Xbox-icoon Phil Spencer en zijn vermeende opvolger Sarah Bond stoppen bij Xbox

Microsoft Gaming-ceo Phil Spencer gaat met pensioen. Ook zijn vermeende opvolger, Xbox-president Sarah Bond, vertrekt bij het bedrijf. Een AI-topvrouw neemt Spencers rol over.

Phil Spencer op Xbox-evenementIn een blogpost schrijft Spencer dat hij zijn vertrek in de herfst van 2025 met Microsoft-ceo Satya Nadella heeft meegedeeld. Naar eigen zeggen neemt Spencer de volgende stap in zijn leven.

De 58-jarige iconische baas van de Xbox-afdeling begon zijn carrière in 1988 als stagiair bij Microsoft. Spencer, op sociale media en in games beter bekend als P3 of XboxP3, had vanaf 2003 verschillende belangrijke rollen binnen Microsoft. Eerst was hij manager van Microsoft Studios en later hoofd van Xbox. Sinds 2017 was hij ceo van het overkoepelende Microsoft Gaming.

Opvolger vertrekt ook

In diezelfde periode trad Sarah Bond aan als hoofd van Xbox. Ze werkte daarmee direct onder Spencer en was verantwoordelijk voor alles wat met Xbox te maken heeft. Onder Bond en Spencer startte Microsoft met de populaire gamedienst Xbox Game Pass, werd de Xbox Series X- en S-consoles uitgebracht en werd Activision Blizzard overgenomen. Ook richtte Xbox zich in die tijd meer op handhelds en werden er vele duizenden medewerkers ontslagen, zoals de afgelopen jaren vaker gebeurde in de game-industrie.

Vanwege haar rol als baas van Xbox leek het logisch dat Bond zou aantreden als nieuwe Microsoft Gaming-ceo. Via LinkedIn laat ze weten dat ook zij 'de volgende stap' gaat zetten. Het is niet duidelijk wat dat betekent.

Koers van Xbox op het spel

Met het vertrek van waarschijnlijk de twee belangrijkste medewerkers voor Xbox is het de vraag welke koers het bedrijf nu gaat varen. Bond blijft voorlopig actief bij Xbox om de nieuwe ceo van Microsoft Gaming, Asha Sharma, te begeleiden.

Sharma werkt pas zeer kort bij Microsoft. In 2024 begon zij als president van de Core AI-afdeling en was dus verantwoordelijk voor de AI-systemen, -modellen en -toepassingen binnen Microsofts producten. Sharma stelt dat ze de rol met urgentie aanvliegt 'omdat gaming in een staat van snelle verandering verkeert'.

Sharma wil onder meer nieuwe verdienmodellen bedenken, de barrières tussen verschillende platformen verwijderen en gamestudio's aanmoedigen om risico's te nemen. "Maar we benaderen franchises niet als statische IP's om uit te melken en geld aan te verdienen." Ze spreekt zich ook nadrukkelijk uit tegen 'zielloze AI-slop'.

Asha Sharma en Matt Booty, Microsoft Gaming-bazen
Asha Sharma en haar rechterhand, executive vice president Matt Booty

Door Yannick Spinner

Redacteur

21-02-2026 • 09:32

147

Submitter: Daraxo

Reacties (147)

Sorteer op:

Weergave:

Phil Spencer heeft echt veel gebracht waar Xbox en de industrie van profiteren. In alle negateit rondom Xbox vergeet je zomaar :

- Backward Compatibility programma van Xbox waarbij je zonder aanvullende kosten een select deel van je Xbox original en Xbox 360 games kon spelen op de One en Series

- Zonder aanvullende kosten games X enhanced waren, waarbij je een grote hoeveelheid Xbox Original en 360 games in 4K en 60fps kon spelen.

- Als je een first party spel kocht op Xbox, had je die meteen in je bezit voor de PC (Play Anywhere)

- Gratis cloud synchronisatie ven je savegames
- Gamepass

- Surface hardware team betrokken bij de One S, One X, Series S en Series X.

Ik denk dat de grootste fout van Spencer de verkeerde inschatting was van de Activision Blizzard overname. Ze hebben 70 miljard dollar uitgegeven om een club binnen te halen waar ze effectief niks aan hebben in de marketing omdat ze daar niks van mogen doen van de marktautoriteiten.

Het is erg jammer dat Xbox falende is. Deze concurrentie was broodnodig geweest om de concurrentie en marktleider ook te dwingen om richting pro consument beleid te gaan. Ik vind dat Spencer het onder aan de streep goed gedaan heeft.
Klopt allemaal, maar Phil Spencer en Sarah Bond hebben naar mijn inziens niet kunnen leveren op het belangrijkste onderdeel: games. En onder de streep hebben ze beiden voor mij gefaald.

Halo Infinite: ondermaats. The Initiative: dikke flop. Verschillende games die het van het moesten worden, maar toch niet leverden wat er van werd verwacht. Wat was de laatste échte Xbox topper?

Het was gewoon tijd voor nieuw leiderschap. Zeker voor een nieuwe generatie hardware die eraan komt. Of deze nieuwe CEO de juiste vrouw op de juiste plaats is… afwachten. Ze heeft niet veel tijd en er zijn veel rode vlaggen bij haar aanstelling. (Haar AI background en zeer junior profiel voor deze functie zijn een enorme rode vlag) Ofwel komt ze echt met een frisse blik, ofwel is ze een marionet die gaat uitvoeren wat de board aangeeft en verder gaat uitmelken en voor pure profit gaat.

ik wil haar het voordeel van de twijfel geven en ik hoop op een super innovatief en competitieve launch in 2027 van nieuwe hardware ten voordele van de consument. Als dat niet lukt is het RIP Xbox vrees ik.
Wat kun je als directeur van een Xbox divisie doen aan de kwaliteit van een paar toptitels, die valt of staat toch bij de game design en ontwikkelafdelingen, lijkt mij. Het klinkt mij in de oren zoals het bij het professioneel voetbal soms wordt uitgelegd, dat een technisch manager of directeur het veld moet ruimen omdat het team onder presteert. En dan gaat men wisselen in het management, een soort stoelendans.

Wat je op directeurniveau voornamelijk kan doen is de juiste studio's in dienst nemen, en dat hebben ze met die overname van 70 miljard dollar van Activision Blizzard wel geprobeerd, hah.
Maar als je als ceo/chef zo weinig te maken hebt met het success waarom worden ze dan zo vorstelijk beloond? Dus ofwel de chef doet er niet toe en de beloning daarop aanpassen of het maakt wel verschil en dan kan het terecht zijn. Bij voetbal overigens is het idd meer onzin omdat het team er vaak al staat als er een trainer neergezet wordt voor een paar maanden om daarna ontslagen te worden omdat het team niet presteert.
Nee, nee, ik zeg niet dat de top van de Microsoft Gaming niet verantwoordelijk is voor het succes van Microsoft Gaming, dat zijn ze wel degelijk. (correctie: eerder zei ik Xbox divisie maar dat moet Microsoft Gaming zijn). Ik reageerde specifiek op het punt dat ze niet genoeg hebben geleverd op het gebied van games, waarbij het voornamelijk gaat over de paar toptitels die er hadden moeten zijn maar dus niet zijn geweest, maar zijn geflopt. Ik denk dat je daar als directeur van de hele business unit, directeur marketing, directeur operations, etc. heel weinig invloed op hebt. Je bent gewoon afhankelijk van hoe goed die game studios hun werk doen en hoe goed de titels uiteindelijk in de smaak vallen bij het vaak uiterst kritische gaming publiek.

Ik kan me echter voorstellen dat je kan redeneren: als je jaren de tijd hebt gehad, dan had je ook wel andere keuzes kunnen maken wat voor een games je maximaal op inzette. Dan heb je alsnog niet zozeer invloed op de kwaliteit (al kan het helpen om bakken met geld ertegen aan te gooien), maar wel het portfolio van de top 5 (types) games die je in de maak hebt, of de categorieën/types games althans.

Volgens mij ligt de waarheid een beetje in het midden. Maar als je dus een paar keuzes achter elkaar hebt gemaakt die uiteindelijk niet zo goed uitpakken (zie een Ubisoft bijv.) dan zit je dus gelijk fout.

Overigens is Microsoft Gaming nog steeds het 3e gaming bedrijf(sonderdeel) ter wereld wat betreft omzet (#1 Sony Interactive Entertainment, #2 Tencent Interactive Entertainment, #3 Microsoft Gaming, Wikipedia: List of largest video game companies by revenue.) en als je het over console hebt 2e. De gaming wereld heeft altijd de kinderlijke eigenschap gehad om zaken die een tijdje niet #1 zijn in de wereld compleet met de grond gelijk te maken. Dat leidt men dan af a.d.h.v. een paar games en een paar - geef ik toe - vervelende dingen zoals hoge game pass kosten. Terwijl, als ik meer als buitenstaander Microsoft Gaming bekijk, ik nog steeds een heel gezond en goed gepositioneerd bedrijf zie (met Microsoft met enorm Data Center (Cloud Gaming) voordeel en enorm veel cash om nieuwe kansen te benutten). Als ze komende jaren weer een paar succesvolle toptitels produceren en het game pass gebeuren aantrekkelijker maken, staan ze weer een stuk anders in het daglicht.
Wat kun je als directeur van een Xbox divisie doen aan de kwaliteit van een paar toptitels, die valt of staat toch bij de game design en ontwikkelafdelingen, lijkt mij.
Dat valt meer specifiek dan ook onder de verantwoordelijkheid van Matt Booty; 'Chief Content Officer': "My focus is on supporting the teams and leaders we have in place and creating the conditions for them to do their best work"
Nou ja, uiteindelijk zijn ze eindverantwoordelijk voor alles Xbox related. Het gaat bij de Xbox niet mis omdat één of twee titels floppen. Het gaat bij Xbox bijna structureel mis met exclusives, en daarop verliezen ze de strijd met Playstation die ijzersterke exclusives heeft.

Een studio als Bethesda hadden ze vanuit Xbox veel meer resources moeten geven zodat er rondom het succes van de Fallout televisieserie op z'n minst een Oblivion achtige remake klaar zou staan van F3 en/of New Vegas.
Waar je hier een misrekening maakt in de beoordeling van die overname is dat je de 3e naam vergeet, Activision Blizzard King.

AB was misschien een miljard waard, King de andere 69, het zijn de mobiele spellen die het geld binnenhalen. 55% van de totale gaming uitgaven wereldwijd zijn voor mobiele games, en King heeft een paar grote in hun portfolio net Candy crush en Bubble witch.
Waar je hier een misrekening maakt in de beoordeling van die overname is dat je de 3e naam vergeet, Activision Blizzard King.

AB was misschien een miljard waard, King de andere 69, het zijn de mobiele spellen die het geld binnenhalen. 55% van de totale gaming uitgaven wereldwijd zijn voor mobiele games, en King heeft een paar grote in hun portfolio net Candy crush en Bubble witch.
Overdrijven is ook een vak zeg.

In je eigen rekenwerk maak je er al een zooitje van. 55% komt van mobile, maar King waardeer jij op 98% van de waarde van de groep?

King deed in 2023 volgens mij rond de 40% van de omzet van die groep, maar in 2025 lijkt het bijna de helft? Of ik heb verkeerde cijfers. Candy Crush staat met absurde afstand bovenaan op 1 miljard plus, de eerste volgende doet nog geen 60 miljoen. En die Bubble Witch 10 miljoen... niet stuks... omzet.

Ben met je eens dat die mobiele markt gigantisch is, maar King is verre van de enige speler en ook niet meer de meest succesvolle.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 26 februari 2026 00:26]

Sorry maar snap niet dat je gamepass op je lijstje van positieve punten zet. Hoe je het wend of keert zorgt het uiteindelijk voor verloedering van de games industrie precies zoals Netflix dit heeft gedaan. Reden is dat de macht nog meer in de handen van de platform houder geeft. Ja ze waren lekker goedkoop met veel games, maar dat is het ook al lang niet meer. Volgende stap is de uitbetaling richting de devs verlagen.

Tango gameworks is bijvoorbeeld het slachtoffer geworden van gamepass. Hi Fi Rush heeft gewoon niet genoeg opgeleverd doordat iedereen deze gratis kon spelen op day one, iets wat ze zelf ook hebben aangegeven wat uiteindelijk geleid heeft tot sluiting van de studio wat god zij dank is omgezet in een afsplitsing.
Vanuit wiens perspectief zeg je dit? Wat ik het leuke vind rondom Gamepass is dat consumenten eerder fora op gaan om te bediscussieren waarom het niet levensvatbaar kan zijn of goed kan zijn voor de industrie, in plaats van te abonneren en te genieten van de voordelen. Ik redeneer vanuit de consument en als consument is het een ongelooflijk dikke plus. Er was voor de consument geen betere deal in gaming dan Gamepass. Ik zeg bewust was, want voor 99% van de periode dat Gamepass bestaat was het zo, maar sinds de laatse prijsstijgingen vind ik het gortig...

Wat ik Microsoft kan verwijten in relatie tot Gamepass is dat zij veel te lang de 1 euro/dollar truc in leven hebben gehouden. Vrijwel iedereen die ik ken met Gamepass was via deze truc geabonneerd. Dan kun je veel abonnees hebben, maar die brengen weinig naar de kas.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 22 februari 2026 21:01]

Ik zeg dit vanuit het oogpunt van de consument. Het model is al zo vaak toegepast met iedere keer hetzelfde resultaat, meer macht bij de platformhouder en achteruitgang in kwaliteit. Bij alle platforms was het aan het begin hosanna want er werd zoveel waarde gecreëerd, nieuwe kwalitatieve films en series en alles op 1 platform..... nu is de hosanna stemming aanzienlijk minder. En ja gamepass kan nu waarde bieden, hoewel ik het wil betwijfelen of het voor de meeste gamers nog wel op gaat na de laatste prijsstijging, maar vroeg of laat zal MS over gaan op de volgende fase om zo winst te maximaliseren.
Je vergeet voor het gemak even dat dit allemaal onder dwang was na het fiasco van de Xbox One.

