Door , , reacties: 107, views: 102.529 •

Blizzard heeft in de persoon van Chris Metzen al jarenlang een heuse lore master in huis, een man die van elk van de Blizzard-series het achtergrondverhaal bewaakt, de grote lijn waarlangs de geschiedenis van de serie verloopt. Deze lore master was uit de ivoren Blizzard-torens afgedaald om in Blizzards eigen theaterzaal aan twee dozijn Europese genodigden uitleg te geven over het verhaal van Diablo III. Volgens Metzen, een uitstekend, zij het af en toe wat verstrooid verteller, staat Diablo III nog steeds voor de strijd tussen goed en kwaad, hier vertegenwoordigd door de High Heavens en de Burning Hells.

Die twee krachten, vertegenwoordigd door engelen en demonen, vochten samen de Eternal War die zo lang duurde dat er aan beide kanten strijders opstonden die moe waren van het gevecht. Deze afvalligen van beide kampen stichtten samen Sanctuary, een baken van rust in een universum vol strijd. In de rust van de Sanctuary begonnen engelen en demonen zich zelfs te mengen, en daaruit ontstond de Nephalem, een nieuw en sterfelijk ras. Nog ruim voor het begin van de eerste game zou uit de Nephalem al de mensheid voortkomen.

* Drie duivelse broers

Die vreedzame situatie zou voortduren tot er mot ontstond binnen de Burning Hells. Na een burgeroorlog werden de drie Prime Evils, de broers Diablo, Mephisto en Baal, verbannen. Helaas koos men Sanctuary uit als verbanningsoord. Om dat niet direct te verpesten, zorgde aartsengel Tyrael ervoor dat de drie bannelingen werden ingekapseld en in even zoveel Soulstones in afgelegen delen van Sanctuary werden verborgen. Dat gaat uiteraard niet goed. Aan het begin van de eerste game komt Diablo, de Lord of Terror, tot leven in een grot onder het plaatsje Tristram, om in de loop van de game te worden verslagen. Althans: tijdelijk.

Dat 'tijdelijke' vormt de opmaat voor Diablo II. Daarin weet Diablo niet alleen te ontsnappen, hij weet ook zijn beide broers te bevrijden. Genoeg voor weer een game vol strijd, waarin Diablo en Mephisto worden verslagen, maar Baal ontsnapt. Die ontsnapping staat centraal in de uitbreiding van Diablo II, die de bijnaam van Baal meekrijgt: Lord of Destruction. Daarin moet aartsengel Tyrael er weer aan te pas komen om op hardhandige wijze de vrede te herstellen.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deDiablo III

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.