Microsoft bevestigt: volgende Xbox-console speelt ook pc-games

Microsoft heeft nieuwe details gedeeld over de volgende Xbox. De aanstaande console zal ook pc-games ondersteunen, bevestigt nieuwe Xbox-ceo Asha Sharma. De prijs en releasedatum van de console zijn nog niet bekend.

De next-gen Xbox krijgt de codenaam Project Helix, zegt de Xbox-baas op sociale media. "Project Helix zal voorop lopen op het gebied van prestaties en je Xbox- en pc-games spelen", aldus de topvrouw. Ook het officiële Xbox-account bevestigt dat de console intern Project Helix heet en deelt daarbij een geanimeerd logo.

Microsoft deelt verder nog geen concrete details over het apparaat. Vorig jaar bevestigde het bedrijf al wel dat de console weer wordt gebaseerd op hardware van AMD. Het bedrijf hintte toen al dat de volgende Xbox een open platform zou worden. Naar verwachting zou de console ook meerdere gamewinkels gaan ondersteunen, zoals Steam.

Eerdere geruchten stellen zelfs dat de volgende Xbox een volledige versie van Windows gaat draaien. Hoewel hij standaard gebruik zou maken van een interface voor tv's en grote schermen, kunnen gebruikers die ook verlaten en daarmee het volledige Windows-OS gebruiken, stelde Windows Central vorig jaar. Dat zou ook betekenen dat Xbox-gebruikers voortaan niet meer hoeven te betalen voor multiplayer.

Microsoft heeft de prijs van de console nog niet bevestigd. Voormalige Xbox-president Sarah Bond zei eerder wel dat de spelcomputer een 'premiumervaring' wordt, waarmee ze leek te hinten op een hoge prijs. AMD zei eerder dat de chipmaker klaar is om een release in 2027 te ondersteunen, al heeft Microsoft dat ook nog niet bevestigd.

Xbox Project Helix

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-03-2026 • 07:30

144

Submitter: SenneKuhLoos

Reacties (144)

Sorteer op:

Weergave:

Dit is nog geen bevestiging dat het alle PC-spellen uit alle online winkels kan spelen. Het kan beperkt zijn tot wat Microsoft toestaat. Denk aan enkel het kunnen draaien van ondertekende PC-spellen uit de Microsoft/Xbox Store.

Overigens lijkt mij dat sterk, maar ik adviseer om de verwachtingen te beperken totdat er meer nieuws is dan een enkel kort tekstbericht. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 maart 2026 08:09]

Behalve Microsoft Solitaire en Candy Crush, zijn er games die op de Microsoft Store staan en niet op Xbox zijn? We weten dat ze in ieder geval met Epic in gesprek zijn, dus de intentie ligt er. Maar dat hoeft ook niet te betekenen dat je ook alles kunt installeren. Misschien alleen een selectie goedgekeurde app stores.
Als je naar de nieuwe XBOX app op pc kijkt zie je dat ze eigelijk alle launches aan het samevoegen zijn en dat je met Xbox Alle games van ALLE launchers en stores ziet.
Het zou me in ieder geval niets verbazen als dit Microsofts poging is tot het verkleinen van Steam.

Daar hebben andere stores als Epic ook baat bij

[Reactie gewijzigd door m00d op 6 maart 2026 10:50]

Ze zien de bui hangen; als de Steambox uit komt is er een serieuze concurrent voor de xbox / playstation.

Terwijl tegelijkertijd zowel Playstation and Microsoft deze generatie veel meer voor de PC uitbrengen. Echter, het lijkt er ook op dat Sony hier weer vanaf gaat stappen, ondanks dat het erg lucratief leek te zijn: nieuws: Gerucht: PlayStation wil minder singleplayergames voor pc uitbrengen
Ja, en aan de andere kant: als ik de games uit mijn staan Library erop zou kunnen spelen zou ik ineens wel interesse hebben 😊
Het kan beperkt zijn tot wat Microsoft toestaat. Denk aan enkel het kunnen draaien van ondertekende PC-spellen uit de Microsoft/Xbox Store.
Dat zou een ontzettend domme zet zijn vanuit Microsoft, aangezien driekwart (ik noem maar even wat) van je potentiële afzetmarkt loyaal is aan Steam en geen interesse heeft in de Microsoft Store. Daarnaast verschijnen nagenoeg alle first-party Xbox games al vele jaren op Steam (en inmiddels ook op PS5). Het moge duidelijk zijn dat er flink wordt ingezet op een multi-platform strategie, en als je kijkt naar omzet schijnt dat te werken. Ik verwacht niet er opeens een 180-graden draai wordt gemaakt, specifiek voor die nieuwe console.

Het ondersteunen van Steam op die Project Helix console lijkt mij daarom prioriteit #1 voor Microsoft. Daarmee bedien je het gros van je PC-afzetmarkt.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 6 maart 2026 08:11]

Maar als ze steam gaan toestaan, hoe gaat MS dan nog geld verdienen aan de console?

Geen steam betekent belabberde console verkoprn, wel steam betekent geen winst op game verkoop….. of ze moeten hopen dat iedereen gamepass gaat gebruiken maar ik heb het gevoel dat die dienst over zijn top is.
Door goede games te maken die wél verkopen, meerwaarde creëren voor de klant? Ze hebben gamesstudios zat. En anders gaan ze toch lekker ten onder en komt er wat nieuws voor in de plek? Als je business model alleen bestaat omdat je aan vendor lock-in moet doen en verder géén meerwaarde bied dan is er geen plek voor je in de markt.
Het business model van Microsoft is toch echt wel een beetje "hun software en diensten, altijd en overal". Over het algemeen doen ze tegenwoordig alleen hardware als hun partners ergens falen (zie hun laptops en tablets).

Eigenlijk is de Xbox een beetje een vreemde eend in de huidige strategie. Het zou me niet verbazen als de Xbox steeds meer gezien gaat worden als referentie device.

Edit, was bedoeld als reactie op @cold_as_ijs

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 6 maart 2026 09:20]

Dit dus. Microsoft's gaming strategie draait volledig om Gamepass. Vandaar dat ze ook guides hebben hoe je Gamepass streaming werkende kan krijgen op je Steam Deck of iOS.

Zolang jij die €15 per maand betaalt maakt het hun geen bal uit waar je Gamepass op gebruikt. Zij willen uiteindelijk hetzelfde met games doen wat Spotify voor muziek heeft gedaan. Hoeveel albums koopt de gemiddelde persoon nog per jaar?