Spencer is gewoon een corporate cog.
Dat stelt allemaal niks voor met waar het echt om draait; de games. En vooral die van zeer hoge kwaliteit die voornamelijk uit Sony's studio's kwamen.
Xbox heeft het domweg afgelegd tegen Nintendo en Sony. Zoals veel bij Microsoft, de kwaliteit is lang niet goed genoeg.
Ik snap dat core gamers dat zeggen, maar de massa is het niet met je eens. Er is geen enkel bewijs dat Xbox het significant beter gedaan zou hebben met betere kwaliteit of meer exclusieve games.
Met zwakke games en ports, verkoop je sowieso niet veel consoles.
Sony heeft wereldwijd meer PS3s verkocht dan Xbox 360 vanaf dag 1 dat de PS3 te koop was, terwijl:
- PS3 in minder markten te koop was tot een jaar na launch

- PS3 aanzienlijk minder exclusives en games had tot zo'n 2009

- PS3 aanzienlijk slechtere kwaliteit multipatform games had tot zo'n 2010

- PS3 duurder was dan de 360

Dus ja, met zwakke games en ports verkoop je wel veel consoles, als je Sony bent.
Persoonlijk vind ik dat Phill in z’n tweede periode wel gefaald heeft. Met de aankoop van zoveel studio’s had ik deze generatie echt verwacht dat Xbox qua exclusives het echt kon opnemen tegen Sony. Dat heb ik helaas niet ervaart. Tenslotte is de series X niet de verkoophit geworden waar men op heeft ingezet. Prima apparaat maar kennelijk niet interssant genoeg tov de concurrentie.
Ik verwacht zelf dan ook geen opvolger meer voor de Xbox. Meer een streaming device voor gamepads
Ik vind dat mensen veel te veel waarde hechten aan console exclusives. Als je console exclusiviteit wilt, koop een Nintendo console. Gegarandeerd volle prijs games betalen voor games die weinig anders zijn dan die in de vorige generatie.

Deze hele console generatie (X Series, PS5) wordt gekenmerkt met gemiddelde games, beperkte innovatie en vernieuwing met hier en daar een enkele uitschieter die wel een dikke 8 scoort.

Ik verwacht weinig van de volgende generatie. Eén ding is zeker; games voor €90. De rest, waarschijnlijk alleen maar verslechtering m.b.t. bezit van games, je huidige collectie en nog meer subscripties.
Games worden wel groter/meer geavanceerd, duurder. Men is gewend games voor lage bedragen te kopen? Ik snap het niet helemaal; alles wordt toch duurder (salaris groeit toch ook beetje mee met de inflatie.?)
Moeten Games dan maar op hetzelfde prijsniveau blijven voor 10-20jaar? Dan gaat men wel op zoek naar andere verdienmodellen (bv ads). Ze werkt de markt (helaas).
Misschien maakt de game industrie een flinke sprong/inhaal slag qua prijzen.

Sommige games zijn goud waard en worden simpel weg niet (voldoende) gemaakt(wel de zoveelste heruitgave of cod nr 10 of fifa 36 of f1 36). Andere games zijn zogenaamd free to play, maar uiteindelijk geprogrammeerd om je te laten betalen.

Ik ben denk ik de enige hier op tweakers die zegt ik betaal met alle liefde 100,- voor een game (eenmalig) , de volgende zelda, fallout, it takes two, uncharted, last of us noem maar op. Laat maar komen die kwaliteit en die games voor 50 of minder (f2p) waarbij ze je het liefst in een abo of mtx constructie sturen laat maar lekker zitten(voor mij..)!

Natuurlijk is er een middenweg die zie je wat meer terug bij de zogenaamde indie developers. Ik zou zeggen vote with your wallet..

Kortom, omhoog met die prijzen en kwaliteit, maar zonder abo, mtx , online afhankelijkheid ,zoveelste heruitgave etc. Gewoon weer ouderwets ha ha. Zelfs in een prachtige hoes wie weet ;-)! Ik hoef er dan ook maar 1 of 2 per jaar(voor in de winter periode). Niet 10 per maand. Verschillende mensen verschillende behoeften..
Tja iedereen is anders denk ik. Ik kan mij geen game herinneren op een RDR2, ME2 en GTA V (vooral door het aantal uren dat ik gespeeld heb) waar ik 100 euro voor over zou hebben. En ondertussen gaat 80-90% van mijn gametijd naar indie en AA games gemixt met mijn gigantische backlog en dan nog de games die ik blijf spelen, maar al jaren oud zijn. Daar concurreren ze mee als ze 100 euro vragen.

De AAA industrie weet mij nog maar weinig te brengen waar ik enthousiast van kan worden. Zelfs die grote singleplayer blockbusters van Playstation zijn zo goed als verdwenen deze generatie en vond ik hoe dan ook allemaal wat veel op elkaar gaan lijken (heel persoonlijk).

Daarnaast krijg je bij veel AAA games ook simpelweg een minder complete ervaring dan vroeger die aangevuld wordt met kleinschalige dlc's en microtransacties. Ook hoeven ze (in veel gevallen) geen eigen engine meer te ontwikkelen. Ik ben het met je eens dat games met meer personeel gemaakt wordt die ook hogere lonen krijgen dan in het verleden, maar ik zie het niet terug in de kwaliteit.

Misschien moeten we met zijn alleen eens accepteren dat dit het voorlopig is. Het is mooi en groot genoeg en nu die focus weer richten op sterke verhaallijnen, interessante personages, goede AI (je weet welke :+) en natuurlijk ijzersterke gameplay. Past ook wel bij de huidige hardware markt.
Consoles games zijn gemiddeld gewoon 20 euro duurder dan dezelfde game voor de PC. Dat is de platform fee die de game ontwikkelaar moet afdragen aan het platform. Daar begint het mee.

Het probleem zit hem niet in de gestegen kosten, het probleem zit hem erin dat men de omzet op ging blazen tot astronomische hoogte. Waarna de beleggers elk jaar super rendementen gaan verwachten. Een verwachting waar de game studio nimmer aan kan voldoen.

Want dat is wat er gebeurt is met o.a. EA. https://gameliner.nl/nieuws/ea-verloor-6-miljard-marktwaarde-na-bekendmaking-cijfers-2024/49832

Het bedrijf was opgeblazen naar een waarde van 37 miljard dollar in 2023. Dankzij de Fifa lootboxes. Koop een pakje kaarten om superspelers te bemachtigen zodat je wint. De waarde liep terug naar 31 miljard dollar, met name de omzet uit EA Sports FC 25 viel tegen. En dan wordt het bedrijf een jaar later in gekocht door o.a. Saudi-Arabie voor 55 miljard dollar. nieuws: EA wordt overgenomen - 4 vragen over 55 miljard dollar

En dat was geeneens een record, want Microsoft kocht Activision Blizzard eerder al voor bijna 69 miljard dollar.

Zie hier het hele probleem, zie dat soort bedragen maar eens terug te verdienen. Uit het Tweakers artikel:
Het Public Investment Fund investeert daarnaast fors in e-sports. Het heeft de e-sportsorganisatie ESL en het e-sportsplatform Faceit overgenomen, waarmee het een marktaandeel in e-sports heeft van zo'n 40 procent. De Saoedische overheid zegt dat het PIF tegen 2030 in totaal 38 miljard dollar in videogames zal hebben geïnvesteerd. Momenteel staat de teller op circa 20 miljard. Het land wil rond die tijd zijn uitgegroeid tot een 'wereldwijde gaminghub', wat dan meer dan 35.000 banen moet opleveren en omgerekend 11 miljard euro moet bijdragen aan het bbp van Saoedi-Arabië.
Dus Saoedi-Arabië verwacht jaarlijks 11 miljard dollar te kunnen gaan verdienen aan hun investeringen in de gaming industrie. Als de omzet niet langer stijgt doordat de verkopen niet toenemen, dan kan men dat alleen maar bereiken door de prijzen nog verder omhoog te schroeven.
Activision blizzard is wel een mastadont vergeleken met EA. World of Warcraft, Diablo, Overwatch en CoD zijn franchises dat elke keer gemakkelijk een miljard dollar binnehalen binnen een paar maanden na de lancering van expansion, DLC of titel uitbreiding. En dan spreken we nog niet van Candy Crush.

De verwachting is dat Activision Blizzard per jaar tussen de 3-5 miljard dollar winst zal opleveren, dus 69 miljard dollar is met zo'n winst, een vrij klein bedrag, en een vrij logische aankoop van Microsoft.
De gulden prijs voor Sonic Adventure 2 voor de Sega Dreamcast was maar liefst 139,99. Dus 25 jaar geleden waren games net zo duur als nu. Maar vaak werden games veel goedkoper op de markt gezet want shelf space was gratis reclame, verkoop van games betaalde de console wel terug etc.. Dat is beide niet meer het geval, dus games moeten echt verkocht worden voor €69,99 of meer anders gaan Sony, Microsoft en Nintendo ten onder aan de productie van de console.
Ik vind dat te kort door de bocht. God of War, Ghost of Tsushima, Horizon, Death Stranding, remake FF7, remake Dark Souls, zijn stuk voor stuk uitstekende games die ik ff snel op kan sommen. Dit zit dan de Sony hoek maar Xbox heeft er echt wel een paar en deze generatie is nog niet voorbij. Het gaat zeker nog 2 jaar duren voor dat de volgende generatie uitkomt.

Je kunt zeggen zitten 2 remakes tussen maar die echt wel naar een hoger niveau getild en geen remasters.
Dat zijn allemaal ps4 games toch? Alleen Ghost of Yotei is volgens mij ps5 exclusief. En dat is juist het punt. We zijn op de ps5 eigenlijk gewoon grafisch verbeterde ps4 (ps3?) games aan het spelen. En dan bedoel ik niet eens remakes maar ook nieuwe IP. Ik vond Ghost of Tsushima heel tof maar dat is eigenlijk een nieuwe betere variant op Assassin's Creed. AAA games zijn sinds The Last of Us op ps3 nauwelijks vooruit gegaan behalve grafisch en wat grotere open werelden. De enige echte vooruitgang en innovatie zit bij indies. En in lootboxes en battle passes natuurlijk.
Ja mee eens, ik denk dat als de ps4 pro een iets betere CPU had gehad, er geeneens een ps5 nodig was geweest. Ook wat u zegt die grotere werelden die mijn inziens te groot aan het worden zijn, in AC shadows was ik soms te lang bezig, om over en weer te reizen tussen steden.
Ik heb nog steeds geen enkele next gen game gezien waarvoor ik echt enthusiast ben geworden.

Deze generatie is imho echt de slechtste ooit,
GTA6 xal wss wel de kar gaan trekken, maar ik heb geen 1 game gezien waarvan ik met mijn mond open viel, of die gameplaytechnisch echt anders was dan de vorige generatie.

En dat vind ik toch behoorlijk teleurstellend.
Ff7 remake is nu ook op de Xbox deel 3 wordt meteen multiplatform vanwege kosten en inkomsten die nodig zijn. Death stranding nu ook Xbox, remake dark souls was ook meteen de laatste nu bluepoint deze week opgeheven is, horizon was ook maar 1 game en Tsushima werd ook niet door iedereen lovend ontvangen.


Nee de games ook aan Sony kant zijn echt matig. Geen enkele naughty dogs game deze hele generatie... Het is echt maar heel matig deze generatie

[Reactie gewijzigd door Kaasje123 op 21 februari 2026 16:34]

Ik had voor nieuwe Jak & Daxter wel PS5 gekocht.

maar om eerlijk te zijn heb ik in een opleving een PS5 gekocht die heeft een maand stof staan happen en toen weer doorverkocht. Moet zeggen dat mijn PC in specs het al overtrof en de exclusives opeens op de PC uitkwamen.
Een nieuwe Jak zou wel mooi zijn, maar je had in ieder geval nog die Ratchet game.
Het probleem is dat games van andere uitgevers zeker de eerste jaren van deze generatie ook enorm tegenvielen. Resultaat is dat velen een console van €500 gekocht hadden waar helemaal niks op te doen viel.

Niemand wil in de eerste jaren van een nieuwe consolegeneratie releasen, dat moet van de platformhouders komen en die willen dat niet meer financieren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 februari 2026 10:57]

Maar daar hoeven het geen exclusives voor te zijn natuurlijk.
Klopt, ze hoeven niet exclusief te zijn maar het moet wel een beetje beheert worden. Nu had Microsoft zo'n beetje alles op 2024 - 2026 staan.

Vergelijk dat met Nintendo die bij de Switch 2 in een jaar even drie grote games uitbrengt.
Pragmata, let maar op. In April is het eindelijk zo ver.
Ik vind dat mensen veel te veel waarde hechten aan console exclusives.
Maar dat is toch niet vreemd. Elke generatie had zijn eigen exclusieve games. Toen ik de PS5 kocht had ik ook gewoon verwacht dat er meer zou komen. Niemand kon van te voren weten dat de PS5 op dit vlak dus zou teleurstellen. Daarnaast had waarschijnlijk ook niemand verwacht dat exclusieve games op de pc zou komen. Of zoveel remakes / remasters.
Zolang gamepass niet beschikbaar is op de concurrentie, bv playstation, verwacht ik nog een nieuwe generatie xbox hardware.

Hun strategie moet ondersteund worden met hardware en een console sluit daar goed bij aan.
Maar is GamePass nog wel zo interessant na de behoorlijke verhoging en zonder de upgrade prijstrucjes? Ik game niet meer zoveel en overweeg serieus om over te stappen naar PlayStation zodra mijn GamePass is verlopen. En dat is voor het eerst sinds Xbox (1).

Op PlayStation kan ik namelijk tegenwoordig zowel PS-exclusives als Xbox spellen spelen, waar het andersom niet kan. En aangezien ik niet meer zo vaak game, vind ik het prima om een spel te kopen en die gewoon uit te spelen voor ik aan de volgende begin.
Eens., Ik heb nog vorig jaar voor de pricehike een jaar xbox game pass ultimate gehaald, maar datr is ook echt de laatste keer. Mijn xbox series x staat in de kast niks te doen, terwijl ik me helemaal uitleef met mn steamdeck en PC.


