ASUS introduceert ROG Ally-handheld-pc met ondersteuning voor externe gpu

ASUS introduceert zijn ROG Ally, een gaminghandheld met Windows 11. De handheld krijgt een custom AMD-apu op basis van de Zen 4-architectuur, ondersteuning voor externe gpu's en een scherm met hogere resolutie en verversingssnelheid.

ASUS meldt op Twitter dat de ROG Ally uitkomt. Het bedrijf kondigde de handheld op 1 april voor het eerst aan, maar bevestigt nu dat het geen 1-aprilgrap was. Het apparaat draait volgens ASUS op Windows 11. ASUS voorziet de handheld van een AMD Ryzen-apu, maar zegt niet om welke chip dat precies gaat. Daarnaast ondersteunt de handheld een externe gpu op basis van ASUS's ROG XG Mobile-systeem. Het bedrijf bracht daar onlangs een RTX 4090-variant van uit voor 2000 dollar.

YouTube-kanaal Dave2D meldt op basis van zijn hands-on-ervaring dat het apparaat beschikt over een AMD-chip op basis van de Zen 4-architectuur. Het scherm heeft een 1080p-resolutie met een 120Hz-verversingssnelheid en een helderheid van 500 cd/m². Daarnaast heeft de Ally twee fans aan boord die ervoor moeten zorgen dat het apparaat onder belasting minder geluid moet produceren dan de concurrent van Valve. Het apparaat beschikt verder over twee thumbsticks, een D-pad en verschillende controllerknoppen.

Het is niet precies wanneer de ROG Ally precies uitkomt. ASUS deelt momenteel ook nog geen adviesprijs.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

03-04-2023 • 20:58

111

Lees meer

Reacties (111)

Sorteer op:

Weergave:

Ergens begrijp ik niet waarom gaminghandelds blijkbaar opeens weer wat populairder geworden zijn zeker als je bekijkt hoe krachtig moderne smartphones zijn. Daarbuiten schrik ik ook best wel van de behoorlijke prijzen van dit soort gaminghandelds. Althans ik ga er vanuit dat dit geen goedkoop ding zal zijn als zo'n externe mobile videokaart al dik 2000 euro is.

En tja, Windows 11 op zo'n klein scherm lijkt mij eerlijk gezegd niet echt prettig werken, dus als mobiele pc ook niet echt handig. Net als Windows games eigenlijk ook vooral voor desktop pc's bedoeld is en op zo'n klein scherm ook niet echt prettig gamen is lijkt mij.
2000 euro is toch niet zo extreem? De videokaart kost normaal ook 1800 euro

En de meeste games hebben een andere UI op het moment dat een controller aan gekoppeld is en met Steam big pictures dan wel normale UI zie daar ook geen problemen is.
De 4090 desktop ja, maar door regels van Nvidia moet in een "mobiel" apparaat een "mobiel/laptop" skew komen.
Dus die externe 4090 is een rtx 4090 laptop (dus een 4080).
Dan is €2000 voor alleen een "mobiele" 4080 wel erg duur
En door de power limits presteert het ding ongeveer als een desktop 3090. Wat niet slecht is, maar geen 2000 euro kaart meer is.

https://www.techspot.com/...orce-rtx-4090-laptop-gpu/
Aah ik dacht dat het om die desktop gpu expension docks ging. Waar je zelf een gpu in kon doen alleen dat Asus er een van hun 4090's in had gedaan.
2000 euro is toch niet zo extreem? De videokaart kost normaal ook 1800 euro
Ook 1800 euro vind ik extreem veel geld voor de 'normale' versie, en tja, 2000 euro voor een externe videokaart voor een handheld vind ik dus wel extreem.
Een 4090 is ook top van de markt. Tuurlijk is het veel geld en ik zou zelf niet zo snel 1800 euro voor een videokaart betalen. Maar het verschil is tussen de normale en mobile versie is niet extreem en zal ook niets zeggen over de prijs van dit ding. En ja hij zal duurder zijn als een Steam Deck. Niet gek met een betere hardware en beter scherm.
Voor mij persoonlijk zou het al niks zijn want ik heb al moeite met zien op mijn S20+ smartphone met een 6,7 inch scherm. Laat staan dan Windows 11 op een klein scherm zou voor mij echt rampzalig zijn.
En steam bij opstarten is ineens lastig? En je kan er vast wel een dock of iets dergelijks voor kopen kan je hem op groot scherm installeren.

En heb wel eens met remote desktop ingelogd op mijn Windows 10 PC en dat was te doen om af en toe op een pictogram te klikken en dat was op een 6,5 Inc scherm met zwarte balken aan de zijkant dus in werkelijkheid nog kleiner in de juiste aspect Ratio.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 23:17]

En steam bij opstarten is ineens lastig? En je kan er vast wel een dock of iets dergelijks voor kopen kan je hem op groot scherm installeren.
Die snap ik even niet, ik gebruik zelf geen gaminghandeld, ook geen Steamdeck.
Je kan Windows gewoon de opdracht geven om steam en eventueel zelfs Steam big pictures modus direct na het opstarten. Zo had ik mijn htpc ingesteld(alleen dan met kodi). Zodat je weinig merkt dat hij op Windows draait.
Ik denk dat de accuduur iets beter is van een Steam Deck op Linux dan dit Windows ding :X

Linux gebruikt vaak al de helft aan Ram mits goed geprogrammeerd. De Api calls gaan gewoon anders.
Goh, tot nu toe is het batterijverbruik op laptops bijna altijd nog steeds beter op windows dan op linux
Ja dat wist ik maar dat is alleen handig als je een pc puur voor één specifieke toepassing gebruikt zoals dan gaming of als mediacenter.
En steam bij opstarten is ineens lastig? En je kan er vast wel een dock of iets dergelijks voor kopen kan je hem op groot scherm installeren.
Steam opstarten is geen probleem. Steam heeft een prachtige Big Picture mode. Spellen niet. Als je op een 7" scherm een spel op 1920*1080 draait zie je er helemaal niets meer van. En nee, dat verandert niet als er een controller aangesloten is; Civ6 is volledig onspeelbaar, om maar eens wat te noemen, zelfs op de Steamdeck.

En als je er toch een groter scherm aan gaat hangen, waarom dan überhaupt zo'n ding aanschaffen?

Ik zit echt met smart te wachten op een apparaat als dit maar de huidige implementaties zijn (voor mijn use cases) volledig onbruikbaar. Deels doordat, ondanks alle tijd en moeite die Valve er in steekt, Proton ontzettend slecht werkt (van de 25 spellen die ik geprobeerd heb, die allen "Certified for Steamdeck" waren werkten er een stuk of 5 redelijk goed, de rest in varierende maten van kapot), deels doordat spellen zich niet aanpassen aan het kleine scherm en daardoor onbruikbaar worden (Civ, WoW, Diablo allemaal onspeelbaar terwijl er ook Civ en Diablo zijn voor andere platformen waar wél een small-screen interface beschikbaar is)
Je kunt Civ6 prima spelen op klein scherm, de UI scale is instelbaar. Zelfde met WoW en Diablo... Ik heb ze alle drie gespeeld op mijn Steam Deck.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 23:17]

Uiteraard niet alle spellen nee. Maar genoeg spellen wel en als er meer mensen op deze manier gamen des te meer games het zullen implementeren.

Als jij op 3 of 4 plekken met enkele regelmaat gamed is een handheld met dock best een uitkomst.

Diablo 3 ziet er inderdaad niet prettig uit om te gebruiken op de SteamDeck. Maar wat ik heb gezien is dat met Diablo 4 niet het geval en heeft ABK daar wel aandacht aan besteed.
Ik denk dat handhelds per definitie niet geschikt zijn voor strategy games. Ik heb de teamdeck en aangezien ik geen moderne game console of pc heb, speel ik met veel plezier games als Horizon Zero Dawn en Cyber Punk 2077 en The Witcher 3, etc. op m'n teamdeck. Werkt perfect. Betere games en betere ervaring dan voorheen op m'n switch
Heh, helemaal mee eens.

Maar dat is eerder een probleem in de videokaarten-markt dan van de handheld-pc markt.
da's een veelvoud van andere (non-steam) handhelds en eerder de prijs van een laptop. Akkoord deze zijn veel krachtiger, maar voor enkel te gamen onderweg (wat hier meestal het geval is) is dat wel veel geld voor een single purpose device
Die 2000 euro is voor een externe RTX 4090. Heeft niets met deze handheld nog andere handheld te maken.

Dus dan kan je je handheld aan een RTX 4090 iets dat de andere handhelds niet hebben.
Er zijn meerdere gaming handhelds die aan een eGPU te koppelen zijn. Deze gebruikt alleen een speciaal door ASUS ontwikkelde aansluiting met 8 PCIe4.0 lanes ipv 4 stuks. Dat betekend echter ook dat je hier alleen de specifieke ASUS mobiele 4090 eGPU aan kan koppelen en geen andere kaarten.
Het gaat om een 4090 Mobile (4070 desktop performance).
Dan is het wel een ander verhaal wat performence / euro betreft.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 22 juli 2024 23:17]

Valve heeft met de Steam Deck en Proton een gat in de handheld markt geslagen. Voorheen had je de Switch of een smartphone om op te gamen, meer keus had je niet. Wat Valve heeft mogelijk gemaakt is dat je je hele gamecollectie mee kan nemen en spelen waar en wanneer je wilt*. Zeker in de afgelopen jaren waarin de prijzen van videokaarten de pan uit rezen is de Deck is aantrekkelijk apparaat.
* even buiten de always online discussie om

Voor mezelf was de keuze makkelijk: ik zit al de hele dag aan mijn bureau en heb daar ‘s avonds geen zin meer in. No offense, maar op mobiel gamen is voor mij niet gamen. Het mist immersie en diepgang. De Switch kan, maar de games zijn vrij duur en wat ik wilde spelen heb ik gespeeld. De Deck is dan ideaal: op de bank mijn backlog wegwerken.
k zit al de hele dag aan mijn bureau en heb daar ‘s avonds geen zin meer in.
Ja oke, maar dat zou ook met een laptop of b.v. een tablet zoals een Surface Pro kunnen. Voordeel daarvan vind ik dan dat je die ook nog voor andere dingen dan kan gebruiken. Zo'n gaminghandheld is gewoon puur voor gaming bedoeld en tja, dan vind ik het veel geld.
Ik heb dan weer geen aparte laptop of tablet, dus het is voor iedereen anders. Dat €1800 te duur is ben ik zeker met je eens; maar je chargeert ook een beetje dat je met een gaming handheld niks anders kan doen dan gamen. Het is namelijk gewoon een volwaardige pc die compacter is dan laptop/tablet en gericht is op een hobby.
maar je chargeert ook een beetje dat je met een gaming handheld niks anders kan doen dan gamen
Zeker, technisch gezien kan je er ook andere dingen mee doen dan gamen, maar dan ga je denk ik toch weer voorbij aan de hele opzet van zo'n gaminghandheld. Als je dan weer een extern toetsenboard, muis, monitor etc... erop moet gaan aansluiten lijkt mij toch een gewone pc of laptop net wat handiger.
Als je een dock koopt niet. Dan is het er in klikken en klaar. En als jij meerdere docks op verschillende plekken hebt staan kan dat best makkelijk zijn. Je klikt het er in klaar.
Dat snap ik maar dan zit je wel vast aan het dock en ben je niet meer mobiel.
Daar ga je niet zo snel mee op de bank zitten, of buiten in de tuin. En dat is het gemak van een gaming handheld. Een laptop wordt mobiel genoemd. Maar hoewel die makkelijker is mee te nemen dan een pc. Blijft het een gezeul en heb je toch een bureau of tafel nodig hebben om een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen. Maar alleen de boel mobiel maken is niet voldoende. Het moet ook gewoon alle games draaien die je op je pc ook draait. En de controls moeten net zo goed zoniet beter zijn dan de controls van je pc. En daar blinkt de Deck echt in uit.

Daarom zie ik deze handheld ook niet zo snel slagen. Het mist de finesse die de Steam Deck wel heeft. Valve heeft niet zomaar wat hardware bij elkaar gestoken. Over elk element is goed nagedacht. Hoe je de Deck wil gebruiken is leidend.
Nee, hoor. Koppel de Steam Deck aan een goed scherm, muis en tobo eraan en je kunt hem prima gebruiken als een desktop PC! Ik doe het dagelijks. Ik heb een dual boot Win11 met SteamOS. Win11 voornamelijk omdat één van mijn hobbies het modden van Skyrim SE is en omdat Capture One - mijn fotobewerkingssoftware - niet onder linux wil draaien. Ik heb mijn desktop PC weggegeven aan mijn dochter.
Steamdeck heb je vanaf 499,- Gewoon een normale console prijs.
Evenzogoed vind ik dat voor mij persoonlijk dan nog steeds veel geld, maar goed, ik ben geen gamer zoals ik al eerder schreef.
Ik heb voor €35 een razr kishi gekocht. Klik mijn pixel 7 er in, start steam link op. Hele library streamen op de bank. Werkt echt perfect!
Op de bank gamen dan gebruik ik wel SteamLink naar mijn projector, ga echt niet zitten gamen op zo'n klein schermpje als dat van de Steam deck, Steam deck is voor mij identiek aan mobiel gamen.
Met een beetje scaling kan je prima Windows 11 opstarten en je launchers aanklikken voor de games. Het is niet alsof je echt met Windows gaat werken... Het is een vehikel voor je launchers.
Zo te zien zit er standaard ook een soort universele launcher op. Misschien dat je voor sommige launchers eens Windows in moet om ze te installeren maar dat zal vrij beperkt zijn, en een keer Origin installeren met een touchscreen lijkt me ook geen drama.
Dat PC gaming handhelds populairder zijn geworden is voor mij niet zo vreemd. De PC heeft massa's aan games die voor het format geschikt zijn maar nooit een betaalbare oplossing hadden. De Steam Deck heeft dit wel mogelijk gemaakt.
Daarom zal de prijs ook alles bepalend zijn voor de Ally want de alternatieven zijn niet slechter enkel prijziger dan de Steam Deck.
Ik heb op het moment Win11 dual boot met SteamOS op mijn Steam Deck. Windows 11 op een 7" scherm is goed te doen. Het is niet te klein en schaalt goed. Ik surf er ook wel op met Firefox. ...En ik ben bijna een halve eeuw oud en kan dat nog zonder bril doen.
Het sterke punt van de Steam Deck zijn de touch pads waarmee de muis bestuurd kan worden à la een trackpad op een laptop. Zie, de Asus ROG Ally heeft dat niet, dus dan wordt Win11 op zijn zachts gezegd "Kilo Uniform Tango" te bedienen, want een joystick is geen vervanger voor een muis of trackpad of - in het geval van de Steam Deck - een touchpad.

Edit: touch screen bediening is ook niet geweldig in Win11, want dan is de UI eigenlijks gewoon te klein op een 7" scherm (en ik heb waarschijnlijk wat te grote kolenschoppen).

Het klinkt allemaal geweldig bij deze Asus, beter scherm met 120Hz, snellere GPU, snellere CPU... Maar er is maar 1 ding ECHT heel erg belangrijk: DE PRIJS!. Als de prijs van deze handheld niet rond de €500,- tot €700 ligt - en IMHO is dat onmogelijk met deze specs - dan wordt het gewoon het volgende Aya Neo/GPD niche product.

Ik zou mijn Steam Deck inruilen voor een Asus ROG Ally, wanneer:
- Zelfde of betere accutijd bij dezelfde of betere prestaties.
- Prijs zoals de Steam Deck of in ieder geval in de buurt.
- Wanneer de RoG Ally touch pads krijgt.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 22 juli 2024 23:17]

een ROG apparaat gaat sowieso niet goedkoop zijn.
Ja, dat is mijn verwachting ook. IMHO wordt net zo'n niche apparaat als die van GPD en Aya (of hoe die lui ook heten). Te duur om main stream te worden. Daarom is de Steam Deck ook ingeslagen als een bom.
Edit: touch screen bediening is ook niet geweldig in Win11, want dan is de UI eigenlijks gewoon te klein op een 7" scherm (en ik heb waarschijnlijk wat te grote kolenschoppen).
Ik heb voorheen wel eens een Microsoft Surface Pro gehad met toen dan nog Windows 10 maar dat was een van de redes dat ik die weer weggedaan heb. Windows en touch is nog steeds niet fijn werken en verre van ideaal.
.En ik ben bijna een halve eeuw oud en kan dat nog zonder bril doen.
Ik ben al wat verder dan een halve eeuw oud maar ik heb daarbij al van kinds af aan een oogafwijking, dus vandaar.
voor een Steam Deck betaal je 420,- en datvind ik een portable gaming pc niet veel, je kan meeste games spelen op 40-60 fps, hangt van de game af. En het is direct verbonden met je Steam account zo je hoeft niet opnieuw games te kopen

En het is voornamelijk handig als je veel onderweg bent in de trein bijvoorbeeld. Kan je gewoon lekker gamen met de game waarmee je bezig was. De ervaring die je krijgt voor 420,- vind ik totaal niet te veel.
Omdat niet elke maker ineens een android verzie van hun games gaan maken? Veel games zijn nog geen eens linux compatable, alles draai op windows
Gamen op een smartphone is geinig maar echt serieus zou ik het niet noemen. Daarmee kun je echt niet tegen de steam deck of de switch op. Het zijn single purpose devices, klopt. Maar als je het vergelijkt met consoles of andere hobby gerelateerde objecten. Dan is heel veel single purpose.
Echter is mobile gaming op smartphones wel mateloos populair en winstgevend. Veel winstgevender dan consoles bijvoorbeeld. Bind me er niet op vast, maar ik dacht dat het rond 50% van de totale gaming markt betreft wat geld betreft. Dus, 'niet serieus', het is het wel degelijk.
Een mobiele telefoon is wel krachtig, maar heeft geen fysieke knoppen, wat het apparaat voor velen (terecht) een no-go maakt voor gaming. Bovendien heeft mobiel gamen nogal een bad track record wat games betreft, met de vele f2p games.
Er is dus zeker wel een markt voor Steam Deck achtige devices, een markt die Nintendo (nee, niet Valve) ontgonnen heeft met de Switch, nadat Sony met de Vita geen potten wist te breken en die markt verliet.
En voor de fysieke knoppen heb je al jaren van die controllers waar je de smartphone in kan klikken waarna het eigenlijk gewoon een switch of steamdeck is. En steamdeck achtige devices waren er ook al jaren, op de chinese markt.
Ik draai w11 op mijn steamdeck en bij opstarten komt meteen de steamOS launcher. Games selecteer ik daar uit en het gedraagd zich als een console.
De Switch heeft bewezen dat er een enorme markt voor gamers is, die graag remote games willen spelen.

Daarnaast is de techniek nu zo ver day je krachtige hardware op een (klein) handheld formaat kan spelen, zonder al te veel in te leveren aan specs (framerate, resolutie, etc.)

Ook de Steam Deck is immens populair, dus ik begrijp wel waarom er anderen op de markt komen
Ik begrijp het ontzettend goed.
1. Mobiele games zijn kut, je voelt je aan de lopende band opgelicht als gamer die de "good old days" kent.
2. Ergonomisch is gamen op een smartphone klote. Ja, het kan maar prettig is het niet.
3. Een Steamdeck is meer een tablet formaat scherm dan een smartphone. Iets dat ik type vanaf een Z Fold 4. Die overigens NOOIT een game heeft gedraaid.
4. Je kan er je bestaande bibliotheek op spelen. Die is door de jaren echt mega geworden.
5. Ik maak mijn games af op mijn handheld. Ik krijg echt het Gameboy gevoel wanneer ik met mij streamdeck in mijn handen zit te relaxen. Zelf mijn non-gamer vriendin is begonnen met spelen op mijn steamdeck. Ze heeft het ding zelfs mee op trainingskamp terwijl mevrouw "nooit gamed". Haha

Gamen op zo'n machine is subjectief iets heel anders dan achter je desktop, laptop, tablet of mobiele telefoon. Echt genieten om eerlijk te zin.
Gamen op zo'n machine is subjectief iets heel anders dan achter je desktop, laptop, tablet of mobiele telefoon. Echt genieten om eerlijk te zin.
Dat geloof ik je maar ja, ik ben zelf geen fervente gamer en meer een gelegenheidsgamer, oftewel gewoon een verloren uurtje aan de pc hangen. En tja qua gaminghandeld zit ik met het probleem dat zo'n 7 inch schermpje voor mij te klein is.
Dit is echt een chillen op de bank ding. Ik speel ook hele andere games dan op mijn PC.
Mijn bankhanghobby is meer lezen van stripboeken op mijn tablet.
Fair enough, iedereen zijn ding toch. mooie hobby wel. Ik wil nog een beetje sociaal zijn naar mijn meisje. Ze zit alleen de laatste weken aan één stuk door Grow: Song of the Evertree the spelen. Ik denk dat ik binnenkort een emulator voor haar installeer en Aminal Crossing voor haar installer. Dat draait beter op de Steam Deck dan op haar Switch
Ik vind de huidige handhelds best mee vallen qua prijzen. Een nieuwe iphone kost ook ergens tussen de 1100-1400 euro en is bij lange na niet zo krachtig als een handheld. Ook een kleinere scherm waarop niet te gamen valt.
Zeker zijn de high-end smartphones ook best prijzig maar tegenwoordig ontkom je gewoon niet meer aan een smartphone en deze toch wel wat universeler inzetbaar is. Uiteindelijk is een gaminghandeld hoofdzakelijk gericht op gamen en tja, dan vind ik het toch allemaal best prijzig.
Hoe hadden ze je genaaid dan? ik heb zelf, wat betreft hardware, de steamcontroller en index controllers bij hun bestelt en geen problemen gehad.
Linus maakt één statement over de kosten tijdens de video maar ik betwijfel dat dit klopt:
"Either way, this is running amazing! I mean it should, once you've spent probably about 2500 dollars"

Dit is te zien nadat Linus deelt dat de 4090 XG Mobile $ 1999 zou kosten.

Hieruit zou je kunnen opmaken dat ASUS dit in de markt zou zetten voor $ 500 maar gezien de hardware zelf is dit extreem onwaarschijnlijk.

Als we kijken naar de Aya Neo 2 met 16GB LPPDR5, 1TB opslag en een 1080p IPS scherm (60Hz) hebben we het over een prijs van $ 1099* en hoewel ASUS een veel grotere speler is met daardoor waarschijnlijk lagere prijzen en betere schaalbaarheid is er altijd nog de 'ROG tax'.
*Volgens mij is dat $ 1099 pre-tax

Valve heeft met de Steam Deck enorm aggressief in de markt geprijsd en ik zie ASUS dit niet doen.

Al met al ben ik benieuwd naar hoe dit product op de markt gezet gaat worden en vooral naar de hardware (APU) die in het apparaat zit.

Wel een slimme zet van ASUS in ieder geval om een 1 april grap uit te halen wat achteraf toch geen grap blijkt te zijn want dit lijkt behoorlijk wat exposure te hebben opgeleverd.

Momenteel ben ik nog altijd erg tevreden met mijn Steam Deck (512GB, met HAL sticks) maar ik zou eerder een ASUS Ally kopen dan bijvoorbeeld een Aya Neo als ik deze ooit nog eens zou willen upgraden.

[Reactie gewijzigd door Evernote op 22 juli 2024 23:17]

Valve verdient niet met de Steam deck, net zoals Sony niet verdient op de Playstation 5. Ze verdienen met hun platform, en hun games. Valve heeft er serieus werk van gemaakt om niet van Windows afhankelijk te zijn, en er voor gezorgd dat Steam een nog bredere acceptatie kan krijgen, en zo nog meer oplevert voor Valve.

Als dit apparaat ook Proton kan draaien, is ook dat een win voor Valve, zelfs als deze handheld beter verkoopt. Either way hoop ik op bredere acceptatie, want dit apparaat ziet er tof uit.

Asus staat niet echt bekend om lage prijzen, maar wel om dikke hardware. Ik gok een prijskaartje in Nederland vanaf 1500 euro.
Valve verdient niet met de Steam deck, net zoals Sony niet verdient op de Playstation 5. Ze verdienen met hun platform, en hun games. Valve heeft er serieus werk van gemaakt om niet van Windows afhankelijk te zijn, en er voor gezorgd dat Steam een nog bredere acceptatie kan krijgen, en zo nog meer oplevert voor Valve.

Asus staat niet echt bekend om lage prijzen, maar wel om dikke hardware. Ik gok een prijskaartje in Nederland vanaf 1500 euro.
Daarom gaf ik ook aan dat Valve zichzelf agressief de markt in heeft geprijsd en heb ik het over ASUS tax ;)
Ik verwacht dat asus het op de markt brengt voor circa 1000-2500 euro, afhankelijk of je een externe GPU erbij koopt.

als de externe GPU hub ook ruimte heeft voor 2 M.2 SSD's dan zou het een zeer goede desktop vervanger kunnen worden. vooral als ze een dock/GPU combo maken waarin de Alay zit. want nu heb je nog een flinke XG-mobile connector onder de console.
In het begin van de video heeft hij het over dat steam deck concurrentie vaak duurder zijn dan de steam deck, maar dat daar nu verandering in komt. Oftewel kun je er van uitgaan dat het ook met de prijs kan concurreren
Ik denk inderdaad ook niet dat deze handheld goedkoop zal zijn. Zeker gezien de prijs die al betaald moet worden voor een Windows licentie.
Al klinkt een 120hz scherm leuk, kan ik mij niet voorstellen dat je hier erg lang mee doet als je gaat gamen.
(Als de APU al in staat is dit voor AAA games te behalen)

Concurrentie voor de steam deck verwacht ik dus niet.
De nieuwe APU voorzie ik ook weer terug in de opvolger van de SteamDeck. Gezien een al een jaartje oud is en de ander nog uit moet komen is snellere hardware al geen wonder meer.
Dit is te zien nadat Linus deelt dat de 4090 XG Mobile $ 1999 zou kosten.

Hieruit zou je kunnen opmaken dat ASUS dit in de markt zou zetten voor $ 500 maar gezien de hardware zelf is dit extreem onwaarschijnlijk.
Je vergeet even dat die $1999 in US$ is en Linux in Canadian peso's dollars rekent.... Die $2500 zou dus wel eens $CAD kunnen zijn voor alleen die 4090 XG Mobile...
Goed punt inderdaad! Ik was de Canadese peso’s even vergeten. (2500 CAD ~ 1875 USD)
Maar ja als je iets compact wil , moet je er wel wat voor over hebben tog ? Anders loop je met een laptop te gamen over straat
"Tot 50% sneller op 15 watt en tot 100% sneller op 35 watt" - ASUS, according to Linus. Indien deze claim klopt kan dit een boel mogelijk maken voor handheld gaming op 1080p met hoge refresh rates. De hardware oogt zeer goed. En bezonder dat de ALLY zoveel stiller is dan de Steam Deck. Ik ben zeer benieuwd naar de prijs van de ALLY.
Of zoals ik het ook zie. Net zo snel met veel minder verbruik. Als ze er een 45w batterij in steken zal ik eerder 5 tot 6u kunnen spelen in plaats van de huidige 3u gemiddeld met steam deck.
Ja, dat zou ik ook doen. Accuduur is IMHO belangrijker dan prestaties - mits je veel aan de lader speelt. Ik zou dan b.v. gamen op 40Hz/40FPS en dan nog heb je een langere accuduur dan de Steam Deck, maar wel een soepelere ervaring als 60Hz/30FPS.

...Maar dat alles is natuurlijk afhankelijk van de games die je speelt.
Tot 50% sneller op 15 watt
Ik zet mijn vraagtekens bij het stukje 'tot', dat klinkt als GPU manufacturer-speak...

Ik ben tot op heden niet onder de indruk geweest van de nieuwe ultra low power CPUs, tot op heden heb ik dubbele performance gezien bij dubbel verbruik. Als ze dat kunnen underklokken naar veel betere efficiëntie dan ben ik daar heel happy mee! Imho kunnen we niet meer dan afwachten tot de reviews en de prijs aankondiging... ;)
Weet je iets vind ik raar met dit , steam os is geen windows .... Tuurlijk kunnen ze dit niet verglijken , als je de steam os optimaliseert is het al wat sneller , er zijn wat youtube guides die dit uitleggen, https://m.youtube.com/watch?v=C9EjXYZUqUs&t=1666s deze bijvoorbeeld
Maarja, waarom doet Valve dat zelf dan niet? Zij kunnen SteamOS zo optimaliseren voor de SteamDeck zonder dat de gebruiker daar nog veel moeite in moet steken, het is immers maar 1 SKU in principe.
Dan zou ik er proberen SteamOS op te zetten, dan kunnen de prestaties in de meeste games nog wat beter zijn. (Mits de SteamOS ondersteuning van de RoG Ally goed is, natuurlijk.)

De meeste games die ik speel op de Deck, presteren beter onder SteamOS dan onder Windows 11. (En dan heb ik Win11 gestript en ingericht voor gaming.) Je zit toch al gauw op zo'n 10% verschil in het voordeel bij SteamOS. Bij een apparaat waarbij elke FPS meer telt, is dit natuurlijk een grote winst. (En dan heb ik het nog niet gehad over het ontbreken van shader stutter op SteamOS bij de games die ik speel en heb gespeeld op de Deck.)
Hmm de prijs zal ongetwijfeld een stuk hoger liggen dan bij de Steamdeck gezien de specs voor zover bekend. Overigens bijzonder dat er ook niet over baterijduur gesproken wordt. Zeker gezien het een ''dual fan design'' heeft.
Niet alleen vanwege de specs; ook omdat Steam z'n kosten kan terugverdienen aan de games die via Steam verkocht worden. Dat kan met Asus niet.
Maar ja als je al ziet hoe duur aya neo en gpd is dan zal dat ongetwijfeld wel
Xg mobile gpu erbij en je hebt een complete desktop experience!

Ben benieuwd
Met compleet lege bankrekening 😁. Maar dat is ook een experience toch?
Maar ja , je wil iets of je wil niets , je ben niet verplicht om het te kopen , je ken ook een laptop nemen om onderweg te gamen ? Beetje onhandig met lopen maar dat is ook alles
https://insider-gaming.com/rog-ally-pricing-release-date/

Mja prijs is denk ik al bekend
512GB – $649
1TB – $899
Dat is een bijzondere prijsstelling voor het 1TB model; $250 meerwaarde voor 512GB opslag? Terwijl het een zelf te vervangen M2 SSD is?
De $650 voor de instapper lijkt me anders wel erg netjes, hetzelfde als de 512GB Steam Deck wat ik niet had verwacht.
mja hangt er van af of je het open mag maken zonder garantie verlies, maar er zit een 2230 nvme in, dus ja, het zelfde probleem as steam deck tenzij je een WD 2TB M.2 2230 SSD NVMe PCIe4x4 PC SN740 erin zet net zo als ik , kost wel wat maar heb er meer plezier mee, aangezien steam deck nvme x2 was ....
Een Windows 11 handheld maar zonder trackpad. Ja die zal ik dus zeker niet kopen, ik heb de Steam Deck al een tijdje en de trackpads maken het een stuk gebruiksvriendelijker om bepaalde games te spelen zoals RTS of 4X. En Desktop modus is niet te doen met de touchscreen. Ik heb mn twijfels of de ASUS launcher voldoende is om nooit in Windows 11 te hoeven gaan om dingen in te stellen. Trackpads zal je gewoon altijd nodig moeten hebben voor PC gaming handhelds.
Toen ik de steamdeck kocht hoefde die trackpads voor mij niet zo. Maar sinds ik heb ontdekt dat je er allemaal custom radial menu's en gestures aan kan hangen is het eigenlijk 1 van de belangrijkste tools die het mogelijk maken dat er PC games mee kan spelen die vaak veel meer knoppen nodig hebben dan een console port. Daarnaast is het allemaal makkelijk in te stellen en zelfs acties die je snel moet doen werken gewoon met die trackpads.(ook met dank aan youtuber Nerdfest anders had ik het niet eens ontdekt). Dus hoe geweldig deze ROG Ally ook gaat zijn, denk ik toch dat het minder geschikt is voor pc games die geen controller support hebben.
Daar ben ik het mee eens. Ik gebruik de trackpads van de Steam Deck voor bijna de helft van de games die ik er op speel. Ik zou ze niet meer kunnen missen.
Linus Tech Tips heeft er al een video over.

Quote van Linus:
"We won't know the price until closer to launch, but so far it's pretty impressive."

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 juli 2024 23:17]

Erg benieuwd naar de prijs. Ben erg tevreden met mijn Steam deck maar als deze ook gunstig geprijsd is lijkt hij me wel interessant.
Even wachten totdat iemand Windows 11 succesvol weet te vervangen voor SteamOS?
Je ken windows 11 eropzetten hoor, alleen de drivers zijn niet goed genoeg voor windows en amd .....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.