Apple geeft 24"-iMac upgrade met M4-soc en minimaal 16GB geheugen

Apple heeft een specbump van zijn 24"-iMac aangekondigd. Het bedrijf voorziet de all-in-one-pc van een nieuwe M4-soc en maximaal een gpu met 10 cores. Het apparaat wordt daarnaast geleverd met minimaal 16GB geheugen. Voorheen had het basismodel 8GB ram.

De grootste wijziging in de nieuwe iMac is de toevoeging van Apples M4-soc. Deze werd eerder al gebruikt in de nieuwe iPad Pro, maar niet eerder in een Mac. De M4 wordt gemaakt op TSMC's 3nm-procedé en bestaat uit 28 miljard transistors. De chip bevat maximaal tien cpu- en gpu-cores, hoewel Apple ook iMacs uitbrengt met acht van beide kernen. De soc beschikt ook over een verbeterde Neural Engine voor het uitvoeren van AI-rekentaken, die volgens Apple 38Tops haalt.

Het apparaat ondersteunt dan ook de Apple Intelligence-functies. De eerste daarvan komen per direct beschikbaar. Apple schrijft in een persbericht dat gebruikers toegang tot die features krijgen in macOS-versie 15.1 zolang ze een Mac met M1-soc of nieuwer hebben. De features werken vooralsnog alleen in het Engels, ook voor Mac-gebruikers in de EU, claimt het techbedrijf. Europese iPhone- en iPad-gebruikers krijgen op dit moment nog geen toegang tot Apple Intelligence.

Verder beschikt de nieuwe iMac-versie over minimaal 16GB geheugen. Daarmee verdubbelt het bedrijf de hoeveelheid ram in zijn basemodel. Er gingen al langer geruchten rond dat Apple zijn toekomstige Macs van 16GB geheugen zou voorzien, met oog op de AI-features van het bedrijf die meer ram vergen. De desktop wordt ook geleverd met standaard 256GB ssd-opslag. Apple schrijft dat de nieuwe iMac ook beschikt over een verbeterde 12-megapixelwebcam.

De nieuwe iMac komt beschikbaar in verschillende varianten. Het basismodel krijgt een M4-soc met acht cpu- en gpu-cores, 16GB geheugen, 256GB opslag, twee Thunderbolt 4-poorten en enkel ondersteuning voor wifi. Er komt ook een hoger gepositioneerd model met twee extra Thunderbolt 4-poorten, tien cpu- en gpu-kernen, gigabitethernet en een meegeleverd Magic Keyboard met ingebouwde Touch ID-vingerafdrukscanner. Daarnaast toont Apple een topmodel met minimaal 24GB geheugen. Het basismodel kost 1519 euro. Het tweede model komt beschikbaar vanaf 1769 euro en het topmodel kost minimaal 2229 euro.

Apple iMac M4

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

28-10-2024 • 16:58

133

Submitter: StePri

Lees meer

Reacties (133)

133
132
50
3
0
57
Wijzig sortering
Even ter vergelijking
  • iMac M1 instapmodel (8GB) was 1449,-
  • iMac M3 instapmodel (8GB) was 1619,-
  • iMac M4 instapmodel (16GB) is 1519,-
nieuws: Apple voorziet iMac 24" van snellere M3-soc

Die opslag had wat mij betreft voor dat bedrag ook wel minstens 512GB mogen zijn. Hopelijk wordt dat de volgende stap.
Even ter vergelijking
  • iMac M1 instapmodel (8GB) was 1449,-
  • iMac M3 instapmodel (8GB) was 1619,-
  • iMac M4 instapmodel (16GB) is 1519,-
nieuws: Apple voorziet iMac 24" van snellere M3-soc

Die opslag had wat mij betreft voor dat bedrag ook wel minstens 512GB mogen zijn. Hopelijk wordt dat de volgende stap.
Ondanks de inflatie is de m4 dus flink goedkoper geworden.
Een bedrag van € 1.449,00 euro uit 2021 is nu € 1.699,14 op het prijskaartje.
Verder jammer dat we nog steeds maar 24” hebben, ik wil al langer een m-series iMac voor naar de iPad Pro maar 24” is mij echt te klein tegenwoordig.
Verder jammer dat we nog steeds maar 24” hebben, ik wil al langer een m-series iMac voor naar de iPad Pro maar 24” is mij echt te klein tegenwoordig
27" Studio Display + Mac (Book / Mini of Studio) is een prachtige combo ;)
Alleen is de Studio Display achterlijk duur voor wat je krijgt. Er zijn helaas veel betere beeldschermen voor dat geld te koop, ook die goed met een Mac werken. Daar mag best een beeldscherm onder zonder al die extra opsmuk.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 28 oktober 2024 19:05]

Helaas is de markt van degelijk 5K monitoren redelijk beperkt, dus als dat je eis is valt het nog wel mee met 'achterlijk duur'. Daarnaast is 'ook goed met een Mac werken' relatief. Vrijwel geen enkel niet-Apple scherm kan instant opstarten vanuit slaapstand (duurt altijd een paar seconden voor er beeld is). Ook hebben alternatieve schermen vaak juist 'extra opsmuk' in de vorm van complexe menu's, meer aansluitmogelijkheden maar daardoor ook ingewikkelder (looking at you Dell). Als je gewoon 1 stekker in wil pluggen en alles moet werken ben je met Apple veel beter af.

Qua prijs ontlopen de oude 27" iMac en een Mac mini + studio display elkaar niet veel.
Het mee kunnen nemen van zo'n mooi scherm naar een volgend systeem is ook meerwaarde naar mijn mening.
Voordeel is wel dat dell schermen een ingebouwde switch hebben waardoor je meerdere systemen op één scherm kan aansluiten. Bij een apple scherm moet je dan steeds kabels verwisselen
Klopt, en dat is de reden dat ik een Dell scherm heb. Maar ik ben geen liefhebber van complexiteit en vermoed dat een grote meerderheid van de werkplekken beschikt over 1 systeem en dat 1 aansluiting helemaal geen issue is.

De UX van zo'n Dell is gewoon brak. Gepruts met on screen displays in onbegrijpelijke taal voor leken (en ook als power user moet ik de handleiding er bij hebben), 1 verkeerde instelling en het ding werkt niet goed meer, een joystick die je moet zoeken op de achterkant van het scherm en allemaal dezelfde poorten op het apparaat die allemaal wat anders doen (meerdere USB-C en DisplayPort poorten met upstream of downstream functionaliteit). Als je dan de bijpassende app installeert krijg je die slechte UX rommel ook nog een keer herhaald op je scherm dus niet heel behulpzaam.

Leuk voor power users en tweakers, maar ik zou 'm nooit vrijwillig neerzetten bij iemand die mij gaat bellen als het ding het niet doet ;)
Nou dan doe je best om een lijstje te maken met 27" 5K resolutie alternatieven, die zijn er nauwelijks. En kom niet aan met een 4k optie, dat kun je echt niet vergelijken in termen van werkoppervlak etc.
Anoniem: 345323 @MenN29 oktober 2024 13:28
Klopt, ik ben verslingerd geraakt aan de 5K schermen van de 27 inch iMac 2014-2020 en het is inderdaad geen vergelijk.
[...]


27" Studio Display + Mac (Book / Mini of Studio) is een prachtige combo ;)
Ja zou nog kunnen idd, alleen ik heb het liever in 1.

Al komt er deze week ook een nieuwe Mini natuurlijk, welke enorm veel kleiner schijnt te worden en dan misschien nog makkelijker met een mount achter het scherm kan.
Ik ken ook mensen die hem onder het bureau hebben geplakt, ook nog een idee en ziet er wat mooier uit ;)
Heb ik met een Nuc ook gedaan, perfect!
Klopt. Ook hier gedaan. Echter ondersteunt mijn M1 Mac mini (non pro soc) scaling op mijn 5k ultrawide monitor niet. Daarom gaat ie toch binnenkort maar op Marktplaats. Gelukkig mijn Macbook ondersteunt dit wel.
Ja, ik heb mijn Mac Studio ook onder mijn bureau gehangen. Ik heb die in zo een mandje gestoken dat je over de rand kan schuiven, cable management was zo ook ineens opgelost.
Same here! Top oplossing
Niet eens een netwerkpoortje, het wordt steeds gekker bij Apple.
Niet eens een RS-232 poortje, het wordt steeds gekker bij Apple.
Na ja, USB-C naar ethernet kost iets van 14 euro, en da's voor een witte want voor Apple. Voor een euro meer kan je ook een glanzend metalen behuizing krijgen.
Voor 30 piek krijg je hem erbij. Niet heel problematisch op €1500 m.i. en op de andere configuraties zit hij er standaard op.
Het is juist wel problematisch dat ze zo’n kreupel product verkopen.
En dat weten ze zelf ook want elke duurdere uitvoering heeft wel een Ethernet-poort,
volgens mij zit in dit ontwerp van de iMac de ethernet adapter in de voeding erbij.
Ik ben eigenlijk verbaasd dat ze geen 128GB meer leveren. Dan ben je echt beperkt tot cloudopslag. Misschien dat de geheugenleveranciers die modules niet meer hadden :+
Die waren allemaal op voor de iPhone 16 :+
Dan kan je geen MacOS meer updaten zonder eerst alles te deinstalleren, hier met een 512GB al genoeg uitdagingen mee gehad..
Dat wordt volgens mij een hele mooie upgrade voor de 21,5 inch iMac bij mijn ouders. Die komt uit 2017 volgens mij en begint nu uit de ondersteuning te lopen helaas :(
Maar verder nog steeds een heel fijne machine en mijn ouders werken er graag op.
Met 16GB is ie wel iets meer future proof in ieder geval!
Met OpenCore Legacy Patcher kan je dit nog uitrekken.
Tja dit werkt niet altijd even vlekkeloos en ik heb geen zin om weer te moeten gaan troubleshooten...
Bij nieuwere Macs heb ik nooit problemen ondervonden. Pas als je bijvoorbeeld een oude gpu hebt, heb je een flinke kans om tegen problemen aan te lopen. Een iMac uit 2017 heeft neem ik aan Polaris, en dat werkt keurig op Sequoia. Dat gezegd hebbende: native support werkte veel fijner! Iedere update is het weer afwachten of alles nog werkt.
Precies dat laatste heb ik dus geen zin in...
Krijg ik weer wekelijks telefoontjes "het werkt niet, kan je komen kijken?".... |:(
Jep, komt me bekend voor. Eerlijk gezegd vind ik het vrij schandalig dat Apple zulke jonge Macs al laat vallen. De allereerste Intel-Macs worden nota bene door Microsoft het komende jaar nog steeds ondersteund op Windows… :|
Ja een early 2008 op Sequoia begon voor mij problemen op te leveren. Die draait nu op 13.7 en dat gaat echt als een zonnetje (Core2Duo, 4GB ram, SATA SSD) :).

Maar 't is wel gevoelig en zeker niet handig om dat bij familie neer te zetten.
Ik heb zelf een MacBook Pro van eind 2011, maar sinds versie 2.0 van OCLP werkt graphics switching niet meer… Ventura heb ik niet geprobeerd, maar op Sonoma met de laatste versie voor OCLP 2.0 werkte dat nog keurig. Op Big Sur en Monterey tot mijn verbazing niet.

Grafische glitches zijn met Terascale ook nog iets storender dan met een HD 3000, dus je wil die dGPU eigenlijk alleen gebruiken als je ‘m nodig hebt. Nog afgezien van het verschil in accuduur natuurlijk.
Over 1 à 2 MacOS releases zal Apple wel de Intel code verwijderen verwacht ik.
Ik dacht ook net aan mijn schoonouders die stilaan een nieuwe zouden kunnen gebruiken.
Al doet de vorige het eigenlijk nog behoorlijk goed (hoera voor de toen nog achteraf te upgraden hdd naar ssd mits wat geknutsel).
16GB is nu tegenwoordig op de pc (Windows) in ieder geval wel redelijk standaard. Apple loopt meestal wat achter met geheugen. Mooi voor de MAC fans dat ze nu ook 16GB geheugen hebben. M4 zal wel lekker snel worden. Of het de snelste Intel en AMD cpu's kan bijhouden moeten we nog zien.
Waar gebruikt die huis, tuin en keuken gebruiker die 16GB aan dan?
Beetje multitasken en je zit er zo aan.
De meeste gebruiker multitasken niet en die dat wel doen hebben al keuze gemaakt voor Mpro of max met heel veel meer memory. Zelf multitask ik nauwelijks. Dus die x86 MAcmini voldeed nog steeds. Maar apple AI is show stopper voor oudje.
Gamen......

AI vergt ook meer geheugen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 28 oktober 2024 17:10]

Geen huis tuin en keukengebruik..
Apple intelligente lijkt mij ook op huis tuin keuken volk gericht te zijn. Zo kan het helpen met e-mails. ondersteunen helpen bij opzetten van teksten in zeer brede zin en binnen de tekst applicaties.
Schetsen verfijnen of aanvullen. je zal wat gevoel voor betere prompt zodat AI je iets relevant oplevert dat vergt wat ervaring. Maar als je het zonder AI zou doen ben je veel meer tijd kwijt.
Wel voor mensen met kinderen, dan is het ook huis tuin en keukengebruik. ;)

Waar de Macs veel voor gebruikt worden is design en dan heb je met 16GB ook niet erg veel.
Ga maar eens wat layers in Photoshop met hoge resolutie gebruiken, ben zo door 16GB heen.
Of even een filmpje renderen.

De mensen die het echt nodig hebben nemen echt niet de standaard Mac.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 28 oktober 2024 19:49]

Ik(en ik vermoed de meeste van mijn mede-Mac-gebruikers) hebben hem niet gekocht om op te gamen. :+
De meeste gamers die ik ken zijn trouwens redelijk anti-apple, dus is er weinig overlap.
Filmpje renderen, veel layers in Photoshop.......3D renderen, ben je 16GB zo kwijt.
Meeste pro's hebben er ook meer dan 16GB in zitten.
Groot deel van de wereld bevolking doet dat niet op hun PC of Mac
Zijn anders veel mensen die filmpjes op youtube of tiktok zetten.
De pro gamen zelden, maar voor werk is prijs kleiner probleem en ga je voor de tier die je nodig hebt. Meeste consumenten zijn budget beperkt. En is de bang for the buck laag. Vooral als hoge eisen hebt bij te kleine budget.
Voor mij is als hobby is Apple duur. Dus tier hoger tikt sterk aan. Mac mini is van alle apple device de meest betaalbare instap. Van de laaste x86 gen ga ik dus m1 m2 m3 overslaan naar m4. Aangezien ik vele gens oversla. En nu met AI nextgen cursiale hardware feature hebben voor AI feature support dat is dus dikkere NPU met extra memory. Is de tijd gekomen voor upgrade. Gezien hardware langer hou. Is 1 tier hoger ook aan te bevelen. Wat er nu in huis komt moet 5 jaar ++ meegaan. Met ook meer futureproof keuzes. Ik ben geen pro en geen rijke consument.
Chrome/Edge tabs....
Het gaat om het totaalplaatje he.. Een M serie i.c.m. 8-16GB geheugen en Mac OS draait simpelweg efficiënter dan X86 en Windows..
Dat komt puur omdat alles in onder 1 dak gemaakt is en vooral voor elkaar gemaakt is.
8GB is wel te weinig vind ik hoor, maar de meeste mensen die ik ken met bijvoorbeeld een MacBook Air M1 met 8GB kunnen gewoon alles doen wat ze willen en nog vlot ook.
x86 staat er juist om bekend dat het geheugen-efficienter is. Dat zijn variable-lengte instructies, dus er worden geen 8 bytes verspild waar 7 ook genoeg zijn. De prijs is een complexere decoder.

Windows is een ander verhaal; dat heeft gigabytes aan compatibility met honderdduizenden programma's die soms terug gaan tot de vorige eeuw. (Win32 API is ouder dan Windows 95).
Instructies zijn natuurlijk tegenwoordig slechts een minimaal percentage van het totale geheugen gebruik. De hoeveelheid buffers, media en andere non-code pagina’s zijn een veelvoud van de uitvoerbare code in het geheugen.
Het lijkt alsof Windows veel gebruikt maar dat is een buffer(gereserveerd geheugen) als het nodig is wordt het gebruikt.

Standaard windows kan ook met 8GB goed draaien.
De footprint van de ARM Thumb extension is vergelijkbaar met die van x86.
Zonde eigenlijk, ik kan me voorstellen dat een 2017 iMac nog meer dan prima voldoet voor veel taken, mogelijk zo ook voor wat je ouders er mee doen. Louter het beëindigen van ondersteuning voor nieuwe macOS releases zou geen reden hoeven te zijn om de hele iMac af te danken en iets aan te schaffen wat eigenlijk niet nodig is. Als ik me niet vergis komen beveiligingsupdates nog wel even binnen voor een 2017 iMac, dat zou toereikend moeten zijn.
Inderdaad upgraden hoeft niet perse, je krijgt gewoon nog security updates enige tijd.
Ik type dit op een iMac uit 2013, mijn standaard beetje-internetten-en-mailen iMac.
OCLP en Sonoma op een externe SSD (te lui om in te bouwen) en gaan. Kan nog jaren mee.
2013? Dan heb je een Kepler-gpu neem ik aan? Draait dat een beetje degelijk? Ze zijn Metal-compatible, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
OCLP is fantastisch, super geoptimaliseerde drivers denk ik. Gamen doe ik er natuurlijk niet op. Eens in de paar weken moet ik mijn browser even herstarten omdat sommige openstaande tabbladen "raar" gaan doen. Uitzetten/herstarten van mijn iMac doe ik zelden of nooit. Mijn 4K drone filmpjes haperen soms wel, soms niet. Het is overigens een 27" model met een i7 en 16GB, dat scheelt. Moet het allemaal sneller dan pak ik m'n werk M3 MBP uit de tas. Een 24" iMac zou ik nooit kopen.
Mijn vader gebruikt ook nog steeds mijn 21,5 iMac late 2012. Basismodel met i5, 8GB werkgeheugen, HDD en GT 640M 512MB. Heb de iMac voordat hij naar mijn vader ging een complete fabriek reset gegeven, op kale OSX is een HDD nog goed te gebruiken.
Ik heb pas de oude iMac van mn ouders voorzien van Chrome OS Flex. Werkt ook heel goed. En super simpel. Ze kunnen niks slopen eraan. Kan dat ding nog jaren mee.
Heb voor mijn zoontje een 2012 Mac Mini omgebouwd tot Chrome OS Flex apparaat en dat werkt prima. Voor mijn ouders is dit helaas niet voldoende want mijn moeder schrijft er ook bladmuziek mee en neemt zang op.. dat kan daar helaas niet op.
Het "nieuwe" Magic Keyboard is ook echt een teleurstelling.
  • Alleen maar USB-C na al die jaren?
  • Geen verlicht toetsenbord.
  • Geen knop om makkelijk te switchen tussen meerdere (Apple) apparaten.
Had gehoopt/verwacht dat ze eindelijk weer eens met bedrijven als Logitech gingen concurreren.
Exact dit.
Maar mijn Logitech MX Keys heeft weer geen Touch ID (best irritant) en niet alle keyboard shortcuts werken. Het "Magic" keyboard heeft dan weer geen verlichting en idd snel wisselen tussen meerdere computers heb ik ook nodig. Zucht.
Ben wel benieuwd, in wat voor situatie moet jij snel kunnen wisselen tussen meerdere systemen?
Vooral tussen mijn werklaptop (Windows) en mijn prive-laptop (MacBook).
Als ik thuiswerk heb ik de MacBook ook altijd aan staan, voor muziek en referentiemateriaal. Dan is het handig om makkelijk tussen die 2 te kunnen wisselen. (Daarnaast onder het bureau ook nog een hele oude Windows PC staan waar ik heel af en toe gebruik van maak).
Zeker. Vooral die verlichting terwijl de MacBooks dat wel gewoon al weet ik hoelang hebben (geheel terecht). Voor die prijs kun je toetsenborden vinden die het wel hebben en niet aan die Apple toetsenborden onder doen.
Zolang miljoenen mensen die keyboards zonder verlichting kopen boeit het  niet. Komt bij dat losse toetsenborden vrijwel uitsluitend thuis of op kantoor wordt gebruikt aan een tafel/bureau. Meestal is daar wel een lampje waardoor je het toetsenbord voldoende blijft zien.
Dat switchen: eens. Maar als gebruiker van draadloze toetsenborden met en zonder verlichting: doe mij maar een maandje of wat extra accuduur. En wat voor aansluiting zou een toetsenbord nog meer moeten hebben naast USB-C?
Meh, zet je de verlichting toch uit?
Heel fijn dat het nu minimaal 16gb ram is, nu nog de minimum storage omhoog graag.
Inderdaad. De M4 iMac begint bij 1519 euro en 256gb kost als SSD 15 euro: categorie: SSD's

Bij een laptop van 1500 euro verwacht ik minstens 1TB opslag. Wat trouwens als SSD zo'n 100 euro kost. Om deze M4 iMac met 1TB te bestellen kost hij hij 460(!) euro meer: https://www.apple.com/nl/...-gpu-16-gb-geheugen-256gb

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 28 oktober 2024 17:23]

Je begrijpt natuurlijk wel dat een SSD van €15 wel even andere koek is qua lees/schrijfsnelheid en duurzaamheid dan wat ze in Macs monteren. Ik ben het helemaal eens dat Macs duur zijn, en ze zijn dan ook echt niet voor iedereen, maar om de SSD’s in Macs te vergelijken met de goedkoopste (sata) SSD’s op de markt gaat wat ver.
O? Is dat zo? Ik kan me niet herinneren dat Apple bepaald hoogwaardig flash gebruikt. Maak er een SSD van 25 euro van en enig verschil is verdwenen.
De nVME controller bij de MAc is de M-SOC 3nm als intergraal onderdeel van latest node, goed gekoeld en NAND chips net als VRAM rond de chip heel dicht bij geplaatst. Dan heeft meer weg van de voordelen van U.2 NVME SSD dan heethoofden of ouwe tech nvme SSD. naast zeer korte PCI-e lanes.

voor PC kan je uit vele soorten maten maar ook kwaliteiten zo ook nog lagere PCIe standaarden en verschillende soorten NAND tech kiezen. Met ook uit eenlopende performance.
Bij mac weet je review het verschil in performance tussen 256GB 512GB varianten. Bij PC oerwoud aan keuzes van top tot brandhout.
Heb eerst 50 keer je post moeten lezen voor ik het ook maar snapte wat je wou zeggen...
Je kan perfect bij AliExpress NAND geheugen kopen voor de Mac Mini/MacBook Pro van te vertouwen handelaars. https://nl.aliexpress.com/item/1005006854105882.html, deze bv is een 1TB chip voor de M2 Mac Mini aan 64 euro. Kan je je inbeelden hoeveel goedkoper Apple dit kan inkopen?

De meerprijs die zij vragen is gewoon van de pot gerukt en dan mag je je nog schuilen achter hun 3D NAND verhaal, dat is ook maar afname van een product dat zij ergens inkopen.

EDIT: Als je wil weten welke NAND Chips er gebruikt worden: https://logi.wiki/index.p...ooks_M1_NANDs_replacement
Dit is eentje die handig bij bereik is, maar je zal meer geluk hebben met de closed source informatie die repair shops krijgen,

EDIT2: Kijk ook zeker eens bij: https://www.dramexchange.com/#SSD voor de actuele prijzen

[Reactie gewijzigd door magatsu op 29 oktober 2024 07:42]

Hm die kan ik ook wel ontkrachten
Van de huidige ssd’s weet ik het niet, maar enkele jaren geleden (imac 21” 2012 tot 2019) zaten echt waardloze 2,5” sata schijven. Daar heb ik er honderden van verwisseld voor een SSD. De sata schijven die eruit gingen hadden na 2j echt hun beste tijd gehad.
En dan zit er niet eens een doosje omheen maar is het enkel een chip waarschijnlijk die ze in bulk kopen/produceren. Automatisch op print solderen en klaar. Bizarre prijzen.
Maar ja tja tis Apple dus dan heb je ook wat. Je weet in ieder geval dat ze je een poot uitdraaien. :P
Ieder zijn meug. Apple heeft in bepaalde branches nog wel zijn bestaansrecht hoor. Dat ze duur zijn klopt echter wel. Je koopt je in een gesloten ecosystem en dat is meestal duur.
Niet weer deze discussie. Koop dan geen Mac, als je voor je geld niet krijgt wat je verwacht.
Apple is duurder, maar heeft ook voordelen. Klant van mij heeft vorige week een nieuwe iMac gekocht in de winkel, al een week in gebruik, en kan deze gewoon terugbrengen naar de winkel en geld terug krijgen, en daarmee een (goedkopere en snellere) nieuwe kopen.
Anoniem: 411179 @Backspin28 oktober 2024 17:44
Klant van mij heeft vorige week een nieuwe iMac gekocht in de winkel, al een week in gebruik, en kan deze gewoon terugbrengen naar de winkel en geld terug krijgen, en daarmee een (goedkopere en snellere) nieuwe kopen.
Dat kan in de Mediamarkt met een € 250 Lenovo-laptop ook. Ik snap niet goed welk punt dit argument maakt?
Ah, dat wist ik niet, dank. Dan heb ik geen punt meer met dit argument :)
Zou Tweakers alsjeblieft specs in tabellen kunnen zetten? Dit is zo slecht leesbaar.
Zou Tweakers alsjeblieft specs in tabellen kunnen zetten? Dit is zo slecht leesbaar.
Hier? https://www.apple.com/ima...iMac-24-M3_4,iMac-24-M1_4

Nog steeds geen AV1 encode.
Ik ben niet slim genoeg om het allemaal precies te weten, maar ik ben toch best vaak tegengekomen dat die gpu's van Apple soms de meest basale dingen ineens niet of slecht ondersteunen. Ray Tracing en Mesh Shading zitten er ook pas in sinds de M3, terwijl AMD en (zeker) nVidia dat beide al jaren ondersteunen. Mesh Shading zat volgens mij ook op de laatste Intel-MacBook Pro. Ook klaagden de ontwikkelaars van Ryujinx erover dat sommige dingen die op de meeste gpu's supersnel waren, ineens heel traag werkten op Apple Silicon. Uiteindelijk zorgt dat alleen maar voor betere optimalisatie op alle platforms, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je er als ontwikkelaar vrolijk van wordt.
Niet meer dan gigabitethernet is teleurstellend. De oude Mini was al configureerbaar met 10‑Gb Ethernet.

[Reactie gewijzigd door P17 op 28 oktober 2024 17:11]

Ja, had wel 2.5Gb kunnen zijn tegenwoordig. Of is de optie er wel, maar niet default?
Wel bij de Mac Mini
ik heb nog oude MAc mini X86 met 10gb nic optie. Aangezien deel van mijn LAN 10GB is zal de vervangende Mac mini ook 10gb moeten hebben.
Ik hoor duur en je krijgt te weinig.
Maar al ooit op een imac gewerkt, je moet het hele systeem bekijken in fucntie met de OS.
Het is super stil, goed scherm, zalige stabiele OS. Maar echt bijna nooit problemen met het systeem.
En dat voelt na 7j nog altijd fris en snel aan. Gratis updates in OS. Once you go mac... :)
Ik ben het wel met u eens dat het allemaal goed (samen)werkt. Echter het argument van gratis updates gaat niet echt meer mee lijkt mij. Ik zit al sinds Windows 7 mijn licentie telkens gratis up te graden naar nieuwe windows versies. En veel anders opties zijn er niet, ja Linux, maar (oke je hebt betaalde varianten) dat is ook geheel gratis.
Ik hoop dat er volgend jaar een 32 inch versie komt. Die zou perfect zijn.
24 inch is toch niet meer van deze tijd?
32/34/40 inch is toch veel mooier?
of nog groter, vooral omdat Msoc ook 8K 120 kan aansturen.
Gaat niet komen. Denk dat de iMac pro gecancelled is.
Ik wacht er ook op, zit nog op een 2017 10core iMac Pro.
Prachtig ding.
Ik lees dat die nog steeds in de pipeline zit.
en die doet het prima. Ik heb er 2 die ik dagelijks gebruik. Die gaan nog wel een paar jaar mee. Power genoeg.
Mijn ouders wachten er ook op. Die hebben nog een 27" uit 2011 (wel met nieuwe gpu, al werkte de originele zowaar nog keurig).
24" scherm is toch niet meer van deze tijd? Onbegrijpelijk dat mensen dit nog kopen.
Hoeveel zijn er niet die hun 14" of 16" inch laptop voor 99% van de werktijd op hun bureau hebben staan?
Verbaas me daar ook al jaren over. OK, sommigen willen een kleiner scherm maar geef dan in ieder geval mensen ook een grotere optie. Grote flatscreens met een hoge resolutie zijn al meer dan 10 jaar heel betaalbaar. Monitoren en tv's die mensen gebruiken worden steeds groter. Apple is zelfs van 27" iMacs weer terug naar 24" gegaan. Dan maar een Studio met een los scherm.
24 inch is een prima maat zodat je niet overdreven met je hoofd van links naar rechts hoeft te bewegen. Van een afstand ziet ie er wel wat klein uit maar als je ervoor zit is het dus een mooi scherp scherm want 4k op 24 inch en niet uitgerekt tot 27 inch.
30$ voor een gigabit-NIC, 200$ extra voor een beschermlaag over je scherm, 200$ voor 2 extra cores, 200$ voor 256GB extra storage en nog eens 200$ voor 8GB extra geheugen is bij de haren getrokken. Bovendien moet je dat allemaal al op voorhand beslissen, want achteraf uitbreiden mag je vergeten (en nee external storage is niet uitbreiden). De ad voor hun nieuwe reeks op Apple TV+ er onder is wel doodeerlijk over hoe ze met klanten omgaan:

https://store.storeimages...g&qlt=90&.v=1727200069679
Kijk dat je Apple prijzen betaald voor Apple 'hardware' dat weten we wel onderhand. Maar fijn dat je het nog even zo duidelijk benoemd.

En laten we eerlijk zijn, bij menig laptop kun je vandaag de dag ook nog maar weinig tot niks vervangen achteraf. Zeker de ultra thins hebben zo'n beetje alles dan niet alles vast gesoldeerd. Dat is tegenwoordig helemaal niet zo bijzonder meer.

Als je een dure auto koopt betaal je ook gewoon meer, zoals een audi vs volkswagen. Uiteindelijk betaal je ook gewoon deels voor het merk en niet voor 'meer vermogen' bijvoorbeeld. Dus ja als je het er niet mee eens bent, dan koop je toch gewoon wat anders? Niemand die je verplicht een Mac te kopen.
deels akkoord als het over iets of wat novelty-features gaat, maar een gigabit-netwerkkaart zit letterlijk in elke steen waarmee je op internet kan en niet slechts de laatste 2 of 5 jaar. Dit zijn echt banale dingen die klauwen vol geld kosten en puur gemaakt zijn om mensen geld uit hun zakken te kloppen, daarvoor mag je imho best blijven waarschuwen.
1GB is nog steeds zeer gangbaar. Meeste lans zijn 1GB op werk en ook thuis.
Dat ik 10gb segment nas en 10gb uplink op switches hebt. is zeker niet gangbaar.
Als je NAS wilt benaderen voor pro werk dan kies je duidelijk voor 10GB versie.
exact: je moet er nu nog steeds voor bijbetalen ipv dat het een default optie is en je kan zelfs niet voor 2.5 of 10Gb kiezen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.