Dus ik heb een steam machine gebouwd vorig jaar en dat is nu mn console geworden. Ik zie ook echt geen heil in PS, omdat die prijzen ook absurd zijn met wat je ervoor terug krijgt. Dat geld kan ik veel beter besteden aan alle Steam sales. En die PS titels, net als die xbox titles,. zie ik toch wel op steam komen uiteindelijk. Ik heb dat geduld wel.
Hier hetzelfde , maar dan exclusief naar Nintendo overstappen. De Xbox exclusive games zijn ook niet meer wat ze waren. Gears /Halo /forza allemaal schimmen van de games die ze vroeger waren. Nintendo maakt over het algemeen nog kwalitatief goede games.
Hier heel veel plezier beleefd aan Forza Horizon 3 en 4. Enkel 5 qua thema Mexico niet zo. Gaan ook zeker weer kijken naar Forza Horizon 6, met Japan mag dat een aansprekende omgeving en sfeer worden hopelijk!
Enige echte grote nadeel van PC gaming blijft het percentage cheaters in MP games. Op alle andere fronten doen ze het m.i. even goed of beter.
Ik heb precies hetzelfde als jij.. ik denk dat wij ook niet de doelgroep zijn van gamepass. Ik hou sowieso niet van 'endless consuming', maar koop 2 goede spellen per jaar oid.

Maar je ziet gewoon dat bedrijven, zoals MS, je graag in een abonnement willen.

Ik sluit niet uit dat als gamepass geen succes gaat zijn ze van koers gaan wijzigen en mogelijk ook daarmee stoppen met xbox hardware.

Ik weet wel als ze nu stoppen met hardware, iedereen sowieso naar playstation gaat en daarop zijn wel xbox games, maar dus (nog) niet het gamepass abonnement.
maar koop 2 goede spellen per jaar oid.
Is dit vanwege tijd en/of geld, of omdat er te weinig goede games uit komen ? deze generatie merk ik zelf ook dat ik eigenlijk amper games koop omdat er te weinig is uitgekomen waar ik interesse in heb,
Beide, met kinderen weinig tijd , maar ook zeker gebrek aan top games. Ik zit de remaster van obilvion maar te spelen, bij gebrek aan beter.
Ik blijf RDR2 en Cyberpunk maar spelen bij gebrek aan games die ik interessant vind, Skyrim... wel allemaal op PC met mods om toch nog wat extra variatie te hebben.
Ik heb een beperkte interesse, zal wellicht met de leeftijd te maken hebben, maar ik speel ook niet veel meer dan een paar games. Ik speel momenteel WoW, Diablo, CoD en heel af en toe Overwatch en AoM/AoE
Ik heb ook een beperkte interesse, heeft denk ik inderdaad met de leeftijd te maken, ik vind nu ik ouder ben bepaalde games ook niet leuk meer. PVP speel ik bijvoorbeeld al helemaal niet meer, daarnaast houd ik van open wereld games en bij voorkeur in third person. COOP en PVE.

Game vaak samen of tegelijk met mijn iets jongere broer, kunnen we een beetje kletsen met elkaar, COOP of PVE als het kan wanneer er een leuke game is, of gewoon tegelijk en ieder in een andere of dezelfde SP game.
Ik denk dat ze gaan inzetten op portable devices en consoles met Windows erop, a la Steambox- en deck.
Microsoft en (portable) hardware is nu niet echt een succes gebleken. Hopelijk hebben ze er van geleerd.
Mogelijk gaan ze die kant op, maar ik denk niet dat het succesvol zal zijn. Ik werk bij de grote concurrent en ken de markt erg goed. Het consolemodel (op Nintendo na dan) is een console verkopen tegen kostprijs (of kleine winst / verlies), dan geld verdienen met accessoires, games en diensten.

Als ze nog meer de koers volgen van portables en mogelijk consoles door Asus, Lenovo etcetera, zal dit de markt erg veranderen. De hardwarefabriekanten willen winst maken (tenzij Microsoft ze wellicht een percentage van omzet geeft), dus verwacht dat een portable/console veel duurder wellicht 700-800 euro ofzo. Er zal een markt voor zijn, maar de gemiddelde consument zal dit niet gaaf vinden.

Een ander gerucht zoals je ook al aangaf is meer de Windows richting op gaan met een console. Dat kan ook Steam en andere diensten naar een console brengen. Dit klinkt in eerste instantie klantvriendelijk. Wat zit er in voor Microsoft? Tuurlijk iets wat goodwill naar klanten, maar ze investeren niet voor niets miljarden in het ontwikkelen van een nieuwe console. Dus of ze willen royalties zien (onwaarschijnlijk dat is tegen het Windows-model aan) of anders en dat is het meest waarschijnlijke gaat de prijs van de hardware gewoon omhoog.
Denk dat de complete ontwikkelcyclus van een spel gigantisch veel langer is geworden. Spellen zijn stukken complexer geworden en gamers verwachten meer.

Als je een spel als World of Warcraft nu uit zou brengen zoals de Vanilla was, wordt je neergesabeld, maar als je het uit wil brengen zoals het spel nu is, heb je een ontwikkeltijd van tig jaar.
Daarom verbaast het me ook dat Star Citizen er mee weg komt en fans het maar blijven backen.
Dat klopt volledig. Ik snap eigenlijk ook niet dat Blizzard nog geen port heeft gemaakt naar de ps5 en xbox met deze game. Er zijn immers meerdere mmo's te spelen op de console. Dan lijkt me dit met WoW toch ook wel te regelen.

Mods/addons zouden ook niet echt een probleem moeten zijn in dit geval.
WoW is nooit voor console bedacht en je moet de nodige skills weglaten om het op console te laten draaien. Het is met de huidige patch voor Midnight al wat versimpeld maar ik heb evengoed bij de simpelste class, de BM Hunter, nog 15 skills op mijn skillbar staan.
Ja, maar wat ze vergeten is: hun doelgroep wordt ouder en verliezen interesse. Zelfs nu met GTA 6. Ik heb er gewoon minder zin in dan - pak 'em beet - 2 jaar geleden.
Ik ken niet het hele plaatje maar ik heb een vermoeden dat de publisher strategie in conflict is gekomen met de AI strategie.


De opdracht om zoveel studios op te kopen moet wel vanuit de directie zijn gekomen gezien de investeringen. Ergens in dat traject is MS all in gegaan op AI en was het speeltje xbox/publishing/game pass niet meer interessant.

Combineer dat met de hoge hardware prijzen die ze zelf nota bene veroorzaakt hebben en daarmee een nieuwe xbox saboteert en het merk is zo goed als dood.

Ik hoop voor MS dat hun AI strategie goed uitpakt want ze hebben er alles voor opgeofferd en het t is lang geleden dat de markt, media en consumenten zo vijandig tegenover het bedrijf stonden.
Op zich heeft Xbox het wel opgenomen tegen Sony qua exclusives, maar dat komt omdat beiden gewoon enorm de bal hebben laten vallen deze generatie. Op wat remasters na zijn er echt maar een handjevol exclusives geweest waarvan het ook maar net je ding moet zijn. En ook third party doet nog weinig spannends helaas.

Maar inderdaad, met zoveel studio's hadden ze echt veel meer games eruit moeten gooien. Niet alles hoeft ook een AAA game te zijn. Ik mis bij beiden vooral de familie-games of de leuk-voor-tussendoor games.
Ik heb het vermoeden dat tijdens de tweede periode van Phil bovenaf de koers is aangepast. De lijn was vrij duidelijk waar ze naartoe wouden met Xbox. Studios kopen, exclusieve games maken en dit combineren met gamepass. Dé netflix voor games. Doe het bij Xbox.

Inmiddels bestaat het woord exclusief niet meer in het woordenboek van Microsoft.

Overigens zou het hele AI verhaal ook positief kunnen zijn mbt DLSS achtige ontwikkelingen. Al denk ik niet dat ze daarom daar zit.

[Reactie gewijzigd door TheNightbringer op 21 februari 2026 11:17]

Je koopt de studios niet voor het kunnen maken van exclusieve games, die tijd is voorbij. De markt is te geconcentreerd zodat regulatoren nooit gaan toestaan dat je als groot bedrijf een grote studio overneemt en dan alles exclusief voor je eigen platform gaat houden, zeker als die studio heel veel titels heeft die vandaag multiplatform zijn.

De strategie om over te nemen komt dan ook meer uit het vergroten van de naam Xbox en het simpelweg doen groeien van je omzet en je winst. Ongeacht of het geld nu komt uit games op je eigen hardware of de hardware van derden.
Om eerlijk te zijn ben ik niet eens zo zeker dat die Phil's idee was. Alles sinds die aankoop van Activision voelde echt corporate aan. Zoals Xbox nu aan het draaien is.
Persoonlijk vind ik dat Phill in z’n tweede periode wel gefaald heeft. Met de aankoop van zoveel studio’s had ik deze generatie echt verwacht dat Xbox qua exclusives het echt kon opnemen tegen Sony. Dat heb ik helaas niet ervaart. Tenslotte is de series X niet de verkoophit geworden waar men op heeft ingezet. Prima apparaat maar kennelijk niet interssant genoeg tov de concurrentie.
Ik verwacht zelf dan ook geen opvolger meer voor de Xbox. Meer een streaming device voor gamepads
Ze zijn afgestapt van het idee dat het persé op de xbox moet draaien. De aangekochte games komen naar gamepass. An sich helemaal geen gekke gedachte, historisch gezien wordt er niet persé geld verdiend op de consoles zelf.
-

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 22 februari 2026 09:26]

Sharma werkt pas zeer kort bij Microsoft. In 2024 begon zij als president van de Core AI-afdeling en was dus verantwoordelijk voor de AI-systemen, -modellen en -toepassingen binnen Microsofts producten.
Gatver.

Laat AI weg bij gamers en laat AI-mevrouw die pas een jaar bij Microsoft werkt ver uit de buurt van xbox.
Nee en nee, want AI is volgens MS de toekomst. Ga er dus vast vanuit dat er veel AI rondgestrooid wordt, en dat je het nog leuk moet vinden ook... En ondanks alle vocale weerstand tegen AI verwacht ik dat het nog best wat leuks gaat opleveren ook (vooral als ze het er niet bijvertellen), en aangezien het MS is kopen mensen het toch wel. Nintendo idem, overigens...
Haar PR-statement probeert dit nogal te maskeren, maar die is natuurlijk heel makkelijk onderuit te halen.
“As monetization and AI evolve and influence this future, we will not chase short-term efficiency or flood our ecosystem with soulless AI slop.“
Short-term efficiency wordt nu al nagejaagd door Microsoft's eigen studios. Zie Black Ops 7 en de AI-generated emblems en calling cards. Of heeft Asha Sharma een paar woorden om dit geval goed te praten, net zoals Activision vorig jaar?
“Games are and always will be art, crafted by humans, and created with the most innovative technology provided by us.”
Games zijn kunst, gemaakt door mensen... maar natuurlijk wel geproduceerd met onze ''innovatieve technologieën'' (lees: AI). Gaan we prompt engineers ook hardwerkende developers noemen binnenkort? :P

Ik ben bang dat je gelijk hebt en dat AI een gigantische rol gaat spelen binnen Xbox. Maar of het wat leuks gaat opleveren? Ik verwacht dat het vooral een cost-saving measure wordt, zoals we nu al zien binnen Activision. Minder kwaliteit voor dezelfde prijs. Vind 't eigenlijk nogal naïef om te denken dat spellen er beter van zullen worden. Binnen grote corporaties is AI de nieuwe vorm van kostenbesparing.

[Reactie gewijzigd door Daraxo op 21 februari 2026 11:28]

Even kort door de bocht lijkt mij dit ook de reden van de verschuiving. Een maal raden waar de verandering volgens haar op terugslaat:
Sharma stelt dat ze de rol met urgentie aanvliegt 'omdat gaming in een staat van snelle verandering verkeert'.
Bij ontwikkelingen als AI zien we dat de magie van belofte zo groot wordt dat ieder gerationaliseer dat de impact op werkveld X of y eigenlijk niet goed is te beargumenteren futiel wordt.

Dat de dame geen ervaring met de gameindustrie heeft is wat mij betreft geen goed teken. Dan hebben we het risico op etalage producten die heel mooi de stand van techniek laten zien, op punten indrukwekkend kunnen zijn, maar als game niet speelbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door teacup op 21 februari 2026 10:17]

Snelle verandering. Dat is wel een leuke benaming voor gamers die overstappen op Linux of Windows 10 blijven gebruiken.
Het is niet omdat zij eerst de AI afdeling deed en nu de Gaming afdeling dat men dat doet om meer AI in gaming te brengen. Zeker op dat niveau gaat het meer om andere skillsets dan de technische skills in het domein waar je de leiding over neemt.
Xbox was eigenlijk al gestorven onder het Steve Ballmer–era die voor de Xbox een TV/entertainment-first visie doorduwde. Alles wat kon verkeerd gaan ging toen verkeerd. Dat was een man zonder stijl of hart voor gamen.

Nadien heeft Spencer het in een betere richting gestuurd (na zeeeer veel kritiek op zijn voorganger) maar het marktaandeel was an geslonken.

Iedereen lijkt hier wel het einde van Xbox in te zien. Ik denk dat het net het begin is van Xbox omdat ze eigenlijk aan de grond zitten. De studio’s zijn gefaald en hun marktaandeel is verder weggezakt.

Ik denk dat ze Xbox en PC gaan samenbrengen zodat ze 1 groot platform kunnen aanbieden voor gaming devs. Dan zijn ze te groot om te negeren en komen belangrijke titels alsnog naar Xbox en PC in 1 beweging.
Xbox was eigenlijk al gestorven onder het Steve Ballmer–era die voor de Xbox een TV/entertainment-first visie doorduwde. Alles wat kon verkeerd gaan ging toen verkeerd. Dat was een man zonder stijl of hart voor gamen.
Oeh, de bijzonder slechte aanloop naar de Xbox One launch.
• Focus op sport en TV in plaats van gaming. Dit terwijl voorganger Xbox 360 "het" gaming platform was.
• Verplichte Kinect, wat de prijs onnodig verhoogde. Niemand zat hierop te wachten.
• Het idee introduceren dat fysieke spellen hard gekoppeld worden aan een account en niet meer/beperkt uitgeleend/tweedehands doorverkocht konden worden.

Combineer dit met dat sterfranchise Halo begon af te brokkelen (Halo 4 was net een jaar uit) en er geen goede vervanger was.

Het is een memorabele duikvlucht die Microsoft nam, waar Sony's marketing slim op inspeelde.

Van veel van de genoemde punten kwam Microsoft uiteindelijk wel terug, maar toen was het al te laat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 februari 2026 10:32]

Verplichte Kinect, wat de prijs onnodig verhoogde. Niemand zat hierop te wachten.
Nouja, de Wii bewees dat er nog wel een markt is voor wat lollige titels, maar het werd gewoon niet goed uitgewerkt. Er waren hoogstens minigames voor en zelfs dat aantal was gewoon heel laag.
Verder was het probleem dat de prijs van het systeem te hoog is ingezet. Ze hadden wat meer verlies moeten nemen om dit wel door te zetten. Of de techniek had beter moeten werken, maar veel zaken waren er niet klaar voor. Je kunt er vanuit gaan dat binnen nu en 5 jaar er weer van dit soort devices komen.
spellen hard gekoppeld worden aan een account en niet meer/beperkt uitgeleend/tweedehands doorverkocht konden worden
En ondertussen is Steam het populairste platform, is op Xbox bij de meesten ook alles digitaal en gaat het echt om een minderheid die games nog doorverkoopt. Veel games die nu online verbindingen vereisen en consoles die niks opstarten als internet eruit ligt. Het was alleen wederom te vroeg.

Het probleem was eerder dat de nadelen bloot gelegd werden en er geen sterke games tegenover stonden om de massa te overtuigen de console aan te schaffen. De launch begon met vrij zwakke titels en daarmee was de basis eigenlijk wel gelegd. Datzelfde probleem had de Series launch ook al en tot op heden zijn er maar weinig spannende titels uitgekomen. Verder wordt om de zoveel tijd het wiel opnieuw uitgevonden qua dashboard en alles, zonder dat dit voor de gebruikers echt voordelen bieden, iets wat je bij Windows ook ziet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 februari 2026 13:02]

[quote]spellen hard gekoppeld worden aan een account en niet meer/beperkt uitgeleend/tweedehands doorverkocht konden worden[/quote]

En ondertussen is Steam het populairste platform,
Niet zo selectief citeren. Je hebt één belangrijk woord niet geciteerd, wat belangrijk is voor het verwachtingsmanagement.
Wellicht, maar feit blijft dat de meerderheid over is naar digitale licenties die je niet door kunt verkopen en daar geen probleem mee lijkt te hebben.
Kleine aanvulling; Don Mattrick was diegene die ‘tv tv tv’ er doorheen drukte. Ballmer heeft destijds de xbox360 gered door adequaat te reageren op RROD-probleem en opdracht gegeven te hebben om dat onder garantie te fixen.
Ja eens, en niet te vergeten Don Mattrick, tijdens de berichte persconf. met "TV" first.

Gewoon corporates being corporates. Wat ik zo sneu vind is dat Phil eigenlijk 10 jaar lang alles aan het herstellen was maar er 0 credit voor kreeg. Ik vind persoonlijk gamepass echt geniaal, de consoles nadien hadden echt super hardware. Bijvoorbeeld de One X die al in 2017 1440p 120hz ondersteunde en backwards compatible was en veel games een fps/resolutie boost kregen. Wat bijvoorbeeld in Red dead redemption 1 in 4k resulteerde nog jaren voor de remaster.

Ik ben ook erg te spreken over de XSX, ondanks een ps5/switch en meerdere game pc's is dat gewoon mijn go-to in de woonkamer.

Verder de play anywhere, zo blij mee, al mijn games en saves op PC gewoon ook beneden in de woonkamer.

Je merkte aan alles dat Phil een gamer was in hart en nieren, de indies, de japanse exclusives, alles werd naar gamepass binnengehaald. Hell zelfs als je een dev activatie uitvoerde kon je retroarch draaien met alle emulators..

Jammer dat er laatste tijd wel weer beslissingen zijn gemaakt die haaks stonden op alles wat opgebouwd was.
Ik heb echt het idee dat er echt goede aanloop is gecreerd naar de nieuwe gen maar Phil zal helaas hier niet de vruchten van plukken ( als het uberhaupt lukt).

Ik denk in een notendop de volgende gen de desktop versie wordt van ROG Ally. Er zullen paar "partners"zijn die "uber premium"hardware gaan maken voor de 4k120hz all out mensen, en er zal soort van baseline product van MS zelf komen.

Ik heb 0 vertrouwen in Asha Sharma, ik denk dat ze niet eens het verschil zou kunnen zien tussen Skyrim/Witcher/Kingdom come. Kijkend naar haar "executive"achtergrond is het weer een in het rijtje van Mattrick en Balmer.
Idd, Xbox is vervuild geweest met TV & de verplichte kinect etc. Als Microsoft management zich mengt krijg je misbaksels van ecosystemen die haaks staan op wat de gamer écht vraagt.
"uber premium"hardware gaan maken voor de 4k120hz all out mensen,
Dat zou kunnen. Dat ze met een soort Xbox-gold label komen (zoals het co-pilot label) zodat Asus een Gaming laptop kan bouwen die aan de Xbox-Gold standaard voldoet in hun 'Play Anywhere' mantra. Als je dan een Xbox game speelt dan passen de graphics zich automatisch aan de 'gold of silver' standard aan.
Maar 4k120hz is de huidige tijd wel niet meer 'hot'.

Sowieso denk ik dat Xbox wel weer gaat aantrekken. Gaming pass, Ook gamen op PC, Rog, Xbox controllers die overal werken, 400 games in de ultimate etc. Je bent vrijer dan met PS.

Ik ben benieuwd of Xbox ook met een thin client komt. Want je kan nu al op uw PC via een Sunshine server games streamen naar uw Xbox (via moonlight client). Soort van locale cloud.

Stel dat Windows 11 een Xbox update krijgt dan kan je met een '€99 streamer en controller' van elke TV een Xbox console maken. Of je koopt een 'Xbox-pc' Met Windows 11 en een Xbox gaming mode. Ofwel speel of werk je op uw PC (Windows11) ofwel speel je op de bank (Xbox mode stream). Dat is het beste van 2 werelden want de hardware tussen PC en Xbox is zeer gelijkaardig.

Het enige probleem is dat ze geen geld verdienen aan de Xbox-pc zelf dus als addertje onder het gras gaat er sowieso een abbo opp zitten want anders koopt iedereen de Xbox-Pc als PC. Daar zal Dell en HP niet blij met zijn.
Benieuwd wat dat gaat betekenen voor de toekomst, ergens bekruipt mij het gevoel dat men de figuurlijke schep klaarzet voor het graf van xbox, we zullen het wel zien. :/
Bye bye inderdaad. Ze lijken er iig alles aan te doen om het te laten mislukken...


