomt. Games daarentegen kosten veel geld, als de game zelf geen geld meer oplevert (want abo), moet de game zodanig veel abonnementen “verkopen” dat het winst oplevert.

Gezien MS/Xbox niet van de daken schreeuwen dat GP al zoveel miljoenen extra abonnees heeft, zal ook het verkopen van abonnementen niet echt vlotten.
En uiteindelijk verkoopt microsoft dan kwh (via goeddeels gpu's) aan abonnees. Dan ben ik benieuwd of de marge van gaming en AI zo ver uit elkaar loopt..
In theorie is gamepass veel waar voor je geld, maar spellen zijn in algemene zin erg groot. Je kunt ze nooit helemaal uitspelen en voor je het weet zijn ze verdwenen. Dan nog even buiten gelaten dat een game niet in jouw bezit is. Op mij werkt mentaal - zonder dat ik daar een échte reden voor heb - toch niet goed.

Buiten dat staan er natuurlijk heel veel games op die je anders niet zou proberen. Maar ook als zo'n spel inbegrepen is, heb ik gemerkt het toch geen kans te geven met idee "omdat het kan".

Daarom is het nooit wat voor mij geweest, behalve dan in het begin dat ze tijdelijke abbo's rondstrooiden voor €1.

Een Xbox console heeft voor mij ook geen enkele meerwaarde. Ik ben een PC gamer en alles wat er wordt uitgebracht verschijnt ook voor PC. Hetzelfde zien we langzaam gebeuren met Sony, waardoor het nog maar de vraag is of ik nog aan een volgende console ga beginnen.

Ik ben Xbox dus vooral gaan zien als een enorme uitgever die zo nu en dan ook hardware uitbrengt. Ik ben vooral neutraal in het vertrek van Phil Spencer.

Uiteraard is bovenstaande strikt mijn eigen ervaring en kan ik die niet voor een ander invullen.
"Je kunt ze nooit helemaal uitspelen en voor je het weet zijn ze verdwenen."

Deze zin is echt onzin. Spellen zijn niet nooit zomaar weg. Ik heb nog nooit een spel gehad dat je niet op je gemak helemaal van a tot z hebt kunnen spelen. Misschien als je er te laat aan begint maar spellen zijn echt niet binnen een half jaar al weg.
GTA V en RDR2 stonden er maar iets van een maand op. Maar dat is wel uitzonderlijk inderdaad. Meestal is het minimaal een jaar.
Ik heb dat ook met eigenaarschap van games. Mijn theorie is dat door de autonomie die je als gamer hebt om een wereld te betreden die wereld een echte plek wordt in je hoofd. Zelf heb ik dat bijvoorbeeld met de oude Pokemon games, of GTA SA, IV of V. Het zijn plekken waar ik herinneringen heb opgedaan en plekken die ik zo nu en dan nog weleens wil bezoeken.

Als je eigenaarschap opgeeft dan geef je ook het recht om die plaatsen te bezoeken op. Het is anders dan een film terugkijken of een verhaal opnieuw lezen (ondanks dat dat er wel op lijkt).

Het verhaal van de game is misschien afgelopen, maar die plaatsen kan ik nu nog bezoeken. Het zou niet goed voelen als ik niet zelf kan bepalen of ik deze plaatsen later nog kan bezoeken, misschien omdat ik er in mijn eigen fantasie een impact heb gemaakt en herinneringen op heb gedaan. Het rijmt niet met het concept van een game, waarin je vrij rond kan lopen en keuzes kan maken en waarin je (althans in het verhaal) een enorme impact kan hebben, je deze plek later niet eens zou kunnen bezoeken.
De meeste games op gamepass vind ik niks 🤷


Paar keer gamepass genomen voor een bepaalde game, daarna weer opgezegd.

[Reactie gewijzigd door joey82 op 25 februari 2026 14:16]

Ik geloof niet dat MS het gaming gedeelte los gaat laten, ze bijven hier gewoon in involved en invested.
Ze worden een publisher, en gaan hardware laten vallen. Scheelt ze een hoop kosten ook.
De hardware word een PC, dat is veel goedkoper om te ontwikkelen. Zo schijnt de Xbox Ally als een groot succes te worden beschouwt, terwijl ze er 'maar' een miljoen stuks van verkochten. Dat is weinig voor een game console, maar veel voor wat feitelijk een laptop is.
Er is werkelijk niks "Xbox" aan de ROG Ally Xbox gezien software ook beschikbaar is op andere handhelds. Het is pure branding en hardware is gewoon ASUS. Deze ROG Ally had ook zonder Xbox branding kunnen uitkomen, dan was het precies hetzelfde apparaat geweest.
Deze ROG Ally had ook zonder Xbox branding kunnen uitkomen, dan was het precies hetzelfde apparaat geweest.
Waarschijnlijk iets goedkoper.

