Apple iPad Pro met oledscherm vanaf 15 mei verkrijgbaar en kost 1219 euro

Apple introduceert een nieuwe generatie van zijn iPad Pro met een dubbellaags oledscherm. Bij het apparaat hoort een nieuwe Pencil Pro met een knijpsensor en ingebouwde haptische feedback. Apple brengt tevens een nieuwe iPad Air uit met groter 13"-scherm.

Volgens Apple is de nieuwe iPad Pro het dunste Apple-apparaat ooit. De versie met 11"-display heeft een dikte van 5,3mm, terwijl de 13"-tablet slechts 5,1mm dik is. De behuizing bestaat uit gerecycled aluminium. Het 'Tandem oleddisplay' van beide maten iPad Pro (2024) bestaat uit twee oledpanelen die op elkaar zijn gestapeld, wat de helderheid moet verbeteren. Apple belooft een maximale fullscreenhelderheid van 1000cd/m² voor zowel SDR als HDR-materiaal; de piekhelderheid voor HDR bedraagt 1600cd/m², dezelfde als bij de vorige generatie iPad Pro met 12,9" miniledscherm. Voor het eerst is de iPad Pro ook leverbaar met een matte display voorzien van een nanotextuur. Dat kost 130 euro extra en is alleen mogelijk voor uitvoeringen met 1TB of 2TB opslag.

De iPad Pro (2024) beschikt over een nieuwe Apple M4-soc. Die wordt gefabriceerd op een tweedegeneratie-3nm-procedé. Bij 1TB- en 2TB-modellen heeft het cpu-gedeelte vier snelle en zes langzamere, efficiënte cores, terwijl iPad Pro's met minder opslag drie snelle en zes langzamere cpu-kernen hebben. De M2 in de iPad Pro (2022) had in alle gevallen vier snelle en vier langzamere cpu-cores.

De 10-core gpu van de Apple M4 bevat dezelfde verbeteringen als die in de M3, zoals Mesh Shading en hardware raytracing, wat tot viermaal hogere performance moet bieden dan bij de M2. De Neural Engine voor ai-berekeningen zou 38 biljoen bewerkingen per seconde kunnen leveren. Het geheel wordt gekoeld met grafiet en koper achter het Apple-logo.

Apple iPad Pro (2024)Apple iPad Pro (2024)Apple iPad Pro (2024)Apple iPad Pro (2024)Apple iPad Pro (2024)Apple iPad Pro (2024)

Evenals bij de iPad (2022) zit de 12MP-frontcamera in de lange zijde. Bij de iPad Pro (2024) is daar ook de Face ID-hardware voor gezichtsherkenning ondergebracht. De Pro-iPad heeft weer een 12MP-achtercamera met Lidar-scanner, maar geen ultragroothoekcamera, zoals het 2022-model. De nieuwe True Tone-flits maakt een nieuwe functie voor het inscannen van documenten mogelijk, die schaduwen automatisch verwijdert.

Het nieuwe Magic Keyboard-accessoire beschikt over een rij functietoetsen en een grotere touchpad voorzien van haptische feedback. De palmsteun is gemaakt van aluminium. De vernieuwde Apple Pencil Pro beschikt over een knijpsensor, waarmee je van penseel of lijndikte kunt wisselen door in de pen te knijpen. De pen geeft daarbij een tikje ter bevestiging. Een ingebouwde gyroscoop laat je de penseelstreek aanpassen door de pen te draaien. De Pencil Pro is net als de 'gewone' tweedegeneratie Pencil tilt- en drukgevoelig. Ook de Hover-functie, waarmee de iPad Pro de pen herkent wanneer de pen boven het scherm zweeft, wordt nog steeds ondersteund.

De iPad Pro (2024) komt beschikbaar in opslagcapaciteiten van 256GB, 512GB, 1TB of 2TB, en met een zilveren of donkergrijze behuizing. De 11" iPad Pro is verkrijgbaar vanaf 1219 euro voor het model met alleen Wifi, terwijl een 5G-variant vanaf 1469 euro kost. De 13"-versie kent startprijzen van respectievelijk 1569 en 1819 euro voor de Wifi- en 5G-versies. De Pencil Pro kost 149 euro, het Magic Keyboard kost 349 euro of 399 euro, afhankelijk van de maat.

Nieuwe iPad Air

De nieuwe iPad Air komt voor het eerst beschikbaar in twee maten: 11" en 13". Beide hebben een lcd-scherm. De iPad Air met 13"-scherm zou dezelfde beeldkwaliteit bieden als het 11"-model, maar dan met 30 procent meer schermruimte. Dat wil zeggen dat het grotere model van de nieuwe Air niet beschikt over het miniledscherm geschikt voor hdr-weergave, zoals de grotere iPad Pro (2022).

Apple iPad Air (2024)Apple iPad Air (2024)Apple iPad Air (2024)Apple iPad Air (2024)Apple iPad Air (2024)Apple iPad Air (2024)

Evenals bij de iPad Pro (2024) is de frontcamera van de nieuwe iPad Air verplaatst naar de lange zijde; in plaats van Face ID beschikt deze tablet weer over een vingerafdruksensor in de powerknop. Het 13"-model zou ten opzichte van de kleinere versie beschikken over krachtigere speakers met meer bas. De M2-soc zou de iPad Air (2024) tot twee keer sneller kunnen maken dan het oudere model, die was voorzien van een M1. De iPad Air (2024) beschikt over ondersteuning voor zowel de tweedegeneratie Apple Pencil, als de Pencil Pro. Evenals de iPad Pro kan de iPad Air (2024) beide pennetjes herkennen als ze boven het scherm zweven, wat de oude Air niet kon.

De iPad Air (2024) komt beschikbaar in opslagcapaciteiten van 128GB, 256GB, 512GB en 1TB. De laatste twee zijn nieuw. De startprijs van het 11"-model is 719 euro voor een versie met alleen Wifi, terwijl de 13"-tablet vanaf 969 euro kost. Ook de iPad Air is vanaf 15 mei beschikbaar.

Door Friso Weijers

Redacteur

07-05-2024 • 17:28

195

Lees meer

Reacties (195)

195
190
94
1
0
78
Wijzig sortering
Nog steeds geen Face ID op de Air. Jammer.
Exact. Sterker nog, het is eigenlijk de enige reden dat ik nu twijfel. Ik heb momenteel een iPad Pro m1 11 inch, en wil graag een grotere.
Dus met face-id zou de air 13 inch perfect zijn, vinger scan voelt toch achterhaald.
Al die kracht... al dat geld... en dan IpadOS...
Had stil gehoopt met de nieuwe Magic Keyboard dat er eindelijk een soort docking functie zou komen om de Ipad als volwaardig laptop te gebruiken, het patent hebben ze al, maar helaas, terug naar mijn droom wereld.
Zullen ze nooit doen, dan concurreren ze tegen hun eigen macbook. Apple heeft liever dat je beide koopt.
En toch hebben ze er vorig jaar een patent op aangevraagd, dus er wordt duidelijk met het idee gespeeld...
Dat hoeft niet. Ze kunnen ook het patent hebben gekocht om te voorkomen dat andere fabrikanten het gaan aanbieden.
Een patent koop je niet maar vraag je aan om je idee (intellectueel eigendom) te beschermen.
Vorige week een zeer interessant gesprek in BNR De Technoloog met Martin van de Brink (CTO ASML) en daarin ging het onder andere over de patent "oorlog" die ze met Nikon gevoerd hebben. Daarin geeft hij aan dat het een actieve strategie is om zoveel mogelijk patenten te registreren om te voorkomen dat je zelf aangevallen wordt met rechtszaken.

Ze hebben toen zelfs door Zeiss een consumentencamera laten ontwikkelen, puur om Nikon met een rechtszaak aan te vallen.

Dus het is lang niet altijd puur om alleen je IP te beschermen.
Benieuwd om welke Zeiss camera dat dan ging. Enig idee..?
Google naar "nikon zeiss camera patent" geeft al wat hints ...
Een van de resultaten is dit document
Daar hebben ze het over de ZX1. Wiki zegt "It was announced in 2018, released in 2020, and discontinued in 2023."...
Datum komt redelijk overheen met de datums van de artikelen.
Google naar "nikon zeiss camera patent" geeft al wat hints ...
Google niet gebruikt maar Duckduckgo en op twee keer zoeken krijg ik twee verschillende lijsten met resultaten.
https://duckduckgo.com/?t...+patent&atb=v383-1&ia=web
De eerste keer was de eerste hit: https://www.nikon.com/company/news/2017/0424_01.html waarin Nikon in april 2017 meldt de andere twee aan te klagen. Tweede, mei 2017, Petapixel schrijft dat de VS een onderzoek start naar Nikon na klachten van de andere twee: https://petapixel.com/201...ingement-zeiss-complaint/

Die tweede is de eerste hit van de tweede search, maar daar is de tweede hit (2018 nikonrumours.com) dat ASML en Zeiss winnen. Daarna overheersen de artikelen dat ze in 2019 een overeenkomst sluiten.

Ik meen me te herinneren dat Nikon destijds fors verloren heeft. Hun lithografie-busineness ging slecht en ook de cameratak klapte gigantisch ineen, waarna ze als een gek overstapten op mirrorless. Nikon heeft als voordeel dat ze deel uitmaken van Japan's grootste Keiretsu, Mitsubishi waarvan deel uitmaken, de grootste Japanse bank, Mitsubishi UFJ Financial Group, Tokio Marine Nichido (verzekeringen), Kirin (brouwerij), Mitsubishi Estate (vastgoed), Mitsubishi Electric, Eneos Holdings (voorheen Mitsubishi Mining, Mitsubishi Oil en Nippon Oil), NYK Line (rederij), Mitsubishi Chemical Group ( Mitsubishi Heavy Industies (scheepswerf, vliegtuigbouw, airconditioning, oorlogstanks, spoorweg-materiaal, spoorwegen, ruimtevaart, militaire geleide raketten, en ook Mitsubishi Motors).

Nikon heeft alleen kunnen overleven omdat hun Keiretsu hen steeds financieel steunt. Mitsubishi heeft om Nikon te redden ook Kyocera Corporation (keramiek, electronica, printers, ...) gedwongen hun cameratak (Yashica, inclusief Tomioka (cameraopbjectieven) en de samenwerking met Zeiss (Contax) op te doeken. Kyocera produceerde alle objectieven voor Zeiss naar ontwerp en specificaties van Zeiss. Tegenwoordig maakt Cosina die objectieven.
Als het de ZX1 is, dan verklaard dat wel veel. Dat was voor alle serieuze fotografen een compleet raadsel namelijk: waarom zo'n merkwaardige camera uitbrengen voor zo'n enorm hoge prijs? Zeiss heeft er ook niks van verkocht en het lijkt dan ook te gaan om een non-product binnen de context van dit verhaal.
Volgens mij ging dat niet om een consumentencamera maar ging het om dit patent waar Nikon heeft gewonnen.

Lenzen van Carl Zeiss worden door ASML gebruikt in hun lithography systemen.
Nikon maakt ook lithography systemen en lenzen.
Punt was dat ze toen juist een consumentencamera hebben laten maken, puur om hun patenten kracht bij te zetten. Die bewuste camera staat ook in het kantoor van Van de Brink.

Nikon had in eerste instantie 15 zaken tegen ASML aangespannen en ze allemaal verloren. Daarna vermoedde men bij ASML dat ze een nieuwe zaak aan het voorbereiden waren en hebben ze als een malle patenten geregistreerd en deze camera ontwikkeld en hebben ze zelf als eerste Nikon aangeklaagd en zijn ze tot een schikking gekomen.
Dat het op heel andere manier gebruikt kan worden ontken ik ook niet. Maar we patent ‘koop’ je niet, daar moet je toch echt wel wat voor doen (en ja, er zitten ook kosten aan verbonden).
Een patent kan weldegelijk verkocht worden nadat het is aangevraagd en toegekend.

Dat gaat meestal op het niveau van corporaties en niet op individueel niveau. Stel Corporatie A koopt tech startup B die net een revolutionair hardware product op de markt heeft gezet. Dikke kans dat B dan in het proces van het product ontwikkelen patenten heeft aangevraagd, en toegekend heeft gekregen.
Maar wanneer B verkocht is aan A bezit A alle activa van B, en patenten vallen daar dus onder, afhankelijk van de exacte deal.

Ook worden er wel eens patent swaps of asset swaps gedaan, waarbij activa (en patenten in het bijzonder) gewoon worden uitgewisseld tussen bedrijven. Technisch gesproken geen verkoop, maar het is wel een manier om aan een patent te komen zonder dat patent aangevraagd te hoeven hebben.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 22 juli 2024 13:30]

Ja ‘nadat het aangevraagd en toegekend is’ ik kan niet een willekeurig idee als patent kopen als deze niet eerst is aangevraagd en toegekend.
Patenteren met wereldwijde registratie inclusief vertalingen kost wel een aardige som geld, dus in die zin zou je het kopen kunnen noemen. Het is een flinke investering.
en u denkt dat een patent aanvraag gratis is
Nee dat kost geld, maar het is niet alsof je online gaat shoppen en een patent koopt uit het niets… enige is dat je een patent zou kunnen overdragen wat je als ‘verkopen’ zou kunnen zien maar dan ben je zelf niet de uitvinder….
Andere fabrikanten kunnen vrij weinig met een patent dat specifiek voor Ipads op was gesteld ;)
Of om geld te vangen wat je zelf niet gaat gebruiken maar anderen willen gaan implementeren.
Apple speelde 12 jaar geleden al met het samenbrengen van MacOS en iPad OS met LaunchPad op MacOS, een overduidelijke tablet interface om applicaties te lanceren.

Ik heb het zelf nooit gebruikt en vind het maar een raar iets voor een laptop OS op een apparaat dat nooit een touchscreen gehad heeft, maar ze zijn er sindsdien niet meer van afgestapt dus het zal wel.
Het zit nog steeds in macOS, maar is er iemand die LaunchPad gebruikt?
Maar ja, wellicht als je de dure vanaf 1 TB neemt met 16gb. Kan het een optie zijn. Dan kopen mensen een iPad met toetsenbord voor 2500 euro of zo. Dan concurreren ze wellicht wel tegen hun eigen MacBook, maar komt er toch flink wat geld binnen. En daar gaat het Apple om. Maakt niet uit of dat ten koste gaat van MacBook sales.
Waarschijnlijk gaan de goedkope MacBooks volgend jaar uit het assortiment (M1 Air) en gaan de prijzen van de nieuwe MacBooks flink omhoog. Daarmee zullen de nieuwe iPads in verhouding redelijk goedkoop uitzien.
Hoezo 'waarschijnlijk'? En waarom zou er geen andere low-end optie kunnen komen?
Ze concurreren ook nog eens tegen andere laptops, dus zo gek kunnen ze het ook niet maken.
De MacBook Air met M1 is al uit het assortiment, nadat de MacBook Air met M3 was geïntroduceerd. De MacBook Air met M2 is nog wel in het assortiment en is in prijs verlaagd.
Nou, er is zelfs sprake van een normaal MacBook (ipv air of pro) van 12 inch, die nog lager geprijsd zal zijn of hetzelfde geprijsd als de huidige prijzen van de MacBook Air m1.

Die geruchten gaan ook, dus wie weet.
Hangt ook een beetje af van je definitie van een "volwaardige" laptop. Denk dat er genoeg beroepen / use cases bestaan waarin iPadOS voorziet. Ook nog genoeg die dat niet doen, maar daar bestaat de MacBook weer voor... Ik denk de overlap tussen die twee werelden voor screen-only devices weinig marktpotentie kent naast de dominantie van de bestaande productgroepen tablet en laptop (even los van apple).
Heb het zelf een paar maanden geprobeerd, je komt redelijk ver met IpadOS, maar net niet ver genoeg. Er is duidelijk wel markt voor een Ipad die MacOS of iets in die trend kan draaien, het zou mij terug naar Apple trekken, maar helaas, volgend jaar weer een kans. Voor de prijs van een Ipad Pro met genoeg opslag en een Magic Keyboard, moet het toch kunnen om dit mogelijk te maken. Kan voor minder een aardig Android tablet kopen en een leuk Windows laptopje en dan houd ik waarschijnlijk nog geld over ook.

Engelse prijzen (waar ik woon):
1 TB Apple Ipad Pro 13 met 5G, Apple Pencil en Magic Keyboard, £2577
1 TB Samsung Tab S9 Ultra met 5G £800 - £1000 (nieuw op Ebay en enkele andere non-Samsung bronnen), Samsung Keyboard Case hiervoor £100, Pencil is inclusief met tablet, Zephyrus G14 laptop £1200-£1400 afhankelijk van de uitvoering
Komt aardig in de buurt.
iPad pro, probeerde mee te gaan werken, maar bijvoorbeeld MS Word is gewoon niet te doen. Opbouw van de menu’s net iets anders, bij zware opmaak wordt het te traag. importeren van foto’s werkt gewoon met niet lekker. Terug naar een laptop.
De iPad Pro is belachelijk duur, maar wel een veel krachtiger tablet dan welke Samsung tablet dan ook, en het iPad software platform is vele malen volwassener dan het Android software platform.

Maar... voor de meeste mensen volstaat de rekenkracht van een Samsung tablet. Dan zit je wel vast aan het krakkemikkige ecosysteem.

Voor het Apple ecosysteem mag je flink in de buidel tasten!
Dit is het hele punt... de hardware van de Ipads is verschikkelijk krachtig, maar op een aantal niche zaken na, kan je er dankzij de limitaties van IpadOS vrij weinig mee. En wat Android vs IpadOS betreft, het verschil is tegenwoordig kleiner dan je denkt, al heeft Google/Android de controle niet over de app makers die Apple wel heeft.

Om het ruw te stellen, je kan een Ferrari kopen van 300k EURO die 300 kmph kan rijden, maar je hebt er weinig aan als de snelheidslimiet 100 kmph is, dat kan mijn Sandero van 20k EURO ook prima aan.

[Reactie gewijzigd door dgtazzman81 op 22 juli 2024 13:30]

op een aantal niche zaken na, kan je er dankzij de limitaties van IpadOS vrij weinig mee.
Ik denk dat het omgedraaid is: er zijn een aantal niche zaken die je niet met iPadOS kan doen.
Office kan (zowel iWork als Microsoft)
Creatieve apps als ProCreate, Final Cut, Logic en een heel spectrum aan muziek applicaties (die door brakke audio support en gebrek aan betalende klanten nooit naar Android gaan komen).
Ja, het systeem is dichtgetimmerd en je kan niet alles doen met je eigen software maar dat is niet per se waar eindgebruikers op zitten te wachten.

Ik vraag me bij dit soort kritiek eigenlijk wel heel erg af wat voor mainstream dingen er echt niet beschikbaar zouden zijn...
Microsoft office op een iPad is echt niet vergelijkbaar met die op een laptop, of in dit gesprek een macbook.

Daarbij is het multitasken van iPados zeer gelimiteerd. Zelf heb ik een iPad pro die ik graag gebruik. Zo graag zelfs dat ik eens per jaar probeer om er echt werk op te doen. Het gaat gewoon niet.

Als er nu mensen zijn die dit wel denken te kunnen, heb ik zelf oprecht mijn twijfels over de productiviteit van die persoon. Klinkt hard om te zeggen, maar iPad is gewoon echt zo slecht in vergelijking met een laptop.
Je gebruikt extreem subjectieve woorden "niet vergelijkbaar", "echt werk", "zo slecht".
Het ligt aan je definitie van productiviteit en wat je voor software nodig hebt. Massa's mensen hebben genoeg aan een web browser en dan voldoet een iPad ruimschoots.
Beslist, maar voor web browsing lijkt me een iPad Pro mateloos overdreven.... probeer het maar eens op oudere hardware dan een M4, dat werkt eigenlijk ook prima...
Deze discussie gaat over de discrepantie tussen absoluut indrukwekkende hardware van de nieuwe Pro serie en software die inderdaad meer gericht lijkt op casual browsing en een game of twee.
Je zou echt eens rond moeten kijken hoeveel creatieve en productiviteits software er voor de iPad beschikbaar is voor je dit soort dingen roept. Een iPad kan veel meer zijn dan een portable browser en gaming apparaat. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het geen productief apparaat kan zijn.
Ah, je reactie hierboven 22:41 was wat onduidelijk: de discussie ging over de iPad Pro en ik dacht dat je wilde stellen dat de iPad Pro ruimschoots voldoet om te browsen.... Jij bedoeld als het goed begrijp dat je op een Pro allerlei mooie en creatieve dingen kunt doen en dat je voor browsen aan een non-pro iPad meer dan voldoende hebt. Daar ben ik het dan mee eens, maar ik vind met @Deckkie dat de Pro voor veel zakelijke toepassingen niet echt tot zijn recht komt door de beperkingen van iOS.
Welke zakelijke toepassingen dan? En welke beperkingen zitten je in de weg?
Geen fatsoenlijk file systeem, geen windows: je kan er nu i.i.g. meer dan 1 hebben, dat is al wat beter. Maar voor office e.d. zou ik toch echt een Windows/MacOS machine nemen. Er is een reden dat Apple nog 2 OSen gebruikt...
Als ik op 'Bestanden' klik zie ik toch echt een filesysteem met mappen en de hele bende, ook van aangesloten USB sticks. Dat je niet vrij door je OS installatie kan bladeren heb je doorgaans niet nodig en voor minder gevorderde gebruikers is het een feature dat ze daar niet mee lastiggevallen worden.

En dat jij voor Office 'echt een Windows machine neemt' is een voorkeur, geen beperking.
De iPad Pro is belachelijk duur, maar wel een veel krachtiger tablet dan welke Samsung tablet dan ook.
Niet waar, de iPad is maximaal net zo goed als iPadOS en dat is momenteel een minimaal uitgebreide versie van iOS. De Android ervaring van Samsung (One UI op een tablet) geeft je een veel betere ervaring waardoor het in essentie gewoon een veel beter apparaat is.
"Beter" is natuurlijk zo subjectief als maar kan.
https://tweakers.net/revi...systeem-en-conclusie.html
Als je de test hier leest zie je dat de laatste Galaxy tab hooguit 'on par' is en bij echt zware taken onderuit gaat tegen een M2 iPad. Of je nou per se veel meer met Android kan ligt helemaal aan het type app wat je wil gebruiken, dingen als ProCreate en Logic (en veel andere muziek apps) zijn daar helemaal niet voor beschikbaar.
Maar waar haal je vandaan dat daar duidelijk markt voor is dan? Ik zie dat niet helemaal?
Kijk regelmatig Apple gerelateerde kanalen op Youtube en de frequentie dat het ter sprake komt is aanzienlijk, zeker sinds Apple Silicon zijn intrede heeft gedaan. Je zit in qua hardware in principe met een heerlijk klein,licht en stil laptopje op je schoot, maar kan hem door software limitaties niet echt lekker hiervoor gebruiken. Als je dan ook nog eens naar de prijs kijkt in vergelijking met de concurrenten, dan mag je de verwachtingen ook wel wat hoger leggen. Zou ook betekenen dat mensen voor hun werk geen Macbook en Ipad meer hoeven mee te zeulen, alleen even inklikken in de Magic Keyboard, MacOS selecteren en je bent klaar. Daarna tablet nodig? Weer even uitklikken en je hebt je tablet.

Het enige nadeel is simpelweg dat Apple in het vaarwater van hun eigen 'budget' Macbooks gaat zitten en dat zien ze dus blijkbaar niet zitten.

Een hybride tussen IpadOS en MacOS zou ook kunnen, al weet ik niet of dit zou werken. Dan loop je weer het risico dat het op meerdere vlakken 'net niet' is. Zelfs een functie als 'DeX' zou misschien al helpen, al denk ik dat je dan nog altijd snel tegen de limitaties van IpadOS aan zal lopen. Misschien Bootcamp terugbrengen, maar dan als keuze tussen IpadOS en MacOS, i.p.v. MacOS en Windows.

Ik houd Samsung trouwers tegen hetzelfde licht als ze hun tablet aanbod in lijn met Apple duurder maken, zeker als er X Super of X Elite chips in zouden komen. Dan mogen ze van mij de boel ook gebruiksvriendlijker maken als laptop vervanger of het mogelijk maken om te dual booten tussen Android en Windows (deden tablets vroeger wel vaker).

[Reactie gewijzigd door dgtazzman81 op 22 juli 2024 13:30]

Het kan wel maar je moet een losse Thunderbolt 4 Dock kopen. En je zit dan nog steeds vast aan stage manager voor het managen van apps.
Maar het is inderdaad wel een gemiste kans, ze hadden eigenlijk gewoon wat poorten moeten toevoegen aan de nieuwe Magic Keyboard.
Of op z’n minst een tweede USB-C (TB4) aansluiting op de iPad zelf.
Wie weet op WWDC en met ipadOS 18.
Maar ik hoop al jaren op een normale calculator app voor iPad. Dus zal wel weer niets worden.
Wie weet op WWDC en met ipadOS 18.
Maar ik hoop al jaren op een normale calculator app voor iPad. Dus zal wel weer niets worden.
Nou dan hoef je binnenkort niet meer te hoofdrekenen want die komt eraan met iPadOS18
Mijn eerste vraag toen ik een iPad pro van werk kreeg, waar is de rekenmachine?

Waarom kan dit dure ding geen CarPlay terwijl een goedkopere iPhone het wel kan?
Omdat CarPlay echt bedoeld is als een verlengde van je smartphone. Een iPad wordt niet geacht altijd in de auto te hebben, maar je iPhone in je broekzak wel.

Anders kan je hetzelfde eisen van een Macbook.

Mbt de rekenmachine heb je uiteraard gelijk, maar dat was met veel apps het geval (de Weer app was tot voor kort ook niet beschikbaar op iPadOS). Natuurlijk zijn er uitstekende apps van derde partijen die dat dan wel kunnen.
Volgens geruchten (gelezen op iCreate) komt die rekenmachine eindelijk naar iPad in versie 18. Maar het blijven geruchten natuurlijk…
Ik begrijp Apples gedachtegoed ook niet helemaal. iPadOS-apps op macOS, ja, macOS-apps op iPadOS, nee?
ze willen natuurlijk dat je beide koopt, en dat je niet je macbook kunt vervangen door je ipad. zelfde reden waarom een macbook geen touch-screen krijgt.

verder zijn ipad apps veel meer constrained dan macbook programmas, dus technisch gezien lijkt het me veel makkelijker om het een kant op te doen en niet andersom.
Ik begrijp Apples gedachtegoed ook niet helemaal. iPadOS-apps op macOS, ja, macOS-apps op iPadOS, nee?
De manieren waarop macOS apps allemaal kunnen integreren (kernel drivers, permanent op de achtergrond draaien, Finder extensions etc) zijn lang niet allemaal aanwezig op iPadOS. Dan kan je hooguit een soort virtuele macOS draaien waar buiten niets geïntegreerd is.
Meeste mensen hebben geen behoefte aan kernel drivers, apps die permanent in de achtergrond draaien en andere software wat je apparaat kan beschadigen.
Maar veel toepassingen voor macOS hebben dat soort integraties wel nodig. Anders heb je alsnog geen volwaardige macOS ervaring.
Blijft natuurlijk ook nog wel een dingetje dat de grafische interface elementen van macOS vrij ongeschikt zijn voor touch...
Ik heb het een jaar lang geprobeerd met een M2 iPad Pro 12,9. Scherm fenomenaal maar al die power is niet besteed aan iPadOS. Ben weer overgestapt naar een MacBook Pro vanwege de gebrekkige apps ten opzichte van MacOS.

Misschien heel misschien gaat WWDC een verandering brengen. Ik hoop het i.i.g.
Windows 365 is prima te benaderen van iPadOS. Ik geef vooralsnog de voorkeur aan iPadOS dan Windows 365 Boot.
Ik heb mijn 2x Apple toetsenbord vervangen voor Logitech mini wit met verlichting
Apple uitvoering
Mooie is ook dat je met een druk op de knop snel kan schakelen naar 3x andere pc/laptop enz

https://www.logitech.com/...-keyboard.920-009558.html

[Reactie gewijzigd door wim1928 op 22 juli 2024 13:30]

Zonde van de prachtige hardware. Heb zelf een ipad pro uit 2017. is na 7 jaar nog meer dan snel genoeg maar je kan er eigenlijk geen hol mee doen. ja, cartoontjes tekenen met het pennetje. Om vervolgens te sukkelen om deze dan tot op een netwerkschijf te krijgen want een toeganklijk bestandssysteem? ho maar. dat gaan we niet doen. zet maar lekker op de cloud, we gijzelen het wel voor amper 10 euro per maand, in plaats van die gemene hackers. een zelfgeschreven programma op draaien. neeee stoute consument, foei!. kijk maar een beetje tiktok ofzo.
Misschien best een handleiding lezen dan.
Misschien moet Apple gewoon een normaal bestandssysteem aanbieden over USB. Dat is tot nu toe een drama geweest, en de hoofdreden dat mijn vrouw geen iPhone meer heeft.
Ja, ik zou graag een iPad willen hebben voor wat simpele media-consumptie & backup voor mijn DJ-werk, maar de huidige prijzen houden mij tegen, aangezien mijn MacBook hiervoor nog prima voldoet. Betaalbare iPads, met redelijke specs van zo'n 300 - 400 Euro zijn alleen maar refurbished te koop, met het risico dat je dan een iPad koopt, met een half gare accu.
Zie ik het goed dat de breedhoekcamera niet langer aanwezig is? Geen issue, maar toch opmerkelijk. Is in de presentatie aangegeven om welke reden dit is?
Goed gezien, heb het in het bericht toegevoegd. In de presentatie hebben ze het niet expliciet benoemd, vandaar ook dat ik het in eerste instantie heb gemist. Wellicht zit hij er niet meer in om hem zo dun mogelijk te maken?
Erg zonde, zeker met een iPad camera wil je die toch gewoon hebben? Al helemaal voor video.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 22 juli 2024 13:30]

Voor mij juist belangrijk mbt offertes. Echt zonde dat ze het eruit hebben gehaald. Ik maakte juist de stap van Pro 2018 naar 2021 door de ultragroothoeklens.

Bijzondere move, downscaling in mogelijkheden maar upscaling in prijs.
Ik kan dit betalen maar ik kan het niet nuttig maken in mijn hoofd. Ik kom voor een 1 TB / 13 inch + LTE + keyboard + pencil op 3227 + 180 Apple Care uit

Die laatste moet ik bijna wel nemen, want mijn verzekeraar begint mijn 'werktas' van over de 15k aan materialen bijna als onverzekerbaar product te bestempelen voor betreft diefstal, schade durft men nog wel aan.

In de huidige staat dat iPad OS is en dan vs MacOS - kan ik het nog niet in mijn hoofd verklaren waarom ik meer geld aan mijn tablet uit zou gaan geven dan aan mijn macbook. Dus ik vind Apple prachtige spullen maken, maar de prijzen slaan echt nergens meer op als je het "Pro" spul wilt hebben.
Komen we niet gewoon op het punt dat een “Pro” product enkel voor de pro met usercase nog interessant is.

Macbook Air, iPad Air en de normale iPhones bieden tegenwoordig zoveel dat je OF een stapje hoger kan omdat je er je brood mee verdiend OF een stapje lager (iPad 9th/10th gen. en iPhone SE) omdat de basics genoeg zijn.

Dan zijn er uiteraard nog de mensen die het “beste” willen om het hebben maargoed.

Ik gebruik zelf een 9th gen iPad en voor dat potje patience en een youtube filmpje is dat voor mij meer dan voldoende. Toch kan ik me ook voorstellen dat bij een ontwerper die vaak op locatie met het pennetje zware 3d modellen moet tekenenen de pro best wel te rechtvaardigen is.
Pro is gewoon een marketing term voor consumenten. Hoe zijn AirPods Pro bijvoorbeeld meer voor professionals? Echte muziek professionals gebruiken een set bedrade neutrale klinkende IEMs/headphones.
In dit geval denk ik dat het pro deel is dat ze “slimmer” zijn dan de niet pro’s van Apple.

Apple presenteert sowieso altijd alles alsof de rest van de wereld niet bestaat behalve als “hun processor sneller is dan de gemiddelde verkochte cpu in een laptop van dat jaar” of zo’n nonsens verhaal. Ik ken genoeg mensen die alles maar blijven kopen omdat het kan, ik kan je zo 3 huizen aanwijzen waar nu de laatste ipads maxed out besteld zijn om ze daarna in de kast te laten verstoffen. |:(
Zonde. Onze ipad ziet dagelijks gebruik want mijn vrouw kijkt videos op de ipad, of start youtube op TV vanaf de ipad, of chat met vriendinnen vanaf de ipad... etc.

Wij gaan dus van gen2 binnenkort naar gen10 😀
Ik vind weinig Pro aan deze iPad serie.

iPad OS = niet Professional use - daar ga je niet hardcore als beeld editor op werken.

Daar is niet genoeg support voor. Let wel ik heb nul problemen om te betalen voor kwaliteit.

Ik vind alleen dat Apple met de Vision Pro en deze iPad een stap te ver gaat in wat je als consument moet willen betalen.

Het is een tablet die duurder is dan je gemiddelde MacBook out there en zelfs een MacBook Air krijg je meer werk op gedaan dan op dit ding. AI?

Voordeel van AI is dat het overal op zou moeten werken. Apple hangt daar vast weer een hardware eis aan en dat vind ik niet netjes want het zal vast wel op nog oudere hardware werken.

Mijn MBP 2015 is helemaal up2date met macOS 13.x maar niet dankzij Apple - ja het is wat trager maar niet onwerkbaar zoals Apple doet voorkomen.

Net zoals met Helldivers 2 account linking is gebeurd sta ik momenteel niet achter het idiote prijsbeleid van dit bedrijf wat mooie tech maakt.
Of voor hetzelfde geld een laptop/phone/tablet kopen die wel doet wat je wilt, maar dan niet van Apple.....

Ik heb liever bergen geheugen en bergen ssd tb, dan dat ik voor hetzelfde geld een geknepen Apple ga kopen
Goed plan, lekker doen.

Ik geef graag m’n geld uit aan “geknepen Apple” producten. Alleen al omdat ik de OSen het geld waard vind.

En ik kan nu (bijna) elke (gekochte) app die ik op m’n telefoon gebruik ook op m’n ipad en macbook gebruiken.

Het niet hoeven gebruiken Windows of Android zorgt ervoor dat ik bij Apple uitkom. (Alternatieve Android roms en Linux zijn voor mij geen optie)

[Reactie gewijzigd door micnocom op 22 juli 2024 13:30]

Doe es dsget van Synology eens op je iPad installeren

Gaat feilloos op Android

[Reactie gewijzigd door well0549 op 22 juli 2024 13:30]

Dat ligt aan de appmaker die dit alleen uitgebracht heeft voor android en niet voor iPadOS of iOS😅
En wat moet ik met Synology dan? moeten we hier alle apps gaan vergelijken? Er zijn zoveel apps alleen voor ios en weer anderen alleen voor android... Het is maar net wat je nodig hebt.. Ik heb geen Synology nodig, heb gewoon een zelfbouw..

(was reactie op "well0549")

[Reactie gewijzigd door micnocom op 22 juli 2024 13:30]

Uh. Je bedoelt de reactie op @well0549 neem ik aan? Ik vind ook dat dit een non reactie van hem op de apps die je gebruikt. Ik gebruik de site van synology. Werkt prima en heb daar niet specifiek apps voor nodig. Heb zelf een ipad 8th gen, kijk graag uit naar een nieuwere gen van dit jaar die hopelijk nog uit gaat komen
Dat is maar een voorbeeld, omdat het een torrent app is staat het niet in de post Store, andere apps van Synology zijn dat wel te vinden, maar Apple heeft bepaald dat deze niet mocht.

Daar hou ik niet zo van, premium betalen en dan dingen niet kunnen doen die op de goedkoopste Android wel kunnen.

Hou er zowieso niet van dat de fabrikant bepaald wat ik wel een niet kan doen met mijn eigen device
Als je geen nut heb voor een iPad (Pro) tablet, waarom überhaupt naar de prijs kijken? Dat klinkt me teveel in de oren als eerst kopen en daarna de usecase pas uitvogelen (als die er al is)...

Ik kocht 22-23 jaar geleden een Asus B1000 laptop, m'n aller eerste laptop een P1 1000MhZ met 256MB RAM en een HDD die in de tientallen GB liep... Het prijskaartje was ruim €2700 toen. Afgelopen jaar een iPad Pro 12,9" 2TB, met Magic keyboard, met pen en oplader gekocht voor minder dan dat. Beide waren niet MSRP. Inflatie in de tussenliggende periode is iets van 66%. Premium tech is NOOIT goedkoop geweest, maar relatief gezien is het een heel stuk goedkoper dan 20+ jaar geleden. Absoluut gezien is €3636 een hele hoop geld voor een tablet met pen, keyboard en extra garantie... Absoluut niet weggelegd voor iedereen en al helemaal niet als ze voldoende hebben aan een tablet van 1/5e van die prijs (of minder) of helemaal het nut niet inzien van een tablet.
De usecase is er hier wel - ik zou graag een drukgevoelige tekenpen willen, alleen ik vind prijslijst gewoon bizar. Ik heb een 1TB LTE m2 met toetsenbord maar denk je dat Apple mij een fatsoenlijk bod doet voor die hardware? Nope

Ik vind het best zorgelijk dat Apple zijn prijzen zo extreem verhoogd vergeleken eerdere edities, ja ze mogen geld verdienen maar als je het rijkste bedrijf ter wereld bent hoef je niet elk jaar je waarde te verdubbelen bij wijze van spreken - zeker als je eindgebruikers dwingt duurdere producten te kopen, want eigenlijk is voor mij 1TB of hoger interessant alleen ik gebruik praktisch nog geen 350 GB dus ja… tis gewoon jammer dat de iPad wel pro geprijsd wordt maar dat ik ook verplicht een MacBook erbij nodig heb voor m’n werkflow is natuurlijk niet “Professioneel” - ik zou liever 1 machine willen gebruiken, maar ondanks ik dan een M4 bestel kan ik bijvoorbeeld geen vms runnen omdat het OS(!) het niet kan. De processor kan het prima.

Als je dan MacOS erop zou kunnen installeren prima, maar zelfs daar begint Apple niet aan. Ik snap het business model maar dat wil niet zeggen dat ik het niet mag bekritiseren.
Is inderdaad veel geld.

Maar ik denk dat dit apparaat ook met name voor de zakelijke markt is bedoeld. De configuratie die ik wil kost alles bij elkaar 2367 euro. Maar als ik hem koop, dan wordt het zakelijk. Dan gaat er btw vanaf, ik kan het als kosten opvoeren (scheelt zo'n 40%) en ik kom in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (28%). Dan wordt het alles bij elkaar een ander bedrag waar je het over hebt, 'nog' maar zo'n 1.000 euro netto.
Mijn uitvoering kom ik “zakelijk” uit op 3227+180 Apple care… dat is in mijn rekenboek geen 1000 netto
Dat is dan maar welke je selecteert.... Zoals aangegeven kost mijn configuratie 2367 euro. Zonder btw, wanneer je de kosten zakelijk kunt aftrekken en de kia meeneemt komt je netto op zo'n 1000 euro uit. Ik kan op dit moment geen configuratie vinden die duurder is dan 3707 euro (met toetsenbord en pencil). Zonder btw blijft er dan 'nog' maar 3063 euro over. Ben dus benieuwd naar jouw rekensommetje om netto op 3227 euro uit te komen.
Ik heb duidelijk interesse in deze nieuwe Ipad Pro. Echter waar ik huivering voor ben is wat deze nieuwe dunne versie gaat doen v.w.b. stevigheid.

Zelf heb ik namelijk al een krom exemplaar thuisliggen. Waarschijnlijk is dit gebeurd doordat deze ipad toen niet voorzichtig genoeg in een beschermcase is geduwd. Zo simpel kan dit dus al gebeuren. Met het nog dunner worden van deze nieuwe Ipad vrees ik het ergste. Besloten om eerst maar eens de gebruikerservaringen af te wachten.
AppleCare+ is het antwoord
Nee, dat is symptoombestrijding.
Gewoon zorg voor je dure spullen dragen. Makkelijk zat.
Als een leverancier spullen uitlevert met de consistentie van spaghetti ligt dat bij de leverancier. "Design über alles" is natuurlijk wel het motto bij Apple.
Was het maar zo simpel. Als een Ipad zo simpel krom kan trekken dan klopt er natuurlijk iets niet aan de constructie. Het exemplaar waar dit bij speelt is van 2018. Blijkbaar ben ik duidelijk niet de enige met wat ik hier nu allemaal lees inzake "bendgate"
Ugh die Europese prijzen zijn altijd teleurstellend de afgelopen jaren.
Maar goed die discussie hebben we elk jaar. Net als dat het zonde is dat die capabele chips beperkt worden door iPad os
Oude 11" model had een start prijs van €1069 zie ik, forse prijs stijging dus.

Nou was dat wel te verwachten vanwege de OLED, maar het blijft een pittig prijskaartje voor de Pro "instapper"

en de extra kosten voor een 5G versie zijn gewoon absurd

De kleinere Air is minder stevig in prijs gestegen zie ik (20 euro blijkbaar)
De afgelopen jaren is er wel meer enorm gestegen qua prijs. Tijdens de pandemie is de prijs van bv. spaghetti ruim verdubbeld en er is zat 30%+ gestegen in prijs, dus een ~15% prijsstijging valt wel mee met dat. En de afgelopen 10 jaar zijn de huizenprijzen bijna verdubbeld... Dan maar geen huis (of pasta) kopen?

Een nieuwe iPad is echter wat minder noodzakelijk dan een huis of eten...
Dus een Magic Keyboard kost net zoveel als een iPad tot niet zo lang geleden was...?
Prijzig keyboardje.
Het is zeer pittig, maar ik heb het Magic Keyboard dat bij het vorige model werkte en het is erg fijn, veel beter dan de vorige Logitech keypads bij de iPads en iPads Air. Maar zoals je aangeeft, prijzig product en niet iedereen wil dat er voor neerleggen. Maar als je dat wel kan, zeker doen als je voor een iPad Pro gaat!
De grootste iPad Pro (13"-model met M4-chip, 256 GB en wifi) kost 1569 euro.
Ter vergelijking: mijn eigen iPad Pro (12.9"-model met M1-chip, 256 GB en wifi) kostte me drie jaar geleden 1329 euro . Dat vond ik toen veel geld, maar nu moet er maar nog 'ns 240 euro bij om een iPad met het grootste scherm te kunnen bezitten. En dat voor een apparaat dat niet geschikt is voor echt werk.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 22 juli 2024 13:30]

Ik had vier jaar geleden een iPad Pro 11" 256GB en WiFi gekocht voor 790 euro maar dan wel met 179 euro onderwijskorting. Dat zou dus 969 euro kosten.
De huidige iPad Pro 11" 256GB met alleen WiFi kost 1219 euro ofwel 250 euro verschil als ik uitga van de gewone prijs. Maar ik zou nu wel een nieuwe Apple Pencil moeten kopen dus dat is dan 80 of 140 euro er bij.

Ik twijfel nog wel omdat de batterij erg afneemt vanwege het snelladen maar ik gebruik mijn iPad nu vooral thuis. Toen ik nog studeerde nam ik deze overal mee naar toe maar nu niet meer.
Ook in iPads stopt Apple gewoon nieuwe batterijen hè
De inflatie heeft de afgelopen drie jaar niet echt stilgestaan hè. Als je de inflatiecijfers pakt voor die drie jaar: 2,7 / 10 / 3,8 procent komt je vanaf 1329 uit op 1558,50. Tel daar een wisselkoerscorrectie bij op voor de resterende 10 euro en dan ben je er al.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet duur vind. Ik ben blij met mijn 2021 air voorlopig.

[Reactie gewijzigd door Banix op 22 juli 2024 13:30]

Alweer een jaar geen upgrade voor het basis model?
Q4 2024 naar verwachting ;-)
is van eind 2022, dus dat zal wel eind dit jaar worden, de cyclus bij de iPads is twee jaar.
Sinds de 5th gen ipad is er ieder jaar een nieuw instap model ipad geweest.
Tsja maar Apple lijkt de cyclus te vertragen naar 2 jaar. De vorige iPad Air en Pro waren ook al 2 jaar uit.
Weer geen groter formaat Ipad pro (ja, 0,1 in ch groter, maar dat tel ik niet)… zit er al jaren op te wachten en zo te zien gaat dat nog jaren duren. :(
Idem, hoopte stiekem op 15 of zelfs 16 inch....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.