Gerucht: Apple stopte productie van M2-socs en heeft nu productie beperkt

Apple heeft in januari en februari de productie van M2-socs naar verluidt stopgezet en liet in maart ongeveer de helft maken van het aantal M1-socs vorig jaar. Apple zei al eerder dat het tegenzit op de laptopmarkt door een teruglopende vraag.

Macbook Air M2
Apple Macbook Air <M2

Dat TSMC in januari en februari helemaal geen M2-socs heeft gemaakt, leidt The Elec af uit informatie van toeleveranciers. Die zeggen de noodzakelijke onderdelen voor de fabricage van de socs helemaal niet te hebben geleverd voor productie in die maanden, terwijl in maart de leveringen op de helft liggen van hoe het was met M1-socs een jaar geleden.

Apple bracht vorig jaar en dit jaar diverse producten uit met een M2-soc, waaronder een MacBook Air, MacBook Pro met 13"-scherm, Mac mini en diverse iPad Pro-modellen. In de laatste maanden van 2022 was er een daling van de omzet uit de verkoop van Macs. Die omzet kwam uit op 7,7 miljard dollar, een daling van 29 procent. Het bedrijf zegt dat dit volgens verwachting is, omdat gedurende het laatste kwartaal van 2021 herontworpen MacBook Pro-laptops met M1 Pro- en M1 Max-processors werden geïntroduceerd en die verkopen werden deels meegenomen in de resultaten die in januari 2022 werden bekendgemaakt. Dat is nu niet, want de MacBook Pro's met M2 Pro en M2 Max kwamen nu pas dit jaar uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-04-2023 • 20:02

208

Lees meer

Reacties (208)

208
197
111
4
0
43
Wijzig sortering
De basis modellen zijn nog redelijk qua prijs, als ze de hardware van de upgrade modellen hadden gehad.
Ze hebben ze gewoon teveel
Uitgekleed waardoor je voor een beetje goede specs gewoon veel teveel geld betaald.
De MacBook Air met M2 chip kost minimum € 1.519,00 (België) en dan heb je "slechts" 8Gb geheugen en 256Gb SSD. Deze laatste wordt aangeraden om te upgraden - de standaard schijven zijn minder performant.
En wil je wat toekomstzekerheid voor je toestel, dan zou je het geheugen kunnen uitbreiden naar 16Gb.

Dan kost diezelfde MacBook Air met M2 chip plots € 1.979,00 (België). Dat vind ik al niet meer redelijk qua prijs.
En dit komt van een Apple Fan. De laatste tijd swingen hun prijzen de pan uit. Enkel de HomePod mini had een verrassend lage prijs bij introductie.
Bedenk ook dat die Macbook Air M1 €999 kost. Relatief goede prijs voor zoveel performance.
Voor meeste basic taken is 256gb opslag en 8gb ram prima.
Zeker die 256Gb.. Dat kun je nu prima extern regelen via UCB-C en er een grotere drive aan hangen.
Maar comfortabel is dat niet. In 2014! had mijn mbp 512 GB en 16 GB ram. (€2200 destijds) Dat was toen comfortabel. Later heb ik de SSD kunnen vervangen door een 2 TB exemplaar (nu kan dat niet meer)

9 jaar later zitten we nog op dat niveau. Best triest eigenlijk voor een apple fan.

De 2014 MPB draait overigens met opencore gewoon ventura. Waarom Apple dat toch native tegen houdt????? Zal wel geld zijn. De performance is nagenoeg hetzelfde als met big sur (soms zelfs soepeler)
en best OK tov mijn 2020 M1 mba
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb een 2015 Macbook Pro Retina met 16gb ram en 512gb m2 drive. Ik zou graag gebruik maken van Ventura. Ik gebruik mijn Macbook enkel en alleen voor mijn muziekstudio en het DJ'en, de nieuwste update van Serato DJ werkt namelijk het beste (ivm Stems) onder Ventura. Ik heb bijna 14 jaar lang Apple producten geweigerd, maar als producent en DJ word je eigenlijk haast verplicht om Apple te gebruiken.
Ik weet niet of het nu nog werkt. Maar in het verleden maakte ik volgensmij zelf een installatie usb of recovery usb en dan kon ik nieuwere niet ondersteunde versies wel gewoon installeren.
Werkt nog steeds. Onlangs nog gedaan met een 2015 iMac.
Of je het prettig vind om met een externe schijf te werken is persoonlijke voorkeur, maar zoals @Zavantas al aanhaalt is er een performance verschil tussen de 256 en 512 GB configuraties.
The use of a single chip in place of the usual two is probably a cost-saving measure, or it may be connected to the global shortage of electronics (opens in new tab). Either way, it will affect the performance of your Mac in several ways, both slowing down file transfers and constraining performance generally as the Mac swaps data in and out of RAM to the SSD as part of its virtual memory system. Upgrading your MPB to a 512GB SSD can only be achieved at the ordering stage, and adds $200 to the price of the laptop.
Of je het prettig vind om met een externe schijf te werken is persoonlijke voorkeur
Dat kun je bij beide versies doen.

Maar niemand koopt een 256GB met de reden omdat die dan zo handig met externe drives aan de gang kan gaan.

De enige reden is omdat die "goedkoper" is, maar stiekem probeert Apple iedereen gewoon te 'upsellen'.
Je kunt veel van de hardware zelf ook niet vervangen of upgraden, wat des te meer aantoont dat het altijd de intentie is geweest om je te lokken met de (relatief) lage prijzen (maar voor wat je krijgt veel te hoog) van het basismodel maar je d'r ontiegelijk voor af te straffen als je het basismodel kiest.
Zeker. Het beste voorbeeld van de upsell vind ik nog altijd de iPad Air. Op de eigen site 790 voor 64GB en het model daarboven is meteen 256GB voor 990.

Ronduit schandalig. Zowel het feit dat het basis model 64GB heeft, de sprong naar 256 (waar 128 een redelijke middenweg zou zijn geweest) als de meerprijs om een fatsoenlijke hoeveelheid opslag te krijgen.
Dat is helemaal niet zo'n geheim hoor. Ik was van de week in een Apple winkel voor een nieuwe iPhone, waar je eerst kennis maakt met iemand die jou de verschillende modellen laat zien, wordt je daarna overgedragen aan de sales. Ik heb zelden zo'n aggressieve sales meegemaakt. Die pushed echt heel hard voor meer geheugen, Apple Care, protectors and what not, en als je meermaals aangeeft dat je niet gedient bent van haar gedrag loopt ze kwaad weg. De opvolger was daarintegen wel weer goed, zeer sterk in de ondersteuning qua tech.

Online is dit gedrag moeilijk te emuleren maar je ziet toch wel dat Apple gewoon overal pushed voor het opwaarderen van wat je wilt kopen voor heel veel centen.
Dat is dan een stuk slechter geworden. Ik heb door de jaren heen best wat dingen in de apple store gekocht maar mijn ervaring was juist altijd het tegenovergestelde.
Bij mijn laatste iMac was ik in de veronderstelling dat ik zelf niet meer het geheugen kon upgraden. Toen werd me door de medewerker geadviseerd om hem met 8gb te kopen en daarna zelf de ram upgrade te doen. (27" kon je nog wel zelf doen 21" niet).

Maar ook bij telefoons nooit echt push gedrag meegemaakt. Schijnbaar staat de druk er nu wel op.
Een extra externe harde schijf meeslepen, hoek klein en licht ook. Terwijl die extra opslag gewoon intern kan zijn heeft niets te maken met persoonlijke voorkeur. Geen extra device meenemen en moeten aankoppelen is altijd makkelijker, een simpel feit.

De apple tax is gewoon te hoog voor dergelijke specs. Hoog tijd om over te stappen op iets moois met Windows er op, of een aardige Linux distro.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 23 juli 2024 09:16]

Deze post getypt vanop een Debian met de MATE desktop environment op een A1502 early 2015. 1181MB RAM in gebruik van de 15891MB _/-\o_ .

Leeswaarschuwing: De volgende paragrafen bevatten een persoonlijke mening, geen feiten ;).

Draait als een tierelier. Maar ik ben ook niet veeleisend. Al is 'vi' me dan toch net iets te hard core, doe me dan toch maar vim. Los daarvan heb ik ook git, ansible, wireguard en firefox nodig. Oh en Signal, die ook nog. Ziezo, einde van de lijst :+

Debian/Linux geeft ook het voordeel dat ik voor niets het allernieuwste nodig heb. Het enige vervelende aan chiptekorten is voor mij dat de prijzen van tweedehands ook omhoog gaan mocht ik een nieuwe ~"nodig" hebben :+ . Last but not least, voor het milieu is het ook niet slecht dat ik geen nieuwe laptop moet (moet??) kopen.

Los van mijn wat ik vind, kan ik best wel geloven dat veel mensen niet gelukkig worden van Gnu/Linux/Debian ook al was de setup verbazingwekkend vlot. Het integreert misschien wat minder mooi met allerhande cloud-dinges en sociale media dinges. Ik prijs me gelukkig dat ik geen van beide nodig heb, noch eraan vast hang :z .

Vroeger was ik fan van XFCE4 desktop environment maar die vreselijke screen tearing heb ik er nooit uit gekregen. Dat hield me dan toch wat tegen. Maar sinds ik MATE gebruik houdt niets me nog tegen om macOS eraf te gooien en Debian erop te zetten.

De iets oudere macbook pro hardware vind ik super (na de Unibody's en voor dat het travel van het toetsenbord in nanometers werd uitgedrukt) en dan heb ik het vooral over de trackpad. Over 5 jaar kijk ik wel eens naar die dikkere M1/2's van nu. Tegen dan draait Debian daar ook wel goed op. Die hardware lijkt me ook wel robuust + nog veel betere batterijduur! Top!
Ja helemaal top! Ik draai ubuntu budgie, geweldige desktop ervaring... :)
Interessant, ik moet geloof ik toch maar weer eens naar de linux opties gaan kijken.
Server is voor mij alles linux maar werkstations zit ik behoorlijk vast aan Mac.
Windows zeker sinds win10 een absolute no go.
Linux in het verleden heel veel gedoe mee gehad (3 displays aan de praat houden was een puinhoop).
Maar goed het is ondertussen jaren geleden en hoor her en der mensen positief. Toch maar weer eens naar kijken.

Main werkstation is wel nieuw, maar mijn laptop is een MacBook Air uit 2012. Werkt overigens nog perfect (gebruik alleen vim, ssh, Sublime en safari). Batterij is ondertussen wel aan vervanging toe 2 a 3 uur dan is die wel leeg (wat ik nog best netjes vind). Voor de rest werkt die nog prima.
Wat dat betreft vind ik de milieu druk van apple altijd wel meevallen. Mijn windows laptops gaan nooit langer dan 3 jaar mee.

Verder vind ik ook de nieuwe prijzen een aanfluiting. Best wel te duur.
Ik zou het ook nooit doen, ik reageerde op degene die een externe drive als alternatief gaf voor een grotere ssd :)

Ik hik zelf al tijden tegen een Framework laptop aan waar ik Linux op wil draaien. Als Apple wat minder lomp was qua hardware prijs én niet met rare privacy onvriendelijke praktijken bezig was dan had ik waarschijnlijk een M2 air gekocht.

[Reactie gewijzigd door walterg op 23 juli 2024 09:16]

De meerprijs van 512 GB is voor apple minder dan tien euro. Een laptop met die prijs in 2020+ met slechts 256GB opslag is gewoon beledigend.
Dan heb je expres een klein, licht en handzaam apparaat gekocht, om er vervolgens altijd een externe harde schijf aan te hangen.
haha sarcasme zeker, dat moet wel
Sterker nog, de flash is zo snel dat hij het echt lang volhoudt met forse swap in gebruik.

Pas toen ik op de Air 8GB de swap in dook begon het penibel te worden, daarvoor merkte je er weinig van. Toen log4j speelde had ik echt een shitload aan zaken tegelijk lopen (Teams, half Office open, Rider, PyCharm, VSCode, een bak aan browsers, etc) en het verbaasde me hoe hij het hield.

Ik heb nu een m2max met 32GB vanwege development aan opensearch clusters, kafka clusters, pak aan logstash instances, etc. Dit had de air niet getrokken met 8GB en ook de 16 zou het zwaar hebben gehad, maar voor je gemiddelde gebruiker gaat het prima. Die m2max is helemaal een beest, duur maar snel, draagbaar, top accu en scherm. Erg blij mee ondanks de heel forse prijs.
Bedenk ook dat je voor
650 een Ryzen / intel kan krijgen met 12 cores, 16 Gb, 512 gb SSD,

350 euro in je portemonnee

En 'n moderne Windows of Linux-KDE UI ipv dat 90-er jaren gedoe

En duizenden apps die weinig of niets kosten.
Games zullen we het maar niet over hebben.....


En wat betreft performance :
Sneller dan 1 core kan, gaat het niet worden.

https://www.cpubenchmark....945HX-vs-Intel-i9-13900HX

(nu alleen laptop cpu vergeleken, op single voor performance. Kijk eens naar euro versus voor wat je krijgt. Gewoon belachelijk )

Suc6.... 😎

[Reactie gewijzigd door mraix op 23 juli 2024 09:16]

Dat is precies wat ik bedoel.
Je zou die duurdere hardware voor de instap prijs moeten krijgen.

Dan heb je pas een werkbaar model, en de instap prijs is voor een goed werkbare mid tot high end laptop wel een prima prijs op zich. Het is veel geld maar als je dan een beetje lekkere specs hebt is dat prima.

Maar de instappers hebben ze veel teveel uitgekleed tot een model wat niemand wil. Dus ben je zomaar 1,5 keer dat bedrag kwijt voor een beetje normale specs.

De specs die jij noemt, met 16gb 1tb ssd, zou voor zo’n 1500 euro voor een A merk zoals Apple best ok zijn.
Ik had dus bijna een Mac Mini gekocht dit jaar. Maar ... met 8GB geheugen en 256GB weinig toekomst bestendig. Maar een simpele upgrade naar 16/512 kost je 460 extra. En dan is het plots veel geld voor weinig.

Apple schiet zichzelf in de voet door hun apparatuur bewust met net te weinig te leveren, waardoor je genoodzaakt bent elke 2 / 3 jaar te upgraden. Dat werkt misschien bij telefoons, maar als je het bij al je hardware doet, dan word het wat te prijzig voor de gemiddelde consument. Zeker als je met een heel huishouden in het ecosysteem zit.
Het ligt er echt helemaal aan wat je er mee doet. MacOS zit behoorlijk strak in elkaar qua design (en de CPU is op maat gemaakt om het OS zo snel mogelijk te laten draaien).
Op een 8Gb mac kan je prima browsen/mailen/tekstverwerken. Pas als je echt serieuze (creatieve audio/beeldbewerking/ontwikkeltools) of flink inefficient geschreven software (slack, teams, alle virusscanners behalve de ingebouwde) gaat draaien kan het multitasken wat lastiger worden...
Precies. Kijk naar andere merken met hun high-end laptops. Die zijn echt niet goedkoper. Als de prijs een issue is moet je misschien een nieuwe MacBook Pro kopen. Een Air of een Mac mini of een 2e hands MBP van een paar jaar oud zijn nog net zo interessant. Andere tips: beding een MacBook Pro via de werkgever waar je komt werken. ZZP'ers kunnen hem aftrekken van de winst en hebben BTW voordeel. En anders: kijk naar de afschrijving per jaar dan is het vaak prima aan je zelf te verkopen om wel die extra centen uit te geven. En persoonlijk: Het is ook gewoon genieten om achter een mooie computer te mogen zitten.. Kort om: design mag ook iets kosten...
of je 8 of 16 gb nodig hebt voor jouw type workload is natuurlijk iets heel persoonlijks, maar in mijn beleving is 256gb opslag eigenlijk genoeg om de meeste software (en updates) wel draaiende te houden, als je dus gebruik maakt van een 40gbit usb3.2-2x2 exerne ssd of een thunderbolt 4 ssd dan is de upgrade naar 1 of 2 tb practisch gratis in vergelijking met wat apple zelf vraagt.

Ergens is het natuurlijk ontzettend jammer dat men niet gewoon een pci-e insteeksleuf biedt voor je opslagschijf, dat zou mijns inziens een ontzettend goed verkoopargument zijn voor de macbook pro's tov de mac airs. zelfs als ze (om consumentje te pesten), er een oudere / tragere interface van maken
256 GB is inderdaad voor de meeste mensen genoeg, maar voor die hoge prijs had ik anders verwacht; temeer omdat het upgraden lastig is.
Ondertussen zijn SSD's in prijs gekelderd, dus Apple's winstmarges zijn nog verder gestegen. Je kunt inmiddels 4,1TB aan Samsung SSD's kopen voor de prijs die Apple vraagt voor een upgrade van 256GB. Gewoon 16 keer zo duur.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 09:16]

4Tb die in een laptop past? (daarnaast: wat doe je waarvoor je per se 4Tb nodig hebt? Leuk dat het kan, maar ik krijg 1Tb amper vol...)
Er zijn echt zat 4TB M.2 SSD's dus zo ik snap je eerste vraag/opmerking niet echt. Check de price watch er maar op na.
Ik heb zelf mijn XPS15 een upgrade gegeven met een extra 2TB SSD, dus ook de laptops die ze kwijt kunnen zijn er nog.

De vraag "wat doe je dat je 4TB nodig hebt" is altijd zo'n rare vraag. Letterlijk elke keer als er producten met veel opslag voorbij komen staat die er wel weer een aantal keer tussen. Ik heb denk ik al wel 100 verschillende antwoorden langs zien komen...

Ik heb op dit moment via mijn NAS zo'n 1,5TB aan flow en RNAseq data op mijn laptop gesynct staan. Want dat kan je totaal niet via een netwerk inladen en analyses op doen.
Maar om wat anders te noemen, wat dacht je daarnaast van een paar games, toch al snel 100GB per stuk. Ik kan er nu exact 2 kwijt aangezien mijn opslag dus al bijna vol is.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 23 juli 2024 09:16]

Wat ik bedoel is dat er 2 manieren zijn om naar opslag te kijken: wat de meeste mensen nodig hebben en wat mensen die kopen wat ze kunnen betalen halen 'omdat het kan'. Apple doet het eerste. RNA sequence bestanden zijn geen use case voor de 99%. Gigantische spellen ook niet (voor zover ze al op een mac draaien...).
Een paar jaar terug was een 1Tb SSD het hoogste haalbare wat de tweede categorie mensen kochten, tegenwoordig kennelijk 4Tb. Is dan in een paar jaar tijd de informatie opslag behoefte verviervoudigd? Ik zie ook regelmatig machines met Tb's opslag waarop dan hooguit een 100Gb gevuld is...
Tja een groot deel apple gebruikers zijn media creators. Foto en video voornamelijk.
Dan wil je toch graag lokaal op de SSD werken ivm snelheid, en niet elke 2 weken moeten archiveren omdat de boel vol loopt.

Ik heb nu een MB pro met 2Tb uit 2019, en heb al dat ik elk 2 a 3 maanden moet archiveren, in een drukke periode kan dat best irritant zijn.
Als je met dat soort datavolumes werkt ga je hoe dan ook een archiveringsproces moeten hebben.
Kan je veel beter tijd/geld steken in het optimaliseren van dat proces dan alsmaar grotere schijven aan te schaffen die toch vol lopen.
Een paar keer extra archiveren zou dan ook geen groot probleem meer moeten zijn.

Daarnaast zijn veel Apple gebruikers ook lang niet de 'power users' die de reclame je doet geloven. 256Gb zijn een hoop foto's en video's (zeker als ze van een telefoon komen zoals bij 99% van de bevolking).
Uiteraard heb ik dat nodig en heb ik dat ook. Maar daarom is 2tb wel fijn als je snel en onderweg wilt werken. Met 500gb of minder is het gewoon hopeloos
2Tb, dat zijn honderdduizenden foto's. Zelfs als ik ze met een gang van 1 per seconde doorklik heb ik meer dan 24 uur nodig om ze allemaal gezien te hebben. Dat is niet iets wat je 'even onderweg' doet.
Op een bepaald moment raak je toch een limiet want zelfs als je vanaf vandaag standaard 2Tb zou krijgen vind je waarschijnlijk de meerprijs voor 4Tb weer te hoog en 2Tb onwerkbaar...
Ehm, je hebt eerst je systeem.
Foto en video software.
Documenten, facturen en misschien andere dingen die je op je computer doet.
Daarmee zit ik al snel op +-700gb.

Vervolgens schiet ik in RAW met een Sony A1, a 100mb per foto.
Ga ik die in lagen bewerkten tikt dat ook leuk aan.

Video, 4k in s-log, soms 200fps voor slomo effect.

Dat gaat hard hoor.
Zeker als je bedenkt dat ik in het voor mij hoog seizoen, ik werk veel in de reclame wereld, 6-7 dagen per week producties draai.
Waarvan deels in het buitenland, en dan wil ik dus ter plekke alles op mn computer zetten, backups draaien, en evt beginnen editen op momenten dat ik tijd heb.

Ik vind het dan wel prettig als ik alleen een laptop mee hoef te nemen en geen hele poespas aan opslag.
Vergeet niet dat ik nog camera gear, drone, en belichting en sowieso al een backup schijf mee moet slepen.

Hoe meer er geïntegreerd is des te beter. Nu noem ik een specifiek scenario, maar in mijn netwerk (foto/videografen) is dit heel normaal. En als je een windows pc koopt kun je gewoon voor, weet ik het, 100-150 euro extra een grote SSD als optie kiezen.
Bij apple zijn dit bedragen waar je bijna een complete nas of een instap windows laptop voor koopt.

Het is gewoon echt belachelijk wat ze vragen voor upgrades. Je kunt het proberen goed te praten, maar die prijzen slaan nergens op.
En de instappers zijn zo uitgekleed dat je op de cpu/gpu na bijna altijd een aantal van die upgrades nodig hebt. En zo niet, dan snap ik sowieso niet waarom je een apple koopt. Want dan kun je ook met een simpel laptopje uit over het algemeen.

Ik koop nog steeds apple, was vroeger groot fan. Maar het is nu een haat/liefde verhouding.
OSX en de integratie van apparaten is fantastisch. De stabiliteit, ook als ik kijk hoe weinig gezeik ik ermee heb, en mijn ervaring met windows machines (soms bij klanten ook) slaan toch wel vaker op tilt.
Maar Apple als bedrijf, vreselijk.

Arrogant, te duur, gelul over milieu maar apparaten zo ontwikkelen dat het weggooien is als er iets mis mee is of als je een upgrade van iets nodig hebt, toch een reparatie nodig? Ze zoeken naar iets waarop ze het op jou kunnen pinnen (snap ik want het is kostbaar als ze hele logic-board moeten vervangen, maar eerlijk is het zelden, krasje op behuizing, ja valschade! ), enz.

Ik werk nu bijna 21 jaar met Apple, ben vroeger zelfs manager van een apple reseller geweest, maar mijn liefde voor Apple is wel verdwenen.
Eerder al eens een uitstapje naar windows gedaan, maar ben te gewend aan osx. Maar ik denk dat ik het nu nog eens ga overwegen als mn Macbook pro aan vervanging toe is. Kostte me 4500 euro in 2019, maar als ik nu vergelijkbare specs wil ben ik nog veel meer kwijt.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 23 juli 2024 09:16]

Vervolgens schiet ik in RAW met een Sony A1, a 100mb per foto.
Een camera body van 7k euro en dan klagen dat Apple zo duur is. Je hebt je punt wel gemaakt hoor...
Wat hebben de kosten van een camera body van doen, in het vergelijken van prijzen van een apple laptop vs concurrentie?
Ik zie geen argumenten die ik gaf onderuitgehaald worden met dit makkelijke antwoord.

Daarnaast ben ik sony sponsored dus een A1 kost me geen 7k, maar dat terzijde.
(Was ik niet gesponsord had ik wellicht een A7RIII gehad, 2500-3000 euro, vergelijkbare file size).

Maar ja ik ga even met je mee.
Body doe ik gemiddeld 7 jaar mee. Laptop 3 tot 4 jaar (misschien haal ik 5 als ik de moeite neem).
Koop ik nu een mac met zelfde specs qua ssd ruimte en werkgeheugen als een uit 2019, waar ik toen €4500 voor betaalde, zit ik nu op €9500.
Per jaar kost de camera me dus gemiddeld 1000 euro, de laptop zit op 2000+

Voor 2000-2500 euro ik een windows machine kopen met betere specs.
Tja geen OSX, maar ik houd genoeg geld over voor een flink NAS systeem, of een aanbetaling van een A1 of paar dikke GM lenzen.

Ik snap dat je pro apple bent, maar hier kun je toch niet omheen?

Nu jij weer.
Dit keer met argumenten zou leuk zijn.

Edit:
Verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 23 juli 2024 09:16]

De vraag "wat doe je dat je 4TB nodig hebt" is altijd zo'n rare vraag. Letterlijk elke keer als er producten met veel opslag voorbij komen staat die er wel weer een aantal keer tussen. Ik heb denk ik al wel 100 verschillende antwoorden langs zien komen...
Dat ben ik idd met je eens. Het maakt niet uit hoeveel ruimte je hebt, uiteindelijk raakt elke schijf vol. Daar zou een wet voor moeten zijn. That said... Hoeveel schijfruimte heb je nodig on-the-go? En dan denk ik dat ik met 256GB het wel zou redden. En misschien wel meer mensen dan alleen ikke. Ik heb nu 1TB SSD ruimte en die heb ik in de 2 jaar dat ik mijn MacBook Air heb nog niet vol weten te krijgen. Ik heb natuurlijk wel de nodige externe opslag mogelijkheden..
Het gaat om de prijzen. 256GB is behoorlijk weinig voor een beetje fanatieke computergebruiker. Een normale 1TB SSD kost momenteel €55. Voor 1TB vraagt Apple echter een meerprijs van €460.
Dat is gewoon een gigantische winstmarge.

Voor m'n workstation overweeg ik niet eens een Apple. Die heeft momenteel 5TB aan SSD's en 32GB geheugen. Moet je eens kijken wat een geld je alleen al daarvoor kwijt bent bij Apple.
Die Mac Studio's zijn wel degelijk bedoelt voor dit soort gebruik - maar met die prijzen voor upgrades alleen interessant als je echt heel erg aan Final Cut of Logic gehecht bent.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 09:16]

Hier ben ik het als MacBook gebruiker mee eens.
De sprong in prijs van de M1 air naar M2 Air was enorm hier in Europa.
Je hebt goedkoper een M1 MacBook pro dan een M2 Air.
De prijssprong in Europa op al hun producten maakt het wel heel duur ineens.
Base iPad bv ineens een stuk duurder en de iPhone ook.
Verschil met de VS is groot genoeg geworden om ginder weer stuff op te pikken op reis.
Ook extreem frustrerend dat je zelf de specs niet kan upgraden. Is mij het product dan gewoon niet waard.
Ook niet voor een computer die netjes 7 jaar updates krijgt ? Ik heb niets te klagen over mijn Mac mini met een m2 pro met 16gb ram en 1tb SSD. Ik koop ook om de 10 - 12 jaar een nieuwe. Ipv 5 laptops te kopen met 8gb ram en een kleine schijf. Kan ik beter iets fatsoenlijks kopen voor op mijn bureau. Ik ga geen hopen laptops refreshen voor alleen een processor swap. Ik zie dit als pure verspilling en ewaste aan grondstoffen waar een hele computer winkel van vol ligt. Van 1tb van mijn iMac 5k naar 256gb downgraden is voor mij ver van een upgrade. Dit geldt ook voor die nieuwe MacBook Air of pro met m2. Iets beters bestaat gewoon niet.
Mijn 11 jaar oude Fujitsu Lifebook krijgt ook nog gewoon updates, draait nog prima Windows 10 terwijl die met Windows 7 geleverd was. En was ook gewoon hardwarematig te upgraden met een SSD en 16 GB ram. Ik zou zelfs de CPU nog kunnen upgraden. Dus zo bijzonder is een lange levensduur niet.
Je kreeg bij Apple idd steeds netjes updates. Nu bij de M-reeks vraag ik me af hoe lang ze dit gaan blijven updaten.
Gaan ze de iPhone/ iPad achterna, en bij elke update functies eruit sleuren?

Wat Apple zou sieren (en ik weet dat ze dit niet zullen doen), is zorgen dat je je toestel zelf kan updaten qua geheugen en SSD. Helemaal top zou zijn als ze gaan werken zoals Framework, dat je zelf je moederbord/cpu/geheugen/opslag kan updaten.
Dit zou een zeer ecologische optie zijn - hun behuizingen zijn alvast top en kunnen dus vele generaties meegaan.
Bij apple, Microsoft en google. Koop je nog steeds een licentie. Stopt de software support en je software en apps werken niet meer moet je alsnog een nieuwe. Ooit zal je os gewoon te bloated en te zwaar zijn en loopt je software gewoon achter omdat ze niet meer te updaten zijn. Wat jij doet is gewoon de levensduur van je computer verlengen. Door uitstel van executie van de software fabrikant. Het zwaard zal altijd boven je hoofd blijven hangen en ooit valt hij. Niets kan je aan dat lot ontdoen en dat is gewoon met alles nu. Je hebt nu die vrijheid nog dat je nog ergens dit kan uitstellen. Maar er zullen tijden komen dat dit totaal tot het verleden behoort en dan moet je als pc gebruiker gewoon mee met de rest. Kijk maar naar auto s op batterijen met verplichte abonnmenten. Niks is nog een eigendom maar een gebruiksrecht. Open maar eens de EULA van je windows licentie van je pc laptop. Mac os is ook zo ook en chrome os. Je bent er mee in zee gegaan van toen je op die volgende knop hebt geklikt. En techbedrijven zullen nog meer wegen vinden om je doen en laten aan de ketting te hangen door vaste hardware en het tegen houden van updates. Kijk maar naar windows 11 op niet ondersteunende hardware. Geniet nog van je vrijheid als consument nu het nog mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Meiklokje op 23 juli 2024 09:16]

Hoezo? Ik heb PC's in de kast staan van 10 jaar oud die ik ook ngosteeds kan updaten, evenals het geheugen kan uitbreiden, SSD kan vervangen omdat deze na verloop van tijd ook slijt etc.

Er bestaat wel iets beters, een ram slot en M2 ssd slot. Zodat jij je laptop zodra de ruimte niet toereikend is kan upgraden zelf voor een prikkie.
Je kan er zoveel ram en schijfruimte in steken zolang de computer de standaard het toelaat en dan loop je tegen je limiet aan. Een SSD en ingebouwd ram geheugen op een Apple silicon is toch wel iets totaal anders dan even wat hardware in oude computers
Moderne systemen laten deze upgrades nogsteeds toe die neit door Apple worden gemaakt. SSD in moderne Apple hardware zit niet op het soc ingebakken maar wordt wel gesoldeerd op het moderbord. Dit is niet per defintiie nodig maar gewoon een anti consumer praktijk. Ergens houdt het upgraden op inderdaad, maar bij Apple is dit nu helemaal geen ding. Dus kunnen ze ons uitzuigen met geheugen upgrades die soms zelfs een factor 4 duurder zijn dan de concurrentie.
Je moet het zo onder ogen zien dat het ooit eens op houdt met custom tweaken en upgraden. Of wij dat nu leuk vinden of niet. De computer wereld is al een tijd zo bezig. Hoe jammer het ook is. Je zal er niets aan te zeggen hebben in de toekomst.
Als je het niet koopt is er ook geen markt voor.
Waarom benoem je het als het oude? Vrijwel alle laptops op de markt op Apple zijn hardware en de Dell XPS13 na hebben nogsteeds upgradable storage and heeft geen enkel nadeel, alleen voordelen. SSD's verliezen integriteit bij veel gebruik.

Het klinkt eerder alsof je niet zo goed op de hoogte bent. USB-C is overigens ook nogsteeds niet overal gemeengoed in de computer space. Veel is gewoon fullsize USB. Iets waar Apple ook deels terug naar is gegaan, het hebben van meerdere ports.
Wat apple standaard maakt zal ook voor de rest volgen. We leven in een overgangsperiode en niets zal bij het vorige blijven. Ooit moet je overstappen. Beter nu aan wennen dan alles over kop gooien
Apple is letterlijkt erug gegaan van USB-c/Thunderbolt only naar meerdere verschillende porten. Apple is zeker niet altijd leidend. Helemaal nu het platform steeds meer gesloten is en dus hele groepen gebruikers uitsluit. Ben je afhankelijk van Cuda core based computing, dan moet je een PC kopen, wil je gamen? Dan moet je een PC kopen etc. Er hoeft helemaal niets over de kop gegooid te worden.
Alles wordt usbc/thunderbolt qua aansluitingen. Wat denk je wat de pc markt gaat doen ? Die gaan ook gewoon mee.
En heb jij hier een onderbouwing voor of is dit gewoon puur jouw mening?
Laptops met upgradable geheugen en opslag zal binnen een paar jaar de tijd uit zijn. Alles te koop in opties gelijk een auto met packs. Zeker computers hoe langer hoe meer dunner worden zal het ook zo zijn met een pc. Kijk maar naar de Microsoft surface familie qua pc s. Microsoft is al jaren zo bezig en de rest zal volgen.
Dit is niks meer dan jouw mening en dan nog incorrecte informatie ook. Microsoft heeft jusit de nieuwste generatie Surface producten meer user servicable gemaakt waaronder de SSD. Dunner betekent niet automatisch dat alles gesoldeerd hoeft te worden. Mijn Razer Blade 15 is dunenr dan de Mcbook pro 14 maar heeft toch meer porten en kan ik de SSD+geheugen gewoon upgraden zelf. Zit notabene nog een flinke GPU in ook.
En dan ben je toe aan de volgende. Zij hebben de macht en zo is ook de toekomst die komen zal.
Riht to repair begint tractie te krijgen dus nee, naast als gebruikers het niet kopen hebben zij ook geen macht.
Om met die zelfde software je computer te laten herstellen bij een reseller. Het is bikkel hard wat je hier leest, maar dat is al jaren bezig.
Alleen Apple doet dit enigzins en dat wordt nu voor de wet steeds meer naar gekeken. Helemaal omdat het een enorme verspilling van resources is dat als een machine kapot is dat deze niet gerepareerd kan worden.
Mensen in een droom wereld laten leven is niet aan mijn orde. Direct met de harde feiten voor hun neus en weten waar ze aan toe zijn. Tweak en upgrade / update zo lang het nog kan. Er komen duistere tijden voor technologie liefhebbers waar wij niks nog ergens vat op hebben. Bedrijven worden steeds slimmer om de consument het leven zuur te maken. Je kan het lang tegen houden, ooit moet je toch op die kar springen en het lot accepteren.
Sorry maar veel feiten heb jij nog niet weten te benoemen. Apple heeft er altijd een handje van gehad om af te wijken, soms is het succesvol, heel vaak blijft het ook alleen een Apple quirk en gaat de rest van de industrie lekker door.
We spreken elkaar binnen 10 a 20 jaar nog eens vriend, mij hoef je gewoon niet te volgen. Als je een vastgesoldeerde doos vindt in de winkel met een bedrijf wat bepaalt hoe lang je os en security patches je krijgt met 5 abonnementen voor hun services. En wat dat geneut met dat #onderbouwing# met mijn post iedere keer moet worden boven gehaald. Maakt mijn reactie niet minder waard om gelezen te worden. Aan welke droom wereld moet ik eigenlijk voldoen hier om als op tweakers in de smaak te vallen ? Waar ligt het aan. Een te laag NERD gehalte. Check je bronnen op youtube kan je ook iedereen uitkafferen als niet onderbouwing genoeg. En toch wordt er massaal gekeken en op gereageerd. Dat onderbouwing woord hier moet het mode woord zijn op deze website. Ik ga gewoon verder waar mening youtubers al jaren mee bezig zijn. Hun mening en visie zal qua tweakers standaarden ook niet aan de eisen voldoen want ze hebben het ook mis volgens jou. Ik ben er tenminste niet blind voor en ik laat me geen jargon aan mijn kop aan naaien met dat onderbouwing woord van jou waar een mens nergens mee verder komt.
We spreken elkaar binnen 10 a 20 jaar nog eens vriend, mij hoef je gewoon niet te volgen. Als je een vastgesoldeerde doos vindt in de winkel met een bedrijf wat bepaalt hoe lang je os en security patches je krijgt met 5 abonnementen voor hun services
Er zijn nu gewoon geen indicaties dat dit gebeurt, platforms worden juist meer open, software wordt steeds meer platform agnostisch. Ja je ziet susbcription stuff opduiken, maar je ziet ook alternatieven omdat er dan een gat in de markt ontstaan. Je kan nu een heel groot gedeelte (alleen de games met rootkit style anti cheat niet) niet zelfs onder Linux draaien door middel van Proton bijvoorbeeld. Er is zoveel in beweging gezet de laatste jaren om deze trend te breken.
En wat dat geneut met dat #onderbouwing# met mijn post iedere keer moet worden boven gehaald. Maakt mijn reactie niet minder waard om gelezen te worden.
Niet direct maar naast dat je het projecteerd als een feit welke niet in de huidige trend verwachtingen past zit er ook een beetje een naar toontje onder.
Aan welke droom wereld moet ik eigenlijk voldoen hier om als op tweakers in de smaak te vallen ? Waar ligt het aan. Een te laag NERD gehalte. Check je bronnen op youtube kan je ook iedereen uitkafferen als niet onderbouwing genoeg. En toch wordt er massaal gekeken en op gereageerd. Dat onderbouwing woord hier moet het mode woord zijn op deze website. Ik ga gewoon verder waar mening youtubers al jaren mee bezig zijn.
Dit is die toon die ik bedoel, en je ziet jhuist tech youtubers de lichtpuntjes in de industrie uit lichten en het Apple model bekritiseren. Verder is het vooral de toon, ik ga ervanuti dat niemand op Tweakers zit te gatekeepen.
Ik ben er tenminste niet blind voor en ik laat me geen jargon aan mijn kop aan naaien met dat onderbouwing woord van jou waar een mens nergens mee verder komt.
Enige wat ik aangeef is dat op Apple na elke fabriekant wel user servicing ontwerpen ontwikkeld nogsteeds, ook Microsoft waar ik gewoon de SSD van kan vervangen.
Wat apple standaard maakt zal ook voor de rest volgen.
Nee hoor. Apple kan leuk een boel standaarden bedenken, dat wil niet zeggen dat iedereen daar per se in mee moet gaan.
We leven in een overgangsperiode en niets zal bij het vorige blijven. Ooit moet je overstappen. Beter nu aan wennen dan alles over kop gooien. USB A waar jij van spreekt is al lang geen standaard meer op mac laptops.
Nee, maar op veel andere systemen wel. Veel notebooks hebben nog gewoon 1 of meerdere USB-A connectoren naast USB-C. En dat is eigenlijk ook hard nodig. Want je kunt nagenoeg geen randapparatuur gebruiken op je Macbook als je niet een USB-C naar USB-A verloopje gebruikt.
Muis en toetsenbord kom je nog wel draadloos mee weg. Monitoren zou je specifiek moeten uitzoeken op USB-C. Maar verder wordt het lastig.
Heb je een USB-stick. Pak maar een verloopje, want op USB-C zie je die amper. En ja, je kunt voor jezelf misschien specifiek zo'n ding halen. Maar als je buurman dan aankomt met een USBstick, kun jij 'm zonder verloopje nergens in kwijt.
En zo hebben we talloze randapparatuur van printers, camera's, scanners, invoerapparatuur etc die lang niet allemaal standaard USB-C zijn, en dat de komende jaren ook nog niet gaan worden, en hooguit verloopjes mee gaan leveren. Lang leve meer e-waste.
Wat denk je wat de pc markt gaat doen ?
Lekker USB-C en USB-A naast elkaar gebruiken zoals ze al jaren en jaren doen. USB-A gaat de komende jaren echt niet verdwijnen voor randapparatuur. Daarbij gaat veel spul langer mee dan de levensduur van sommige computers. Dus dan is het vrij zinloos om dat niet meer aan te kunnen sluiten.
Als de gemiddelde consument kan kiezen tussen een computer waar je alles op aan kan sluiten, of iets waar je verloopjes voor nodig hebt, dan zullen er genoeg zijn die kiezen voor dat eerste. Dus USB-A is er voorlopig nog wel even.
USB-C is een mooie standaard, en ik verwacht dat we op en duur daar genoeg van gaan zien, maar echt niet in het tempo waarop Apple het doorvoert op z'n MacBooks. Die hadden 6 jaar geleden als geen USB-A meer, en dat is nu nog steeds een relevante standaard.
Ipv 5 laptops te kopen...
Euh, is 5 laptops in 10 tot 12 jaar ook niet erg veel? Dat zou ik inderdaad ook verspilling vinden.
Mijn Sony Vaio heeft het 11 jaar volgehouden, met een gratis upgrade van windows 07 naar 10 (Windows Insider) enige dat ik hieraan heb aangepast is de harde schijf vervangen door een SSD...
windows laptops stoppen niet met werken na 5 jaar hoor... heb onlangs nog mijn oude asus (10 jaar oude) uit de kast gehaald voor iemand die krap bij kas zit. Nieuwe accu erin (30 euro) en doet het nog perfect.
Was destijds een laptop van 500 euro dus tel uit je winst.
n=1 natuurlijk, maar ik heb net mijn XPS17 uit 2011 in de mottenballen gelegd, alleen omdat ik nu veel meer onderweg ben en een 13 inch heb genomen. Draaide keurig windows 10 hoor - bijna elke dag en de hele dag. Maar wel RAM en opslag een paar jaar geleden kunnen upgraden - en dat was in die periode ook nodig. Dat is toch hartstikke duurzaam dan?
Nu het nog kan heb je een koop gedaan ja. :Y)
Ooit houdt dit op en is die Windows zo bloated en zwaar dat je laptop verzuipt.
Ik gebruik al 10 jaar dezelfde windows installatie en benchmarks+daadwerkelijke ervaringen in gebruik tonen geen enkele performance degradatie. Heb notabene 3 Windows updates in die tijd uitgevoerd van 8 > 10 > 11.

Letterlijk mijn disk image elke keer gecloned naar een nieuw systeem.
Je moet realistisch blijven dat dit gewoon weg geen optie is.
Het zijn prima opties, daarom doen mensen dit dagelijks en is het PC platform een open platform.
Je vindt het onzin om een pc vol te gooien met hardware maar doet dat bij Apple vervolgens lachend voor bizarre prijzen? En als je dan een oude laptop uit 2013 gaat vergelijken, neem er dan ook een van een fatsoenlijk merk. Acer maakte altijd al flutlaptops. Ga maar eens kijken naar een HP probook of een asus uit het middenhoog segment uit die tijd (zoals mijn oude laptop) en die zullen nog prima functioneren voor basisgebruik.

Waar haal je in godsnaam vandaan dat elke windows pc binnen x aantal jaar volledig gebrickt is? Mijn huidige PC gaat inmiddels al weer 4 jaar mee, draait win11(die installatie is overigens een 1 op1 clone van mijn vorige pc dus die windows install gaat al 10 jaar mee. Heeft welgeteld 2 crashes gehad die beiden niks met windows te maken hadden. 1x door defecte PCI riser in mijn huidige config en 1x in mijn oude toen een bios update de on board geluidskaart liet crashen.
Weer een hoop tekst met weinig inhoud behalve dat je mij ervan beschuldigd (?) merktrouw te zijn omdat ik aangeef een werkende Asus laptop te hebben van 10 jaar oud. De rest van mijn PC's hebben nooit ASUS componenten gehad (niet omdat ze slecht zouden zijn maar gewoon omdat dat zo gelopen is).

Overigens ook ironie ten top dat jij kritiek zou hebben op mijn zogenaamde merkloyaliteit terwijl je zelf exclusief Apple koopt. Misschien moet je je eigen advies eens ter harte nemen.

ajuus
Exclusief apple.

Acer
Asus
Lenovo
HP
Sony
Apple
Motorola
HTC
Samsung
Huawei
Honor
Xiamomi
Microsoft

Windows
Macos
Chromeos
Linux
FreeBSD
OS2/Warp

Vergeet ik iets buiten een dell heb ik toch wel alles gezien hier thuis. Ja ik heb het hele apple park van tim cook op mijn tafeltje staan. Nog zo iemand die mij totaal niet eens kent. Ik ben een tech liefhebber en ik wissel eens af om de 12 jaar. Een ding kapot komt er een ander in huis. Moest dat allemaal apple geweest zijn mag ik bij tim cook gaan werken lijkt me zo om dat te betalen. Een apple fanboy past bij mij gewoon niet bij het beeld wat je van mij hebt. Want alles is hier welkom. Wil jij mij een droom salaris uitbetalen dan maak ik het voor je waar. Ergens realistisch blijven.
Dan kost diezelfde MacBook Air met M2 chip plots € 1.979,00 (België). Dat vind ik al niet meer redelijk qua prijs.
Inderdaad. Vanaf dat punt kan je net zo goed kijken naar een Pro variant... Ik zit zelf al maanden te twijfelen. Eerst was het "M1 Pro base" vs "M2 Air 16G" ... Maarja, dat is intussen al niet meer relevant omdat de M2 pro uit is. Dat maakt de keuze nog wat lastiger.
Afgelopen november nog de MacBook Pro M1 Pro bij MM gekocht voor €1799, ik klaag niet. :9
Helemaal eens hoor, en ik gebruik al twintig jaar Apple naar grote tevredenheid. Apple is een beetje de weg kwijt met steeds hogere en hogere prijzen als je het mij vraagt. Het was altijd zo dat je voor rond de 1100 een basismodel Air had en voor rond de 13-1500 een model met upgrades die de moeite waard waren, zoals een iets snellere CPU (i5 ipv i3) en meer RAM (16 GB vs 8 GB) of meer opslag (512GB ipv 256). Dat dat nu wat meer is door inflatie begrijp ik best maar het is wel erg fors gestegen de laatste jaren en niet meer in verhouding tot de kosten van de hardware, die veel minder hard zijn gestegen.

Het basismodel Air is nog steeds best interessant voor licht kantoorwerk waarbij niet teveel browsertabs worden open geknald.. Maar voor het iets serieuzere werk is 16 GB toch echt wel aan te raden. Ook de 256 GB standaard vind ik met de prijzen van NAND-flash eigenlijk gewoon ronduit schandalig te noemen. Bovendien is 256 GB anno 2023 echt aan de krappe kant en nee, ik vind een USB-"oplossing" echt geen oplossing voor dit probleem. Bovendien, de prijzen voor de upgrades naar een tier hoger zijn ondertussen pure diefstal.

Ik was en ben altijd bereid geweest om genoegen te nemen met een stukje "Apple tax" omdat ik daarvan ook de meerwaarde kon ervaren: een veel fijner OS, erg mooie hardware en over het algemeen superieure bouwkwaliteit. Die voordelen zijn er nog steeds, maar de Apple Tax is onevenredig groot geworden.

Er zitten sowieso momenteel rare dingen in Apple's line-up. Zo kun je een Mac Mini wat upgraden waardoor hij duurder wordt dan een instap Mac Studio die lagere specs heeft op dat moment. Bizar.

Ik kan voorlopig nog jaren voort met mijn M1 Pro MBP 16", wat een dijk van een laptop is. Maar ik heb medelijden met de student die nu een leuke Macbook Air wil voor z'n nieuwe studie...
Leuk, ik ben absoluut geen Apple fan, mijn enige Apple is de eerste generatie M1 van werk, en zelfs met dat geld zijn ze in de laptop space gewoon onverslagen in gebruiksgemak. Ik heb ook helemaal niks met MacOS, maar het feit dat ik mijn laptop ergens neer kan pleuren en een week later open maak met instant verbruik en amper batterijverlies is gewoon te consistent goed t.o.v. Windows :(
Een vol uitgeruste Mac Mini, met M2 Pro 12 core cpu, 32GB RAM, 8TB SSD en 10Gbit netwerk = €5249

Een vol uitgeruste Mac Studio (het formaat van twee Mac Minis op elkaar), met M1 Ultra 20 core cpu en 64 core gpu, 128GB RAM en 8TB SSD = €9229

Pro Display XDR (glas met nanotextuur), een 32" 6k monitor = €6499 (exclusief standaard of VESA mount)
(de Mac Studio kan er vier van aansturen + een 4k TV)

Dat is inderdaad niet weinig geld...
En een vergelijkbare Dell (in alles, hardware, software, service, stabiliteit) kost? Ik moet al 15 jaar dat soort
kosten afwegen en Apple is gewoon nog altijd zeer competitief als je al dat soort dingen weegt.

Natuurlijk krijg je vast wel plusjes voor je post, maar bij toeval heb ik onze Apple representative in Maart gevraagd over wie wat koopt. Die persoon verkoopt miljoenen per jaar en hij heeft nog nooit (!) een systeem met 8TB verkocht.

Het is een beetje als je wil aantonen hoe duur een Volkswagen Golf is en je alles aanvinkt.
Nou ja, alles aanvinken is ook niet nodig, maar 16GB is tegenwoordig toch wel minimaal. Dus als je dan eerst eens een paar 100 euro moet bijdokken op een Mac die al aan de prijs was, dan snap ik het wel. Ook die SSD-upgrades zijn echt veel te duur. Ik zou graag eentje met 4TB hebben (die zijn niet leverbaar) maar de prijs van 2TB is al astronomisch, vergeleken met het basismodel.

Het kan best dat die SSD's echt megasnel zijn, maar ik vind opslagruimte belangrijker dan nog dat kleine beetje meer performance. Hetzelfde gaat denk ik op voor de M2 cpu, de M1 was al snel zat, mensen zitten niet nu al op een nog snellere (en vooral, duurdere) chip te wachten. Ik zou nog wel een Mac mini willen, maar vind die met de M2 te duur.
als het goed is ondersteunen de meeste macs gewoon usb3.2 2x2 (20gbit), een externe behuizing daarvoor kost je zo rond de 50 euro en een 2tb ssd zo'n 100 daar koop je bij apple nauwelijks een upgrade voor naar 512 ;) maar wat betreft snelheid ga je er niet heel erg op achteruit door een externe schijf in te zetten

de tijd dat een usb(stick) van 100gb meer dan een uur kostte om vol te krijgen is al wel een tijdje voorbij.

voor ram is het inderdaad wel anders en dat is wat mij betreft erg jammer,
Maar het gaat me niet om de snelheid. Een externe schijf is ongelooflijk onhandig en haalt het hele idee van een laptop onderuit. Zit je bij een klant op de bank te kloten met een externe harddisk. Ben je net bezig de klant iets te laten zien, verschuift je laptop een stukje: oeps, usb-stekker maakt slecht contact, schijf gedismount, softwarepakket vastgelopen. Been there, done that, never nooit weer. Externe schijven zijn alleen voor backups. En zelfs daar zijn ze niet bijster geschikt voor, zelfs niet met usb3.

Ik heb net een Windows laptopje samengesteld met een 4TB NVMe SSD. Draait als een tierelier en was goed te betalen. Een Macje met zoveel opslagruimte is onbetaalbaar en slaat compleet de plank mis, want voor foto's heb je helemaal niet zo'n super performance nodig.

Ik snap wel dat je bij Apple superveel computer voor je geld krijgt, maar als je niet superveel computer nodig hebt, maar van een enkel onderdeel wel (zoals opslagruimte) dan ben je bij Apple niet zo gunstig af.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 23 juli 2024 09:16]

Maar het gaat me niet om de snelheid. Een externe schijf is ongelooflijk onhandig en haalt het hele idee van een laptop onderuit. Zit je bij een klant op de bank te kloten met een externe harddisk.
Wat voor bestanden moet je wel niet aan je klant laten zien dat ze niet op de interne storage passen?
Voor de meeste zakelijke documenten is 256Gb al overkill. Zeker als je ze af en toe eens opruimt.
Foto's. Ik kan natuurlijk de foto's die ik wil laten zien vantevoren even naar de interne storage kopieren, maar vaak krijg je ter plekke ideeen waar je dan snel even een voorbeeld van wil laten zien. Aangezien ik alles in een database heb die uitgaat van een standaard bestandslocatie, is het onhandig als ik maar over een deel van de database kan beschikken.
Zeker waar hoor, ik zit met hetzelfde. Heb 1TB in m'n M2 Macbook Pro, maar dat is op termijn niet voldoende, en zo'n extern usb-ding is helemaal niet praktisch. Beste oplossing die ik tot dusver heb gewonden is een JetDrive Lite 330, een 1TB sd kaart die niet uitsteekt.

Heb het momenteel nog niet nodig, dus hoop dat tegen de tijd dat dat wel zo is de snelheden ook iets beter zijn en er wellicht ook een 2TB variant is. Echt snel gaat het natuurlijk nooit worden, maar dat is voor sommige zooi die je gewoon wilt bewaren ook niet altijd een probleem.

Windows is wel goedkoper wbt dit soort upgrades, maar qua andere hardware (behuizing, trackpad, scherm) vaak weer een behoorlijk stuk slechter. Plus, het hele OS is natuurlijk anders, en het is maar net wat je voorkeur heeft.
Maar een externe schijf doet toch afbreuk aan de gebruikerservaring?

Zeulen met extra dingen was eerder toch juist iets voor Windowsgebruikers, omdat ze te arm waren om een fatsoenlijke Mac te kopen? ;)

Dat dit nu voor een Mac nodig zou zijn is wat mij betreft Apple onwaardig...
kunnen we gewoon eens kijken naar vergelijkbare prijzen van een gewone pc wel upgradebaar etc
Nou ja, alles aanvinken is ook niet nodig, maar 16GB is tegenwoordig toch wel minimaal.
Op een 64bits windows systeem idd; maar na booten heeft mijn MBAir 4 van de 8 GB in gebruik, terwijl mijn windows 11 machine met 8 GB tegen de 7 GB vol zit.

Die 4 GB is voor de taken waarvoor de MBair wordt gebruikt zat; als je professioneel video of fotobewerken gaat doen, dan voldoet de air sowieso niet, dan is een MBPro met 16GB of meer wat je nodig hebt.

Je moet niet gaan klagen over de fiets die je gekocht hebt dat hij geen 120 KM/u haalt, dan had je eigenlijk een auto nodig.
In dit draadje hebben we het specifiek over dat de uitbreidingen zo vreselijk duur zijn.

Dat jou vertegenwoordiger voor miljoenen verkoopt, betekend dat er vele duizenden andere vertegenwoordigers zijn bij Apple, aangezien deze ~$400 miljard omzet... Apple bied opties aan die ook verkocht worden. Dat jou vertegenwoordiger ze niet verkoopt zegt vrij weinig. Het kan zijn dat zijn klanten primair kantoor personeel is...

8TB in een werkstation van bijna €7000 lijkt me niet heel vreemd, afhankelijk van wat je er natuurlijk mee doet, als je nooit die hoeveelheid storage nodig hebt voor projecten, lijkt me dat aardig onzinnig. Maar ik heb 6TB aan SSDs zitten in elk van mijn mini PCs (Asus PN50 4800U, 64GB RAM, 2TB+4TB), waar ik €1600 voor heb neergelegd bijna 2 jaar geleden. Voor €150 per stuk meer heb ik ze volledig passief gekoeld. Je zou dat vandaag voor ~€600 goedkoper kunnen doen... Als ik er 4TB+4TB=8TB in had kunnen zetten voor een redelijk normale prijs, dan had ik dat gedaan (maar dat ga ik nu echt niet meer upgraden).
Als je die Studio zelf bouwt kom je misschien op 3 á 4000 euro uit. Apple vraagt gewoon veel te veel geld voor extra opslag en RAM.

Ik zit momenteel op 5TB aan SSD's (en er passen er nog 5 in), en 32GB RAM. Bij Apple zou ik duizenden euro's extra kwijt zijn voor de specs die ik nodig heb. Even los van het feit dat Nvidia GPU's voor workstations meer mogelijkheden bieden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 09:16]

In grote lijnen gelijk maar er is nog steeds een grote beperking bij het zelf maken van een snelle computer met losse (PC) onderdelen: het stroomgebruik. Mijn Mini van 2018 draait op dit moment (met een extra thunderbold eraan van 1tb) 14 watt. Er is nog geen pc moederboard die zo zuinig draait, ik heb een intel 1000 voor een syno nas en die pakt ook nog minimaal 20 watt, maar die kan ook niet verder dan Ide schijven van 512, heeft geen m2 (om in de buurt te komen van de snelheid van de ingebouwde schijf van de Mini.
Niettemin blijf ik het hackintosch verhaal met belangstelling volgen want de huidige prijzen voor bijvoorbeeld de Mac Studio is niet normaal.
Nee dat laat je toch ook wel met die prijzen? Dan pak je een Mac met zeg 2 of misschien 4TB om op te werken, en iets van een externe SSD voor 1/10 van de prijs. Ik denk dat in jouw vergelijk VW ook weinig volledig uitgespecte Golfs verkoopt?
Doe de rekensom voor de Mac Studio van 9229,- voor een klein bedrijfje, 10 man personeel 1,5 Miljoen omzet, 3 ton winst eens met de volgende gegevens:

BTW-vrij. (blijft over 7627,-
KIA 28% Bij belastingtarief 25%. (blijft over 7093,-)
Afschrijving over 5 jaar 20% per jaar Bij belastingtarief 25% (blijft over 5.319,-)
Opbrengst na verkoop na 5 jaar, topmodellen van Mac verkopen zeer goed zelfs na 5 jaar.

Dan zul je zien dat je niet naar die 9229,- moet kijken maar dat die machine voor dat bedrijf netto rond de helft kost.

Je moet niet naar winkelprijzen kijken als je het over bedrijven hebt.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2024 09:16]

Paar kanttekeningen KIA schaalt niet mee. Je zou dus nooit voor alle 10 die machine van €9229 kunnen kopen met 28% KIA per jaar (€ 17.841 max). Je zou wellicht er twee per jaar kunnen doen, maar je heb ook al je andere KIA investeringen zoals monitoren, kantoor meubilair, etc.

Natuurlijk is dat absoluut te verantwoorden in verschillende situaties, maar als een organisatie voldoende heeft aan een Mac van €4600 zullen ze niet die van €9229 kopen, ongeacht hoeveel ze af kunnen schrijven, dat gaat immers ten kosten van de winst.

Bron:
https://www.belastingdien...dsinvesteringsaftrek-2023
Ik zeg dan ook niet dat iedereen zo'n ding krijgt, ik gaf gewoon een idee van een bedrijf die zo'n machine wil. Elk verstandig bedrijf geeft de mensen het gereedschap dat ze nodig hebben sommigen hebben voldoende aan een simpel model, anderen zijn weer veel productiever met een top model. En zoals je zelf al zegt moet je de dingen wat spreiden je koopt zelden in hetzelfde jaar nieuwe computers en meubilair voor iedereen.

Ik zie veel te vaak hier van die postings als "Kost zoveel op de website, dat wil een bedrijf nooit betalen..."

Nee, natuurlijk wil een bedrijf dat niet, want dat hoeven ze namelijk niet.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2024 09:16]

Leuk sommetje. Wat kost een 7950X + 128GB RAM + 7900XT + 4x 2TB 980 Pro SSD? Een PC met die meuk erin kan je ook gewoon allemaal door die btw/kia mangel halen natuurlijk, kost een heel stuk minder, en is nog sneller ook.

- 7950X: 600 euro
- Asus ProArt mobo: 450 euro
- 128GB RAM: 600 euro
- 7900XT: 900 euro
- 4x2TB 980 Pro: 600 euro
- Windows 11 Pro licentie: 15 euro
- Voeding: 200 euro
- Luxe CPU koeler: 85 euro
- Kast: 150 euro
- Assemblage? Sure. 100 euro erbij

Totaal: 3700 inclusief btw.

"Maar stroomverbruik!" Een 7950X presteert op 65 watt power limit nog steeds beter dan een M2 ultra.
"Maar restwaarde!" Denk je oprecht dat je idiote Mac Ultra meer % van zijn restwaarde behoud dan de door mij voorgestelde hardware? Nee. Een gangbare Mac Ultra misschien wel, maar niet 1tje met 8TB SSD en 128GB RAM. Upgrades voor je Mac hebben veel lagere restwaarde. Uiteindelijk is de restwaarde qua percentage vrijwel gelijk voor alle hardware: Zo'n 30 tot 35% verlies van dagwaarde per jaar.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 09:16]

Denk je oprecht dat je idiote Mac Ultra meer % van zijn restwaarde behoud dan de door mij voorgestelde hardware?

Dat schreef ik nergens, maar Mac's hebben gemiddeld genomen inderdaad een hogere procentuele restwaarde dan overige merken.
“Gemiddeld genomen”? Misschien een paar procentpunten.
Maar met zulke upgrades? Nee

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 09:16]

Je vergeet dat je met je setup ook het vakantie gevoel krijgt; alsof je op schiphol aan het wachten bent voordat je mag opstijgen.
Hoe bedoel je? Een 7950X met een goede koeler is stiller en sneller dan een M2 ultra
Met andere woorden de belastingbetaler (wij allemaal) sponsoren apple's winstmarge? als je erover nadenkt volslagen kolder...
Doe de rekensom voor de Mac Studio van 9229,- voor een klein bedrijfje, 10 man personeel 1,5 Miljoen omzet, 3 ton winst eens met de volgende gegevens:

BTW-vrij. (blijft over 7627,-
KIA 28% Bij belastingtarief 25%. (blijft over 7093,-)
Afschrijving over 5 jaar 20% per jaar Bij belastingtarief 25% (blijft over 5.319,-)
Opbrengst na verkoop na 5 jaar, topmodellen van Mac verkopen zeer goed zelfs na 5 jaar.

Dan zul je zien dat je niet naar die 9229,- moet kijken maar dat die machine voor dat bedrijf netto rond de helft kost.

Je moet niet naar winkelprijzen kijken als je het over bedrijven hebt.
wat een onzin :) alle "kortingen" die je ziet zijn gewoon belastingen die je niet hoeft te betalen. De belasting legt geen geld bij; het is gewoon korting dat je krijgt over belasting dat het bedrijf anders moest betalen. Die korting krijg je niet als je geen belasting betaalt.

Er zijn veel grove manieren hoe bedrijven grootschalig belasting ontwijken, maar een Apple computertje kopen is daar niet 1 van.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 09:16]

Als deze apparaten bedrijfsmatig worden ingezet voor hoogwaardig werk zijn deze prijzen geen probleem. De loodgieter koop ook een bus van 30K. Die wordt gewoon betaald uit de opbrengst van zijn werk.
Een persoon die een dergelijk systeem zou gebruiken (ten volle) zou ik dan ook wel schatten op iemand die +150K per jaar verdiend. Dus zo'n mac is is nog steeds ruim goedkoper dan een jaar salaris. Kost je ongeveer 900euro per maand 40/dag in afschrijving over 5 jaar.
Mocht je als bedrijf een dergelijk systeem moeten hebben, dan koop/lease/uur je dat systeem omdat je er hoogst waarschijnlijk de kosten kunt omzetten in winst. Dus, ja doen... een ander 'goedkoper' systeem neerzetten heeft ook totaal geen zien want als je winst van je onderneming daar van af hangt ben je verkeerd bezig...
Veel geld inderdaad, maar wat is ook mogelijk met de Apple silicon generatie van nu dan een oude Intel ? Een gigantische wereld van verschil. Ook overkill voor een gewoon huishouden tenzij je die computer voor een bepaald doel nodig hebt is het ver van weg gesmeten geld. Dit geldt ook voor een pc hoor. Wat voor doel heb je voor ogen als je zo’n computer koopt van deze prijsklasse.
Basismodellen***

Ik denk dat ze voornamelijk de verkoop van iPad Pros hebben overschat, deze is dan wel superlrachtig maar je kan de rekenkracht niet echt goed benutten en de iPad zelf heeft voor de rest niet veel nieuws.
Inderdaad. Met 256GB als basis kan je tegenwoordig gewoon echt niet meer afkomen vind ik.
Als ik een nieuwe laptop ga aanschaffen moet deze op zijn minst een terra hebben.
Dit is altijd al de taktiek geweest van Apple. Basismodellen verkopen met te lage specs zodat je voor een zwaarder model gaat waarvoor je direct belachelijk veel moet bijbetalen.
Vind je? Ik vind de prijzen echt bizar gestegen. Ik wil mijn Intel MacBook Pro en iPad Pro inwisselen voor een MacBook Air en iPad Air maar ik schrok van de prijzen die ik moet neer leggen. Zeker ook omdat ik voor de iPad een 64>256 upgrade moet maken (en dan net zo goed de iPad Pro 11" 128 kan kopen.
En voor de MacBook Air toch echt wel 16GB en 512GB.
Ka-ching.
Daar zit het hem in.
De upgrade die je bijna verplicht moet doen.
Ze moeten gewoon de betere hardware in de zogenaamde instapmodellen steken.

Dan heb je een high end toestel, passend bij de prijs. Want voor een high end toestel is het een ok prijs. Maar door de boel uit te kleden is het een high end toestel qua cpu/gpu, naar je hebt er weinig aan zonder genoeg geheugen en opslag.
De M2 voegt ook niet veel toe in vergelijking met de M1. Bovendien is Apple wel belachelijk duur aan het worden. Ze hadden beter nog een half jaar kunnen wachten en de aankomende M3 (met 3nm) als M2 kunnen uitbrengen, dan heb je gewoon een serieuze update.
Stel ze brengen een M3 uit met een serieuze performance boost over de M1. Hoeveel M1 gebruikers zullen upgraden denk je omdat hun M1 niet snel genoeg is? Ik verwacht super weinig. Bedrijven gaan ook hun M1s niet upgraden naar M3, die M1 zal nog lang voldoen.
Stel ze brengen een M3 uit met een serieuze performance boost over de M1. Hoeveel M1 gebruikers zullen upgraden denk je omdat hun M1 niet snel genoeg is? Ik verwacht super weinig. Bedrijven gaan ook hun M1s niet upgraden naar M3, die M1 zal nog lang voldoen.
Voor hoeveel werkstations ben jij verantwoordelijk? Ik heb 35 Apple workstations in gebruik bij modelers. 35% van hun tijd drinken ze koffie terwijl ze lokaal aan het renderen zijn. Als de nieuwe M3 10% sneller is dan is het een no-brainer.

Ik denk dat je werkelijk niet weet wat dingen kosten.
Dan is het idd tijd, maar ik denk dat de meeste desktops toch gewoon voor simpel kantoor of design werk wordt gebruikt, bij ons iig. Renderwdrk laten wij extern doen.
Idem hier. In mijn omgeving doet men vooral ontwikkelwerk. Daar maakte de M1 echt een groot verschil, maar voor M2 is het maar heel marginaal.

Voor mezelf (meer operationele focus), wil ik vooral van mijn i9 af, vanwege de blazende ventilator die mee komt. Maar of het nou een M1 of M2 is, maakt me niet veel uit. Beide zijn, volgens de reviews, veel stiller dan Intel. Portabiliteit is ook niet onbelangrijk, dus een Air zou zelfs beter kunnen zijn in omstandigheden dan een Pro.
Precies. Ik gebruik een M1 air (2020 versie) voor wat ontwikkel werk en office en die voldoet meer dan uitstekend. Grootste asset: stil en lange accu duur

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 09:16]

Je zou eens naar de echte kosten moeten kijken voor een computer/laptop voor een bedrijf, dat is zoveel minder dan de prijskaartjes die een particulier ziet bij de mediamarkt. Dankzij de beschikbare regelingen betalen bedrijven uiteindelijk minder dan de helft van wat jij betaald als je zo'n ding bij de mediamarkt koopt, en als ze na de 3 jaar de computers weer verkopen dan hebben Macs nog een flinke restwaarde die ze weer bij kunnen schrijven op de rekening en dan is een computer die jou 4.000,- kost echt peanuts. Kosten zijn geen reden om ze niet na 3 jaar te vervangen of je bedrijf moet wel heel erg slecht draaien.
Ik heb geen context aangezien ik niet weet wat ze renderen en met wat voor software, waar ze dat voornamelijk doen, etc. Maar voor 12,25 FTE kan je een redelijke render server cluster neerzetten...

10% sneller is leuk, maar dat zou betekenen dat ze ipv. 35% van hun tijd koffie drinken, nu nog maar 31,5% van hun tijd koffie drinken... Dus 3.5% van een FTE. Afhankelijk van wat een FTE kost bij jullie kan je daar een leuke machine voor neerzetten, afhankelijk van wat je nodig hebt. Maar vergeet niet dat je datzelfde geintje heb gehad vorig jaar en je die ook weer het jaar erop hebt. Natuurlijk kan je de vorige machine weer verkopen en die behoud redelijk wat waarde. Maar je zit ook met kosten qua nieuwe inrichting, verkoop, etc. Zonder enig inzicht in wat voor machine je nodig hebt, wat je personeel kost (FTE kosten), etc. is daar helemaal NIETS over te zeggen.

Ik heb jaren bij MSPs gezeten, duizenden machines beheerd, waarvan ook Macs. Nu in de Enterprise en heb dan ook te maken met duizenden machines, een veelvoud aan 35 Macs. Echter vanuit een iets andere IT positie. Weinig tot geen van die Macs zijn render workstations. Van de klanten die moesten renderen, waren dat voornamelijk Windows workstations, echter veel van die posities koste niet voldoende om elk jaar een nieuwe dikke renderbak neer te zetten. Andere mensen, in andere posities, die er hoogstens presentaties op gaven koste ruim voldoende om elk jaar een nieuwe vette Mac neer te zetten (met oudere Macs als backup).
Nee hoor. Met een snellere processor gaan ze ingewikkelder renders maken.
Als jouw bewering zou kloppen zouden de koffie (render) pauzes inmiddels hooguit drie procent tijd kosten.
Als je 35% van je tijd zit te wachten, kun je toch beter twee werkstations gebruiken?
ik moet eerlijk zeggen dat ik me ontzetend afvraag waarom je dan geen rendering farm hebt .. waarom ga je dat in godsnaam lokaal op een paar macjes doen als het ook (aanzienlijk (kosten)efficenter op een centrale cluster kan.
Prima prestatie met een bovengemiddelde accuduur en een heel goed scherm. Voor veel mensen prima voor de volgende 7 jaar...
Ik koop meestal elke ~ 3 jaar een nieuwe laptop op de zaak. Als de i9 niet zo luid als een stofzuiger zou zijn had ik er langer mee gedaan. Nu zit ik op een M2 max (64gb geheugen was vereist). Die is eindelijk goed stil, met wat geluk kan die langer mee.
Een beetje bedrijf heeft gewoon life-cycle management en schrijft laptops over een vaste periode af. (doorgaans 4 a 5 jaar).

Natuurlijk is er met beleid nog wel het een en ander te rekken. Een afgeschreven laptop hoef je niet per direct te vervangen. Je kunt daar meer of minder voortvarend mee aan de slag.

En het klopt wel dat M1 bij "Mac-bedrijven" inspireerde om lekker door te pakken. Zoals beleid dat nieuwe werknemers altijd een M-series krijgen (geen doorschuiven van ingeleverde Intel Macs) en meer van dat soort 'trucjes'.

En M2 inspireert dat totaal niet. Mooie spec-bump hoor, dus als een laptop nu afgeschreven is, dan wordt de vervanger echt wel een M2 (enige uitzondering: bedrijven die omwille van kosten M1 Airs blijven kopen), maar dat is het dan ook wel.
Zo zie ik het dus ook, de oudste M1 nog geen 2,5 jaar is, zie ik die dan ook nog niet 1-2-3 vervangen worden, tenzij je flinke eisen stelt aan je Mac en dat is imho vrij zeldzaam...

Wellicht dat men in Nederland dit jaar rare sprongen maakt, aangezien er een regeling is voor 2023 om 50% willekeurig af te schrijven op bedrijfsmiddelen. Maar dat doet weinig voor de afschrijving van aangekochte items van voor 2023...

Bron:
https://www.belastingdien...ing-bedrijfsmiddelen-2023
Apple duur ? Ik wil de klok eens terug draaien naar 2008 - 2009.

Laptops met 2gb ram
Laptops met een heel warm wordende Intel core of 2 duo processor
Laptops met een 5400rpm 200gb of kleinere harde schijf met een cd of dvd writer
Laptops met een 720p beeldscherm.
Laptops met matige batterij duur

Zoek maar eens op wat zo’n geval je toen kost. Ik denk zo klaag maar niet want we worden overbedolven door luxe. Als je echt zo ongelukkig bent. Ik laat je met veel plezier op mijn MacBook van 2008 werken verplicht voor een maand en dan laat je alles wat je bezit. Komt men eens tot het besef hoe rot verwend de jeugd tegenwoordig is. Ik haal m nog met veel plezier dat juweel van toen uit de kast. Het zoveelste bewijs dat de deze gelukkig is.
De M1 was voor Apple een gigantische stap (en ook voor de gebruikers). De M2 is wel een aardige upgrade, maar de M1 is voor de meesten nog jaren goed genoeg. Bovendien is de kans groot dat de M3 wel een grote update wordt.

Ik denk dat Apple de vraag iets overschat heeft door de grote vraag naar de M1.
Inderdaad, MacBook Air M1 door mijn partner in gebruik en die maakt er complete magazines mee en gebruikt zo'n beetje de hele Adobe suite op video na. Werkt gewoon altijd en super stabiel.

Als ik af en toe nog vragen voorbij zie komen van mensen die voor de meest basic taken nog een 'pro' nodig denken te hebben dan moet ik altijd een beetje lachen. Die M1 maakt de Mac voor 90% van de mensen gewoon 'af'.
Meerdere schermen aansluiten.
Dat lukt niet meer de M1 heb ik begrepen.
Ik denk dat het een artificiële beperking is, maar het zou mij wel storen.
Een beetje Tweaker lukt dat wel toch?
https://www.iculture.nl/nieuws/m1-macs-externe-schermen/

[Reactie gewijzigd door D-Ed op 23 juli 2024 09:16]

M1 Pro, Max en Ultra kunnen het wel. Alleen de Macbook Air M1 kan het niet. Is inderdaad een kunstmatige beperking om 'professionele gebruikers' te sturen naar de MacBook Pro.
Ja, ik bedoelde de Air. Was nog niet helemaal wakker kennelijk.
M1 MacBook Air is inderdaad top. Destijds (februari vorig jaar) via Marktplaats op de kop kunnen tikken voor €650 (in seal zelfs, ja het was legaal). Prestaties zijn top, alleen jammer dat ik niet het geld had voor een MacBook met 16GB RAM. Dat zou perfect zijn voor mijn werkstroom (laatste jaars HBO-ICT student).

[Reactie gewijzigd door boot020 op 23 juli 2024 09:16]

Hier heb je wel meteen het 'probleem' van een Apple te pakken. Upgraden is onmogelijk.
Hier wel de 16GB in gebruik vooral omdat ze veel met grote bestanden werkt. Top ding
Ja, want nu moet die wachten op z'n Mac.

Hier hoef ik niet te wachten op m'n MacBook Air M1, ding staat meer op mij te wachten en ondertussen nog digitale koffie te drinken en neus te peuteren ook nog...
Precies dit. Ik heb zelf een laptop met een M1 gekregen vanuit mijn werk en zou zelf ook zo eentje kopen. Vooral als ik het prijsverschil zie ten opzichte van de performance
Moet je eerlijk zeggen die M1 is ook gewoon zo soepel en werkt perfecto. Ik heb totaal geen neiging meer naar een nieuwe laptop. Voorheen met de intel macbook pro's had ik om het jaar wel de behoefte om een nieuwe te halen. Voor het eerst heb ik ook bij de Macbook pro 16" M1, van ha stevig ding zoals vroeger.
Ik denk dat dat Apple’s grote probleem is. Voor gewoon gebruik is een M1 meer dan voldoende.
Ik heb nu inderdaad 2,5 jaar geleden en M1 MacBook Air gekocht een ik verwacht dat ik hier zeker nog 5 jaar mee kan doen. Batterij is nu op 83% en dat is prima voor thuis gebruik.
Ik ook, eind 2020 en die van mij zit nog boven de 90%.
Heb net een M1 MacBook Air gekocht, deze zijn nog gewoon te krijgen.

De goedkoopste M2 met 16G geheugen (256G disk) 1600 euro.
De M1 met dezelfde specs: 1200.
Het enorme prijs verschil, 400 euro / 33% extra, is moeilijk te verantwoorden als je kijkt naar de verschillen.
Als je je dan ook nog bedenkt dat er in de US maar 200 dollar tussen zit komen we er in hier in NL wel heel erg slecht van af met het M2 model.
je vergeet in de laatste vergelijking vermoeddelijk nog dat het in de US prijzen EXclusief BTW zijn.
Daar komt dus nog tax bovenop ;0
Apple heeft bij de introductie van de M2-modellen de prijzen aangepast op de huidige wisselkoers. Daardoor zijn de M2-modellen in Europa flink duurder, terwijl ze in de VS zo goed als dezelfde introductieprijs hadden als de vergelijkbare M1-variant.
Apple begint nu door te krijgen dat torenhoge prijzen vragen voor hun iPhones en Mac producten zijn grens heeft bereikt. Jarenlang zijn de prijzen enorm gestegen, en blijkbaar ligt hier de grens.

De iPhone 14 verkopen liggen ook al niet goed, en nu dit.
Je ziet hier gebeuren wat je al vele jaren ziet gebeuren, Apple komt met wat nieuws en verkoopt dan enorm veel en de opvolgende kwartalen is het dan natuurlijk weer veel minder, combineer dat met een markt die in zijn geheel in is gezakt en alles is alweer verklaart. Vooralsnog heeft Apple cijfers waar elke concurrent jaloers op mag zijn.
Gewoon de prijs (van de upgrades) verlagen.
Waarom dat als je ook gewoon de productie kan verminderen (vanuit het perspectief van een bedrijf)?
Dat hangt van de prijselasticiteit af. Als de prijs erg elastisch is, zal die snel omhoog schieten als je de productie beperkt. Maar ik weet niet of Apple die prijzen sterk zal laten stijgen.

Als de prijs weinig elastisch is, zal die niet zo erg stijgen als je de productie verlaagt, en zal je omzet dus dalen.
en zal je omzet dus dalen.
Dat is toch niet zo erg. Zolang de winst maar niet te veel daalt.
Als je prijs gelijk blijft, maar je minder verkoopt, en je gemiddelde kosten niet al te zeer veranderen, betekent minder omzet ook minder winst.
als je prijs gelijk blijft en de vraag dus ook, dan
A: slinken je voorraden en dus je kosten voor opslag en warehousing,
B: stijgen de wachtlijsten en mogelijk je exclusiviteit.

ik denk dus eerder dat het de bedoeling is om schaarste te creëren om prijs-stabiliteit te verkrijgen. wat doen bedrijven immers als het aanbod te (dus de voorraad) teveel stijgt tov de vraag... dan gaan ze kiezen: of voorraden aanleggen in de hoop dat ze later verkocht kunnen worden, of dumpen om de kostprijs te drukken.

kijk alleen al naar de winkelprijs van een mac mini, tov die van de m1 varianten bij release.
Voorraad kost onnodig geld (niet alleen opslag, maar ook risico). Daarom stop je productie als je gewoon aan de vraag kan voldoen.
Drie R'n; Rente, Ruimte, Risico.
Apple betaalt geen rente. Men betaalt rente aan apple, ruimte al helemaal niet want de productie is bijna volledig uitbesteed en Risico uiteindelijk wel maar Apple kan zich veel Risico permitteren als rijkste bedrijf ter wereld. Dus ja de 3Rs zijn valide maar of dat ook geldt bij Apple? Denk het niet.
als de gek het er toch voor geeft? toont weinig respect voor de klant.
maar dan vangen ze minder geld. Het is hen nooit om absoluut marktaandeel te doen geweest, enkel het premium segment dat ze voor zichzelf creëerden.
Hoge marges inderdaad, niet een race naar de bodem, want dat is niet het segment waar apple hoort te zitten. En dat zeg ik niet omdat het snobs zijn (of misschien wel), maar omdat Apple hoge marges nodig heeft om hun eigen innovatie processen en talent te betalen.

Zodra ze off-the-shelf componenten gaan verpakken, zoals veel pc bouwers, zijn gaan ze alleen nog concurreren op marktaandeel*lage-marge en moeten ze dus alle inhouse ontwikkeling gaan stoppen om competitief te zijn.
omdat Apple hoge marges nodig heeft om hun eigen innovatie processen en talent te betalen.
ze hebben anders wel ENORM veel geld (artikel is van 03/02/22) en ze proberen er ironisch genoeg zo snel mogelijk van af te geraken door oa aandelen terug te kopen:
Apple's $202.6 Billion Cash Problem

Apple has a cash problem. It's just the opposite of most. Apple has too much cash.

The technology company now has cash and investments of $202.6 billion. That's a staggering amount, totaling 7% of the holdings of all S&P 500 companies. To its credit, Apple is trying to dispense of the cash using both dividends and buybacks. But it can't get rid of money fast enough.

Last year, Apple spent roughly $81 billion buying back its stock, which Buffett applauded in his letter. But that's just a drop in a rapidly filling bucket. Apple's amount of cash on hand actually rose by nearly 4% in 2021 from 2020. Additionally, the company yields just 0.6%.
Eind 2022 hadden ze meer dan 51 miljard dollar on hand dwz direct beschikbaar (dus geen aandelen of assets)
Aandelen terugkopen is een zwakte bod. Geeft aan dat je als bedrijf geen goede investeringen kunt bedenken.
Klopt, maar dat is vanwege een ander probleempje (artikel is uit 2014, geen idee of dat ondertussen al is opgelost/betaald):
Apple's big problem is that so much of its liquid assets are held overseas, with profits booked in low-tax countries such as Ireland. If it moved the money to the US, the Internal Revenue Service would demand about a third of it. Back in April 2013 Apple got around this inconvenience by borrowing $17bn in the biggest corporate bond offering on record as part of its promised $55bn payout to shareholders by the end of next year.
Zodra ze off-the-shelf componenten gaan verpakken
Zowel de Motorola, PowerPC, Intel CPU's waren toch off-the-shell componenten. Met het gebruik van die componenten zijn ze groot geworden.
daar ben ik het eigenlijk absoluut niet mee eens,

ik wil wel zeggen dat ze zeker geen off-the-shelf meuk moeten gaan verkopen of bouwen maar ik denk wél dat er zeker ruimte is voor spul in het lagere segment.

kijk eens naar een laptop zoals deze: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ARH7 (82SN00DNMH) dan vraag je je toch af, wat zou er gebeuren als hier geen dik moederbord met een ryzen in zou zitten maar gewoon een simpel moederbord met m1 zoals ook in de macbook air zat, met een (relatief goedkoop scherm als dit kun je dus een 15 inc <1000 euro laptop bouwen. als regelrechte 'instapper'

ik denk oprecht dat het grootste probleem voor apple is dat je eigenlijk, een veel te groot instap-risico hebt, wat als het me niet bevalt, het is wel eff 1500+ euro aftikken .. helaas zitten we nog niet zo goed in de goede macs dat refurb al een oplossing biedt.

daarvoor hadden voorgaande macbooks (airs) te vaak brakke keyboards hitte problemen (die op te lossen waren door wat thermo-adhesive (en het ding niet meer op schoot houden).
Apple is een luxe product en daarom vragen ze meer geld.
Dat zal zeer weinig helpen, het issue is namelijk niet (alleen) dat de prijs te hoog is, maar dat de meeste gewoon al zijn voorzien en wat ze hebben voorlopig nog goed genoeg zal zijn.

De overstap naar M1 heeft een enorme boost in sales opgeleverd voor Apple en de ondersteuning (voor beheer) van de M1/M2 chips is voor veel business (Enterprise) ondertussen ook al geen issue meer. Daarnaast zijn veel laptop/minipc verkopen geconcentreerd geweest in de pandemie periode en daar zitten de gebruikers nu nog op te teren. Het zou me geheel niets verbazen als we in bv 2025 weer een enorme piek zien in verkopen, omdat veel bedrijven een financiële afschrijf termijn hebben van 5 jaar voor PCs (of langer), allemaal gekalibreerd op de begin periode van de pandemie...

Apple zal het voorlopig moeten hebben van natuurlijke vervanging en defecten buiten de garantie periode...
Die dingen blijven ook veel te lang werken. Ik werk nog op een MacBook Pro uit 2016. Kostte een fortuin maar draait nog steeds als een zonnetje. Ik wil graag een nieuwe met M3 als die uitkomt maar ik krijg het nog niet verantwoord. Als je nu naar de kosten per jaar bekijkt is het mijn goedkoopste computer ooit. Als je naar de aanschafprijs kijkt was het mijn duurste computer ooit. En dat sinds mijn eerste XT in 1986.
De SSD die Apple in hun producten stopt is toch wel wat anders dan een los stukje hardware in de computer winkel. Zelfde met het ingebouwde geheugen op hun processors. Valt echt niet te vergelijken. Dat dit geld kost, waar naar geld dat is met alles. Ik had ook een asus al in one pc of een hp in 2014 kunnen kopen ipv een iMac van 3000€. Ik wil eens weten hoe ver ik stond met die pc de dag van vandaag. Ik ben er zeker van dat ik geen web pagina laat staan spotify nog vlot zou open krijgen. Laat staan zwaar gamen totaal uit de boze. Ik heb de juiste beslissing gemaakt met die iMac en die heeft zijn dienst bewezen en werkt vandaag nog als een nieuwe. Moest ik een pc gehad hebben en ik kan het voorspellen. Dan was ik al het eerste jaar naar de winkel kunnen lopen voor een mechanisch defect. Ik raad zo’n dingen echt af. Ben je nog beter af met een losse systeem kast waar je aan kan als pc gebruiker. Kwaliteit betaal je gewoon. Voor 80 euro heb je ook een smartphone maar wat heb je dan ? En dat is met alles.
Vertel eens wat volgens jou het verschil is tussen de SSD die Apple gebruikt en de SSD in de computer winkel.
Het is hoe een mac toegang krijgt tot die ssd en ram wat rechtstreeks op de chip zit. Bij een pc is er nog meer omweg om dezelfde gegevens van heen en terug door te sturen. Een mac op apple silicon kent dit niet en werkt op vol vermogen terwijl er vertraging optreed bij gewone computers. Om het eenvoudig uit te leggen. Gelijk en snelweg van A naar B met kleine wegen. Je vind heel dat technische wel ergens op youtube of op Nebula Tv. Meer iets op het niveau van menig tweaker.
En wat voegt jou post uberhoubt toe om mij zo aan te gaan ? Ipv zo te reageren leg het dan maar eens haarfijn uit hoe het zit. Je vraagt mij iets en je schrijft zo iets neer. Een mens kan ook niet alles weten. Vraag het eens aan ChatGPT. Dat je daar nog niet aan gedacht hebt. Sorry jongen. Waar wil je eigenlijk naar toe ? Niet iedereen is de uberdork van dienst met een dbase vol technisch gebrabbel in zijn hoofd hoor, ik ben ook maar ne mens. 8)7
Misschien zijn de laptops te duur geworden met de M2 Pro. Of gaat dit alleen over de M2 (niet pro)?
Ik denk dit deels ook wel een logisch gevolg is van al die prijsverhogingen in zijn algemeenheid en tja, Apple producten zijn nu eenmaal vrij prijzig. Alhoewel als ik kijk naar b.v. tablets en dan vooral de meer high-end tablets dan ligt Apple best wel redelijk gelijk met andere fabrikanten.

Maar ik denk ook dat de upgrade naar de Apple M2 cpu niet dat succes is geworden wat ze eerst bij de M1 cpu hadden. Het verschil tussen voorgaande cpu's en de M1 waren veel groter dan nu het geval is tussen de M1 en M2 cpu. Eigenlijk zijn ze dus een beetje zelf de dupe geworden van hun eigen succes, iets wat wel te verwachten was.
Voor mij betekend het dat ze M3 SoC gebaseerde laptops aan het produceren zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.