Laten we eerlijk zijn, die hardware strategie gaat toch nergens heen man. Steam deck wordt ook als een giga succes gezien en dat ding doet lifetime wat een Switch in een enkel kwartaal doet. Maar de grote kanttekening daar is dat de SD niet meer dan en verlengstuk van het Steam platform is. Net als die doosjes die eraan komen. Valve hoeft niet 10 tallen miljoenen ervan te verkopen omdat het platform al groot is. Die luxe heeft MSFT op dit moment niet echt

Maar zoals @TheJoe al zei. MSFT gaat zeker gaming niet loslaten en gewoon full publisher. COD melken als de ziekte voor het grote geld en hopelijk krijgen ze hun gaming pijplijn in totaal een beetje op gang. En dan lenen ze de install base van PC, PS en Nintendo. Daarnaast hebben ze die King troep op mobile.

Weer een heel nieuw hardware platform opbouwen klinkt duur. Veel te duur voor een bedrijf dat blijkbaar naar 30% winstmarge streeft.
Ik denk dat de ROG Ally X zonder Xbox branding niet veel goedkoper was geweest. Sterker nog denk gewoon dezelfde prijs van bijna 1000 euro (zeker als je kijkt naar de huidige markt).

Xbox/Microsoft zal niet stoppen. Ze zullen idd gewoon verder gaan als publisher zoals ze nu doen. Wat hardware betreft is het gewoon niet geheel duidelijk wat we kunnen verwachten. Ik zie persoonlijk niet of een hybride strategie echt iets gaat veranderen, want hun enige selling-point lijkt wel “steam” te zijn. En dat is niet vanuit MS, maar gamers willen vooral “steam”, maar wat heeft MS daar in feiten aan? Iemand die een third party game via steam koopt, betekend geen enkele inkomsten voor MS.

Ik zie liever een traditionele console en dat ze weer leuk kunnen concurreren met PS en zelfs Nintendo. Echter wordt het lastig nu ze alles overal uitgeven. Gamepass kan je niet meer terugdraaien en games weer exclusief maken voor Xbox zullen de aandeelhouders ook niet blij mee zijn. Het is niet gegarandeerd dat de Xbox het goed zal doen
Deze unit wordt volledig beheert door ASUS. Microsoft levert alleen de software en branding. De hardware was altijd al een normale PC, zelfs de eerste Xbox.

De aankoop van game publishers, en het afstand doen van hardware is een slimme zet. Lekker Halo op Playstation uitbrengen, zonder de kosten van een hardware platform ondersteunen. Xbox hardware is nu al twee kwartalen consistent 30% aan het zakken, de nieuwe CEO weet niets van hardware, het is klaar.
in before 'Xbox is dood' berichten.

We gaan het zien voor de toekomst, ik ben tevreden met wat ik heb staan en kan spelen wat ik wil spelen, 5G is alleen niet van het niveau hier dat ik ook op mobiel Cloud goed kan spelen, maar het is af en toe leuk voor onderweg. Ik speel nu al jaren met PS5 mensen, PC mensen, zelfs nu mobiele gamers, games die ik speel zijn vrijwel allemaal crossplatform geworden, dat heel dat 'exclusieve' weinig voor mij toevoegd.

In de tijd van PS4 en XboxOne was mijn keuze simpel, de eerste met een racegame koop ik. Dat werd Gran Turismo (Xbox kwam later pas met Forza), toen nog het exclusieve keuze principe, maar vandaag de dag? GT is niet meer wat het was, we hebben ACC erbij gekregen, Forza is semi-cross, en PC is toch wel de keuze geworden voor serieus racen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 24 februari 2026 18:41]

Klopt dat wel? Volgens mij kwam Forza Motorsport 2 eerder dan Gran Turismo op de PS3, dit was zelfs nog de prologue versie.
Nee, ik maak domme denkfout, dat moest de PS4 en Xbox One zijn :) Forza 5 kwam al launch titel, maar GT6 was nog PS3 en pas jaren later kwam GT7.
Ik las laatst hier op Tweakers dat het aantal reacties aan het afnemen is. Eerlijk gezegd begrijp ik dat heel goed. Mensen raken vermoeid van de constante stroom aan desinformatie in de reacties. Ook in de reacties onder dit artikel zie je weer voorbeelden waarvan de feiten simpelweg niet kloppen.

