Door Friso Weijers en Donovan Kerssenberg

Ultralicht of zwaargewicht

Apple iPad Pro (2024) en iPad Air (2024) Review

24-05-2024 • 06:00

183

Singlepage-opmaak

Conclusie

Apples iPad Pro-tablets van de afgelopen jaren zijn stuk voor stuk technisch indrukwekkende producten, en de iPad Pro (2024) is de indrukwekkendste tot op heden. De behuizing is nog dunner dan bij eerdere modellen, wat in de praktijk duidelijk zichtbaar en voelbaar is, en waarbij het gewicht ook wat lager ligt. De tablet beschikt nog steeds over uitstekende luidsprekers en een capabele camera, maar heeft helaas niet langer een ultragroothoekcamera, een simlaatje of een meegeleverde oplader. Bij het apparaat passen nieuwe accessoires, zoals een nog mooier Magic Keyboard en de geavanceerdere Pencil Pro, die dankzij nieuwe sensors een nog natuurlijkere en intuïtievere tekenervaring biedt. Helaas vervalt de compatibiliteit met oudere accessoires.

Het bijzondere, dubbellaagse oledscherm van de iPad Pro (2024) is een van de mooiste die we hebben gezien op alle soorten producten, met een perfect contrast, veel betere responstijden dan eerdere iPad-schermen en een helderheid die veel hoger piekt dan bij andere tablets. Ook op het vlak van de systeemprestaties is Apples extra lichte tablet een zwaargewicht. Hoewel je er uiteraard niet dezelfde prestaties van hoeft te verwachten als van veel grotere, actief gekoelde apparaten, is hij met de nieuwe M4-soc veel sneller dan andere tablets die we hebben getest. Verbazingwekkend goed is ook de accuduur, waarbij de iPad Pro (2024) concurrerende producten eveneens veruit verslaat.

Op hardwaregebied is de nieuwe iPad Pro onze Ultimate-award kortom ruimschoots waard. Daarvoor betaal je wel een voor tabletbegrippen torenhoge prijs, met erg hoge meerkosten voor extra opslag en accessoires. De vraag of de tablet voor jou een aankoop waard is, hangt bovendien samen met de eigenschappen van de software. Die bedenkingen zijn niet veel veranderd ten opzichte van vorige jaren. IPadOS beschikt over krachtige apps, een interface die goed werkt voor tabletgebruik, en een fijner werkende 'desktopomgeving' dan eerdere versies van het besturingssysteem. Zo krachtig of veelzijdig als desktopbesturingssystemen zoals macOS, Windows of Linux is het echter nog altijd niet. Of dat erg is, zal afhangen van je eigen voorkeuren voor hoe een computer moet werken. Als je de interface van je smartphone wel kunt waarderen en het ook fijn vindt om bij de hand genomen te worden, vind je het werken met iPadOS misschien juist handiger dan met een desktopbesturingssysteem.

Afgezien van de interface kan de beschikbare software nog een dealbreaker zijn bij de vraag of de iPad Pro voldoet voor jouw gebruiksdoel. Voor contentconsumptie is haast iedere tablet geschikt en de iPad Pro nog beter dan alle andere, maar bij dit apparaat richt Apple zich specifiek op gebruikers die meer willen doen. In vergelijking met Android-tablets zijn iPads daar geschikter voor, maar met zijn prijs concurreert de iPad Pro eerder met een laptop of Microsofts Surface Pro-tablet, voorzien van een desktopbesturingssysteem. Voor het betere digitale tekenwerk, audio-, foto- of videobewerking beschikt iPadOS intussen over krachtige apps, maar voor andere toepassingen, bijvoorbeeld programmeren of 3d-ontwerp, is het softwareaanbod nog niet zo goed als op andere platforms.

De nieuwe iPad Air lijkt op de vorige generatie iPad Pro en is met ingang van dit modeljaar beschikbaar in een grotere 13"-maat, zoals de iPad Pro's al langer waren. Het scherm van de Air is minder goed, want het heeft geen goede hdr-ondersteuning en ververst op slechts 60Hz, waarmee beweging er wat schokkerig uit kan zien. Je kunt bij de nieuwe iPad Air dezelfde uitstekende accessoires gebruiken als bij de nieuwe iPad Pro, maar ook hier weer niet de oudere Pencil 2. De M2-soc die eerder in de oude iPad Pro (2022) werd gebruikt, is nog altijd snel zat. De geteste iPad Air 13" overtuigt bovendien met een uitstekende accuduur. Voor wie alleen maar een filmpje wil bekijken, is ook de Air al veruit overkill, maar voor wie meer wil en iPadOS blieft, kan het een goede tussenweg zijn tussen de budget-iPad en de iPad Pro. Let wel op de prijsontwikkeling in verhouding tot de iPad Pro (2022); het oude topmodel is op een aantal gebieden nog steeds de betere tablet.

  • Apple iPad Pro (2024)
  • Apple iPad Air (2024)

Lees meer

Reacties (183)

183
182
143
2
0
25
Wijzig sortering
Tja ben erg benieuwd naar de usecase en doelgroep hiervan. Heb zelf een ipad pro uit 2021 maar achteraf had ik ook de gewone ipad kunnen kopen. Ik browse er alleen mee en de kids spelen er games op of kijken youtube. Maar vaak pak ik toch mijn macbook voor het browsen.

Welke “pro’s” hebben dit nodig?
Je gaat ervan uit dat Apple gebruikers het marktsegment is wat rationele keuzes maakt. Dat is niet zo. Mensen die deze kopen vinden hem mooi, krijgen er een goed gevoel van om een high-end Apple product te kopen, etc. Kortom: maken de keuze voor dit product op gevoel.
Wow, even alle Apple gebruikers (niet eens iPad-gebruikers, waar dit artikel over gaat) over 1 kam scheren en ervan beschuldigen dat ze geen rationele keuzes maken. Dat vind ik nogal een uitspraak.

En dan te bedenken dat er ooit een tijd was dat men Apple-gebruikers arrogant vond.

Ben het met je eens dat er genoeg Apple-gebruikers zijn die het voor de premium-feel doen, maar er zijn ook genoeg anderen (en zeker professionals) die erbij zweren en die keuze echt wel rationeel gemaakt hebben, die je hiermee wel heel erg tekort doet.
Maar die laatste is maar een hele kleine groep toch? Apple verdient het meeste aan mensen die impuls aankopen doen en persee de nieuwste willen hebben. Iemand die rationele beslissingen neemt is nou niet echt de beste klant voor Apple.

Waarom kopen mensen Apple? Onder jongeren omdat de ander er ook eentje heeft. Onder ouderen omdat ze vastzitten in het ecosysteem of omdat ze een premium gevoel erbij krijgen. Merendeel zit enkel te appen en doet wat bankzaken. Dat kan ook allemaal met een Android telefoon van 200 euro.

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die rationeel een telefoon van 8-900 euro of meer kopen. En specifiek voor ze overgaan tot aankoop gaan denken van ah ja dan kan ik die app draaien en dan heb ik dat OS en zoveel geheugen en dat scherm. Dat is gewoon echt vrijwel niemand. Ik bedoel ik ben een techneut en ik kijk daar niet eens naar laat staan de gemiddelde huis -tuin en keuken gebruiker.

Als iedereen rationele keuzes zou maken zou Apple niet veel geld meer verdienen.
Sorry, maar Apple verdient het meeste aan mensen die een iPhone hebben, daar tevreden mee zijn en als volgende telefoon weer een iPhone kopen. Waarom is dat toch zo moeilijk om te begrijpen?

“Dat kan ook allemaal met een Android telefoon van 200 euro.”
Natuurlijk kan dat ook. Maar juist de niet-techneut wil een apparaat dat ‘gewoon werkt’. Dat lang software-updates krijgt. Waar je niet over hoeft na te denken.

‘Makkelijk’ is ook een overweging. Zie het succes van liedjes verkopen via iTunes. “Dat kan ook via Napster of bittorrent”. Of het succes van bier/kant-en-klaar-maaltijden in de supermarkt. “Dat kan je ook zelf maken”.

BMW, Quooker, Tesla, Picnic, Rolex (maar ook Seiko): het kan allemaal goedkoper. En toch kopen mensen het. Kennelijk maken al die mensen geen rationele keuzes. Of ze hebben andere afwegingen dan jij.
Klopt, ze kopen dat puur omdat ze merkgebonden zijn. En affiniteit ermee hebben. Ik zou nooit een Tesla kopen want ik vind Musk een idioot maar er zijn genoeg mensen die hem letterlijk aanbidden.

Maar je noemt zelf die merken al, dat zijn AAA brands die extreem veel aan marketing doen. Iedereen kent Rolex, iedereen vindt BMW mooie auto's. Iedereen wil mee met zijn tijd zijn en koopt een Tesla (kocht want het gaat al niet meer zo goed).

Of denk jij werkelijk dat iemand een Rolex koopt omdat de tijd zo goed loopt en er weinig afwijking is? Of dat iemand een Tesla koopt omdat hij begaan is met het milieu? Daar geloof ik niks van.
Sorry, maar je gooit nu teveel op één hoop en daarnaast kloppen veel beweringen ook gewoon niet.

Apple geeft juist weinig uit aan reclame in met name Nederland. Je ziet sowieso in Nederlandse bladen, kranten, tv-zenders vrijwel nooit een reclame van Apple zelf. Hooguit van resellers zoals KPN die iPhones verkopen, vaak bij een abonnement.

Daarnaast is een iPhone (net als een iMac, Mac, iPad) bij uitstek een apparaat waar je lang mee kunt doen en wat op lange termijn daardoor vaak goedkoper is. Belangrijker: Mensen doen gemiddeld ook echt jaren langer met een iPhone dan met een Android. Talloze onderzoeken tonen dat ook aan. Twee jaar geleden was dat gemiddeld nog twee keer zo lang. Ook een stuk beter voor het milieu. Minder gedoe met overzetten, minder reparaties.

Maar goed, deze discussie wordt zo ongeveer al 25 jaar bij elk artikel hier over Apple gevoerd en toch gaat 1 op 3 reacties over de prijs. Intussen Photoshop ik nog steeds op een Mac Pro uit 2008 die al twee monitoren heeft overleeft. Mijn iPhone xr is 5,5 jaar oud, de batterij is 80% en krijgt nog minimaal 1,5 jaar ondersteuning.

En ook als iemand wel een iPhone koopt omdat hij daar blij van wordt, wat dan nog? Ik hoor dit soort kritiek nooit als iemand een nieuwe tv of auto koopt. Of zelfs maar een setje siervelgen koopt waar je twee iPhones van kunt kopen. En ja, dat mag best ook gezegd worden maar het begint een beetje als een overslaande cd-speler te klinken.
Nee, ze vinden al die merken ze een fijne ervaring geven.

Merkgebonden aan een automerk? Dat is toch echt vrijwillig hoor. Kan je je echt niet voorstellen dat mensen oprecht tevreden zijn met premium producten?
Waarom kopen mensen Apple? Onder jongeren omdat de ander er ook eentje heeft. Onder ouderen omdat ze vastzitten in het ecosysteem of omdat ze een premium gevoel erbij krijgen. Merendeel zit enkel te appen en doet wat bankzaken. Dat kan ook allemaal met een Android telefoon van 200 euro.
Als je ooit gewerkt hebt met een low-end Android telefoon weet je ook dat je dat je ergste vijand niet toewenst. Volledig volgespamd met rotzooi apps met onduidelijk nut. Zeker nadat alles een beetje volgelopen is traag in gebruik. Geen updates dus geen enkele garantie of het ding na 2 jaar nog veilig is (leuk voor je bankzaken).
Ik zal er geen Apple reclamespot van maken, maar ze hebben daar het stroomlijnen van integraties en gebruikers niet lastig vallen met complexe workflows veel beter begrepen. Meer tijd en minder ergernis is ook geld waard...
Ok deels eens, maar koop bijv een A55 van Samsung en je zit voor jaren goed. Die kost 342 euro en is een prima telefoon. Wil je clean en lang genoeg updates koop je een Pixel 7a voor 380 euro.

Bijna niemand heeft daadwerkelijk een iPhone van 800+ euro nodig. Maar dat is toch ook niet erg als ze die dan toch kopen? Iedereen moet zelf bepalen waar hij/zij z'n geld aan uitgeeft. Ik begrijp niet dat sommige mensen het hier als een belediging zien wanneer gezegd wordt dat ze geen rationele keuze maken. Ik maak zelf ook constant niet rationele keuzes.

Waarom kopen mensen een BMW ipv een Toyota? Als je een rationele keuze maakt zou iedereen toch de Toyota kopen? Mensen kopen vooral wat ze mooi vinden en het gevoel/binding wat ze hebben bij een bepaald merk.
Ik ben het niet met je eens dat de rationele keuze per se de goedkoopste keuze moet zijn.
Zie het ook niet als een belediging maar vind het wel een vreemde stelling dat een dure keuze per definitie irrationeel zou zijn. Als je nou helemaal niets zou krijgen voor het geld zou het misschien irrationeel zijn maar er zijn wel degelijk behoorlijke verschillen tussen de producten die je noemt.
Een A55 zoals de persoon hierboven benoemd is toch niet de goedkoopste?

Ik ben het eigenlijk wel eens met zijn analyse. Apple is zelden de beste of meest rationele keuze. Het merk speelt stevig in op emotie, impuls aankopen, merkgebondenheid en walled gardens.

Ook praktisch al mijn persoonlijke Apple aankopen vallen binnen dit spectrum als ik heel eerlijk ben.

Al valt wellicht batterijduur van mijn iPhone en macbook als een semi-rationele overweging te bestempelen. (Maar wellicht is ook dat elders beter te krijgen)

Het enige dat ik niet heb is een mac want, voor wat desktop computers betreft, wilde ik echt hardwarematig het beste van het beste en dat heeft Apple niet. (plus ondersteuning van games)

[Reactie gewijzigd door DLSS op 22 juli 2024 13:24]

Ik ben het eigenlijk wel eens met zijn analyse. Apple is zelden de beste of meest rationele keuze. Het merk speelt stevig in op emotie, impuls aankopen, merkgebondenheid en walled gardens.
Dat maakt natuurlijk nog niet iedere Apple aankoop irrationeel.

Juist met de prijzen die Apple vraagt denk ik dat de meeste mensen wel even nadenken; ken niet zoveel mensen die dat als 'impuls' aankoop doen. Apple bezitters maken juist relatief lang gebruik van hun hardware.
Ik heb mijn iPhone redelijk impulsief aangeschaft. Ik had voorheen een serie Galaxy-toestellen. Waarschijnlijk was een S Ultra-toestel technisch beter geweest, maar ik wilde eens wat anders en de batterijduur was zeer goed.

Bij de MacBook was het eigenlijk hetzelfde. Ik gebruik die alleen maar om wat te browsen aan de keukentafel, dus ik ben niet gaan uitzoeken wat nu exact het beste apparaat is voor een bepaald budget. Apple maakt degelijke producten en de batterijduur is goed, dus dat leek me ideaal voor mijn gebruik. Ik heb geen uitgebreide vergelijking gedaan zoals ik dat met desktop-pc's doe. Ik heb vrij snel en redelijk 'irrationeel' besloten een MacBook te kopen.

Maar goed, een impulsaankoop is slechts één van de irrationele factoren die je bij Apple-aankopen terug lijkt te zien. Emotie, merkgebondenheid, etc. zie je ook vaak terug.

Apple is gewoon een über-kapitalistisch merk dat erg goed is in marketing en sluw is als het aankomt op zaken als de 'walled garden' en zo. Niet super sympathiek, maar ook niet verboden, al lopen ze recentelijk steeds vaker tegen de grenzen aan met dat 'malicious compliance' en zo.

(Ik ben overigens prima tevreden over mijn Apple producten, deze strategie zou nooit lukken als de producten crap was)

[Reactie gewijzigd door DLSS op 22 juli 2024 13:24]

Jij hebt dus gewoon nagedacht en bent daarna een Apple gaan kopen. Dat is het omgekeerde van een impulsaankoop. Als je naar de winkel gaat voor een nieuwe boxershort en terugkomt met een Apple is het pas een impulsaankoop.

Overigens is de strategie van Apple om maar beperkte configuraties te leveren ook een selling point: tenzij je heel bijzondere eisen hebt is ook een instapconfiguratie gewoon een prima werkbaar systeem. Je hoeft als simpele gebruiker niet per se eerst uren op specs die je toch niets zeggen te studeren of precies te weten welke configuratie je wel of niet moet hebben. Dat is het eerste uur wat Apple je al voor aankoop bespaart ;)
Hahaha, ja dat zou inderdaad wel een impulsaankoop zijn 😅.

Ik denk dat het allemaal afhangt van de definitie. Persoonlijk vind ik het niet erg als mensen me een irrationele impulsaankoop verwijten. We zijn immers irrationele wezens en daar heb ik vrede mee.

Op veel vlakken streef ik er overigens wel naar om mezelf rationeel te gedragen, maar het is soms ook wel lekker om impulsief te zijn.

Nu heb ik dus een lekker MacBookje, iPadje en iPhonetje. Leer ik ook een beetje een (voor mij) nieuw ecosysteem kennen enzo. Wie weet koop ik de volgende keer weer iets anders, maar vooralsnog ben ik er erg tevreden mee. Het is allemaal zo erg niet 🙃

[Reactie gewijzigd door DLSS op 22 juli 2024 13:24]

Leuke discussie en ik sta aan jouw kant.

Maar even rationeel berekend:

Samsung 400 euro iPhone 1100 euro. Na inruil een prijsverschil van 500 euro. Dat is bij 1000 dagen gebruik 50 cent per dag. Heel veel mensen vinden dat rationeel de moeite waard. (Ik ben zelf Samsung gebruiker.)
Tja, ik heb een tweedehands iPhone 8 gekocht voor 350 euro en zie qua performance en stabiliteit na 6 jaar nog steeds geen reden om over te stappen behalve dan dat ik een langere batterijduur dan 1 dag wens. Bij de Samsung Galaxy A54 van mijn vrouw zie ik na 2 jaar haperingen en eerste factory resets om de boel draaiende te houden. Batterij duur is echter wel weer prima met 3 dagen
Apple is financieel gezien juist een rationele keuze. Ik weet dat veel mensen het concept afschrijving en restwaarde totaal niet snappen. De gemiddelde consument denkt totaal niet na over de afschrijving van zijn/haar auto bijvoorbeeld terwijl dit vaak de grootste kostenpost is.

Afijn: een MacBook/ipad/iphone nieuw kopen, meerdere jaren gebruiken en daarna verkopen is prijstechnisch een vrij rationele keuze.

Edit: en als je daaraan toevoegt dat Apple voor jou wellicht óók nog eens functionaliteit biedt waar je uiterst tevreden over bent, hoe is dat dan niet rationeel? Hoe kan jij voor andere bepalen wat wel/niet rationeel is? Je genoemde punten zijn allemaal zeer subjectief.

[Reactie gewijzigd door Huppol op 22 juli 2024 13:24]

Maar die laatste is maar een hele kleine groep toch?
Maar op basis waarvan zeg je dat dan?
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die rationeel een telefoon van 8-900 euro of meer kopen.
De Samsung flagship telefoons kosten toch ook gewoon 1000 euro? Dat zou die mensen net zo irrationeel maken.
Dat is ook zo. Mijn broer heeft 1200 euro betaalt voor een S24 Ultra en ik heb hem volledig voor gek verklaard. Maar hij vindt het dat waard en als ik naar de reden vraag heeft hij geen idee, gewoon omdat hij mooi is. Hij kijkt heel de dag tiktok filmpjes en appt een beetje meer niet.

Ik geef max 500 euro uit aan een telefoon maar ik koop wel een spijkerbroek van 120 euro en dan verklaren ze mij ook voor gek. Maar ik geef het liever daaraan uit dan aan een telefoon.

En waarom koop ik dat? Omdat het merk is en goed zit en lang mee gaat, maar misschien doet een spijkerbroek van 50 euro dat ook wel dus het is ook geen rationele keuze maar puur een gevoel/binding met het merk. Ik zie niet in wat daar mis mee is?
Apple verdient het meeste aan mensen die impuls aankopen doen en persee de nieuwste willen hebben.
Geef eens een bron waar dat uit blijkt? Dit soort non-informatie slaat nergens op natuurlijk.
Ik heb een iPhone 15 Pro Max maar die keuze is wel degelijk rationeel gemaakt:

- Opslag voor foto's en app's
- Langere tijd meegaan
- Snel genoeg zijn voor de functies die ik gebruik (ook zakelijk want dual-sim)
- iOS werkt zeer prettig (persoonlijke mening)

Zijn er geen andere high-ends die ik mooi vind? Jazeker wel maar punt 4 komt daar vaak mee in de knel.

Zou ik 1500+ euro ooit voor een tablet gaan uitgeven? Never. Omdat er voor mij geen enkele noodzaak is dat te doen en ik elke willekeurige laptop (hoeft geen Apple te zijn) veruit superieur vind aan een tablet. Zou er een valide reden zijn (mijn oude job deed veel met VR applicaties en ruimtes intekenen!) dan zou ik geen seconde twijfelen om een dergelijk apparaat te kopen. Ergo er zijn genoeg redenen maar puur omdat die voor iemand persoonlijk niet bestaan valt daarmee het bestaansrecht van een product niet direct weg natuurlijk.
Maar voor alles wat je nu opsomt heb je geen iPhone 15 Pro Max nodig toch? Het is ook vaak van laat ik maar de duurste en zwaarste nemen dan weet ik zeker dat ik goed zit. Maar alles wat jij noemt kan ook met een gewone iPhone.
Ik heb toevallig ook een 'gewone' iPhone van het werk gekregen maar die is veel te klein. Typen daarop is geen feest of ik heb te grote poten natuurlijk ;). Voor wat ik opsom heb ik geen iPhone 15 Pro Max nodig nee maar voor wat ik allemaal niet opgesomd heb wel. Onder andere stuk portable fotografie en het futureproof zijn van bepaalde apps die ik zakelijk gebruik en ook moet inzetten voor demo's bij klanten. Daar zijn de eisen (met het oog op de toekomst) iets hoger en voor sommige apps is er geen support voor Android georiënteerde systemen.

Ik heb overigens niet het topmodel uit de range van de Pro Max. De Lexar SL500 SSD via Magsafe achterop van 1TB is een stuk voordeliger dan de (in mijn ogen) zinloze upgrade naar het 1TB model bij Apple :).
Ik denk dat je 'rationele keuzes' verward met 'andere keuzes dan ik'.
Ik vind anti-Apple haat eigenlijk vaak veel emotioneler.
Tjonge, jij weet precies van iedereen waarom ze de dingen doen die ze doen. Echt top.
Beetje eenzijdige view alleen, en een beetje generaliserend . En zuur…
Sjonge je bent wel vol van jezelf he. En erg overtuigd van je mening. Realiseer je je dat je allerlei beweringen doet alsof het feiten zijn die puur gebaseerd zijn op jouw gevoel en niet op verifieerbare data? Geloof het niet....

Ik ben een langjarige Apple gebruiker. Geen fanboy. Ik heb ooit, in de beginjaren van MacOS die keuze heel bewust gemaakt. Ik had een behoorlijke spuughekel aan Windows XP en Windows 2000 vond ik op een consumenten PC ook niet erg prettig. Bovendien vond ik de Windows laptops in die tijd (2003) ronduit slecht, met vooral heel beroerde schermen, slechte toetsenborden en hele slechte batterijduur. Daar kwam bij dat ik als IT'er heel veel werkte met UNIX en Linux en het concept van MacOS X me daardoor enorm aansprak. En een goeie UI, en toch een gelijk een UNIX terminal tot m'n beschikking. Heerlijk.

De Powerbook 12" was voor mij perfect. Daarna volgde enkele jaren later een Powerbook 15" voor m'n nieuwe werk als freelance consultant en weer iets later kwam er voor thuis een PowerMac G5. En nee, ik had die rekenkracht niet perse nodig. Maar ik wilde wel graag een snel systeem, ook omdat ik veel deed toen al met digitale beeldbewerking, met name foto's. Dat was toen nog een zware toepassing.

In 2007 was ik in de VS en kocht in de eerste iPhone. Gedoe om die simlockvrij te maken, maar ging vrij eenvoudig. Daarna bijna altijd iPhones gehad. Simpelweg omdat ik de interface mooi, doordacht en elegant vind en bovenal bijna altijd soepel en voorspelbaar werkt.

Ooit, een jaar of tien geleden, was ik Apple even flink zat. Er zaten veel bugs in MacOS in die periode en de innovatie was ook wel even zoek. Ik heb toen een Xiaomi Notebook 15" gekocht en een Xiaomi Android telefoon, Mi5 geloof ik. Mijn hemel wat werd ik gek van Android. Lelijk, hier en daar erg onlogisch en heel, heel veel slechte apps. Later ook nog een tijdje een goedkope Samsung naast m'n iPhone gehad omdat ik tijdelijk in het buitenland werkte en twee telefoons nodig had (1 voor lokale simkaart). Ook toen beviel Android me op de langere termijn verre van. Ook Windows, wat ik helaas vaak op kantoren gedwongen ben te gebruiken, heeft me nooit blij gekregen. Het ziet er saai en depressief uit, je blijft je rot zoeken naar de juiste instellingen (of was het nou het control panel!?) en ik mis belangrijke slimme handigheidjes. De Xiaomi notebook werd snel weer verkocht na een jaartje (nog tijdje Linux op gedraaid, dat was alweer beter maar gedoe met klanten die Exchange gebruiken...).

Sinds enkele jaren een Macbook pro 16" met M1. Wat een geweldige laptop. Hele goede batterij, ronduit prachtig scherm, razendsnelle machine en m'n vertrouwde MacOS bevalt me na al die jaren nog steeds heel erg goed (ook al zitten daar soms ook dingen in die ik onhandig vind maar dat hou je altijd). Heb ook een M1 iPad Pro (2020 geloof ik), heerlijk ding. En een iPhone 15 pro. En ja dat kost geld, best veel zelfs alles bij elkaar. Toch heb ik altijd tweedehands m'n Apple spullen voor hele prima prijzen weer door kunnen verkopen. En doe ik behoorlijk lang met m'n apparaten. Als ik dan kijk naar de afschrijvingen over de jaren, het gebruiksplezier dat ik er van heb (zeker ook tov Android en Windows) dan ben ik zeer tevreden. En leuk meegenomen: het spul ziet er ook nog eens gelikt uit. Het oog wil ook wat.

Zijn dat allemaal rationele keuzes? Vast niet. Afschrijvingen over langere termijn zijn vermoed ik lager of gelijk. Gebruiksgemak van de UI vind ik heel belangrijk, scheelt me tijd en veel frustratie. Een UNIX onder de motorkap, vind ik erg handig (al kan Windows dat tegenwoordig ook, al vind ik dat wel wat gekunsteld). En het feit dat de userbase de laatste 10-15 jaar zo groot is, met name onder developers, dat er heel veel goede software en tooltjes zijn. Dat was 20 jaar geleden wel anders.

Kortom: spreek eens een doorgewinterde Apple gebruiker voor je zomaar wat doms roeptoetert...
ben t er enigzins mee eens. Niet alle gebruikers maar een heel groot deel kiest apple omdat het apple is en dan ook gelijk het duurste model want dat zal wel nuttig zijn. Dit is overigens niet exclusief naar "apple gebruikers" maar over elk persoon die zich vasthoud aan 1 merk en vrijwel elke nieuwe generatie het duurste van dat ene merk koopt zonder dat ze zelf weten waarom. Gebeurt overal, moge het gaan over nvdia gpus, consoles, tels, etc. en dan de klassieker: het andere wat je kiest is "gay".... hoe vaak ik dat wel niet gehoord heb.......
Dat Apple gebruikers vooral op gevoel kopen en Apple daar haar marketing op richt is algemeen bekend, zie oa The Apple marketing playbook. Dat is geen beschuldiging, ik vind het wel knap hoe Apple dat doet. Ik leg daarmee alleen uit waarom Apple volgens mij verwacht dat dit product winst gaat maken. Namelijk aan een bredere doelgroep verkopen dan mensen die dit qua hardware rationeel echt nodig hebben.

Voor mensen die dit rationele argument niet volgen voelt het misschien als een beschuldiging, maar ja, daarmee bewijst mijn inschatting zichzelf natuurlijk wel een beetje ;-)
Als iemand de tablet mooi vindt en er een goed gevoel van krijgt en daarom koopt is het ook een rationelere keuze. Als je dat zoekt, dat niet krijgt van dit product en het toch koopt dan zou het pas een irrationele keuze zijn.
Dat is wel een valide keuze, maar geen rationele keuze natuurlijk. Het is een keuze die louter gemaakt is op gevoel. Ik denk overigens dat vooral professionals die de pen heftig gebruiken een rationele keuze zullen maken voor een iPad Pro. Sowieso is de keuze voor een duurdere versie van een product 90% van de tijd irrationeel. Dat is niet voorbehouden aan kopers van Apple devices en is ook geen issue. De rationele keuzes zijn grotendeels voorbehouden aan professionals vermoed ik zo. Van alle devices die ik heb zijn er maar heel weinig die ik niet had kunnen vervangen voor een goedkoper model (of helemaal niet hoeven hebben) als ik louter rationele keuzes had gemaakt.
Ik weet niet of je het concept rationeel wel juist opvat. Onder rationeel versta ik “weloverwogen” en niets anders. En op basis daarvan maak je je keuzes. Zijn de functionaliteiten van de Pro te doen op iedere iPad? Ja, dat is zo. Kost de Pro een hoop geld, ja dat is zo. Maar maakt dat het per definitie een keuze voor een pro niet weloverwogen? Nee, wat mij betreft niet.

Het gaat namelijk vooral over hoe, waarom, en wanneer je je iPad gebruikt. Het gaat erom wat je besteedbaar inkomen is. En waar je je geld aan uit wilt geven. Haal ik dit naar mijn situatie, dan is de iPad een apparaat wat ik de hele dag door gebruik. Op het werk staat de iPad onder mijn beeldscherm en is het vaak mijn tweede beeldscherm, of een entertainment device voor wat achtergrondvermaak tijdens de saaiere delen van mijn werk. Als ik thuiskom is het mijn alles apparaat. Het is mijn browse machine, het is mijn entertainment machine, het is een gamemachine, het is de plek waar ik mijn huishoudbudget bijhoudt, het is een e-reader, een comicsreader, het is een receptenboek in de keuken, en het is een streamingapparaat in bad.

En ja, dat kan allemaal met en goedkope tablet. Maar voor het techapparaat wat ik het meeste gebruik in mijn leven betaal ik graag wat extra zodat ik de beste ervaring heb. Waarom zou ik een LCD met grijs i.p.v. zwart willen. Waarom zou ik minder RAM willen zodat mijn apps sneller refreshen of mijn fotobibliotheek met bijna 50.000 plaatjes langzamer inlaadt? Waarom zou ik niet het mooiste geluid uit mijn iPad willen krijgen via de quadspeakers i.p.v. een enkele speaker? Waarom zou ik minder piekhelderheid willen hebben als ik in de tuin zit? Etc. Dat je niet per se alle functies van een product gebruikt is wat mij betreft irrelevant aan de som van het geheel. Je kan de upgrade van het scherm een hogere waarde geven dan de upgrade van de CPU en nog steeds vinden dat de upgrade de moeite waard is bijvoorbeeld.

Dat is toch ook gewoon een rationele keuze? Een luxeproduct is niet per definitie niet rationeel om te kopen, wat mij betreft.
Dat is iets heel anders dan "ik heb er een goed gevoel bij". Jouw keuze is rationeel, "gevoel" is emotioneel zonder veel ratio.
Het gevoel is misschien niet rationeel, de keuze het te kopen omdat het dat gevoel geeft kan volledig rationeel zijn.
Nee een keuze gebaseerd op gevoel is nooit rationeel.
Je kunt beter een keuze op gevoel maken en proberen ratio zo veel mogelijk uit te schakelen.
Als ik dat zou doen dan had ik nu geen spaargeld meer over maar wel veel dingen die ik niet echt nodig heb.
Volgens mij zit jij veel teveel op een scherm heel de dag, zelfs in bad mijn god.
Dat hangt er helemaal van af welke waarden je nastreeft. Jij lijkt rationeel te zien als de keuze maken waarmee je door zo min mogelijk geld uit te geven je doel kunt behalen. Maar je kunt ook een rationele beslissing maken waarbij je gevoel een van de overwogen aspecten is.
Dat goedkopere model kan misschien prima hetzelfde doel vervullen, het kan zijn dat het ook niet meer tijd kost om datzelfde doel te vervullen, maar als het voor jou prettiger is om dat duurdere apparaat te gebruiken, je gaat hem de komende zoveel jaar elke dag gebruiken, je overweegt dat het je die x extra euro gedeeld door y dagen dat je hem gebruikt waarop het elke dag fijner is om te gebruiken, dan zou ik dat nog steeds een rationele beslissing noemen.
Irrationeel wordt het pas als je helemaal niet logisch over de beslissing nadenkt, je overweegt die dingen helemaal niet, je wil gewoon die dure hebben.

Ik heb bijvoorbeeld toen ik een Apple Watch kocht een duurdere gekocht met 4G, ook al heb ik dat niet nodig en had ik goedkoper een series 8 kunnen krijgen ipv de series 7 die ik nu heb. Maar ik vond de blauwe mooi en die kleur was er niet meer bij de 8, en het model zonder 4G had bol niet meer (ik ging het ding kopen met een waardebon dus moest daar). Dat is geen rationeel argument. Maar ik heb er over nagedacht, geconcludeerd dat als ik dan voor een andere kleur was gegaan ik daar waarschijnlijk zolang ik het ding gebruik spijt van zou hebben, de voordelen van de 8 tegen de 7 op een rij gezet (bijna niet bestaand voor mij)... en rationeel besloten dat, ja, ik ga puur op de kleur voor die duurdere. Irrationele reden, rationeel besluit.
Wel een mooie discussie dit. Het lijkt ook aan semantiek te liggen of je vind dat je een gevoel kan gebruiken om tot een rationele conclusie te komen. In jou voorbeeld had je een zeer duidelijke persoonlijke voorkeur voor een specifieke kleur. Logisch dat je dat mee neemt in de besluitvorming. Dan ga je afwegen hoe erg het is dat je specs mist en een meerprijs betaald tegen hoe erg je het zou vinden om die kleur te missen. Ik volg die redenatie helemaal. We zijn uiteindelijk allemaal mensen met gevoelens en irrationele voorkeuren. Het is alleen maar handig als je die weet in te calculeren tussen de meer rationele argumenten.
Helaas vind ik hem toch wel erg duur, maar de iPad Pro met OLED scherm zal voor mij eigenlijk alleen bedoeld zijn voor media consumptie.
Ik ben een fan van goede beeldkwaliteit, maar ook veel onderweg. Persoonlijk had ik dus graag gezien dat de iPad Air ook voorzien was geweest van een fatsoenlijk OLED scherm. (Al zal daarmee direct de pro afgeschreven worden door Apple)
De beeldkwaliteit van de niet-OLED iPads is anders ook zeker niet verkeerd dus vraag me wel af of OLED nou zo'n 'must' is om een beetje streaming video te kijken.
Als je per se de nieuwste ontwikkelingen wil binnenhalen betaal je doorgaans meer. Meestal druppelen dit soort verbeteringen langzaam door naar de minder luxe modellen.
Voor de mensen die wat streaming video bekijken, youtube, mailtje en wat browsen zijn voor 200 euro helemaal klaar met een nieuwe Samsung.

Een gewone Ipad doet dat soort zaken echt niet direct beter als het aankomt op het simpelweg bekijken van wat content en simpele taken.
File management gaat zelfs vele malen beter op een Android based tablet.

Als het persee een Apple tablet moet zijn dan heeft 95% meer dan genoeg aan een reguliere ipad.
Kom, kom, niet zo belerend.
Is gewoon de realiteit.
Dat vind ik iets te makkelijk geredeneerd .
Als je puur kijkt naar een tablet en apps die ervoor beschikbaar zijn en geoptimaliseerd , dan is een iPad gewoon de beste tablet.
Ik zou ook niet gaan voor deze m4 iPad Pro, al denk ik dat je dan 8 jaar geen nieuwe tablet hoeft te kopen. Ik hè. Nu nog de iPad Pro met de a12x uit 2018(??) en die draait nog als een tierelier. Ik zou dan ook niet voor deze iPad Pro gaan maar die met de m1 als ik nu zou upgraden, en niet deze nieuwe iPad Air, want het is schandalig dat die nu nog geen 120hz heeft, wat voor mij zeer belangrijk is.

Ik hoop voor de mensen die deze m4 hebben besteld of overwegen dat Apple met een veel geavanceerder os gaat komen dit jaar, anders is het(behalve het scherm en misschien voor grafische pro’ s voor wie de Apple Pencil erg belangrijk is) wel heel erg overkill.
Gaat Apple echt NIET mee komen. Wishfull thinking !
Ze doen al een tijdje Apple Silicon in de toppers en de wens van de consumenten is er ook al een tijdje.

Het is geen geheim dat Apple liever heeft dat je een Ipad Pro EN een macbook (Pro) gaat kopen ipv een all-in device.
Vanwege het ecosysteem en geen alternatieven binnen dat segment kopen mensen vroeg of laat toch die andere device.

Nee, IpadOS zal nooit een volledig OS worden zoals MacOs en die laatste gaan we er ook niet op zien draaien (dualboot).
Zullen zeker wel wat features extra komen maar kijkende naar de laatste jaren zal het niks schokkends of baanbrekends worden.
De Ipad is en blijft altijd een tablet en niet meer dan dat.
Je doet net alsof mensen het alleen voor het apparaat kopen. Beetje ongenuanceerd. Het zal afhangen van het doel.

Ik heb er zelf 1 voor m’n werk en vind het op een enkel puntje nu een fantastisch apparaat. Tegelijk verbinden met wifi en LTE. goeie lange accuduur. Stabiel OS. Lichtgewicht genoeg om snel in rugtas mee te nemen. Moet wel zeggen dat ik m deels van m’n werk krijg, dus niet zelf hoef aan te schaffen. Er zijn echter weinig tot geen andere apparaten met dezelfde eigenschappen en gebruikersgemak.

Enige minpunten vind ik de stylus die maar ten dele gebruikt kan worden (OS breed) en de gevoeligheid voor vocht. (Voor spatwater op te lossen met een goede hoes.)
Daar waar 95% de Ipad voor gebruikt (media consumptie, mailtje, spelletje hier en daar) kan ook prima met een Samsung tablet van 200 euro.

Sterker nog, als je meerdere apps tegelijk wilt draaien en meer storage wenst en niet macbook Pro prijzen wilt uitgeven dan zijn Samsung tablet's vaak een betere optie.
Vind jij. Ik heb nog nooit een android tablet in handen gehad met zo’n goede app ondersteuning als dat van de iPad. Android is gewoonweg gefocust op telefoons. Een android tablet is mi een grote miskoop. Zon ding dat je koopt omdat je een slimme koopman denkt te zijn, maar vervolgens nooit gebruikt omdat al snel de beperkingen duidelijk worden.
Wat is er concreet anders dan ?
De netflix app is identiek, hetzelfde voor Chrome, Gmail, Google maps, Videoland. etc etc

Je drukt op de icon en de app start en alles oogt en werkt hetzelfde.
Ik heb alle platformen en werk met alles, ben absoluut niet partijdig maar praat uit ervaring.
Nogmaals, voor het huis tuin en keuken gebruik is een Android tablet prima.

Ondersteuning ? De Android tablet ondersteunt de apps veel langer als Apple. Zodra je Ipad geen OS updates meer krijgt dan stoppen vaak ook de App updates namelijk.
Had dat met mijn ipad 3, ipad air (1 gen). Uiteindelijk wordt een Ipad bijna onbruikbaar.
Een android tablet kan je de apps blijven updaten, zelfs 10 jaar na release.
OS updates zijn wel korter maar dat staat los van de app updates.
Als ze puur op gevoel kochten, dan kon Apple wel een duur tablet maken met karige specs. Maar ze maken een daadwerkelijk heel goed tablet, zij het een dure.

Zou het kunnen dat er een hele groep mensen is voor wie zo'n heel snelle iPad wel dé computer is voor ze, gewoon rationeel bedacht met voors en tegens? Al geldt dat voor jou niet, dan zijn die mensen toch niet ineens irrationeel?
Wat een, sorry hoor, belachelijke stelling. Je comment zegt meer over jou gevoelens richting Apple en Apple gebruikers, dan over de realiteit waarom mensen een iPad kopen.

Ik werk in cyber security en ik gebruik dagelijks een M1 pro in meetings tethered aan mijn Macbook Pro, super powered white board basically. Ik gebruik hem ook voor 3D CAD (Shapr3D), voor mijn hout, metaal, electronics, tuin, eender wat, design. Ik heb er meubels, mijn werkbank, mijn badkamer verbouwing, zolder renovatie etc. allemaal getekend op de iPad.

Daarnaast ben ik visueel ingesteld en gebruik mijn iPad ook om mijn ideeën en gedachten uit te tekenen. Als ik bijvoorbeeld software schrijf, teken ik functies en classes in diagrammen op mijn iPad, zoals ik dat vroeger met pen en papier deed. Ik gebruik daarvoor Concepts.app (infinite vector based canvas).

Sommige mensen doen meer dan internet browsen, social media en spelletjes spelen. /passive aggressive
Apple ecosysteem is heel praktisch op zo veel manieren. Cloud-sync werkt vrij goed over alle apparaten, accessoires werken naadloos, ervaring is snappy en smooth.

Als je daardoor productiever werkt en minder blokkades ervaart dan is dat positief imo. Je kunt tuurlijk puur op specs kijken en naar prestaties etc. kijken maar dat is maar een stukje van de gebruikerservaring.

Blijft de vraag over hoeveel zo'n soepele ervaring waard is. En voor mensen met veel besteedbaar inkomen is dat blijkbaar een stuk meer dus.
Als je graag een iPad wil hebben en je wil OLED en ProMotion, dan heeft de iPad Pro dat wel en de iPad Air niet. Dan krijg je er ook nog een snellere SoC bij waardoor je er misschien iets langer mee vooruit kan en in de toekomst iPadOS features kunt gebruiken die alleen op M4 werken omdat ze de nieuwe Neural Engine nodig hebben. Het verschil in prijs is 300 euro dus als je dat er voor over hebt is het een prima rationele overweging om de Pro te kiezen in plaats van de Air.

Wat is hier niet rationeel aan dan?
Kortom: maken de keuze voor dit product op gevoel.
Nou zeg, dat hadden we niet verwacht. Je koopt vrijwel 100% van alle producten op gevoel, en dan ook een nieuwe tablet? Dat is raar!

De een koopt een Dacia, de ander een Renault, weer en ander een Nissan en de volgende een Inifinity. En zonder uitzondering worden ze op gevoel gekocht. Je koopt nog geen brood zonder gevoel.

En met Apple heb ik het gevoel dat ik er het minste werk van heb. Af en toe even een update installeren en dat was het, kun je (privé) zomaar 10 jaar met zo'n ding aan de slag. Zakelijk vervangen we de boel wat sneller, maar ook daar hebben we gewoon nooit gedoe met de hardware. En dat is mij wel wat waard, het levert (voor mijn gevoel) zelfs geld op omdat mensen productiever zijn.
Voorop stellen dat een iPad voor mij veel geld is. Ik moet er veel andere dingen voor laten
en ik kan hem ook niet in 1 keer betalen.
Dat gezegd hebbende. Toen ik zag dat de nieuwe iPad Pro 13” met m4 uitkwam was ik verkocht. Ik ben een echte Apple fanboy en was razend enthousiast. Ik heb mijn iPad Pro 12.9” uit 2022 (model 2021 met m1, onder garantie omgeruild in januari 2024) direct verkocht op marktplaats. Daarvoor had ik in 2022 mijn iPad Pro 12.9” uit 2019 ingeruild.
En nou krijgen we het, ik gebruik de ipad voor het nieuws, surfen, dumpert en youtube. Al deze dingen zouden waarschijnlijk net zo goed en net zo snel nog gaan als mijn iPad uit 2019. Ik kan het gewoon niet laten. Het idee het beste en snelste stukje technologie te bezitten maakt me gewoon “foxwild”. Natuurlijk… dom dom dom en kapitaalvernietiging maar toch ben ik er superblij mee. Ik rij een auto van 500,- maar koop wel een iPad van 1569,- …. Tsja… en zo zullen er wel meer zijn vermoed ik…
Mensen die extreem goed kunnen tekenen op een tablet en wannabe's. Maar voor digitaal schetsen was Wacom toch altijd wat je wilde hebben of is dat verleden tijd. Zit er niet meer zo in.

Persoonlijk kan ik een tablet nog steeds niet zien als iets waar je fatsoenlijk mee kan werken en de maat (en prijs) is ook niet om mee te nemen. Toch moet er ergens een grote markt voor zijn.

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 juli 2024 13:24]

Dit inderdaad, mijn vriendin illustreert/animeert veel en een Ipad is haar go to voor snelle schetsen, on the go werk etc. De apps die ze veel gebruikt hebben limitaties in de hoeveelheid lagen die er per tekening gebruikt kunnen, deze lagen worden minder als er ook kleine animaties worden gemaakt. Een sterkere Ipad zorgt voor meer lagen per project.

Uitwerken gebeurt vaak wel op een Wacom/Huion tablet, die hebben alleen geen touchscreen onder de zoveel k dus het verplaatsen van "het papier" is wat lastiger.
Die lagen limiet is vooral met Procreate en oudere laptops. Die limiet is er niet met Adobe Fresco, wat ik persoonlijk zelfs een betere app vind dan Procreate.
Tja ben erg benieuwd naar de usecase en doelgroep hiervan. Heb zelf een ipad pro uit 2021 maar achteraf had ik ook de gewone ipad kunnen kopen. Ik browse er alleen mee en de kids spelen er games op of kijken youtube. Maar vaak pak ik toch mijn macbook voor het browsen.
Dat is niet echt "pro-gebruik". Je hebt een prachtige iPad gekocht, maar de goedkoopste had ook volstaan. Ruimschoots.
Welke “pro’s” hebben dit nodig?
Kunstenaars, tekenaars, artiesten, filmeditors, geluidseditors, ...

ProCreate is een super app. Maar die doet het ook prima op een iPad Pro 2022. De 2024 versie biedt geen toegevoegde waarde.
ProCreate doet het nog prima op de eerste iPad Pro uit 2015, weet ik uit ervaring. Ik gebruik het al sinds 2015. Evenals Affinity Designer, Affiinity Photo, Pixaki, Lumafusion, ...

Inderdaad een normale, moderne iPad kan kan die apps ook prima draaien. Daar hoeft je geen Pro voor.
Ik heb alleen ervaring met ProCreate op een iPad Pro 2022 met M2. Dat werkt super met de Apple pencil, tekenen zonder vertraging, zoals het hoort.

Ik geloof je zo dat het ook op een oudere iPad Pro werkt.

Ik wilde alleen aangeven dat er een markt is voor een iPad Pro.

Een iPad Pro 13" M4 met 16GB RAM en 2TB opslag is krachtiger dan 99% van alle laptops, en dus zeker veel krachtiger dan wat je ooit (binnen afzienbare tijd) in een pro-tablet nodig zal hebben. Tenzij iPadOS 18 er ineens een volwaardige laptopvervanger van maakt...
Welke “pro’s” hebben dit nodig?
Pro betekend bij dit soort producten niet dat “pro’s” het gebruiken. Pro bij dit soort producten is “het beste wat <bedrijf> op dat moment aanbied”.

Het is als een auto, je kunt met een goedkope auto ook van a naar b maar dat is voor de doelgroep van een dure auto vaak helemaal niet relevant.
"Pro = Nicer” bij Apple. Je hebt helemaal gelijk
Ik heb afgelopen jaar een tweedehands iPad Pro 12.9 2018 gekocht om de volgende redenen:
- face id
- promotion
- speakers
-12.9 scherm

De grootste zorgen is natuurlijk het updatebeleid, echter gok/hoop ik dat Apple 'm wat langer aanhoudt, gezien de zelfde SoC nog in een iPad Pro uit 2020 is gebruikt.

Uiteindelijk was ik zelfs minder kwijt dan instap iPad, en ik geniet dagelijks van de extra features. Het gaat nu indd niet helemaal op, want de iPad was in 2018 al over powered voor de software. Nu staat het helemaal scheef, en ik ik snap werkelijk waarom er zo'n soc in moet.
Het gaat nu indd niet helemaal op, want de iPad was in 2018 al over powered voor de software. Nu staat het helemaal scheef, en ik ik snap werkelijk waarom er zo'n soc in moet.
Om het nieuwe dubbele OLED-scherm aan te kunnen sturen?
Om met een efficientere soc met dezelfde accucapaciteit langer te kunnen werken?
Om nieuwe of verbeterde (bijvoorbeeld op AI gerichte) modules in de soc te integreren voor iOS 18?
Om TMSC en Apple met een niche-product ervaring te laten opdoen met een nieuw productie proces voordat dat proces voor honderden miljoenen chips wordt gebruikt?
Om de voor iedere marketingstrategie belangrijke lijn te hebben van goed (iPad), beter (iPad air) en best (iPad Pro)?

En bij Apple zullen ze nog wel een paar meer steekhoudende redenen hebben...
Een iPad Pro is in vrijwel geen enkel echt een apparaat voor ‘Pro’ geweest in de zin dat je er niets extra’s mee kan t.o.v. een normale iPad
Surface pro? Waarom was dat eigenlijk de naam van die ms tablet?
En ik maar denken dat het een review was over een iPad
Muziekapplicaties vreten rekenkracht, daarvoor wordt bij mij de pro straks aangeschaft.
Ter vervanging van mijn huidige 8 jaar oude iPad pro. Het is een alleskunner op muziekgebied, lekker handzaam en makkelijk te vervoeren indien nodig.
Ik heb datzelfde. Ik heb een iPad Pro 2021 met bijbehorende type cover, maar als productiviteitsapparaat werkt het eigenlijk best onhandig... tenzij ik de iPad als RDP client gebruik voor mijn Windows PC die op zolder staat. Alleen de Office apps werken nog redelijk, maar alleen als je puur in Word moet werken - als je al iets ernaast hebt is het toch al weer onhandig - en met Stage Manager verlies je veel schermruimte. Dat heb ik dan niét als ik RDP - dus het probleem is niet de schermgrootte.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 22 juli 2024 13:24]

Voor mij persoonlijk is het 120Hz scherm al genoeg. Een SoC die 2 generaties voorloopt maakt het af, en daar komt OLED nog bij. Ik doe nu al 7 jaar met een iPad Pro 10.5” en de beperkte meerprijs t.o.v. de Air is ie dik waard.
De lidar kan zakelijk nog interessant zijn :)
Ik heb de Air 13 inch gekocht omdat ik gebruik wil maken van bladmuziek via de app ForeScore. Dan is 13 inch toch wat fijner kijken dan een standaard iPad.
ik ben geen pro, maar doe wel fotobewerking op mijn iPad. De raw bestanden uit mijn camera zijn redelijk omvangrijk en de iPad Pro weet daar in combinatie met LightRoom goed raad mee. En een tablet vind ik makkelijker meenemen dan een Macbook.
Enige opmerking zou het scherm en de calibratie mogelijkheden zijn, maar ook daar ben ik lang niet ontevreden over en ik vermoed dat het scherm in deze iPad daar nog een stukje beter in is.
muziekanten, vergelijken met het kopen van synthesizers is de software+hardware erg goedkoop en flexibel en met audiobus kan je dus heel makkelijk een bul instrumenten tegelijk draaien.
Dat gaat heel erg liggen aan gebruik van specifieke features.

Even wat background, ik gebruikte al heel lang PDAs, voordat smartphones deze effectief vervingen. Voordat er een iPad #1 uitkwam, was ik al heel lang opzoek naar een goede tablet, een hoop daarvan was extreem duur en behoorlijk ruk. Een iPad was relatief goedkoper, van betere kwaliteit en betere user experience (ivm. Windows CE/Mobile of nog erger een WinXP tablet). Dus ik heb over de jaren versleten: iPad #1, iPad Air #1 en heb nu prive in gebruik een iPad Air 2020 en zakelijk een iPad Air 12,9" 2022.

- Een 12,9" vs een 10,9" is net het verschil tussen een A4tje en een 85% van een A4tje, het is net het verschil tussen ik heb dat document in handen vs, dit is een wat kleinere versie van het document.

- M2 (en helemaal de M4) is krachtig, wat handig is als je dat nodig is, maar veel belangrijker voor mij: Enorm energie zuinig en efficiënt. Zeker in warme zomer maanden is dat heel handig, ipv dat je PC de grootste warmte bron is in de kamer, ben je dit nu zelf. Reken maar eens uit wat voor capaciteit die batterij heeft vs. hoe lang je ermee kan browsen op een dergelijk formaat scherm, dat is echt ongelooflijk!

- Het 2022 pro model kwam met een verbeterde pencil + scherm waardoor je een veel betere teken/schrijf ervaring hebt. Er zijn content creators die specifiek hun (al dure) iPad Pro van het jaar daarvoor hebben vervangen door het model van 2022. Aangezien het 2024 model ook weer killer features heeft op dat vlak, zouden dit soort professionals prima hun iPad Pro weer kunnen vervangen. Daarnaast hebben de nieuwe modellen ook een optie voor een nano structuur op het scherm die wellicht wat meer papierachtig aan zou voelen.

- Ik ziet voornamelijk achter een PC (te werken), maar bepaalde content op zelfs een groot scherm leest/consumeert beter weg op een tablet. Daarnaast kan ik een dergelijk formaat iPad gebruiken als laptop vervanger, niet dat ik veel een laptop gebruik. Maar met warme zomerdagen is achter een PC zitten op zolder niet haalbaar en een airco die een dergelijk formaat kamer kan koelen een veel grotere investering en dan hebben we het niet eens over gebruik. Ik kan prima m'n headless miniPC aan laten staan daarnaartoe connecten. Ik hoef niet in die ruimte te zitten en kan overal in huis gaan zitten, ik zou er zelfs naartoe kunnen VPNen...

- Magic Keyboard is peperduur, maar maakt van je iPad Pro een laptop, geen gehannes meer met balanseer werk op schoot. Dit was een gok voor mij in de aanschaf, maar ivm. de 3rd party keyboards die ik op de andere iPads heb gekocht, was dit een enorme verbetering.

- En in mijn case was er (zakelijk) budget voor, ik heb niet meer een dure, grote, energie slurpende workstation gekocht, maar een veel goedkopere en zuiniger mini PC (geen Mac Mini). Zowel mijn mini PCs als tablets zijn passief gekoeld, wat verbazingwekkend genoeg een veel grotere impact heeft dan dat je zou denken.

Wat belangrijk is als je een product aanschaft is: Waarvoor ga jij het gebruiken? Heb je het geld ervoor en vind jij dat wat je ervoor krijgt het geld waard? De mensen die een dergelijke iPad (Pro) te duur, niet goed genoeg of gewoon onzin vinden, moeten ook gewoon nooit een iPad kopen. Dit is gewoon niet voor iedereen. En al helemaal niet de Pro versie, zeker nu ook de iPad Air een 13" versie heeft zijn de redenen voor een Pro ook opeens al een heel stuk minder.

Ga ik het iPad Pro 13" 2024 model kopen terwijl ik het 2022 model heb? Zeer waarschijnlijk niet, tenzij ik er opeens bepaalde killer features uitkomen die het nieuwe model vereisen, maar tot op heden nog niet gezien (denk aan bv emulatie van MacOS of Windows voor ARM), bepaalde AI oplossingen, etc.
Ik ben denk ik zo'n "pro" in de zin dat ik mijn iPad zakelijk gebruik:

Use case is vooral voor onderweg - mijn HP Z-Book is super voor op kantoor maar in het vliegtuig en trein ontzettend zwaar en onhandig tov een 11" iPad. Natuurlijk kan ik er geen super complexe dingen mee doen, maar dat hoef ik eigenlijk nooit als ik op stap ben. Teams, Outlook, Edge werken prima, en zijn eigenlijk genoeg, en PowerPoint/Excel/Word zijn uiteraard niet zo goed als de desktop versie, maar onderweg gebruik ik die voornamelijk read-only of met maar minimaal edit werk. Dus voor mij werkt dit prima.

Als mijn werkgever voor een iPad Pro met 2 TB van 3500 euro wil betalen ben ik daar natuurlijk blij mee, maar laten we wel zijn, een instap iPad Air van 700 euro werkt net zo goed.
het is handig om een fotoootje op te bekijken terwijl je de iPad aan de camera hangt, als directe preview. Kan een macbook natuurlijk beter, maar de iPad heeft met zijn ingebouwde 5G en vlotte interface wel wat voordelen.
Deze vraag heb ik eens gesteld aan een kameraad van mij, die is architect.

Hij heeft via het werk de voorloper van deze en hij gebruikt hem voornamelijk voor notities tijdens vergaderingen, schetsjes tijdens vergaderingen. die direct gesyncd naar de cloud worden. En tevens voor sommige opdrachtgevers maakt hij brochure schetsjes wanneer men geen render wilt. dus een beetje als een laptop+ vervanger kalkpapier.

scheelt hem een tas meenemen zegt die.
Media professionals, grafisch artiesten, illustratoren, fotografen, muzikanten, producers en nog meer van creatievelingen die buiten de tweakers doelgroep vallen.
En tweakers, hoe is het gesteld met de repareerbaarheid van dit apparaat?
Volgens iFixit is de repareerbaarheid van de iPad enorm vooruit gegaan:

https://www.ifixit.com/Ne...ity-win-still-hard-to-fix
Dat ik niet uit je link hoor. De batterij kan ietwat beter vervangen worden, maar that's it. Ik durf maar niet te vragen hoe duur het is om het scherm te laten vervangen door Apple.

Maar, waarom wordt aan repareerbaarheid geen aandacht gegeven? Als je een beetje goed met zo'n tablet omgaat kan deze jaren meegaan en ik zou buiten de garantie toch echt wel iets kunnen fiksen...

[Reactie gewijzigd door MartineEekhof op 22 juli 2024 13:24]

Wanneer mergen ze nou eens de OSsen bij Apple?

Helemaal top; UltraWatch om je pols en een iPadPro Mini voor alle huis/tuin/keuken/kantoor werk (op extern scherm).

Nu de Socs in een iPad dezelfde zijn als in de laptops is dat hele iPadOS toch eigen een farce? Maak OSX gewoon touch enabled.
Een algemeen bekende reden daarvoor is dat Apple geen interne concurrentie wil tussen iPad met MacOs en de (entry-level) Macbooks. Apple verkoopt consumenten liever een Macbook EN een iPad.

Net zoals Apple liever geen multi-user ondersteund op iPads; nu moet je voor ieder gezinslid apart een iPad kopen als je je persoonlijke accounts/instellingen niet wilt delen.
Tja, maar als Apple in de toekomst je een iPad zou kunnen verkopen van 4500 euro , waar je macOS op kan draaien zullen ze dat niet laten.

Ik denk dat het in de toekomst wel gaat gebeuren. Ze blijken met zgn foldables bezig te zijn, met high end specs en touchscreen.
Wie koopt er nou een iPad met macOS voor 4,5k?
Ik zit dan eerder te denken aan toekomstige versies van de Vision Pro.
Daarnaast denk ik er juist toekomst in besturingssystemen zit die niet gericht zijn op tobo + muis input, zoals vision OS of iPad OS.
Als hij net zo goed is als een huidige MacBook Pro en ook nog iPad mogelijkheden heeft en net zo goed als de iPad Pro van dat moment , dan zal je verbaasd zijn hoeveel mensen er dan toch denken om 1000 euro meer af te tikken voor een all in one. Ipv nog eens 1300 extra bovenop een MacBook Pro.

Maar ik denk idd dat hij dan wordt geleverd met een heel nieuw os(hybride) dat compatible is met macOS en iPadOS .
Ik denk hoe Microsoft het met Windows 8 heeft aangepakt goed zou werken voor Apple.
MacOS, waarbij een IpadOS schil zo kan worden geactiveerd.

2 interfaces die naast elkaar draaien zou perfect zijn voor de iPad Pro serie.
Onderhuids zijn de OS-en al gelijk. En je kunt wel iOS apps draaien op osx (als de dev dat ondersteunt).

De reden dat het niet 1:1 hetzelfde is, is tweeledig. Ten eerste wil Apple geen concurrentie met zichzelf (waarom een laptop kopen als de iPad hetzelfde kan). Ten tweede gebruik je laptop en iPad verschillend: laptop zit je de hele dag achter, evt extern scherm, iPad gebruik je in je hand of liggend. Lijkt niet zo erg, maar qua gebruiksvriendelijkheid maakt het een énorm verschil of je een desktop app gebruikt met een stylus, of een iPad-app met een muis.
Meeste Windows labblets (tabtops?) werken helemaal niet lekker. Moet je kleine touch-targets raken (omdat de app voor muis is ontwikkeld) of met gestrekt arm op je scherm klikken (omdat het een tablet app)
Op hoeveel Samsung Android tablets kan je Windows for ARM of Linux draaien? Ik kom wel gasten tegen die Linux draaiende hebben gekregen op hun Tab S9 Ultra, maar dat gaat niet van harte en ik hoor er hier echt belachelijk weinig mensen over.

Iedereen roept maar, "Maar geen MacOS op iPads!", terwijl geen enkel andere tablet manufacturerer naast hun mobile OS ook een vol desktop OS aanbied, zoals Linux of Windows. Daar worden geheel aparte tablets voor gebouwd, zoals bv de Surface Pro, maar die zijn dan geheel weer niet vergelijkbaar met de mobile tablets.

Bron:
https://www.reddit.com/r/...ender_vscode_webgl_demos/
Nu de Socs in een iPad dezelfde zijn als in de laptops is dat hele iPadOS toch eigen een farce? Maak OSX gewoon touch enabled.
Op zich is er wel een reden om touch alleen in iPadOS aan te bieden, maar dan moet het wel een flink stuk volwassener worden. Om te beginnen moeten de Mac App Store apps beschikbaar komen op een iPad Pro.
Wat zou je daarmee willen bereiken? Je kunt al iOS-apps op je Mac met M-processor draaien
De iPad aan je dock hangen en een macOS achtige interface gebruiken natuurlijk. Dat kan nu al (behalve de macOS achtige interface) en werkt best oke voor tekstverwerken en aanverwanten maar macOS zou dit toegankelijk maken voor veel meer toepassingen.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 22 juli 2024 13:24]

Als je apps toch al een muis/toetsenbord vereisen kan je toch net zo goed een Macbook air halen?

Als Apple zo'n hybride device zou maken waarbij je kan wisselen tussen de mac en iPad interface moet je telkens wanneer je een mac app wil gebruiken het toetsenbord inpluggen. Doe je dat niet heb je geen goede manier om je app te bedienen dus hoe doe je dat met portable gebruik?
Ik denk dat ze daar vast wel iets slims op kunnen bedenken, lijkt me niet zo heel ingewikkeld. En het idee is juist dat je niet een Macbook Air van minimaal 1k hoeft te halen terwijl je al een device hebt van 1k wat het fysiek zou kunnen, maar gelimiteerd is door Apple zodat je ook nog even die Macbook Air haalt.
Ik denk dat ze daar vast wel iets slims op kunnen bedenken, lijkt me niet zo heel ingewikkeld.
Gesproken als iedere eindgebruiker ooit ;)

Het klinkt een beetje alsof je een dure sportwagen hebt staan die met een slimme truc nog even tot verhuiswagen om probeert te bouwen zodat je die niet hoeft te kopen...
Gesproken als iedere eindgebruiker ooit ;)
Apple kan echt wel detecteren welke interface nodig is op basis van de randapparatuur die aangesloten is, daarvoor zijn dit soort opmerkingen niet nodig. Ik sta overigens vaak genoeg aan de andere kant, maar dat terzijde ;)

Die vergelijking slaat ook als een tang op een varken omdat het bij een sportwagen en een verhuiswagen fysiek gelimiteerd is en dat geldt niet voor een iPad met letterlijk dezelfde SoC als die Macbook. Alles is bij de iPad aanwezig. Sterker nog, het werkt nu gewoon al, alleen is de iPad interface beperkt waardoor het niet ideaal werkt als je meer wilt doen dan tekstverwerken.
Wat ik bedoelde met dat voorbeeld is dat je voor bepaalde apps dan bepaalde aangesloten hardware nodig hebt. Dat komt het portabiliteit concept niet echt ten goede en hoewel het on the fly switchen van interfaces vast een heel gave truc is weet ik niet of dat voor eindgebruikers helemaal is wat ze verwachten.
Het is imo zeker geen simpel probleem.
Het probleem is wel degelijk eenvoudig op te lossen met instellingen. Je kunt een dialoog weer geven op het device bij het aansluiten van een kabel (wat nu ook al gebeurt bij het aansluiten op een PC bijvoorbeeld) met een keuze. Samsung heeft ook een docking oplossing met DeX, daar hoor ik ook geen problemen over. Legio opties. Je hebt nu ook al Stage Manager configuratie op je iPad, het is echt niet zo ingewikkeld om daar wat configuratie aan toe te voegen. Hiermee zeg ik echt niet dat het weinig werk is om te ontwikkelen, maar de concepten bestaan al en zijn niet ingewikkeld in gebruik. Ook iPad gebruikers gaan niet dood van een optionele feature die nét iets ingewikkelder is dan het basis gebruik. En er zijn al features die wat ingewikkelder zijn, in ieder geval op mijn iPad Pro 2021.
Ik heb die Samsung docking eerlijk gezegd nog nooit 'in het wild' gezien, dus heb geen idee hoe gepolijst dat allemaal werkt. Maar een niche oplossing die uitsluitend de 1% power user groep bedient is gewoon niet iets waar Apple veel prioriteit aan geeft.
Het is overduidelijk dat Apple er geen prioriteit aangeeft, maar dat was niet mijn punt.
Ik ben blij dat ze verschillende os-en hebben. Een UI geschikt voor toetsenbord en muis is nou eenmaal echt anders dan een UI dat hoofdzakelijk via touch bediend wordt. Als ze alles mergen krijg je straks macOS apps die je op een iPad probeert te gebruiken via touch en continue verkeerd drukt. Heb liever dat de software leverancier gedwongen wordt om een UI te maken specifiek voor het apparaat en de manier van input specifiek voor het apparaat.
Gewoon uit intersse, wie loopt nu tegen welke beperkingen van iPadOS aan? Ik krijg namelijk het idee dat de reviewers elkaar een beetje nawauwelen over de beperkingen en dat het dus meer een gevoelsdingetje is. Fijn om van donny te horen dat MacOS op een iPad voor hem niet hoeft.

Persoonlijk - en ik doe eigenlijk alles op mijn iPad - loop ik nooit tegen enige beperrkingen aan. Sterker nog, ik vind de mobiele apps eigenlijk meestal fijner werken. Mijn Macbook gebruik ik echt zelden.
Ik kan nog geen reden bedenken om over te stappen naar de nieuwe iPad Pro. Mijn werkt nog prima en ook het nieuwe magic keyboard biedt nauwelijks voordelen ten opzichte van mijn huidige. Toch gaaf dat Apple zo blijft vernieuwen. Zijn eer Android tablets die net zo goed inzetbaar zijn als een iPad?
Het is vooral als "desktop replacement" waar iPadOS faalt - steek een iPad maar eens in een docking station, en kijk wat je krijgt. Window management, app feature parity, multitasking, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 13:24]

Niet alleen dat, je moet 3rd party accessoires aankopen (waar niet eens een touchpad op zit), erg onhandig allemaal.

Dan nog beter een Surface Go 4 o.i.d. waar iig een ingebouwde hinge in zit XD

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 13:24]

Ik snap idd die keyboard/touchpad hoesjes ook nooit zo, super duur - koop dan gewoon een Macbook lijkt me. Het grote voordeel van een tablet is voor mij juist dat het compact/simpel blijft voor werken op plekken waar je geen bureau hebt.
Dit is toch echt wel een pro punt bij bv. surface apparaten.
Lees https://www.macstories.net/stories/not-an-ipad-pro-review/ voor een heerlijk overzicht, van iemand die echt van iPads houdt en niet een Mac met een touchscreen wil. Ik kopieer even de inhoudsopgave:
  • Missing Apps
  • Not-So-Desktop-Class Apps
  • Files: A Slow, Unreliable File Manager
  • Audio Limitations
  • Multitasking: A Fractured Mess
  • Spotlight
  • Lack of Background Processes and System-Wide Utilities
  • To Be Fixed Later This Year, But Only for Some
  • Inefficiency by a Thousand Cuts
  • The Need for Change
Ik ken het artikel. Bij mij blijft het gevoel hangen dat een iPad simpelweg anders werkt dan MacOS en dat dat prima is. Zoals MacOS bijv een beperking heeft dat het niet werkt met touch en iPadOS ook zo zijn eigen beperkingen heeft, is er altijd wel wat op te merken en blijft het dus een kwestie van voorkeur en niet zo zeer een tekortkoming van het OS an sich. Al zou het zeker top zijn als Apple iets zou leren van de suggesties van Federico. Het kan zeker nog beter!

Overigens de Macpad die hij heeft gebouwd is echt een artikel waard hier op tweakers!!
Tja, ik merk dat ik mijn werk echt niet fatsoenlijk kan doen zonder clipboard manager…
Het is geen volwaardig OS.

Het is een veredelde smartphone (In dit geval iPhone).

Als jij geleerd hebt om te werken op een smartphone om je allerhande dingen te doen, zal je niet tegen restricties aan lopen. Ben je bv. een Windows of MacOS 'Poweruser', of iig vergevorderd, ben je al ouder dan 16 jaar, dan loop je waarschijnlijk tegen limieten aan die je in MS Dos niet eens had.

(beetje sarcasme, maar sommigen zullen het vast snappen. Je limiteert jezelf ook een beetje met wat je gewend bent. Menig leek vind alles wel prima.)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 13:24]

Kletspraat. Ik ben een poweruser, heb een laptop met macOS en vele server images met docker, en een laptop met Linux (popos), en vindt het prima om zaken te scripten met bash. En heb ervaring met 6502 en 68000 assembly, dus iets ouder dan 16…

Maar 95% van mijn tijd heb ik die power features niet nodig en is een iPad prettiger in het gebruik. Ik gebruik mijn air m1 regelmatig aangesloten aan een 32inch 4K scherm, met mechanisch Bluetooth toetsenbord en muis. Ms word, powerpoint, excel hebben dan eigenlijk alle functies die je normaal gesproken nodig hebt. En in combinatie met een spark go en een electrische gitaar is een iPad veel fijner dan een “volwaardige” laptop.

[Reactie gewijzigd door ako op 22 juli 2024 13:24]

Same here, iPad Air m1, prima device. Thuis op de bank zonder toetsenbord, maar indien nodig te pairen met een Bluetooth toetsenbord en muis. Door de m1 is extern display ook prima te gebruiken. Door voor de meeste toepassingen een prima alternatief voor een laptop. Gebruik m ook veel met een spark go en een elektrische gitaar, toetsenbord van een laptop zit dan alleen maar in de weg.

[Reactie gewijzigd door ako op 22 juli 2024 13:24]

De basis 11-inch iPad Air is best een goede deal voor wat je ervoor krijgt - de M2 is razendsnel, 128 GB opslag is bruikbaar, en het scherm is prima. 700 euro maakt 'm ook competitief met de instap Macbook Air, terwijl hij wat praktischer en draagbaarder is. Is gewoon een prima product zo.

Waar voor mij de zinnigheid ophoudt zijn de stappen daarboven:
- extra opslag is bizar duur dus wie koopt de 1 TB versie van de Air of de 2 TB versie van de Pro? Ik bedoel, je kan een complete tweede iPad kopen voor die meerprijs!
- de iPad Pro is eigenlijk maar een kleine stap boven de Air, maar voor een gigantische meerprijs. 50% meer betalen voor een ietsje beter scherm, en nog meer cpu snelheid terwijl de M2 al enorme overkill is?
- de 5G variant heeft ook een enorme meerprijs, voor die prijs is het veel zinniger om gewoon met je telefoon als hotspot te gebruiken

Ik geloof best dat de basis Air als warme broodjes gaat verkopen, maar de rest?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 13:24]

De basis 11-inch iPad Air is best een goede deal voor wat je ervoor krijgt - de M2 is razendsnel, 128 GB opslag is bruikbaar, en het scherm is prima. 700 euro maakt 'm ook competitief met de instap Macbook Air, terwijl hij wat praktischer en draagbaarder is. Is gewoon een prima product zo.
Maar als je het Magic Keyboard toevoegt aan de Ipad Air wordt die combinatie duurder, zwaarder en lastiger te hanteren dan de Macbook Air. En dan heb je ook nog de software die tegenwerkt om 'm goed als laptop-vervanger te kunnen gebruiken.
Idd, ik zie het voordeel van die Magic Keyboard ook niet zo, dan kan ik net zo goed een Macbook kopen.
Werkt prima met iedere willekeurige Bluetooth keyboard, die van appel is niet nodig. Gebruikt hier een Nuphy air 75, werkt goed.
Zakelijke markt (creatieve beroepen), zij hebben soms zelfs geen desktop meer nodig.
Ja als de werkgever betaalt, dan snap ik wel dat mensen het topmodel bestellen. Maar als IT afdeling steek je daar vaak wel een stokje voor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 13:24]

Ja als de werkgever betaalt, dan snap ik wel dat mensen het topmodel bestellen. Maar als IT afdeling steek je daar vaak wel een stokje voor.
Een iPad Pro + Apple Pencil Pro kost goedkoper dan een Macbook Air + Wacom One (het goedkoopste model dat een scherm heeft) en werkt bovendien ook beter dus waarom zou een IT afdeling dit tegenhouden voor creatieve beroepen?

[Reactie gewijzigd door silent785 op 22 juli 2024 13:24]

Maar wel veel duurder dan een iPad Air die ook al ruim snel genoeg is, dat is meer mijn punt. Ik klaag niet als ik een 3500 euro iPad Pro 2 TB krijg, maar het heeft voor mij professioneel echt nul meerwaarde boven een 700 euro iPad Air 128 GB.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 13:24]

OLED display (betere kleurweergave), nanotextuur (anti-glare), 120hz (ProMotion) & Thunderbolt 4 (belangrijk voor 5K scherm).
De accessoires hebben ook meer opties (magic keyboard bij iPad Pro heeft functietoetsen).
Het zijn wel wat kleine verbeteringen van Air -> Pro, maar of dat nou een 50% hogere prijs rechtvaardigt? Ik zie het niet zo. Maar goed, we zullen zien hoe ze verkopen.
Nee, sorry, ik heb liever een refurbished iPad Pro 11 inch met m1 voor dat geld. Die 120hz maakt echt meer verschil op de iPad dan de overstap van m1 naar m2. Daarnaast krijg je dan ook nog face id wat wel prettig werkt. En als die 120 hz je niets uitmaakt, koop dan gewoon een refurbished iPad Air met een m1 van de vorige generatie, kan je wel voor 450 a 500 euro wel kopen.
Oh absoluut, tweedehands is natuurlijk altijd goedkoper, maar dan zit je met slijtage, kortere support, geen garantie etc.
Refurbished via Apple , heb je gewoon garantie hoor.
De iPad Air 13 inch vind ik echt te hoog geprijsd met zijn €899,00 voor een twee generaties oudere SoC, 60Hz, geen OLED, 128GB opslag. Voor de meerprijs kan je echt beter voor de Pro gaan, je koopt dan ook twee jaar voorsprong, wat zeker interessant is als je je tablet vijf jaar wilt gaan gebruiken.
Voila. Je hebt zojuist de pricing strategy van Apple doorgrond.
Pardon? een 13" Pro begint bij 1500, dat is vrijwel het dubbele. Vergelijken van een 13" Air met een 11" pro lijkt me niet zinvol, dan moet je de 11" modellen vergelijken.
Er zit praktisch nauwelijks verschil in de M2 en de M4 (allebei al zware overkill), dus waarom van 900 naar 1500 gaan?
Dat is precies de bedoeling, upselling, zodat je toch wat meer uitgeeft dan initieel nodig leek want dan heb je toch iets beters hè.
Die air is toch bewust weer kreupel gemaakt met 60hz scherm. Op de mini vind ik dat echt storend met scrollen (tevens heeft die niet full screen weergave op een monitor wat de oudere en tragere pro wel kon; dat en jellyscrolling vertelt apple je niets over op de site).

Zoals bv hier meer over geschreven: https://www.macworld.com/...ion-pro-strap-upsell.html
Ik wacht WWDC even af om te zien wat Apple in petto heeft voor iPadOS, hopelijk meer dan alleen AI meuk.

Zelf zie ik nu nog geen enkele reden om mijn 11" iPad Pro uit 2020 te vervangen. Als ik nu een nieuwe iPad zou moeten kopen zou het ook een Apple refurbished iPad Pro M1 of M2 worden.
Same here, en eind die jaar komen als het goed is de nieuwe gewone iPad en mini eraan. Daarna maar eens kijken wat er het meest interessant is :)

Ik heb nu de laatste Mini overigens.
Gezien de specifieke upgrades van de iPad Pro zoals de snelste CPU van alle PCs, functietoetsen in het magic keyboard en meer geheugen verwacht ik hele grote stappen in iPadOS.
Een boel reacties. Wat ik vooral denk is dat een iPad zinvol kan zijn voor grafisch werk en wellicht voor muziek. Verder is een Macbook vaak een betere keuze: ook daar kun je (en vaak ook nog makkelijker) mee browsen, emails beantwoorden en filmpjes kijken en nog zoveel meer omdat je een volledig desktop OS hebt.

En daar zit volgens mij meteen het grootste pijnpunt. Je hebt of een laptopvervanger a la Surface en dan moet er wel een desktop OS op draaien of je hebt een echte tablet en die moet dan vooral niet te duur zijn, omdat het een apparaat is voor mediaconsumptie. Apple biedt nu een apparaat aan met de kracht van een (hele goede) laptopvervanger, maar het besturingssysteem schiet hier enorm te kort. Ook software zoals Word en Excel schiet te kort. Dat is mogelijk eerder te wijten aan Microsoft, maar toch. SoftMaker Office laat wel zien dat het op zich mogelijk is een volledig office pakket te laten draaien.

Apple zal een keuze moeten maken wat het wil met de Ipad: nu is het vlees noch vis. En die vis wordt ook nog eens duur betaald.
Op zich heeft niet iedereen een volwaardige laptopvervanger nodig met de iPad - als ik zware databases of een gedetailleerd Excel model ga draaien dan doe ik dat niet onderweg op mijn iPad, dat doe ik wel achter mijn bureau - maar Teams + Outlook + Edge is prima, en view-only Excel en Powerpoint is ook prima voldoende voor onderweg, en daar koop je normaal gesproken een iPad voor, niet om het in een dock te gooien met dubbel scherm, muis en keyboard.
Wat doet SoftMaker Office (for iOS) wel dat MS Office (for iOS) niet doet? Ik kan er weinig over vinden, er wordt voornamelijk online gekeken naar de MacOS/Windows versies...
Wauw. In deze tijd nog een 60 hz device uit brengen voor een premium prijs. Dat kan alleen een Apple zijn.

- Ah, de apple fanboys zijn weer lekker aan het meningmodden. Prima, maar het is wel een feit.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 22 juli 2024 13:24]

Dit is puur een stukje productsegmentatie.

120 Hz/ProMotion is een sterke differentiator tussen de Pro en non-Pro modellen, voor sommigen is dit zelfs dé reden om Pro te gaan terwijl de Air of het basismodel misschien ook zou voldoen voor de beoogde use cases.

Als de Air ook een 120 Hz (of zelfs 90 Hz) scherm zou krijgen blijven er nog maar weinig (te weinig) redenen over om een Pro model te overwegen.
Maar dat hebben ze zelf gedaan toch? De line up had veel eenvoudiger kunnen zijn:

Standaard iPad van 9.7-10… inch (hebben ze al)
iPad mini van 8… inch(hebben ze ook al)

En verder gewoon deze iPad pro’ s van dit jaar en de vorige generatie iPad pro’ s in de line up houden en goedkoper aanbieden.

Nu doen ze dit eigenlijk ook, maar halen ze de 120hz “weg” en de Face ID en hebben het vervolgens iPad Air genoemd.
Het schijnt dat FaceID duurder blijft om in te kopen dan verwacht.
Bijzonder wat Apple claimde over deze iPad. Voor de meeste gebruikers met een recente iPad niet nodig om over te stappen. 99 van de gebruikers heeft niet zo een fancy ding nodig. Want het blijft gewoon een iPad. Voor mensen met een iPad Pro M1 of M2 al helemaal niet nodig. Voor de tekenaars onder ons is de iPad al lang geleden overpowered.

Eigenlijk alleen te rechtvaardigen als je geld weet te verdienen met je iPad. En dan nog. Het blijft een iPad die niet echt wat anders doet dan voorgaande modellen.
Of als je simpelweg veel geld hebt (of veel geld over hebt voor een tablet) ... dan is dit simpelweg de beste tablet op de markt echt mijlenver boven de concurrentie, maar daar is de prijs dan ook naar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.