Let op: je bekijkt een oudere versie van dit artikel. Bekijk hier de nieuwste versie van dit artikel.

Door Friso Weijers

Redacteur

Monitor Best Buy Guide

Juni 2023

De beste monitor voor beeldbewerking

Eisen
Paneeltype Ips
Resolutie 2560x1440 of
3840x2160
Formaat 27"-32"

Zoek je een monitor voor beeldbewerking, dan komen daarbij andere eisen kijken dan bij een scherm voor entertainment of gaming. Het scherm moet vooral de best mogelijke kleurreproductie bieden, zodat je je werk niet door een 'roze bril' bekijkt. Gekoppeld daaraan zijn een zo goed mogelijke uniformiteit en dito kijkhoeken. Het zal je dus niet verbazen dat beeldbewerkingsschermen in principe gebaseerd zijn op een ips-type paneel, de eis die we voor deze categorie ook hebben gesteld. Niet dat het onmogelijk is om beelden te bewerken op een VA-monitor, maar de typische gammashift, waarbij de kleuren in het midden van het scherm donkerder lijken dan aan de zijkant en donkergrijze details in het midden wegvallen, is voor dit type werkzaamheden niet ideaal.

Onze award voor de beste beeldbewerkingsmonitor gaat naar een scherm met luxe eigenschappen. Misschien heb je die niet allemaal nodig, dus kijk even bij de alternatieven hieronder als jouw werkzaamheden bijvoorbeeld geen AdobeRGB-ondersteuning vereisen.

Best Buy

Dell UP2720Q Zwart
Dell UP2720Q Zwart 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 8ms Prijs bij publicatie: € 1.225,-

De Dell UP2720Q is een high-end ips-4k-monitor van 27" voor beeldbewerking, geschikt voor zowel sRGB als AdobeRGB en Display P3. Voorzien van een ingebouwde colorimeter kan het scherm direct via de osd optimaal worden afgesteld. Die hardwarematige kalibratie werkt vervolgens voor alle signaalingangen en kan ten opzichte van gangbare softwarekalibratie, die je ook met andere schermen kunt uitvoeren, in minder banding resulteren. Uit onze metingen blijkt de kleurnauwkeurigheid na afloop van de kalibratie van topniveau. Met handige Thunderbolt-aansluitingen kun je een tweede monitor doorlussen via één kabel, maar over kvm-functies beschikt deze Dell niet. Ook hdr kan de UP2720Q niet goed weergeven, maar dat geldt ook voor concurrerende AdobeRGB-schermen rond dit bedrag. De UP2720Q heeft voldoende helderheid en contrast voor sdr, waarbij de wituniformiteit dankzij uniformiteitscompensatie op peil is, maar de zwartuniformiteit bij ons sample tegenvalt.

Wil je wel een scherm met hardwarekalibratie, maar is een zeer breed kleurbereik niet nodig, dan heeft LG een aantal modellen die potentieel interessant zijn, geschikt voor sRGB en ook Display P3, maar niet voor AdobeRGB. De nieuwe LG UltraFine 32UQ85R-W heeft net als de UP2720Q een ingebouwde colorimeter; bij de goedkopere Ergo 32UN880 en 27UP850N(P) moet je zelf een meter kopen. Het minpunt aan deze schermen is dat de ingebouwde presets niet supergoed zijn, waarbij ze bovendien niet beschikken over uniformiteitscompensatie. Dat is vooral problematisch omdat een aantal van onze samples van deze schermen geen heel goede uniformiteit hadden. We moeten daarbij wel opmerken dat uniformiteit van scherm tot scherm kan verschillen. De geteste 27UP850N deed het bijvoorbeeld juist weer goed op dit gebied.

Heb je een Apple-computer, dan is de Studio Display de beste keus als je een groot scherm zoekt voor beeldbewerking. Het scherm kan beduidend feller dan de meeste beeldbewerkingsschermen en geeft een scherper beeld, wat beter past bij de manier waarop macOS omgaat met beeldschaling. Uniformiteit, kijkhoeken en kleurweergave zijn erg goed. Je betaalt daarvoor wel een hoge prijs en dit scherm is niet geschikt voor AdobeRGB, enkel voor sRGB en Display P3. Hardwarekalibratie heeft het ook niet, zelfs geen ingebouwd menu om bijvoorbeeld de helderheid aan te passen. Dat doe je allemaal vanuit macOS, dus voor Windows-gebruikers is het geen aanrader.

Zoek je een betaalbaarder alternatief en heb je geen hardwarekalibratie nodig, dan komen onderstaande schermen in aanmerking: een 27"-wqhd-model, met een stapje daarboven een 27"-4k-model. Net als de duurdere opties ondersteunen ook deze schermen 10bit-kleur, wat ten opzichte van het gangbare 8bit vloeiendere gradaties oplevert. Ze kunnen de sRGB-kleurruimte volledig weergeven; de Dell UltraSharp U2722DE kan ook de Display P3-kleurruimte voor ongeveer 91 procent laten zien. SRGB is gangbaar voor foto's en illustraties op het web, naast sdr-videomateriaal.

Goedkoper alternatief (sRGB, wqhd)

Dell UltraSharp U2722DE, met standaard Zilver, Zwart
Dell UltraSharp U2722DE, met standaard Zilver, Zwart 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 8ms Prijs bij publicatie: € 384,-

De Dell UltraSharp U2722DE is in eerste instantie een zakelijk scherm, maar zoals bij andere UltraSharp-modellen is de kleurweergave uit de doos erg netjes afgesteld, wat hem ook geschikt kan maken als je een monitor voor beeldbewerking zoekt. Net als de meeste UltraSharp-modellen beschikt hij niet over hardwarekalibratie om de weergave verder te verbeteren. De iets te groene grijsweergave in de sRGB-modus moet dus via softwarekalibratie worden verholpen; in de standaardmodus, waarin het scherm de Display P3-kleurruimte benadert, lopen de afwijkingen verder op. Ook gelet op de wat beperkte dekking van deze kleurruimte is de U2722DE daarvoor minder geschikt. Het wqhd-ips-paneel biedt prima kijkhoeken; de uniformiteit had bij ons sample beter gekund. De U2722DE beschikt over uitgebreide connectiviteit: USB-C met power delivery, ethernet en een USB-hub. Voor wie aan alleen DisplayPort en HDMI genoeg heeft, biedt Dell de U2722D.

Goedkoper alternatief (sRGB, 4k)

HP Z27k G3 Zilver
HP Z27k G3 Zilver 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms Prijs bij publicatie: € 474,-

Zoek je naar een kleurechte monitor met 4k-resolutie, maar heb je geen ondersteuning voor een breed kleurbereik nodig, dan is de HP Z27k G3 de moeite waard. Net als sommige andere luxe beeldbewerkingsmonitors beschikt de Z27k G3 over een USB-C-poort, in dit geval met liefst 100W-power delivery en ethernet, maar geen kvm-functie. Via de DisplayPort-out kun je verschillende monitors daisychainen. De Z27k G3 beschikt niet over hardwarekalibratie, maar direct uit de doos is de kleurweergave al erg goed, met de wat koele grijsweergave als enig minpuntje. Daar kan een softwarematige kalibratie eventueel nog iets aan doen. Het ips-paneel heeft prima kijkhoeken en een uitstekende uniformiteit, plus een ruim voldoende helderheidsbereik. Het hoekig vormgegeven paneel gaat ook zuinig om met stroom.

Ben je bezig met hdr-videobewerking, dan zal ook de luxe Dell-monitor door het te lage contrast niet voldoen. Kijkend naar de verhouding tussen prijs en prestaties is onderstaand ASUS-scherm dan een van de interessantste opties. Net als voor 4k-gaming, is de LG C2-oledtelevisie ook voor hdr-videobewerking een goed en veelgebruikt alternatief. Hij biedt een nog beter contrast, zeer goede kijkhoeken en uniformiteit, en is ook te kalibreren met Calman, al zul je de colorimeter en benodigde software zelf moeten aanschaffen. Daarentegen is hij met minstens 42" forser dan een monitor, waarbij de maximale helderheid flink lager ligt en inbranden een risico vormt. De extra features die het paneel moeten beschermen, zoals abl, asbl en logodimming, zijn ook niet ideaal voor een scherm dat een stabiele weergave moet bieden.

Alternatief voor hdr-beeldbewerking

ASUS ProArt PA32UCR-K Zwart
ASUS ProArt PA32UCR-K Zwart 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms Prijs bij publicatie: € 1.249,-

De ASUS ProArt PA32UCR-K is een 32"-ips-4k-monitor voor beeldbewerking, die niet alleen beschikt over ondersteuning voor zowel AdobeRGB als Display P3 en sRGB, hardwarekalibratie en een meegeleverde colorimeter, maar ook de mogelijkheid om hdr-materiaal goed weer te geven dankzij het full array local dimming backlight. Het is vooral die functie die de PA32UCR-K onderscheidt van concurrerende high-end ips-monitors voor beeldbewerking, die vaak niet over (goede) hdr-ondersteuning beschikken. De kleurnauwkeurigheid voor sdr-weergave is uitstekend, al voegt een kalibratie alleen voor Display P3 echt wat toe. Een belangrijk pijnpunt is de hoge kleurafwijking onder een hoek. Hoewel de uniformiteit standaard niet slecht is, had de uniformiteitscompensatie, die het beeld normaal gesproken nog egaler maakt, bij de PA32UCR-K geen positief effect. Evenals concurrenten beschikt de PA32UCR-K over een USB-C poort met power delivery, plus liefst vier andere beeldingangen.

We hebben in deze sectie van de BBG specifiek gezocht naar ips-monitors van 27" tot 32" met een wqhd- of 4k-resolutie. Natuurlijk kun je ook prima werken op een kleinere (full-hd-)monitor of een ultrawide of superwide. Exemplaren met ongeveer de eigenschappen zoals onze goedkoopste twee aanraders zijn wel te vinden, bijvoorbeeld de Dell UltraSharp U3421WE. Ultrawides of kleine schermen met eigenschappen zoals AdobeRGB-ondersteuning, hardwarekalibratie, uniformiteitscompensatie of full array local dimming voor hdr-weergave zijn echter dun gezaaid, voor zover ze al bestaan.

Testveld en testdata

We hebben de afgelopen drie jaar bijna honderd monitors getest die in principe voldoen aan de bovengenoemde eisen. Daar zitten natuurlijk veel schermen tussen die niet specifiek op beeldbewerking zijn gericht en we hebben specifiek gezocht naar de modellen die een zo goed mogelijke kleurweergave bieden op basis van onze testresultaten. We hebben de afgelopen maanden bovendien enkele luxe beeldbewerkingsschermen getest van onder meer Dell, Viewsonic en EIZO.

In de grafieksets op deze pagina zijn alleen de aanraders plus een aantal uitgelichte modellen opgenomen.

  • Minimale helderheid wit
  • Maximale helderheid wit
  • Contrast 150cd/m²
Minimale helderheid wit
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde helderheid in cd/m² (lager is beter)
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
3,92
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
19,70
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
30,75
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
32,58
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
35,46
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
40,13
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
51,51
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
60,73
Maximale helderheid wit
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
586,44
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
459,58
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
419,80
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
404,73
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
363,60
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
334,90
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
333,95
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
288,02
Contrast 150 cd/m²
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
1885:1
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
1252:1
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
1240:1
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
1155:1
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
1083:1
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
1077:1
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
1039:1
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
932:1

Beeldbewerkingsschermen bieden vaak niet de hoogst mogelijke helderheid, maar toch zijn er in deze categorie monitors die een helderheid wit van meer dan 400cd/m² halen. De Apple Studio Display gaat zelfs richting de 600cd/m² en deze monitor kan ook het donkerst worden gezet, een bij normale omstandigheden bijna onbruikbare 4cd/m². De minimale helderheid van onze aanraders is veel hoger, maar ligt wel onder de gewenste 60cd/m².

Op het gebied van contrastwaarde scoren de meeste schermen voor ips bovengemiddeld, met waarden tussen 1000:1 en 1200:1. De Dell UltraSharp U2722DE is de enige uitzondering. Merk op dat de Dell UltraSharp UP2720Q en ASUS ProArt PA32UCR-K lager scoren als je uniformiteitscompensatie inschakelt, zoals gebruikelijk. De PA32UCR-K kan dankzij zijn full array local dimming backlight ook een veel hoger contrast behalen - maximaal meten we in de hdr-stand zo'n 4300:1 - maar deze voorziening staat standaard niet aan.

De nieuwe LG UltraFine 32UQ85R-W beschikt zoals aangeduid in de grafieken over een zogenoemd IPS Black-paneel, dat ten opzichte van standaard ips-panelen ongeveer het dubbele contrast van 2000:1 belooft, wat dit scherm ook ongeveer bereikt.

  • Kleurafw.
  • Grijsafw.
  • Colorcheckerafw.
  • Helderheid
Gemiddelde kleurafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
1,30
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
1,36
ASUS ProArt PA32UCR-K
1,42
HP Z27k G3
2,17
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
2,32
Dell UP2720Q
2,50
Dell UltraSharp U2722DE
3,24
LG UltraFine 32UQ85R-W
4,20
LG 27UP850-W
4,82
LG Ergo 32UN880
10,76
Gemiddelde grijsafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
1,56
HP Z27k G3
2,14
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
2,29
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
2,80
Dell UP2720Q
3,15
ASUS ProArt PA32UCR-K
3,73
Dell UltraSharp U2722DE
3,75
LG UltraFine 32UQ85R-W
7,46
LG 27UP850-W
7,76
LG Ergo 32UN880
10,14
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
1,69
ASUS ProArt PA32UCR-K
1,89
HP Z27k G3
2,16
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
2,17
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
2,35
Dell UP2720Q
2,89
Dell UltraSharp U2722DE
4,12
LG 27UP850-W
7,58
LG UltraFine 32UQ85R-W
8,25
LG Ergo 32UN880
11,47
Helderheid wit 150 cd/m²
Monitor Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
170,4
LG Ergo 32UN880
151,8
ASUS ProArt PA32UCR-K
151,8
Dell UltraSharp U2722DE
151,3
HP Z27k G3
150,8
LG UltraFine 32UQ85R-W
149,8
LG 27UP850-W
148,8
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
148,3
Dell UP2720Q
147,3
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
122,8

De bovenstaande grafiekserie bevat onze nieuwe kleurmetingen voor de sRGB-kleurruimte. De schermen met hardwarekalibratie en een meegeleverde of ingebouwde colorimeter in de bovenstaande grafiek hebben we zowel gekalibreerd als met de optimale osd-instellingen (kleurmodus, kleurtemperatuur en gamma-instelling) doorgemeten. Zoals blijkt uit de helderheidsgrafiek, behalen twee schermen na kalibratie de ingestelde 150cd/m² niet goed. Uiteraard is de helderheid bij deze schermen niet vergrendeld, dus je kunt zelf in het menu voor een iets hogere of lagere waarde kiezen om dichter bij de 150cd/m² of een andere gewenste waarde uit te komen.

Gelet op de gemiddelde colorcheckerafwijking scoort de Dell UltraSharp UP2720Q het best als het om kleurweergave gaat. We zien niet vaak ΔE ITP-scores onder de 2. Af fabriek doet de UP2720Q het minder goed dan de concurrentie. De HP Z27k G3 scoort zonder aanvullende kalibratie niet veel minder goed. Hetzelfde geldt voor de ASUS ProArt PA32UCR-K, die na kalibratie zelfs wat aan nauwkeurigheid inboet. De Dell UltraSharp U2722DE behaalt weliswaar geen slechte score als je hem vergelijkt met monitors uit andere hoofdstukken, maar de kleurnauwkeurigheid van dit betaalbaardere scherm is niet zo goed als bij de echte toppers.

  • Kleurafw.
  • Grijsafw.
  • Colorcheckerafw.
  • Helderheid
Gemiddelde kleurafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
3,44
Dell UP2720Q
3,65
Apple Studio Display
3,87
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
4,09
ASUS ProArt PA32UCR-K
4,48
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
4,54
LG 27UP850-W
5,52
LG UltraFine 32UQ85R-W
6,11
LG Ergo 32UN880
8,99
Dell UltraSharp U2722DE
9,65
Gemiddelde grijsafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
1,78
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
2,18
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
2,26
Apple Studio Display
4,27
Dell UP2720Q
4,42
LG Ergo 32UN880
5,21
Dell UltraSharp U2722DE
6,05
LG UltraFine 32UQ85R-W
6,11
LG 27UP850-W
6,56
ASUS ProArt PA32UCR-K
17,39
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
2,16
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
2,56
Apple Studio Display
2,73
ASUS ProArt PA32UCR-K
2,90
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
2,95
Dell UP2720Q
3,56
LG 27UP850-W
5,07
LG UltraFine 32UQ85R-W
5,29
LG Ergo 32UN880
6,24
Dell UltraSharp U2722DE
7,65
Helderheid wit 150 cd/m²
Monitor Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
169,5
ASUS ProArt PA32UCR-K
153,8
LG UltraFine 32UQ85R-W
152,4
LG 27UP850-W
150,8
Dell UP2720Q
150,3
LG Ergo 32UN880
150,1
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
149,8
Dell UltraSharp U2722DE
149,2
Apple Studio Display
145,4
LG UltraFine 32UQ85R-W (gekalibreerd)
122,6

In de Display P3-metingen bereikt de UP2720Q opnieuw de hoogste positie, op korte afstand gevolgd door de ASUS ProArt PA32UCR-K en de Apple Studio Display, die we alleen voor deze kleurruimte hebben doorgemeten. Ook in deze grafiekserie blijkt de standaardinstelling bij de geteste LG-schermen niet zo goed als bij de andere beeldbewerkingsschermen, uitgezonderd de Dell UltraSharp U2722DE, die voor Display P3 niet overtuigt. Er is een kalibratie nodig voordat de kleurnauwkeurigheid van de LG UltraFine 32UQ85R-W die van de andere modellen benadert.

  • Kleurafw.
  • Grijsafw.
  • Colorcheckerafw.
  • Helderheid
Gemiddelde kleurafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
ASUS ProArt PA32UCR-K
1,44
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
1,48
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
1,76
Dell UP2720Q
2,44
Gemiddelde grijsafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
ASUS ProArt PA32UCR-K
1,28
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
1,43
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
2,61
Dell UP2720Q
4,13
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking
Monitor Gemiddelde kleurafwijking in ΔEITP (lager is beter)
ASUS ProArt PA32UCR-K
1,48
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
1,50
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
2,10
Dell UP2720Q
3,25
Helderheid wit 150 cd/m²
Monitor Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Dell UP2720Q (gekalibreerd)
170,6
Dell UP2720Q
150,0
ASUS ProArt PA32UCR-K (gekalibreerd)
149,6
ASUS ProArt PA32UCR-K
148,7

De AdobeRGB-metingen hebben we alleen uitgevoerd op de schermen in het testveld die deze kleurruimte goed kunnen weergeven: de Dell UltraSharp UP2720Q en ASUS ProArt PA32UCR-K. Het is in deze test veel meer een nek-aan-nekrace tussen beide merken, waarbij de monitor van ASUS er uiteindelijk zeer nipt met de overwinning vandoor gaat.

  • 45° links - helderheid
  • 45° links - kleurafwijking
  • 45° onder - helderheid
  • 45° onder - kleurafwijking
  • Uniformiteit wit
  • Uniformiteit zwart
45° links resterende helderheid
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde resterende helderheid in % (hoger is beter)
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
46,00
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
45,00
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
44,00
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
44,00
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
43,00
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
43,00
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
40,00
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
24,00
45° links gem. kleurafwijking
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde afwijking in ΔE2000 (lager is beter)
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
13,3
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
15,1
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
15,3
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
16,0
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
16,4
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
16,7
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
19,4
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
27,5
45° onder resterende helderheid
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde resterende helderheid in % (hoger is beter)
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
33,00
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
30,00
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
30,00
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
28,00
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
27,00
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
27,00
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
26,00
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
24,00
45° onder gem. kleurafwijking
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde afwijking in ΔE2000 (lager is beter)
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
19,4
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
22,2
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
22,5
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
23,4
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
23,5
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
23,8
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
23,9
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
25,2
Laagste t.o.v. hoogste wit
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde uniformiteit in % (hoger is beter)
Dell UP2720Q (uc. aan) IPS 3840x2160 27"
91
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
90
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
89
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
89
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
88
ASUS ProArt PA32UCR-K (uc. aan) IPS 3840x2160 32"
88
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
87
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
81
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
81
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
72
Laagste t.o.v. hoogste zwart
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde uniformiteit in % (hoger is beter)
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
84
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
80
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
75
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
66
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
58
ASUS ProArt PA32UCR-K (uc. aan) IPS 3840x2160 32"
54
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
52
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
51
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
51
Dell UP2720Q (uc. aan) IPS 3840x2160 27"
44

Op het vlak van de kijkhoeken scoren drie van de vier uitgelichte monitors ongeveer hetzelfde: de UltraSharp U2722DE, UltraSharp UP2720Q en HP Z27k G3. Hoewel de ASUS ProArt PA32UCR-K het contrast onder een hoek beter vasthoudt dan andere ips-beeldschermen, belangrijk voor het voorkomen van duidelijk zichtbare haloartefacten tijdens hdr-weergave, gaat dat kennelijk ten koste van de resterende helderheid en kleurafwijking onder een hoek. Voor beeldbewerking is dat niet bepaald ideaal en het maakt de PA32UCR-K een minder mooie allrounder dan je op papier zou denken. Op het gebied van uniformiteit doet de Dell UltraSharp UP2720Q dankzij zijn uniformiteitscompensatie goede zaken, althans als het gaat om de uniformiteit van wit, op de voet gevolgd door de HP Z27k G3. De zwartuniformiteit valt tegen bij ons sample van de UP2720Q. Ons testmodel van de ProArt PA32UCR-K heeft weliswaar een goede zwartuniformiteit, maar de uniformiteitscompensatie doet niet wat ze belooft. Ook van de Dell U2722DE hadden we meer verwacht.

Energiegebruik 150cd/m² - wit
Monitor LCD-paneel Resolutie Schermdiagonaal Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Dell UltraSharp U2722DE IPS 2560x1440 27"
14,9
LG 27UP850-W IPS 3840x2160 27"
21,6
LG UltraFine 32UQ85R-W IPS Black 3840x2160 31,5"
23,8
Apple Studio Display IPS 5120x2880 27"
24,0
HP Z27k G3 IPS 3840x2160 27"
25,3
LG Ergo 32UN880 IPS 3840x2160 31,5"
28,3
Dell UP2720Q IPS 3840x2160 27"
31,2
ASUS ProArt PA32UCR-K IPS 3840x2160 32"
36,1

Een punt waarop de UltraSharp U2722DE wel heel goed scoort, logischerwijs vanwege zijn lagere pixeldichtheid, is het energiegebruik. Dat ligt maar iets hoger dan dat van de 24"-monitors uit het eerste hoofdstuk van deze BBG. De UP2720Q blijkt relatief onzuinig voor een 27"-4k-monitor en ook de ASUS PA32UCR-K is minder efficiënt dan de zuinigste 32"-monitors die we hebben getest, bijvoorbeeld de UltraFine 32UQ85R-W van LG.

Lees meer

Reacties (116)

116
116
51
3
0
55
Wijzig sortering
Ik zie vooral graag eens een bbg gericht op multidisplay productiviteit dmv usb-c docking van laptop :)

Edit: ik bedoel dus met daisychain functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door Morress op 22 juli 2024 18:11]

In de vorige monitor Best Buy Guide van december zat wel een apart hoofdstuk over monitoren met USB-C, dus als je daar specifiek interesse in hebt zou ik die nog even teruglezen. Daar zitten ook meerdere schermen in met DP-out. Van de monitoren in deze BBG hebben alleen een paar van de beeldbewerkingsschermen die feature: de Dell U2722DE en HP Z27k G3 hebben een DisplayPort-uitgang en de Dell UP2720Q heeft een tweede Thunderbolt-poort waarop je een scherm kunt doorlussen.
Thx, had ik destijds gezien, door hulp van dat artikel toendertijd 2 refurbished schermen gekocht voor mijn eega, met pivot-fucntie, zodat ze 1 scherm heeft voor bronnenwerk en de ander voor haar werkblad op portrait-mode.
Het blijft moeilijk filteren in de pricewatch, ook vanwege de 'vaagheid' in de specs zoals opgegeven door fabrikanten, of eigenlijk gebrek aan afkadering binnen de standaarden, zoals jullie ook aangegeven hebben in december.
Hear hear. Voor mij is USB-C docking ook een must-have.
Heb zelf een Dell P2723QE voor thuiswerk.
De geadviseerde ultrawide (Dell S3422DW Zilver, Zwart) is en een andere variant ook gewoon beschikbaar met USBC power delivery van 65W voor een vergelijkbare prijs. Ik snap niet waarom deze niet geadviseerd wordt 8)7

uitvoering: Dell P3421W Zilver, Zwart
Nee de P3421W is niet echt vergelijkbaar, maar de S3423DWC is volgens mij de opvolger van de S3422DW, heeft bijna dezelfde prijs en heeft wel USB-C.

uitvoering: Dell S3423DWC Zwart

Waarom is deze niet overwogen in de test?

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 22 juli 2024 18:11]

Dank voor de tip, die ziet er goed uit. We kunnen helaas niet alles testen, maar hij gaat op de lijst voor de volgende keer!
Uitstekend, ben benieuwd!
De S3422DWG is ook een (imho beter) alternatief die vrijwel evenveel kost.
Die hebben we wel getest, maar doet het opvallend slechter als het gaat om de responstijden, ook al is de refreshrate hoger.
Als de pricewatch klopt doet die wel maar 60Hz
Is ook IPS in plaats van VA..
Alsnog zou het fijn zijn als 120 Hz de baseline zou zijn.
120hz voor thuiswerk als baseline? Ik denk dat daar de meeste nog niet eens aan toekomen of als optie op de wenslijst. Miljoenen schermen in bedrijven is vandaag nog steeds 60hz. Zelfs de nieuwe die allemaal geleverd worden.

Ik heb de indruk dat hier al snel een link richting GSM is, wat veelal een heel andere constante scrol ervaring toepast dan op een desktop. soit er is altijd wel een race naar teen of tander. Het meerendeel hier op de site zien ook nog steeds 1080p als de standaard....

Hoeveel zijn er zelfs niet die niet weten dat ze hun desktop refresh rate moeten aanpassen en dus gewoon in windows default op 60hz staan :) je zou ervan verschieten.

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 18:11]

Aan de ene klant klinkt als onzin,

maar ik weet wel dat ik eigenlijk ook niet meer zonder wil sinds m'n laptop 120hz is.

Ik vraag me af of 75hz dan een echte verbetering is ten opzichte van 60hz (denk het niet), maar ik denk dat 90hz of 100hz al duidelijk voelbaar zal zijn en fijner dan 60hz.

Maar 'een vorm van meer dan 60hz als baseline' zou ik wel zeggen tegenwoordig ja :). Als telefoons het ook al hebben...
Ik heb een tijdlang met 80Hz gewerkt (via overklok, standaard niet gangbaar) en het is een merkbare verbetering gebleken. Het is immers 33% sneller. Je gaat van eens per 16.6ms naar eens per 12.5ms.

100 Hz vind ik persoonlijk heerlijk rustig ogen en juist bij het werken op de PC van merkbare invloed. Het verschuiven van vensters en het slepen van de muis is een stuk vloeiender.

Je kan het een beetje vergelijken met films. 24fps is genoeg voor een fijne kijkervaring, maar zodra er dus grote verschuivingen zijn (panning shots) merk je wel echt dat er grote gaten zijn tussen opeenvolgende snapshots.
Ik heb een laptop met een 120hz oled scherm. Maar na een paar keer switchen tussen 120 en 60 hz merkte ik eigenlijk geen verschil met de dingen die ik doe, internetten, office en af en toe een spelletje (had een soort wow effect verwacht omdag veel mensen er bijna lyrisch over zijn). Dus ik heb hem maar op 60hz gezet ivm de accuduur.
Een laptop heeft een klein beeldscherm, ongeacht de resolutie.

Als je een venster van links naar rechts versleept is er dus een veel kleinere afstand te overbruggen in absolute centimeters. Het gevolg daarvan is dat het dus soepeler oogt.

Voor een verdubbeling van de afstand zou je dus eigenlijk een verdubbeling van de refresh rate nodig hebben om dezelfde vloeiende ervaring te hebben.

Je ziet ook een beetje hetzelfde effect bij gaming consoles, nu TV's geen 32" maar 65" zijn, valt 30fps ineens een stuk meer op. Het feit dat moderne TV's vrijwel geen blur meer hebben maakt het nog erger :)

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 22 juli 2024 18:11]

Kijk, dat verklaard het inderdaad wel. En blijkbaar scroll ik op een telefoon ook niet snel genoeg om het te merken. Maar op een flink groter scherm kan ik me inderdaad voorstellen dat het meer zin heeft.
Dat mag! Is ook eigenlijk de reden dat meer dan 60hz voor de meesten niet 'de baseline' zal zijn.

Maar er zijn een hoop mensen die ook voor normaal desktop werk niet meer weg willen.
Maar waar de grens dan ligt van wat genoeg is voor die groep... 75 al? 80? 90? 100?


Het valt bij mij in multi monitor setups ook heel erg op als je tussen de monitoren switched met je muis.

Maar zoals altijd, iedereen zijn ding !

We hadden een 4k demo monitor in een meeting room staan, en dat ding had een permanente usbc dongle er aan, welke intern met hdmi 1.4 werkte.

Oftewel, de 4k van de monitor was op 30hz. Dus ik en andere collegas zetten elk keer de resolutie op 1080p60. En de baas maar zeggen 'zet gewoon op 4k!'. En wij elke keer vragen 'maar merk je niet hoe rot het is?'. 'wat, is toch duidelijk scherper?'.
'het gaat niet om de sch... Ach laat maar'.

Ignorance is a bliss :). Als hij de 30hz niet voelt / merkt , wil ik het ook zeker niet verprutsen :).
Ik kocht destijds deze https://tweakers.net/pric...-b-line-346b1c-zwart.html.

Die heeft dezelfde specs als de hier genoemde Dell maar dan mét usb-c en lan-aansluiting voor dezelfde prijs. Ik snap niet goed wat de Dell beter zou doen.
Zo op het eerst gezien heeft die Philips een stuk mindere kleurweergave (83% srgb) en minder contrast, maar je zou ze naast elkaar moeten vergelijken voor de exacte verschillen.
Ja, ik zit ook al heel lang te loeren naar de ontwikkelingen op gebied van portable monitoren :)
Bij de betaalbare monitoren hebben ze de eerste die exact dit heeft... Maar is natuurlijk wel monitor van onder 250 euro... Dus geen oled verwachten.
Ha, dat zou erg handig zijn geweest een jaar terug.

Ik heb een laptop met wel 3 USB C aansluitingen zonder label waarvan 2 voor thunderbolt geschikt zijn (geen dedicated video, Netwerk, USB-A of voeding connector).

Dingen waar ik tegen aan liep:

omdat ik ook USB data over de kabel wou gebruiken (hoger van USB2 snelheid) was de halve bandbreedte van de kabel niet beschikbaar.

Wordt er gebruik gemaakt wordt van video over USB of dat er toch eigenlijk een software GPU in het docking station zit dat leunt op de CPU (DisplayLink).

Opeens blijkt de benaming van de USB poort in de documentatie erg belangrijk voor de beschikbare bandbreedte. want usb3, 10gb is te makkelijk als je het ook bijvoorbeeld usb3.2 Gen 1×2 kunt noemen.

Display protocol van de monitor en computer zijn opeens van belang voor hoeveel bandbreedte een resolutie icm refreshrate kost.

Volgens de berekening kon in 2 × 4K draaien beide op 60 Hz. Helaas omwat voor rede dan ook kon dit maar op 30Hz draaien, of de resolutie zou verlaagt moeten worden naar QHD.

Uiteindelijk na een update was het mogelijk om 1×4K 60Hz en Full HD 60Hz te kunnen draaien en werkt het erg prettig, om met één kabel USB, video en adapter te kunnen aan sluiten ook al lijkt de connector zelf niet heel stevig in poort te zitten.
@deepvreezo noemt de Dell U2722DE al, ik wil daar graag nog een lans voor breken. Heb er een paar weken geleden twee gekocht, en ik ben echt onder de indruk. Het scherm is een docking station, USB hub, en KVM switch, allemaal in 1. M'n werklaptop zit met usb-c aan het eerste scherm, en dan zit in het eerste scherm toetsenbord en muis, en tweede scherm zit alleen aan eerste scherm vast met een displayport-kabel (daisy chaining die jij al noemt dus). En m'n desktop zit dan ook aan het eerste scherm, met een displayport-kabel en een usb-kabel, en dan zorgt de ingebouwde KVM-switch ervoor dat hij dus toetsenbord/muis naar de juiste aangesloten computer stuurt, werkt allemaal automatisch. Ik ben echt onder de indruk, ik heb de helft van de kabels die over m'n bureau liepen op kunnen ruimen!
Fun fact, het is ook de standaard monitor op de Tweakers redactie, toen het kantoor is omgebouwd naar flexplekken hebben ze deze overal neergezet (helaas wel maar één per werkplek :( ).
De vorige best buy had nog een 1440p categorie. Die mis ik hier wel. Vooral i.c.m. gaming.

[Reactie gewijzigd door RvdDungen op 22 juli 2024 18:11]

Klopt, de categorieën in de BBG wisselen elkaar telkens af om zoveel mogelijk verschillende soorten schermen te bespreken. Dus een volgende keer komt 1440p weer terug!
Graag ook een ultrawide met 2160px verticale resolutie (of toch méér dan 1440px aub)

[Reactie gewijzigd door efari op 22 juli 2024 18:11]

Waar blijven de 5120x2160 schermen met hoge refresh rates? (ja enkele hebben 75hz)
Mijn huidige LG 4K monitor is al van 2016 (die daarvoor was de befaamde 1920x1200 Dell 2405FPW uit 2005, die nog altijd werkt trouwens!)
Dus binnenkort tijd voor iets nieuws, graag met een resolutie bump en hogere refresh rate.
Top.. Graag met hoge verversing, > 144Hz.
Bij voorkeur ook extra aansluitingen als USB C.. De oude oudere USB is wat mij betreft achterhaalt. Ik doe lang met een monitor.
Neem ook nog eens een 24/25 inch in de overweging mee aub.
Afgelopen tijd aan het zoeken geweest naar een 24/25 inch max scherm en het was een aardige speurtocht om juiste info boven water te krijgen (anders dan "goedkope optie")

Uiteindelijk zag ik dat hier weldegelijk vraag naar is, in tegenstelling tot de kromme en grotere opties die veelal gepusht lijken te worden door fabrikanten.
Ik ben het ben je eens. Ik ben op zoek naar een 1440p 27" scherm met een beetje snelle pixels zodat ik weinig last heb van ghosting of smearing. De meeste "gamer" schermen lijken tegenwoordig een hele hoge refresh rate te moeten hebben, maar geef mij maar gewoon een scherm met goed contrast, voldoende snelle pixels dus, en freesync. Dan is 120, 100 of misschien zelfs "maar" 75 Hz ook wel prima, in combinatie met een mooie prijs. Oja, en een in-hoogte verstelbare stand natuurlijk.

Wat dat betreft zie ik hier en daar nog wel wat interessante dingen opkomen. OLED is wel interessant maar duur, mogelijk inbranden, en afwijkende subpixel layouts zijn ook niet helemaal lekker voor non-gaming activiteiten. Af en toe zie ik wel eens wat voorbij komen van mini-led backlights, ik denk dat ik het in die hoek ga zoeken.
Eens, vooral omdat gaming op 4k nogal een investering kan zijn.
Helemaal mee eens.
Mooi dat er nu een serieuze plek is voor 3440x1440 schermen! Ik ben zelf nog voorzien, maar voor mij is dit wel de sweetspot.
Idd, ik heb inmiddels al bijna 8 jaar een Dell 34” staan in mijn thuiskantoor.
Prima scherm, de opvolgers komen ook altijd weer naar voren in de guides.

Een upgrade zou voornamelijk een kleine incrementele upgrade zijn (usb-c power delivery, van 60 naar 100hz etc).

Een oled/qled variant klinkt erg nice, maar ik vraag me of deze door het verschil in kromming (1800r vs 3800r) dezelfde ervaring bieding voor kantoorwerk?
Wij gebruiken in ons hele kantoor momenteel de Samsung C34H890WGR (1800r)
Die monitoren gebruiken wij nu +/- 4 jaar, en is naar mijn inziens dé ideale kromming voor kantoorwerkzaamheden, zowel side-by-side als fullscreen.

Ik heb nu een Samsung Viewfinity S6 S34A650U in gebruik als test, met 1000r, maar dat is nog even wennen voor mijn ogen..

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 22 juli 2024 18:11]

Idd, de kromming van de Dell (1800R) is minimaal wat het erg prettig maakt voor kantoorwerk.

De samsung/alienware hebben hebben een kromming van 3800R zal denk ik een compleet andere ervaring bieden die meer bij gaming past.
3800R is juist minder kromming dan 1800R, de grotere kromming die je bij de huidige (o.a. Samsung) schermen ziet is vaak 1000R.

Het staat voor; straal van de gebruikte cirkel (R) in millimeters (1000/1800/3800/e.d.), hoe groter de straal des te minder kromming dus.

Edit
link naar plaatje ter verduidelijking

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 22 juli 2024 18:11]

Je hebt gelijk, ik heb de waardes omgewisseld in mijn post O-)
Ik ben zelf nog voorzien, maar voor mij is dit wel de sweetspot.
Ik vind de verticale ruimte (1440p) toch wat beperkt, zowel in cm als in px.
Helemaal mee eens. Ik ben van een Alienware 34" ultrawide weer mooi terug gegaan naar een 16:9 4K scherm van 42" (LG C2). Dat is toch veel fijner werken én gamen dan op een ultrawide imo.
Ligt er ook aan wat je speelt en je budget is. 4k gaming vereist een serieus zware gpu.
Eens, een goed 30-32” scherm icm 4K lijkt me ook heel prettig werken.
Ik heb gewacht op een review als deze sinds de vorige. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen. Gelukkig bestaan er nog steeds 24 inch modellen, dat scheelt weer een zwaardere PC kopen.

Een 'motionblurreductionfunctie', daar had ik nog niet van gehoord en ik lees dat het ook bekend staat als 'Motion Clarity' maar misschien zijn er nog wel meer namen voor. Het klinkt mij wel handig. Ik zet de motion-blur altijd uit, maar toch zijn er enkele spellen waar ik misselijk van kan worden door het draaien. Of zou dit ook kunnen komen omdat ik nog op 60Hz zit? Ik zie het overigens niet terug in de kenmerken van beeldschermen.

[Reactie gewijzigd door Lazora op 22 juli 2024 18:11]

De diagonaal van het scherm heeft 0 effect of je een "zwaardere pc" nodig hebt. Enkel de resolutie van het scherm. Daarnaast kan je vrijwel altijd de resolutie gewoon verlagen in een spel mocht het niet soepel genoeg lopen.

Een hogere refresh rate geeft over het algemeen idd een scherper beeld bij beweging. Maar er kunnen ook andere factoren zijn die zorgen voor misselijkheid zoals een lage fps of screen tearing.
Klopt, maar 1080p is het mooist op 24 inch, waar 1440p het mooist is op 27". En dat maakt wel uit.

Schokkende beelden of screen tearing is soms ook wel eens aanwezig bij mijn huidige scherm. Moet mij er nog eens in gaan verdiepen.
De diagonaal van het scherm heeft 0 effect of je een "zwaardere pc" nodig hebt.
Misschien heeft ie zijn monitor op zijn computer staan en is zijn computer niet zwaar genoeg voor een zwaardere monitor. ;)
Native res van je monitor is altijd het mooiste.
Het voelt voor mij weer hetzelfde als 'een kleine telefoon'.
Ik wil graag een kleine telefoon met alle features en moderne SoC, maar ergens is de trend geswitched naar ' 6" is al klein '...

Met schermen voel ik me nu weer hetzelfde. Ik heb een 25" 1440p scherm, en dat is voor mij echt de max. Maar ik vind de 1440p wel fijn met werken, maar ik wil eigenlijk dus ook niet dat het scherm veel kleiner wordt zodat ik weer aan de display-scaling moet om letters fijn te lezen. Dus 23.8" twijfel ik dan al wel een beetje over (terwijl er weinig zit tussen 'bijna 24' en '25' natuurlijk).

Ik game, en speel enthousiast met foto's. Dus hardware kalibratie is overdone en te duur voor mij, heb wel een externe calibratie tool liggen hier. Maar iets wat _goed_ sRGB doet ben ik eigenlijk al wel blij mee. En veel gaming monitoren doen dat tegenwoordig ook goed. Niet alleen gamut coverage, ook average/max delta-E en als het kan zelfs een white-balance die niet te blauw is.

Doe daarbij een iets van 100hz of meer met een vorm van VRR (draai nvidia, dus of het nu werkt via de Vesa standaard of via g-sync... zolang het maar werkt).

Maar alles wat je ziet is 27" of meer. Dat past niet tussen m'n studio-monitors (speakers) in :).
Daarbij vind ik het niet lekker gamen. Een beetje als een bioscoop scherm terwijl je vooraan zit, je mist teveel in de hoeken van je zicht :).

En blijkbaar bestaat het gewoon niet meer wat ik zoek?
Pricewatch laat er maar 5 zien, waarvan eentje een TN paneel van > 700 euro !?!?.
2 volgens-mij-duur-voor-wat-het-is HP schermen van 90hz, een Lenovov an 100hz en een AOP die dan misschien wel leuk is, maar ik weet niet of ie goed is, en dus 23.8" .

Ben een beetje bang dat ik zo voor eeuwig op m'n UltraSharp blijf steken :)
Het is deels inderdaad de markt, en deels gewoon luiheid van marketeers.

Niks makkelijker dan "meer" verkopen. Moet je zien hoeveel je krijgt voor je geld! Groter = meer = beter!

En daarom puilen onze zakken nu uit en is onze halve muur een beeldscherm geworden.
Ik begrijp ook niet dat alles gericht is op steeds grotere schermen. Voor gamen is dat helemaal niet fijn en daarbij wil ik niet zo'n enorm apparaat op m'n bureau.
Nu videokaarten snel genoeg zijn zou ik wel graag eens een hogere resolutie willen gebruiken om te gamen om mooier/scherper beeld te hebben. Bijvoorbeeld 1440p op ongeveer 25 inch, of 4K op 27 inch.
Ik wil dan juist weer niet inboeten op snelheid, dus liefst wel een 240Hz scherm.
Ik snap ook niet waarom ze van budget naar 4K springen.

1440p wordt niet eens meer meegenonen terwijl dat volgens mij nu toch de 'sweet spot' is voor PC gaming, samen met 27".

Daarom zelf dan ook een tijdje terug een Alienware AW2723DF gekocht, 27" - 1440p - 240Hz (280Hz OC) en dik tevreden mee.
Groter formaat past ook niet op mijn bureau en je hebt ook niet gelijk een 4090 nodig voor 60+ fps.

[Reactie gewijzigd door Psychoot op 22 juli 2024 18:11]

@deepvreezo Welke firmware (A04-00) heb je gebruikt bij de Alienware AW3423DWF? Met de laatste firmware is o.a. de helderheid gefixt.
https://www.dell.com/supp...uctcode=aw3423dwf-monitor

Dit is trouwens nog een voordeel van de DWF ten opzichte van de DW: firmware update via usb.
Dat zal nog een oudere firmware zijn geweest, want we hebben hem een paar maanden geleden al getest voor de roundup. Ik ga eens kijken of we hem binnenkort met deze nieuwe firmware kunnen hertesten.
Mis de gigabyte modellen bij de ultrawides. Die word alom zeer gewaardeerd voor hun prijs/prestatie verhouding en hebben IPS schermen.
ik ben aan het twijfelen tussen 2 monitoren
uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart
uitvoering: Gigabyte G34WQC A Zwart

weet eerlijk gezegd niet wat de beste koop is
speel af en toe een game maar heb vaak meerdere vensters open staan

[Reactie gewijzigd door Jee_Pee_1982 op 22 juli 2024 18:11]

Zou eerder een ips model nemen.
Jammer dat er geen monitoren van een maatje groter zijn meegenomen. Ik werk al een tijdje met een LG 43" 4K (mat scherm, geen glanzende TV) als opvolger van een Dell 30" en zou niet meer terug willen. Misschien niet zo geschikt voor spelletjes maar het geeft wel voldoende hoogte en breedte om 6-8 PDF pagina's gelijk in beeld te hebben - of documenten naast elkaar in meerdere windows.

Ja, meerdere monitoren kan ook maar werkt minder lekker. Als je de ruimte en de use-case hebt kan ik een grote(re) monitor aanbevelen.
Wat ervaar je als verschil tussen een 43 "4k scherm en een 30 "4k scherm dan? Resoluties zijn het hetzelfde? Geen schaling meer?
Mijn 30" was een 2560x1600. Maar het grootste verschil is meerdere "full size" - betekenis rekbaar, documenten en/of proggies waar ik mee bezig ben gelijktijdig in beeld. Met daarnaast nog een aantal grafieken. En dat allemaal ook nog gewoon leesbaar zonder dat er schermranden zijn waar je bij meerdere monitoren rekening mee moet houden. Een document over 2 schermen leest een beetje knullig.

Om je een idee te geven: Deze commentaar kolom - alleen het commentaar - is 16cm breed, scaling 100%. Total schermbreedte is 95cm ofwel deze kolom neemt minder dan 20% van de schermbreedte. Overigens, het window is 40% van de schermbreedte omdat er ook sites zijn die "beter" gebruik maken van de beschikbare schermruimte en omdat m'n bookmarks (7cm) ook nog gewoon links in beeld staan.

Het was echt wel even wennen maar dat ging erg snel. Vooral de hoogte/lengte van de documenten of windows spreekt me aan. Dat is het grootste voordeel. Het alternatief is 2 kleinere monitoren in portretstand maar ja, dan heb je er weer 2.... En die hebben vaak net andere kleuren en je hebt weer die schermranden midden in beeld.
Interessant!

Ik ben het helemaal met je eens dat meer schermen niet beter is dan een enkel goed/ruim scherm. Persoonlijk heb ik het liefste een enkel scherm recht voor mij voor alle primaire taken en eventueel een secundair of tertiair scherm voor bijzaken.

Thuis maak ik gebruik van een 30" 4k scherm dat schaling vereist om leesbaar te blijven, vandaar mijn vraag.
De Envia 41,5 inch vond ik zonder schaling al erg klein worden.
Maar ik begrijp dat anderen er geen last van hebben. Dit is subjectieve kost…
Kwestie van hoe dichtbij je bereid bent te gaan zitten?
(en je cursor continu kwijt te raken)
Ik zit ook te kijken naar dat formaat. Ik werk nu op 34 inch 21:9 en 27 inch 16:9 op 1440p en zit te kijken naar een 40 à 43 inch monitor op 2160p. Het meest aantrekkelijke dat ik tot nu toe gevonden heb is de Neo G7 van Samsung (uitvoering: Samsung Odyssey Neo G7 G70NC 43" Wit), maar die is eigenlijk nog relatief duur voor een scherm met zo weinig dimming zones enzo.
Ik heb deze LG 43UN700-B Zwart sinds 2020. Perfect? Vast niet, maar in 2020 wel een betaalbare met een voor mij ruim voldoende kwaliteit ook voor grafische dingen. En een IPS en geen VA paneel net als de oude Dell.
Dat ziet er voor kantoorwerk idd uit als een behoorlijk fijne monitor ;)

Ik zoek echter iets waarop ook HDR content goed gaat én liefst iets met een hogere refreshrate.. Blijft lastig, de perfecte monitor vinden!
Ik ook hoor. Ik heb er 2 (dat was wat teveel van het goede) maar 1 ervan staat nu op kantoor. Bijna iedereen verklaart me voor gek maar ik vind het heerlijk werken. Mag nog wel een derde breder wat mij betreft.
Ik kan deze aanraden: uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart


Mocht je UWHD willen, af en toe een game spelen en niet teveel willen uitgeven bespaar je nog wat centjes tov de ASUS in deze BBG.
deze heb ik inderdaad ook op het oog.
Ik heb de kleine broertje G2470HSU-B1, en Iiyama heeft echt goede schermen voor een lage prijs. Helaas heeft die van mij wel last van coil whine in stand-by maar dat is het enige. Op een één of andere manier is de Iiyama (250cd/m²) ook veel duidelijker & helderder dan mijn MG279Q van Asus (350cd/m²) waardoor ik mij afvraag of de Asus vanaf dag 1 al niet goed was.
Dit is inderdaad een toppertje voor die prijsklasse!
Omdat Tweakers de HP Z27xs G3 niet heeft getest zijn ze uiteraard niet in staat deze aan te raden, maar ik heb deze monitor en biedt in tegenstelling tot Z27k G3 - die wél aangeraden wordt - beduidend meer waar voor hetzelfde bedrag:

- groter kleurbereik met 98% DCI-P3 versus 99% sRGB
- hoger contrast met 1300:1 versus 1000:1
- ondersteunt hardwarematige kalibratie versus geen hardwarematige kalibratie
- DisplayHDR 600 versus geen ondersteuning voor HDR

Zie ook mijn comment over de Z27xs G3 op de review https://tweakers.net/revi...ll-eizo-en-viewsonic.html, hieronder geciteerd:
De HP Z27xs heb ik in bezit en biedt een erg goede kleurweergave. Na hardwarekalibratie door handmatig de witpuntcoördinaten te bepalen behaalde ik een zeer goed resultaat (gemiddeld dE <1) inclusief een hoog contrast voor IPS van 1330:1. Ook is de gemeten DCI-P3-dekking met 97% hoog, maar door zelf handmatig in hardware een kleurprofiel aan te maken kun je een nog groter kleurbereik verkrijgen door deze te baseren op BT.2020. Daarmee worden rood en blauw nog meer verzadigd (groen helaas niet wat wel nodig is om een goede dekking te hebben voor BT.2020).

En wat de Z27xs ook biedt in tegenstelling tot de schermen in deze review is een hoge piekhelderheid in HDR, tot een dikke 900 nits. De local dimming met horizontaal 16 zones voegt in donkere scènes wel iets toe, maar is uiteraard beperkt. Heldere scènes daarentegen zien er voortreffelijk uit in HDR, zelfs in vergelijking met mijn ViewSonic XG321UG die DisplayHDR 1400 gecertificeerd is.

Verder is de HP beduidend goedkoper dan de schermen in de review en heeft deze naast HDMI 2.0 en DisplayPort 1.4 ook een USB-C- aansluiting met Display Alt mode en Power Delivery van 100 Watt. Uniformiteitscompensatie vanuit de fabriek is eveneens aanwezig tot een helderheid van 266 cd/m2. Het paneel bereikt een 10-bits weergave echter door middel van framerate control, waar de schermen in de review true 10-bit zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.