“Verliesgevende tak.” Xbox is helemaal geen verliesgevende tak.

“Geen Xbox meer te vinden bij de Mediamarkt.” De Mediamarkt in Rotterdam heeft er nog volop staan — consoles én games. Denk in andere vestigingen ook genoeg

“Het is een zooitje bij Microsoft. Geen richting of strategie.” Ook dat is complete onzin. Satya en zijn team hebben al jaren een duidelijke koers uitgezet.

Dit zijn zomaar een paar reacties die kant noch wal raken. Het zijn klok‑klepelreacties die helaas steeds vaker op Tweakers verschijnen. Daardoor haken de echte liefhebbers; de mensen die inhoudelijk reageren en moeite doen meer en meer af.
Ik denk eerder dat jij slachtoffer bent van desinformatie - of dat je de andere kant uitkijkt als je negatief nieuws over Xbox hoort. Het gaat namelijk echt niet goed met Xbox.

Xbox verliest al vele jaren aan populariteit, er worden steeds minder Xbox-consoles verkocht. MS heeft een paar keer heel veel geld geïnvesteerd in Xbox om die neergaande lijn weer omhoog te laten gaan maar dat is elke keer mislukt. MS probeerde het eerst met Gamepass en daarna kochten ze voor 75 miljard dollar Bethesda en Activision-Blizzard om grote titels als Call of Duty, Fallout, Elder Scrolls, etc. exclusief voor Xbox te maken, maar dat had als gevolg dat kosten omhoog gingen zonder dat de Gamepass-inkomsten evenredig stegen. Het gevolg was dat Xbox gedwongen was om alle games ook voor Playstation te gaan uitbrengen omdat die inkomsten broodnodig waren.

Met het verdwijnen van exclusieve games liep de verkoop van Xbox-consoles nog minder. MS heeft 75 miljard geinvesteerd in Xbox om van Gamepass een succes te maken maar in plaats daarvan verkoopt Xbox slechter dan ooit. Er zouden in heel 2025 minder dan 2 miljoen Xbox-consoles verkocht zijn. De bekende leaker KeplerL2 zei dat dat aantal nog eerder richting 1 miljoen ging. Da's werkelijk dramatisch weinig. Zelfs van de Wii U en de Dreamcast werden er nog meer verkocht in hun allerlaatste jaar op de markt.

Het is vaak wel gissen en speculeren over de preciese verkoopcijfers omdat MS die niet vrijgeeft, maar we weten wel bijv. dat in Spanje er er deze kerst voor elke Xbox 50 PS5s werden verkocht. In de UK (een belangrijke markt voor Xbox) verkocht PS 5 x beter dan Xbox waar de verkoopaantallen met 39% gedaald waren tov het jaar daarvoor. Niet vreemd ook, want Xbox-consoles waren deze winter veel duurder dan PS5. Tijdens de kerstverkoop kon je een PS5 (zonder drive) voor dezelfde prijs krijgen als een Xbox Series S. De Xbox Series X was nauwelijks goedkoper dan een PS5 Pro.

Xbox is in heel veel landen simpelweg verdwenen uit winkels. Ook in NL. Kijk maar online.BOL.com verkoopt zelf geen Xbox-consoles maar via een BOL.com-partner. (Prijskaartje bijna 700 euro). Mediamarkt Online heeft enkel refurbished Xbox'en te koop, maar geen nieuwe. Amazon.nl verkoopt zelf enkel nog 2e hands Xboxen via Amazon Marketplace. Bij Coolblue is de status voor alle Xbox-consoles "tijdelijk uitverkocht". Ook een speciaalzaak als Gameshop Twente heeft geen nieuwe Xbox Series S/X'en in het assortiment. Met zo'n bar slechte beschikbaarheid is het niet gek dat de verkoop van Xbox in elkaar kukelt.

Ik kom nauwelijks meer bij Mediamarkt, maar de laatste keer dat ik MM in Utrecht bezocht bestond het Xbox-deel uit een paar plankjes met een handjevol spellen. Consoles hadden ze niet. In Amsterdam zelfde verhaal.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 25 februari 2026 00:31]

Jij reageert zelf ook niet juist. Lees mijn bericht goed: ik reageer op twee specifieke claims die simpelweg niet kloppen.

1. “Verliesgevende tak.”

