Let op: je bekijkt een oudere versie van dit artikel. Bekijk hier de nieuwste versie van dit artikel.

Smartphone Best Buy Guide

Maart 2022

Tot slot: alle aanraders

Hieronder vind je de aanraders in een overzichtje. Ze zijn gesorteerd per prijsklasse en in die prijsklasse zijn ze gerangschikt van goedkoper naar duurder, op basis van de prijs op het moment van schrijven. De prijzen kunnen uiteraard veranderen na publicatie, waardoor de volgorde wellicht niet meer klopt.

Aanraders
100-
200 euro
Motorola Moto e20
€ 92,99
Pbp: € 98,-
OPPO A53s
Onbekend
Pbp: € 179,-
Nokia G21
Onbekend
Pbp: € 198,-
200-
350 euro
Samsung Galaxy M22
Onbekend
Pbp: € 218,-
Xiaomi POCO X3 Pro
Onbekend
Pbp: € 248,-
Samsung Galaxy A52s
€ 285,34
Pbp: € 339,-
Xiaomi POCO F3,
€ 239,99
Pbp: € 287,-
350-
500 euro
OnePlus Nord 2,
€ 153,90
Pbp: € 379,-
Samsung Galaxy S20 FE 5G
€ 289,99
Pbp: € 478,-
500-
750 euro
Samsung Galaxy S21 FE 5G,
€ 325,-
Pbp: € 589,-
Google Pixel 6
€ 188,99
Pbp: € 654,-
OnePlus 9 Pro
€ 524,95
Pbp: € 699,-
Boven
750 euro
Samsung Galaxy S21+ 5G
€ 359,-
Pbp: € 769,-
Samsung Galaxy S22 Ultra
€ 504,76
Pbp: € 1237,-
Apple iPhone 13 Pro Max
€ 1.390,90
Pbp: € 1257,-

We hebben in bovenstaande tabel zowel de actuele prijzen als de prijzen bij publicatie vermeld. Toestellen kunnen in prijs omhooggaan en dan zijn het soms geen aanraders meer. Zo kun je dit gemakkelijk spotten.

Het overzicht toont in een oogopslag de telefoons die wat ons betreft het meest de moeite waard zijn. Doe er je voordeel mee. We hopen dat je hiermee een weloverwogen keuze kunt maken bij de aankoop van je nieuwe smartphone.

Lees meer

Reacties (157)

157
154
115
10
0
27
Wijzig sortering
Toen ik mijn huidige telefoon kocht vond ik hem al te groot (149 x 71mm), maar tegenwoordig is er écht niks kleins meer te krijgen.
Samsung is de enige die de afgelopen 2 jaar een kleinere telefoon heeft uitgebracht in het middensegment. Is er dan écht zo weinig vraag naar een telefoon die je gewoon normaal kan vasthouden waar je geen breedbeeldfilms op hoeft te kijken?

* dragonhaertt zou graag weer terug willen naar de kleine windows phones.
Die deden wat ze moesten doen, beetje whatsapp en mail en wat muziek luisteren, soms een leuke foto maken.
Ik snap het ook niet. Nou ja, ik snap het wel (als in: ik begrijp wat de reden is), maar ik vind het ook hopeloos. Naar mijn idee heb je met zo'n telefoon ter grootte van een middeleeuws kasteel het slechtste van twee werelden. Enerzijds is het ding naar mijn mening zo groot dat je hem niet lekker vast kunt houden en echt heel fijn wegproppen in een broekzak is er ook niet meer bij. Anderzijds is zo'n telefoonschermpje, hoe groot ook, voor mij veel te klein en onhandig om iets serieus op te doen (scrollen tot je te pletter valt), en kun je voor die zaken beter een gewone computer gebruiken. Niet bepaald win-win, zeg maar gerust het tegenovergestelde. Maar ik gebruik mijn apparaten sowieso doorgaans "anders" dan de norm is, schijnt. Misschien ben ik wel een rare vogel. Ik doe ook drie tot vier dagen met een batterijlading, waar een reviewer roept dat zo'n toestel het met 'matig gebruik' tot wel anderhalve dag volhoudt.

De dingen waar zo'n groot scherm naar verluidt heel geschikt voor zou moeten zijn (films kijken, spellen spelen, enz.), komen naar mijn idee ook veel beter tot hun recht op een ander apparaat, een tv met gameconsole of een computer met groot scherm. Maar ik zal wel weer van de oude stempel zijn, want steeds meer mensen (niet alleen jongeren!) hebben of willen dat niet en gebruiken hun telefoon als primaire apparaat... en dan begrijp ik ook wel weer dat je een zo groot mogelijk scherm wilt. Laat ik maar niet beginnen over het fenomeen "notch". Helaas zijn "wij" nogal in de minderheid en lijkt iedere poging van een fabrikant om deze niche te bedienen de afgelopen jaren tot teleurstellende verkoopcijfers te leiden. Mijn eisen/wensenlijst is in tien jaar amper veranderd, maar jammer genoeg is er inmiddels niets maar dan ook niets meer te koop dat ik echt wil hebben; dat was tien jaar geleden nog geen enkel probleem.

Inmiddels heb ik nu ruim een jaar een Sony Xperia 10 II, die is mij met zijn 6" alsnog te groot, maar die is in elk geval door de 21:9 beeldverhouding een stukje minder breed en daardoor langer dan twee seconden vast te houden zonder kramp te krijgen. Ik vraag mij serieus af wat ik ga (kunnen) nemen als dit toestel echt niet meer verder wil, want alle "normale" telefoons die je nu nog kunt vinden hebben wel weer iets anders waar ik niet blij van word. Als reservetelefoon heb ik nu een Jelly 2. Heel leuk toestel, en met 3" verrassend bruikbaar, maar het is het op veel fronten echt weer net niet (veel 5GHz Wifi kanalen niet ondersteund, geen exFAT ondersteuning voor de SD-kaart, bluetooth met sommige apparaten problematisch, matig tot niet-bestaand updatebeleid, enz.).

TL;NG: driewerf bah.
Anoniem: 1439850 @Jordi4 maart 2022 10:24
Sony gaat als het goed is gewoon verder met de 1, 5 en 10 lijn. De '1 iv' is onlangs uitgelekt.
Je zou die eens in de gaten kunnen houden.
Ik snap het ook niet. Nou ja, ik snap het wel (als in: ik begrijp wat de reden is), maar ik vind het ook hopeloos. Naar mijn idee heb je met zo'n telefoon ter grootte van een middeleeuws kasteel het slechtste van twee werelden. Enerzijds is het ding naar mijn mening zo groot dat je hem niet lekker vast kunt houden en echt heel fijn wegproppen in een broekzak is er ook niet meer bij. Anderzijds is zo'n telefoonschermpje, hoe groot ook, voor mij veel te klein en onhandig om iets serieus op te doen (scrollen tot je te pletter valt), en kun je voor die zaken beter een gewone computer gebruiken. Niet bepaald win-win, zeg maar gerust het tegenovergestelde. Maar ik gebruik mijn apparaten sowieso doorgaans "anders" dan de norm is, schijnt. Misschien ben ik wel een rare vogel. Ik doe ook drie tot vier dagen met een batterijlading, waar een reviewer roept dat zo'n toestel het met 'matig gebruik' tot wel anderhalve dag volhoudt.

De dingen waar zo'n groot scherm naar verluidt heel geschikt voor zou moeten zijn (films kijken, spellen spelen, enz.), komen naar mijn idee ook veel beter tot hun recht op een ander apparaat, een tv met gameconsole of een computer met groot scherm. Maar ik zal wel weer van de oude stempel zijn, want steeds meer mensen (niet alleen jongeren!) hebben of willen dat niet en gebruiken hun telefoon als primaire apparaat... en dan begrijp ik ook wel weer dat je een zo groot mogelijk scherm wilt. Laat ik maar niet beginnen over het fenomeen "notch". Helaas zijn "wij" nogal in de minderheid en lijkt iedere poging van een fabrikant om deze niche te bedienen de afgelopen jaren tot teleurstellende verkoopcijfers te leiden. Mijn eisen/wensenlijst is in tien jaar amper veranderd, maar jammer genoeg is er inmiddels niets maar dan ook niets meer te koop dat ik echt wil hebben; dat was tien jaar geleden nog geen enkel probleem.

Inmiddels heb ik nu ruim een jaar een Sony Xperia 10 II, die is mij met zijn 6" alsnog te groot, maar die is in elk geval door de 21:9 beeldverhouding een stukje minder breed en daardoor langer dan twee seconden vast te houden zonder kramp te krijgen. Ik vraag mij serieus af wat ik ga (kunnen) nemen als dit toestel echt niet meer verder wil, want alle "normale" telefoons die je nu nog kunt vinden hebben wel weer iets anders waar ik niet blij van word. Als reservetelefoon heb ik nu een Jelly 2. Heel leuk toestel, en met 3" verrassend bruikbaar, maar het is het op veel fronten echt weer net niet (veel 5GHz Wifi kanalen niet ondersteund, geen exFAT ondersteuning voor de SD-kaart, bluetooth met sommige apparaten problematisch, matig tot niet-bestaand updatebeleid, enz.).

TL;NG: driewerf bah.
Makes it easier to snatch out of your hand and then you will go and buy another one. Perhaps the same make and model for a repetition. That way the manufacturers "guarantee" continuing sales. The same policy applied to motor vehicles when there were fewer safety features and the motors, etc. were less reliable.
De Asus zenfone 8 is met 5,9inch wellicht een leuke optie.
Yes, ik had hem zelf inderdaad ook al genoemd, maar dit lijkt me het meest geschikt voor mijn wensen.
Helaas meer dan 2x zo duur dan ik normaal uitgeef aan een telefoon, maar misschien als ik even wacht wat beter te betalen.
Zit met hetzelfde probleem. Heb nu een 'oude' Nokia 7.1 die tegen zijn einde aanloopt. Binnen Android niks te vinden op een tweedehands S10, S20 na...

De overstap naar een tweedehands iPhone XS of 11 pro lijkt de enige optie als je nog binnen een leuk budget van max 350 wilt blijven

[Reactie gewijzigd door sisa op 22 juli 2024 17:42]

Ik ben om precies deze reden als verstokt Android gebruiker overgestapt op een iPhone 11 Pro vorig jaar. Heb het hele internet afgezocht naar een high-end compact Android toestel maar er is gewoon niks meer. Samsung nog overwogen die qua afmetingen wel redelijk in de buurt komt met de S21/22 maar dat was toch niet echt meer het 'flagship' dat ik wilde en ik ben bovendien geen fan van de Android ervaring onder Samsung. Dus, te idioot voor woorden maar here we are. iOS heeft wel wat aanpassing van mijn kant gevergd maar ben er nu wel redelijk aan gewend en zolang Apple zijn Pro toestellen op dit formaat houdt en er niks verandert aan de Android flagships blijf ik lekker bij iPhones. De 13 Pro is maar een paar mm gegroeid in de lengte zie ik, en helaas wat zwaarder geworden, maar nog altijd beter dan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 22 juli 2024 17:42]

Ik heb exact hetzelfde, een Nokia 7.1 die nu wel oud aan het worden is.
iOS is voor mij geen optie, en ik heb best wel slechte ervaringen met Samsung. Voor dit formaat (of kleiner) bestaat er niks <400 euro dat ook een 3.5mm jack heeft.

Ik zit te twijfelen om wat langer te wachten en een Asus ZenFone 8 te kopen, maar dat is ook echt de enige optie die ik zie
Anoniem: 1439850 @dragonhaertt4 maart 2022 09:12
De Zenfone 8 is ook zowat de enige optie in het Android landschap. Tenzij je verder teruggaat en bijvoorbeeld kijkt naar een Pixel 4a.

Die twee toestellen zijn echter ook al bijna 6 inch.
Ik heb nu een Nokia 6.1 (2018); die is eigenlijk al iets te groot voor wat ik wil. De reden dat ik deze aanschafte waren:

- Android One (heeft twee Android updates gehad, en updates tot eind 2021)
- SD-kaart (waar ik mijn eigen muziekbibliotheek in Opus-formaat op heb gezet voor in de sportschool)
- Nog bruikbaar; groot voor mijn gevoel, maar het is nog te doen.
- Niet te duur
- Destijds redelijk snel voor zijn prijs
- Hoofdtelefoonaansluiting
- Volledig van metaal; ding voelt zo ongeveer onverwoestbaar aan

Ik zou graag een Nokia 6.x telefoon zien met hetzelfde schermformaat (5.5 inch) maar met een kleinere behuizing, en voor de rest alles vergelijkbaar qua specificaties, alleen dan de hedendaagse versies natuurljik.

Voor mijn volgende telefoon kijk ik zowaar naar een iPhone, maar dan zou het minstens een 250 GB versie moeten zijn. (Waarvan een flinke hap verloren gaat aan apps en het OS), en dat ding heeft geen 3.5mm jack. Dan zou ik een adapter moeten gaan gebruiken. Nog los van het feit: Hoe krijg ik mijn bestanden op dat ding in Linux, en zijn er wel muziekspelers die ReplayGain ondersteunen? Apple heeft zelf SoundCheck, en het zou me niets verwonderen als ze het gebruik van iets anders simpelweg verbieden.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 17:42]

VLC ondersteunt Replaygain en VLC draait op iOS.
Bestandsoverdracht: zal wat omslachtiger worden. Je kan wel je files op Onedrive zetten en via de Share functionaliteit kan je het bestand op de iPhone zelf plaatsen, in de map die je zelf wil.
Straffer, ik zit nog met de Nokia 5 omdat er amper iets op de markt is dat niet de neiging heeft om op een tablet te lijken.
Nu mijn Nokia 5 naar 5 jaar toe aan het gaan is, ben ik aan het overwegen om naar de Pixel 6a over te gaan als die uitkomt (is 152mm groot). Ik hoop hard dat die tenminste zal uitkomen in Duitsland zodat ik hem daar kan kopen (geruchten spreken van een prijs rond de €400 / €450). Het andere punt dat voor mij belangrijk is is immers stock Android (terwijl Samsung de enige Android fabrikant lijkt te zijn dat nog ietswat kleinere toestellen maakt). Klungelen met custom roms zie ik persoonlijk niet zoveel meer zitten.
Kleine toestellen maken is gewoon lastiger. Minder ruimte voor componenten, accuduur zal altijd matig zijn, lastiger om hitte kwijt te raken. Het is lullig voor de mensen die een kleine telefoon willen, maar de markt wil groot, en groot is makkelijker om te maken, dus alle telefoons zijn groot.
Wat een rare argumenten. Als het vroeger kon, waarom dan nu niet meer?

En nee er hoeven geen 3 camera's in te zitten, en hij hoeft niet 6mm dik te zijn.
Het zijn allemaal keuzes, en keuzes kan je veranderen.
De ironie is dat voorstanders van deze ellende dit "stroomlijnen" noemen, dat smartphones hun "optimale" vorm hebben bereikt. Alsof iedereen is gebaat bij een gigantisch scherm, gebrek aan toetsenbord, 17 camera's, gekromde schermranden, etc.

Ik ben er van overtuigd dat dit het gevolg is van een markt die de klant vertelt wat ze willen. Marketing campagnes van mensen in de trein die series bingewatchen, langs de snelweg of midden in de woestijn een nachtfoto van een cactus maken, op een parkeerplaats dansen op muziek uit de telefoon, etc. Het is een mode artikel geworden, een voorwerp die je koopt om een bepaalde lifestyle die je in de reclame ziet.
"Ik ben er van overtuigd dat dit het gevolg is van een markt die de klant vertelt wat ze willen."

Hetzelfde gebeurt toch ook met dingen als draadloze hoofdtelefoons?

Ik heb nog een Bose QuietComfort 25, aangeschaft toen die in de uitloop was en net een paar maanden eerder was opgevolgd door de QC 35. Ik heb zat reviews gelezen over beiden. Er waren reviewers die zeiden: "Bose has finally reached the 21st century by ditching the alkaline AA for an integrated battery."

En dan wel klagen dat de QC 35:
- maar 20 uur meegaat op een lading (QC 25: 35 uur op een alkaline, 30 uur op een oplaadbare)
- opgeladen moet worden als het niet uitkomt (QC 25: gewoon batterij verwisselen)
- niet gebruikt kan worden als de accu leeg is (QC 25: kan als normale hoofdtelefoon gebruikt worden)

Maar ja, men wil per se een draadloze hoofdtelefoon, en men wil per se een geïntegreerde accu, want dat is "21ste eeuw." Ik zal mijn QC25 waarschijnlijk nog lang gebruiken nadat de laatst bruikbare QC35 en 35 II op het stort terecht is gekomen.

Telefoons hebben dezelfde evolutie doorgemaakt: handiger, platter, groter, etc... maar met een hele stapel nadelen als gevolg. Slechter of niet repareerbaar, niet-vervangbare accu, veel modellen hebben geen SD-kaart meer (want "cloud" is "21ste eeuw", en "iedereen" heeft "toch alleen maar" Spotify, etc...), om nog maar te zwijgen van het brakke update-beleid van veel fabrikanten want er "moet" elk jaar een nieuw model komen.

Soms heb ik het idee dat reviewers zeggen wat fabrikanten willen dat ze zeggen, omdat ze de "nieuwe" dingen altijd ophemelen, en de overduidelijke nadelen simpelweg onder het tapijt vegen.
Helemaal mee eens. Hoewel er de laatste jaren weer iets meer variatie is gekomen in het smartphonelandschap is het nog steeds erg beperkt. Ik ben zelf ook al enige tijd op zoek naar kleiner(re) smartphones. Helaas heb ik nog niets zinnigs gevonden. Alle toestellen die ik vind die worden geclassificeerd als klein hebben een 5,5 inch scherm of groter, nog steeds te groot in mijn ogen.

Op dit moment kom ik niet verder dan een handjevol tiny phones, maar die hebben een scherm van 3 inch of kleiner, dat is weer het andere uiterste. De meeste van die toestellen zijn Chinaphones. De kans dat je daar zinnige Android-ondersteuning op krijgt is klein. De smartphones van Unihertz worden gelukkig wel wel voorzien van updates, al schijnt niet iedereen even positief te zijn over deze apparaten. Helaas zijn die in mijn ogen ook te klein. Sinds kort heeft het bedrijf een 'grote versie' van de super kleine Atom-toestellen uitgebracht, de Atom Xl. Dit toestel heeft een 4 inch scherm en lijkt nog het meeste aan de eisen van kleine smartphonefans te voldoen. Misschien die maar eens proberen, wellicht ook iets voor @dragonhaertt en @Jordi?

[Reactie gewijzigd door Donny K. op 22 juli 2024 17:42]

Dat je met die kleine-telefoonwens als redacteur dan toch nog een bestekoopgids van dit kaliber uit de pen kunt krijgen. Je geniet bij dezen twee procent meer respect van deze kant! ;)
Ik waardeer deze goedbedoelde tip zeer, maar de Atom XL is alweer ouder dan je denkt en heeft veel van dezelfde kleinigheden die naar mijn mening ook de Jelly 2 tot "net niet" maken. Dat is op zich niet heel vreemd, want het apparaat heeft dezelfde SoC en (grotendeels) dezelfde software. Wat ook weer niet vreemd is, want beide toestellen zijn afkomstig van dezelfde fabrikant. Het blijft zoeken naar "welk toestel heeft de minste nadelen" i.p.v. "wat wil ik graag hebben" voor ons eenzame kleinschermkrijgers.
Ik zou voorzichtig willen zijn met het aanraden van Unihertz toestellen, @Donny K.. Er zijn rare dingen aan de hand bij dat bedrijf, een daily driver smartphone is voor mij te belangrijk om daar vertrouwen in te leggen.

Vanavond zal ik je een opsomming sturen.
Hartstikke eens over die marketing. Het is ook wat ik al jaren probeer duidelijk te maken aan mensen on- en offline: kleine telefoons zijn wel degelijk breed gewenst, maar er wordt nog steeds te weinig voor 'gelobbyd' en druk over gemaakt. Ik erger me echt zo hard aan de 'tegenstanders' die tégen meer keuze zijn en wijzen naar zogenaamde technische beperkingen. Maar ook in toenemende mate aan het domme volk dat de meest populaire Xiaomis, Samsungs en iPhones blijft kopen, maar ondertussen mij wel jaren (tot voor kort) complimenteerden op m'n compacte Sony Z5 Compact ("ah zo'n kleine is fijn!"), of ze hadden eerst een iPhone SE die ze hebben ingeruild tegen een groot model iPhone 13 omdat ze niet eens wisten dat er een Mini was. De marketing laat het hen waarschijnlijk niet eens zien. Online moet men ook kappen met allerlei statements en beredeneringen als 'kleine telefoons hebben te slechte batterijduur' (volgens welke standaarden dan?!) of 'er is geen vraag naar kleine telefoons, want ze verkopen niet'. Nee verdomme, er wordt juist NIKS meer échts compacts gebouwd dat fatsoenlijk én goed geprijsd is. Dan wordt je als liefhebber toch gedwongen een 5-6"+ device te kopen.
Het heeft er ook mee te maken hoe tegenwoordig reviewers en influencers werken. Men doet vooral een vergelijking op basis van specs en komt dan tot de conclusie dat telefoon A op 14 punten "meer heeft" dan telefoon B, en dat daarom B een waardeloos prul is.

Als jouw telefoon als fabrikant dan ontworpen is voor degene die iets anders willen dan de norm van de meerderheid, dan scoor je slecht en verkoop je niks.

"Oh heb jij foon B gekocht? Pff, op /website/ krijgt die maar een 3.8/10"
Oef, je haalt pijnlijke herinneringen naar boven. Ik heb Arnoud Wokke hoog staan, maar hier werd toch wel heel scherpe kritiek geuit: Rubén89 in 'BlackBerry Passport: indrukwekkend, maar niet voor iedereen'

Ik weet eigenlijk ook niet wat ik moet als mijn key2 eenmaal in elkaar stuikt, er worden simpelweg geen telefoons meer verkocht die 'm kan opvolgen.
Ik weet eigenlijk ook niet wat ik moet als mijn key2 eenmaal in elkaar stuikt, er worden simpelweg geen telefoons meer verkocht die 'm kan opvolgen.
Tja wat moet je, willekeurige Android telefoons gebruiken en elke dag schelden zoals ik :) Ik mis Blackberry echt enorm. Een bedrijf die is kapot gemaakt puur door hetze. Als alle media BB met rust had gelaten, kon het prima door als een niche en gewoon winst maken als een kleine afdeling van het bedrijf.
De apple mini 12 en 13 vallen qua verkoop ontzettend tegen, terwijl dit echt prima telefoons zijn en ook heel klein. Apple 12 mini van mijn vriendin past bijna 2x in mijn s22u.

Persoonlijk hou ik van een wat grotere telefoon.
Vroeger werd de schermdiagonaal nog enigzins beperkt door productiecapaciteit (volgens mij). Er zijn echter grote stappen gezet in techniek, waardoor dat nu minder het geval is. Daarbij is de telefoon voor veel mensen ook steeds meer de vervanger van de laptop of desktop geworden en dan is een groter scherm wel fijn.
Niemand zegt dan ook dat ze er niet moeten zijn. Ik type dit zelf op een groot scherm, maar ik had ook graag een nieuwe BlackBerry willen zien, en vind de Galaxy Folds ook erg aantrekkelijk.

Keuze is belangrijk, want we zijn niet allemaal hetzelfde en kunnen op verschillende momenten ook andere wensen hebben.
In sommige gevallen begrijp ik echt wel dat bepaalde designs gewoon zo onpopulair zijn dat ze alleen nog maar te kopen zijn bij kleine bedrijfjes waarbij er veel vraagtekens zijn over veel aspecten van de telefoon, maar ik geloof niet dat een 4-4,5 inch bijv telefoon daaronder valt.
wat zou het mooi zijn als je naar de website van een fabrikant kon gaan en aanvinken: welke camera module, welk scherm, batterij etc en dan krijg je dat model toegestuurd.

Nu wordt er een technische verandering aangebracht, miljoenen besteed aan reclame om ons wijs te maken dat we veel gelukkiger worden van het nieuwe model en succesvoller in het leven, en hoe hopeloos triest en ouderwets je bent als je het vorige model prima vond, en dat wordt dan wereldwijd uitgerold met eindeloze marketing junk over al die outlets 8)7.
Hm grootste stroomverbruiker is dacht ik het scherm van een smartphone? Dus als je maar een 4,5" hebt ipv een 6,5"... dan kun je ook weg met een minder grote accu..
*typo

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 22 juli 2024 17:42]

Het stroomverbruik van een scherm is evenredig met de oppervlakte.
Als een scherm kleiner wordt, is het frontaal oppervlak van het toestel kleiner. Bij een gelijkblijvende dikte is er dan naar verhouding ook evenveel ruimte minder om een accu te plaatsen.
Het probleem is dat de printplaat, camera en connectors niet kleiner zijn bij een kleiner toestel. Naar verhouding kun je daardoor een kleiner accu plaatsen in een kleiner toestel. Je kunt dat oplossen door het toestel (en de accu) dikker te maken in het kleinere toestel.
Het grappige is dat er met 1 (één!) millimeter dikker meer volume gewonnen wordt voor de 'ingewanden' dan er verloren gaat door zowel de hoogte als de breedte met 5mm te verminderen, uitgaande van de gemiddelde maat van een smartphone tegenwoordig. Waarom die dingen in twee richtingen heel groot moeten zijn en de derde dimensie quasi vergeten wordt is me al jaren een raadsel.

Het argument dat de consument het zo wil betwijfel ik ten zeerste. De consument heeft inmiddels niet zoveel meer te kiezen namelijk. Dat klinkt meer als het achteraf legitimeren van een opgelegde 'keuze'.
oppervlakte van het scherm schaalt met de macht 2, inhoud van de accu met de macht 3.
Weegt absoluut niet op tegen het kunnen plaatsen van een grote accu.
Waarom niet? Wat maakt het uit hoe groot je accu is, als de er nog steeds de dag niet mee doorkomt omdat het scherm zo veel verbruikt?

De S22+ heeft een grotere batterij dan de S22, maar gaat net zo lang (wellicht een uurtje) langer mee.
Dan wordt de telefoon maar dikker. Ik heb vroger nooit problemen gehad met een telefoon van 8-10mm dik. Ik zou liever een telefoon hebben die wat dikker is, maar wel kleiner zodat ik niet als een kleuter met 2 handen rond mijn telefoon gevouwen hoef te zitten om dingen voor elkaar te krijgen.

En ja, het lijkt erop dat de jeugd van tegenwoordig is geëvolueerd om langere vingers en elastische duimen te hebben. Als ik soms zie dat mensen in staat zijn om hun telefoon rechtshandig vast te houden en dan met hun duim nog steeds de linker bovenhoek kunnen bereiken, dan rollen bij mij zo ongeveer mijn ogen uit mijn hoofd. Ik krijg dat niet eens voor elkaar met een 5.5 inch scherm, laat staan met 6+ of zelfs 6.5+...

Er zijn ook nog mensen met gemiddelde en kleinere handen die een kleiner scherm prettig zouden vinden.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 17:42]

Anoniem: 1439850 @Ruw ER4 maart 2022 10:00
Accuduur altijd matig? De XZ2 compact had juist een uitstekende accuduur.
Ja idd, dat was echt een fijn toestel. Balen dat er nooit een XZ3 compact gekomen is, die had ik sowieso gekocht ipv mijn reusachtige Oneplus.
Is misschien wel lastiger, maar niet vergeten een kleinere scherm gebruikt toch minder accu. Ik had meer als twee jaar een XZ2 Compact, en ik kreeg 4 a 5 dagen met een lading. Maar ja, ik ben geen grote gebruiker. Ik heb nu inmiddels de nieuwe Xperia 10 III. Is wel iets groter, maar nog kleiner als de meeste. Met deze met zijn grotere accu krijg ik ongeveer 7 a 8 dagen. Dus in mij geval kleiner mag wel, want om de dag of elke 3 dagen laden vind ik geen hindernis. Ik zit eerlijk gezegd totdat Androids apps op een KaiOs telefoon kunnen, dan ga ik lekker voor een kleptelefoon weer.
Ik vind juist te weinig keuze voor grote toestellen, er zijn maar weinig fatsoenlijke 6.8+ toestellen.
Ze bestaan tenminste wel.
Ik kan nu 0 telefoons vinden die binnen mijn filter passen. Ik gebruik al 10+ jaar hetzelfde filter, maar er is nu gewoon niks wat niet meer dan 2 jaar oud is.

<400e
<= formaat huidige telefoon
3.5mm jack
Android (liefste zo kaal mogelijk, samsung heeft dus geen voorkeur)

Dit bestaat gewoonweg niet, en mijn huidige telefoon vind ik eigenlijk al te groot. De enige optie is mijn budget verschalen naar 630 euro en een zenfone te kopen.
Ja als je maar minder als 400 euro wil betalen, beperk je natuurlijk wel je opties, smarthpones zijn de laatse jaren duurder geworden
Tja, het is maar wat je beperken vind. Ik heb nog nooit meer dan 270 euro voor een telefoon betaald, om dat over te stappen naar 'als enige optie is het minstens 2x zo duur' is natuurlijk exorbitant.
Ik verwacht geen vlaggenschip, geen gigantische prestaties. Er bestaan genoeg telefoons van <300 /400 euro. Alleen niet in het kleinere formaat.

5 jaar geleden kon het ook, waarom nu niet? Wat mij betreft koop ik dezelfde telefoon met dezelfde specs als ik nu heb, maar met een nieuwe android/security updates.
Met het gevaar als een gebroken plaat te klinken omdat ik het in meerdere threads (en berichten) noem, maar heb je al eens gekeken naar de Atom XL?
Ik kende hem nog niet, maar ik zag hem net inderdaad in je andere reactie (allemaal een sub-thread van mijn eerste reactie)
Interessante techniek, misschien net iets té rugged-phone voor mij, maar ik hou hem in de gaten!
helaas ga je die ook niet vinden, formaat zal grootste beperking zijn

samsungs android is zeker niet meer aangepast dan die van de anderen, eigenlijk alleen google zelf stock

xiaomi had in verleden een lijn maar na de a3 nooit meer nieuwe toestellen
Toen ik mijn huidige telefoon kocht vond ik hem al te groot (149 x 71mm), maar tegenwoordig is er écht niks kleins meer te krijgen.
Samsung is de enige die de afgelopen 2 jaar een kleinere telefoon heeft uitgebracht in het middensegment.
De normale S21 is de kleinste high end telefoon die ze nu op de markt hebben, met een lengte van 151,7mm en een breedte van 71,2mm en een dikte van 7,9mm, komt deze aanzienlijk tegen je huidige telefoon, niks middenklasser.

Tevens is dit kleiner dan de A52 (159.9 / 75.1 / 8.4mm) en kleiner dan de m22 (159.9 / 74 / 8.4mm)
de S22 is ook al op de markt en is zlef kleiner van formaat als zijn huidige telefoon namelijk 146 x 70.6
pricewatch: Samsung Galaxy S22 256GB Zwart
best knap voor een flagship, deze is gewoon kleiner (in lengte) dan de 2017 S8
En de Flip 3 is nog kleiner (dichtgevouwen dan), dat is wel relevant als de grootte belangrijk is voor het meenemen in plaats van het vasthouden. De reden waarom ik voor de Flip heb gekozen ipv de S22 lijn.
Anoniem: 1439850 @dragonhaertt4 maart 2022 08:52
Ik mis de compact serie van Sony. Vorig jaar heb ik een Pixel 6 gekocht en die gebruik ik nu op-en-af. Na een paar dagen krijg ik alweer last van mijn polsen, omdat het apparaat te groot en lomp is. Nu heb ik hem 3 dagen in gebruik en ik begin mijn rechter pols alweer te voelen.

De compact serie van Sony was echt top. De Z5 compact was een beetje dik met zijn rare ovale achterkant, maar qua grootte was die perfect.
De gewone s22 van Samsung is wat compacter aan de android zijde en anders de mini van iPhone.

Zelf vind ik de mini te klein en vond ik mijn pixel 3 een heel fijn formaat.
De iPhone 11 pro waar ik nu op zit is ook nog wel een goede middenmoot.
Anoniem: 1439850 @DaemonAngel4 maart 2022 10:27
Mja, ik blijf ver uit de buurt van alle mobiele apparaten waar het logo van Samsung opstaat. Ontploffende accu's en apps die worden gethrottled bevallen mij niet echt
Ik blijf ver uit de buurt van alle apparatuur waar het logo van Samsung op staat. Levenslang niks dan ellende mee gehad. Zelfs mijn zus, die sinds haar eerste smartphone Samsung heeft gebruikt, is uiteindelijk overstag gegaan en heeft een iPhone gekocht.

(Net als Xiaomi, Huawei, Oppo, of welke andere Chinese fabrikant dan ook. En ja, ik weet dat Samsung Koreaans is, en nee, "made in China" is niet hetzelfde als "van een Chinees merk.")
Gebruik al jaren Samsung telefoons en tablets, geen problemen mee gehad. Apple is ook niet gemakkelijk als er wat aan de hand is, net als Samsung. Ze zullen je nooit gelijk geven maar ik heb dus niet de ervaring die jij hebt gehad....
Idd jammer dat ze overgestapt zijn naar 21:9, want anders had de 5 serie wel compact geweest.

Gelukkig doet m'n XZ1 compact het nog prima, zolang die het blijft doen heb ik geen reden om te upgraden en heb ik nog een toestel waarmee ik comfortabel met mn duim bij het hele scherm kan wanneer ik m in 1 hand heb. Eigenlijk belachelijk dat dat bijzonder is tegenwoordig..
Ik zie dit soort reacties altijd bij elke telefoon review/round up/BBG voorbij komen maar ik denk dat je zal moeten accepteren dat je ver in de minderheid bent.
Op het moment dat er veel vraag naar zou zijn, dan volgen de fabrikanten dat echt wel.
Zo werkt het helaas niet in de realiteit en ik zou graag zien dat deze beredeneringen ophouden. Wij voorstanders van compacte telefoons kunnen schreeuwen wat we willen, en er is echt veel vraag naar. Maar uiteindelijk kopen we toch iets wat we te groot vinden, want we hadden gewoon geen keus meer. Dat lees je ook veel in de comments hier: 'ja, er is nog de iPhone Mini, maar ik wil wel bij Android blijven', met als gevolg dat er bijvoorbeeld een 'te grote' Samsung wordt gekocht. Fabrikanten zien gunstige verkoopcijfers en gaan vervolgens door met het voeren van grote telefoons aan de massa. Om moe van te worden.
Je kan er moe van worden maar feit blijft dat blijkbaar de vraag (die hoog volgens jou zou zijn) niet resulteert in hoge verkopen van compacte telefoons. Zelfs bij Apple (bijv. de 13 serie) heeft de mini slechts een 5% deel van de verkopen.
Mocht die vraag toch zo hoog zijn, dan zou er een fabrikant op staan om aan die vraag te voldoen.
Uiteindelijk zal een fabrikant altijd voor het geld kiezen. Sony heeft bijvoorbeeld lang een compacte lijn (met high end specs, Xperia XZ2 Compact ) gehad. Maar zewlfs die hebben de compact versie van de serie in 2019 niet meer op de markt gebracht. Als deze succesviol was geweest, dan had Sony deze wel doorgezet.

Let's agree to disagree.

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 22 juli 2024 17:42]

Nu ga je er van uit dat de relatie tussen vraag en aanbod zuiver éénrichtingsverkeer is: het aanbod wordt uitsluitend bepaald door de vraag. Maar volgens mij beïnvloeden die twee grootheden elkaar over en weer.
Met een handig neergezet aanbod kan vraag juist gecreëerd worden.

Sterker nog: 'marketing' doet niet anders. Maar dan moeten er wel aanbieders zijn die niet na-apen, maar een beetje tegendraads durven te denken. En laten we eerlijk zijn: wat heeft bijv. Sony Mobile de afgelopen jaren aan marketing gedaan?
Oh zeker niet hoor. Er spelen wel degelijk veel factoren een rol...en Marketing is daar een belangrijke van.

De Sony Z1 was mijn eerste "grote" telefoon en mijn eerste Android. Damn wat een top telefoon was dat zeg. Heb lang gehoopt dat Sony mij nogmaals zo zou kunnen bekoren, maar helaas. De marketing voor de rest van de producten hielpen mij ook niet om meer mensen dat kamp in te krijgen ... Sony en marketing....pffff breek mij de bek niet open.

Hoewel ik een groot fan ben van grote telefoons, als de Samsung flip 3 een goede camera had gehad, had ik die er bij genomen. Want soms is een kleiner formaat toch echt wel fijner.;)
Ik mis de Samsung Xcover 5 dan ook in het overzicht. Nu nog minimaal 4 jaar security updates, lekker compact, verwisselbare accu, water en enigzins stoot vast.

Ik begrijp je punt. Compactheid is een grote wens van velen, maar ten koste van wat? Een pixeltje minder? Minder lang met de accu kunnen doen. Er wordt te veel naar specificaties gekeken in plaats van naar bruikbaarheid.
Die XCovers zijn dan ook niet de snelste.
Ik heb van me werkgever een XCover 4s in gebruik en t.o.v. van mijn privé Poco F1 is die significant langzamer met slechtere batterij capaciteit.
Iphone mini?
Palm mini?
https://palm.com/pages/product
https://dash.coolsmartpho...124211-e1547593275707.jpg

[Reactie gewijzigd door Deleon78 op 22 juli 2024 17:42]

Apple is geen optie voor mij
De Palm is wel een interessant dingetje die ik nog niet kende, maar die komt uit 2018?
Lijkt me dat daar niet lang ondersteuning voor is, en ik zie hem ook nergens beschikbaar.
Zo ontzettend mee eens.

En dan denk ik ook nog: voor handschoenen moet ik steeds zoeken in de maten L/XL. Da's met een maatje M of kleiner toch helemaal niet meer te doen?

Zijn die mensen dan sowieso al aangewezen op bediening met twee handen?
De nokia die ik nu heb heeft een mooie feature om achterop (op de fingerprint sensor) te kunnen swipen voor de notificatie balk.
Swipen vanaf de bovenkant, of iets bedienen bovenin het scherm is voor mij met één hand niet te doen, zelfs met de 'kleine' telefoon die ik nu heb.

Ik snap dat 90% van de markt misschien een grote telefoon wil, maar voor die 10% zou er toch meer dan één optie moeten zijn (als je een 600+ euro telefoon al als optie ziet)
Een van de redenen van mij om na mijn Mototrola Edge (en daarvoor meerdere Android modellen) weer terug te gaan naar de iPhone. Heb nu de 12 Mini en ik vind het erg fijn zo’n kleine telefoon die toch intern het meeste deelt met zijn grotere broertje en dus geen budgetmodel is.
Klinkt als een S10e, net als ik heb. En net als jij vanwege de afmetingen en voor mij draadloos laden. Die combinatie van eisen maakt de spoeling heel dun in de markt. Hiervoor had ik - ook net als jij - een Windows phone, een Lumia 735: compact, goede camera en draadloos laden.

Ik ben met een schuin oog al aan het kijken naar een opvolger voor mijn S10e, maar de berichten over de accuduur van de nieuwe S22 maken me ook nog niet gelukkig, alhoewel de S10e ook geen accumonster is.
Iphone 13 mini, onder de 700 euro. Grotendeels zelfde specs als zn grote broers.
Toen ik mijn huidige telefoon kocht vond ik hem al te groot (149 x 71mm), maar tegenwoordig is er écht niks kleins meer te krijgen.
Heb je de Asus Zenfone 8 al overwogen? Die is 148 x 68.6 x 8.9 mm. Ik sta er hetzelfde in en deze telefoon komt als een van de weinige in aanmerking voor mij. Bootloaders van Asus-telefoons zijn ook vrij makkelijk te ontgrendelen en dit model wordt officieel ondersteund door LineageOS, ook een mooi voordeel.
Zeker overwogen, maar eigenlijk 2x het normale budget wat ik aan een smartphone uitgeef. En ik ga er van uit dat hij niet meer dan 7 jaar mee gaat, dus voor mij de vraag of ik dat het waard vind (zeker vanwege het niet-uitbreidbare geheugen en de glazen achterkant)

[Reactie gewijzigd door dragonhaertt op 22 juli 2024 17:42]

Of die 7(+) jaar meegaat in fysieke staat, is aan jezelf. Softwarematig zul je ongetwijfeld geen 7 jaar krijgen, maar daar heb je dus alternatieve oplossingen voor: custom roms. Er is een grote community hiervoor.

Windows phone is al jaren game over.

Als budget een issue is, kijk dan naar een 2de hands high-end.
Dat inderdaad. Ik vraag me oprecht af waar het mis gaat dat 'high end' blind wordt gekoppeld aan het grootste bakbeest dat een merk beschikbaar heeft. Zie de aanrader voor de iPhone 13 Pro Max.

Zelf heb ik de 13 mini, waar ik erg tevreden mee ben. Zelfde specs als de 'gewone' 13, prima camera, meer dan prima batterijduur, mogelijkheid voor veel opslag etc.

Aanstaande dinsdag wordt trouwens de iPhone SE 2022 gepresenteerd. Ook een mooi 'compact' toestel, met hedendaagse features als 5G en een sterke SOC, maar tegen een 'midrange' prijs. Design is natuurlijk iets waar iedereen z'n eigen mening over kan hebben en de camera blijft een beetje achter bij de meer high-end modellen. Echter, persoonlijk heb ik de camera van de iPhone 8 / SE 2020 nooit tegen vinden vallen.
Vooral het formaat in de hoogte bevald me niet meer.

Te hoog om fatsoenlijk met een hand vast te houden en te bedienen.
Precies de reden dat ik nog mijn Xiaomi Redmi 4X gebruik uit 2017. Ik ben al enkele jaren in de markt voor een nieuw klein low/mid-range model, maar ik vind ze gewoon niet. Ik heb op de Redmi onlangs dan maar een custom ROM geinstalleerd (crDroid) met Android 11. Draait als een zonnetje, nog beter dan de originele xiaomi.eu ROM met Android 6-7.

Mijn wensen: 135-145mm lengte, accu min. 4000 mAh, mid-range SoC, min 4 GB RAM, max 250 EUR (meer dan dubbel van wat ik betaald heb voor de Redmi). De rest kan me allemaal weinig schelen, ik ben geen intensieve telefoongebruiker.
De nieuwe samsung s22 is 146 x 70,6mm, wat dus zelf nog net iets kleiner is als je huidige telefoon
Gelukkig doet mijn Sony XZ1 compact het nog heel goed. Ik haal nog makkelijk anderhalve dag met 1 accu. En dat na 4,5 jaar. Mocht ik hem nu kapot laten vallen, is het enige alternatief de iPhone mini...Maar ik wil gewoon een Android toestel!.En geen waar ik een extra schoudertas en de handen van Uma Thurman voor nodig heb...

Zoals hieronder al gezegd draait alles om keuzes. Maar een kleine telefoon is gewoon niet sexy. Een grote et een hoge refreshrate en 19 camera's is da wel. Daardoor worden er op andere vlakken ontzettend veel concessies gedaan die alleen maar te kosten gaan van de usability.

Ik weet zeker dat het mogelijk is een telefoon te produceren met een full hd 75hz scherm van 4,5" met 1 (of misschien zelfs 2) camera's die prima foto's maken en waarvan de batterij 4 dagen mee kan gaan.

Maar het is voortaan een gegeven dat iedereen met een powebank of lader in zijn 'schoudertas' loopt om en 3x per dag snel 20 mins op te laden...Maar ook dat is een oplossing voor een probleem wat er niet eens hoeft te zijn
Hier ook nog in gebruik naar volle tevredenheid :) Nog steeds snel en met de beperkte ontwikkeling de afgelopen jaren op smartphonegebied mis ik eigenlijk ook niets tov nieuwe toestellen.
Ik ben echt ontzettend tevreden met mijn Iphone 12 mini. Heerlijk om weer eens een kleine telefoon te hebben die ik met 1 hand kan bedienen.

Wanneer ik iets groters wil hebben pak ik wel een laptop of een tablet. Raar dat, blijkbaar, er een voorkeur is voor gigantische telefoons.
Er is nog best wel wat recent in heel kleine maten.
Beetje Tweakeren geeft al snel de recent uitgekomen Nokia 110 4G.
5 x 12 cm.
Dat is natuurlijk geen smartphone maar een feature phone, totaal andere categorie en niet echt relevant voor deze discussie.
Ligt er aan wat je zoekt.
Het is een prima moobje.
Je vergeet de Apple Iphone SE ...heerlijk formaat. Volgens velen een verouderd model, maar voor mij een klassieker, zeker met de A13 en komende maand de A15 chip.
Niet vergeten, maar apple is geen optie voor mij.
Tevens zijn iphones vaak veeeeel duurder dan mijn 'budget', maar ook het OS is een belangrijke overweging.
Ik doelde specifiek op Android telefoons.
Ach oke, dan is de Iphone SE inderdaad geen optie. Jammer want de SE is echt een fijn formaatje. Succes met je zoektocht!
Idem hier, ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een nieuwe voor mijn moeder en die wil geen grote, dus 5.5" is het maximum maar blijkbaar niet meer te vinden. |:(
Qua specs is alles hier in de laagste prijscategorie hier steeds al voldoende...
Ik heb net mijn iPhone 6s vervangen voor een iPhone 13 mini. Echt perfect en niet zo lomp groot als andere telefoons. Ik ga toch geen film kijken op mijn telefoon…
Heb sinds een paar weken een iPhone 13 mini. Bevalt prima! Kom van een iPhone 8, daar ruim drie jaar mee gedaan.

Zo’n beetje alle andere toestellen zijn mij ook te groot. Ik wil gewoon een toestel die je met 1 hand kan bedienen en zonder problemen in je broekzak kan stoppen.
Mja ik koop de kleinere versies in de S-lijn omdat ik die nog met 1 hand kan bedienen en typen. Nou heb ik wel aardig grote vingers, maar dit gaat ook nog maar net. De plus en ultra kun je eigenlijk alleen comfortabel met 2 handen bedienen. En als ik dat ergens voor nodig heb, pak ik wel een tablet of pc. Waar ook het bekijken van video content makkelijker is.

Tablets worden ook groter, juist dat tussen 7 en 9 inch was altijd lekker handzaam, licht en toch groot genoeg maar het is nu allemaal 11+ aan het worden en dat is gewoon erg jammer
Toen ik mijn huidige telefoon kocht vond ik hem al te groot (149 x 71mm), maar tegenwoordig is er écht niks kleins meer te krijgen.
Samsung is de enige die de afgelopen 2 jaar een kleinere telefoon heeft uitgebracht in het middensegment. Is er dan écht zo weinig vraag naar een telefoon die je gewoon normaal kan vasthouden waar je geen breedbeeldfilms op hoeft te kijken?

* dragonhaertt zou graag weer terug willen naar de kleine windows phones.
Die deden wat ze moesten doen, beetje whatsapp en mail en wat muziek luisteren, soms een leuke foto maken.
Bijzonder dat dit zo'n breed gedeelde ergernis is. Je zou verwachten dat de markt hierin wel voorziet. Ik heb nu een Sony Xperia 5 III gekocht, één vd weinige recente telefoons met een fatsoenlijk broekzak formaat. Wel prijzig helaas.
Windows phones vond ik niks maar voor de rest: uit het hart gegrepen.

Jouw Atom XL tip staat me erg aan. Bedankt daarvoor.
Gezien mijn huidige ervaring met Software support van Xiaomi, ben ik niet snel geneigd daar weer een toestel van te kopen (..)

Afijn, wat ik dus mis hier is: hoe lang krijg ik updates op die toestellen die jullie aanraden? Want dat mist in het overzicht en vind ik dus best belangrijk.

[Reactie gewijzigd door pjottum op 22 juli 2024 17:42]

Hoewel de S21+ alweer een jaar oud is, mag je er nog steeds vier jaar updates van verwachten. Dat is langer dan vrijwel iedere andere Android-fabrikant nu aanbiedt.
Daarentegen hebben veel Xiaomi toestellen uitgebreide/lange custom rom support. Kost wat moeite, maar we zitten hier op tweakers...
Als je vanavond een nieuwe asus laptop gaat ophalen bij de mediamarkt, zou je toch raar staan te kijken als daar in oktober 2024 geen updates meer op kunnen, want dat is 3 jaar na de release. Of zeg je dan dat ik er wel Ubuntu op kan zetten?
Ik heb momenteel de S21FE over de normale S21 verkozen omdat ie nog een extra major update moet krijgen. Snap ook niet waarom die niet mee wordt genomen in de test nadat ze hem wel in de inleiding noemen. Die hoekigheid van de nieuwe S22 voelt ook niet prettig dat ik toch voor de FE ga en qua features mis ik weinig.
Ik blijf het merkwaardig vinden dat dit een Smartphone Best Buy guide is, maar alleen in het duurste segment een iPhone te vinden is.
Gebruikers die in het Apple ecosysteem leven gaan echt niet een Samsung/BKK kopen die net zo duur is, en op papier betere specs heeft. Die kopen nog liever een tweedehandse iPhone om maar in het Apple ecosysteem te blijven.
Je kunt daarvan vinden wat je wilt, maar het is wel de realiteit.

Ik zou drie tabelletjes maken: Beste Android, Beste iPhone, Beste Overall. Die laatste vooral omdat dan de flamewars onder het artikel veel hits en clicks opleveren.
Ook die kunnen over. Ik was een diehard Iphone user, ben wel over gegaan en zou niet terug willen. Ja het is even lastig omdat je alle aankopen kwijt bent en je nieuwe alternatieven moet vinden die bevallen en wellicht die moet kopen. Maar als je éénmaal gesetteld is de vrijheid toch wel heerlijk.
Kun je die vrijheid duiden? Ben oprecht benieuwd.
Ik mag graag alles tweaken. Zo vind ik het totaal achterhaald om op zo'n grote iphone maar 4 icoontje naast elkaar te kunnen hebben. Ik mag graag het uiterlijk en gedrag van mijn telefoon aanpassen met apps als tasker en kwgt en klwp. En Adguard is super om alle reclame in alle apps te verwijderen. Ik gebruik mijn telefoon ook als zakelijk toestel waarbij we standaard iPhones gebruiken. Mijn collega's zeggen ook altijd, komt hij weer aan met zijn super toestel als ik iets wel kan wat zij niet kunnen. Zo gebruik ik tasker om automatisch onderscheid te maken tussen prive en werk foto's kwa waar hij ze opslaat. En haal ik automatisch informatie uit bepaalde apps om ze vervolgens in bepaalde databases in te vullen, bijvoorbeeld met mijn urenregistratie.

[Reactie gewijzigd door Finger op 22 juli 2024 17:42]

Zeer persoonlijk. Na de iPhone 6 vele Android telefoons gehad en nu toch weer een iPhone. Ik vind iOS toch wel heerlijk werken. Fijner dan Android ondanks dat dat meer vrijheid biedt.
Je stelt dus dat iedereen Android moet gaan gebruiken? Dan kan die laatste iPhone mooi de BBG uit?

Probeer je eens in te denken dat verschillende mensen verschillende eisen aan een smartphone stellen.
Jij wil tweaken? Prima, zoek daar wat leuks bij uit. maar dring anderen je keuze niet op.
Op zich is die categorie heel simpel. Wil je per se een Apple: selecteer Merk == Apple en zet Max Prijs op <= Budget. Voila daar heb je je iPhone.

[Reactie gewijzigd door curkey op 22 juli 2024 17:42]

En voor Android net zo goed: 'geen Apple', 'budget'.
Voila, Android gevonden.
In wezen wel, ware het niet dat er maar één fabrikant is die iPhones maakt en er tientallen zijn die Android toestellen maken.

Voor iemand die al vast heeft staan dat het iOS moet worden, is budget de grootste determinator voor de keuze.
Ik chargeer expres, want ook bij iPhones heb je bij een bepaald budget nog steeds de keuze om een nieuwe simpelere vs. een ouder luxe model te kopen.
Daar moet je een beargumenteerde keuze maken, die hier best behandeld kan worden.

Net zo goed als dat voor Android geldt.
Als je een iPhone wil kopen, vul je dan niet gewoon je budget en 'Apple' in de pricewatch en koop je wat beschikbaar is?

Veel keuze is er niet, en ze zijn allemaal op een niveau dat minstens goed genoeg te noemen is (om in de bbg te komen) .

Dan maak je de keuze op basis van hoe groot die is en of het een ouder model is.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 juli 2024 17:42]

Datzelfde kun je doen bij Android toestellen en dat maakt deze BBG dan overbodig. Maar dat vind ik niet, want ik vind dat de BBG juist de info uit de pricewatch verrijkt. Daar zouden ze ook meer iOS toestellen bij mogen betrekken.

Bij iPhones zijn er ook vaak oudere luxe toestellen te koop voor net zoveel als nieuwe minder luxe toestellen. Het is dan wel degelijk interessant om ze te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 22 juli 2024 17:42]

2e hands toestellen kun je eigenlijk niet opnemen in dit soort onderzoeken, De kwalteit en prestatieszijn per toestel anders, het ligt er maar aan hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. we hebben hier diverse iphones die door zijn gegeven binnen het bedrijf die toch bij relatief zelfde gebruik qua batterij flink verschil tonen.

Dat mensen niet overstappen door merktrouw/lock in is waar, maar het is een best buy lijst he
Ik zeg niet dat 2ehands meegenomen moet worden. Maar refurb zou best kunnen. Ze staan nota bene in de pricewatch.
Wat is volgens jullie de beste telefoon met headphone jack?
Ik ben erg blij met de Galaxy A52s. Of het de beste is, dat weet ik niet maar voor het geld krijg je best wel een compleet pakket:
• Prima OLED scherm met 120Hz
• Optische beeldstabilisatie op de main camera
• 5G
• Vlotte en moderne SoC
• Waterdicht
• Duidelijke en goede update support

Je zit wel met de One UI van Samsung wat niet iedereen bevalt. En uiteraard een deel Samsung apps die je niet kan deïnstalleren.
Ja, zonde dat die jack steeds minder goed leverbaar is. Mijn huidige heeft er geen meer en ik mis gewoon de simpliciteit om even snel een paart oortjes uit een tas te graaien en in te prikken.
Ik heb een goede BT headset, maar die heb ik niet altijd bij me. Naar een festivalletje ofzo is het fijn om wat goedkope knopjes in je binnenzak te steken.
En ook een goede hifi koptelefoon is fijner. USB dongles zijn niet handig want extra meuk en je kunt intussen niet laden.
asus Zenfone 8
sony heeft toestellen met die ook goede camera's /schermen hebben
Ik snap hem denk ik niet maar waarom staat de S22 er niet bij? Omdat die nog niet uit is misschien? Maar ik zie wel reviews van de S22 Ultra. Over een week komt de S22 uit toch? Heeft Tweakers die dan nog steeds niet om te reviewen en mee te nemen in een best buy van de maand waarin deze uitkomt?
Klopt, maar de Ultra is dan ook al uit dus nogal logisch.
Ik vind van niet want Tweakers krijgt veel vaker modellen voordat ze te koop zijn. En ik had het logisch gevonden als ze een high end telefoon die over een week uitkomt hadden meegenomen in de guide.

Ik liep 2 dagen geleden nog in Rome rond, daar staat de 22 gewoon ten toon gesteld (misschien alleen preorder, maar hij stond er wel gewoon).
De S21FE mist ook. Groot gemis imo. Tuurlijk hij mag wat in waarde dalen maar is nog steeds een goed ding. Zeker als het nieuwe ontwerp, hoekige, je niet bevalt
Kanttekening bij de iPhone 13 Pro Max: De software achter de camera lijkt kleur toe te voegen op basis van wat er in beeld is, om alles zo natuurlijk mogelijk te krijgen. Wanneer je een landschap fotografeert of een foto van een persoon met achtergrond maakt dan wordt het aangepast op basis van alles wat zichtbaar is en wordt het gemiddelde dus redelijk goed. Echter als je een oppervlak fotografeert wat minder variaties bevat werkt dat niet. Mijn vriendin zet tattooages en zoomt dus in op de huid. En waar met de iPhone 12 Pro Max je redelijke kleuren kreeg en nog via de software het goed kon krijgen is het bij de 13 opeens veel te rood en niet meer aan te passen. Ze had de 13 gekocht voor het maken van foto's van de huid, maar heeft dus nu maar een 12 gekocht om dat te doen want de 13 is gewoon niet geschikt ervoor.
Er zijn meerdere camera apps waarbij de je de witbalans zelf kunt aanpassen, bijvoorbeeld Camera+2 of ProCamera. Je kunt ook fotograferen in RAW formaat, dan heb je helemaal alle controle. Kost wel wat meer moeite en een beetje oefening. Ook leuk, kent ze de app Inkhunter al?
Ik zal het haar eens vragen :)

Het 'probleem' met eerst een tijd moeten zitten editten is dat je de klant wilt laten zien hoe het er uit ziet, voor en na. En je kan dan niet zeggen dat je eerst even moet zitten editten :)

Met de iPhone 12 heeft ze niet herzelfde probleem, dus gebruikt ze de 12 nu voor de foto's en de 13 gewoon als eigen telefoon.
Oh wow, ik had wel verwacht dat ze een setting hadden om custom witbalans in te kunnen stellen, gezien de hoeveelheid fotografen die de iPhone gebruiken. Want dat is alles wat je nodig zou hebben. Zeker als je in een ruimte zit met vaste belichting dan is het helemaal makkelijk.
Helpt het wellicht om extra dingen in beeld te brengen met primaire kleuren, zodat de camera gedwongen wordt een betere balans te vinden. Een kleurenkaart idealiter, maar er zijn wellicht ook wat simpelere dingen mogelijk om als ondergrond te gebruiken?
Mogelijk dat dat werkt, maar dat is niet zo handig bij permanent make-up foto's ;)
De klant wil zien hoe het gezicht er voor en na de behandeling uit ziet, dus moet het er normaal uit zien en groot op de foto staan zonder een kleurenkaart oid in beeld.
Heb het gevoel dat de markt een beetje dood is qua concurrentie, basically is de keus BKK, Samsung of iPhone. Afgezien van de laatste 2 prijscategorieën, maar enkel bij de laagste heb je echt verschillende merken.
Het hele marktaanbod is in elk geval tamelijk....'meh' op het ogenblik. Het lijkt wel alsof de gezamenlijke fabrikanten allemaal een beetje door hun inspiratie heen zijn. Het is allemaal groot (of GROTER), dun, heeft 4+ camera's meestal in een bultje, is duur en binnen een dag leeg. Behoudens wat details is de enige echte keuze nog tussen Android of Apple.

(Beetje overdreven dit natuurlijk, maar heel veel herkenbare USP's zijn er niet meer)
2 Samsungs in het segment boven de 750 euro. Ik ben zelf geen Apple fanboy of Samsung hater, maar https://www.cultofmac.com...tling-apps-galaxy-phones/ vind ik toch dubieus genoeg om even de kat uit de boom te kijken.
Hmm, maar alleen omdat er een artikel van is? Volgens mij is dit niet iets heel schokkends, maar wordt het volledig uit proportie getrokken door mensen die vooral niks weten van CPU's (maar wel van hoe je mensen laat klikken op je website als je eigenlijk niks te melden hebt).

Ieder mobiel apparaat moet een afweging maken tussen batterijduur en prestaties. Geen enkel apparaat kan met redelijke batterijduur de CPU altijd vol gas laten geven, dan gebruik je simpelweg te veel energie en zit je met een gratis tosti-ijzer in je handen. Wat mij betreft is het helemaal niet dubieus dat een bedrijf keuzes maakt om performance iets lager te maken als dat de batterij ten goede komt. Daarnaast zou het me niet verbazen als vrijwel iedere telefoon dit doet, alleen komt er nu iemand achter die een incentive heeft: geld verdienen door met hun site 'omg je gelooft het niet, klik hier om te zien hoe samsung al jaren alles doet waar jij bang voor bent' clickbait te produceren (zeker een cult of mac, die weten heel goed dat een groot deel van de doelgroep een soort blinde haat heeft voor samsung) :)

De performance die wordt geadverteerd en wordt getoond is gewoon de performance die je krijgt. Dat dat niet is wat je krijgt als je de chip altijd op 100% zet doet daar volgens mij niet toe, geen enkele normale gebruiker zou dat moeten willen. Storm in een glas water wat mij betreft, en mensen trappen er massaal in,
Ik herken me volledig in de discussie hierboven. Zelf heb ik een Xiaomi Mi A3, welke eigenlijk al net iets te groot is naar mijn voorkeur. Dit toestel is eigenlijk nog perfect, maar de software begint zo nu en dan erg traag te worden.

Er is gewoon geen fatsoenlijk toestel te vinden voor een redelijk budget (<400 euro) die weer jaren mee kan.. Zo jammer dat er geen fabrikant is die zich daaraan weet te wagen. Ik denk dat het een gat in de markt is.
Pixel 6a formaat is al gelekt. Zou in mei moeten uitkomen en ben er zelf ook op het wachten als vervanger van m'n Pixel 3a.
Toch weet ik niet of ik de S20Fe nog zal aanraden tov de S21Fe. Deze laatste heeft niet alleen nog veel langer support vanwege z'n leeftijd, maar ook vanwege het extra jaar dat hij van Samsung krijgt. De S20 krijgt z'n laatste OS update in eind 2023 waar de S21 deze in 2026 krijgt. Dat is nogal een verschil.`

Ik zou alleen graag de 256GB versie wat in prijs zien dalen

[Reactie gewijzigd door twowheeler op 22 juli 2024 17:42]

Eens. Het is momenteel de beste keus voor een goedkoopste Samsung S-serie. Wel de 265 gb vanwegen de 8gb ram, maar hij ligt lekkerder in de hand, heeft een snapdragon aan boord en krijgt net zo lang updates. Nacht foto's van de 22 zijn marginaal beter en gpu merk je alleen met zware belasting (dus alleen voor de mobile gamers). Game je op een console of pc dan is het dus vooral welke je mooier vind en de s21 of s21fe is imo mooier

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.