En het klopt inderdaad dat de Xbox niet echt in de strategie past. Ik zou eigenlijk eerder verwachten dat ze met smart TV makers zouden gaan samenwerken en daar een goede Bluetooth + WiFi chip voor ontwikkelen, die zo in een smart TV geïntegreerd kan worden en er voor zorgt dat de verbinding met een Xbox controller en met het WiFi netwerk lekker soepel draait.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 6 maart 2026 12:24]

Mwa, toch niet helemaal... Als het ze écht niet uit zou maken denk ik dat ze gamepass wel lokaal installeerbaar zouden maken op Linux/SteamOS. Maar dat houden ze toch liever op Windows.

Het hoeft inderdaad niet op hun hardware... Maar liever nog wel op hun OS.
Op mobiele OSen bieden ze het niet native aan omdat ze dan een enorme bak geld kwijt zijn aan Google / Apple. En op Steam kun je het gewoon gebruiken via XBPlay hoor.
Xbplay is streaming... Je kunt het niet lokaal installeren op SteamOS, op een paar uitzonderingen na (games die via de Battle.net launcher te installeren zijn).
XBplay is inderdaad streaming.. laten we het daar nou net over hebben.
Nee, jij bent de enige die het daarover heeft...

Je zegt "Zolang jij die €15 per maand betaalt maakt het hun geen bal uit waar je Gamepass op gebruikt."... Maar als dat zo was dan zouden ze wel meer werk maken van Gamepass lokaal installeren toestaan op Linux, maar dat houden ze expliciet alleen op Windows. Want gegarandeerd als je een Xbox app kon installeren op je Steam Deck en dan de meeste Gamepass games gewoon lokaal installeren, dan zouden ze heel wat meer abonnementjes slijten aan Steam Deck gebruikers dan nu dat het via streaming moet, want dat is gewoon een veel slechtere ervaring. Maar dat doen ze niet, want het maakt ze wel uit. Ze willen toch echt liever dat je op Windows gamet dan op Linux.
edit:
Wellicht dat er wat spraakverwarring was en dat je niet begreep wat ik bedoel met Gamepass lokaal installeerbaar... daarmee bedoel ik dat de games lokaal installeerbaar zijn, niet dat je een client kan installeren waarmee je de games kunt streamen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 maart 2026 20:50]

Dat is wat ze nu ook doen, maar de games verkopen niet op de xbox maar wel op andere platformen. Ze gooien het in Gamepass, wat eigenlijk al een grote fout is die ze maken. Hier kunnen ze niet gauw meer uit komen namelijk.

Zolang hun games gewoon overal beschikbaar worden gesteld, zie ik hier gewoon een niche product die al niet eens in de buurt qua sales zal komen van de huidige Serie X/S consoles.
aan vendor lock-in moet doen en verder géén meerwaarde bied dan is er geen plek voor je in de markt.
Blijkbaar wel dus. Alleen jij bent het daar mee oneens.
Ik denk dat je het echt als hybride console pc moet zien en zo ook het verdienmodel... Dat zit denk ik meer verweven met Windows. Het is belangrijk voor Microsoft dat Windows dominant blijft voor pc gaming... En hoewel dat nog steeds overtuigend zo is komt Linux wel steeds dichterbij geslopen. Dat zou op een gegeven moment een kritieke massa kunnen bereiken waarbij de ondersteuning vanuit ontwikkelaars en hardware fabrikanten steeds beter wordt en er steeds minder reden is waarom niet iedereen straks bv een steam machine en deck zou kunnen gebruiken, of iets soortgelijks.

Door de grote massa wel op Windows te houden, zelfs als ze wat minder verkopen in hun eigen store aan games, houden ze wel het platform. Daarbij zijn er toch altijd mogelijkheden om toch bijvoorbeeld gamepass te slijten of als ze de service goed genoeg maken wellicht dat mensen toch de voorkeur geven aan games uit de Xbox store. Stel bijvoorbeeld dat je wel games uit steam kunt draaien, maar als je de game uit de Xbox store draait dan krijg je quick resume? En natuurlijk op de langere termijn dat mensen bekend blijven met Windows en dat ze voor andere zaken dan ook eerder bij Microsoft uitkomen, zoals Microsoft 365 of wat ze nog verzinnen voor AI...

Op de console markt zijn ze al zover teruggedrongen en verkopen ze zo weinig nog maar... Ik weet niet of daar nou nog echt veel te verliezen valt. Game ontwikkelaars hebben ook al vaker aangegeven dat als je niet op gamepass komt te staan dat het niet de moeite waard zou zijn om überhaupt naar Xbox te porten.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 maart 2026 08:46]

Microsoft verdient ook aan Steam, want ze brengen daar ook hun games op uit. Die grote afzetmarkt is denk ik erg belangrijk. Daarnaast ziet MS wellicht ook wel dat in de toekomst een rechter zal bepalen dat de Stores een monopoliepostie bezitten en dat Sony daar wel last van zou kunnen krijgen.

Daarnaast is het als uitgever misschien nog wel makkelijker om voor 1 platform te ontwikkelen dan voor 2 hoewel de overlap al behoorlijk is, kan het best wat schelen.

Unique selling point natuurlijk. Bovendien vind ik het persoonlijk fantastisch dat ik er een complete backlog van PC games bij krijg naast mijn TV. Met in ieder geval de Epic Store & Steam en GOG.

MS gaat echt niet de ene store wel toestaan en de andere niet. Dat is vragen om rechtszaken namelijk.
Wie zegt er dat Steam "gratis" op Xbox mag?
Aangezien ze onderhandelen met Epic, veronderstel ik dat MS een percentage zal vragen voor elk game dat Epic verkoopt op de Xbox.
Wat weerhoud mensen er dan van het spel gewoon via een website van Steam of Epic te kopen en dan daarna op je Xbox te spelen?
Waarom zou een bedrijf/publisher/dev betalen om hun PC game beschikbaar te maken voor de 5 gebruikers die Xbox nog gaat hebben volgende gen terwijl de meeste mensen ook een PC hebben waar ze die games op kunnen spelen? (en ja dat is natuurlijk fel overdreven, maar ik weet niet of hun huidige strategie hen gaat helpen tegen de leegloop).

Ik zie niet waarom Valve of Epic gaan betalen hiervoor, vooral omdat Epic al zwaar tegen Apple (en Google) is tekeer gegaan omdat ze geen 3rd party stores toestonden. Als ze er voor moeten betalen is het heel simpel, dan komen de games er gewoon niet op. Microsoft heeft er meer baat bij dat die games op de Xbox komen dan Valve of Epic.

Natuurlijk geen bewijs dat die voor iedereen zo gaat zijn, maar ik had een Xbox sinds 2008 (360, One, One X en Series X) en was sinds toen ook Xbox Live/Gamepass member. Ik heb vorig jaar bij de 2de prijsstijging beslist om dit op te zetten omdat mijn Xbox toch stof stond te happen en het voor mij echt die prijs niet meer waard was. Ik ga ook geen nieuwe Xbox kopen. Niet iedereen gaat iets vergelijkbaar hebben gedaan, maar ik ga zeker niet de enige zijn als ik die cijfers zo zie. Ik zie geen enkele reden om naast mijn PC, PS en Switch nog een Xbox te nemen en ik zie niet hoe dit gaat veranderen. Zelfs Sony gaat mij zwaar moeten overtuigen want wat zij aan het doen zijn is ook huilen met de pet op en ik gebruik nog veel langer een Playstation (sinds de 1ste Playstation).

[Reactie gewijzigd door Mr. M op 6 maart 2026 19:17]

Ik ben echt benieuwd hoeveel subscriptions die laatste ronde ze gekost heeft. Was voor mij ook reden om uit te stappen.
Precies, ik vind daarom deze hele visie heel vreemd van Microsoft. Voor wie maken ze dit en wie is hun doelgroep? Gaan ze Gamepass afbouwen en hun Microsoft store aantrekkelijker maken (ik denk dat ze alleen maar men tegen zich gaan krijgen)?

Steam als verkoopargument op een platform waar Steam juist je concurrent is, is heel vreemd. Ik heb werkelijk waar geen idee waar Xbox denkt geld mee te verdienen door andere stores toe te laten (noem het ook geen console meer trouwens). Het lijkt er ook op dat mensen alleen interesse hebben in een console van MS als er steam op staat, maar men is niet geinteresseerd in Xbox als console zelf. Dan is je hele sellingpoint al naar de knoppen naar mijn mening.

Financieel klink dit als een niche product, waavan ze weten dat ze qua software sales hier minder op zouden verdienen. Daarbij is het voor developers ook makkelijker. Ze hoeven alleen een pc versie uit te brengen en kunnen de hele Xbox dev omgeving negeren. Ik verwacht ook daarom dat dit niet echt een gebruiksvriendelijk apparaat zal worden tenopzichte van wat PlayStation en Nintendo uitbrengen.
Microsoft verdient ook aan Steam, want ze brengen daar ook hun games op uit. Die grote afzetmarkt is denk ik erg belangrijk. Daarnaast ziet MS wellicht ook wel dat in de toekomst een rechter zal bepalen dat de Stores een monopoliepostie bezitten en dat Sony daar wel last van zou kunnen krijgen.

Daarnaast is het als uitgever misschien nog wel makkelijker om voor 1 platform te ontwikkelen dan voor 2 hoewel de overlap al behoorlijk is, kan het best wat schelen.

Unique selling point natuurlijk. Bovendien vind ik het persoonlijk fantastisch dat ik er een complete backlog van PC games bij krijg naast mijn TV. Met in ieder geval de Epic Store & Steam en GOG.

MS gaat echt niet de ene store wel toestaan en de andere niet. Dat is vragen om rechtszaken namelijk.
Die enkele games die op steam komen is niet waar ze van kunnen leven. Als iemand een multiplatform game koopt en nu kan kiezen uit 2 stores, terwijl men weet dat het op Steam goedkoper is, dan verdient Microsoft daar helemaal niks aan. En wat gaan ze doen met de games die op Gamepass releasen? Mensen zullen als nog daar voor kiezen, maar ook Microsoft moet er geld aan verdienen dus al die games komen nog steeds overal uit. Dat zorgt ervoor dat het minder interessant is om zo'n apparaat te kopen als je toch al een Library hebt ergens anders en ook nog eens die games krijgt.

TLDR: Die games die ze uitgeven staan op Gamepass. Ik ga er even vanuit dat de gemiddelde Series eigenaar Gamepass heeft, dan waarom zou die games kopen via Steam?

Naar mijn idee wordt dit totaal geen mainstream casual device die meer met pc en steambox wil concurreren dan echt op de console markt. Ik denk dat developers alleen nog PS games ontwikkelen en pc games straks en Xbox laten voor wat het is.

[Reactie gewijzigd door Vanduul42 op 6 maart 2026 11:06]

Dit wordt verzonnen door mensen die Steam enkel kennen van de Excel sheets waar hun M&A's en financial targets in staan. De mensen die daarin beslissen zijn in de waan dat hun eigen product kan concurreren met Steam, zie ook de vorige 28 pogingen die allemaal gefaald zijn.
Door een % te vragen van de betreffende store als de user iets koopt op de xbox.

Gamer koopt een steamgame op zn xbox, microsoft krijgt een deel. Eigenlijk net zoals elke andere store het doet. Maar nu wordt het dus meerdere stores op 1 console ipv alleen microsoft zelf.

Uiteindelijk is dat toch beter voor microsoft dan dat iemand het spel op steam op zn pc koopt. Dan verkoopt MS geen console en krijgen ze ook niks vanuit steam (tenzij het een MS game is natuurlijk)
Microsoft krijgt op Windows 11 toch ook geen percentage van gekochte games vanuit Steam? Waarom zou Valve in godsnaam een percentage afstaan, omdat iemand er voor heeft gekozen om Steam te gebruiken ipv Xbox store? Valve zou wel gek zijn en klinkt ook erg krom.

Edit: Het geldt alleen voor MS games, maar dat is maar een kleine percentage aan games die er op Steam staan. Xbox krijgt geen percentage van een Battlefield 6 die zou worden gekocht in steam natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Vanduul42 op 6 maart 2026 13:09]

Waarom? Omdat een console nog steeds een gesloten systeem is. Omdat het op een xbox gebeurt. Net als dat gamedevelopers nu een deel afstaan om hun spel op xbox te verkopen. Diezelfde gamedevelopers geven ook geen deel af aan windows11 als ze op pc verkopen. Want een pc is nog steeds een open systeem


Microsoft: hey steam/epic, jullie kunnen je store nu ook op onze voorheen gesloten console zetten, maar dan willen we daar een percentage van.