Onjuist. Het afgelopen kwartaal is er juist meer winst geboekt, mede dankzij Game Pass — precies waar Microsoft zwaar op inzet. Is de omzet minder hard gestegen? Ja op dit onderdeel wel maar komt ook omdat de huidige console al vrij oud is en men meer inzet op diensten.

2. “Geen Xbox te koop in winkels.”

Ook niet waar. Ze liggen gewoon bij de Mediamarkt, en daarnaast zijn er genoeg andere apparaten die met Game Pass werken.

Of PlayStation meer omzet en winst draait is waar, maar dat is niet het punt van deze discussie.

[Reactie gewijzigd door User87231 op 25 februari 2026 09:02]

Dat er meer apparaten gebruik kunnen maken of in dit geval "platformen" van Gamepass is niet relevant. PlayStation is overal te zien in ons straatbeeld. Zowel marketing in winkels, reclame op tv of bij een bushalte.

Xbox is compleet verdwenen en niet meer zichtbaar voor de consument. De consument weet totaal niet wat de staat is van Xbox dus krijgt ook niks meer mee. Helaas heeft Microsoft/Xbox dat toch echt aan zich zelf te danken. PlayStation is deze generatie ook her en der aan het klooien. Beide hebben nog steeds problemen die voorkomen uit de corona. Er zijn games die nu nog uitkomen die in de corona perdiode zijn gestart. Xbox is heeft deze generatie zoveel verwarrende marketing gebracht rondom Xbox, dat casual gamers maar ook veel hardcore gamers er geen vertrouwen in hebben. En idd, die denken "ik kan nu die games toch spelen op PS of een PC, waarom nog een Xbox kopen"?

Ze waren daar bij Xbox nooit geheel zeker van hun zaak. Een goede concurrentie is gezond en dan krijg je ook zowel bij Xbox als PS dat ze aan beide kanten hun best gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Vanduul42 op 25 februari 2026 10:35]

Ik heb Phil Spencer steeds als een sterk figuur gezien die het merk kon redden. Toen een jaar of 5 en langer geleden de shift werd gemaakt naar een sterke console en games, games games zag ik het positief in. Helaas heeft men dit niet kunnen waarmaken, om wat voor reden dan ook (veranderende markt, interne druk van MS, ... ? ) En zie ik het de laatste jaren bergaf gaan.

Misschien is het ouderwets van mij om te dromen van een sterke console war waarin beide kampen met sterke exclusieve titels op de markt komen. Maar dat was toch de periode waarin ik uren en uren versleten heb met mijn verschillende Xbox'en.
Mee eens. Hij heeft naar mijn gevoel echt wel een goede poging gedaan, terwijl hij aan het roer kwam tijdens het begin van de Xbox One serie. Waar we allemaal van weten dat het een beetje een flater was. De Xbox Series S|X waren al een stuk beter in mijn ervaring.

Het leek toen even dat hij wat meer vrijheid kreeg met grootse plannen en aankopen van nieuwe studios, best wel wat leuke en unieke games ook uitgekomen, maar de afgelopen paar jaar lijkt dat helemaal weer weg. Alsof zijn vrijheid weer weg was. ROI zal wel te lang hebben geduurd volgens de grote bazen boven hem.

De feature die ik nog het meest waardeer van zijn periode is wel Play Anywhere. Gamen op m'n PC of Xbox en op de ander gewoon verder kunnen gaan met dezelfde game aankopen en savegames. Ik hoop dat die feature nog verder uitgebreid gaat worden (want bepaalde games hebben het nog steeds niet, zoals Diablo IV).
Het is echt een zooitje bij Microsoft. Totaal gebrek aan richting en strategie. Xbox gaat slecht, Windows is bagger en overal wordt maar Copilot ingepropt.
En nu iemand uit de AI hoek die Xbox mag gaan leiden. Gaat helemaal goedkomen. Als je van enshittification houdt.


Dat Spencer gaat ben ik niet rouwig om, zijn beleid was wisselvalliger dan het weer. Maar dat we hier van de regen in de drup raken ligt voor de hand. Niet dat ik Xbox een warm hart toedraag, maar concurrentie is altijd goed.
Nee dat probeerde hij , het is alleen niet gelukt
De Xbox indertijd gekocht omdat er een nieuwe fable komt. Na jaren wachten komt deze bijna, maar dus ook op de ps. Had net zo goed die console kunnen kopen. Als je kijkt naar welke games exclusief hadden kunnen blijven, dan was dat een goede reden om een Xbox te halen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn