Bloomberg: iPad Pro-oledmodellen krijgen mogelijk M4-soc met focus op AI

Apple voorziet zijn komende iPad Pro's mogelijk van een nieuwe M4-soc. Dat melden ingewijden aan Bloomberg-journalist Mark Gurman. Apple kondigt de nieuwe tablets naar verwachting aan tijdens een evenement op 7 mei.

Er is een 'sterke mogelijkheid' dat Apple de M4-chip debuteert in de komende iPad Pro's, vertellen ingewijden aan Gurman. Deze soc zou als grootste wijziging een verbeterde neural engine met zich meebrengen. De chip moet daarmee de weg vrijmaken voor de nieuwe generatieve-AI-functies die Apple dit jaar zegt aan te kondigen.

Apple zou op deze manier in mei 'zonder afleidingen' zijn AI-chipstrategie kunnen duiden, schrijft de journalist. De techgigant zou zich tijdens de WWDC-ontwikkelaarsbeurs in juni vervolgens richten op de bijbehorende AI-software in onder andere iPadOS 18. Apple houdt volgens Gurman gesprekken met verschillende bedrijven voor het integreren van hun online AI-chatbots, waaronder OpenAI en Google. De techgigant werkt ook aan eigen AI-modellen voor functies die lokaal op het apparaat draaien.

Bloomberg deelde eerder al details over de komst van een M4-chip. Gurman schreef onlangs dat die chip onder meer gebruikt gaat worden in nieuwe MacBook Pro's, iMacs en Mac Minis, waarvan later dit jaar nieuwe versies beschikbaar komen. Het vermeende debuut van de M4 in een iPad Pro zou opvallend zijn. Apple introduceerde zijn nieuwe M-chips voorheen altijd in een Mac-apparaat en bracht die chips later pas naar nieuwe iPads. De huidige M3-chip is ook pas zes maanden oud.

Er gaan al jarenlang geruchten rond over de komst van een nieuwe iPad Pro. Apple zou deze, naast een vermeende M4-soc, ook voor het eerst voorzien van een oledscherm. Gurman noemde de komende tablet eerder 'de grootste iPad Pro-redesign' sinds 2018.

Apple kondigt de nieuwe iPad Pro naar verwachting op 7 mei aan. De fabrikant kondigde onlangs een evenement op die datum aan. In de bijbehorende uitnodiging stond een afbeelding met onder meer een Apple Pencil-stylus, die alleen werkt op Apples iPads. Volgens Gurman krijgt de Apple Pencil volgende maand ook een upgrade, in de vorm van haptische feedback.

iPad Pro
De huidige iPad Pro uit 2022, met een M2-soc en miniledscherm. Bron: Apple

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

29-04-2024 • 07:48

48

Lees meer

Reacties (48)

Sorteer op:

Weergave:

“Apple niet gelukt om m4 in iPad Pro te stoppen” dan straks als kop, na het iPad-event.

Pas als Apple het zelf zegt is het waar, wat mij betreft.

Apple is lekker bezig met Apple Silicon. Ik acht het wel mogelijk, maar niet waarschijnlijk dat de iPad als eerste een m4 zou hebben.

Sowieso denk ik wel dat ze bij Apple nog een beetje moeten nadenken over het uitrollen van de chips. Je hebt nu soms de rare situatie dat de “beste” macs (studio, mac pro) nog geen nieuwe generatie hebben en pas een pro- of ultra lijken te krijgen als de volgende generatie aan de deur klopt.
Een M4 in een iPad (Pro) is echt overkill. Wat ga je er mee doen? Een iPad kan nog geen monitoren aansturen op 16:9 resolutie. Of als een 'mac mini' dienen. Je kan er heel hard ProCreate of Infinity mee draaien maar daar houdt het ook wel mee op.
Het ecosysteem is wel iets groter dan wat je opnoemt hoor.
Ik gebruik veel muziek applicaties, synthesizers en effecten. Dat neemt nogal wat CPU kracht.
Dat zal zeker. Maar loop je nu tegen problemen aan?
Als je grote effect chains opbouwt (reverbs zijn notoire CPU killers): ja.
Er zijn workarounds, maar meer power is altijd welkom.
Ik denk echter dat de limiet redelijk is bereikt wat snelheid betreft in de iPad momenteel. M3 chips worden al echt heet, M4 zullen naar verwachting weer heter worden. Dat komt omdat je, of de transistors kleiner moet maken, de chip groter of het voltage omhoog moet gooien voor meer snelheid. Of een balans in dat allemaal. En natuurlijk is dat simpeler dan de werkelijkheid, er zijn ook andere optimalisaties en dergelijke. Maar ik denk dat het grootste probleem met de iPad gaat zijn dat de chip gaat thermal throttlen, en dat de snelheidswinst marginaal gaat zijn daardoor.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 24 juli 2024 15:32]

Ik heb een 8 jaar oude iPad pro, kan bepaalde apps niet meer draaien omdat het OS niet meer vernieuwd wordt en qua rekenkracht kom ik nu echt te kort.
Sinds er over een nieuwe iPad pro wordt gesproken wacht ik op de release, koop graag de nieuwste om dan ook weer vele jaren mee te kunnen werken.
Dat is natuurlijk een kip/ei probleem. Wie gaat er er nu tijd en geld steken in het ontwikkelen van een app die een iPad met M4 nodig heeft als er nog geen iPad met M4 op de markt is?

Dat is net zoiets als de discussies over snel internet. Waren diensten als Youtube, Netflix, Steam, etc. van de grond gekomen als iedereen was blijven steken bij wat 'snel genoeg' was voor het bestaan van deze diensten?
Dat soort dingen gaan toch geleidelijk? Er is niet ineens een M4. Daarvoor was er een M3. En als iemand een app heeft die de grenzen van de M3 opzoekt, dan is er ruimte voor harder, sneller, beter.

Voor mij, persoonlijk, snap ik een M4 op een desktop waar ik met meerdere 4K streams video bewerkt, maar dat doe ik niet op een iPad. Vandaar dus ook de vraag naar andere use cases waar dat wel het geval is.
Ik gebruik een M2 iPad Pro voor (naast muziek productie) voor Lightroom en Photoshop voor 61 Mbit raw foto’s. Zeker generative AI binnen PhotoShop vergt rekenkracht, en dat kost tijd. Dat mag altijd een stukje sneller, dus een M4 is dan welkom. Maar ook meer geheugenopties zouden welkom zijn, zeker voor het lokaal draaien van LLM’s
Er zullen vast use cases zijn, de iPad Pro is geen stukje speelgoed (en ook niet zo geprijsd)

Voor mijn use cases is een iPad Air of zelfs regulier iPad al meer dan voldoende, maar voor de mensen die het willen, lijkt het me wel fijn.
alleen jammer dat apple de goede schermen combineert met de snelste cpu's waardoor een ipad voor mij en veel anderen altijd niet interressant zal zijn.

ipad en ipad air hebben gewoon slechte schermen voor anno 2024
Inderdaad, ik had graag een air met 12.9" oled scherm... al dat CPU geweld is overkill voor mij.
Een M4 in een iPad (Pro) is echt overkill. Wat ga je er mee doen?
Llama 3 70B lokaal draaien 🥳
Juist! Als Apple inderdaad lokaal Large Language Models wil draaien komen de grenzen van M3 mogelijk veel sneller in zicht dan wat we met de huidige toepassingen bereiken. Apple heeft de afgelopen weken echter wel interessante research laten zien waarbij ze AI mogelijk ook met de huidige chips prima kunnen draaien. Spannende tijden.
Mee eens. Maar wat betreft software onderhoud wel interessant. Ook kan het interessant zijn als je tussen devices apps wil delen waarbij de hardware laag meer hetzelfde is.

Ik denk dat het een volgende stap is waarbij de M-serie breder ingezet gaat worden.

[Reactie gewijzigd door StormRider op 24 juli 2024 15:32]

Ja helemaal mee eens. Ik heb een M1 iPad en een iPad uit 2017.
Die M1 is uiteraard sneller in bepaalde tasks.

Maar het grappige is dat die M1 meer stroom in standby gebruikt. En bij mij ligt de iPad meestal niks te doen in de woonkamer tot iemand er een website mee bezoekt ofzo (want wat moet/kun je er anders mee?)
En die M1 is dan de iPad die het het vaakst laat afweten vanwege een lege batterij :+
Een M4 in een iPad (Pro) is echt overkill. Wat ga je er mee doen?
Het grote verschil met bv. de huidige AMD en Intel chips is dat de Apple chips niet alleen snel zijn, maar ook steeds efficiënter EN wat extreem belangrijk is, nog steeds een lage idle. De meeste mensen zullen nooit constant op de max van de chip zitten, maar alles wat ze doen is sneller klaar, waardoor het in totaal minder strook zou verbruiken en daardoor een langere batterij duur zou hebben. Dat is de situatie bij M1/M2/M3, bij M4 is dat alleen nog de aanname, eerst nog maar eens zien wat de reviews zeggen.

Daarnaast kregen we pas in mei 2021 de eerste iPad Pro met een M1 chip. De kans is groot dat je je 2021 iPad Pro niet gaat vervangen met het 2024 model... Maar als je in 2019 een iPad Pro kocht, zat je nog met het 2018 model, wat nu dan alweer 6 jaar oud is. Afhankelijk van wat je er exact mee doet, is dat mogelijk toe aan vervanging...
Het is niet alleen meer berekeningen per seconde, maar ook per Watt. De iPad is denk ik het device dat dat het meest nodig heeft van allemaal. Laptops hangen heel vaak continu aan de prik, maar vrijwel niemand hangt zijn iPad aan de lader terwijl ze er mee werken.
Een Ipad Pro met M1 of M2 kan wel een externe monitor aansturen op 16:9 / tot 6K resolutie (@60hz). Kan een M3 of M4 dat ook. Aansturen externe monitor is een onderdeel van Stage Manager.
Omdat nu de echte toepassingen van AI ontbreken op de iPad Pro. Niemand weet precies wat de AI strategie van Apple is, maar mogelijk gaat in ieder geval een deel zich on-device afspelen. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen dat de grenzen van de huidige M3 ook snel in zicht komen zodra je lokaal Large Language Models zou draaien.
Een iPad Pro is qua performance gewoon een laptopvervanger, helemaal als je er een toetsenbordsleeve bij koopt. Daar is het ding ook naar geprijsd, overigens. De UI is wel wat onnodig beperkt, maar dat is nu eenmaal hoe Apple hun producten ontwerpt.

Als je de hele dag tekeningen maakt, kun je een computer en een tekentablet kopen of alleen een iPad. Wil je daar wat zwaardere bewerkingen op doen, moet je richting de iPad Pro of een zwaardere computer. Wil je AI-beeldverwerking doen, zit je momenteel vast aan een Macbook of iets met een zware Nvidia-GPU ingebakken.

Voor veel werk zie ik hier wel een toekomst in. Niet voor mijn werk, maar genoeg mensen gebruiken nu al een iPad in plaats van een laptop voor hun werk.
Ik heb hier een iPad Pro M2 die prima een extern scherm kan gebruiken in 16:9 aspect ratio. Dit is wel in de extended display mode (niet mirroring)
Apple heeft volgens mij wel last van de remmende voorsprong. M1 was niets minder dan baanbrekend, maar sindsdien zijn de verbeteringen beperkt. De chips zijn sneller, maar verbruiken ook veel meer en bij de M3 top modellen is zelfs sprake van throttling begreep ik.
Het probleem is eerder dat de nieuwe generaties gewoon zwak zijn qua prestaties. Ja watt/prestaties zijn geweldig maar voor pro gebruikers is dat niet relevant. Apple Silicon is enkel interessant wanneer je hele specifieke software gebruikt die daar baat bij heeft, maar anders zijn er beduidend krachtigere alternatieven. En als de beperkte prestatie verbeteringen een indicatie zijn, beloofd dat weinig voor een M4.
Pro = professional en niet elke professional heeft 100% van de chip constant nodig. Throtheling is trouwens geen issue met de chip, maar met de vormfactor. Dus als je verschillen vormfactors met elkaar gaat vergelijken is dat sowieso niet correct (zoals ik laatst een MacBook pro Max M3 vs Studio Max M2 vergelijking zag).

Efficiëntie is voor iedereen interessant, want we hebben het hier over een tablet, meer efficiëntie is minder opladen. En als je even meer power nodig heb, dan is die er. Het belangrijkste van chips in dergelijke oplossingen is het idle verbruik en daarna de efficiëntie. Constant op 100% draaien is van dergelijke oplossingen echt niet de bedoeling.
Als je in een Pro omgeving briefjes schrijft niet, maar als je met enige regelmaat tegen de limitaties aanloopt van wat een CPU/GPU kan terwijl een alternatief platform dit probleem niet heeft doe je jezelf en je werkgever te kort. Of je nou een ZZPer bent of voor een baas werkt, stil zitten omdat je systeem het niet trekt is gewoon verlies. Stel je rekent 150 euro per uur en per dag zit je een half uur naar je scherm te staren dat is op maand basis 1500 euro verloren. Hence dat je toch wel een hele goede reden moet hebben om met Apple Silicon te werken wilt dat verlies het waard zijn.
... en per dag zit je een half uur naar je scherm te staren...
Het is geen Surface Pro! ;)

Maar ik begrijp wat je bedoeld, echter is dit ook een gevalletje van 'right tool for the job'. Dat gelazer heb je ook met een laptop, zeker tegenwoordig met de energie vretende AMD/Intel chips. Dus dan heb je voor bepaalde zaken een goed gekoelde workstation, maar die kan je weer niet overal mee naartoe slepen en sowieso een hoop energie slurpt en warmte produceert.

ik werk ook voornamelijk achter PCs, grote schermen, etc. Maar ik heb ook een iPad Pro gekocht, juist voor die momenten waarbij ik die PCs niet kan gebruiken. Zoals in de zomer als het te heet wordt in mijn kantoorruimte en ik moet verkassen, dat is hoogstens een aantal dagen per jaar, wat al minder is dan voorheen omdat ik zuiniger PCs/monitoren in gebruik heb genomen (dus minder warmte). Maar toch de investering waard, omdat een paar dagen per jaar, over de afschrijf termijn van 5 jaar meer oplevert dan wat de iPad Pro koste als investering. Daarnaast gebruik ik het voor leeswerk, waarbij het fijn is als je een beeldscherm op ~A4 formaat heb (12,9"), werken met een pen, etc. Of als ik eens een keer buiten de deur moet zijn voor een klant, zonder diens hardware.

Er zijn gewoon geen perfecte oplossingen, je zal altijd ergens op in moeten leveren. Momenteel zijn zaken als stroomverbruik grote issues die AMD/Intel/Nvidia niet kunnen/willen oplossen. De iPad Pro M2 is tot op heden extreem efficiënt geweest en we moeten nog maar eens zien wat een M4 gaat doen.
Allemaal leuk en aardig en zeker niet mee oneens, maar tenzij er concrete gevallen bekend zijn lijkt me dit vooral een gevalletje luchtfietsen en is er helemaal geen probleem.

Mensen/bedrijven waar Apple niet/nooit relevant was hebben sowieso al geen Apple apparaten.
Als je in een Pro omgeving briefjes schrijft niet, maar als je met enige regelmaat tegen de limitaties aanloopt van wat een CPU/GPU kan terwijl een alternatief platform dit probleem niet heeft doe je jezelf en je werkgever te kort.
Dit argument zou 10 jaar geleden toen CPU's 40x langzamer waren misschien iets zijn om over na te denken, maar als je het over de huidige Apple Silicon CPU's hebt is het gewoon prietpraat.

Een M3 met actieve koeling (=geen throttling) is gewoon extreem snel, niet 'snel genoeg voor brieven tikkers' maar extreem snel voor bijna alle taken, inclusief software development, grafische toepassingen, video editing, etc. Extreem snel ook in vergelijking met Intel/AMD concurrentie, als in: tenzij je een 32-core HEDT nodig hebt voor je werk en hem continu full pull gebruikt, ga je echt geen 'verlies lijden' omdat een M3 Pro/Max chip 'te langzaam is'. De huidige Apple Silicon CPUs' doen kwa IPC en kloksnelheid weinig tot niets onder voor high-end AMD of Intel CPU's, hebben sloten met geheugen bandbreedte, en de GPU's zijn alles behalve sloom voor GPGPU taken. Ik denk dat je veilig kunt stellen dat 95% van de professionele toepassingen nog niet eens in de buurt komen van 'gelimiteerd door de CPU', en de overgebleven 5% zijn HEDT achtige taken waar je extreme core counts voor nodig hebt (=vrij zeldzaam).

Ik gebruik zelf een 16-core 5950X, alles behalve sloom voor development, maar mijn M3 MBP loopt er echt rondjes om als het om C++ development gaat bijvoorbeeld. Dat is een laptopje tegen een workstation kast, en de MBP wordt er nog niet eens handwarm van.
Maar dat is toch altijd zo, met vrijwel iedere technologie?0
Eens in de zoveel tijd is er een (kleine) revolutie en daarop volgt weinig meer dan evolutie. Die evolutie voelt meestal als 'meer van hetzelfde plus een beetje of plus een gimmick' (ook al gebeurt er onder water best veel.)

Op een bepaald moment is een product uitontwikkeld en komen er kleine verbeteringen, maar niets baanbrekends. Totdat er wel iets baanbrekends is natuurlijk, maar dat is maar eens in de zoveel generaties van het bepaalde product.

Kijk naar de hardware van mobiele telefoons:

De processors zijn snel, de camera's zijn goed, het geluid is goed genoeg, de schermen zijn goed, enz. Mobiele telefoons in hun huidige vorm zijn uitontwikkeld qua hardware. Uiteraard worden de processoren sneller (zodat de software meer gaat kunnen doen), er zullen vast 'nog betere' camera's in komen. Geluid is veelal een ondergeschoven kindje, maar dat is overal, de schermen worden ook nog wel iets beter, maar dat is lang niet voor iedereen even relevant. (4k120p met een kleurdiepte van 24 bit op een telefoon heeft zeker een bepaald gebruik, maar niet als dat gebruik niet verder komt dan Facebook, WhatsApp, DigiD en Candy Crush :) )

Qua software lijkt er nog wel 'wat' ontwikkeling te zijn, maar dat lijkt voornamelijk gebaseerd op features toevoegen waar je al dan niet op zit te wachten.

Het buzzword AI is nu natuurlijk momenteel heel hip. Het is even afwachten of dit echt iets baanbrekends gaat zijn voor telefoons of dat het niet verder komt dan een soort OpenAI-portaal, maar dan zonder een app te hoeven openen. (Niks mis met die functie op zich natuurlijk, maar je kunt je dan afvragen waarom je die direct in het besturingssysteem zou willen stoppen.) Maar mogelijk dat er daadwerkelijk zinvolle dan wel leuke dingen mee gedaan gaan worden. Daar is denk ik weinig over te zeggen op het moment.
Ook een beetje de verwachtingen. De M1 kwam uit eind 2020, het is nog geen 4 jaar later en we zijn 2 iteraties verder.

Had je elk jaar een verdubbeling van prestaties verwacht?

Met telefoons zie je al een lange tijd dat normale mensen niet ieder jaar het nieuwste model kopen en met laptops en tablets is dat al veel langer zo.

Elke iteratie is maar ietsjes beter dan de vorige, maar als je in 2025/2026 een vervanger gaat kopen voor je M1 Air uit 2020 maak je *wel* een grote sprong.

Apple is gewoon lekker bezig.
Ipad Pro is zo ongelofelijk duur. Wanneer zou dat punt bereikt worden dat niemand het meer koopt?
Topmodellen blijven altijd verkopen, zij het voor een kleinere groep die het kunnen/willen betalen. Sowieso is iPad de benchmark en er zijn gewoon mensen die het beste willen, zoals ik.

Weet alleen niet of ik dit jaar upgrade, want heb nu 2021 model 12,9 en die is echt al zo super goed met het Magic keyboard. Alleen het blijft altijd kriebelen om het nieuwste en beste te hebben.
Still rocking de 12.9 inch 2018 iPad Pro hier: batterij is wat minder maar voor de rest kan ik hier (hopelijk) nog jaren mee vooruit.
Zeker, ik had hiervoor de 2018 Pro 11”. Die gebruikt de kleine man hier nu voor school ed en die is nog steeds retesnel.

Ik wilde alleen een 12,9” toen en ook de verbeterde camera was belangrijk. Ik doe er veel offertes en opnamen mee.
Denk in de richting van verslaving en tabaksaccijnzen en je weet dat het nog wel even door kan gaan...
Maar even serieus: Niemand heeft een Ferrari, een Louis Vouton-tas of een Leica nodig en toch gaat het prima met die merken.
Als ik om mij heen kijk is dat punt nog heel erg ver weg.

En het zijn ook geen eenvoudige tablets meer, je steekt dat ding thuis in een houder als je wilt en je hebt gewoon een volwaardige PC staan.
Ik zit juist heel erg op deze nieuwe Pro te wachten. Niet omdat ik deze wil kopen, maar omdat er dan veel tweedehands kansjes zijn. Ik zie wel hoe de Pro mijn workflow kan verbeteren, maar ook ik vind de huidige prijs te duur. Maar als ik een mooie tweede hands Pro kan scoren, die nog meer dan capabel is, ben ik blij hoor.
In mijn beleving is de extra horse power hartstikke leuk, maar zolang iPadOS zo ontzettend beperkt blijft ten opzichte van macOS kan je er niet veel mee.

De consument zou blijer worden als ze de niet pro iPad modellen eindelijk eens zouden voorzien van een modern scherm (lees hogere refresh rate), maar dat gaat voorlopig natuurlijk niet gebeuren. (Een 120 hz paneeltje is anno 2024 natuurlijk nog een pro feature die je absoluut niet vind in goedkoper geprijsde alternatieven.)

Ik ken maar weinig mensen die daadwerkelijk productief zijn op een iPad (mezelf meegerekend) waarbij het toch vooral een apparaat is om media mee te consumeren.

[Reactie gewijzigd door AerodynamiX op 24 juli 2024 15:32]

Vergeet de boomers niet die 'm als grote iPhone / camera gebruiken ;)
Schermen zijn al jaren prima, ik ben geen gamer, een beetje extra Hertzen zijn zinloos voor mij. Ik moet zeggen, op zich zijn de iPads van nu prima, enige vervelende is de bizarre prijs van storage - je koopt een 4 TB SSD voor circa 150 euro, maar een 1000 euro iPad Pro krijg nog steeds maar 128 GB, dat is een chipje van hooguit vijf dollar tegenwoordig - dat is wel heel karig en doet afbreuk aan het hele premium idee.

iPadOS is op zich wel bruikbaar voor zakelijk gebruik (buiten dev werk), al is het idd wel geklooi om dingen van de ene app naar de andere te kopieren/switchen.
Media consumeren die niet op 120 fps draait. Daar heb je je antwoord;)
Is hier dat GoFetch-verhaal nog relevant eigenlijk? Hoor je niks meer over :) Maar ik zou toch verwachten/hopen dat daar iets mee gedaan wordt in een nieuwe chip.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 24 juli 2024 15:32]

Een m4 mac mini zou voor mij de komende 5 jaren meer dan prima zijn. Mijn Ipad uit 2017 is nog vlot zat.
Tsja ik ben de markt voor een nieuwe ipad omdat de vorige geen updates meer krijgt (2017 of 2018 model). Maar ik ben een beetje aan het wachten op de aankondiging, zowieso koop ik de laatste nieuwe, om dan weer een paar jaar mee te kunnen. Ik zie zeker zo een m4 chip wel zitten, maar denk toch eerder dat ik voor de gewone ga ipv een pro. Maar het zal toch wachten worden tot de aankondiging. Maar lijkt me bizar dat ze een m4 in de nieuwe pro zouden steken en niet eerst in laptops/macs

Aan mijn ipad is niks aan, zelfs batterij is meer dan ok.
Totale onzin. De M4 komt pas in het najaar. Deze zelfde iPads zijn de modellen die oorspronkelijk voor maart op de agenda stonden, met een M3.
Kllnkt juist wel logisch, M4 is op N3E wat een stuk goedkoper en dat is al een tijdje beschikbaar, de M4 zou dus goedkoper zijn om te produceren dan de "oude" M3 reeks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.