Steam/epic krijgt een deel console-only klanten die nu eindelijk via steam kunnen kopen, microsoft krijgt een klein deel vd klanten die nu hun steam spel op xbox kopen ipv op pc wat ze normaal zouden doen en verdient daar nog een beetje €€€ aan, wat ze niet zouden krijgen als die persoon gewoon op pc blijft omdat xbox geen steam heeft

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 6 maart 2026 14:02]

Waarom? Omdat een console nog steeds een gesloten systeem is. Omdat het op een xbox gebeurt. Net als dat gamedevelopers nu een deel afstaan om hun spel op xbox te verkopen. Diezelfde gamedevelopers geven ook geen deel af aan windows11 als ze op pc verkopen. Want een pc is nog steeds een open systeem.
Dit kan je niet echt een console noemen. Steam is concurrent met hun eigen platform. Ze bieden een storefront, maar Valve gaat geen percentage afstaan aan Microsoft van games die helemaal niks met Xbox hebben te maken. Zou nogal krom zijn om dit op een hybride systeem te doen maar niet op Windows. Nogal raar allemaal of niet?
Microsoft: hey steam/epic, jullie kunnen je store nu ook op onze voorheen gesloten console zetten, maar dan willen we daar een percentage van.
En een dikke fuck you krijgt MS terug. Want zoals ik al zei, ze zullen niks verdienen aan een random game die er op Steam gekocht zal worden.
Steam/epic krijgt een deel console-only klanten die nu eindelijk via steam kunnen kopen, microsoft krijgt een klein deel vd klanten die nu hun steam spel op xbox kopen ipv op pc wat ze normaal zouden doen en verdient daar nog een beetje €€€ aan, wat ze niet zouden krijgen als die persoon gewoon op pc blijft omdat xbox geen steam heeft
Deze hele businessmodel zou helemaal krom zijn ter vergelijking met hetzelfde storefront op de PC. De nieuwe Xbox moet gewoon een PC worden. Jij verwacht serieus dat EPIC en Valve een percentage gaan afstaan alleen omdat Microsoft hun console niet aan de man kan brengen zonder deze storefronts?

Letterlijk Valve is hun directe concurrent. Enige reden dat Microsoft deze route heeft genomen is omdat ze zelf geen unique sellingpoint meer hebben. Mensen interesseert deze console alleen vanwege steam, maar niemand zou interesse hebben in de volgende generatie Xbox als het gewoon een console was geweest zonder exclusives. En ik vraag me zelf af in hoeverre het merknaam "Xbox" hier nog relevant zal zijn. Developers kunnen in feiten ervoor zorgen dat ze helemaal niet meer voor Xbox hoeven te ontwikkelen maar alleen de PC port of versie releasen voor het systeem, wat dus betekend dat je niks anders dan een pc hebt draaien. Het is afwachten in hoe "open" alles daadwerkelijk zal wezen.

Bij Microsoft en Windows heb ik nog altijd een hard hoofd in dat alles vlekkeloos zal verlopen.

[Reactie gewijzigd door Vanduul42 op 6 maart 2026 15:03]

Ik denk dat de XBOX aantrekkelijker wordt wanneer je er meer games op kan spelen. Wanneer meer mensen een XBOX hebben zal voor die mensen de stap naar games (licenties) en game pass (abonnement), kortom producten van MS, weer kleiner zijn.

Voor mij is dit een volkomen logische strategie die ze inzetten en wat XBOX uniek maakt vergeleken met een Playstation (waar ze nu niet tegen op kunnen). Ze waren natuurlijk er al vol op aan het inzetten door hun games speelbaar te maken op bijna elk denkbaar apparaat, dit is gewoon de volgende logische stap daarin.

EDIT: aangescherpt, gaat alleen om games spelen.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 6 maart 2026 15:14]

Gek genoeg was dat nou net de strategie dat de Xbox One een valse start gaf in 2013. Die kon ook vanalles met kinect, HDMI input, het moest het centrum van je mediazut bij de TV worden en dat liep voor geen meter. Mensen kopen zo'n ding nog altijd primair om te gamen en dat zal niet veel veranderd zijn lijkt me.
Excuus mogelijk heb ik je op het verkeerde been gezet, ik bedoelde met meer mee kunnen doen uiteraard binnen de context van het artikel; meer games erop kunnen spelen en niet al die andere randzaken die jij opnoemt... maar ik snap wel waarom je zo reageert.
> Maar als ze steam gaan toestaan, hoe gaat MS dan nog geld verdienen aan de console?

Door Steam niet in zijn huidige vorm toe te staan, maar een partnerschap aan te gaan, hierbij zou er een Steam client op de console draaien waarbij Microsoft ook een deel van de omzet krijgt. Ik denk niet dat dat zou gebeuren, zeker niet aangezien Valve de directe concurrentie met de andere consolebouwers aan wil gaan dmv de Steambox, maar het zou een mogelijk scenario kunnen zijn.
Het gebrek aan games op Xbox weerhoud mij ervan om over te stappen vanuit PlayStation, een volledige Steam bibliotheek zou mij wel kunnen overtuigen om een Xbox te kopen.

Wel vraag ik mij af hoe ze dit willen doen qua licenties voor games, wat weerhoud mensen er straks van om games via te kopen via platformen als steam ipv hun eigen platform.
Gebrek aan games?? Xbox heeft zoveel games, die komen zelfs uit op ps5 (en doen het zelfs beter dan de ps5 console exclusives)
Ze geven immers ook games uit op Steam? Doordat de doelgroep veel groter is, kan het wellicht uit dat de games wat goedkoper. Overigens. Er zijn zat games op games. Alleen de exclusives van Sony en Nintendo missen. Maar er zijn gigantisch veel games te krijgen.
Maar ze moeten ergens geld vandaan halen. Dat zal niet zijn door de verkoop van hardware, dus of ze willen het platform verbreden en hopen dan GP te pushen, of ze willen veel verkopen via de Xbox Store, wat me weer onrealistisch lijkt als je Steam integreert. Dus hoe dan?
Als het ze niet lukt via hun eigen store op een MS console te verkopen, maar steam zou dat wel lukken, dan kunnen ze beter steam toelaten en een commisie op hun verkopen vragen dan hun klanten zien vertrekken naar pc
Ik denk eerder dat dit een voordeel moet zijn voor Xbox gamers die daarmee dus toegang krijgen tot een groter aanbod games, in plaats van dat de Xbox aantrekkelijker moet worden voor PC gamers.
Het zou om eerlijk te zijn heel dom zijn voor Microsoft om Steam te ondersteunen. Consoles zelf zijn verliesposten en je hebt omzet nodig uit games. Aan Steam zullen ze geen cent verdienen als het meer een Windowsachtige PC zal zijn.
Aan Steam zullen ze geen cent verdienen als het meer een Windowsachtige PC zal zijn.
Beweer je nu echt dat Microsoft niets verdient aan het verkopen van hun spellen op Steam? Je zegt het zelf: consoles zijn verliesposten. Waar verdien je geld mee? Door spellen te verkopen. Of dat nu native Xbox console games zijn of first-party PC games via Steam, of een ander storefront, is irrelevant. Er wordt overal aan verdient. Microsoft is een spellenboer. De grootste publisher ter wereld.

Ja, via Steam wordt uiteraard minder winst gemaakt per verkocht spel, maar die afzetmarkt is veel groter dan de MS store. Dus in totaliteit wordt er juist MEER verdient via een storefront zoals Steam, ondanks de 30% cut van Valve.

[Reactie gewijzigd door Daraxo op 6 maart 2026 17:23]

Het zal niet genoeg omzetten. Zelf werk ik diep in de console business voor de grote concurrent. Microsoft maakt al gauw een paar honderd dollar per console verlies. Ook al geven ze Steam 5-10% van de sale uit de 30% die Steam pakt zet dit amper zoden aan de dijk. Microsoft heeft zelf de 30% hard nodig.

Besef ook hoe relatief weinig games de gemiddelde consument per jaar koopt. Is ruwweg 2-3. Natuurlijk fanatiekelingen kopen er meer.
Er zijn genoeg Steam-spelers die een controller gebruiken op hun pc. De overstap naar een console met Steam is dan relatief klein.
Sterker nog ik ben PC gamer maar ik zit met veel interesse te kijken naar de steambox en/of dus deze console. Dit zou betekenen dat ik gewoon beneden in de huiskamer mijn steam games kan spelen met een controller. Dan zal ik misschien sneller en vaker een spel oppakken dan dat ik naar boven verkas. Is wat minder leuk voor de hond :+
Dat wordt juridisch een heel ingewikkelde casus. Gaan ze nooit doen. Epic heeft hier al aangegeven dat ze de game store uitbrengen op de nieuwe Xbox.

Dus ze zullen echt niet andere stores weigeren.
EPIC heeft ook aangegeven dat ze waarschijnlijk een aparte app moeten bouwen. Overigens zei EPIC alleen dat ze er eventueel iets voor zullen uitbrengen als het een systeem wordt dat geheel open is. Maar het was geen bevestiging dat deze hele box compleet open is en dat alles erop gespeeld zal kunnen worden.
Precies dit. Het is financiële zelfmoord als ze bijvoorbeeld Steam gaan toestaan op de Xbox; iemand die al een grote collectie op Steam heeft zal daar ook alles blijven kopen, afgezien van een handjevol Xbox exclusives.
Nee, iemand die al een grote steamcollectie heeft zal daar idd op blijven kopen. Maar als die verkoop plaats vind op een xboxconsole in plaats van op de pc, dan kan microsoft daar nog een deel voor vangen.

Terwijl de gamer 'geen' verschil merkt en het juist handig vind dat hij nu alle steam games op zn xbox kan spelen
Een paar procentjes commisie uit Steam verkopen zet geen zoden aan de dijk. Het verlies per console is een paar honderd dollar. Microsoft wil geld verdienen en dit is niet genoeg en levert een Valve veel meer op voor eigenlijk geen inspanning. Of Microsoft verhoogt de prijs per console flink om winst te maken, maar dat is niet goed voor marktaandeel. Ik denk dat de prijs dan al gauw 750 zou moeten zien, zo niet veel meer.
Precies, het zal in hun voordeel zijn.
Dus dat wordt dus Sony titels als Horizon Zero Dawn op Xbox spelen? Cool! 😜

[Reactie gewijzigd door Toshirou op 6 maart 2026 08:21]

Waarom denk je dat Sony steeds minder op PC wil gaan uitbrengen.... niet omdat het niet verkoopt maar ze willen niet dat je met je xbox ook Sony games kan spelen... vraag mij hoe lang ze dat kunnen volhouden.
Maar de PlayStation games op PC zijn ook weer geen echt succes hoor. De laatste paar ports hadden zelfs soms minder dan een miljoen stuks verkocht. En dan moet Sony ook nog eens 30% afdragen aan Valve. Ja de eerste paar ports waren een succes, daarna is het echt fors afgenomen qua succes.

Horizon Zero Dawn (PC 2020) — ~3,7 miljoen

Days Gone (PC 2021) — ~1,7 miljoen

God of War (PC 2022) — ~2,5 miljoen

Marvel’s Spider-Man Remastered (PC 2022) — ~1,3 miljoen

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (PC 2022) — ~450.000

Uncharted: Legacy of Thieves Collection (PC 2022) — ~480.000

Sackboy: A Big Adventure (PC 2022) — ~63.000

Returnal (PC 2023) — ~250.000–400.000

The Last of Us Part I (PC 2023) — ~350.000–500.000

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC 2023) — ~800.000+

Ghost of Tsushima Director’s Cut (PC 2024) — ~800.000+

Horizon Forbidden West (PC 2024) — ~500.000+

God of War Ragnarök (PC 2024) — ~400.000–800.000

Marvel’s Spider-Man 2 (PC 2025) — ~300.000–600.000

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 6 maart 2026 08:19]

En dan moet Sony ook nog eens 30% afdragen aan Valve.
Dat is nogal een aanname. Ik denk dat Sony groot genoeg is om betere afspraken te maken met Valve. Dat is in het verleden al eens gedaan voor andere grote uitgevers.

Verder staan er wat spellen in dat lijstje die veel later uitkomen t.o.v. de versie op consoles. Achteraf porten kent dat als nadeel. Een ander nadeel is dat sommige van deze spellen slecht geoptimaliseerd zijn.
Dat is nogal een aanname. Ik denk dat Sony groot genoeg is om betere afspraken te maken met Valve. Dat is in het verleden al eens gedaan voor andere grote uitgevers.
Ik denk dat je juist een aanname doet met de uitspraak dat Sony een deal heeft met Valve.
Verder staan er wat spellen in dat lijstje die veel later uitkomen t.o.v. de versie op consoles. Achteraf porten kent dat als nadeel. Een ander nadeel is dat sommige van deze spellen slecht geoptimaliseerd zijn.
Dat maakt het juist nog aparter. Want de eerste ports waren juist games die pas echt jaren na PlayStation release geport zijn, welke veel maar dan echt veel meer verkocht hebben. Al vrij snel ging Sony bijna naar een jaar release. Daarnaast vind ik dat slecht geoptimaliseerde niet een erg sterk argument qua verkoop cijfers, dat zou ook weer niet de verkoopcijfers met 50% doen afnemen bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 6 maart 2026 08:27]

Ik denk dat je juist een aanname doet met de uitspraak dat Sony een deal heeft met Valve.
Gebaseerd op zaken uit het verleden die gelden voor andere grote uitgevers.

Brakke optimalisatie zorgt ervoor dat spellen minder verkocht worden. Kijk naar de Steam hardware survey. De meeste spelers spelen op low of mid-end hardware. Daar zit het grote publiek en het grote geld. Over de jaren heen zijn er verschillende slecht geoptimaliseerde AAA(A)-spellen uitgekomen die matig verkopen. Denk aan Borderlands 4.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 maart 2026 08:33]

Klopt brakke optimalisatie zorgt voor minder verkopen, maar dit is ook niet echt zo drastisch als je vermoedelijk suggereert.

Zitten ook titels bij welke gewoon prima waren day 1 op de pc en beduidend minder verkocht hebben en al helemaal in vergelijking met de PS5 sales.

Ik zeg niet dat Sony er niks mee verdiend, ik benoem alleen maar dat het niet zo een succes is als wat mensen denken.

Dat er dus bijvoorbeeld nu een Steam machine komt en dus volgens de geruchten een nieuwe Xbox, waar dus technisch gezien het mogelijk is Sony games op te spelen in combinatie met de tegenvallende port verkoop cijfers, dan is het best logisch dat Sony van koers gaat veranderen.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 6 maart 2026 08:38]

Dat is toch niet zo heel raar? Games komen later uit en zijn vaak slecht geoptimaliseerd. Ik vind ps games sowieso heel erg overrated.
Ik zeg toch nergens dat het raar is, ik zeg alleen dat het logisch is dat Sony ervoor kiest om niet meer te porten vanwege tegenvallende PC sales.
En dan moet Sony ook nog eens 30% afdragen aan Valve.
Ohnee, net zoals letterlijk elke developer???

En Sony doet dit ook op hun eigen PSN store. Zo ston om dit steeds te vernoemen
Ohnee, net zoals letterlijk elke developer???
Je begrijpt mijn punt totaal niet. Mijn punt daarbij is dat dus met tegenvallende verkoopcijfers en dan ook nog eens de afdracht richting Valve het voor Sony natuurlijk logisch wordt om niet meer te porten.

Waarbij ik nu beetje het idee krijg dat je mijn punt ziet als dat ik roep "Sony moet aan Valve afdragen, arme Sony".
Dat zijn alleen maar geruchten, de wereld in geholpen door sony fanboys en overgenomen door wanhopige game sites.
Welke deel is een gerucht? De reden dat ze zijn gaan stoppen? Of dat ze steeds minder tot niets op PC willen gaan uitbreiden?
Dat zijn alleen maar geruchten, de wereld in geholpen door sony fanboys en overgenomen door wanhopige game sites.
Dit is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Daarmee suggereer je dus dat het niet klopt? Wat maakt jouw stelling wel de waarheid? Wat nu als daadwerkelijk Sony stopt met pc ports, dan zat er in de geruchten dus wel een waarheid.

De termen als fanboys en wanhopige game sites maakt jouw stelling niet ineens krachtig.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 6 maart 2026 10:28]

Ga er maar gewoon vanuit dat het waar is want er zijn onderhand heel veel bronnen die dit melden. Dit komt helemaal niet van "Sony fanboys", dat maak jij ervan.
Ik denk dat het meer om console verkoop gaat dan dat ze er echt zuur over zijn dat je playstation games op een xbox kan spelen.
Windows is ook gewoon van Microsoft dus zo allegisch zullen ze er niet voor zijn.

Ze denken gewoon exclusiviteit nodig hebben om nog consoles te verschepen.
Ik denk dat dat wel meevalt, het aantal pc games dat je echt niet hebt op een console is vrij beperkt, daarmee lijkt deze aankondiging denk ik een stuk groter dan hij in de prakijk gaat zijn, maar de tijd zal het leren.

Game pass is ook zoiets, onbeperkt toegang tot alle games klinkt heel leuk maar je kan er toch maar één tegelijk spelen en lang niet al die games waar je toegang tot krijgt vind je ook daadwerkelijk interessant.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 6 maart 2026 14:23]

Ben benieuwd naar de specs en het prijskaartje, vooral in de tijd dat AI alles op slokt.
Het is een apparaat in ontwikkeling, en de tijd dat AI alles opslokt is niet oneindig. Sommige consoles worden ruim voordat ze uitkomen aangekondigd.
Uit leaks was gebleken dat ze in 2027 willen lanceren. Maar goed dat zijn geruchten.

Sony schijnt ook de PS6 uit te stellen en de Steam Machine ook.
Ben benieuwd naar de specs en het prijskaartje, vooral in de tijd dat AI alles op slokt.
Ik ben ook benieuwd
Zouden ze hiermee de concurrentie aan willen gaan met bijv. een Steam Machine?

Veel gebruikers van consoles kiezen juist voor een console ipv PC voor gebruiksgemak, door er meer een PC ervaring van te maken (optioneel of niet) gooi je die perceptie de deur uit.

Voor zover ik kan lezen/zien heeft het ‘open gooien’ van het XBOX platform geen significant effect gehad op sales/shift naar nieuwere handheld consoles(?).
Veel gebruikers van consoles kiezen juist voor een console ipv PC voor gebruiksgemak, door er meer een PC ervaring van te maken (optioneel of niet) gooi je die perceptie de deur uit.
Maar ze gaan er niet een PC ervaring van maken. Ze gaan de PC een console ervaring geven.....
Exact de perceptie waar ik het over heb, thanks ;)
Ik heb de Xbox Ally X en die console ervaring is er. Hij start op in een console mode. De ervaring stopt meteen op het moment dat er updates gepushed worden. Dan zit je opeens met een onhandige besturing standaard updates te draaien.
Volgens mij zijn we dan dus terug naar het begin van de DirectX-Box.
Ik snap niet waarom je 0 gemod wordt, want je hebt helemaal gelijk. De eerste opzet van wat we nu als Xbox kennen (afkorting van DirectX-box) was een PC-achtig systeem dat onderhuids Windows zou draaien.

Precies wat dit systeem lijkt te gaan doen, dus het is absoluut terug naar het begin.
DirectX, was dat niet het project van Gabe Newell toen hij nog bij Microsoft werkte... voordat hij was vertrokken en Steam zou oprichten die de concurrerende Steam Machine zou introduceren :9
Gabe Newell heeft niets met DirectX te maken, hoe kom je daar bij? Hij was verantwoordelijk voor het poren van Doom naar DirectX, meer niet.
Niets, Gabe schreef inderdaad geen persoonlijk geen code voor DirectX. Niemand geloofde dat je op Windows serieus kon gamen zoals dat kon onder DOS. Om aan te tonen dat dit wel kon wilde ze Doom op Window draaien. Gabe heeft toen, zover ik weer, een engineer uit zijn team uitgeleend aan het team dat de Doom source had ontvangen. Deze port is er nooit gekomen. De poging erna was op Win 3.x met MinG en Win32s maar die werd afgewezen door Id Tech door de slechte kwaliteit. Deze afwijzing heeft management overtuigd en ervoor gezorgd dat een klein team zich is gaan inzetten om Windows geschikt te maken om te gamen en dat is DirectX geworden.

Gabe heeft dus niet DirectX gemaakt, of zelfs de port van Doom 95 gedaan, maar hij was een persoon binnen Microsoft die geloofde in gaming. Gabe vond gaming leuk en de toekomst. En hij ondersteunde de mensen binnen Microsoft om gaming mogelijk te maken op Windows. Die houding binnen Microsoft heeft uiteindelijk gezorgd voor DirectX en gaming op Windows. Die mentaliteit heeft Gabe ook gebruikt om Valve op te zetten. En het verspreiden van games via internet, zoals Doom, heeft het zaadje geplant voor digitale distributie van games door Steam te maken. Dat na het zien van Id Tech, een kleine speler, die toch veel klanten kon bedienen. Veel efficiënter dan het grotere logge Microsoft dat deed op dat moment.

DirectX was dus inderdaad geen direct project van Gabe. Maar zeggen dat Gabe helemaal niets te maken had met DirectX vind ik ook niet kloppen. De hele ervaring heeft duidelijk veel invloed op Gabe gehad waardoor hij Valve/Steam heeft opgezet. En dat gaming de toekomst was zien we terug met DirectX en de Xbox. Dat Microsoft het eco-systeem dicht gooide vond Gabe maar niets, dus het open gooien van de Xbox lijkt me een positieve richting. De Steam Machine is misschien wel Gabe's ideale beeld van een Xbox.


Toevoeging, Bill Gates in de Doom promo video: YouTube: Windows 95 Gaming Promo Featuring Bill Gates and Doom. (1995, Microsoft)

Interview Alex St John over Doom 95 (op zijn kanaal zijn meer video's): YouTube: Porting Doom to Windows

[Reactie gewijzigd door tedades op 7 maart 2026 03:06]

Dit is wel de toekomst voor "pc gaming", een betaalbare gestandaardiseerde console. Of het nu de steam box is of een xbox. High end hardware is veel te duur geworden en geeft voor dat geld te weinig relevante kwaliteitswinst. En eerlijk is eerlijk, hardware verbeterd nog wel, maar de laatste 10 jaar zijn games er nu niet echt veel beter uit gaan zien, waarom zou je moeilijk doen met een peperdure zelf samengestelde high end pc.

Voordeel van een console is ook nog dat je minder compatibiliteitsproblemen hebt en ontwikkelaars voor een beperkt aantal configuraties kunnen optimaliseren.
Betaalbaar? We weten nog niets over de prijs. Sterker nog de geruchten gaan dat dit een dure console kan gaan worden.
"Betaalbaar" inderdaad. Alle hardware is duur tegenwoordig door AI.

Microsoft kan groot inkopen dus dat geeft ze een voordeeltje. En denk ook aan de gemiddelde consument. Die wil gewoon iets wat doet wat het moet doen.Die gaat geen specs vergelijken. Als het de keus is tussen een pc waarvoor je je huiswerk moet doen voor een aanschaf of een xbox, dan wordt het natuurlijk een xbox.
Waarschijnlijk wel betaalbaar ten opzichte van een PC van gelijkaardig caliber... Maar erg duur ten opzichte van een PlayStation 6 (maar ook veel krachtiger). Tom van Moore's law is dead schat in dat als ze heel agressief op kostprijs willen gaan zitten hij 900 dollar zou kunnen zijn, maar waarschijnlijk 1000-1500. Maar het wordt ook echt een beest van een machine (hoewel zeker nog niet alles vaststaat, vooral hoeveel ram er in gaat niet... Maar de apu wel en dat is een beest)
APU kan nog zo'n beest zijn, na een jaar of 3 komen er dan weer pc games uit die op de nieuwste pc's goed draaien en waar de Xbox dan terug moet naar lagere resoluties en/of kwaliteit om een speelbare framerate te halen.
Een console van €1000 is duur, maar dat is een betaalbare gaming PC. Ook kunnen ze door schaalvoordeel goedkoper produceren. Zeker als ze dit keer de verleiding weerstaan om er twee te maken.
Ja, maar wie zegt dat het €1000 wordt? Het kan net zo goed €2000 euro worden of zelfs meer.
Omdat waarschijnlijk niemand een opvolger van een Xbox gaat kopen die 4x zo duur is als zijn voorganger? Als je zo’n groot verschil in prijs tussen twee generaties wilt, kan je marketing technisch het waarschijnlijk beter geen “Xbox” noemen, maar een ander product/segment.
* ShadLink kijkt naar het logo.
Geen "XBOX" te zien. Dit lijkt me juist een exacte stap om een dergelijke wijziging door te voeren. Helemaal als ze het ook als een Windows 12(?) computer gaan neerzetten.

Ik denk dat je prima kan verwachten de prijs van een midrange gamepc voor te betalen. Dit gaat ook geen high end graphics leveren. Dus een prijs van 1500-2000 euro is zeer zeker mogelijk. Hoger als MS geen goede deals voor RAM kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 6 maart 2026 09:15]

Kan, maar als je het artikel leest gaat het vanuit Microsoft toch echt op de volgende console opvolger van de huidige Xbox:

Microsoft heeft nieuwe details gedeeld over de volgende Xbox. De aanstaande console zal ook pc-games ondersteunen, bevestigt nieuwe Xbox-ceo Asha Sharma.”

En

De next-gen Xbox krijgt de codenaam Project Helix, zegt de Xbox-baas”

We gaan het zien :)

[Reactie gewijzigd door menne op 6 maart 2026 15:44]

Maar een gaming pc is modulair en kun je dus upgraden wanneer dat nodig is, lijkt me sterk dat dit met de nieuwe Xbox ook kan. Je loopt dus m.i. binnen de kortste keren achter de feiten aan aangezien de install base waarschijnlijk niet groot genoeg gaat zijn (vanwege de prijs) om exclusieve ontwikkeling voor de Xbox lucratief te maken voor 3rd party Devs.
Het is inderdaad aannemelijk dat de prijs omhoog gaat als de prijs niet meer gesubsidieerd wordt door games in de store, en dat is weer een logisch gevolg van meerdere stores zoals Steam.

Maar het concept van standaardisatie van het hardware platform en bijbehorende schaalvoordelen is zinnig. Dat prijsvoordeel doorgeven is zinnig.

Ik denk dat het doel van Microsoft hier niet is om hun eigen games te pushen maar hun eigen cloud.
waarom zou je moeilijk doen met een peperdure zelf samengestelde high end pc.
Omdat ik meer wil doen met mijn pc dan gaming? Ik kan niet met controller gamen (dan heb ik 0 controle...) en ik game praktisch nooit in de woonkamer dus ik zou zo'n console dan naast mijn monitor zetten en er een toetsenbord, muis en boxen op aansluiten. En dan heet het ineens een pc...
Idee is denk ik dat dit gewoon een stadaard pc gaat worden met muis en keyboard input ook.

Linkt me wel wat gewoon mooi snelle compacte media pc die ook een console is…
Een pc, maar wel een gestandaardiseerde. Een voordeel daarvan kan zijn dat games het specifiek kunnen targeten waardoor je minder variatie in performance en minder tweak werk van de gebruiker nodig hebt. Ook kan Microsoft shaders precompilen en beschikbaar stellen zodat je niet meer zit te wachten daarop of stutters krijgt. Ook zou hij door massa productie goedkoper kunnen zijn, vooral als Microsoft er agressief in wil zitten.
Precies dit. Ik denk ook dat Microsoft dit tegen lage marges in de markt wil zetten om marktaandeel te winnen, de winst komt later wel. Dit is wel een beetje het iphone moment voor de pc/console. High end wordt minder relevant en met een basis pc kun je eigenlijk alles doen en je kunt er jaren mee vooruit.

Maar als je naar de mediamarkt (of Walmart natuurlijk in de VS) loopt kun je nu nog niet een eenvoudige pc uit het schap trekken en die onder je arm mee nemen. Dat wordt de nieuwe xbox (en steambox en andere concurrenten). De "betaalbare" basis pc voor iedereen.

Nu moeten alleen de vram prijzen een nog beetje zakken, maar over 1-2 jaar is dit denk ik echt de toekomst.

[Reactie gewijzigd door friketje1 op 6 maart 2026 08:43]

Ik denk niet dat deze hardware per se goedkoop zal zijn. Microsoft zal nu de winst die ze voorheen met game pass en verkoop van xbox spellen maakten op voorhand willen hebben. Basically zien ze dat iedereen op een pc Steam gebruikt en dat linux in opkomst is en zijn ze op zoek naar een manier om daar nog wat aan te verdienen. Dan heb je ook nog de kosten voor de windows licentie die erbij komt...

En er is natuurlijk meer dan alleen superdure maatwerk pc vs "console-pc", je kan zelf ook iets middelmatigs in elkaar zetten, of een Steam Machine kopen. Ik denk dat de enige reden zou zijn om voor een Helix te gaan is als je games wil spelen met kernellevel anticheat erin.
Dus eindelijk mijn favoriete RTS Dungeon Keeper 2 op console?
Het verbaast me niks eigenlijk sinds consoles x86 zijn, zijn het ook gewoon PC's tegenwoordig hetzij alleen met een custom OS.
Maar wel met maar 1 (of 2 (slim) of 3 (pro)) sets hardware, waardoor je veel meer uit je optimalisatie kan persen.

Nu zijn het 2 merken cpu's (en 50 varianten), 2 merken videokaarten (en 50 varianten), verschillende merken moederborden (al zijn het maar een handvol chipsets) en verschillende hoeveelheden werkgeheugen. En op alles moet het goed lopen.
Zou dat de reden zijn dat Playstation niet meer haar first party games op pc wilt uitbrengen?🤔
Hmmm nou daar zit een kern van waarheid in :) blijkbaar heeft Sony die pc inkomsten niet nodig in deze tijd....
1% op hun totale revenue. Dus idd die hebben ze niet nodig. Als al die resources kan steken in meerdere game ontwikkelen voor de console zelf die je ook verkoopt, dan halen ze dat er daar sowieso uit.

PS kan zich juist volledig onderscheiden door te laten zien waar PS al 30 jaar goed in is met eigen games. Nu Microsoft met 2 benen en in 2 markten wil hangen en zelf alles overal releasen, is het unieke daar gewoon verdwenen.
Op zich eindelijk weer eens wat positiefs vanuit de Microsoft/Xbox-hoek. De kans dat ik voor de volgende generatie de overstap naar PlayStation maak, is weer wat kleiner geworden met dit nieuws. Al is het natuurlijk nog wel wachten op de exacte details. Want het detail dat de nieuwe console mogelijk een fullblown versie van Windows gaat draaien, is mogelijk wel weer een dealbreaker.

Rustig afwachten dus maar..

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn