Bloomberg: Apple wil Vision Pro na WWDC in juni uitbrengen buiten VS

Apple is van plan om de Vision Pro na de WWDC in juni te verkopen buiten de Verenigde Staten, aldus Bloomberg-journalist Mark Gurman. Het bedrijf heeft de afgelopen dagen trainingen gegeven aan internationale medewerkers zodat ze het apparaat aan klanten kunnen demonstreren.

Apple heeft volgens Gurman 'honderden' medewerkers uit Duitsland, Frankrijk, Australië, Japan, Zuid-Korea, Singapore en China laten overkomen naar zijn thuisbasis Cupertino, Californië om te leren hoe de mixedrealitybril van het bedrijf werkt, zodat ze een demonstratie van het apparaat kunnen geven aan klanten. Het lijkt erop dat Apple van plan is om de Vision Pro op korte termijn in elk geval in de bovenstaande landen uit te brengen. Het is niet duidelijk of de headset in alle genoemde landen tegelijk zal verschijnen.

Eerder dit jaar maakte Apple al bekend dat het de Vision Pro later in 2024 buiten de Verenigde Staten wil verkopen en Tim Cook bevestigde dat de bril in China wordt uitgebracht. Hoewel de belangstelling in de Verenigde Staten rond de release van de headset erg groot was, is het aantal afspraken voor demo's in fysieke winkels volgens Gurman inmiddels aanzienlijk gedaald. Door de Vision Pro uit te brengen in meer landen, zou Apple de dalende interesse tegen willen gaan. De prijs van de mixedrealitybril zal voor veel consumenten echter een groot obstakel vormen. De bril kost 3500 dollar. Apple werkt naar verluidt wel aan een goedkopere versie van de bril, maar die verschijnt niet eerder dan 2026.

Apple Vision Pro 512GB

Door Sabine Schults

Redacteur

13-05-2024 • 21:05

49

Lees meer

Reacties (49)

49
49
21
0
0
22
Wijzig sortering
Dit product is toch op dit prijsniveau kansloos in Europa? Ik snap oprecht niet dat Apple niet met een aantal duidelijke use cases is gekomen. Dit is nog nooit gebeurd bij een nieuw Apple product.
Eh, de Apple Watch was op zich ook van alles voordat de focus op sport kwam te liggen. Eerst alleen te koop bij enkele mode zaken omdat Apple het als sieraad aan de man wilde brengen.
De iPad dacht ook een hele hoop mensen dat het onzin was; We gaan het zien.
iPhone was ook nogal duur tijdens de launch. Ik ben het wel met je eens dat het een wat vaag product is van Apple, gezien ze natuurlijk altijd zo op consumenten zijn gefocust. Zelf heb ik er nu 3 maanden eentje via mijn werk zo nu en dan, en terwijl de Meta Quest 3 stof ligt te happen blijft de AVP toch interessant vanwege de integratie met het Apple eco system en vanwege de fijne user experience. Het mist zeker nog aan content, maar 3D en immersive videos in AppleTV app zijn echt fantastisch. Als daar meer van komt ben ik helemaal om. En dat is slechts 1 use-case.

Daarnaast ligt de nadruk bij de AVP op PRO, zoals nooit tevoren (misschien afgezien een Mac Pro van 50.000 euro). Het is ook nog niet echt een consumer device. Er zijn allerlei professionele use-cases die interessant zijn.

Er is al een succevolle operate mee gedaan in Brazilie waarbij de AVP allemaal computer monitors verving en het kan ook een deel van de use cases van HoloLens 2 (4000 euro) vervangen en is daarnaast ook veel krachtiger. De beeldkwaliteit komt dicht in de buurt van Varjo brillen (vanaf 2000 euro ofzo, maar moet nog een PC bij). Al met al is het helemaal geen gek ding voor de Pro's.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 juli 2024 05:46]

Er waren altijd geruchten over een Developers device voor 3000 euro.
Die hebben ze gewoon uitgebracht voor iedereen, althans zo zie ik het.

De niet -pro versie zal wel goedkoper worden en hopelijk interessanter voor de meute maar dan moeten er natuurlijk wel apps en usecases bestaan.
Het is geen VR bril maar een spatial computer dus ze moeten die markt nog bouwen. Ik hoop overigens dat Google ook gaat instappen in die markt, de geruchten zijn er wel.
Dit product is helemaal niet de bedoeling dat het een succes wordt. Klinkt vreemd maar Apple is het bedrijf wat het meeste geld in VR en AR heeft zitten ter wereld. Dit is een opstapje voor developers om apps te maken om usecases te krijgen. Dat ze het nu ook uitbrengen voor iedereen heeft ermee te maken dat ze hopen dat mensen enthousiaster worden en er dingen voor verzinnen/maken.

De grote slag gaat geslagen worden zodat Apple brillen en lenzen gaat uitbrengen. Ze hebben zelfs al prototype lenzen die werken en een AR ervaring geven. De hardware is alleen nog niet klein genoeg om dit goed te doen, maar Apple is vooral bezig met de verre toekomst. Probleem hierbij is dat als je lenzen wilt ontwikkelen je een medisch "apparaat" aan het maken bent. Dat betekent dat je door de keuring moet komen voordat je mag testen op mensen etc. Daar gaat jaren overheen, in de tussentijd hebben ze dus deze bril om te leren en te enthousiasmeren.

Dit plan is uitgesmeerd over tientallen jaren en heeft geen direct succes nodig.
Ik denk dat ze zelf ook wat moeite hadden die uit te werken. Het grootste probleem van dit ding is dat het gewoon veel te duur is en een groot deel van de doelgroep uit sluit.

Alleen specifieke Apple apps er op (die er voor een groot deel dus niet zijn), en geen mogelijkheid alle populaire VR games er op te spelen of te gebruiken icm SteamVR.

Wie is dan je doelgroep?

Met een beetje zoeken kun je ze tweede hands voor minder vinden met accessoires, dus scalpers weten het ook niet.
Ah, crap! Nog steeds geen Nederland...

Ik vermoed echter dat omdat dit product zoveel begeleiding nodig heeft de uitrol gefaseerd zal moeten gaan. Men kan waarschijnlijk maar zoveel mensen tegelijkertijd opleiden en daarna ondersteunen (voordat ze zelfstandig worden door ervaring.
Zit je hier werkelijk op te wachten? Denk dat Apple beter dit product kan stoppen. VR zal altijd een flop worden. Het is werkelijk nooit aangeslagen en dat gaat ook niet gebeuren zolang je als een gek rond loopt met zo'n ding op je kop. Het is ontzettend zwaar dus je krijgt er alleen nek pijn van en wat is er nou precies beter aan dan gewoon je PC, telefoon of TV thuis. Het vervangt geen van die apparaten en het is in geen enkele vorm een betere ervaring.

Net als alle tweakers podcasters kopen mensen zo'n ding uit hype en vervolgens gebruiken ze hem nooit meer en staat ie te stoffen. Dit is werkelijk een slecht product als basis. VR en AR is gewoon het hype woordje. Ik wordt zelf ook gek als ik naar de bios moet en een 3D bril op moet. Het maakt de ervaring alleen slechter. Laat staan met zo'n ding op mijn kop.

Ik zie absoluut geen goeie usecases nog, en als die er zijn zijn ze absoluut niet veel beter dan de bestaande.

Is een mening maar ik denk dat de wereld in verkoop cijfers wel heel duidelijk is geweest de afgelopen 10 jaar. VR is een grote flop.
Zwaar? Heel veel lichter dan een motorhelm en niet veel zwaarder dan een veiligheidshelm op diverse werkplaatsen.

Ik zie voor onze werkzaamheden (data analyse) diverse toepassingen, zodat letterlijk in de data kunnen duiken. Later dit jaar gaan we de poc uitwerken en huren gewoon een maandje zo'n ding. Op basis van de ervaringen beslissen we dan of deze gaan kopen of niet.

Dit is niet zomaar VR, je moet er wel iets mee gaan doen.
Een motor helm?? Is dat jouw argument? Niemand draagt een motor helm in huis. Maar dit ding wordt wel verwacht zo gebruikt te worden in de woonkamer. Ook met data analyse gaat een Vision Pro je niet helpen. Pak gewoon je mobieltje. Het kopen van Vision Pro is simpelweg fancy doen of geld investeren omdat het bedrijf maar wat moet investeren. Het gaat de productiviteit never nooit bevorderen tenopzichte van je mobieltje of laptop. En in welke opzicht is Vision Pro dan beter dan Holo Lens? Dat is hem namelijk ook niet geworden op werk vlak. Bedrijven die daar in hebben geinvesteerd gebruiken het inmiddels ook niet meer.
Dit is niet zomaar VR, je moet er wel iets mee gaan doen.
Volgens wie? Vision Pro is gewoon een consumenten product. Een hele dure, maar hij is gemaakt om te Netflixen en te Facetimen. Tuurlijk kun je er usecases voor verzinnen, maar het gaat op geen enkele manier een betere toepassing zijn dan wat nu al bestaat. Je telefoontje heb je op zak, dit ding is zwaar(ja hij is zwaar, vergelijk het niet met een motor helm), dus je moet hem altijd ongeveer in dezelfde ruimte laten, want overal met je mee nemen is gedoe.

Vertel mij eens hoe een VR ervaring beter kan zijn dan je telefoon? Feit is. Mensen die dit kopen hebben gewoon geld om weg te gooien of zijn Apple fanboy. Niet anders. Hoe is dit beter dan de HTC of Facebook VR? Meer camera's en gezichtsherkenning? Dit gaat een grote flop worden en binnen enkele jaren zal Apple dit product schrappen. Dit is absoluut niet de next iPhone of iPad.

Google Glass had daarintegen veel meer potentie, maar zo klein zal vision pro bij lange na niet kunnen worden met huidige techniek.
Geen enkele consument gaat een 3500 USD betalen voor een VR schermpje, de uitzondering daargelaten. Dit is een zakelijke toepassing waar het geld moet opleveren. Zoals gezegd, wij gaan een poc doen, huren zo'n ding en afhankelijk van het succes van die poc gaan we deze wel of niet aanschaffen.

En dat ik geen helm draag in huis, wil niet zeggen dat ik deze niet draag onderweg naar huis, naar kantoor of where ever I go. Een uur lang met een Vision Pro op m'n hoofd m'n werk doen, zie ik niet als een fysiek zware uitdaging. Wanneer jouw nek dat niet aankan, zou ik eens naar een dokter gaan... Of de sportschool om de boel eens te trainen, wat extra spiermassa is altijd goed.

(wij hebben al de regel dat je niet langer dan een uur achterelkaar mag werken, dan moet je toch al pauze nemen)
Wanneer jouw nek dat niet aankan, zou ik eens naar een dokter gaan...
Compleet onnodig deze opmerkingen. Maar weet wel dat je er als een idioot uitziet als je onderweg naar huis of kantoor zo'n ding in het openbaar draagt. Ook moet dat niet iets zijn wat we als maatschappij willen. Het is al erg genoeg met telefoontjes en mensen die kletsen tegen hun airpods. Dit moet je echt niet onderweg in het openbaar doen. Is los van erg vreemd ook een gevaar. Je let niet goed op verkeer of je omgeving en dieven zullen jou als eerste achterna zitten.

Gezien je vervelende opmerking hou ik het nu wel hierbij. Jij hebt het product nog niet gedragen en loopt het al te verdedigen. De reviews op youtube liegen niet. Dat ding is zwaar als je hem lang draagt en er zijn geen goeie usecases te verzinnen. Ook zijn er nauwelijks developers die er apps voor maken.
Ik verdedig de VP op basis van het gewicht, waarvan jij stelt dat dit veel te veel is en waarvan ik stel dat dit maar een fractie is van de helm die ik vrijwel dagelijks draag.

De use case zien wij wel voor ons werk, een POC moet uitwijzen of we het echt goed aan de praat kunnen krijgen en we echt kunnen opgaan in de data. Onze huidige manier van werken is niet ideaal en we zoeken naar iets beters.

Ik zie ons niet met een VP op straat lopen, daar kunnen we ons werk niet doen
Een motor helm?? Is dat jouw argument? Niemand draagt een motor helm in huis.
Maar hoeveel mensen dragen de hele dag een (motor) helm voor werk? Motormuizen, koeriers, motorrijinstructeurs met een motor helm op. En met bv. een veiligheidshelm op zouden een heleboel mensen in oa de bouw moeten doen.

En wat vervangt het? Meerdere grote monitoren... Wat voegt het toe? Immersie, de mogelijkheid om makkelijk een dezelfde werkplek op meerdere locaties te hebben. En algehele energie(=warmte) besparing.

En hoe oncomfortabel het is? Dat moeten we zelf nog maar zien, vaak zijn de grootste klagers mensen die bv. niet al hun hele leve lang een bril dragen (en zeker vroeger was dat ding groot, dik en zwaar. En zelf zit ik een heel groot deel van de dag met een vrij grote/zware koptelefoon op. Ik kan me geheel voorstellen dat dit ding niet comfortabel zit, op geen enkele mogelijkheid. Maar dat ga ik liever zelf bepalen dan vertrouwen op de mening van anderen (zowel in positieve zin als in negatieve zin), helemaal al niet als ze er zelf al geen ervaring mee hebben.

Google Glass was niet een volwassen product, daarnaast is het een Google product, de vraag is dan niet of ze de stekker eruit trekken, maar hoe snel (vorig jaar dus). Voordat Apple dit aankondigde was ik een MS HoloLens 2 aan het overwegen.
Ik rij zelf motor. Maar de hele dag een helm dragen is wel degelijk vermoeiend en vervelend voor je kop. Koeriers doen ook hun helm af zodra ze terug zijn bij het restaurant. Motor rijders nemen ook pauze. Een veiligheidshelm is veel lichter dan de vision pro. Maar los van dit argument, want ik zeg niet dat we zo fragiel zijn dat we het niet aankunnen. Ik zeg dat het een obstakel is. Als je geen helm in huis hoeft te dragen doe je dit ook niet vrijwillig. Als je je jas uit kan doen, doe je dat ook. Een Vision Pro dragen is gewoon een product op je hoofd met gewicht en elestiekjes die druk geeft op je hoofd en bij lang of veelvuldig gebruik hoofd en nek pijn geeft. Dat is gewoon een feit want dat is hoe een menselijk lichaam werkt.

Er zullen vast usecases verzonnen kunnen worden, maar geen van deze is 3,5k euro waard als je nu al een smartphone in je zak hebt die het allemaal beter kan en efficienter.

Veel plezier mer je Vision Pro, maar zeg nou eerlijk. Alles bij jou in huis is een Apple product toch? ;)
Veel plezier mer je Vision Pro, maar zeg nou eerlijk. Alles bij jou in huis is een Apple product toch? ;)
De smartphones, tablets, setupboxes en smartwatches zijn Apple. Maar de PCs & laptops zijn allemaal Windows (zelfs een Surface Go), de NASen, netwerk apparatuur en veel VMs zijn Linux. Right tool for the job. Dus afdoen, met "Alles is toch Apple bij jou!", kom je er niet.

Ik heb ook nog een ouwe Occulus VR headset (zo een developer model) en hoewel het super cool is, langer dan 5min kon ik er niet mee werken voordat ik met m'n kop boven een kotsbak hing. Het lijkt er hier gewoon op van wat ik lees over de concurrentie, dat Apple (weer), net zoals ze hebben gedaan bij de mp3 speler, de smartphone en de tablet, een veel volwassener product neerzetten dan de concurrentie. Doet het alles wat iedereen wil? Hell no! Zo een device is (nog) niet voor iedereen. Net zoals een iPad niet voor iedereen is. Gaan zitten zeiken dat het 'niets' kan is ronduit onzinnig, het doet niet wat jij wil, het doet prima wat ik wil, doet het alles wat ik wil? Nee, maar niets doet alles wat ik wil. Daarmee is het geen goed product voor jou, maar is het misschien wel een goed product voor mij, ik ga niet beslissen of het wel/niet goed is voor mij als ik het niet zelf heb geprobeerd.
toen de ipad of the apple watch op de markt kwam, kan ik me soortgelijke reacties als die van jouw herinneren. Een grote groep mensen waren vet negatief erover. Vandaag de dag zijn beide niet meer weg te denken.
Anders voorbeeld is de gsm, die was ook veel te duur, zonder potentie en nergens voor nodig.
Ik heb bij de iPad of iPhone nooit gek gekeken en was 1 van de eersten die het kocht toen het eenmaal betaalbaar werd in Europa. Vision Pro is gewoon een doodsimpele VR bril van betere kwaliteit. Dat hebben we al 15 jaar. Dit is geen nieuw product op de markt. 15 jaar geleden had ik dit niet geroepen. Nu wel, het is een flop. VR in zijn geheel is iets waar tech bedrijven cool over doen maar tot nu toe alleen geld aan verspillen. In de toekomst zal er vast een andere standaard komen dan onze mobieltjes in onze handen, maar zeg nou eerlijk. Zie jij een wereld waarin wij allemaal zo'n enorm ding op ons kop hangen? Het zal zeker 20 jaar duren voor ze dit kunnen na maken in een klein formaat. In de tussentijd zal het absoluut niet betaalbaarder worden, dus dit product flopt al. Apple moet zich richten op winstgevende producten, Vision Pro gaat enkel verliezen opleveren.
Toevallig heb ik deze geprobeerd in China, hoewel officieel niet beschikbaar kun je die toch hier krijgen. Na een half uurtje met de "overhead" strap heb je op je neus/gezicht een ring en ben ik er wel klaar mee. Je gaat hier niet langdurig mee werken/film kijken. Het is niet prettig, beter dan de alternatieven maar in gebruik niet fijn. Ook is er geen toepassing voor, ik kan niks met de bril doen, letterlijk nada. Dus waarom zou je 3500 uitgeven aan een nutteloze gimmick.

Vervolgens leuk dat Apple global gaat, maar gezien dat de diehard fans er al eentje hebben vraag ik me ten sterkste af of de wereldwijde uitrol veel uithaalt qua volumes.

Uiteindelijk is de Vision teleurstellend, ja mooi qua hardware maar niks nieuws enkel beter. En qua software voegt het niks toe, er is geen gamechanger om nu opeens een Vision te kopen. Sterker nog alternatieven hebben tenminste een game platform, apple heeft niks. Dit is een flop, niets meer en erg teleurstellend dat Apple een product zo slecht launched
Anoniem: 454358 @cariolive2314 mei 2024 09:01
Een helm heeft over het algemeen een prima gewichtsverdeling. De vo blijkbaar niet als je alle klachten hoort. Dan zit er nog een kabel aan naar de batterybox wat ook irritant is.
Hoewel het idd wel klopt dat VR en AR tot nu toe veel minder snel populair worden dan velen hadden gedacht, is het wat voorbarig om te zeggen dat 'VR altijd een flop zal worden'. VR en AR zijn een niche; de use-cases waarbij het goed werkt of beter/leuker is dan andere technieken zijn beperkt, maar ze zijn er zeker.

Zo heb ik zelf een PSVR2 waar ik reeds al vele uren echt heel veel plezier van heb gehad en ik heb 'm nog iedere week zeker enkele uurtjes op om GT7 te spelen. Je zit dan echt 'in' de auto ipv achter een stuur dat op een scherm geprojecteerd is; bij Horizon CotM loop je echt door de bergen en met pijl en boog in je hand ipv dat je een karaketer bestuurt dat op een scherm heen en weer loopt. Het is zeker nog niet perfect allemaal, mee eens, maar ik vind zelf de immersie van een VR headset bij sommige spellen of toepassingen juist een enorme toevoeging t.o.v. een plat scherm.

Of je waarde hecht aan die immersie en in hoeverre je het irritant of geen probleem vindt om zo'n hedset te dragen is verder heel persoonlijk, maar ik vermoed dat naarmate de techniek van VR/AR headsets blijft verbeteren, de brillen daarmee scherper, lichter en comfortabeler worden, de prijs gaat dalen en de toepassingen/games beter worden, dat de populariteit ook wel gaat toenemen, zowel in de zakelijke als in de particuliere sectoren.

Dat de Vision Pro echt pure niche is komt vooral door de prijs; ik denk dat als deze qua prijs op het niveau komt van een gemiddelde iPad komt dat veel meer Apple liefhebbers dat ding graag aan hun Apple eco-systeem zouden toevoegen.
Ik ben het niet oneens met je punten, maar ik bekijk het maar op 1 manier.

Hoevaak ga je dit product gebruiken in de lifetime dat je het product hebt. De hele podcast crew van Tweakers heeft meermaals geroepen ooit een VR apparaat gekocht te hebben en dat ze sinds dien staan te stoffen. Hoe gaat dat anders zijn bij een Vision Pro? Zelfs als ie de helft kost gaat het me niet overtuigen het actief te gebruiken. Je telefoon kan alles wat Vision Pro ook kan zonder dat je jezelf compleet uit de wereld buitensluit of een accu in je zak moet houden.

Gamen vindt ik een andere categorie. Als je gaat praten over gamen zal er vast ergens in de toekomst een future zijn voor VR en AR. Maar tot nu toe zijn zowel de games tegenvallend tenzij je beatsaber speelt of het zijn games voor de playstation die een vorm van VR toevoegen wat een leuke gimmick is. Maar persoonlijk vergelijk ik het met films in 3D kijken. Het is grappig, maar absoluut niet beter.

In de Bios was ik altijd de eerste die films in 3D wilde zien. Tegenwoordig vindt ik het afschuwelijk en is niet alleen de ervaring slechter, ik betaal ook nog eens meer. Persoonlijk vindt ik VR gaming hetzelfde. Leuk om een keertje te doen, maar als je GT7 elke dag speelt of online gaat ga je dat niet met VR doen.

We kennen allemaal wel de futuristische films van TV waarin VR de toekomst is. Maar daar zijn we nog bij lange na niet. Prima dat er in geinvesteerd wordt. Maar de Vision Pro is hetzelfde als een concept auto. Heel cool, maar het is niet meer dan een showcase van wat de huidige techniek allemaal kan.
Ik heb de PSVR2 nu ongeveer een jaar in bezit. Ik heb 'm de eerste maanden praktisch iedere dag wel een half uur tot een uur opgehad; uiteraard omdat de ervaring dan nieuw is maar ook omdat ik gewoon erg veel plezier aan Horizon CotM beleefde en dat spel in één ruk heb uitgespeeld.

Daarna heb ik GT7 gekocht en nog regelmatig een half uurtje gespeeld, maar ik had toen nog geen stoeltje en stuur, dus dat spel even geparkeerd totdat ik dat spul wel in huis had. Toegegeven, daarna is de PSVR even een tijdje op de plank blijven liggen, maar met name omdat ik even geen spel had waar ik iedere avond naartoe getrokken werd - niet omdat ik VR niet meer leuk vond. Sinds ik een maand of wat geleden een volledige race-setup aan de PS5 gekoppeld heb zit ik weer bijna iedere dag even een uur met de PSVR2 op te gamen. Kortom: ik ben dus wel iemand die de PSVR2 prima elke dag op doe als ik een game heb waar ik op dat moment helemaal in zit. Het kan zijn dat ik de uitzondering ben hoor, maar ik ben denk ik ook weer niet de enige die er zo in zit.

Films en dat soort content zijn weer een heel ander verhaal. Daarom geef ik ook aan dat VR/AR zeker niet altijd beter of fijner is dan het traditionele alternatief. Ik kan me voorstellen dat de Vision Pro een heel aardig bioscoop-effect kan creëren als je thuis op de bank zit en dan leuker is dan de standaard TV-ervaring, maar mensen die zelf een thuis-bios setup hebben of graag naar de bios gaan zullen de meerwaarde ervan veel minder zien. Ook voor werktoepassingen waarbij je uren met zo'n bril op zit om effectief nog steeds op platte schermen tekst te lezen of te schrijven vraag ik me af of daar nou echt meerwaarde in zit, dus ik ben het wel met je eens dat ik op dit moment erg twijfel aan het nut van de Vision Pro icm de prijs. Dat is echter weer heel wat anders dan het hele VR/AR-segment overboord te kiepen omdat Apple met hun toepassing net in die grijze gebieden zit.

Persoonlijk denk ik dat AR/VR vooral binnen games, simulaties of professionele projecties grote meerwaarde heeft tov platte schermen, maar net als bij game-consoles is het succes ervan in zeer grote mate afhankelijk van de specifieke toepassingen/software die er voor ontwikkeld wordt, en software maken voor AR/VR is gewoon heel complex en kostbaar, alsmede de hardware die nodig is om de bril aan te sturen. Om die reden staan gamestudio's en bedrijven niet per se in de rij om in die wereld te investeren met als gevolg dat het een niche blijft (kip-ei). Enfin, ik heb nog wel goede hoop voor de toekomst; kwestie van geduld denk ik dan maar.
Hoeveel ervaring met VR heb je?
Klinkt nogal N=1. Maar dat zeg je ook, "ik ...".
Maar VR is inderdaad eeeeeen grooooote flop.
Het zou kunnen dat de werknemers die naar Amerika zijn geweest, nu "intern" in Europa rondgaan om uit te leggen hoe het ding werkt enzo.

Ik ben wel benieuwd hoor, maar niet voor €3500.
Ah, crap! Nog steeds geen Nederland...
Cartman, heb je wel aan cyro bevriezing gedacht? Dan ga je als Buck Rogers intro door de tijd gaan... en land je in de toekomst, dan kun je eindelijk Apple Vision Pro ophalen :P

(best grappige Southpark 2 afleveringen, ik vond Cartmans Buck Rogers intro zo geweldig)
(edit 2: "Southpark" toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 05:46]

Ondertussen staan er in de VS steeds meer 2e hands aangeboden op de verschillende marketplaces en gaan ze al voor rond de 2000 dollar. Ik denk dat veel mensen het inderdaad even leuk vinden, maar niet voor langdurig gebruik.
Heb toevallig van de week gesproken met een eigenaar van zo een apple vision pro. Die gaf aan dat het wel echt een gaaf apparaat is. Maar hij zei ook dat in amerika iedereen wacht op een vision pro 2 (of een equivalent) daarom dalen de prijzen ook op market places. Ook wordt er daardoor minder verkocht. Ze gaan er van uit dat er een uitgeklede versie komt voor stuk minder geld.

[Reactie gewijzigd door iSpace_61 op 23 juli 2024 05:46]

Die wordt pas in of na 2026 verwacht, dus dat duurt nog wel eventjes.
Nee, in de loop van 2025, schijnbaar zelfs al naar voren gehaald van september naar augustus.
Alle artikelen die recent zijn verschenen hebben het over 2026 voor een goedkopere headset en 2027 voor AVP2. Nergens vind ik zo iets terug over 2025, behalve een gecancelde versie. Bloomberg heeft recent een artikel geschreven en daar verwijzen ze ook weer naar ergens in 2026.

En met de tegenvallende resultaten is het nog maar de vraag of die tijdslijnen blijven staan. Apple heeft de productie ook al teruggeschroefd.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 23 juli 2024 05:46]

En met de tegenvallende resultaten is het nog maar de vraag of die tijdslijnen blijven staan. Apple heeft de productie ook al teruggeschroefd.
Niet het geruchtencircuit voor zoete koek aannemen. Ming Chi Kuo heeft beweerd dat Apple er 800.000 wilde maken in het eerste jaar, maar er nu slechts 400.000 wil produceren.

Dit met in het achterhoofd dat andere bronnen weer beweerden dat het vanwege een bottle-neck met displays uberhaupt niet mogelijk zou zijn om er meer dan 500k te produceren.

Het kan waar zijn, of niet, maar Apple heeft er in ieder geval niets over gezegd.
https://mixed-news.com/en...2025-wallstreetcn-report/
Met de originele link naar het chinese artikel:
https://wallstreetcn.com/livenews/2701450
En ik heb het op meer plekken inmiddels gelezen.
In dat artikel (mixed-news) staat ook al dat het niet heel waarschijnlijk is en dat er een recenter bericht vanuit Mark Gurman verwijst naar een latere datum en dat is uit het Bloomberg artikel waar ik naar verwijs.
Ik wacht op een Meta Quest 4 voor hooguit 800 euro die veel van de AVP afgekeken zal hebben. Hopelijk in 2025...
Een AVP zonder die front display, gewoon plastic en geen metaal/glas (waardoor die dus lichter kan zijn) EN de batterij ingebouwd OF in iedergeval in de headstrap. Dan nog echte controllers erbij en dus ook gewoon voor echte VR applicaties. En als laatste, de M2 chip vervangen door de M4 chip..
Opzich is de M2 chip meer dan krachtig genoeg als chipset. Apple moet eerst eens werken aan ondersteuning. Unreal Engine draait er niet eens op...
Sinds UE 5.2 draait het native op Apple silicon.
Maar niet op de vision pro. Er is nog geen enkele ondersteuning voor dus dat de engine cpu technisch er op draait is een goed begin maar op zichzelf staand nog niet toepasselijk op de bril.
Wrong, UE5.4 ondersteund wel VisionOS.
Ja heb je al eens gezien hoe dat werkt? Het is early alpha, veel problemen, schokkig en erg buggy. Meta ontwikkelt zelf plugins en zelfs een speciale Unreal fork om echt games te kunnen ontwikkelen voor hun Quest platform.
Maar dat zijn dan mensen met teveel geld die eerst kopen voordat ze een usecase hebben. Wat verwachten ze dan precies? Een magische gewaarwording waarbij opeens duidelijk wordt waarvoor het gebruikt moet worden?

Ik zou ook eerst langsgaan bij een Apple store om het uit te proberen, een weekje erover slapen en dan kijken of ik het wil hebben. Als ik een <insert (Tech) product> van ~€5000 koop, dan is dat ook geen impulse buy...
Ik had liever gezien dat Apple de tijd en het geld die hierin zijn gaan zitten in iOS, macOS en de diensten had gestoken. VR voegt weinig toe.
Je bent je ervan bewust dat Apple meerdere afdelingen heeft en dus aan meerdere dingen tegelijk kan werken? Het feit dat de Vision Pro (door)ontwikkeld wordt, betekent niet dat er niet aan andere dingen gewerkt wordt.
Zoals @RVervuurt al aangeeft kan een bedrijf aan meerdere dingen werken.
Daarnaast is er ook nog het feit dat niet alles voor jou hoeft te zijn. Jij vindt VR weinig toegevoegde waarde, en dat is prima, maar je stelt het alsof het een onomstotelijk feit is. Feit is volgens mij vooral dat er prima toepassingen kunnen zijn, alleen dat jij niet degene bent die dit apparaat nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door moemoe op 23 juli 2024 05:46]

niet geïnteresseerd, te duur en te weinig toepassingen.
Ik heb het gevoel dat Apple voor het eerst in zijn geschiedenis een prototype op de markt heeft gebracht ipv een af product. Op zich denk ik niks mis mee, mooie kans voor Apple om goede use cases te ontdekken en het product in de juiste richting te laten evolueren. Ik had wel het product onder een ander label uitgebracht. Bv de Apple Vision DevKit bijvoorbeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.