Xbox gelooft nog steeds in eigen alternatieve appstore op Android en iOS

Xbox gelooft nog steeds in het idee van een eigen winkel op Android en iOS waar het bedrijf smartphonegames verkoopt. Dat zegt ceo van Microsoft Gaming Asha Shar. Microsoft heeft het al jaren over zo'n alternatieve appstore, waarbij het bedrijf minder afhankelijk is van Apple en Google.

"Concurrentie op de smartphonemarkt is nog steeds belangrijk en wij geloven dat de toekomst van gaming opener moet zijn", zegt Shar. "Hoewel ik nog steeds aan het leren ben, is het idee van een mobiele Xbox-winkel nog niet dood."

Shar reageert op een artikel van Windows Central, waarin werd gespeculeerd dat Xbox' plannen voor de alternatieve appstore ten einde waren omdat bepaalde URL's niet meer werkten. Dat verhaal ontkracht Shar dus, al geeft ze niet veel nieuws over de plannen van Xbox.

Xbox kondigde de plannen voor een alternatieve appstore in mei 2024 aan. Hier zouden zowel games van Xbox-studio's als van andere gamemakers in moeten verschijnen. Die alternatieve appstore zou veel voordelen hebben. Gamers kunnen hier games kopen en spelen op hun smartphone, maar ook alvast games kopen voor bijvoorbeeld consoles, of cloudgames starten.

Microsoft zou ook minder commissie hoeven afdragen aan Google en Apple. Hoewel Apple en Google door Europese wetgeving en verloren rechtszaken gedwongen worden hun platforms verder open te stellen voor alternatieve appstores, blijft het voor die alternatieve winkels lastig om voet aan de grond te krijgen.

Xbox-app april 2025
De Xbox-app laat gebruikers wel games kopen voor consoles en pc, maar nog niet voor smartphones.

Door Hayte Hugo

Redacteur

22-04-2026 • 20:41

29

Submitter: Xtuv

Reacties (29)

Sorteer op:

Weergave:

Onder android is het al een tijdje mogelijk om een eigen app-store of games-store aan te bieden. Doet microsoft dat nu ook?


Enneh, de enige/voornaamste reden waarom ik kan zien dat hier een succes te halen valt is dat de app-store de apps dus zowel op android als ook op ios aanbied. En omdat het microsoft is en het vooral om spellen gaat: Ook op de xbox en de windows stores. Dan kunnen we 1 game kopen en overal spelen.

Maar microsoft kennende, heeft ze de android store nog niet opgericht. En gaat het hier om aparte stores met apart te betalen applicaties/games. Dus daarom wens ik microsoft success maar zal ik mij er niet aan branden.
Xbox/Microsoft is met alles bezig, dan met gaming zelf. Mensen zitten niet op al die onzin functies te wachten. We willen gewoon een goede gameconsole en unieke games voor de Xbox. Xbox 360 was het beste dat Microsoft te bieden had.
Xbox/Microsoft is met alles bezig, dan met gaming zelf. Mensen zitten niet op al die onzin functies te wachten. We willen gewoon een goede gameconsole en unieke games voor de Xbox. Xbox 360 was het beste dat Microsoft te bieden had.
Bijzonder dat je dit afdoet met “onzinfuncties”...

Blijkbaar begrijp je het concept hier niet achter. Het gaat hier specifiek om het feit dat Xbox niet afhankelijk wil zijn van grote machtige app stores die een grote commissie over de gameprijs heen vragen. Daarnaast hebben die machtige app stores voor elke app update ook weer allerlei regels, waardoor nieuwe features ook minder snel worden doorgevoerd.

Diegenen die roepen dat de Xbox360 de beste Xbox console was, zijn vaak dezelfde mensen die m.b.t. PlayStation zeggen dat de PS3 de beste console ooit was.

Die unieke/exclusive games ga je sowieso minder zien, dit geldt ook voor Playstation, die steeds meer games ook uitbrengt voor de PC.
Blijkbaar begrijp je het concept hier niet achter. Het gaat hier specifiek om het feit dat Xbox niet afhankelijk wil zijn van grote machtige app stores die een grote commissie over de gameprijs heen vragen.
Laten we het niet mooier verpakken dan wat het is. Microsoft wil een eigen app store hebben waar commissies voor worden afgedragen.
Diegenen die roepen dat de Xbox360 de beste Xbox console was, zijn vaak dezelfde mensen die m.b.t. PlayStation zeggen dat de PS3 de beste console ooit was.
Qua strijd tussen Microsoft en Sony was de Xbox 360 het beste. De introductie van de Xbox One was zo dramatisch dat Microsoft daar nooit volledig van herstelde. Een kenmerk van deze neerwaartse spiraal was dat Microsoft steeds meer met dure hobbyprojecten bezig was (Kinect, TV/live sport integratie, ...) die geen inkomsten opleverden. Niemand zat daarop te wachten.
Die unieke/exclusive games ga je sowieso minder zien, dit geldt ook voor Playstation, die steeds meer games ook uitbrengt voor de PC.
Kwam Sony hier niet juist van terug, recentelijk?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 april 2026 05:41]

Blijkbaar begrijp je het concept hier niet achter. Het gaat hier specifiek om het feit dat Xbox niet afhankelijk wil zijn van grote machtige app stores die een grote commissie over de gameprijs heen vragen. zelf commissies wilt vangen Daarnaast hebben die machtige app stores voor elke app update ook weer allerlei regels, waardoor nieuwe features ook minder snel worden doorgevoerd.
Heb het even voor je gefixt.
Vandaag na enkele maanden m'n PS5 weer eens aangezet.

Maar wat is basis (menu/store) vreselijk (druk) geworden, lijkt meer op een reclamekanaal.

Waar de PS3 en in mindere mate PS4 nog uitblonk in de simpelheid van een spelcomputer, is dat bij de PS5 niet meer het geval.

Daarnaast: De PS3/PS4 periode was zeker goed qua spellen.

Ergens twijfel ik erover om weer (meer) richting PC gaming te gaan, ook voor recente/nieuwe spellen.
Vandaag na enkele maanden m'n PS5 weer eens aangezet.

Maar wat is basis (menu/store) vreselijk (druk) geworden, lijkt meer op een reclamekanaal.

Waar de PS3 en in mindere mate PS4 nog uitblonk in de simpelheid van een spelcomputer, is dat bij de PS5 niet meer het geval.

Daarnaast: De PS3/PS4 periode was zeker goed qua spellen.

Ergens twijfel ik erover om weer (meer) richting PC gaming te gaan, ook voor recente/nieuwe spellen.
Doen, heb die keus 1,5 jaar geleden gemaakt na altijd alleen maar van PS1 naar alle opvolgers te hoppen, ja het is wat duurder soms maar het gemak… de vrijheid… ik heb sindsdien de PS4 niet meer aangezet, staat nog steeds in de tv kast aangesloten en wel, en de PS5 zit nog nieuw in doos :o

Gewoon een goeie ASUS ROG laptop gekocht met een 4080 kaart erin en gaan.

[Reactie gewijzigd door Technoid op 23 april 2026 07:58]

Gamen op mobiel is anders de grootst groeiende markt?
Wat ik trouwens nog steeds niet begrijp. Er zitten nauwelijks games tussen die niet een schaamteloze cash-grab zijn
Exact dit. Ik begin niet eens aan het downloaden van een spel als er bij staat “in app aankopen “ .. laat mij gewoon een vast aankoopbedrag betalen en verder niet.
Persoonlijk snap ik zelf dat niet, gamen op een telefoon is voor mij iets wat ik misschien soms heel even tussen door doe, en dan natuurlijk vooral de simpele touch screen games. Laten dat nou juist games zijn waar ik geen cent voor over heb.

Je hebt natuurlijk ook meer volledige games die te koop zijn, maar daar moet je eigenlijk al een controller voor aansluiten om dat fatsoenlijk te kunnen spelen. Touch control vind ik echt verschrikkelijk als het meer precisie nodig heeft.. Het hele Console/PC games op mobiel heb ik nooit gesnapt
Er zijn wel betaalde games die niet zo cash grab zijn. Die zou ik juist via de game pass waar ik al voor betaal op mijn telefoon willen spelen.
Meest slappe hap zijn de volledige games op Mac App Store. Leuk dat het kan, maar waarom zou je in hemelsnaam een AAA game op macOS kopen waarna deze volledig nutteloos is als je besluit een Windows of Linux PC te kopen.

Ben je de game kwijt. Via Steam halen opent meer mogelijkheden, ook op de Mac.
Waarom kunnen ze niet eerst zorgen dat Xbox weer een goed draaiend platform wordt? Dat bereik je door goede games uit te brengen. Laat ze eens wat aandacht en liefde aan hun studios schenken in plaats van het alleen maar als een investeringsobject te zien. Het success van de 360 hebben ze nooit meer kunnen evenaren en dat is echt absurd als je er over nadenkt hoeveel studios ze gekocht hebben met grote IP's.

Nu zijn ze met Gamepass van alles aan het proberen waardoor mensen opzeggen en weglopen naar de concurrent (of dat nou PC/steam, Sony, Nintendo etc. is doet er niet toe), de gaming studios die ze hebben lijken wel compleet stil te liggen en produceren amper wat noemenswaardigs. Je kunt amper nog een Xbox kopen in de winkels. En nu willen ze zich ineens op de mobile markt gaan richten (een markt waar ze nota bene een jaar of 9 geleden uit zijn gestapt).

Er lijkt alleen maar korte termijn visie achter te zitten. Met elk nieuwsbericht over de Xbox divisie krijg ik alleen maar het idee dat MS totaal geen idee heeft waar ze mee bezig zijn en er alleen maar een clubje investeerders achter zit die zo snel mogelijk roi wil hebben (wat uiteindelijk niet gaat lukken omdat ze de games markt niet snappen).
Er zit nou juist een lange termijn visie achter die bijgestuurd wordt, maar wat je vraagt is dat ze lange termijn visie halverwege overboord gooien om weer terug te gaan naar het oude. Je bent het gewoon niet eens met die strategie. De strategie is dat Xbox een platform is en geen console.

Ik ben het met je eens over de studio’s, maar het lijkt niet eenvoudig om dit te veranderen. We zien hetzelfde gebeuren bij Sony.

Ze hebben de mobiele markt de rug toegekeerd? Die heb ik even gemist wat er staan genoeg spellen in die op dit moment door bedrijven van Microsoft worden gemaakt.

In Xbox zitten geen investeerders, ja Microsoft. In Microsoft kun je aandelen kopen.

Als je een klassieke console wilt zul je naar PS5 of naar de Switch 2 moeten gaan.
Helemaal mee eens. De Xbox 360 periode was voor mij peak-gaming omdat het gewoon om de games zelf ging. Tegenwoordig draait het allemaal om randzaken (lees: businessmodellen, spreadsheets, etc).
Xbox wordt neergezet als platform en niet alleen als een console. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar ik kan de visie en strategie wel volgen.

Steam heeft vergelijkbare strategie, maar komt vanaf de andere kant. Ze zijn al een platform en ze komen nu met steeds meer fysieke consoles. Dat wordt door velen tegelijkertijd weer geprezen.

Dus het lijkt erop dat mensen eigenlijk geen moeite hebben met de strategie. Maar eerder van een bepaalde nostalgie jegens wat Xbox ooit was.
Outerspace Moderator General Chat + Wonen & Mobiliteit 22 april 2026 20:56
Als je de Microsoft Store kunt 'porten' naar de Xbox, dan zou je verwachten dat je dit ook op mobiele devices kan laten landen. Dat hoeft wat mij betreft niet alleen via de Xbox app, misschien moet de Microsoft Store app gewoon als basis ingezet worden.

[Reactie gewijzigd door Outerspace op 22 april 2026 21:06]

Dat is totaal niet vergelijkbaar... De Xbox is in feite al een Windows systeem, alleen met een andere user interface (kort door de bocht). Bovendien is de manier van interacteren er mee ook niet zo anders (de meeste pc games ondersteunen ook al controllers), evenals het niveau van power.

Een mobiele telefoon is een compleet andere architectuur (ARM), ander niveau van power en de besturing is over het algemeen touch gebaseerd ipv met een controller. Ja er zijn stappen gezet om PC games op ARM te kunnen draaien, maar het blijft veel complexer.
Windows op ARM bestaat al zo lang Windows 11 een ding is, en heeft "gewoon" een vertaallaag zoals Apple's Rosetta2 (wel iets minder performant wegens ontbrekende hardware support voor een aantal truukjes) waarmee je nagenoeg alle x86_64 binaries kan uitvoeren.

Voor de eindgebruiker is dat helemaal niet "veel complexer", want je ziet er niets van...
Maar we hebben het hier over games, over compleet andere besturingssystemen en over andere niveaus van performance. En nee onmogelijk is het niet, maar het is niet vergelijkbaar met het verschil tussen een Windows pc en een Xbox.
De meeste PC games ondersteunen wel controllers. Maar wat ik heel irritant vind is dat ik wel op de PC Xbox game pass games kan streamen. Maar vaak hebben die dan wel een controller nodig. Terwijl het vaak gewoon games zijn die ook een prima PC versie hebben en soms zelfs duidelijk bedoeld zijn om met toetsenbord/muis te spelen.

Of zelfs games die gewoon een hele goede Android versie hebben, die moet je dan op je telefoon streamen en een crappy on screen controller overlay gebruiken.

[Reactie gewijzigd door HijDieAllesWeet op 23 april 2026 09:18]

MS App Store wordt amper gebruikt... dit wordt verdoezeld door de Xbox Store eronder te plakken. Wees eens duidelijk - hernoem die App Store naar Xbox Game Store - wees eens flink en stop met dat marketeer gedoe.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 22 april 2026 21:31]

Misschien kunnen ze tips vragen aan Epic voor de komende rechtszaken :+
Het is totaal geen gek idee. En ownt Xbox niet nu ook hele grote smartphone franchises na de Activision Blizzard overname?

Ze zullen wel hun client flink moeten verbeteren willen ze zowel Steam als Discord gebruikers winnen.
Als verstokte gamer zie ik echt weinig phone- of tabletgames die voor non casuals geschikt zijn, ze zijn bijna op de vingers van één hand te tellen… The Room, Hitman Go, Pinball Arcade maar verder? Gaan ze de store vol zetten met match3 en zoekspelletjes? In dat geval zal mijn vrouw blij zijn.
die geloven gewoon in Cloud meer niet. Is ook logisch, dat is hun selling point indirect natuurlijk.
Want ja MS Azure, en ik denk dat de cloud functies van XBOX gewoon ook in MS Azure draaien.

Ik hoop alleen niet dat Sony en Nintendo dat allemaal navolgen, gewoon blijven waar je goed in-was bent! meer niet.
Microsoft en gaming gaan gewoon niet hand in hand. Microsoft doet maar gewoon iets in de gaming wereld want een bedrijf dat gericht zakelijke is, is gewoon niet gemaakt voor entertainment.

Ze moeten het hele game segment los laten en vol focussen waar ze goed in zijn en dat is software voor bedrijven en AI voor bedrijven.
Ik ben bepaald geen fan van MS (understatement) maar bij dit project wens ik ze veel succes. Concurrentie voor de ingebouwde appstores is zeer welkom en misschien dat MS sterk en rijk genoeg is om iets te bereiken.
Ik verwacht er echter niks van. De vendor lock-in is zo enorm sterk dat zelfs MS geen deuk in een pakje boter kan slaan tenzij ze echt een superapp weten te bouwen met een of andere killerfeature.
Dat zegt mij dat alle pogingen van (oa) de EU om de macht van dr techreuzen in te perken mislukt is en er een radicaal andere aanpak nodig is.

Hoewel ik dit bericht begon met MS succes wensen vind ik het ook niet ideaal. De ene dominante techreus vervangen is niet wat ik wil. Mijn hoop is dat MS een gaatje in de muur weet te prikken zodat anderen ook een kans krijgen. Stuivertje wisselen tussen techreuzen helpt ons niet verder.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn