9to5Mac toont uitgelekte renders van iPhone 15 Pro met USB-C

Renders van de iPhone 15 Pro zijn online verschenen. Ze zouden gebaseerd zijn op CAD-bestanden afkomstig van een maker van telefoonhoesjes en ze worden gepubliceerd door 9to5Mac. Het toestel heeft rondere hoeken, camera's die meer uitsteken en een USB-C-poort.

De accessoirefabriek uit China heeft de CAD-bestanden volgens 9to5Mac ontvangen van Apple. De fabrieken moeten de bestanden op tijd krijgen, zodat ze tijdig hun waren voor de nieuwe telefoons klaar hebben. Daarnaast is het belangrijk dat de vorm van het apparaat op de bestanden klopt, om goed passende accessoires te kunnen maken.

Als het toestel inderdaad een USB-C-poort heeft in plaats van Lightning, dan zou dat een grote verandering zijn. Apple gebruikt de Lightning-connector sinds 2012, toen het zijn intrede deed bij de iPhone 5. USB-C zit nu al in bijvoorbeeld iPads, MacBooks en de Apple TV. Inverse publiceerde in november een overzicht van Apple-producten die nog niet over zijn naar USB-C. Het Europees Parlement verplicht het gebruik van USB-C bij kleine elektronica vanaf eind 2024.

Los van de poort zijn de hoeken van het toestel veel ronder en de bezels dunner. Het glas aan de voorkant zou zelfs iets meegaan in de 'bocht' de hoek om, maar dat is moeilijk te zien op de renders. Het Dynamic Island lijkt even groot als bij zijn voorganger.

Op de eerste foto ligt de render naast een echte iPhone 14 Pro. Bron: 9to5Mac

Door Mark Hendrikman

Redacteur

17-02-2023 • 16:52

137 Linkedin

Reacties (137)

137
134
60
4
0
61
Wijzig sortering
Jammer dat ze geen iPhone serie ontwikkelen waarbij je als gebruiker kunt kiezen voor een 'pro' camera module of een iets minder goede camera die niet uit de behuizing steekt. Ik maak amper foto's met mijn telefoon en de uitpuilende camera's die je tegenwoordig overal ziet gaan echt nergens meer over imo.
Dan zullen ze de telefoon dikker moeten maken.
Het camera eiland dat zal blijven bestaan, of er nou een camera of 9 in zitten.
De modules kunnen momenteel niet dunner.
Ja maar dikker kan je beter vast houden en heeft een langere accuduur, dat kunnen we niet hebben!
Design en laag gewicht is het allerbelangrijkste!
Ik vind de iPhone Pro (niet-Max) al erg zwaar, en de batterij is ruim voldoende voor mij (ik kan me niet herinneren wanneer-ie leeg was voor me).

Dikkere met grotere accu zou ik niet kopen
Klopt, Iphones zijn vrij zwaar. Elke keer ik Galaxy S22 of een pixel vastneem valt het me op dat die veel lichter zijn. Voelt ook iets meer speelgoed aan dan de Iphone. De Pro heeft dan nog een stalen behuizing en een glazen achterkant. Dat weegt allemaal meer dan een behuizing van kunststof of composiet.

- iPhone 14 Pro = 206 g
- Galaxy S22 = 167 g

- Galaxy s22 ultra = 240 g
-Iphone 14 = 172g = 240 g
- Google pixel 7 pro = 212 g

Het was ooit anders maar nu gaan Iphones erg lang mee. Toch blijven er mensen klagen dat ze dikker, zwaarder en groter moeten worden maar ik sta daar helemaal niet op te wachten. Langere accuduur mag zeker maar ik heb echt geen nood aan een baksteen in mijn broekzak.

Batterijen zijn relatief licht dus als je meer batterij wil moet je vooral groeien in formaat.
USB-C gaat een hele verademing zijn. Ook was Lightning een verademing, die connector was veel beter dan micro USB maar sinds de komst van USB-C is er totaal geen meerwaarde aan.
Dat usb-c een goede concurrent is van Lightning ben ik met je eens. Maar graag had ik gezien dat Lightning de standaard was geworden (los vab de technische voordelen van usb-c zoals Thunderbolt)

Lightning vind ik de betere aansluiting omdat de kabel zelf kwetsbaarder is dan de aansluiting.
Wat met usb-c weer omgekeerd is. Nu wil ik geen discussie starten over dat je best lomp moet zijn om een usb-c Connector op je telefoon te slopen, want daar ben ik het mee eens.
Maar het feit blijft toch dat ik zie dat op de RMA afdeling van een van mijn klanten veel telefoons terug komen die een kapotte usb-c poort gebben, wat bij iPhones aanzienlijk minder is. (Rato 16:1)

Een nieuwe kabel kopen is natuurlijk stukker voordeliger dan een aansluiting laten repareren.

Ps ik ben er van op de hoogte dat deze opmerking vaak lange discussies veroorzaakt. Ik ventileer mijn persoonlijke mening en probeer zeker niet usb-c in een slecht daglicht te zetten.
Ik juich de standaardisatie van een kabel voor alles juist toe, zelfs als de kabel/aansluiting op sommige punten misschien anders zou kunnen.
Daar had Apple best voor kunnen zorgen door er een mooie open standaard van te maken en te blijven innoveren.

Maar die knijpen liever mensen uit voor een nieuwe kabel van 50 euro omdat zij de 'rechten' daarop hebben.
Dat is het idee van een verdienmodel. Je houdt er zelf controle over totdat een dappere concurrent ervoor kiest om zijn uitvinding openbaar te maken.

Nu heb ik weer gelezen dat ze MFI willen implementeren, dus dat elke normale type C kabel niet gaat werken met de iphone, waardoor je alsnog aan apple spul zit. Uiteraard geen hard bewijs dat het zo is.
Als ze dit alleen voor super snel laden doen, heb ik er geen probleem mee. Xiaomi heeft het ook met hun PPS charging voor 120W snelladen, of je zit aan PD/QC4.0 met ~65W snel laden (wat overigens al meer dan genoeg is voor een telefoon!)
Zelfs al zouden ze MFI implementeren, de verkoop zal volgens mij niet dalen (juist zoals met de stijgende prijzen dus).
Hopen dat de EU of etc... Apple daarvoor gaat straffen denk ik dan (niet dat boetes helpen).
je hebt helemaal gelijk.
Echter, waar mensen het vandaan halen dat de kabels dit soort absurde bedragen zouden kosten is beyond me.
Dat is volgens mee niet waar. Ook by type-c was er een hele hype rond sterkte van poort vs sterkte van kabel. En dat de kabel zijn aansluiting zwakker gemaakt wordt om zo de aansluiting in het toestel te beschermen.

Na even zoeken vind ik hier niets meer van terug. So I could be wrong.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 18 februari 2023 10:15]

Dat ging denk ik meer op over de vergelijking met Micro USB, die was gewoon ruk
Tsja ik heb nog een nokia 3210 gehad en vele andere gsms, het mag gerust dikker, als de batterij maar groter is. Ieder zijn eigen ding zeker ?
Waarschijnlijk bedoel je metaal in plaats van staal?
De behuizing is van aluminium, niet van staal.
Met staal zou de iPhone nog zwaarder zijn.
De Pro modellen hebben een roestvrijstalen behuizing.
Mwah, ik probeer meestal wat langer met m’n telefoon te doen maar na verloop van tijd wordt de accu wel duidelijk minder en officiële vervanging kost €160. Een grotere accu zou niet vervelend zijn.
€ 160? Een originele accuvervanging bij Apple kost € 75 voor de laatste modellen.
Ja nog 2 weken, daarna gaan we naar 99 euro. Op zich nog geen gekke prijs overigens, zeker niet gezien wat voor toeren je moet uithalen tegenwoordig om het kreng open te krijgen.
Klopt, €99 is voor zakelijke dienstverlening niks.
Ik denk dat hier al snel minimaal 30 minuten werk in zit, daar komt dan nog een accu bij, en er zit vervolgens ook weer garantie op de batterij.
Waarbij het toestel ook weer een behandeling krijgt om waterdicht te blijven.

Voor mijn werk als IT’er wordt er ook €99 per uur aan de klanten gevraagd. (Door mijn werkgever uiteraard)
Dus ondanks dat €99 voor consumenten best een klap geld is, zie ik €99 nog wel als een coulant bedrag voor de dienst die je krijgt.
Met de huidige kostprijzen, zal het zeker in Apple termen nauwelijks winst opleveren.
Jeetje. Vorige keer dat de prijzen omhoog gingen had ik mijn iPhone 8 net een jaartje. En nu heb ik mijn 13 mini bijna anderhalf jaar. Zou graag de batterij willen upgraden in de toekomst maar vind het wel weer spijtig dat dat nu €100 bij Apple kost.
Maar we kunnen ons ook afvragen waarom het zoveel/tijd moeite moet kosten om een accu te vervangen.
Ja weer terug naar vroeger, waar je het doosje opent en de accus eruit en nieuwe erin. :-)
Zo dik maken als de Iphone 14 bijvoorbeeld om met de camera gelijk te trekken en dan dus alles opvullen met accu, zou de accu iets van 20.000mAh maken, dus helemaal opvullen met accu zou ook helemaal niet hoeven.

Wat ik dan niet snap is dat men het al een tijdje heeft over periscope camera's die de dikkere telefoon behuizing net meer noodzamelijk maakt, maar daar hoor je dan neit veel meer van en zo te zien aan het beoogde render de iPhone 15 ziet het er niet uit dat ze die techniek toe gaan passen.

Maar als je dan weer een grotere beeldsensor maakt, heb je weer wel een dikkere behuizing nodig als ik het goed kan inschatten.

[Reactie gewijzigd door antonyv op 20 februari 2023 16:05]

Jij doet net alsof het dikker maken geen nadelen heeft. De pro iPhones zijn al zwaar genoeg en Apple weet dat ook. Het zou oerdom zijn om ze dikker te maken. Btw de accuduur op de beste modellen (13 en 14 serie) is geweldig.

Je vergeet duidelijk dat het bruikbaar moet blijven. Een oud collega van me werkt in de Apple Store in Brussel en ziet meer en meer mensen opteren voor een 13/14 omdat ze de Pro modellen te zwaar vinden.
Inderdaad zeker als je sport met je telefoon is gewicht belangrijk. Zo'n baksteen in je broekzak is ook oncomfortabel. Om die reden heb ik ook liever kunststof dan glas.
Niet alleen tijdens het sporten. In ALLE gevallen zijn die zware grote toestellen in je broekzak een probleem. Vrouwen hebben er minder last van in hun tas.
Langere accuduur…
Ik heb een iPhone 11 pro max met dagelijks 10 uur aan screen on time en die begint na 3,5 jaar een keer kuren te vertonen met de accu.

Het zou fijn zijn, maar is niet echt nodig nodig.

Edit: oh wauw. Was obviously een typo maar goed.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 18 februari 2023 13:26]

100 uur is wel wat veel he...
Maat. Ik zag al aan de flügels rond die tijd.
Ik bedoelde tien uur ;).
Jij moet me dan toch eens de truc uitleggen om 100 uur in 1 dag te stoppen 8)7
Zou er in een dikkere telefoon ook geen veel grotere batterij in kunnen met langere levensduur tussen laadbeurten?
Dit roep ik idd ook al jaren! Zou zo graag willen dat ze dat doen. Ik snap dat "zo dun mogelijk maken" helemaal niet |:(
Precies dat, gebruik het extra oppervlak voor batterij.
Maakt het ook wel flink zwaarder met zoveel meer dikte, en die iphone pro modellen zijn echt al loeizwaar, dus weet niet of dat hele camera eiland invullen met batterij perce een pre zou zijn in dit geval.
die iphone pro modellen zijn echt al loeizwaar
De eerste iPhone deed 135 gram, de iPhone 14 Pro tikt 206 gram aan. Da's een verschil van 71 gram, omgerekend 17.75 suikerklontjes.

Overdrijf je nu niet een beetje? :)
Ik heb een 13 pro en ik had hier in het begin toch wel moeite mee. Ben blij dat ik geen max heb genomen, die is nog zwaarder. Het is toch flink wat gewicht om in je hand te houden
Ja vind ik ook. Sterker nog: stel dat een iPhone 75g zou wegen dan zou ik denk ik 't gevoel hebben van wat heb ik nu weer voor Chinese/goedkope rommel in m'n hand. ;)
I know: iPhone wordt al in China gemaakt maar jullie begrijpen wat ik bedoel...
De modules zouden wel dunner kunnen, als ik kijk naar het gedrag van mijn vrouw met de iPhone dan heeft die baat bij een goede lens, ik zelf gebruik de camera vooral voor "hier een foto van de keuzes qua jam, welke wil je?" in de supermarkt. Of een foto van het parkeervan in de parkeergarage van waar de auto staat. Ik zou dus ook tevreden zijn met een simpele zeer platte lens en minder pixels, en dat kan prima met een veel dunnere module. (sterker nog de hele camera mag er wel uit want de portrait camera aan de scherm kant is mij goed genoeg)

Maar goed, ik snap van apple wel waarom men niet die keuzes gaat bieden. Omslachtige rompslomp welke de winst niet verhoogd.
Juist die camera module maakt een iPhone veel waard. Sinds de XR lijken de voorkanten allemaal op elkaar en daardoor lastig te onderscheiden.

Nu kun je zien aan de achterzijde van de iPhone welke het is en hoe hip iemand is.
In het verleden ging het ook prima.
Er zijn al genoeg niches waar neit aan voldaan wordt. Apple is niet het merk dat aan iedereens specifieke voorkeur wil voldoen, dat doet de rest al. Apple maakt iets, en je koopt het wel.
Mjah maar hoe die camera uitsteekt is toch wel serieus overdreven. Dat kan voor veel toch een showstopper worden. Die dingen wegen al niet weinig. Persoonlijk vind ik ze al veel te zwaar en te lomp.
Waarom is het overdreven?

Volgens mij is het een noodzaak omdat camera's de onderscheidende feature zijn, met name voor de pro toestellen, en meer ruimte nu eenmaal zorgt voor betere beeldkwaliteit. Het is niet voor niets dat sensor formaat de afgelopen jaren flink is toegenomen.
Aan de andere kant doen andere merken het niet slechter en hebben een kleinere bump.

Ik heb een 13 Pro en een S22 Ultra, beide schieten prachtige plaatjes voor een smartphone alleen waar mijn main iPhone een forse bump heeft, is dat vele malen minder op de Samsung.

Misschien omdat de Samsung iets dikker is? Van mijn part mag de iPhone dan ook iets dikker als die bump kleiner kan, hebben wij ook meteen meer ruimte voor de accu (en een dikker toestel zie ik minder als een issue, dan een breed toestel zoals de S22 Ultra)

Overigens betere beeldkwaliteit is niet alles als de software het niet altijd even goed aanpakt, ik moest een 3rd party app installeren op mijn iPhone omdat iOS maar lekker zelf bepaald of je 3x zoom werkelijk met de telephoto gemaakt wordt, of dat het gewoon een 3x zoom van de main camera is

Eventueel pas de eiland design aan, als Apple die bump nog groter wil maken.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 17 februari 2023 17:28]

Tja, zelfs als Android gebruiker: iPhone is en blijft koning van filmen. Ik verwacht dat beeld stabilisatie ook een grote reden is voor de grotere bump. De S23 ultra is in ieder geval 1mm dikker dan de iPhone 14 Pro Max, maar de bump van de iPhone is wel meer dan een paar milimeter groter. De S23 ultra is slechts 0.5 mm breder dan de iPhone 14 Pro Max, ik vermoed dat jij met de iPhone 13 Pro (non-max) vergelijkt?

Verder is en blijft software het aller belangrijkste aspect aangezien je qua hardware maar zoveel in een camera kan stoppen (zie ook wel de Pixels).

Zelf ben ik nooit fan geweest van een asymmetrisch eiland, maar denk dat hier de herkenbaarheid van Apple's brand boven pragmatische redenen.
De bump steekt bijna 60% uit tov van de rest van de telefoon (ik heb even pixels lopen tellen bij de laatste foto). Dat vind ik toch wel behoorlijk veel.
Als ik mijn iPhone 11 Pro naast het plaatje hou dan zie je pas hoe absurd het is. Toen ik die kocht vond ik het al niks dat het camera eiland maar liefst 1.5 mm uitstak, maar op deze renders lijkt voor de iPhone 15 al bijna een hele cm 8)7

Blijkbaar vinden andere mensen de kwaliteit van de camera zo belangrijk dat ze dit een prima tradeoff vinden, ik vind het persoonlijk best wel absurd want mijn iPhone 11 maakt ook al heel erg prima foto’s dus tja. Dit soort design keuzes + de bedragen die je tegenwoordig moet neertellen maakt het mij alleen maar makkelijker om me in te houden om naar een ander Pro model te upgraden, ik koop over een jaar of wat wel een 17S :Y)
Ik vind het een prima trade off inderdaad. Ik doe er een hoesje om en dan heb ik veel minder last van dat camera eiland. Maar ja, misschien zijn er mensen die een iPhone pro van 1300 euro zonder hoesje gebruiken. Ik in ieder geval niet.
Maar ja, misschien zijn er mensen die een iPhone pro van 1300 euro zonder hoesje gebruiken. Ik in ieder geval niet
Inderdaad nog nooit hoesjes gebruikt voor geen enkele telefoon, tot op de dag van vandaag zie ik er het nut niet van in. Wel screen protectors overigens. Hoe dan ook, als de camera bijna 1cm uitsteekt zonder hoesje, dan nog op zijn minst 0.5 cm mét ;-)
Bij de iPhone 14 pro steekt de camera 4,17mm uit, dus 1 cm is behoorlijk overdreven. Meer dan het dubbele .
ik vermoed dat jij met de iPhone 13 Pro (non-max) vergelijkt
Yup, aangezien de Max modellen voor mij te groot zijn als een main (en het hoekige ontwerp maakt dit nog erger)

Vandaar dat 13 Pro mijn main telefoon is, de bump valt daarop maar vooral op de 14 Pro dus meer op dan op de Max modellen, alleen ik zie zo'n groot toestel niet als een optie, tenzij niet main.
maar denk dat hier de herkenbaarheid van Apple's brand boven pragmatische redenen.
Dat is mogelijk, een iPhone herken je vrij makkelijk vooral door de design van de camera's.

Maar ik hoop wel dat Apple inziet dat je niet eeuwig hetzelfde design kan blijven gebruiken, de enige reden dat dit voor Samsung werkt is omdat de bump zoveel kleiner is, maar was deze groter dan hadden die telefoons exact hetzelfde issue dan.
Omdat hij zo ver uitsteekt, dat geeft hij toch aan? Vind het ook verreweg het grootste minpunt van m’n iPhone14.
ja het steekt echt te ver uit inmiddels. Mijn 14Pro kon niet normaal op een tafel liggen. Daarbij vind ik het hele eiland esthetisch een gedrocht. Zoals Samsung het oplost of de Pixels vind ik dan wel weer mooi gedaan.

Zo zat ik laatst met iemand te filosoferen hoe mooi het zou zijn om dit modulair te kunnen bestellen. In mijn geval dan geen simtray (dan over op E-sim), überhaupt geen poort onderop dus geheel portless; laden met Qi/magsafe. Frontcam mag ook wel weg voor mij, en achterop 1 camera die redelijk is in alles. En dan op die manier ook wat gewicht besparen, want wat zijn telefoons zwaar geworden

Ja ik ken Fairphone, leuk concept maar dat is het nog net niet.

[Reactie gewijzigd door EsEsDee op 17 februari 2023 18:10]

Als je een hoesje gebruikt vindt ik het meevallen. Ik maak juist super veel foto's met mijn telefoon. Ik denk dat de meerderheid ook geen los foto toestel meer mee draagt. Afgelopen vakantie had ik zowel mijn systeem camera (Sony a6300) mee als mijn iPhone. Alle vakanties foto's met de iPhone gedaan en voor deze vakantie meer dan genoeg geweest (:
Van die uitpuilende cameras heb je in de praktijk toch geen last?

Ik ken niemand, maar echt niemand die zijn 1000 euro kostende telefoon die vooraan en achteraan compleet uit glas bestaat gebruikt zonder hoes. En door de dikte van die hoes merk je toch amper iets van die uitpuilende lenzen?
Van die uitpuilende cameras heb je in de praktijk toch geen last?
Ik heb mijn telefoon vaak op een tafel liggen als ik heb gebruik, ik heb hem niet altijd in m'n handen. Vaak genoeg wiebelt hij dan behoorlijk door de camera bump.
Ik gebruik de telefoon wel zonder hoesje. Waarom een dure telefoon verstoppen in een lelijk hoesje..
Antwoord staat in het bericht waarop je gereplied hebt?
Jammer dat ze geen iPhone serie ontwikkelen waarbij je als gebruiker kunt kiezen
Apple kennende is dat het laatste dat ze zullen doen. Totaal niet hun stijl. Dat er tegenwoordig 4 modellen zijn lijkt al veel.
… en de niet-pro heeft toch ook een kleinere bump? Er zijn ook de SE en oudere modellen zonder/met minder bump. Het kan ;-)
Heet zou me niks verbazeen wanneer de USB C een extra boost geeft aan de verkoop. Immers wanneer je al de nieuwste Apple machines met USB C hebt dan wil je als apple fanaat alles wel passend hebben en dan ga je toch overstag voor de nieuwe iPhone, puur omdat USB C dan je collectie weer uniform maakt.
Of je koopt een verloopje, dat scheelt je 1450 euro of meer tegen die tijd. Plus er zijn een hoop die USB-C juist niet zien zitten.

Ik heb geen iPhone maar ik ben niet zo'n fan. Er gaat altijd rommel in de laadpoort zitten na verloop van tijd en hij stopt met laden als je de kabel even aantikt.
Dat van rommel in de laadpoort gebeurd net zo goed met lightning, even met een naald eruit peuteren en klaar.
Ik raad je een houten tandenstoker aan. Een naald kan kortsluiting maken, hout niet ;)
Ja maar bij een Lightning poort is weinig te slopen en kan je er goed bij. Een usb-c poort heeft een palletje in het midden waardoor je niet zo lekker in de poort kan peuren èn het risico loopt om het palletje af te breken…

Verder ben ik helemaal voor usb c trouwens. Ik ben wel een beetje klaar met steeds andere kabels zoeken.
Draadloos laden is een mooie oplossing. Nadat mijn vorige Samsung een kapotte usb c poort had heb ik hem als of 2 jaar kunnen gebruiken dankzij draadloos laden -sindsdien heb ik in het hele huis draadloze laders :-)
Ik had er één naast m’n bed maar in het donker lag de telefoon regelmatig een centimeter naast het midden. Dan word je wakker met een lege telefoon… uiteindelijk was ik langer aan het klooien met het goed leggen van mijn telefoon dan het inpluggen van een kabel, dus heb sinds kort weer een kabel liggen.

Mocht ik ooit mijn huidige iPhone X upgraden dan lijkt me MagSafe icm standaard ideaal. Maar met de huidige prijzen probeer ik dat zo lang mogelijk uit te stellen.
Ja, ik ken het probleem - sinds ik een iPhone heb, opgelost. MagSafe is inderdaad top, ik hoop dat het een algemene standaard wordt voor al het draadloze laden. Of iets vergelijkbaars natuurlijk... Die magneten waren echt een top idee.
Dat is mijn ervaring dus ook met USB C, even afgezien dat hij ook nog kwetsbaarder is.

Ik heb beide smaken en vind de lightning eigenlijk zo slecht nog niet. En als vervent Apple hater, zegt het wel wat als ik dat zeg.
Lightning poorten en kabels gaan ook wel eens stuk.

Ik vind Lightning vooral ruk omdat m’n MacBook usb-c heeft.
Ja de combi is zeker niet ideaal.
Zo ben ik ook geen fan van stopcontacten, usb A B etc, micro usb, mini usb, firewire, hell zelfs mijn navel is dan misschien wel eens een uitdaging.

En dat als je er tegen aantikt dat hij stopt met laden is dan eerder een gevolg dan een op zich zelf staand dingetje.
Je hebt ook gewoon USB-C naar Lightning.
Ik denk dat @MotorLum het heeft over dat je met één kabel al je apparaten kan opladen. Je laptop, tablet, powerbank, koptelefoon en telefoon allemaal met een USB-C. Nu moet je inderdaad altijd een verloopstuk of aparte kabel moet meenemen.

Ook al heb ik geen iPhone, ik heb uiteindelijk een lightning kabel gekocht voor vrienden die over de vloer komen en hun oplader waren vergeten.
Dit dus. Voor mijn werk gebruik ik een hp laptop, Android gsm (privé toestel) , Sony bleutooth oordjes en gebruik ik voor dit alles alleen 1 65W Usb-c lader. Helaas heb ik ook een iPhone xr waardoor ik een trage lader van Apple mee moet nemen.
Je hebt toch alleen een kabeltje nodig, geen hele lader? En je kunt sowieso draadloos laden - ik doe dat sowieso dus geen lightning kabel bij me, alleen een draadloze lader en een MagSafe batterij blokje.
Ik heb inderdaad enkel het kabeltje mee, maar ten opzichte van de snellaadfunctie van mijn andere telefoon (met de 65W lader laadt deze op 35W) gaat de XR echt heel traag. Ik heb geen zin om een draadloze lader extra mee te nemen voor de XR of een specifiek ander Apple product, ik wil juist minder meenemen. Vandaar dat ik blij ben dat ze naar de USB-C standaard moeten.
Nou ik ben het helemaal eens met dat laatste hoor, daar niet van ;-)
Alsnog een extra (in principe) onnodige kabel die je moet hebben/meenemen.

[Reactie gewijzigd door Raphire op 17 februari 2023 17:52]

Sterker nog, die wordt meegeleverd tegenwoordig bij de iphone.
Maar het is idd lastig om de kabel van de lader los te halen om weer een usb-c naar usb-c kabel op je lader te zetten als je een MacBook of een iPad Pro moet opladen.
Verloopstukjes zijn irritant. Heb zelf een aantal micro b naar C adapters gehad, aangezien ik een aantal kwalitatief goede micro b kabels had, maar het ligt niet lekker in de hand als je je telefoon laad en gebruikt.
Nóg verder uitstekende camera's? Dat ding wordt steeds meer een parodie van zichzelf...
Ik hoop dat ze met de niet pro niet ook die kant op blijven bewegen want het was de reden dat ik geen 14 pro max wou maar bij de 14 plus steekt de camera ook al verder uit dan ik zou willen. Niet iedere iPhone gebruiker is ook amateur fotograaf.
Een parodie van zichzelf, zoals de laatste generatie BMW's met hun grille? :+
En zo zijn wel meer voorbeelden...
Die nieuwere BMW's zijn echt geen gezicht.
Echt zo lelijk. Het lijkt wel op niet willen toegeven, net als het opladen van de muis aan de onderkant......
Echt een non-discussie voornamelijk gevoerd door mensen die geen Magic Mouse gebruiken. Ik laad mijn Magic Mouse 1x in de 2/3 maanden op via de onderkant. Ik heb daar geen enkele moeite mee. esthetisch gezien vind ik dit echt top.
Het blijft een vorm over functie ding, al kan je hem in 5 min weer opladen voor een paar uur gebruik. Datzelfde geldt voor de erg on-ergonomische vorm, al vinden sommige mensen (veelal die gewend zijn aan touch pads) dat wel fijn.
Als je hem 1 x per week moet opladen heb je een valide punt maar bij 4 x per jaar niet
Mijn inziens blijft het een frustratie als je je muis soms simpelweg niet kan gebruiken vanwege het design, al is het niet heel frequent. Als jij dat geen probleem vind, prima.
Ik heb die muis niet, maar zolang je ruim van tevoren een waarschuwing krijgt zie ik het probleem niet zo. Ik gebruik mijn muis niet 24 uur per dag... Mijn mx master 3 laadt ik ook op terwijl ik hem niet gebruik, ook al zou het wel samen kunnen.
Echt probeer het een keer. Ik gebruik hem dagelijks (afijn door de weeks vaker voor het werk dan het weekend) en je krijgt zeer tijdig een melding. Als je hem dan alleen al 5 minuten oplaad kan je weer een paar uur verder tot einde werkdag.

Met mn Razer Deathstalker V2 pro heb ik meer problemen. Die kabel usb c oplaadkabel ligt standaard op m’n bureau voor de 3daagse oplaad beurt. Heel fijn Tobo vanwege de Bluetooth functie voor m’n MacBook (werk) en gamepc 2.4 verbinding. Geen twee toetsenborden meer op m’n bureau tegen een kleine oplaad prijs

Enfin. Anders dat ik strax geen Lightning kabel meer op m’n bureau heb liggen zie ik verder geen echte voordelen van USB-C voor iPhone. Zie Apple er nog wel voor aan dat ze de Port helemaal verwijderen en MagSafe gaan promoten.

[Reactie gewijzigd door Rumpelstiltskin op 17 februari 2023 21:50]

Meesten doen er een case omheen dus dan is het geen issue meer.
De meeste cases zijn niet zo dik als dat die camera uitsteekt.
Op zich wel handig die lenzen. Zo krijg je meer houvast. Dus ik zeg grotere, uitstekende lenzen!
Het is uiteraard mooi dat ze nu usb-c gaan gebruiken.

Volgens geruchten zal dit voor korte duur zijn.

Aangezien ze meer in willen spelen op MagSafe. Maar goed dat zien we dan wel weer.

[Reactie gewijzigd door Encrypted90s op 17 februari 2023 17:21]

Als Apple wat meer vrijheid geeft qua file management, en dat bestand beheer naar PC via wifi beter werkt (dit kan al langer in iTunes).

Dan zou ik minder mopperen als ze de laad port weghalen (al zie ik dat liever niet gebeuren, zeker gezien de werkelijke reden dat ze dat zouden doen)

Maar als ze de Cloud blijven pushen als "de enige oplossing", dan nee bedankt en heb ik liever de kabel.

ik negeer bewust de algemene nadelen met draadloos bestand beheer tegenover de kabel, anders wordt de discussie een stuk langer zo

Aan de andere kant, we leveren laden via de kabel in, voor laden via een kabel met een magneet :F

Maar goed, levert wel extra magsafe lader verkopen op...

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 17 februari 2023 17:35]

Ja daar heb je ook een punt. Echt draadloos laden bestaat ook nog niet.

Ik moet toegeven dat ik iCloud, sinds de vernieuwing best goed vind werken. iTunes heb ik nog nooit gebruikt. Maar goed ik ben sinds 1 jaar een Apple, gebruiker hiervoor 12 jaar Samsung, gehad.
Enkel op duurste model.
Jammer dat Lightning gaat sneuvelen onder Europese druk. Ik gebruik een Samsung zakelijk en iPhone privé en de connector van usb-c is qua robuustheid een enorme stap terug ten opzichte van Lightning. Helaas.
Ik ben het wel mee eens dat Lightning connector zelf inderdaad stevig is, maar ik vind niet dat USB-C zoveel slechter is, beide kunnen stuk bij verkeerd gebruik, en in beide kan troep komen als mensen de boel niet schoon houden.

Grotere probleem met Lightning kabels vind ik de goedkope bouwkwaliteit (ik doel op de kabel die Apple zelf maakt).
Precies. Ik heb al talloze lightning kabels moeten vervangen, maar nog geen enkele usb c (of micro usb) kabel.
Wat een onzin. De USB C connector is steviger, robuuster, sneller en ondersteund veel hogere laadstromen. Het is op alle vlakken een verbetering tov lightning. Ik ben overigens erg blij dat de EU Apple eindelijk forceert te stoppen met anti-consumenten tactieken die enkel aan het financieel gewin van Apple bijdragen. Zoals de weigering om het superieure USB-C te adopteren, app store beperkingen, anti-repair tactiek en ronduit vreselijke design wat uitmond in extreem dure upgrades voor vrijwel al Apple's producten. Heerlijk om te zien dat de EU er eindelijk wat aan doet 8-)

[Reactie gewijzigd door StefanSL op 18 februari 2023 00:36]

Ik sta eigenlijk een beetje verbaasd ervan te kijken dat het nieuws is dat de iPhone 15 een USB-C poort krijgt. Dacht eigenlijk dat de iPhone's al een tijdje ook USB-C hadden en dit gelijk liep met de iPad's Pro serie die al vanaf 2018 USB-C hebben. Maar oke daarentegen hebben of betergezegd hadden de 'gewone' iPad's tot vorig jaar ook nog lightning. Nu sinds 2022 heeft dan wel ook de hele serie iPad's allemaal een USB-C aansluiting.

Persoonlijk weet ik ook nog zo net niet wat nu beter is, de USB-C connector of de lightning connector waar ik de lightning connector steviger vind. Maar goed in de praktijk heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad met USB-C. Bij beiden vind ik het in elk geval een verademing dat het niet meer uit maakt hoe om je de stekker in steekt. Zeker al micro-USB vond ik rampzalig omdat je de stekker 9 van de 10 keer verkeerdom had.
Als je vaak draadloos laadt, dan maakt het al helemaal weinig uit. Maar ook mijn iPad die dagelijks aan de USB-C laadkabel gaat heeft nergens last van. Lightning had juist nogal gauw laat van pluisjes in de connector. Dat is bij USB-C juist weer minder. Snap niet dat Apple niet veel eerder is omgeschakeld.
Lightning had juist nogal gauw laat van pluisjes in de connector.
Dat is wel een goed punt en had ik even nog niet bij stilgestaan dat je bij lightning het vrouwelijke deel in het device hebt. Bij USB-C is dat inderdaad andersom en een kabeltje sneller vervangen is dan dat je een interne connector moet vervangen.

Maar ander bijkomend voordeel van USB-C is ook wel als je met beide platforms werkt, Apple en Microsoft, dat je niet telkens moet wisselen van kabels. Althans nu bij die iPad met USB-C werkt eigenlijk bijna alles wat ook met Microsoft werkt. Of dit altijd zo met lightning was durf ik niet zeker te zeggen omdat ik weinig met lightning gewerkt heb.
Bij usb c in je in essentie nog altijd de stekker die de telefoon in gaat. Alleen heb je in dat gat een connector zitten. Je kan zeggen dat de aansluitingen hermafrodieten zijn.
Idd, dat is ook mijn ervaring. Hoewel een bus perslucht en contactspray wonderen doet. Voor mij is overigens het grootste probleem de hardware 'bug?' in Lightning; het pin-4 issue. Pin 4 (ID0, identification/control 0) kan snel zwart worden en op dat moment kan je kabel de vuilnisbak in. Op die manier heb ik al vele kabels versleten.
Hehe eindelijk! Jammer dat ze er zo lang mee moesten wachten.
Best een chonky camerasysteem op de renders! Ben benieuwd naar de camera upgrades zelf :)
Voor wat hoort wat tenslotte ;)
Nog grotere camera bump

Die op mijn 13 Pro accepteer ik nog wel, die op de 14 Pro gaat al te ver voor mij.

En 15 Pro maakt het nog groter.

iPhones maken mooie foto's, maar dat doen andere merken ook met een kleinere camera bump, tenzij Apple hun eigen hardware gewoon niet volledig benut en het daarom zoveel groter is

Misschien is het tijd om de camera eiland een redesign te geven hierdoor.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 17 februari 2023 17:01]

Ik heb mijn iPhone 14 misschien 1x aan een kabel gehad, voor de rest laadt ik altijd draadloos. Maar wel goed als ze eindelijk overstappen op USB-C, al zal het nog vele jaren duren voor alle huidige apparaten met lightning aansluiting zijn verdwenen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee