Gurman: iOS 18 bevat AI-tool voor aangepaste emoji’s en Siri klinkt natuurlijker

Techjournalist Mark Gurman claimt dat iOS 18 een AI-tool zal bevatten waarmee gebruikers aangepaste emoji’s kunnen genereren. Spraakassistent Siri zou dankzij AI natuurlijker klinken en het wordt mogelijk om de kleur van appiconen aan te passen.

Gurman schrijft dat de aangepaste emoji’s gegenereerd worden op basis van wat een gebruiker in een tekstvak aan het typen is. Het betreft dus geen aparte app, maar het is ook nog niet duidelijk of de AI-functie in elke app gebruikt zal kunnen worden. De techjournalist meent dat gebruikers de mogelijkheid krijgen om de achtergrondkleur van appiconen te wijzigen en deze iconen op een zelfgekozen plaats neer kunnen zetten in plaats van enkel in een vaste volgorde in het appraster van iOS.

De techjournalist meent dat de focus van Apple momenteel op nuttige AI-tools ligt. Het bedrijf zou voorlopig dus geen plannen hebben om experimentele AI-functies te demonstreren. Apple zou bijvoorbeeld samenvattingen van notificaties, berichten, e-mails en websites door AI willen laten genereren. Het zou ook gebruikers in staat willen stellen om spraakopnames te laten transcriberen, foto’s te bewerken en antwoordensuggesties te gebruiken bij het beantwoorden van e-mails. Sommige van deze functies werden eerder dit jaar al genoemd.

Daarnaast zou de Amerikaanse techgigant Siri een upgrade willen geven en kunstmatige intelligentie willen inzetten om de spraakassistent natuurlijker te laten klinken. Het bedrijf wil de technologie ook inzetten in Xcode. Dit om ontwikkelaars te ondersteunen tijdens het ontwikkelproces.

De iPhone-maker zou het merendeel van de AI-taken op de apparaten zelf willen verwerken. Sommige intensieve taken zouden echter via de cloud verwerkt worden. Die cloudcomputers draaien volgens Gurman op M2 Ultra-chips en zouden in staat zijn om gegevens op een privacyvriendelijke manier te verwerken.

Door Jay Stout

Redacteur

27-05-2024 • 08:57

54

Lees meer

Reacties (54)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben (bijna precies) 3 jaar geleden volledig overgestapt naar Apple. Ik heb hier zelfs (op GoT) uitgebreid over gepost, de ervaring, de waarom etc. Tot een half jaar geleden was ik best tevreden, maar nu voel ik steeds meer FOMO.

Ik moet op werk W11 gebruiken. Allerlei handige dingetjes (zoals clipboard history) zijn zooo simpel maar enorm handig! Daarentegen vond ik development werk prettiger op een Mac, maar nu WSL echt als een trein werkt heb ik daar ook geen reden meer om bij Apple te blijven.

Nee, macOS is echt aan het achterlopen bij Windows merk ik, zeker bij mijn gebruik. Ik ging full-in, dus ik probeer Notes, Mail en andere native Apple apps te gebruiken. Maar ik wordt gek van die Mail cliënt (ga weer terug naar Outlook), notes is verschrikkelijk in simpele opmaak dingen doen en op dag 3 was ik al van Apple Kaarten afgestapt. HomeKit heeft mij nu drie jaar beperkt en ben twee weken geleden overgestapt naar HomeAssistant.

Na drie jaar wil ik mijn iPhone gaan vervangen, en als ze niet met iets beters komen dan “gegenereerde emoticons” dan ga ik overwegen weer uit het ecosysteem te stappen.
Grappig, ikzelf switch tussen een surface telefoon/pro en mbp/iphone none-stop en juist de verbindende factor in deze is OneNote/Outlook (op mijn apple devices komen de push notificaties eerder binnen default dan op mijn windows) - zo zie je maar dat gebruikerservaring totaal kan verschillen...
Ik heb niet het idee dat MacOS achterloopt. Wat ik wel vind is dat Apple te weinig energie in MacOS steekt. Maar dat vind ik dan vooral op gebied van hun grafische interface, niet zozeer wat er onder de motorkap zit. Dat zit namelijk sterk in elkaar vind ik.
Windows 11 draait volgens mij ook nog steeds prima. Op ARM gebied daarentegen liepen ze wel enorm achter vergeleken met Apple, maar het lijkt er op dat daar nu een enorme inhaalslag komt. Ik ben daar heel positief over, al is natuurlijk met alles "eerst zien dan geloven".
Ook met Windows heb ik het idee dat het "onder de motorkap" een prima systeem is. En ze hebben ook meer dan Apple geprobeerd de GUI te verbeteren en met nieuwe features te komen. Probleem is dat ik zo vaak met Windows ik daar heel gemengd over ben en te vaak heb dat ik liever zou hebben dat ze dat niet gedaan hebben.

Zelf vind ik MacOS ondanks mijn kritiek wel een fijner systeem dan Windows. Een stukje komt daardoor ook door het UNIX-achtige aan het systeem. Een deel is dat ik de GUI (die best meer aandacht nodig heeft) ik een stukje prettiger en samenhangender vind. Windows voelt me ook in de GUI iets teveel legacy. En een ander groot pluspunt vind ik hoe Apple spulletjes met elkaar communiceren. Het gemak hoe ik tussn iPhone en Macbook kan schakelen bijvoorbeeld.
Maar voor zowel Windows als MacOS geldt: Blijf ook niet teveel plakken bij de bijgeleverde software. Als je Apple's maps niet fijn vind, gebruik je gewoon Google Maps. Vind je Windows Verkenner niet fijn, gebruik je Total commander, etc. En voor beide OS-en geldt dat er ook genoeg in valt te tweaken.
Breek me de bek niet open over de GUI van MacOS inderdaad.
Recentelijk de MacOS wereld ingestapt met een Air M2 en zo mooi als het is... er zijn dingen dat ik echt denk: hoe dan?

Als je bijvoorbeeld de Safari window maximized, then zit er serieus gewoon een 1 pixel regel aan leegte tussen de browser window en de horizontale menubalk. Oftewel daar komt een regel pixels van je desktop achtergrond tussen, bijvoorbeeld.

En dan het super oude gaar uitziende systeem waarbij je installatie bestanden of een installatie pakket / "disc" moet moet "mounten". Het ziet er niet uit... alsof er al jaren geen aandacht is besteed is terwijl de rest van de GUI qua design en style al veel verder is.
Beetje Windows 3.1 / 95 vensters in je Windows 10/11 idee.

Sorry, maar Apple is helemaal geil van UI design en dan dat... in de laatste Sonoma notabene... HOE DAN!?
Ik heb zelf een maand lang alleen mac os gebruikt, en drna een maand lang alleen Debian linux, puur voor persoonlijk onderzoek , of er een OS is wat beter voor me is,

En ik ben tot de conclusie gekomen , dat je er wel automatisch op aan past na een X aantal uur , en het vooral tussen je oren zit, maar goed " whatever floats yer boat "

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 15:35]

Ik zie wel serieuze verschillen. Ik gebruik ook alles door elkaar, maar met Mac zit ik altijd met kromme tenen omdat Apple steeds dingetjes verandert die dan puur op die manier moeten en niet meer op de oude kunnen (het idee van 'opinionated software'). Dat irriteert me erg.

Op Windows en nog veel meer op Linux met KDE kan je alles naar eigen inzicht instellen en dat bevalt me veel beter omdat ik gewoon ten eerste geen zin heb mijn workflow steeds te veranderen en ten tweede vaak andere inzichten heb in wat voor mij fijn werkt dan Apple heeft. GNOME heeft dezelfde instelling als Apple en daar kan ik dus ook helemaal niks mee.

Met een Apple koop je niet alleen een OS maar ook een hele methodologie. Waarbij je er het meeste uithaalt als je binnen hun ecosysteem werkt, want veel dingen werken daar niet buiten. Als multi-OS'er is dat een beetje beperkend.

Voor anderen is het dan weer fijn als zo'n bedrijf alles voor je bepaalt. En alles wat je op de Apple manier doet binnen het Apple ecosysteem werkt ook wel heel gelikt. Maar voor mij past het gewoon niet. Ik gebruik Mac alleen nog maar voor werk (en iOS eigenlijk helemaal niet meer).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 15:35]

Valt volgens mij nogal mee;
1. AI op mijn telefoon via de cloud, liever niet.
Apple kijkt naar ondevice toepassingen van AI, dat vind ik interessanter dan AI in de cloud. Ik kijk liever even de kat uit de boom, voordat ik nog meer informatie bij Apple aanlever.

2. Paste history op Mac is volgens mij een app die je jaren geleden al kon installeren. Wat dat aangaat loopt Windows op zo'n beetje elke Linux distro achter, KDE en Gnome Shell komen volgens mij beide al jaren lang met een paste history.

3. Opmaak in Notes is een drama dat klopt, dat is volgens mij ook bewust. Het is bedoeld om een simpele titel, aantekening en misschien een numbered of bullet list aan te maken, De concurrent op Windows zou Notepad of Wordpad zij, welke allebei beperkter zijn.

4 Apple kaarten, Google Maps en Waze is allemaal 1 pot nat, kaarten komen bij Google vandaan. Belangrijkste verschil is de UI, het is maan net wat je het prettigst vind. Voor auto navigatie vond ik Apple prettiger dan Google, maar Apple mist dan weer fiets routes en de mogelijkheid om een route met meerdere stops te plannen.

5. Apple mail heb ik wel een tijdje gebruikt, ik word er niet warm of koud van. Zakelijk gebruik ik Google cloud via het web, en prive de Gmail app op IOS.

Maar er is niets dat je tegenhoud om Evernote, Outlook en een clipboard extensie te installeren op Apple, afgezien van Clipboard moet je de rest ook los installeren op Windows.
3. Opmaak in Notes is een drama dat klopt, dat is volgens mij ook bewust. Het is bedoeld om een simpele titel, aantekening en misschien een numbered of bullet list aan te maken, De concurrent op Windows zou Notepad of Wordpad zij, welke allebei beperkter zijn.
Microsoft heeft toch ook een 'sticky notes' app. Helemaal mee eens dat als je complexe opmaak in notes wil je het niet begrepen hebt...
4 Apple kaarten, Google Maps en Waze is allemaal 1 pot nat, kaarten komen bij Google vandaan. Belangrijkste verschil is de UI, het is maan net wat je het prettigst vind. Voor auto navigatie vond ik Apple prettiger dan Google, maar Apple mist dan weer fiets routes en de mogelijkheid om een route met meerdere stops te plannen.
Fietsroutes zijn begin deze maand eindelijk geïntroduceerd. En routes met meerdere stops zit er al veel langer in.
Natuurlijk klinken sounds nice maar ik heb liever dat als ik een timer van zes minuten zet dat Siri dat doet ipv een timer van zes uur..
Dat gaat bij mij letterlijk nóóit fout, en ik zet alarmen, timers en agenda-items met Siri aan de lopende band.. N=1 natuurlijk, maar Siri loopt voor mij mijlenver voor op Google waarbij m'n Home Mini niet eens m'n Gmail account kan benaderen, laat staan mails voorlezen of dicteren.....

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:35]

"He Siri, zet een timer voor 11 minuten"
"Dit heb ik op het internet gevonden over timer voor 11 minuten"
Dit gebeurt echt letterlijk te pas en te onpas, niet vaak, maar het gebeurt.

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 15:35]

Het is wel herkenbaar.
Maar ik moet ook zeggen. In de screenshot zie ik toch wat vreemds. De aangeboden tekst begint met Hé Siri. Dus iemand heeft Siri opgestart en daarna 'Hé Siri, ... 'gezegd.

Wat ik tot een aantal versies terug had was
"Zet een timer voor 4 minuut 10"
toen kreeg ik een reactie als
"Ik kan geen timer voor in de toekomst zetten. Ik heb een wekker gezet voor 10 uur".

Je moest toen per se "4 minuten en 10 seconden" zeggen. Prima omheen te werken, maar het is wel lastig dat een spraak gestuurde assistent zo weinig spreektaal begreep ;). Dit werkt tegenwoordig dus in elk geval wel goed.

De enige echte reden dat ik Siri überhaupt aan heb staan, is omdat het voor CarPlay noodzakelijk is. Helaas kun je hem niet aan- en uitzetten met een 'Automatisering' (wat ook heel summier is op iOS).
Het is wel herkenbaar.
Maar ik moet ook zeggen. In de screenshot zie ik toch wat vreemds. De aangeboden tekst begint met Hé Siri. Dus iemand heeft Siri opgestart en daarna 'Hé Siri, ... 'gezegd.
Soms reageert Siri niet gelijk, of is de "hm" niet hoorbaar, en dan probeer ik een paar keer. Het gebeurt dan wel eens dat siri ook de "he siri" of "hey siri" mee in de prompt toont. Dat werkt over het algemeen prima.
De enige echte reden dat ik Siri überhaupt aan heb staan, is omdat het voor CarPlay noodzakelijk is. Helaas kun je hem niet aan- en uitzetten met een 'Automatisering' (wat ook heel summier is op iOS).
Waarom heb je Siri nodig voor carplay? Behalve dan het beantwoorden van berichten?

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 15:35]

Omdat CarPlay het niet doet zonder Siri. (Als je Siri uit hebt staan, kun je CarPlay niet activeren).

Siri is meer dan een spraakgestuurde assistent. Het is een suite aan functionaliteit (waar je al dan niet op zit te wachten). Het staat ook bij de 'vereisten' voor CarPlay:
https://support.apple.com...e/iphone/iph6860e6b53/ios
Sorry, ik had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat je Siri nodig had, niet het "aan staan van Siri" nodig had.
Dat is omdat je anders geen voicecommando's via de Voice knop van je auto kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om iemand te bellen. Wel raar want zonder zou het prima moeten werken via de Telefoon knop in CarPlay.
Grappig dat je 'bellen' als voorbeeld pakt, want voice dialing is nou juist een van de dingen die het ook doet zonder Siri :). (Volgens mij kun je ook apps starten zonder Siri.)
Edit: https://www.idownloadblog...ble-voice-control-iphone/

Zoals ik al elders schreef is Siri een uitgebreide suite aan functionaliteit. (Het hele suggestie-systeem van iOS zit er aan gekoppeld. Ook zaken als agenda-items uit mailtjes kunnen halen en zo, verlopen via Siri. Of als je zegt "Navigeer naar Parijs", dat hij dan je standaardnavigatietool opstart, omdat hij weet dat dat de juiste tool ervoor is.)

[Reactie gewijzigd door lenwar op 22 juli 2024 15:35]

Hoe kun je dan een voicecommando geven zonder Siri om iemand te bellen? Dat zou dan juist om de door jou aangegeven redenen niet moeten werken? Een app starten door op de knoppen te klikken of bellen via de telefoon app is logisch maar zonder Siri voicecommando's geven?
Je kunt in 'Toegankelijkheid' de zijknop instellen met 'stemcommando's'.

Met Stem Commando's kun je gigantisch veel:
https://www.imore.com/eve...e-control-iphone-and-ipad

Een telefoonnummer of contactpersoon Bellen of Facetimen (werkt ook zonder Facetime app ;), want dat is slechts een schilletje om de Facetime-functionaliteit heen), apps openen, instellingen aanpassen, tekstmanipulatie (woorden tellen, tekst verwijderen, enz), swipe-acties emuleren, enz, enz, enz.

In een notendop kun je alles waar niks 'slims' voor nodig is met Stem Commando's. Dus, versimpeld gezegd "alles wat je met je vingers in het besturingssysteem kunt doen, kan Stem Commando's ook doen." Dus je kunt niet een timer zetten vanaf het thuisscherm, maar wel de klok-app openen.

Voor mij persoonlijk kan Stem Commando's alles wat ik nodig heb. Behalve dan dat Siri aan moet staan voor CarPlay.
Ah, dan zie je wel de SIRI bol maar maakt geen gebruik van Siri maar van stemcommando's. Die functie gebruik ik ook dagelijks maar voor mij is dat Siri...
Wanneer ik ga slapen zeg ik tegen Siri: 'wake me up in 7 hours', werkt altijd prima... ;)
Ik prijs me dan super gelukkig dat dat het eigenlijk bij beide goed gaat. Zowel Google als Apple. Ideale functie als je handen vies zijn van iets kneden/mengen/etc. bij het koken :)
Ja dat ook. En in de auto gebruik ik Siri veel voor Whatsapp/iMessage berichten; spraakgestuurd en gedicteerd, werkt eigenlijk altijd prima.

Note to self: toch eens kijken of ik Siri zo gek kan krijgen om smileys in te voegen.... uitspreken lukt altijd wel ("smiley met een gezicht huilend van het lachen" zegt ie dan.. hehe)
Als jij het kunt uitvogelen dan lees ik het graag hier O-) Ik heb ook geen idee. *edit: je moet snel de naam van de emoji zeggen en dan -emoji zeggen. Dus 'huilendgezicht emoji", moet wel snel achterelkaar. Maar een lachende emoji werkt dan weer niet en wordt "Smiling face emoji". Het werkt ongeveer zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 22 juli 2024 15:35]

Ah top. Ga ik snel checken ;)
Prijs je gelukkig!

Misschien ligt het aan mijn Brabantse tongval maar 'vroeger' werkte dat toch een stuk beter IMHO (ergens sinds iOS14 werd het minder naar mijn idee).
Het zetten van timer's e.d. heb ik geen moeite mee. Het verhaal over dat Siri ergens minder is geworden sinds iOS 14 of misschien zelf 15 begint voor mij bij de HomePods. Sinds dat ze over zijn gegaan op een versie hoger dan 14 luisteren ze niet goed, lopen ze vaak vast, zijn de verbinding kwijt. Ik hoop dat Apple met iOS/AudioOS dit ook weet te fixen!
Ik merk dat des te langer je zin word de moeilijker siri het vind.
Siri zet de lampen in huis uit. > Welk huis (ja ik sta op meerdere apple tvs bij andere huizen met homekit ingelogd dus ja...) of ik snap niet wat je bedoelt of wachten...
Siri, thuis lampen uit > Poef alles uit.

Voordeel is dat dit alles in Carplay bijvoorbeeld ook werkt. Siri, volgende bestemming: en daar gaan we weer. Siri zoek een laadpaal. Siri zoek een Fastned locatie (deze is wel met een opdracht)

Met opdrachten gaat een wereld voor je open wat ze allemaal kan. Onze garage poort op het werk openen, auto van slot halen, je kan als je jezelf erin verdiept best ver komen.
Al mijn tech/software staat bij mij op Engels, ik gebruik een Ierse vrouwelijke Siri stem op mijn Iphone.
Ik doe zo veel in het Engels dat ik bijna geen Nederlands meer spreek... lol ;)
Haha dit is letterijk het enige wat ik nog wel okay vindt werken bij Siri: het zetten van timers. Voor de rest is Siri een relikwie uit het verleden. :P
Nu is mijn uitspraak in Engels volgens mij best goed, maar er is altijd een grote kans dat een fifteen minute timer een fifty minute timer wordt. Timers zetten is inderdaad ongeveer het enige wat ik ook doe.
Waarom doe je het niet in het Nederlands? Werkt vlekkeloos...
Mijn ervaring ook, gewoon "Siri stel een timer in van 5 minuten" zeggen. "Zet een timer" is ook geen Nederlands. Als je de Engelstalige Siri gebruikt moet je Set a timer for 5 minutes ingeven :-) en dat werkt in mijn ervaring ook prima.
Waarom is "zet een timer" geen Nederlands? Een timer zetten is hetzelfde als een wekker zetten. Klokgerelateerde zaken kun je in het Nederland zetten of verzetten.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 15:35]

Ja, je zult gelijk hebben. Vind een timer zetten dan wat raar klinken.
Wekkers en timers hebben beiden een eigen tab in de klok applicatie. Hier (en via Siri) zet je een timer om na een bepaald aantal minuten af te gaan, bijvoorbeeld dertig minuten.
Een wekker zet je op een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 08:00.
Klopt, maar dat heeft weinig met de Nederlandse taal te maken.
Ik gebruik Siri in het Nederlands axclusief voor het zetten van timers, vragen hoe laat het is of hoe warm het is. Dit gaat over het algemeen goed maar zeker niet vlekkeloos op m'n homepod mini.
de hoeveelheid wekkers die ik inmiddels om 01:30 heb staan overstijgt het aantal timers van 1uur en 30 minuten. Lekker om midden in de nacht wakker te worden van een wekker in plaats van een timer. #justsaying
“Siri, zet een timer van 6 minuten.”
“Ik kan die luidspreker niet vinden.”

Krijg ik regelmatig te horen. -.-
Als ik 'Hey Siri, zet alle lampen aan/uit' roep, gaat ze 'zet alle lampen aan/uit' op het internet opzoeken in plaats van het uit te voeren. Zo verschrikkelijk irritant en ik kan ook maar niet vinden waar het aan ligt.
Ik gebruik bijna dagelijks via siri timers en wekkers, en dat is het enige wat gewoon werkt. De rest is vrij waardeloos.
een AI-tool zal bevatten waarmee gebruikers aangepaste emoji’s kunnen genereren
De techjournalist meent dat de focus van Apple momenteel op nuttige AI-tools ligt
Nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens ;)
Aan je 0-score, zijn we de enige twee. De rest van Tweakers vindt aangepaste emoji's dus echt wel nuttig :+
Betekent dit dat Siri dan ook daadwerkelijk beter wordt of alleen maar beter klinkt? Want ik vind Siri al jaren onbruikbaar
Probeer maar eens een engels liedje aan te vragen bij Siri in het Nederlands, snapt hij niet. 9 van de 10 keer krijg ik een ander nummer. Antwoorden op vragen stuurt hij door naar mijn telefoon. Google is hier een stuk verder mee dus het kan wel.
Eindelijk kunnen we de kleur van app-iconen gaan wijzigen. Tot nu toe een rustig homescreen kunnen regelen met shortcuts naar de apps, maar dat blijft toch behelpen met de missende notificatiebadges.
Dus er worden cpu cycles en batterij capaciteit gebruikt om ai-emoticons te genereren/aan te passen volgens dit gerucht? Ik zou wel wat nuttigers weten :)

Ik heb ook niet goed begrepen waarom in voice-over er bijvoorbeeld een "enhanced" versie is van een stem. Die zou standaard aan moeten staan, er is meer dan genoeg geheugen in de moderne iPhone. De stem klinkt zoveel beter.
Ik hoop dat er ook verbeteringen komen aan Siri mbt. het afspelen van liedjes (of het begrijpen van andere talen in het algemeen). Het is praktisch onmogelijk om een liedje af te spelen wanneer de titel in het Duits is en Siri staat op engels.

Je vraagt bijvoorbeeld om "Zick Zack by Rammstein" in met de duitse uitspraak en er wordt een compleet ander liedje gestart. Vervolgens vraag je het nog een keer maar zeg je "Zick Zack" het met het meest engels/amerikaanse accent wat maar kan en je krijgt het juiste liedje plus, Siri zegt het ook nog eens met de duitse uitspraak... |:(
And we’re going to call it: AI-kit…
Ik begin langzamerhand te hopen op een soort 'iOS-lite' versie. Er wordt zo veel in het besturingssysteem gestopt waar ik geen gebruik voor heb (puur persoonlijk natuurlijk), maar dat wel CPU-cycles en opslag vreet.
Ook zitten er zo veel zaken in, die daadwerkelijk in de weg staan, maar die je niet kunt verwijderen of zelfs (volledig) uit kunt zetten. Ik vind het geen goede ontwikkeing.

Zo stoor ik me bijvoorbeeld gigantisch aan het feit dat ik PiP niet kan uitzetten. Ik gebruik het nooit. Maar het icoontje zit naast het 'volledig-scherm' icoontje. Eens in de zoveel tijd druk ik toch op de verkeerde. Erg onhandig. Of dat Spotlight altijd ook een woordenboek-zoekopdracht doet en een linkje naar een zoekmachine maakt. Zit ik allemaal niet op te wachten.

Ik vind het persoonlijk het fijnst als ik zo min mogelijk dingen zie die ik niet (wil) gebruik(en).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.