Gerucht: Apple lijkt geen plannen te hebben voor terugbrengen Touch ID op iPhone

Apple lijkt geen plannen te hebben om vingerafdrukscanner Touch ID terug te brengen op iPhones. De apparatuur die nodig is om de vingerafdrukscanners te maken, is allemaal uitgezet, behalve voor de productie van de derde generatie iPhone SE uit 2022.

Een anonieme bron zegt dat het niet langer gebruiken van de apparatuur erop wijst dat Apple geen plannen heeft om Touch ID nog te gaan gebruiken in nieuwe iPhones. Die bron is volgens MacRumors een account dat in het verleden vaker informatie over Apple en IC's heeft gedeeld.

Apple gebruikte Touch ID-vingerafdrukscanners sinds de iPhone 5s in 2013 tot en met de iPhone 8-serie in 2017. Daarna kregen alleen nog de SE-modellen vingerafdrukscanners. Er gingen jarenlang geruchten over een terugkeer van Touch ID. Apple zou onder meer een vingerafdrukscanner achter het scherm hebben getest, zoals die in veel Android-telefoons zit.

Er zitten wel Touch ID-scanners onder het scherm of in de Power-knoppen van diverse iPad-modellen. Ook MacBooks hebben vaak vingerafdrukscanners. Op iPhones en duurdere iPad Pro-modellen gaat het sinds jaren om gezichtsherkenning via Face ID.

Galerij iPhone 7 (Plus)
IPhone 7 (Plus)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

23-11-2023 • 09:25

198

Reacties (198)

198
196
69
4
0
108
Wijzig sortering
Hoe werkt faceID met contactloos betalen met je telefoon in een winkel?
Ik heb een iphone 8 en die hou ik bij de betaalterminal met mijn vinger op de scanner.
Op werk gebruiken we MS authencicator om in te loggen en zag een collega al steeds de telefoon voor haar gezicht houden bij inloggen.
Wil overstappen naar een iphone 13
Ben overgestapt van een samsung naar iphone, omdat ik een eigen mailhost had en op de iphone beter mijn agenda kan syncen. Android moet via Google agenda.
Ook mijn dienstrooster komt sneller en soepeler in mijn agenda
Je dubbel klikt op de aan/uit knop. Dan scant die vlug je gezicht, duurt een halve seconde. En dan voor de lezer houden.

Face ID, als je deze goed instelt in het begin, werkt op best extreme hoeken en redelijke afstand van het gezicht. Ik houd mijn telefoon voor mij met uitgestrekte hand, niet plat maar een tikje schuin omhoog, en dan pakt die mijn gezicht al.
Voor brildragers werkt het niet altijd goed als je na een regenbui in de winter bij de bakker staat om te betalen. Je moet je bril (en evt muts) even af doen. Dan werkt het goed.
Ik ben een permanente bril drager en vrijwel altijd een pet op, en FaceID werkt altijd goed.
Bij mij werkt het ook goed met bril en pet of muts. Alleen niet als het geregend heeft buiten en je binnen komt met bril met regendruppels en direct wil afrekenen.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 22 juli 2024 16:22]

Tjonge jonge. Beetje onzin dit.
Als je een beslagen, beregende bril hebt zie je ook niet wat je aan het kopen bent.
Die veeg je toch af als je de winkel inloopt. beetje drama makerij
Hij heeft gewoon gelijk hoor. Als er druppels op je bril zitten zoals op deze foto kan je nog prima zien, nagenoeg perfect zelfs, maar Face ID werkt dan niet.

In 99% van de gevallen geen probleemwant je bril is droog nadat je een rondje door de supermarkt loopt, maar in sommige gevallen kan het even irritant zijn en dan moet je toch even je bril af doen. Een randgevalletje waar Touch ID geen last van heeft.
Een randgevalletje waar Touch ID geen last van heeft.
Probeer maar eens met een ietwat vochtige vinger een vingerafdrukscanner te gebruiken.
Wat voor onzin roep jij nou weer? Met een beregende bril (zoals je dat noemt), kan je prima fietsen. Ik iig wel. Of denk je dat iedereen met bril opeens stopt met fietsen als het regent? Wat een kwats weer. Beetje grote stoerdoenerij.
Ik bestel meestal eerst wat voor ik afreken, maar kan aan mij liggen.
Dat zou kunnen dat het anders is bij je, als je naar de bakker gaat. Hier bij ons, kom je vrij snel aan de beurt bij de bakker om af te rekenen. Ook als je door een regenbui gelopen of gefietst hebt.

Snap dit soort vreemde opmerkingen hier niet. Alsof een andere soort ervaring dan hun eigen niet begrepen of geaccepteerd wordt. Maar goed, jouw telefoon is natuurlijk heilig en perfect in alle omstandigheden.
Waar ik op doel is dat het prima mogelijk is om tijdens het bestellen even je bril een veeg te geven. Verder was het meer een grap dat ik niet een winkel in ren en dan at random afreken zonder iets te bestellen. Heeft niks met heiligheid te maken hoor O-)
Alles is mogelijk. Ook je code invoeren om te ontgrendelen. Het is toch bijzonder dat er veel commentaar is op ervaringen dat face id niet altijd werkt. Alsof dat niet mogelijk is of je alleen positieve ervaringen mag delen van mede tweakeraars op hún face id :?
Wat een gezever om niks zeg
yes, ook brildrager hier, met dan wel/niet baard, en/of pet ook, maar eigenlijk nooit problemen met faceid.

edit: ik heb ook en apple watch en reken eigenlijk 100% daarmee af altijd.

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 22 juli 2024 16:22]

FaceID vind ik hierdoor een achteruitgang ten opzichte van Touch ID.
tja, als je handschoenen aan hebt werkt Touch ID niet en als je vingers nat zijn/regen dan werkt die scanner ook niet. Dan is faceID weer handiger. Beide hebben hun voor en nadelen.
Wat ik een groot nadeel vind van FaceID is in een donkere omgeving. Het zet tijdelijk de brightness van je scherm maximaal om je gezicht te verlichten en dat is toch wel heel storend. Ook is misbruik toch wel iets makkelijker, er zijn hier voorbeelden in China waar men al dan niet perongeluk iemand anders laat betalen voor een rekening via faceID door even opzij te stappen.

Tuurlijk alles heeft zo z'n voor en nadelen maar geef de keuze dan aan de klant. De een wilt graag face ID de ander graag touch ID en in sommige gevallen geen van beiden. De kosten voor een vinger scanner die sommige nu weten weg te werken in de aan/uit knop zijn marginaal en staan in geen verhouding met een mobieltje dat ruim duizend euro kost.
Brightness maximaal doet ‘ie bij mij niet hoor. Zou ook nergens op slaan - FaceID werkt met IR. In compleet donker werkt het nog.
En toch doet mijn 14 dat bij mij s avonds/s nachts.
Vreemd dat de mijne het nooit doet, en die van mijn collega's ook niet (net getest), dan.
Misschien een instelling. In ieder geval lijkt het mij onnodig (en ís ook onnodig, want faceID werkt bij mij altijd, zelfs op minimum brightness).

EDIT: als ik in mijn wallet naar een pas met QR-code scroll, dan gaat het display op max brightness zodat die makkelijker is om te scannen. Heb jij ook zoiets in je Wallet?

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 22 juli 2024 16:22]

Bij mij gebeurt dat ook niet hoor. Wanneer ik mijn telefoon ontgrendel of de ING app open, blijft de helderheid van mijn telefoon gewoon exact hetzelfde.
Ik heb van die handschoenen met tipjes en dat tipje kan je scannen. Dat werkt best wel goed :)
ja, maar dat is (hopelijk) niet voldoende om TouchID te activeren
En dus iedereen met die handschoenen kan alles met jou telefoon :+
Dus waarom niet beide ?
Ja mee eens, zou ik graag zien ☺️
Zou idd het beste zijn!
Inderdaad, dat kan ook gewoon. Net als op de Honor Magic 5 Pro bijvoorbeeld.
Apple Watch is dan de oplossing, twee keer de knop indrukken en kan betalen. Hoef je geen telefoon uit je zak te halen.
Inderdaad. Veilig genoeg aangezien hij locked zodra hij van je arm is
Ja die heb ik ook, met dat always on display (chill), maar ligt al heel lang stof te happen want dat ding moet je echt elke dag opladen wat super irritant is. Dan draag ik wel geen horloge.
Ja ik laad hem altijd op als ik ga slapen, ligt naast mijn bed als tijdklokje. In slaapmodus is het beeld uit en als ik hem even aan tik geeft hij de tijd in donker groene kleur. Dat werkt best aangenaam.
Met handschoenen aan centen uit je portemonnee halen lukt ook niet echt lekker… irritant… 💁‍♂️
Als je de vingers niet kunt gebruiken kun je sowieso niet scrollen.
Daarom zou je beide moeten hebben :) maar de cases dat je handschoenen aan hebt of nat bent zijn natuurlijk wel erg klein. Met handschoenen aan of met natte vingers kan je je scherm namelijk sowieso al niet bedienen, dat is in die zin dus zeker geen nadeel van touch id. ook vind ik face id nog altijd te traag
Nou jawel, want je vingers hoeven maar beetje nat te zijn of touchID werkt al niet meer maar je scherm kan je prima gebruiken. Na t handenwassen ofzo, of koud flesje bier met condens. Dan pakt ie je vinger niet meer lekker en moet je t eerst schoon vegen. Je scherm heeft er geen last van
Huh, wat apart? Op mijn telefoon werkt de vingerafdrukscanner altijd tenzij ik echt uit de douche kom of zo.
Daarom zou je beide opties moeten geven aan de gebruiker.
Ja, ik zou ook graag beide opties zien.

Wat ik op Macbooks verder zo irritant vind is dat de TouchID niet symetrisch is, maar aan de rechterkant zit.
Dat is voor mij heel onlogisch/onhandig en ik gebruik het dus ook nooit.

Op mijn iPhone gebruikt ik TouchID heel veel.
in de winter moet ik ook mijn handschoenen uit doen als ik touch-id gebruik.
ja vind ik ook. Met TouchID had je twee grote voordelen tov FaceID:
- je kon *tijdens* het tevoorschijn halen van je toestel vanuit je zak of tas al ontgrendelen.
- het kleine deukje levert op den duur een soort spiergeheugen op waardoor je onbewust, dus snel, je telefoon in de juiste verticale positie voor gebruik brengt.

Met FaceID is het: telefoon pakken, kijken of de juiste kant boven is terwijl je eigenlijk oogcontact had met de snackbarhouder, knopje aan de zijkant vinden om de betaalactie te starten, opmerken dat-ie niet ontgrendeld is want je kijkt scheef, bril beslagen, fel licht vlak achter je hoofd etc, hand met telefoon omhoog brengen, 3 seconden als een zombie naar dat scherm staren totdat je in de gaten hebt dat de scan al voorbij is, nogmaal op dat knopje drukken, weer staren, en dan pas betalen. En tenslotte verontschuldigend grijnzen naar de beste man/vrouw omdat je al een halve minuut staat te hannesssen terwijl de tent vol staat.

[Reactie gewijzigd door roawser op 22 juli 2024 16:22]

Geen idee hoevaak jij naar de snackbar gaat (of ergens anders moet pinnen), maar hier is dat een paar keer per week (het pinnen, niet de snackbar :P). Het enige verschil is dat je moet kijken naar je telefoon ipv je duim op de juiste plek leggen. Die 3 seconden per week zal het hele verschil wel maken ja :+

Wat een drama

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 22 juli 2024 16:22]

Kijk eens aan. Hier hebben een geschikte kandidaat voor Apple Pay via de Apple Watch.
Zeker nu het kouder wordt is dat de oplossing.
''knopje aan de zijkant vinden om de betaalactie te starten'' & ''3 seconden als een zombie naar dat scherm staren totdat je in de gaten hebt dat de scan al voorbij is''

Je maakt er wel echt een ingewikkeld verhaal van. Ik denk dat een dramatische telsell verfilming het nog beter zou maken.

Ik was ook eerst sceptisch, maar heb nu een ipod15 en het werkt echt als een tierelier.
Inderdaad. Heel enkel mis ik TouchID, maar FaceID werkt 98% van de tijd prima. En TouchID was zo vaak een gepriegel als je vinger ook maar iets vochtig was of de scanner vettig. Lekker 10x je vinger heen-en-weer wiebelen :+
Wow een iPod, gaaf. Ik wist niet eens dat die nog bestonden. Wil je niet liever een iPhone? Dan heb je een iPod er al inzitten?
Nee klopt, je hebt gelijk. Elk exemplaar is vernietigd. Nul ipods meer over... Sad ;(

[Reactie gewijzigd door spacekever op 22 juli 2024 16:22]

Ja, want je kan natuurlijk ook niet vroegtijdig je telefoon uit de broekzak halen wanneer je weet dat je ergens moet betalen. Ik heb wel met je te doen, want je hebt echt een zwaar leven. Een halve minuut om Apple Pay te gebruiken :X

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 juli 2024 16:22]

Met dat spiergeheugen snap ik wat je bedoelt - je “zwaait” de telefoon omhoog zegmaar.

Maar dat kan net zo goed zonder deukje hoor, ik doe het met m’n iphone 12. Ik stop m’n telefoon altijd met bovenkant naar beneden in m’n zak, en heb hem echt altijd meteen met de goede kant naar boven.
TouchID moet je iedere 3 maanden opnieuw instellen als je met je handen werkt. Dus FaceID is zeker een vooruitgang.
Nog nooit problemen met mn bril gehad. Faceid werkt altijd en overal, ook in het donker en zelfs met een muts of pet op. Het enige waar ie niet lekker mee overweg kon waren mondkapjes, maar dat is verleden tijd.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 16:22]

Dan heb je faceid niet goed ingesteld. Werkt zelfs met mn motorhelm op. Ik heb er echt nooit problemen mee, behalve als de sensorarray viezig is (ff lanfs mn trui vegen helpt dan) en ja ik ben brildragend
Is het juist niet belangrijk voor face id, dat de iphone oa je ogen, neus en verhoudingen goed kan meten? Als je een helm op hebt, waarbij je ogen en zo goed te zien zijn, zou het goed moeten werken.

Overigens deel ik mn ervaringen, en mag iedereen de zijne geven. Het was niet de bedoeling dat een individuele ervaring als persoonlijk wordt opgevat alsof hun eigen iphone wordt aangevallen (hieronder) en dit scharen onder dramamakerij. Snap ook niet waarom je een andere mening/ervaring je zo zou moeten raken…
Mee eens, zelf ook ervaren.
Is dat ook het geval als je bij de instellingen "aandacht vereist" uit zet?

Dat is bij mij in de zomer nodig als ik een zonnebril met gepolariseerde glazen op heb.
Bij ING app kan je ook 6 cijferige pindcode intoetsen als deze je gezicht niet pakt.
Dat is bij iedere app en iedere andere ingebouwde functie zo. De pincode is nog steeds leidend om de secure enclave te ontgrendelen.
Oh dat merk ik niet heel erg, ik draag vooral lenzen buiten de deur.

Ik heb met mijn zonnebrillen, petten en mutsen nog niet echt problemen gehad.

Wel grappig is dat die mijn gezicht niet kent als ik zo’n neusstrip op heb.
Ik heb voor het eerst een iPhone en als iemand met lang haar en een bril moet ik nog echt vaak de code invoeren, omdat Face ID mij niet herkent. Ik vond vingerafdruk toch een stuk fijner werken.
Probeer FaceID een keer opnieuw in te stellen met iets extremere kijkhoeken.

Soms is het probleem dat de initiële scan niet per se een hele goede 3D scan heeft kunnen maken
Met FaceID houd je de telefoon tegen het pinapparaat en daarna draai je de telefoon naar je toe en kijk je in de camera.
Of eerst de telefoon naar je toe voor gezichtsherkenning en dan tegen het pinapparaat :) Maakt niet uit.
Dat maakt toch wel uit? Je zal eerst autorisatie moeten geven. Als je de telefoon naar je toe draait, is de kans aanwezig dat de verbinding met de betaalterminal wordt verbroken.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik dubbelklik op de aan/uit knop doe, dan faceid en dan naar de betaalterminal. Maar blijkbaar kan je ook eerst tegen de terminal doen en dan faceid.
Dit zijn de twee opties:

A)
1. Telefoon ontgrendelen (volgorde 1/2 mag ook omgekeerd);
2. Tegen terminal houden;
3. Betaling bevestigen met Face ID (NFC prompt betaling en betaalmiddel kiezen);
4. Tegen terminal houden.

B)
1. Telefoon ontgrendelen;
2. Dubbelklik aan-/uitknop;
3. Betaling bevestigen met Face ID (Handmatig prompt betaling en betaalmiddel kiezen);
4. Tegen terminal houden.

Ik vind zelf optie B fijner in de praktijk, omdat ik dan zeker weet dat de betaling met Face ID is geautoriseerd op het moment dat ik het tegen de terminal druk. Dan ben ik ook al bewust over welke kaart ik heb gekozen, mocht ik van de standaard willen of weten te moeten afwijken. Bij een (20-30 sec.) vertraging moet je opnieuw met Face ID bevestigen.

Apple Support artikel.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 22 juli 2024 16:22]

Je hoeft de telefoon niet eerst te ontgrendelen, je kunt terwijl je 'm pakt 2x op de aan/uit knop drukken, telefoon voor je gezicht houden en daarna tegen de terminal houden.
Alleen dit:
2. Dubbelklik aan-/uitknop;
3. Betaling bevestigen met Face ID (Handmatig prompt betaling en betaalmiddel kiezen);
4. Tegen terminal houden.
Is al voldoende.

Met een watch is het nog simpeler. Dubbelklik op de knop en in de buurt van de terminal houden. Oriëntatie maakt niet zoveel uit aangezien er een best krachtige zender in zit.
Je kijkt naar scherm van je iPhone
Dubbel klik op aan/uit knop
FaceID wordt direct ingeschakeld, je kijkt al naar het scherm
Je houdt je telefoon voor de payment terminal en betaald.
Je gaat naar je Wallet waar je e-PIN-pas in zit (door twee keer op de aan-en-uit-knop te drukken. Daarop volgt direct een Face-ID verificatie en dan kun je je telefoon bij een terminal houden.
Ja, betalen ging altijd net ff sneller met TouchID dan met FaceID, maar het is wel echt een firstworldproblem hoor :D
hoezo? ik dubbelklik gewoon mijn lock button en dan ben ik klaar om te gaan. Of ik nu de homebutton of mijn lock button indruk scheelt me geen tijd ofzo
Met TouchId hoefde je alleen je vinger op de TouchID knop te leggen, niet te klikken. En dan het toestel naast de terminal houden en done. Dus ik haalde het toestel met duim op de TouchID uit de broekzak, hield hem naast de terminal en was klaar.

Met FaceID: je moet eerst 2 klikken + kijken naar je scherm, pas daarna kun je met je toestel naar de terminal.

Hier kun je dat mooi nalezen: https://support.apple.com...e/iphone/iphbd4cf42b4/ios

Het is allemaal triviaal, maar toch ;)

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22 juli 2024 16:22]

Afhankelijk van hoe je het instelt kun je dubbelklikken op de powerknop, en dan wordt je gezicht gescand in een fractie van een seconde.

En puur uit nieuwsgierigheid: wat werkt er in Android niet voor het syncen van je mail en agenda? Er zijn enorm veel apps hiervoor beschikbaar, waaronder Google Agenda die op bepaalde telefoons standaard is (Pixel telefoons bijvoorbeeld). Samsung heeft een eigen applicatie hiervoor die ongeveer hetzelfde kan, en zo zijn er meer. Het hoeft dus zeker niet via Google Agenda.
agenda werkt dmv caldav en dat kon toen niet direct in android (4 jaar geleden)
ik had daar diverse apps voor geïnstalleerd om te proberen en die zogen mijn batterij leeg.

Mijn vrouw werkt bij dezelfde zorgorganisatie en die kan de link waarmee een koppeling met de roosteromgeving niet direct maken, alleen via google agenda.
Werkt top!
Nergens last van, je hebt voor FaceID ook nog een setting dat je ogen open moeten (veiligheid)
FaceID werkt 99% van de tijd, veel hoeken en ook in veel situaties. Zo ook in het donker etc etc.
Het mooie van vingerafdruk toegang is dat er in de regel meerdere vingers geregistreerd kunnen worden. Die hoeven niet allemaal van de zelfde persoon te zijn. Een toestel dat door een gezin gebruikt wordt kan van elk gezinslid een vinger geregistreerd hebben. Zo ook voor een doorgeef-toestel in een groep vrijwilligers of collega's.

Met face-id is het in de regel maar 1 gezicht dat geregistreerd wordt wat dan weer lastig is om iemand anders creatief toegang te verlenen.
Op de iPhone 15 van mijn moeder heb ik wel een 2e gezicht kunnen instellen. Ik weet niet of dit standaard is of alleen voor de nieuwe serie.

edit: zie ook
https://discussions.apple.com/thread/254397400

[Reactie gewijzigd door arnoldus1955 op 22 juli 2024 16:22]

Dat is dus per abuis niet waar. Je kan een "alternatief uiterlijk" registreren en daarmee bedoelen ze dus het basis geregistreerde gezicht met bijvoorbeeld een muts of zonnebril op of een baard enz..
Dat haalt niet weg dat het wel prima werkt.
Ik heb op zowel mijn eigen telefoon als op die van mijn vrouw onze beide gezichten geregistreerd. Dat werkt gewoon. M.a.w. het hoeft niet dezelfde persoon te zijn. Daarbuiten herkent hij mij (en mijn vrouw) ook gewoon als we hoed of mondmasker op hebben. (hier in Azië lopen we nog regelmatig met zo'n Covid mondkapje).
De beschrijving:
Alternatief uiterlijk:
Face ID leert niet alleen hoe je eruitziet, maar kan ook een ander uiterlijk herkennen.
Ik lees hier niet uit wat je beschrijft.

Als je op willekeurige op internet kijkt, zie je toch echt iedereen praten over een tweede gezicht.

Face ID bekijkt trouwens niet het gezicht. (zoals wij mensen dat doen) Het bekijkt wat eigenschappen van een gezicht (oogpuntafstand, de hoek tussen het puntje van je neus en je ogen, diepte van je oogkassen, lengte van je neus. dat soort zaken. (daarom werkt het ook alleen met meerdere camera's en die stipjesprojector, zodat diepte beter gemeten kan worden). Dat is de primaire reden dat een foto/filmpje niet werkt. Een baard is volgens mij niet relevant. (mogelijk doet het wel iets hoor, maar ik verwacht niet dat het veel uit maakt).

Edit: Zelfs de fan(boy)sites als iMore, MacWorld en iCulture hebben het over twee gezichten.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 22 juli 2024 16:22]

Wat jij citeert, daar staat letterlijk precies wat ik zeg. Ook is dit uitegebreid in een keynote van Apple zelf aan de pas gekomen.
Daarbij: de phrase "een ander uiterlijk' is niet gelijk aan "een ander persoon". Een ander uiterlijk van jezelf.

En tot slot, om jouw hele theorie te ontkrachjten, in de instellingen van de iPhone zelf, staat onder "Set Up an Alternative Appearance" letterlijk het volgende:
IN ADDITION to continuously learning how you look, Face ID can recognise an ALTERNATIVE APPEARANCE.
geen alternative PERSON.

Daarbij ook nog even de definitie van "verschijning":
1) persoon met een speciaal uiterlijk vb: wat een vreemde verschijning is dat toch (2) 1) Aangezicht 2) Aanzien 3) Apparitie 4) Buitenkant 5) Figuur
Een “ander uiterlijk” sluit een “ander persoon” toch niet uit? Een “ander persoon” sluit een “ander uiterlijk van dezelfde persoon” wel uit.

Ik weet uit eigen ervaring dat op ‘onze tablet’ zowel mijn vrouw als ik prima kunnen werken met FaceID.
We lijken echt niet op elkaar qua uiterlijk 😊

Dat “andere uiterlijk” ‘kan’ dus prima de eigenschappen van een tweede gezicht zijn, en daarmee is het dus wel waar. Of het Apple z’n (publieke) intentie is, is een ander verhaal.

Ik snap overigens prima dat Apple niet per se een andere persoon zou schrijven. (Los van het feit dat het geen persoon registreert, maar eigenschappen van een gezicht. Zo kunnen tweelingen prima als elkaar inloggen weet ik uit ervaring.)
FaceID geeft potentieel toegang tot best een boel persoonlijke dingen, zoals wachtwoorden in Sleutelhanger. Het zou een beetje gek zijn als Apple dan zou ‘suggereren’ dat je een ander toegang geeft tot die persoonlijke zaken toch?
Ik snap overigens prima dat Apple niet per se een andere persoon zou schrijven. (Los van het feit dat het geen persoon registreert, maar eigenschappen van een gezicht. Zo kunnen tweelingen prima als elkaar inloggen weet ik uit ervaring.)
FaceID geeft potentieel toegang tot best een boel persoonlijke dingen, zoals wachtwoorden in Sleutelhanger. Het zou een beetje gek zijn als Apple dan zou ‘suggereren’ dat je een ander toegang geeft tot die persoonlijke zaken toch?
Hier komen we eindelijk tot een consensus.
Ik heb overigens nérgens beweert dat het niet zou kunnen werken. Ik heb alleen de intentie die Apple er aan gaf besproken.
Het projecteert 30.000 infrarode puntjes op je gezicht en maakt daar een depth mapping van, het kijkt niet naar een specifieke lijst met gezichts karakteristieken
Dat klopt, maar dit zorgt er wel voor dat een 2e gezicht prima werkt. Het zal niet de bedoelde werking zijn, maar het werkt wel.
Je kan een "alternatief uiterlijk" registreren en daarmee bedoelen ze dus het basis geregistreerde gezicht met bijvoorbeeld een muts of zonnebril op of een baard enz..
En het interesseert de iPhone geen reet of het "andere uiterlijk" een compleet ander persoon is. Source: ik maak hier dagelijks gebruik van

De feature om meerdere personen te registreren zit er gewoon in. Hoe Apple het verwoordt maakt niet uit. Apple's intentie maakt niet uit. Het kan zonder enige moeite. Als Apple dat niet wilde, was dit allang onmogelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 16:22]

Mijn vriendin kon gewoon d'r gezicht registreren op onze iPad nadat ik het al had gedaan?
Dat kan als je ook haar registreert als *ander uiterlijk*. Dan kan je dus 2 gezichten er in plaatsen.
Hoeveel mobiele telefoons worden door meerdere mensen gebruikt tegenwoordig? Vroeger zag je nog wel eens een pool telefoon (toen mobiele telefoons nog geen gemeengoed waren), maar dat heb ik al jaren niet meer gezien.
Ik heb gewoon die van mij en mn vrouw ingesteld. Kan gewoon. Dus dat 1 gezicht verhaal is onzin
Het is geen onzin. Het is zo dat het technisch mogelijk is maar dat Apple zegt dat het daar niet voor bedoeld is, en als je dus bij Apple support gaat klagen dat het niet goed werkt en dan blijkt dat je 2 verschillende personen geregisteerd hebt erop, ze je dus ook niet gaan helpen om dat op te lossen.
Ik mis het totaal niet. FaceID is daarnaast een stuk accurater bij mij, en bij de nieuwste modellen werkt ie in vrijwel iedere hoek, ik zou niet anders meer willen.
Missen doe ik het 99% van de tijd inderdaad niet.
Voor die enkele keer dat ik het af en toe in bijzondere situaties nog handig zou vinden, daar zou ik al geen meerprijs voor over hebben. (Mocht deze onder een scherm of aan de zijkant weggewerkt worden)

Face-id is inderdaad gewoon een goede en accurate manier voor verificatie. En ik zie inderdaad niet in waarom Apple de oudere touch-id nog zou moeten inzetten.
daar zou ik al geen meerprijs voor over hebben.
de prijs is niet gezakt toen ze het lieten vallen :|
Nee, maar toen is er wel FaceID voor teruggekomen. Als je en-en doet zal het vast wel wat duurder zijn
Da's wel heel naïef: voor Apple was het een kostenbesparing, dus gewoon meer profijt en dat willen ze niet meer teruggeven.
Dat is toch hoe elke bedrijf werkt tegenwoordig. Ik ben 33 en ik kan me niet heugen dat ik ooit ergens gezien heb dat een product voor mij als consument goedkoper werd omdat de kosten voor de fabrikant lager werden.

Ja misschien voor nieuwe producten die overdreven duur in de markt kwamen en naar een soort normale prijs zakken, maar zodra een bedrijf over gaat van early adoption naar critical mass komt elke besparing enkel nog ten goede aan de winstmarge van het bedrijf, goedkoper word het niet 8)7
Zelfde. Zou wel FaceID willen op een ipad mini. Touchid werkt net niet helemaal lekker.

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 22 juli 2024 16:22]

Ik mis het soms, wanneer de iPhone op tafel ligt, en ik de iPhone wil ontgrendelen zonder hem op te pakken.

Met TouchID kon je gewoon je vinger erop leggen en daarna met 1 vinger je iPhone bedienen.
Grappig om te zien dat de reacties tot nu toe (het zijn er slechts 3, maar toch) allemaal positief zijn over Face ID. Persoonlijk heb ik er nooit gebruik van hoeven maken (mijn vingerafdruk doet het prima en geeft me een iets beter gevoel van privacy), maar ik meen me te herinneren dat men in de tijd van de mondkapjes toch een stuk minder positief was over gezichtsherkenning.
Voor mondkapjes hebben ze nog een update uitgebracht dat het daarmee ook moet werken. Maar dit is natuurlijk hetzelfde als 'Mijn vingerafdruk werkt niet met handschoenen aan'. Je verbergt hetgeen waarmee je je moet identificeren.
Daarom is/was het een fijn idee om beide te hebben...

Ik kan mijn telefoon gewoon laten liggen en gebruiken dmv mijn vinger ipv dat ik hem op moet pakken om mijn gezicht in beeld te krijgen. Tegelijk kan FaceID best voordelen opleveren als je je telefoon toch wel voor je neus ging houden.
Ik kan die van mij gewoon voor me op het bureau laten liggen en dat werkt het ook
Dat is mooi, mijn telefoon kan mijn gezicht niet eens zien zo ver ligt ie van me af, maar ik kan er prima bij met mijn vinger...

Het gaat toch niet om mensen waar de oplossing van Apple wel werkt? Maar juist waar het niet werkt!
Maar hoe moet het dan als je aan het lassen bent? Oftewel: er zulllen altijd situaties te bedenken zijn waarom iets onhandig is. Maar voor een massaproduct kijk je naar wat voor de meeste use cases goed is.
Misschien heb ik het mis maar ik kan me voorstellen dat gezichtsherkenning in het donker niet werkt. Daar heb je met vingerafdrukken geen last van.
Klopt, ik vind face detection in het donker erg onhandig. Verder wel beter dan vingerafdruk.
Mijn oude iPhone pakte mijn vingerafdruk lang niet altijd en ook mijn iPad 9 heeft er nog al eens moeite mee. Daarentegen werkt de Face ID zo goed als altijd (zo lang mijn bril droog is), zelfs als het nog best wel donker is.
Wat betreft het mondkapje, na een half jaar/ jaar in de pandemie hebben ze daar een optie voor toegevoegd en die werkte prima, zelfs met bril en mondkapje op. Dat heb ik toen ook getest met een aantal familie leden / vrienden en hij werkte echt alleen op mijn gezicht.
Ik had hiervoor een iPhone SE, met vingerafdrukscanner. Net iets langzamer dan FaceID, maar dat was geen groot bezwaar. Ik had er vooral last van dat, na een uurtje klussen ofzo, mijn vingerafdruk vaak niet meer herkent werd. Waarschijnlijk dat het gebruik van schuurpapier tijdens het klussen daar voor zorgde. Dus nee, Touch ID is niet ideaal.

Tegelijkertijd stond ik vorig weekend bij de kassa, wilde ik m'n telefoon voor betalen unlocken met FaceID, maar door de vele regendruppels op m'n bril herkende de telefoon mij niet meer. Dus nee, Face ID is ook niet ideaal...
Tegelijkertijd stond ik vorig weekend bij de kassa, wilde ik m'n telefoon voor betalen unlocken met FaceID, maar door de vele regendruppels op m'n bril herkende de telefoon mij niet meer. Dus nee, Face ID is ook niet ideaal...
Dat is vreemd, als ik een superspiegelende zonnebril met donkere glazen opzet werkt het prima (mijn ogen zijn dus niet te zien). Zou eigenlijk gewoon moeten werken voor je.
Volgens mij kijken ze niet naar je ogen, als ik me niet vergis projecteert FaceID iets van 30.000 infrarode puntjes op je gezicht en lezen ze het diepte patroon daarvan uit, maar ik kan me haast niet voorstellen dat een paar regeldruppels op een bril het depth pattern dermate veranderen dat deze niet meer herkend wordt.
Volgens mij moeten je ogen wel open zijn, anders gaat ie niet "open". Probeer het maar eens. Volgens mij is dat zodat als je ligt te slapen (of dood bent ofzo) de telefoon niet zomaar ontgrendeld kan worden. Kijken hoeft dus niet, wel je ogen open.
Ik was ook groot fan van touch-id en sceptisch over Face-ID.
Tot onlangs het moment dat mijn ouwe trouwe SE het begaf (iets met zwaartekracht) en ik een nieuwe Iphone nodig had (met dus Face-ID).
Face-ID werkt bovenverwachting en is praktischer dan touch-ID zo is mijn ervaring, die had ik even niet zien aankomen.
Dit heeft niets met Apple fanboy gedrag waar @watercoolertje naar hint (ik vind Apple namelijk ook dik overpriced) maar alles met een verrot goeie implementatie van een nieuwe techniek.
Ik was sceptisch over FaceID, totdat ik een telefoon kocht die het had en het probeerde. Ik dacht altijd dat het veel minder handig zou zijn, maar het tegenovergestelde is waar. FaceID maakt het in de meeste situaties dat je actief je telefoon gaat gebruiken alsof het ding helemaal niet gelockt is: je zet 'm aan en je swipet de lockscreen omhoog.

De enige situatie eigenlijk waarbij TouchID handiger was, was Apple Pay. Je telefoon uit je (broek)zak halen met je duim al op de sensor is in die situatie nét iets handiger dan 'm even met FaceID unlocken.
[...] ik meen me te herinneren dat men in de tijd van de mondkapjes toch een stuk minder positief was over gezichtsherkenning.
Dat klopt, het is natuurlijk lastig scannen als je een mondkapje op hebt. Daarnaast heeft het even geduurd voordat Apple met een (soort van) oplossing kwam waar je een Apple Watch voor nodig had. Droeg je de (aan de telefoon gekoppelde) watch, kon je je mondkapje oplaten en werkte FaceID met de bovenste helft van je gezicht.

Maar zo kun je op alle slakken wel zout gaan leggen; ik kan me zo voorstellen dat de mensen in het hoge noorden of uiterste zuiden veel liever FaceID gebruiken dan dat ze telkens hun. handschoenen uit moeten doen voor de fingerprint reader.
[...]

Dat klopt, het is natuurlijk lastig scannen als je een mondkapje op hebt. Daarnaast heeft het even geduurd voordat Apple met een (soort van) oplossing kwam waar je een Apple Watch voor nodig had. Droeg je de (aan de telefoon gekoppelde) watch, kon je je mondkapje oplaten en werkte FaceID met de bovenste helft van je gezicht.
Daar was geen Apple Watch voor nodig, dat was een andere functie.

Het enige is dat je voor het unlocken met mondkapje op geen zonnebril mocht dragen, wat bij de normale unlock wel mag.
Was knap vervelend, maar dat is inmiddels opgelost. Plus, ik draag ze niet meer.
Andersom is vingerafdruk scanner weer vervelend in de winter met handschoenen.

Het heeft beide voor- en nadelen. Maar voor mij is een voordeel van Face ID dat ik niet bewust hoef te unlocked. Ik pak mijn telefoon en gebruik hem alsof hij niet gelocked is. Ik word er pas van bewust als het een keertje hem niet pakt.

Ik zou voor vingerafdruk het een groot voordeel vinden als die (al dan niet zwevende) notch er mee zou verdwijnen.

Wat dit gericht betreft, ik vind dit weer enorm
vaag en ook raar aangezien bijna alle iPhones de vingerafdrukscanner gedumpt hebben. Ik geloof er niet echt in, maar ja, wie weet…
Of als er vettigheid op je duim zit, dan werkte touch ID voor mij ook regelmatig niet :+
Hoe bedoel je een gevoel van privacy?

FaceID registreert geen gezicht/foto van je gezicht. Het registreert eigenschappen van een gezicht. (afstand van je ogen, afstand van je ogen en je neus. Lengte van je neus, enz, enz.

Er wordt geen fotootje van je gemaakt en die tegen een bekende foto aan gehouden. Dit is de reden dat bijvoorbeeld een foto van je gezicht niet werkt.
Precies dat. Het gevoel van privacy. Of misschien beter: Mijn gevoel van privacy.

Ik maak me al jaren zorgen om de technische vooruitgang. Er worden heel veel producten en snufjes bedacht die ons leven makkelijker moeten maken (Face ID, stemgestuurde assistenten, video deurbellen, slimme thermostaten), maar het gros van de consumenten staat niet stil bij wat er gebeurt met de data die verstuurd wordt.

Heel af en toe lees je eens een bericht over Samsung wiens televisies altijd meeluisteren, of een teddybeer die de geluiden van de ruzie tussen paps en mams naar een server stuurt...

En ik weet dat ik over dit onderwerp, ten opzichte van de gemiddelde westerling, behoorlijk sceptisch kan zijn. En ik heb geen hard bewijs. Maar het gevoel van 'shit, daar gaat mogelijk weer een stuk van mijn data naar "de cloud"' (ook al hoeft dat niet altijd zo te zijn), vind ik niet fijn.

[Reactie gewijzigd door Kjoe_Ljan op 22 juli 2024 16:22]

Dat snap ik. Ik deel je zorgen ook om die zaken.
FaceID gebeurd echter lokaal op je apparaat. Net zoals TouchID.

Dit is ook de reden dat FaceID alleen werkt met een ‘originele’ Apple-camera. Als je je camera vervangt met een clone of uitwisselt met een ander toestel werkt het niet meer.
De camera moet vertrouwt zijn.
Als je er niet op vertrouwd dat de data op je telefoon blijft dan gebruik ik vanuit privacy perspectief liever FaceID dan TouchID. Mijn vingerafdruk heeft ook waarde buiten mijn telefoon, b.v. bij de Amerikaanse immigratie. Bij mijn weten kan niemand iets met mijn FaceID informatie.
Of je doet niet zo polariserend over Apple gebruikers. Er zijn heel veel meningen ook binnen Apple gebruikers. De overeenkomst is dat we het fijne producten vinden en de waarde er van inzien.

Dat anderen dat niet zien mogen ze zelf weten.
Maar je zou niet iemand weg moeten zetten omdat diegene een Apple gebruikers is. Dat is niet oké, je moet iedereen serieus nemen altijd.
Dat is een behoorlijk polariserend statement voor iemand met een "Apple" en "Apple iPhone" Karma. Over serieus nemen gesproken.
Mijn iPad heeft een touch-id en ik mis face-id wel echt hoor. Voelt als een onnodige en storende extra handeling. Vooral ook omdat de knop (de powerknop) aan de bovenkant niet echt lekker te bereiken is.
Op zich snap ik het ook wel. FaceID werkt gewoon heel erg goed. Een voorbeeld, waarin FaceID echt een uitkomst biedt is bij een familielid. Dat familielid heeft door eczeem vaak een erg onduidelijke vingerafdruk. Vervolgens is het een heel gehannes, waarbij dat ding soms wel en soms niet werkt. FaceID werkt voor haar altijd en is daardoor echt een uitkomst.
Ik denk dat er weinig mensen zullen zeggen dat het niet goed werkt, maar het kan gewoon allebei zonder dat het afbreuk hoeft te doen aan het ontwerp van de telefoon... scanner kan in het scherm, in de powerknop of als het echt moet op de achterkant.
Dat is toch geen argument om geen TouchID te hebben. Het kan gewoon beide aanwezig zijn namelijk!

En voor iemand die een gezichtsaandoening heeft en niet iets aan zijn vinger? Werkt Touch ID weer beter...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 16:22]

Ik ben helemaal niet zo positief over FaceID eigenlijk, het is een stuk trager dan TouchID en je moet er precies goed voor de camera zitten - ik zie een terugkeer van TouchID wel zitten eigenlijk.
Dan is er denk ik iets mis met je telefoon, want je zou zeker niet heel goed voor de camera moeten zitten.

Je zou aardig schuin zou het ook gewoon moeten werken. Je moet echter wel in de camera kijken.
Bij mij werkt het anders ook niet helemaal. Als je telefoon op je bureau ligt, zo'n 30 centimeter voor je, dan ziet hij je niet en zal hij niet unlocken. Iets wat je met een simpele vinger op de knop wel voor elkaar krijgt.

Daarnaast is het vaak een dubbele handeling om het toestel te unlocken gezien hij vaak de eerste swipe niet pakt over het scherm en je dus eerst het scherm aan moet zetten, dan Face ID en dan nog swipen om het notificatie scherm weg te halen. Voorheen kon je gewoon met vinger op de Touch ID je telefoon uit je zak halen en was hij unlocked voordat je ernaar keek. Ook makkelijk als je telefoon afgaat en je wilt even snel kijken wat voor berichtje het is zonder heel je toestel uit je zak te halen.

En als laatste, ik rijd veel motor, en dan is het toch elke keer code indrukken terwijl Touch ID gewoon werkte. Dat betreft was voor mij Touch ID echt een stuk fijner en hoopte nog altijd dat ze het terug gingen brengen.
Dubbele handeling? Het is juist een swipe van beneden naar boven en hij pakt FaceID en unlocked je toestel, wil ik de notificaties zien tik ik 1 keer op het scherm en zie ik ze gelijk (FaceID pakt direct je gezicht).

TouchID gaf mij vaker een 'tril' dat de scan niet gelukt was vanwege of vieze vingers of zweet of vocht of wat dan ook dan nu met FaceID! En er zijn nog wel meer handige trucjes zoals het scherm aan laten staan als je er naar kijkt en dimmen als je weg kijkt, ik zou niet meer zonder kunnen!
Dubbele handeling in mijn geval. Met Touch ID was eigenlijk altijd toestel uit je zak halen waarbij je automatisch je duim op de homeknop drukt. Dan stond hij al aan voordat je hem in gezichtsveld had. Nu moet ik hopen dat het scherm aangaat als je hem oppakt of uit je broek haalt en dan nog swipen terwijl je gezicht ervoor zit. In veel gevallen moet ik eerst nog op bijvoorbeeld de powerknop drukken om hem te activeren, vervolgens moet ik nog een keer swipen en m'n gezicht ervoor houden. Deze laatste twee acties kunnen in willekeurige volgorde. Voor notificaties hetzelfde, bij Touch ID gewoon je vinger op de knop leggen zonder te drukken gaf ook je notificaties vrij. Hoef je niet je toestel voor op te pakken.

Ik had zelden dat Touch ID niet goed werkte, stuk minder vaak dan Face ID m'n gezicht niet pakt en ik moet wachten tot ik op de tekst kan klikken om mijn pincode in te geven. Als ik natte vingers had deed hij het vaak ook nog prima. Daarnaast heb ik een kantoorbaan, dus worden m'n vingers niet snel vies en/of zweterig. Vandaar ook dat hij naast m'n toetsenbord ligt en dat ik hem nu moet oppakken in plaats van m'n duim er even op leggen. Komt vaak voor bij het testen van een applicatie dat je de applicatie bouwt en dat hij dan een halve minuut later op je toestel draait en niet kan opstarten omdat je toestel locked is. Voorheen liet ik hem gewoon liggen kon ik hem al bedienen, nu moet ik 'actiever' testen door hem echt op te pakken.

Die andere voordelen zijn trouwens zeker positief. Het locken van m'n toestel staat op een minuut, maar dat doet hij niet als ik actief naar het scherm aan het kijken ben. Of als je een bericht binnen krijgt terwijl hij in de auto hangt is het even kijken naar je toestel voldoende om je notificatie te zien zonder je handen van het stuur te halen. Dat betreft is Face ID ook niet verkeerd en zou ik ook niet zonder willen, maar het één sluit het anderen niet uit. Beide was een veel betere combinatie voor mij. Voor het unlocken werkte Touch ID voor mij toch echt fijner.
Nja kwestie van gewenning dan denk ik. Ik ben blij om van TouchID af te zijn, het werkte voor mij vele malen slechter dan dat FaceID voor mij nu werkt. Zo zie je maar dat iedere use-case anders is!

Ik heb mijn iPhone bijvoorbeeld in een MagSafe dock staan, dus bij notificaties (ligt eraan welke afhankelijk van de focus) ligt het scherm op en ziet hij mijn gezicht (als ik er ben) en zie ik automatisch de inhoud van de notificaties. En het scherm gaat ook niet uit zo lang ik ervoor zit dus dat probleem heb ik ook niet!

Als ie niet in het dock zit maar bijvoorbeeld op mijn bureau ligt zie ik het scherm aangaan bij een notificatie, als ik dan wil kijken til ik hem op (als het scherm nog aan is, of door 'raise to wake') en unlocked hij gelijk zonder dat ik mijn duim (of andere vinger) alvast moet buigen om die sensor te bereiken.
Touch ID werkte bij mij op de motor niet. Leren handschoenen.
Jou Iphone detecteert niet als je deze oppakt van een tafel/bureau?

Zodra ik mijn toestel oppak van het bureau ligt het scherm op en probeert FaceID al direct mijn gezicht te vinden. Ik hoef helemaal niks te swipen of notificaties weg te halen 8)7
Het probleem is als je hem niet oppakt. Kijk hier net naar mijn vrouw die over haar iPhone gaat hangen om hem te unlocken.

Zelf nu sinds de launch over van een 8 plus naar een 15 Pro, en de eerste maand was het echt pure frustratie, maar het is een kwestie van gewenning (en dus waarschijnlijk ook de wil om je gedrag te veranderen). Hiervoor trok ik mijn 8 plus uit mijn zak met de duim al op de touchID zodat ik onmiddellijk toegang had. De eerste weken had ik de helft van de tijd (ondanks dat mega-lenseiland) mijn telefoon ondersteboven vast en maar klagen.

Nu, na die 2 maanden of zo, begin ik me andere gewoontes aan te leren. Dus ik pak mijn telefoon gewoon op bijvoorbeeld, en dan is FaceID gewoon razendsnel.

Ik begrijp dat het voor sommigen onhandig is, en niet helemaal lekker werkt. In mijn geval komt het goed, maar dat neemt niet weg dat ik begrijp dat dat voor anderen niet zo is.
Eh, nee. Je moet het scherm aankijken - kijken naar de camera is helemaal niet nodig.
Het werkt bij mij ook redelijk slecht, zowel op m'n iPhone 15 pro als iPad Pro. Als ik niet recht in de camera/scherm kijk werkt het sowieso niet, doe ik dat wel dan gaat het 10-20% van de tijd nog mis en moet ik de pincode invoeren. Het duurt ook langer dan unlocken met een vingerafdrukscanner.
Ja idd, TouchID was gewoon een stuk sneller. Ik heb ook het idee dat een vingerafdrukscanner van een paar dollar er wel vanaf moet kunnen bij een toestel van 900+ euro.
Ik zou hem nog eens opnieuw instellen dan, het gaat hier al jaren zo vlekkeloos dat ik niet eens door heb dat er een lock op mijn telefoon zit (muv als ik buiten loop en de zon recht in de camera schijnt, dat gaat niet altijd lekker).

Eventueel ook eens experimenteren met "aandacht vereist" uit in de instellingen?
Mij lijkt de combinatie het fijnste.
Als m’n telefoon op een bureau ligt, is touch-id (aan de voorkant) handiger. Nu hang ik er een beetje overheen of moet ik hem oppakken.
Uiteraard een futiel luxeprobleem, maar dan is touch toch praktischer.

Ook voor eeneiige tweelingen is het Face-ID niet echt handig. Ik ken een advocate en haar tweelingzus kan haar telefoon deblokkeren met haar eigen gezicht. Uiteraard is dat maar een handje vol mensen, maar toch.
De kans dat random personen elkaars vingerafdruk hebben is 1 op 50.000. Bij FaceID is dit x20, 1 op 1.000.000. Er is altijd een kans natuurlijk, maar met FaceID een stukje kleiner!
Klopt. Maar de kans dat je tweeling je telefoon pakt is groter dan een willekeurig persoon waar ie toevallig op reageert.
De kans dat random personen elkaars vingerafdruk hebben is 1 op 50.000.
De kans dat iemand met zijn vinger allemaal telefoons gaat proberen te unlocken is praktisch 0.
Bij FaceID is dit x20, 1 op 1.000.000.
Maar dat wordt dus wel geprobeerd door mensen die op elkaar lijken. Wat logisch is want dat zie je van een afstandje itt gelijkenissen in vingerafdruk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 16:22]

Datzelfde gaat toch ook op voor een vingerafdruk, niet?

Edit:
Blijkbaar zijn vingerafdrukken wel uniek
https://www.science.org/c...-new-study-provides-clues

[Reactie gewijzigd door jfdaniels op 22 juli 2024 16:22]

Een tweeling heeft niet dezelfde vingerafdruk 😊 (al is er vast een uitzondering in de geschiedenis geweest)
Zo jammer dit. Ik mis TouchID echt regelmatig. Als ik in bed lig, dan is TouchID echt makkelijker. Je moet er ook precies voor zitten enzo.
Jammer dat ze alleen bij FaceID blijven
Je kunt altijd de code invoeren hè...
Dat is nog meer gedoe. Ik heb m’n telefoon graag veilig, dus ik heb daar echt een wachtwoord op staan. Niet een cijferding
Finger ID werkt veel betrouwbaarder voor mij . en dan heb ik het niet over die onder een scherm zit , want dat is ook niet betrouwbaar .
De meest betrouwbare identificatie is een dedicated knop zoals ze hadden . Maar goed , door een hogere prijs op face ID te plakken doen ze mensen geloven dat dat beter is .

Voor mij , Face ID ? Nee ... veel te veel misses en ook in veel situaties werkt dat gewoon niet . Te dicht , te ver , hoek verkeerd , laptopscherm niet open , muts op of in bed liggend , telefoon die plat op de tafel ligt , zon die op de camera schijnt , vinger die op de camera ligt van je ipad (ja wat wil je met een bezel die zo dun is , je moet dat ding toch vasthouden ? en daarbij waarom staat die camera niet bovenaan als je hem in landscape vast houdt..) .
Dan zit je na een aantal keer proberen toch nog je pincode in te typen . Tijdverlies .

Tig situaties waar fingerprint wel werkt .
gerucht:
nokia lijkt geen plannen te hebben om een telefoon met drukknopjes met 1-9 erop uit te brengen.
Er blijkt te weinig behoefte in de makrt tezijn om deze ontwikkeling te bekostigen.
Die telefoon is er gewoon al.

https://www.mediamarkt.nl...128-mb-grijs-1763673.html

Ok er zit ook een 0-toets op, en een ster en een hekje.
En een Iphone met TouchID ook, wat is precies je punt?
https://www.mediamarkt.nl...dnight-64-gb-1722057.html

Het nieuwsbericht (en @OZz031 ) gaat er over dat fabrikant X in de toekomst geen plannen heeft om functie Y meer te implementeren. Dat diezelfde fabrikant wel apparaten aan bied met functie Y is compleet irrelevant.

Of het nieuwswaardig is is een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 22 juli 2024 16:22]

Het is geen ontwikkeling het bestaat gewoon. Het is gewoon tegen Samsung zeggen wij willen touch ID in ons scherm hebben en Samsung zegt oke prima hoeveel schermen.

Ik denk dat het meer te maken heeft met het blokeren van reparaties of syncen. Dus dat het te moeilijk te blokeren is icm met niet apple reparaties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.