Ik moet volgende maand gamepass weer verlengen. Ik hoop dat het met de 'trucjes' nog een beetje te betalen is, anders gaat dat ook de deur uit.
Sorry ik ben een enorme boomer en doe niks met deze platforms. Kort vraagje: als je stopt met betalen kan je dan je gekochte games nog spelen?

edit; sorry I heb het al uitgevogeld, Game Pass is gewoon een abbonnement en je "koopt" geen games.

[Reactie gewijzigd door Juice2000 op 21 februari 2026 13:50]

Je gekochte games kun je gewoon spelen, alleen als je bv iets met online multiplayer hebt, daar heb je dan wel weer abo voor nodig.
Die schep hadden ze enige tijd geleden al wel klaargezet denk ik. Men was ook al begonnen met het graven. Denk dat Xbox een SEGA gaat doen, lekker software ontwikkelen voor alle partijen en zelf geen hardware meer uitbrengen.
Dat moet bezien worden. De nieuwe console was al heel ver in ontwikkeling.
Het platform XBox blijft gewoon bestaan, ze sluiten de studio’s niet. Het zal wellicht meer software focus worden.
Onvoorstelbaar dat Xbox nog steeds lijdt onder het beleid van Don Mattrick. Hij heeft meer dan 13 jaar geleden Xbox de nek omgedraaid door van Xbox een multimedia device voor in de woonkamer te maken.


Het always online debacle, TV, TV, TV, de hogere prijs en het verhaal rondom DRM. Het was ook nog eens de “worst generation to lose” omdat dit de generatie was waar iedereen hun online gamebibliotheek opbouwde. Ze zijn er nog steeds niet bovenop en hebben alles op alles gezet om de schade op andere manieren (lees: streaming, overnames, Gamepass, Xbox als uitgever) te repareren. De pogingen lijken tot zover tevergeefs.


De Xbox 360 was een goede topgeneratie. Competitie was uiteindelijk nek-aan-nek. Uiteindelijk goed voor de consument. Ben erg benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door bownbreaker op 21 februari 2026 12:52]

Oneens. Don Matrick was inderdaad epische faal. Maar dat werd vrij snel hersteld en Xbox One S en X waren gewoon uitstekende apparaten. Het grote probleem is al 13 jaar geen games en exclusives die het de moeite waard maakte om een Xbox te kopen ipv een Playstation. Geen nieuwe IP, geen originele ideeën, te weinig kwalitatief goede games.
Het waren inderdaad prima apparaten. Neemt niet weg dat veel mensen door het prijsverschil en de uitgestelde launch van de Xbox One in Europa direct al de keuze maakten om een PS4 te halen.


Daarnaast was crossplay destijds nog geen gemeengoed. Veel mensen kochten dus de console die vrienden al hadden staan om samen te spelen. Dat veroorzaakt een soort domino-effect met als resultaat dat die console heel slecht heeft verkocht in Europa.
Het always online debacle (...) en het verhaal rondom DRM.
Je denkt dus dat de Xbox One volledig fout was qua insteek. Ok, dat standpunt kan je zeker hebben. Maar dan zeg je:
Het was ook nog eens de “worst generation to lose” omdat dit de generatie was waar iedereen hun online gamebibliotheek opbouwde.
Dus je stelt dat in die generatie mensen ervoor kozen om games niet op disc te kopen maar games aan hun account te koppelen? Je weet wel, het hele punt van de One waar men over klaagde "want we haten DRM"?

Ik vind de gaat op de Xbox One zonverdeaaid lachwekkend omdat gamers claimen dat de console slecht was terwijl die exact in de richting ging waar gamers vervolgens heen wilden: games gekoppeld aan hun account die je dus niet kan verkopen of uitlenen.
Ik heb zelfs niks tegen de Xbox One. Ben wel overgestapt van Xbox 360 naar PS5 vanwege onder andere de prijs, uitgestelde release en vrienden die ook overstapten van Xbox naar Playstation. Redenen die ik noemde zijn over het algemeen wel de redenen waarom het vanaf hier bergafwaarts ging. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn, maar dit zijn wel de hoofdoorzaken. Genoeg informatie online over te vinden. Kijk bijvoorbeeld hier of hier maar eens.

Tijdens de reveal van de console was men nog niet klaar voor het DRM en always-online verhaal. Dat is nu wel anders. Die transitie is gedurende die generatie ingezet, maar toen was het al te laat.
Volledig met je eens, ik heb het idee dat xbox al meer dan 10 jaar aan het herstellen is van die blunder.

En ongeacht wat ze ook doen, het publiek gunt ze het daglicht niet. Phil heeft echt veel aan goodwill gedaan en ik denk zelfs dat de glorietijden van xbox zeker herleefd hadden kunnen worden maar nu gaat het weer de verkeerde kant op met prijsverhogingen etc.

Als Phil nog 2 a 3 jaar had volgehouden.. maar ik denk dat het achter de schermen zo hopeloos was dat hij stiekem gewoon opgaf.
Vervangen door AI topvrouw. In eerste instantie dacht ik dat de functie topman/vrouw vervangen werd door agentic AI die de functie topvrouw/topman overneemt😂.
Rare stap en het klinkt als een stap terug voor haar. AI is hot en er worden heel veel miljarden in gestoken. XBOX lijkt langzamerhand een lost cause en gezien de kapitaalbehoeften van AI en de huidige hardware prijzen zullen er voorlopig geen miljarden meer in XBOX gepompt worden.
Je legt een link inderdaad. Misschien is die koppeling ook wel de grond onder een stukje paradoxale logica.

Zou de game-industrie zwaar en overtuigend AI gebruik aan de dag leggen, dan legitimeert dat het hoger management om in de tak te investeren. If you can't beat them join them. Dit levert Asha Sharma dan de rol van reddende engel op. Zonder ironie bedoeld.

In de wetenschappelijke wereld kunnen investeringsonderwerpen bewezen in of uit de mode raken. Dit is misschien ook wel door te trekken naar hoe het werkt in de board of directorslaag van grote ondernemingen. Er liggen vast al de nodige KPI's klaar die op een succesvolle ontwikkeling in de X-Box divisie kunnen duiden zonder dat dit per se tot succesvolle games hoeft te leiden. Ook KPI indicatoren kunnen zich prima transformeren naar de heersende mode.
Dat klopt ook. Misschien zien ze haar juist als de juiste persoon om XBOX te redden. Het hoeft geen stap terug te zijn.
gamestudio's aanmoedigen om risico's te nemen.
Maar zodra je dat doet en het is geen succes kan je een andere werkgever zoeken, want dan sluiten we je studio.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 21 februari 2026 09:39]

Altijd makkelijk om anderen het risico te laten nemen.
Wel laat, maar niet onverwacht
Het grootste probleem van Phil Spencer was het mismanagement van de IP’s en gamestudio’s. Maar wat ons te wachten staat met een 36-jarige AI-executive zonder game ervaring, is vele malen erger. Tel daar corporate puppet Matt Booty bij op en het plaatje is compleet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn