'Xbox-topman Phil Spencer zegt dat Xbox consoles blijft maken'

Xbox-topman Phil Spencer heeft tijdens een interne vergadering gezegd dat Xbox consoles blijft maken. Dat zegt journalist Shannon Liao. Spencer wil deze week publiekelijk de 'toekomstvisie' van Xbox bekendmaken; mogelijk zegt hij daarbij dat Xbox-titels ook naar andere consoles komen.

Tijdens de vergadering zou Spencer hebben gezegd dat er 'geen plannen zijn' om te stoppen met het maken van consoles en dat de Xbox-consoles onderdeel blijven van een 'strategie die uit meerdere soorten apparaten bestaat'. De vergadering vond afgelopen dinsdag plaats. Microsoft heeft niet gereageerd op Liao's vragen. Shannon Liao is een gamesjournalist die head of gaming is bij Inverse en voorheen voor onder meer The Washington Post en The Verge schreef.

Volgens recente geruchten is Microsoft van plan games die voorheen exclusief voor Xbox-consoles en pc waren, uit te brengen voor andere platforms. Zo zouden Sea of Thieves, Starfield, Indiana Jones and the Great Circle en Gears of War-games naar de PlayStation 5 of Nintendo Switch komen. In reactie op die geruchten zei Phil Spencer dat er deze week een 'zakelijke update' komt waarin de toekomstvisie omtrent Xbox wordt gedeeld. Het is nog niet bekend wanneer die update zal plaatsvinden.

Door Hayte Hugo

Redacteur

12-02-2024 • 07:47

158

Submitter: Linksquest

Reacties (158)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vraag me af wat de meerwaarde van een xbox straks is? Als de exclusives ook op de Playstation komen dan heb je straks 1 console die alles kan, en een die.. minder kan?
Uiterlijk, controllers, randapparatuur, play anyway, Series S, BC backlog, even zo uit m'n hoofd? Minder? Voor mij in ieder geval niet, vooralsnog geen enkele game die ik nu mis die ik wil spelen. Daarnaast komen er steeds meer games 'exclusief' naar PC, dus per saldo zou ik eerder zeggen.. wat is straks de volledige meerwaarde van een console, als een PC vrijwel alles en meer kan?
Wat altijd al de meerwaarde van consoles is geweest, je komt thuis, zonder enige technische kennis zet je dat ding aan en speel je direct zonder problemen de nieuwste games. Dit in tegenstelling tot de pc waar je zelf de instellingen moet fine tunen om de game goed draaiend te krijgen. Daarnaast niet te vergeten de aanschaf prijs, 600 euro voor een apparaat dat de nieuwste games voor een periode van 10 - 15 jaar probleemloos laat draaien.
Wat de prijs betreft ben ik het niet helemaal met je eens, je hoeft inderdaad minder geld in 1 klap uit te geven maar bij een PC kun je vaak ook in stukken upgraden. Wat ik juist vind is dat games zo ontzettend veel duurder zijn in de marketplaces op consoles dan op Steam dat je volgens mij in de long-run goedkoper uit bent op PC. En dat je games niet weer opnieuw hoeft te kopen als je upgrade. Al doet Sony over dat laatste niet zo heel moeilijk geloof ik en kun je veel PS4 games op de PS5 spelen. Daarnaast betaal je maandelijks voor online services. Elke indygame die een paar euro op Steam kost mag ik voor 30 euro aftikken bij Nintendo. En als de switch 2 uitkomt vermoedelijk weer..
Het gaat zich meer (met altans mij ) om een computer te hebben onder mn TV die ik zonder problemen aan kan zetten , en een goede controller er voor heb.. en waar ik simpel games op kan spelen, meer niet.

dan is het goedkoper om een PS5 te kopen , dat is wat ik deed in 2020 :)
Ease of use, die is gewoon vele malen groter bij een console. Dus ook wat jij zegt: console onder tv en gaan.

Zeker als je ouder wordt, een gezin hebt, etc dan heb je geen zin meer in gedoe. Een PC staat vaak in een aparte kamer (zolder bijv) dan ben je minder snel geneigd om die te gebruiken. Dan is een console echt ideaal. Gewoon aan, in de buurt bij de rest van het gezin. Die dingen werken in principe ook gewoon.

En dat je bij een pc minder grote sommen in een keer hoeft uit te geven. Laten we eerlijk zijn, je game pc heeft een GPU dus gemakkelijk over de 500 heen gaat. Voor dat geld heb je een gloednieuwe console. Met controller. Dus in theorie klopt dat, in de praktijk niet.

Daarbij weet je ongeveer wanneer de nieuwe generatie console(s) eraan komt dus kan je eventueel gericht sparen en gelijk een mooie set kopen.

Ikzelf merk dat de console veel vaker aan gaat dan de PC. Sure de pc heeft meer power en daardoor betere graphics e.d., maar de ease of use van een console is zoveel beter dat ik dat wel voor lief neem.

En nee, vrijwel niemand zet een volwaardige gamepc naast de TV.
het is het ouder worden , ikzelf ben een oudere happy in life -bachelor (door mislukte relaties) en kan een nieuwe game pc me goed permiteren, maar mn mening is " i just don't f**king care anymore " :D
het draait op mn ps5 en mn Sony Bravia , en nee ik koop geen xbox puur omdat playstation bestaat .
het hoef niet meer allemaal 4090rtx alles op 4k voor me , ik investeer het liever in mn spaar rekening of vakantie .. of mn huis wat bijklussen ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 23 juli 2024 15:27]

En nee, vrijwel niemand zet een volwaardige gamepc naast de TV.
Hoeft ook niet. Je kunt met Steam Link de boel via HDMI en controller gewoon op TV spelen. Ook kun je een Steam Deck op de TV aansluiten.

Consoles zijn leuk maar het geld moet ergens vandaan komen. Je bent geen root op het systeem (eerder een soort van huurder van de hardware) en de spellen kosten de volle mep.
Allemaal gehannes en nog steeds duurder. Leuk voor iemand die daar tijd, geld en moeite voor uit wilt geven, maar de doelgroep van consoles wil 9/10 keer gewoon gamen zonder gedoe.
Een console is plug en play. Vrijwel iedereen kan dat aansluiten.

Daarnaast zijn games heel vaak in de aanbieding, heb je o.a. Game Pass en PSN. Dus de volle mep betaal je zeker niet altijd.
En dat je geen root bent boeit natuurlijk ook vrijwel niemand. Dat ben je niet op je telefoon, op je koelkast, je auto, je wasmachine, je warmtepomp, je TV. Ook hier weer iets voor de niche die het uitmaakt.

Zelf altijd fervent PC gamer geweest en heb nog steeds stiekem de voorkeur, maar het gebruiksgemak van een game console is zoveel groter dat die toch echt veel vaker aanstaat om te gamen.
Hoezo gehannes? Instellen en TV + PC aanzetten. Steam Deck is ook geen gehannes. Ik heb nog nooit controller in hoeven stellen. M'n dochter van 5 kan het...

Mijn TV ben ik inderdaad geen root op, maar die hangt ook niet aan internet.
Ik weet niet hoe jij woont maar als ik even wil gamen, en dat is soms echt maar 10 minuten, dan zet ik nu de console en TV aan en gaan.
Met een steam deck moet ik nog even 3 trappen naar boven om de PC aan te zetten en weer uit als ik klaar ben. Ja dat is gehannes.

Dus nogmaals, voor bepaalde mensen is dat prima, maar voor het overgrote deel van de console gamers is dat gewoon geen serieuze optie, veel van die mensen hebben niet eens een game PC.
Zelfde als waarom tablets voor heel veel mensen de functie van een laptop heeft overgenomen. Gewoon klik en gaan. Is een laptop dan lastig, nee, maar een iPad is wel veel gemakkelijker.
Als ik slechts 10 minuten wil gamen dan pak ik de Analogue Pocket of m'n smartphone.

PC aanzetten? Met een Steam Deck? Eh nee, die hangt direct aan de TV. PC aanzetten kan met WOL. Mijn PC staat trouwens in onze huiskamer, dus ik hoef slechts even een key op het toetsenbord aan te raken. Verder hebben beide devices Bluetooth en dus kan ik ze ook vanaf een afstand met keyboard, touchpad, muis, en game controller besturen.

Een iPad is vooral efficiënt en staat 24/7 aan. Daardoor zijn de apps al geüpdatet bij gebruik. Als je dat bij een PC wilt doen, kost het iets meer elektriciteit en je zult dat in moeten stellen (ik update bijvoorbeeld de Steam Deck tussen 2 en 6 's nachts zodra ik glas heb verander ik dat naar overdag ivm zonnepanelen). Windows en Android is m.i. niet even gebruikersvriendelijk als het Mac ecosysteem.

Maar al met al kan het allebei. Met BBG kun je prima een goedkoop systeem in elkaar flansen.

Ik heb twee redenen waarom ik geen fan ben van consoles: ik hou van keyboard/muis input device en van games met veel keybinds, en ik hou er van om zelf root te zijn op mijn device. Ik zou best voor mijn kinderen een Nintendo Switch willen kopen (dan wel de volgende/tweede iteratie) maar dan nog ga je daar geen grote aantallen games op kunnen draaien. Want dat spul is gewoonweg nauwelijks in de reclame. Vergelijk dat maar eens met mijn gigantische Steam Library.
Precies, ik heb ten tijde van de PS4 Pro juist nog ingezet op een pc. Ik dacht: als we elke paar jaar gaan upgraden, dan maar meteen all the way.

Enorm spijt van gehad. Je game-pc bijhouden is een hobby op zich. En dat upgraden is gewoon peperduur. Videokaart is na drie jaar eigenlijk al achterhaald om de nieuwste games een beetje leuk op minstens 60 fps te spelen, waar consoles gewoon jarenlang fris blijven voelen.

Het blijft een kwestie van smaak, maar goedkoop zijn game pc's iig niet
Je game pc bijhouden is een hobby opzich? dat ligt dan toch echt aan jou.. Elke 5 jaar een nieuwe pc is meer dan genoeg om alles op 60+fps te spelen.
Dat doe ik de afgelopen 15 jaar al zo.

Eigenlijk hetzelfde als met een console, als er nieuwe consoles uitkomen koop je de eerst volgende kaart die uitkomt voor de pc en die gaat dan net zo lang mee als die console, want daar moet alles ook op kunnen draaien.

Tenzij je echt heel weinig tijd hebt en maar een paar spellen per jaar speelt is een pc zeer zeker goedkoper.
(aanzienlijk hogere aanschafprijs van de spellen + verplicht abonnement.)

Hier een simpele berekening:
5 jaar console
console 600
10 games 10x70=700
subscription 12x 8.99=107.88
-----------
1407.88

4 jaar subscription 4x107.88= 431.52
4 jaar 10 games per jaar 4x700=2800

Totaal 5 jaar, console, 50 games en 5 jaar subscription: 4639.40

5 jaar pc
pc 1500
10 games 10x45
--------------------
1950.00

4 jaar 10 games per jaar 4x450=1800
Totaal 5 jaar, pc, 50 games : 3750.00

Daarnaast heb ik het idee dat die consoles vrij vaak kapot gaan, maar misschien is dat toeval.
Ik ken maar weinig mensen die een hele generatie uitzitten zonder dat halverwege hun ps5 of xbox kapot gaat. In dat geval valt natuurlijk de hele vergelijking nog veel schever uit.
Je gaat uit van 600 euro console? Dus ik neem aan met disc drive. Dan kan je al een deel goedkoper kopen en daarna weer verkopen mocht je dat willen. En die subscription levert je ook games op. Misschien niet allemaal je smaak maar zitten vast wel een paar games bij die je interessant vind. En je kan ze in de aanbieding stacken wat de prijs naar beneden haalt. En of ze sneller kapot gaan dat denk ik niet. De kans dat alles in je pc 5 jaar blijft werken betwijfel ik ook. Wel kan je het makkelijker zelf oplossen/door een goedkoper iemand anders laten oplossen. Is je ssd in je pc stuk koop je een nieuwe en bouw je hem zelf in of je laat hem inbouwen voor een fractie. Bij xbox is de enigste optie MSFT... en zo hebben beide platformen hun voor en nadelen.
Ieder zijn ding, maar het is ook maar net hoe je het doet. Ik heb een inmiddels bijna 10 jaar oud mobo/processor en onlangs een €150 kostende gpu er weer eens in gedouwd (2e hands met garantie), en ik kan echt prima de games spelen die ik wil, ook op hogere resoluties (RDR2, Horizon, Death Stranding etc).

Ik heb Parsec geïnstalleerd, dus speel regelmatig in de woonkamer via mijn MacBook icm Parsec (ik heb geen tv). En altijd met een Xbox controller. Werkt allemaal top :)

Ik ken het gemak van consoles, heerlijk! Maar met PC kan je vrijwel hetzelfde gemak behalen. Qua onderhoud, eigenlijk niks, behalve als een game niet goed zou werken, dan misschien is een driver update.

Maar snap de console behoefte zeker!

[Reactie gewijzigd door menne op 23 juli 2024 15:27]

De Xbox heeft meer backwards compatible titels dan de PlayStation, en niet zo'n beetje ook, dus dat deel van je reactie is nu niet echt een sterk argument... ;)

Over "Switch 2" valt op dit moment natuurlijk nog weinig te zeggen, maar het zou me niet verbazen als die ook gewoon backwards compatible wordt.

Overigens is er tegenwoordig zeker digitaal ook best wel veel te besparen op console games, dus die verschillen met PC/Steam worden langzamerhand al kleiner, al valt er wel nog een slag te maken op dat vlak.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 15:27]

Buiten de sales om zijn de games inderdaad erg duur. Ik koop echter alle AAA games binnen het eerste jaar tussen de 30 en 40 euro. Is het via G2A of via de officiële sale van Microsoft zelf.

Voor een casual gamer is een console gewoon de beste optie. Dus die 2 a 3 games in het jaar speelt en af en toe een uurtje tijd ervoor heeft. Heb je meer tijd, interesse, budget en/of eisen is de pc altijd de betere keuze.
De noodzaak voor technische kennis voor PC gamen bestaat imho al bijna 30 jaar niet meer.

Het aantal gamers van het eerste uur dat net als ik nog met DMA en IRQ kanalen heeft moeten klooien om je Soundblaster èn joystick tegelijkertijd te kunnen gebruiken neemt als rap af, zowel in relatieve aantallen als absolute aantallen.

Games zijn sinds Windows ipv MS DOS je OS is bijna net zo plug en play als consoles, dat je de mogelijkheid hebt om het met instellingen te finetunen in een extraatje, niet een nadeel.

Het enige wat ik met je eens ben zijn aanschafkosten, maarja, dat wordt gecompenseerd door wat je er verder mee kan en de lagere prijzen voor spellen. Probeer jij maar eens huiswerk te maken op je PS of Xbox.
Dit is heel kort door de bocht, en klopt niet helemaal. Een mooi voorbeeld is een collega wat laatst zelf een pc heeft gebouwd. Probleem 1: moederbord pakt de cpu niet want heeft eerst een bios update nodig. Probleem 2: voeding blijkt kapot, maar hij heeft niet de kennis om dit te achterhalen. Probleem 3: Een bepaalde game heeft toch geen goede frame rates, terwijl de videokaart het aan zou moeten kunnen. Jij denkt dat iemand zonder technische kennis dit allemaal makkelijk kan oplossen?
Kom op zeg, een pc bouwen is natuurlijk een heel ander verhaal? Als je het vergelijkt met een console dat gaat het toch om pre-builds?

Pech met kapotte hardware hebben is natuurlijk ook niet meer dan dat, pech. Bovendien wat doe je als je voeding van je Xbox stuk is? Dat ben je hem toch zeker een week kwijt lijkt me.

En wat betreft framerates, tsja, met het risico arrogant te klinken: als je te dom of lui bent om het instellingen menu te openen en daar een standaard presets van high naar medium of naar low te zetten...

Ik kan mij trouwens niet herinneren dat ik de laatste 10 jaar ook maar 1 keer problemen heb gehad met out of the box settings van spellen. Als ik al iets aan de setting verander is het meestal omhoog omdat ik 60 fps genoeg vind.

Maargoed, je hebt het over puur gemak, dat heeft verder ook niets met technische kennis te maken.

PC of console, in de praktijk zijn ze even makkelijk tegenwoordig, het verschil is dat als je wel wat kennis hebt je met en PC veel meer (zelf) kan, als je dat wil.
Ik had mijn game pc een half jaar niet gebruikt. Dan ben je gewoon een goeie avond zoet met updates draaien van Windows, van de verschillende games, de installers, de drivers: echt totaal niet makkelijk.
"echt totaal niet makkelijk"

LOL, dat meen je toch niet serieus? Wat moet je behalve op "update" of "accepteren en doorgaan" klikken en wachten doen dan?! En een 'goede avond zoet'? Hoe oud is je PC en/of hoe langzaam je internet?

Je kunt wel leuk allerlei dingen gaan verzinnen, maar een console en console games moeten ook uiteindelijk gewoon updaten? En als je - zoals een 'gemiddelde gamer' - wel gewoon regelmatig je apparatuur gebruikt, verlopen updates gespreid en waaschijnlijk ook gewoon op de achtergrond.
Gebruiksgemak van een console:
- ik hoef nooit (na te denken over) componenten te upgraden
- heeft automatisch de laatste updates, zowel van OS als van games
- geen geklooi met drivers en uren instellingen proberen per game
- geen shader compilation
- geen nood voor dure accesoires (gamingmuis, toetsenbord, dure monitor)

Eigenlijk: het gemak zit hem in de limitaties. Het ding haalt toch maar 60 fps (of soms 120), dus waarom een dure high refresh monitor kopen? Iedereen heeft dezelfde controller, dus geen nood voor een dure muis of wat dan ook.

Gewoon peace of mind.

Met een PC kan ik zo veel meer rendement uit mijn hardware halen, maar de moéite die er voor nodig is tegenwoordig. Daar heb ik gewoon de tijd niet meer voor.
Ok, duidelijk jij bent een console gamer en ik een pc gamer, maar praat aub geen onzin.

Hoezo moeite tegenwoordig? Wat voor moeite is een PC meer dan een console?

Kabels aansluiten, aan zetten en de installatie stappen op je scherm volgen. Zelfs als je zonder iets te lezen blindelings op "accepteren/volgende" blijft klikken werkt het gewoon.


Je hoeft een pc niet te upgraden, wat, je kunt een PC kopen (bouwen lijkt je te lui voor?) die vele malen krachtiger is dan een console en er jaren mee doen.

Automatische updates zijn een exclusieve console feature?! 8)7

Standaard instellingen werken in 99,9% van de gevallen, zo niet (ik heb het al tig jaar niet meegemaakt) een preset instelling vinden in het menu en selecteren kost seconden, geen eens een minuut laat staan uren.

Dure accesoires? Je hoeft helemaal geen gaming muis, net zoals je geen dure Elite /pro controller hoeft te hebben. Bovendien kost zelfs een standaard controller al meer dan een fatsoenlijk toestenbord en muis? (Of je bruikt gewoon een controller)

Qua scherm, als het puur om gamen gaat kun je je pc ook gewoon op je TV aansluiten.

Ja PC hardware is duurder, maar een PC is een echte alles kunner, een console kan net wat Media afspelen, maar niet eens fatsoenlijk browsen op internet, of is dat na 5(!) generaties eindelijk gefixt?
Proberen we hier nu appels naar peren te bewegen of visa versa?
Duidelijk is dat het geen gelijk speelveld is....een console of een game-pc.
Dus laat iedereen in zijn waarde. Als je betaalbaar en eenvoudig games wilt spelen...kies een console. Wil je een alleskunner en ben je bereidt upgrades en tuning toe te passen en speel je graag aan een bureau met muis en keyboard.....kies een game-pc. We gaan deze werelden niet verenigen.
ps: ik zit en blijf in het console-kamp en heb een eenvoudige PC voor administratieve zaken.
Ik laat iedereen in z'n waarde en het kan mij echt niet schelen hoe iemand gamet (zolang het maar niet op een Apple is) :9~

Maar als iemand onzin praat ga ik daar tegenin, zeker wanneer ik net punt voor punt de argumenten heb weerlegd. Het klinkt als tegen zijn om het tegen zijn, in plaats van (verouderde) denkbeelden/ervaringen aan te passen.

Dat een console zelf goedkoper is dat een game PC, daar kan niemand om heen, maar de games zijn voor zover ik weet nog altijd goedkoper bovendien heb je eindeloos meer keus?

En wat betreft "bereid zijn upgrades en tuning toe te passen"... Door het ook weer zo de formuleren wek je ook de indruk dat het noodzakelijk zou zijn, maar dat is gewoon niet zo?! Een game PC is net zo plug&play als een console. Dat je kan upgraden en tweaken zijn extraatjes, dat kun je ook gewoon net zo goed niet doen.

Dat van spelen aan een bureau vind ik een rare opmerking, waarom zou een console niet op een bureau passen en waarom een PC niet in de woonkamer naast je TV (of gewoon een lange kabel), hoe jij je huis(kamer) inricht is toch helemaal aan jou? (tenzij je partner hebt ;) )

Het enige punt wat ik met je eens ben is dat toestenbord en muis, op een console niet (lekker?) werken, terwijl een controller op een PC uitstekend werkt. Dat blijft voor mij nog steeds ultieme reden om geen console gamer te worden - een FPS of RTS met controller, waarom je jezelf dat aan zou doen is mij een raadsel, maargoed, smaken verschillen.
Kan beter niet reageren, want het gaat niet helpen vrees ik. Zeg eens eerlijk....game jij op je PC vanaf de bank op een TV of achter je bureau in een gamestoel? Dat het technisch kan wil niet zeggen dat het gebruikelijk is.

Het grote verschil tussen console en PC is dat het eerste statisch is en ander dynamisch. Wat ik daarmee bedoel is dat bijvoorbeeld een Playstation 4 bestaat uit vaste specs; een PC niet, elke PC kan weer uit andere componenten bestaan. Voor de één een zegen en voor de ander een hel.

God of War voor PS4 is geoptimaliseerd voor het PS4 omdat de specs vast staan, koop je dat spel voor je PS4, dan weet je dat het prima werkt. Koop je het voor PC, tja dan zijn er oneindig veel combinaties gok ik. Met de juiste specs speel je het misschien in 4K en op 100Hz. Afhankelijk van je grafische kaart krijg je wel/niet extra opties tot je beschikking om je graphics te tunen. Voldoet je PC niet aan de minimale eisen....dan werkt het wellicht helemaal niet.
Dat impliceert direct mijn punt over upgrades.....een console upgrade je niet (je koopt evt zijn opvolger) een PC upgrade je eerder dan dat je een hele nieuwe PC set koopt. Beide opties zijn voordelen voor het betreffende platform.

ps: en tot slot....op een console sluit je ook eenvoudig keyboard en muis aan en er zijn spellen die dat supporten, maar het is niet de gebruikelijkste manier die console gamers kiezen.

Maar goed jij zit duidelijk in het PC kamp...prima. Ieder zijn ding en zoals ik al eerder aangaf vergelijk je appels met peren....dus het is geen wedstrijdje wat is beter. Kies wat jij lekker vind en respecteer wat de ander kiest
Je hoeft niet zo persoonlijk te worden. Ik heb tussen 2005 en 2020 verschillende game pc's gehad, al ben ik nooit een hardcore PC gamer geweest.

Het is misschien een n=1 geval, maar in mijn beleving is PC gaming niet toegankelijker geworden.
Gewoon al een PC samenstellen is een ramp. De naming conventions van grafische kaarten en CPU's is niet meer te begrijpen, moederborden zijn specifiek geworden (compabiliteit met type RAM geheugen etc).

Als je mee bent met al deze zaken en de laatste trends zal dit allemaal supersimpel klinken, maar als je niet (meer) mee bent met de laatste trends in hardware heb je echt geen idee waar te beginnen. Je kan wel een kant en klaar systeem kopen, maar meestal is dat ook gewoon een kat in een zak.

Als je echt plezier wilt beleven aan PC gaming, moet je iets van de hardware af weten.
Voor console gaming is dat niet nodig.

Maar nogmaals, misschien ligt het allemaal aan mij. Maar die miljoenen consolekopers lijken toch iets anders te zeggen.
Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten, ik weerleg gewoon al je punten een voor een en plaats er een emoticon bij als je punt wel heel erg de plank misslaat ;)

Maar misschien gaat het mis bij het punt dat PC gamen voor jouw lijkt te betekenen dat je een PC helemaal zelf moet bouwen? De prebuilt gaming PC markt is goed voor > 50 miljard een PC bouwen is een hobby op zich die kan overlappen met gamen, maar dat is verre van vanzelfsprekend. Ik ben sinds de jaren '80 al een PC gamer, maar bouwde mijn eerste PC pas in 2020.

Wat betreft de benaming van onderdelen, of je nu zelf bouwt of niet, het is zo simpel als het maar kan: Het eerste cijfer is de generatie, daarna volgt het model. Hoger = beter, of je kijkt gewoon naar de prijs. We hebben het hier niet over Snapdragon 4 Gen 2 of USB 3.2 Gen 2×2.

Wat dat betreft kost inlezen is wat er nieuw is, wat het meeste waar voor je geld is en wat je minimaal nodig hebt net zo veel werk als wanneer je moeten kiezen tussen Xbox en PS; de snellere of de langzame versie; met of zonder diskdrive; hoeveel opslag je wilt en hoeveel controllers/welke gamebundle.

Bovendien, als je echt op 0 begint, dan kies je toch altijd een (web) winkel waar je professioneel advies krijgt? Of je vraagt een Tweaker of Redditor?
Sorry, ik kon TEGENWOORDIG niet nog vetter maken. :+

PC MasterRace :? Ipv dat jij mijn punten nu met argumenten of voorbeelden probeert te weerleggen.

Heb jij in de laatste 10 of zelfs 20 jaar ooit iets aan instellingen MOETEN veranderen omdat een spel anders onspeelbaar was? Ik niet, standaard out of the box werkt bij mij letterlijk altijd.

Klinkt alsof alleen al het aanwezig zijn van extra opties en upgrade-mogelijkheden voor jouw ongemak betekent? Ok, prima, als jij een dichtgetimmerd systeem wil, neem je een console, maar om dat nou makkelijker te noemen.

Als je ff niet oplet bij het installeren van Steam of welke shop/launcher dan ook, start het automatisch met Windows op zodat je je spellen dus letterlijk met 1 klik op kan starten na het aanzetten van je PC. Is dat niet zelfs nog makkelijker/minder handelingen dan op een console? (serieuze vraag, ik heb geen idee hoe een xbox/PS menu er tegenwoordig uit ziet)
Makkelijker dan een xbox kan het niet met opstarten.

Druk op een knop op de controller, de Xbox, tv en receiver gaan aan en 10 seconden later zit je in je spel.
Haha zo herkenbaar ! Knutselen in MS-DOM in config.sys en autoexec.bat (high/low mem aanroepen) om vervolgens games aan de praat te krijgen. Later in de eerste versies van Windows moest je ook het nodige handmatige doen (IRQ's etc), sound blaster settings, gfx settings, alles werkte niet plug & pray en "OOTB" :-).

Anyway ik heb alles (Desktop, laptop , consoles). En allen hebben specifieke use-cases. Op de XBOX series X speel ik Hogwarths Legacy en It takes two met de vrouw op de bank. Op de desktop speel ik UT4 met vrienden online. Op de Nintendo switch speel ik zelda met de vrouw op de bank en party games. Daarnaast gaat de switch ook mee op vakantie (voor ouders maar ook kinderen). Voor kinderen is overigens een 'offline' console een erg veilige omgeving :-).

Dus lekker benutten wat er is? Snap de noodzaak voor het hard vergelijken niet. En ja misschien heb ik makkelijk praten als 40 plusser met 'genoeg geld' voor al deze machines en kijkt een student hier weer anders tegen aan die keuzes moet maken.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 23 juli 2024 15:27]

Was het niet de eerste Doom die persé 640KB base memory vrij moest hebben? Ik had toen geloof ik al 4 MB RAM, maar extended memory werkte niet, wat een werk, iedere keer weer.

Wat betreft 'genoeg geld', het blijft natuurlijk een puur persoonlijke kwestie van prioriteiten - mede gebaseerd op de samenstelling van je huishouden. Wat onze vakanties ieder jaar kosten zouden we ieder jaar een nieuwe console, handheld èn VR setup van kunnen kopen waar we jaren ipv een paar weken plezier van hebben. Maarja, zij gamet niet en we hebben ook geen kids.

Ik wil trouwens helemaal niet 'hard' vergelijken, smaken verschillen en ik kan me prima voorstellen dat mensen liever op een console spelen, maar ik ageer (hard) tegen onzin argumenten zoals dat je (tegenwoordig) voor een PC (meer) technische kennis moet hebben dan voor een console. Alles is plug&play en standaard out of de box werkt het gewoon, accounts aanmaken, voorwaarden accepteren etc moet je op beide systemen.

Het enige voordeel van consoles (naast de exclusives) is in mijn ogen is dat ze 'beter staan' in een woonkamer, je misschien iets minder gedoe met kabels hebt en dat bijna alle hardware keuzes je ontnomen worden.
Het is echt geen rocket science. Een console is gewoon veel makkelijker en dat is voor de casual gamer doorslaggevend. Je hebt een console, een controller en 2 kabels: hdmi en voeding. Als ik op de bank zit pak ik m'n controller, klik ik letterlijk twee keer op een knopje en ik zit weer in mn spel. Eerst je console of je tv aan moeten zetten is verleden tijd
Ik wil geen pc ergens apart hebben staan. Dat alleen al is voldoende reden waarom ik op een console game. Ik kan niet voor PS5 spreken maar hoe intuïtief het xbox dashboard tegenwoordig is, vind ik ook echt verbluffend. Gamen is nog nooit zo simpel geweest.

Deze discussie in al zo oud als de console zelf natuurlijk, maar elke keer weer als ik een game pc zie, realiseer ik me hoe blij ik ben met m'n Xbox.
Als we gewoon accepteren dat smaken verschillen, kunnen we dan argumenten als 'gewoon veel makkelijker' gewoon niet gebruiken omdat die echt helemaal nergens op slaan?

"Ik heb een PC, een controller en twee kabels, hdmi en voeding" + een toetsenbord en muis.

Hoe is dat 'veel moeilijker'? Bovendien, hoevaak wordt een PC of console verplaatst? Je plugt een keer in en daarna maanden of jaren niet?

Wat betreft opstarten, ik beweeg m'n muis 1 milimeter of druk op één toets op mijn toetsenbord en alles gaat aan, ook m'n monitor en m'n speakers. Als ik m'n spel open heb laten staan zit ik er net zo snel (of zelfs sneller) weer in als op een console.

Als jij geen typische grote game PC in je woonkamer wil hebben met alle bijbehorende regenboogkots kan ik daar helemaal in komen, maar RBG kan ook gewoon uit en er zijn genoeg small formfactor cases te vinden, waarvan sommigen er nagenoeg hetzelfde uitzien als een xbox?

Wat betreft een Playstation, ik vind dat ding persoonlijk gewoon ontzettend lelijk, maar zelfs als je 'm wel mooi vindt, bij hoeveel mensen past zo'n ontwerp nu echt goed bij de rest van de inrichting?

Anyway, in alle gevallen kun je het aanpassen met skins/panelen of het wegwerken in een kastje of achter je TV?

Wat betreft intuïtiviteit van een dashboard, is het natuurlijk maar net wat je gewend bent. Dat consoles na 20 - 30 (!) jaar een goedwerkend dashboard hebben, is dat noemenswaardig? Ze zouden zich toch kapot moeten schamen als ze de meest basale bediening na 4 of 5 generaties nog niet geperfectioneerd zouden hebben?

Op een PC heb je keuze uit talloze manieren om een game op te starten: van een snelkoppeling op m'n bureaublad, tot rechtermuisklik op de betreffende launcher in m'n taakbalk of via de fullscreen interface van de betreffende store/launcher - beschikbaar in Big Picture mode als je dat fijner vindt.

Als we smaak buiten beschouwing laten blijven er als objectieve verschillen volgens mij alleen maar de beschikbaarheid van spellen, bediening met toetsenbord en muis*, prijs en multifunctionaliteit over.
Volgens mij is het niet zodat we verschillende smaken hebben; we hebben een andere kijk op gemak.
Gemak is voor mij dat ik mijn controller (1 controller, niet toetsenbord én muis) uit de lade van de salontafel pak en meteen in het spel ben. Een spel wat bovendien wordt afgespeeld op m'n tv en niet op een aparte monitor, laat staan in een andere ruimte.
Gemak is voor mij dat ik in een herkenbaar, intuïtief dashboard (xbox, ps5 geen ervaring mee) terecht kom wat alleen maar draait om het gamen en dus niet in een windows-omgeving waar ik een miljoen dingen kan doen die ik helemaal niet wil. Ik wil juist een menu met een beperkt aantal keuzes. Die talloze manieren van een game opstarten die jij benoemt wil ik juist niet. Ik wil dat slimme mensen nadenken wat de beste optie is voor simpele mensen als ik en mij dan alleen die optie aanbieden. Dat is voor mij gemak.

Ik geloof echt wel dat je met wat gepriegel de ervaring van een console kunt nabootsen in je woonkamer, maar helemaal lukt je dat nooit. Juist omdat een console zo beperkt is. En waarom zou je ook als die console beschikbaar is? Waarom gaan zoeken naar een 'small form factor case'? Ik geloof zelfs dat simpele zielen uiteindelijk ook met een game pc uit de voeten zouden kunnen, sterker nog, dat ze daar in veel gevallen uiteindelijk meer plezier uit zouden halen.
Maar voor mensen als ik die gewoon een spelletje willen spelen op hun tv en zo min mogelijk willen nadenken blijft de console imo een betere optie.
"Ik heb een PC, een controller en twee kabels, hdmi en voeding" + een toetsenbord en muis.
Hoe is dat 'veel moeilijker'?
Je blijft het proberen, weerleggen en/of wilt het niet zien. Zie jij echt het verschil niet waar men op doelt? Zonder oordeel over het een of het ander.
Je blijft het als gelijkwaardig zien, terwijl het gros het als twee doelgroepen/producten ziet.

Het is ook heel simpel....waar @BertVK zijn console in de huiskamer heeft aangesloten waar al een TV stond en met controller op de bank ploft....daar heb jij ook je GAME PC staan? Dus jij zit op de bank met muis en toetsenbord en controller? En als je de game-pc te groot vind moet je een RBG case kopen en je pc daarin gaan proppen....en dat noem je gemak? Dat is toch juist wat sony, nintendo, microsoft al voor ons console gamers doen? Waarom mogen we van jou consoles niet makkelijker noemen/vinden? Voel je je dan aangevallen of ben je jaloers? Als PC gamer met een dikke PC zou ik mijn neus ophalen voor console gamers en mij helemaal niet druk maken over die groep....
Was het niet de eerste Doom die persé 640KB base memory vrij moest hebben? Ik had toen geloof ik al 4 MB RAM, maar extended memory werkte niet, wat een werk, iedere keer weer.
Is lang geleden maar kreeg het niet draaien op de 386SX terwijl het op de DX wel liep. Menige nachtdienst besteed met Doom op het bedrijfsnetwerk
Wat altijd al de meerwaarde van consoles is geweest, je komt thuis, zonder enige technische kennis zet je dat ding aan en speel je direct zonder problemen de nieuwste games.
"Console moet updates draaien. Spel moet geactualiseerd worden."

Aan en gaan is al een tijdje niet meer zo bij consoles.
Dat kan toch gewoon op de achtergrond tegenwoordig. Kost wat extra stroom, maar updaten moet je op elk platform.
In principe draait mijn series X alle updates op de achtergrond met uitzondering van updates welke handmatig goedgekeurd moeten worden (nieuwe voorwaarden bijvoorbeeld). Maar dan is het nog niet meer dan op A drukken en wachten tot de update binnen is die vervolgens volledig uit zichzelf installeert en het spel klaarzet voor gebruik.
De lijnen verbleken echter met de komst van PS Pro, graphics/performance mode en kortere generatieduren.
Kortere generatie duur? Tussen de ps5 en ps5 pro zit pak en beet 4 jaar. Tussen de ps4 en ps4 pro zat pak en beet 3 jaar. Ik verwacht dat het alleen maar langer en langer gaat duren.
misschien niet voor de xbox in verband met de beperkte kracht van de xss
En vergeet de dramatische optimalisatie niet bij veel PC games door de brakke ports.
10-15 jaar? Mijn Xbox Series X is nu al onbruikbaar in sommige spellen. (b.v. starfield)

30fps doet gewoon pijn aan mn ogen wordt er nog net niet misselijk van.
Wel eens een goed draaiende Bethesda game gevonden dan? 😅

Starfield draait ook op PC een magere 30 FPS en voor zover ik heb begrepen moet je weer met mods aan de slag om dit aan te passen.
Aha, ja ik heb ook een pc met 4090, dus eigenlijk staat mn xbox compleet stof te happen
Starfield draait ook op PC een magere 30 FPS en voor zover ik heb begrepen moet je weer met mods aan de slag om dit aan te passen.
Als je de minimum spec hardware gebruikt misschien.

Zodra je iets hoger gaat zitten gaat 'ie wel iets harder hoor. Zonder mods.
Starfield helemaal uitgespeeld zonder enige moeite.
Starfield is geen zwaar spel, ik kon hem ook goed spelen op mijn Series S ( ik heb beide).

Misschien een keer kijken of er ergens te veel stof zit?
Het probleem dat ik met Starfield heb is dat het ingesteld is op 30fps. Ik vind dat heel lastig spelen in een first person shooter. Helaas is er geen performance mode oid.
Nou, hoef al jaren niet meer echt te tweaken met de instellingen om een spel goed draaiende te krijgen op de PC.
Helemaal eens. Ik game bij vlagen een paar weken meerdere avonden per week, maar vaak maanden helemaal niet. Sinds ik 19 jaar geleden van de PC op een Mac overstapte, heb ik alleen maar Playstations gehad voor gaming. Het is een groot gemak als je er niet constant mee bezig bent. Ik ben voor werk al dagelijks met technische uitdagingen bezig, dus voor ontspanning thuis moet alles gewoon werken.
600 euro voor een apparaat dat de nieuwste games voor een periode van 10 - 15 jaar probleemloos laat draaien.
Een console draait natuurlijk geen 10-15 jaar de nieuwste games. 15 jaar geleden zaten we rond de overgang van de originele XBOX naar de 360. 10 jaar geleden zaten we net aan het begin van de XBOX One-generatie.
Tot 2018 werden er nog nieuwe Xbox 360 games gemaakt en de console is vanaf July dit jaar pas out of service. Aangezien die in 2005 op de markt is gekomen is 10-15 jaar op 2 generaties geleden al van toepassing.

De one is in 2013 uitgekomen, via cloudgaming speelt die veel nieuwe games nog steeds en volledig backwards compatible. Nieuwe games tot vorig jaar beschikbaar dus wederom 10 jaar en services lopen nog wel even door.
Meerwaarde van de console is de prijs en gemak. De series S is daar een mooi voorbeeld van, 1080p gaming is voor mij geen probleem.

Totdat cloudgaming volwassen is, dan is het afgelopen met de fysieke console. Dan heb je alleen nog abonnementen op gamespass en dergelijke.
Pc exclusives? Zoals? (Echt grote AAA games bedoel ik dan geen Indy games)

Ik mis op de PC talloze games; al 20 jaar met stip op 1: Gran Turismo (emulators tel ik niet).

Wat was ik blij dat God of War en tijdje geleden eindelijk geport werd en de nieuwe Horizon er nu aan komt. Maar hoe lang zullen we wel niet weer op GTA mogen wachten?
Als Gran Turismo op 1 staat van wat je mist op PC, heb je oogkleppen op. Er zijn vele malen betere racers te koop op pc (arcade of sim).
Goed om te weten, ik zal voortaan bij alles wat ik leuk denk te vinden eerst even bij jou checken of het wel echt zo leuk is! :+
Dat mag, hoeft niet. Vind het alleen zon vreemd gemis, aangezien op pc zoveel sim en arcade racers zijn die hetzelfde/beter zijn dan Gran Turismo. Zelfde autos, zelfde tracks, betere physics en grotere community.
Daarom heb ik alleen een playstation voor de exclusives. Hopelijk gaat sony ook ooit op dag 1 op pc releasen. Dan kan de playstation ook weg.
Welke games naar de playstation gaan komen is 100% gebasseerd op geruchten en nepinfo. voor als nu kan je er vanuit gaan dat Hi-FI rush naar nintendo en playstation gaat komen en misschien sea of thieves.

In de game code van hi-fi rush zijn assets gevonden van playstation tshirts en nintendo.

het lijkt me wijzelijk om af te wachten wat er officieel aangekondigd gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:27]

Sea of Thieves lijkt me ook een logische keuze. Multiplayer games zijn zo gebaat bij spelersaantallen dat platforms overslaan een slechte zet is.
De comments zijn er toch juist om een beetje te speculeren over wat als? Microsoft voelt zich kennelijk genoodzaakt om de situatie toe te lichten, dus er speelt wel wat.

Het is imo een boeiend vraagstuk: is straks de Xbox de primaire focus, of Game Pass? Want als de strategie idd zoveel mogelijk winst uit Game Pass is, dan kan Xbox de focus niet meer zijn.
microsoft voelt zich genoodzaakt omdat er geruchten zijn voor veel meer games zoals: halo, starfield, indiana jones en senuas sacrifice 2. door dit nieuws denken veel xbox gamers meteen dat microsoft stop met de xbox
Als het niet waar was, dan had een simpele tweet genoeg geweest.

Maar het is dus wel waar, in meer of mindere mate. Damage control, omdat Microsoft niet moet hebben dat de Xbox al instort voordat Game Pass goed en wel op poten staat.
Ik denk dat ze abk games multiplat houden en dat games as a service ook multiplat maken zoals sea of thieves of nieuwe titels en misschien wel halo mp alleen en wil je sp spelen dan moet je een pc of xbox kopen.
Ik verwacht dat ze alleen sommige games ook naar Playstation zullen brengen. Niet alles en waarschijnlijk degenen die ze wel naar Playstation brengen vertraagd ten opzichte van Xbox en pc. Eigenlijk precies zoals Sony dat naar pc doet dus.
Het duurt wel erg lang om met een communicatiebericht te komen over de (toekomst)strategie van Xbox.

Ik vermoed dat Microsoft voornemens is om Xbox verder te verzelfstandigen binnen Microsoft. Xbox heeft na de overname van ActivisionBlizzard voldoende kritische massa binnen de game-industrie om op eigen benen te kunnen staan en zichzelf (volledig) te kunnen bedruipen.
Dat betekent wel dat ze console exclusives verder moeten loslaten omdat het grote geld op andere platformen wordt verdiend.
Zonder exclusives heeft je console uberhaupt weinig bestaansrecht naast de andere spelers in de markt.
GamePass. Leuk dat Sea of Thieves wellicht straks naar PS komt, maar ik speel het al sinds 2018. Nu zullen andere games geen 6 jaar op zich laten wachten mag ik hopen maar er zal alsnog een tijdsverschil in zitten verwacht ik.
Volle prijs betalen, en mochten ze naar ps komen dan niet meteen op day one. We zullen het wel horen....
Ik vraag me af wat de meerwaarde van een xbox straks is?
Het ligt er mer net aan waarvoor je hem gebruikt, wij gebruiken de Xbox ook als speler voor streamingdiensten en fysieke media en verkiezen deze boven de PlayStation 5, en ja laatstgenoemde kan ook fysieke schijfjes afspelen maar dat doet de Xbox toch een stuk beter (stiller)
Hoezo minder? Misschien dat een Xbox geen PlayStation exclusives kan spelen maar er zijn steeds minder exclusives. Of bedoel je PSVR? Die gadget die minder van 5% van de Playstation bezitters hebben. Verder kan ik zo snel niet bedenken wat een Xbox minder zou doen dan een PS?
Ik vind de laatste twee xbox consoles een stuk beter/mooier dan de ps4 en ps5.

Veel xbox games kan ik zonder extra te betalen ook op mijn pc spelen. Crossplay met mensen die een pc hebben...

Hoewel veel nadelen van de ps4 niet in de ps5 zitten vind ik de xbox controller veel beter.

Krijg bij het ui van playstation altijd het idee dat het een goedkope autoradio is uit begin 2000.

Buiten het crossplay zijn het grotendeels persoonlijke voorkeuren.
Voor mij de controller
Gamepass. Daar zit de waarde in. Die heb ik nu ook zonder Xbox. En ik kan hun platform op al mijn game apparaten gebruiken, met uitzondering van de Nintendo Switch. Die gebruik ik dan ook eigenlijk niet meer. Ik koop een console bij het platform dat ik wil gebruiken. Ik koop geen console voor een specifieke game die ik wil spelen. De toekomst is crossplatform. Als Sony daar niet aan mee wil werken, prima. Maar dan heb ik niets aan een Playstation. Mijn kids hebben allebei een Xbox. Ik heb dan ook twee gamepass abbonementen. Een ultimate die ik deel met mn dochter. En een gamepass for console voor mn zoontje. Dit platform wordt mij niet minder waard omdat ze hun games ook op andere platformen aanbieden. In tegendeel, ik wordt wel blij van een gameplatform dat gaming toegankelijker maakt.

Ik ben allergisch voor exclusiviteit. Het is te stom voor woorden en ongeloofelijk verspillend, dat je meerdere consoles moet kopen om alle games te kunnen spelen die je wilt spelen.
'geen plannen zijn' om te stoppen met het maken van consoles en dat de Xbox-consoles onderdeel blijven van een 'strategie die uit meerdere soorten apparaten bestaat'
Er zijn ook geruchten dat Microsoft met een (hybride) Handheld Xbox zal komen en de aangehaalde quote kan dit mogelijk ondersteunen.

Voorlopig is alles speculatie over exclusieve games alsmede mogelijk nieuwe hardware, het meest waarschijnlijk is dat als er games naar concurrerende platforms komen, dat dit maar een select aantal is zoals ook door andere genoemde Hi-Fi Rush en Sea of Thieves, maar games als Starfield, Indiana Jones enz. wel Xbox exclusive blijven.
Niet alle Xbox games zullen naar PlayStation komen. En als ze dat doen zal er een tijd van b.v. 16 maanden tussen zitten. Veel Sony exclusives komen naar PC, ook met tussenruimte.
Met of zonder disc drive?
De game verkoop op disc loopt al jaren sterk terug, in 2022 was dit al 90% digital en 10% disc. of je het nou leuk vind of niet sony kan ook niet wachten om ermee te stoppen
Sony heeft het handig opgelost door in de nieuwe ps5 de diskdrive optioneel te maken. Dan faseer je het langzaam uit.
Voorheen werd de console ook vaak gebruikt als dvd/blue ray speler maar door alle streamservices verdwijnt deze noodzaak ook langszaam.
Optioneel met extra hardware ja. Ze hadden ook gewoon USB BR spelers kunnen ondersteunen.
Zou je met het universeel ondersteunen van BR spelers niet problemen krijgen met kopieerbeveiliging? Lijkt mij als je een eigen externe discdrive op de markt brengt, dat je deze ook extra kan beveiligen? Volgens mij was het ten tijden van de xbox 360 zo dat er 1 bepaalde disc drive gehacked was en de andere niet?
precies dit, ze wachten gewoon op het juiste moment
Die verdeling ligt bij de playstation iets gunstiger tov fysiek. 1/3 van de verkopen is fysieke games:
https://www.pushsquare.co...-playstation-last-quarter

Dit is dan puur op basis van omzet en niet zozeer aantallen. PS store prijzen zijn eigenlijk standaard vrij hoog, aanbiedingen zijn wel te vinden hoor. Ook zijn DLC alleen digitaal te scoren. Als je dan meeneemt dat fysieke games vaak nog worden doorverkocht dan kan je wel stellen dat toch nog veel mensen fysieke games spelen.
Ga er maar vanuit Zonder. Ze hebben hun hele game disc division gesloten.
Zonder neem ik aan. Tenzij je oude games wil spelen heeft een discdrive geen zin meer. Games staan tegenwoordig vaak niet meer volledig op de disc en/of moeten gelijk een flinke update verwerken.
Ik heb veel oude games op disc en ze spelen beter dan ooit op mijn Series X. Als de next-gen Xbox opnieuw verbeteringen brengt voor mijn oude games maar ik deze niet meer kan spelen of opnieuw moet kopen is dat een probleem.

Ik heb ook nog een andere use case die nooit vermeld wordt: Ik heb meerdere Xbox consoles aangesloten op meerdere TV's in verschillende kamers voor mijn gezinsleden. Fysieke games kunnen door elke gebruiker op elke console gespeeld worden. Hoe los je dit op met digitale aankopen?
Zonder vind ik prima, elke keer van cd wisselen is niet meer van deze tijd (ik speel andere games dan mijn kids)
Met - voor de nostalgische types die niet beseffen dat je met het schijfje alleen, zonder internet en updates niets kan.

Die schijfjes zijn alleen makkelijker door te verkopen, en de doosjes leuk in een kast ten toon te stellen, verder heb je er echt helemaal niet aan, sterker nog iets met krassen ..
Volgens mij is XBOX gewoon goed winstgevend, dus waarom zou je dan stoppen?
Omdat waarschijnlijk zal blijken uit intern onderzoek dat het winstgevender kan.
Als je stopt met eigen hardware dan wordt Xbox de komende 10 jaar niet groter of winstgevender. De Fortnite en GTA Online/VI money is voor een platform als Xbox bijna pure winst.

De totale omzet van Xbox was pre ABK 15-16 miljard per jaar. Xbox op PC, Minecraft, Fallout Shelter etc. pakken hooguit een paar miljard omzet. Veruit de meeste omzet komt van Xbox console gamers. Nu komt daar 8 miljard bij wat voornamelijk op andere platformen dan Xbox wordt verdiend. Zet je de hardware support stop dan zal Xbox na de ABK overname dus niet groeien maar krimpen.
Microsoft geeft al jaren geen xbox divisie winstcijfers meer, ze rekenen volledig op internet berichten zoals de jouwe die “gewoon goed winstgevend” impliceren.

Ikzelf ben iets realistischer, wat xbox aangaat: toen ze meer verkochten dan hun concurrent meldden ze dit bijna wekelijks. Hierna waren verkoopcijfers ineens niet meer belangrijk en is het nooit meer genoemd.
Wat Xbox betreft hebben we van Microsoft ook al jarenlang niets anders dan “omzet” gehoord. Als er winst gemaakt werd dan zou Microsoft dit historisch gezien met grote trots melden.
Bedoel je het xbox ecosysteem of the console?:
* De console?
Die is *misschien* op de bill of materials kosten positief inmiddels maar dat is dan exclusief ontwikkel kosten voor de hardware en software. Die ontwikkel kosten per console nemen af naar maten je er meer van verkoopt en een slecht lopende console is in die zin dubbel problematisch.
Al met al denk ik dat het helemaal niet zo duidelijk is of het produceren van de console zelf een enorm financieel succes is.
De grote vraag is of Microsoft denkt of alleen de software verkopen, op PC, cloud en andere consoles meer gaat opleveren dan zelf een console ontwikkelen en verkopen.

Ze gaan overigens natuurlijk niet zeggen dat ze nu de stekker er uit trekken: de kosten voor de Series consoles zijn grotendeels al gemaakt.
Ik zou niet echter niet 100% zeker zijn van een volgende generatie. Wellicht dat ze het alleen bij software gaan houden en bv een console-like Windows mode gaan introduceren met 3rd party hardware die aan x of y moet voldoen. Met bv secure boot kan je die de boel redelijk goed dichttimmeren.
Phil Spencer zal vast zelf wel een nieuwe generatie willen uitbrengen maar uiteindelijk is hij niet verantwoordelijk voor die beslissing, dat is MS.
Volgens mij heb je het artikel niet gelezen. Phil spencer geeft aan dat ze consoles blijven maken volgens een interne meeting. Het enige waar je dan nu aan moet twijfelen is of dat gerucht klopt. Niet of dat betekent of Phil de huidge generatie consoles bedoeld of een volgende generatie consoles.
Zolang Phil Spencer en XBOX vaag blijven doen in hun communicatie en we het moeten hebben van horen zeggen, mogen we natuurlijk overal aan twijfelen.
Xbox console is nog nooit winstgevend geweest. Dat hebben ze zelf verklaard aan de rechtbank.
Zelfs met een prijsverlaging van 350$ wordt de console amper verkocht in de VS laat staan in Europa.

Als ze winstgevend waren dan zouden er geen geruchten zijn geweest over multiplatform games.
er is een verschil tussen xbox als geheel platform/merk of xbox console zelf. en dat kan natuurlijk gewoon correct zijn. als ik zie dat ze tijdens release 200 dollar verlies maakte per verkochte xbox is het lastig om dat ooit in te halen later met een klein beetje winst per console.
"amper" is wel heel overdreven. Hij wordt prima verkocht, alleen lang niet zoveel als de PS (iig in Europa).
Omdat ze geld laten liggen en het toch al niet al te best gaat?
Tevens is het ook gewoon reclame voor gamepass. Wanneer er games zijn die je goed vindt en los koop dan gaat men uiteindelijk toch denken: in gamepass zijn die games "gratis".

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:27]

Ze hebben het zichzelf moeilijk gemaakt met die Gamepass. Als je console niet lekker verkoopt of nog steeds met verlies, je miljarden investeert in uitgevers én games praktisch voor niets weggeeft dan is dat onhoudbaar. Misschien kunnen ze nu geld binnen halen door multiplatform te gaan. En dan zou ik daarnaast toch rap de prijzen van Gamepass verhogen of van dat day-one op Gamepass afstappen.
"voor niets weggeeft" is een vreemde manier voor het beschrijven van iets waar Microsoft ongeveer minimum $325 miljoen per maand aan verdient puur en alleen aan maandelijkse abonnementskosten, aka een normaal budget voor een grote AAA tegenwoordig (laat staan IAPs en aankopen van XGP games met korting waarvan we ook weten dat het een grote bron is).
Microsoft ongeveer minimum $325 miljoen per maand aan verdient puur en alleen aan maandelijkse abonnementskosten
Dit statement mag met een enorme korrel zout genomen worden. Het zou me niets verbazen dat de hoogste kosten van Gamepass (download/streaming infrastructuur bvb.) intern onder de Cloud/Azure kostenpost geboekt worden. Die afdeling maakt toch zodanig veel winst dat het daar een roundig error is en dan kunnen ze toch wel publiekelijk stellen dat dat Xbox/Gamepass ook een winstgevend product is.
GamePass is de beste uitvinding sinds gesneden brood. Lekker zo laten.
MS zit met GamePass nog steeds in de marktpenetratie fase. Net zoals alle andere diensten mag je ervan uitgaan je op een bepaald moment de keuze zal krijgen uit een ad-supported light abo en abo's die een pak duurder zijn dan vandaag de dag. En betalen zal je dan want het zal ook de enige plek zijn waar je de games zult kunnen spelen waarvan MS de rechten beheert.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:27]

Pfioew! Dit stelt mij heel gerust. Sinds de gerusten van de afgelopen weken was ik al aan het kijken naar wat ik zou doen voor mijn volgende console.
Een PS6 kopen? PC bouwen om controller games op te spelen?
De main selling points van xbox voor mij zijn: de library die ik heb opgebouwd sinds de 360 & de controller.
Ik zou er zeker niet mee inzitten om de UI te wisselen voor een PS, werkt sowieso allemaal even goed, maar de controller van de PS is echt niet mijn ding.

Game pass is een mooie toevoeging op xbox maar geen deal breaker voor mij.
Als je controler zo belangrijk voor je is: PC.

En ja en pc is iets duurder dan een console in aanschaaf, maar dat haal je er met de spellen wel weer uit? Bovendien, upgradability en instellingen in de prestaties aan te kunnen passen.
Ik had dit al wel verwacht. En als ze zouden stoppen hadden ze vast een hoop games in hun Windows store gestopt of hun eigen Xbox OS uitgebracht zodat je alsnog veder kon game met je hele library.
Was Google Stadia personeel door meneer Spencer ook niet verteld dat Google door zou gaan met Stadia? Kan me niet zo goed voorstellen dat Microsoft zou gaan stoppen met consoles, maar weet niet of aan deze uitspraak veel waarde gehecht moet worden.

Geef ik overigens hemzelf niet helemaal de schuld van want zo werkt het soms nou eenmaal in grote bedrijven.


Edit: oeps laten we het op maandagochtend houden

[Reactie gewijzigd door kftnl op 23 juli 2024 15:27]

Lijkt me sterk dat een microsoft-topman daarover iets relevants te zeggen had tegen het google personeel.

Waarschijnlijk denk je aan die ex-microsofter, wiens naam me nu even ontgaat, die indertijd de leiding had over stadia.

Edit: was het niet Phil Harrison?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:27]

Phil Harrison is waarschijnlijk de persoon die bedoeld wordt
Volgens mij ben je abuis, deze pure Microsoft man heeft niet voor Googke Stadia gewerkt voor zover ik kan vinden
Voor gamers is dit fijn, aangezien een xbox console een relatief goedkope (gesubsidieerde) manier is om te kunnen gamen. Vergeleken met PlayStation is de controller vrijwel altijd hetzelfde, geen bijzonder functies zoals gyro-aim, adaptive triggers, geavanceerde haptic feedback, speakers of trackpads, maar gewoon een simpele controller die fijn in de hand ligt waar je AA batterijen in stopt en die lang meegaat ook nog.
De (voorlopig?) exclusieve spellen zijn ook zelden of nooit baanbrekend als we naar awards of metacritic kijken, maar het grootste deel van de spellen is op alle consoles beschikbaar dus Xbox fans hebben zeker genoeg te spelen. En gamepass is voor veel mensen ook zeer waardevol.

Als dit alles weg zou vallen dan is er een grote kans dat Sony minder moeite doet om fantastische spellen te maken, vooruitstrevende controllers te ontwikkelen laat staan de prijs laag te houden. Dus voor zowel xbox, als PlayStation liefhebbers is het belangrijk dat xbox blijft bestaan als console.
Wel eens opgevangen dit gerucht de afgelopen tijd. Nu ben ik geen gamer maar zo slecht doet Xbox het toch niet? Ken toch redelijk wat mensen die er een hebben. Mooi ding ook met een fijne controller als je het mij vraagt. Ik begrijp dat het marktaandeel wellicht kleiner zal zijn dan van Sony maar het is toch zeker niet insignificant (eg Sega destijds).

En wat exclusives betreft, zit dat bij Sony dan wel zo goed? Volgens mij stelt het beide niet zoveel voor. Als Microsoft alleen al z’n Activision Blizzard games een tijdje exclusief houdt is dat toch best een voordeel voor ze denk ik dan. Maar nogmaals, ik ben niet heel erg bekend met hoe deze markt functioneert vandaag de dag. Speel nog wel eens wat retro games maar niets van het allernieuwste.
Er worden 2x zoveel playstations verkocht dan Xboxen. Gamepass markt op console groeit niet meer en op PC lijkt het ook te verzadigen. Qua exclusives valt het tegen afgelopen jaren qua kwantiteit en kwaliteit. De enige games die echt goede reviews kregen waren Forza Horizon en Hifi rush.
Als je dit afzet tegen de 65 Miljard die ze hebben neergelegd voor ABK en ze ook nog eens zijn opgehouden met het rapporteren van verkoopcijfers dan kan wel stellen dat het niet super fantastisch gaat.
Xbox rapporteert al jaren geen verkoopcijfers meer van Xbox terwijl Playstation en Nintendo dit wel doen. MS spreekt alleen over omzet.

Weet niet of je recent in een Mediamarkt bent geweest maar heb je al de vergelijking gezien tussen Xbox, Playstation en Nintendo?
Als MS 60 miljard+ oplegt voor een Activision Blizzard, dan is de huidige stand van zaken verre van voldoende. MS is een bedrijf dat ~3000 miljard $ waard is en in de periode juni-sept 2023 (laatste periode pre- overname Activision Blizzard) een inkomen had van 52-55 miljard $. Daar maakte de hele gaming divisie ~7% van uit (3,5-3,9 miljard $). Als je daar dan nog de hardware divisie uit zou halen dan zullen die aan de top bij MS ook wel denken van "zouden we niet beter die divisie opdoeken en werknemers bij winstgevendere diensten onderbrengen; of onze aandeelhouders gelukkig maken door die mensen te ontslaan, waardoor ons aandeel mss 1-5% omhoog gaat en en we weer een paar 10/100-milj $ extra waard zijn).

Vandaar dat zo'n mega corporaties gewoon opgebroken moeten worden.
Ik heb vorig jaar afscheid genomen van mijn Series X. Het apparaat stond al maanden stof te happen en de ‘exclusives’ speelde ik op mijn computer of laptop.

Mijn PS5 en Switch OLED daarentegen gaan nog regelmatig aan. (y)

Ik zie Microsoft / Xbox in de toekomst nog wel consoles maken, maar dan vooral kleinere modellen (minder krachtig) die goedkoop zijn en vooral gericht zijn op streaming.

[Reactie gewijzigd door Yonix op 23 juli 2024 15:27]

Ik heb mijn XSX, Switch en Steam Deck weggedaan en volledig voor de PC gegaan. Eigenlijk puur en alleen omdat ik altijd twijfelde op welk platform de game te spelen en ik het zonde vond als ik dus op de één of de ander speelde. Steam Deck was leuk, maar wel redelijk gelimiteerd.

Het gat tussen de PC en consoles is het grootste gat ooit qua performance en dat was ook een goede reden om te switchen.
Zolang het nog duurt, misschien nog een, misschien twee toekomstige consoles, maar dan zal alles wel cloud computing worden. Subscription based natuurlijk, een maandje niet betalen? En hop al je savegames etc weg.
En hop al je savegames etc weg.
Dat is wel een beetje doemdenken hoor. Die savegames zijn nu net een incentive voor klanten om weer terug te komen, terwijl ze verwijderen juist de binding met het platform verbreekt. Ik durf wel te stellen dat savegames NOOIT verwijderd zullen worden zolang het gekoppelde MS account niet expliciet is opgeheven.
of je betaald gewoon die 15-30 euro per maand. Als je die savegames echt wilt behouden, betaal je wel.
We zullen zien, persoonlijk raakt het me niet zo, er is al een hele tijd geen nieuwe game uitgekomen waar ik voor thuis zou blijven :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.