Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Monitoren op CES 2022

QD-oledprimeur, meer oled en miniled

IPS Black en veel webcams

De technieken die we tot nu toe hebben besproken, zitten vooral in dure monitoren gericht op gamers. LG Display heeft ook nieuwe IPS Black-panelen aangekondigd die vooralsnog hun weg lijken te vinden naar zakelijke monitoren gericht op grafische professionals.

Monitoren met ips-panelen hebben al jarenlang een contrastverhouding van zo'n 1000:1, maar LG Display heeft naar eigen zeggen een lcd-technologie ontwikkeld met 35 procent diepere zwartwaarden dan die van bestaande ips-panelen. Dat zou goed zijn voor een verdubbeling van de contrastverhouding.

Technische details over de IPS Black-panelen heeft LG Display niet bekendgemaakt, maar de eerste monitoren die er gebruik van maken zijn inmiddels aangekondigd. LG Display maakt 27"- en 31,5"-panelen met een 4k-resolutie. Zowel LG Electronics als Dell heeft een monitor met de grote versie van het paneel gepresenteerd.

32"-4k-monitoren met IPS Black-paneel

Bij LG gaat het om de UltraFine 32UQ85R. Dat is een 31,5"-4k-monitor met een refreshrate van 60Hz, een responstijd van 5ms en een helderheid van 400cd/m². LG spreekt van een contrastverhouding van 2000:1, dat is - zoals de schermfabrikant heeft beloofd - het dubbele van wat gangbaar is bij ips-monitoren. De monitor heeft 10bits-kleurweergave en kan 98 procent van de DCI-P3-kleurruimte weergeven.

Dells UltraSharp 32 4K Conferencing Monitor, ofwel de U3223QZ, heeft een paneel met vergelijkbare specificaties. Dell noemt dit een IPS True Black-paneel en heeft het ook over een contrastverhouding van 2000:1. Dell benadrukt de volledige weergave van de sRGB-kleurruimte.

Prijzen van de IPS Black-monitoren zijn nog niet bekendgemaakt en voorlopig gaat het alleen om 4k-panelen met een 16:9-verhouding en een refreshrate van 60Hz. Of LG Display ook plannen heeft om IPS Black-panelen met andere verhoudingen en resoluties of hogere refreshrates te maken, is nog niet bekend. Veel gamingmonitoren gebruiken nu VA-panelen, mede doordat die een hoger contrast bieden dan ips-panelen, maar de kijkhoeken van die panelen zijn slechter dan bij ips.

Webcams in zakelijke monitoren

De contrastverhouding is niet het enige dat opvalt aan Dells 32"-monitor. Het is bovenal de grote schermrand aan de bovenkant, met de ingebouwde webcam, die in het oog springt. Dell is niet de enige fabrikant die dit jaar monitoren met ingebouwde webcams aankondigt; ook HP doet dat in een hele reeks en ASUS presenteert één zakelijke monitor met webcam.

Dell UltraSharp 32 4K Video Conferencing Monitor

Dat laatste is duidelijk een ontwikkeling die voort is gekomen uit de inmiddels twee jaar durende coronapandemie. Thuiswerken en vergaderen op afstand is wereldwijd enorm toegenomen en monitorfabrikanten zien daar nu brood in.

HP Z40c G3 met 4k-webcam

Vooralsnog zitten webcams vooral in modellen die op de zakelijke markt zijn gericht. HP stopt ze bijvoorbeeld in de Z40c G3 en Z34c G3. Daarbij gaat het om geavanceerde webcams met maximaal een 4k-resolutie, die in de bovenkant van het scherm zijn verwerkt en kunnen worden gekanteld en ingeklapt als ze niet in gebruik zijn. In de wat lager gepositioneerde HP E34m, E27m en E24m zitten ook webcams, maar met een lagere 5-megapixelresolutie. Ook die camera's kunnen worden gekanteld en ingeklapt.

De camera in Dells U322QZ is ook een geavanceerd model. Het gaat om dezelfde camera als de losse UltraSharp Webcam die Dell vorig jaar introduceerde. Hij heeft een Sony Starvis-sensor met een 4k-resolutie en ondersteuning voor AI-autoframing, waarmee gebruikers gevolgd kunnen worden zodat ze altijd centraal in beeld staan.

Fabrikanten zien de geïntegreerde webcams voorlopig als iets voor zakelijke modellen. In monitoren gericht op consumenten zijn de ingebouwde camera's nog niet te vinden.

Lees meer

Reacties (49)

49
48
38
1
0
5
Wijzig sortering
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een mooie nieuwe monitor voor het bewerken van foto's op "enthousiast" niveau (Oftewel ik heb geen 5K liggen voor een Eizo). Helaas lijkt er in dit segment niet echt veel bij te zijn gekomen. Ben bang dat die LG Ultrafine namelijk ook wel de kassa redelijk gaat laten rinkelen :D
Kijk eens naar de BenQ PD2700u en PD3200u. Dat zijn fijne monitoren die erg betaalbaar zijn en ook goed zijn te kalibreren. Echt een aanrader. Staar je niet blind op de nieuwe QD-OLED schermen dat ze de holy grail voor fotobewerking zullen zijn. De markt maakt je gek met wat je 'moet' hebben. Alle monitoren met een hoog contrast en OLED dus helemaal vereisen meer skills wanneer je foto's gaat bewerken om te laten printen. Een print op papier heeft dat hoge contrast niet, dus wanneer je foto er op een (QD) OLED monitor goed uitziet, kan de print heel plat en saai zijn. Software als Adobe Lightroom bieden de middelen om het voor beide media goed te krijgen, maar daar moet je mee willen leren werken.
@ Allen, bedankt voor de tips! Ik ben best wat sites aan het afstruinen maar kom telkens weer op nieuwe inzichten. Een BestBuy Guide voor werkmonitoren zou ik daarom ook een mooie toevoeging vinden! Ik ga in elk geval de bovenstaande monitoren eens goed bekijken, hartelijk dank.
Gewoon even bij hardware unboxed kinken naar monitoren met de door jou gewenste grootte en een goede kleur reproductie. Dat is het belangrijkste. En natuurlijk een spider voor kalibratie wat je voor foto bewerken echt wel bij elke monitor nodig heb. Ze zijn immers geen van allen out of the vox gecalibreerd en daarnaast moet het na 3 tot 6 maanden nog een keer omdat je monitor dan verandert is.

Hoe dichter bij de rgb standaard hoe beter het scherm is voor foto bewerken.
Een spider is niet aan te raden om correct te kalibreren hoor ik veel. Ik heb er zelf 1, maar een Xrite i1 geeft betere resultaten (en heb ik ook liggen)
Kijk eens bij Benq voor betaalbare "instapmodellen, zelfs met hardware kalibratie.
Ik heb zelf 2 stuks SW270C monitoren en een Xrite i1display pro, en moet zeggen dat dit setje niet veel onder doet aan duurdere monitoren. Doe zelf ook fotobewerking en video editing / kleurcorrectie ermee.
Je hoeft geen 5k neer te leggen voor een Eizo:
pricewatch: Eizo FlexScan EV3285 (met standaard) Zwart
~€1200

Zeer tevreden over. Eizo is niet goedkoop, maar gaat erg lang mee, de EV3237 broertjes gaan al 7 jaar mee...
Ik ben zelf fotograaf en gebruik sinds een jaartje een DELL UP2716D. Goedkoop, 100% sRGB, 100% Adobe RGB, RGB Led. Vanuit de fabriek gekalibreerd, je krijgt daar ook een rapport van. Geen nadelen eigenlijk om foto's te bewerken.
Ik heb zelf net de EIZO CS2740 gekocht, deze kost rond de 1500 euro en is volgens mij de goedkoopste monitor die geen nadelen heeft. Alles daaronder is een afweging waar je bereid bent op in te leveren. Als je me laat weten wat je ongeveer uit wil geven kan ik wel even met je meekijken, heb best veel research gedaan voor dat ik deze kocht, dus ik weet ook wat de betaalbare opties zijn.
Wellicht dat iemand dit kan uitleggen, maar blauwe OLEDs hadden altijd een veel hogere luminance degradatie dan andere kleuren OLED. Daarom kon Samsung nooit heel goed grote schermen met RGB OLEDs produceren. De blauwe varianten hadden 12% degradatie na 1000 branduren tov 7 of 8% voor rood en groen. Zo significant dat er al snel een onbalans ontstaat in de kleurprofielen. Nu gaan ze echter volledige schermen opbouwen met alleen blauwe OLEDs. Natuurlijk geen onbalans in kleuren, maar wel met de hoogste degradatie in lichtopbrengst van alle OLEDs. En ik snap dat ze niet de quantum dots kunnen gebruiken op andere kleuren, omdat blauw het meest energetisch is en ze met de QD blauw kunnen omzetten naar groen en rood, maar niet andersom.

Mijn zorg zit er in, slijten deze panelen dan niet ontzettend hard en gaat de lichtopbrengst niet hard achteruit? Het lijkt me niet dat Samsung de degradatie van blauwe OLEDs heeft opgelost, want dan zouden ze wel RGB OLED schermen produceren.

Iemand die hier wat meer info over heeft?
Zou dit het kunnen zijn?
Since 2012, research focuses on organic materials exhibiting thermally activated delayed fluorescence (TADF), discovered at Kyushu University OPERA and UC Santa Barbara CPOS. TADF would allow stable and high-efficiency solution processable (meaning that the organic materials are layered in solutions producing thinner layers) blue emitters, with internal quantum efficiencies reaching 100%.[134] Blue TADF emitters are expected to market by 2020[135][136] and would be used for WOLED displays with phosphorescent color filters, as well as blue OLED displays with ink-printed QD color filters.
https://en.wikipedia.org/wiki/OLED#Efficiency_of_blue_OLEDs
Dat zou zo maar kunnen zijn! Ik lees er echter nog niet zo veel over of Samsung dit proces nu gebruikt. Ook doen ze nog geen uitspraken over verwachte levensduur en dingen als burn-in. Beide toch dingen waar ik wel wat duidelijkheid over zou willen voor een monitor.
Volgens mij was het grootste probleem oorspronkelijk dat er rode, groene en blauwe oleds per pixel gebruikt werden. Nadeel is dat als één kleur harde slijt de kleuren gaan afwijken. Maar als je alleen maar blauwe oleds gebruikt zal het qua burn in niet anders zijn dan witte oleds lijkt mij.
Omdat Samsung niet hoeft te filteren maar het blauwe licht ombuigt naar rood en groenhoeven de cellen minder hard te branden, er gaat minder energie verloren. Er ontstaat minder warmte. En dus kunnen blauwe oleds van Samsung langer mee gaan.
Wat meer achtergrond en alvast een mening van Linus over QD-OLED:
https://www.youtube.com/watch?v=Piteu5gyKq0
Neem die mening niet al te serieus want die video is gepromoot door Samsung zelf. I.E Het Linus team is ingevlogen door Samsung.
Ik wacht wel even wat Vincent van HDTVTest te zeggen heeft over deze QD-OLED.
Dat vertelt ie toch zelf ook al? Direct aan het begin en vrij duidelijk. Ging mij erom dat hij de achterliggende techniek en verschillen met de huidige oledschermen helder uitlegt. In het bericht hier is die uitleg op zijn zachtst gezegd summier.
Tja als dit zijn mening is "Samsung just made everything else OBSOLETE"
Dat heeft natuurlijk niets te maken met de techniek op zich.
ah, je hebt alleen de titel gezien en verder de video niet bekeken
Wat een zinloze aanname.
Nou ja, jij vat zijn mening samen met de titel van de video. In de video zelf is hij toch een stuk genuanceerder en met voorbehouden. Omdat je die totaal niet noemt is het voor mij aannemelijk dat je de video niet gezien hebt OF je doelbewust zijn mening foutief interpreteert. In beide gevallen zijn jouw comments zinlozer dan mijn 'aanname'
Jij schrijft ongenuanceerd "Hier alvast een mening van Linus" Daar reageer ik op omdat de video een ad is van Samsung. De titel van de video "Samsung just made everything else obsolete" is de prijs die Linus betaald voor het gezellige uitje naar Samsung Displays. En daarom dien je die mening met een korreltje zout te nemen.
Als jij weet dat het een ad is dan had je jezelf dus anders moeten verwoorden in je oorspronkelijke bericht.
Maar ik zal nu even een aanname doen, Je blijft jezelf zinloos verdedigen en je wil het laatste woord hebben. Ik zou zo zeggen, succes ermee.

[Reactie gewijzigd door Pangaleas op 9 januari 2022 07:20]

Anoniem: 562971
@Pangaleas9 januari 2022 12:32
Jij schrijft ongenuanceerd "Hier alvast een mening van Linus" Daar reageer ik op omdat de video een ad is van Samsung. De titel van de video "Samsung just made everything else obsolete" is de prijs die Linus betaald voor het gezellige uitje naar Samsung Displays. En daarom dien je die mening met een korreltje zout te nemen.
Baardmans heeft overal wel een mening over, dus heb ik deze clikbait uit mijn YouTube abonnementen lijst gehaald.
Elke bekende youtuber is al verworden tot reclamezuil.
Dat iets gesponsord is maakt nog niet per definitie dat zijn mening gekocht is.
Snel, sneller, snelst ...
De CES is dit jaar ook weer goed voor de introductie van nog snellere gamemonitoren.
Toch jammer dat dat blijkbaar niet geldt voor de werkelijke responstijden van (IPS) LCD panelen / monitoren.
Ook het native contrast van IPS panelen met hogere refresh rates kan wel een boost gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 8 januari 2022 10:13]

Ik weet niet waarom je hier specifiek IPS panelen vermeldt, want het zijn vooral VA panelen die enorm trage responstijden hebben (de G7 en G9 van Samsung uitgezonderd). Voor de rest zijn alle snelle panelen IPS of TN panelen.

Over het contrast van IPS panelen heb je wel gelijk, want dit is een stuk lager dan bij VA panelen (rond de 1000:1 vs. ~3000:1 respectievelijk). Maar daar is LG alvast wel mee bezig, en dat staat ook in dit artikel van Tweakers.
Monitoren met ips-panelen hebben al jarenlang een contrastverhouding van zo'n 1000:1, maar LG Display heeft naar eigen zeggen een lcd-technologie ontwikkeld met 35 procent diepere zwartwaarden dan die van bestaande ips-panelen.
Voor de rest zijn alle snelle panelen IPS of TN panelen.
Yep, maar overdrive en overshoot kunnen bijna altijd beter.
Maar daar is LG alvast wel mee bezig, en dat staat ook in dit artikel van Tweakers.
Dat lijkt alleen van toepassing op 'langzame' zakelijke monitoren.
Yep, maar overdrive en overshoot kunnen bijna altijd beter.
Helemaal mee eens, maar IPS doet het toch nog steeds minder slecht als VA panelen. Ik gebruik zelf een IPS paneel voor m'n hoofd monitor. Ik heb een tijdje terug een VA paneel gehad om te testen, maar dat heb ik na 2 dagen teruggestuurd vanwege black smearing.
Dat lijkt alleen van toepassing op 'langzame' zakelijke monitoren.
Voorlopig misschien wel, dat zullen we nog moeten afwachten naar de toekomst.
Helemaal mee eens, maar IPS doet het toch nog steeds minder slecht als VA panelen.
Natuurlijk. Ik noemde IPS omdat TN en VA niet meer interessant zijn.
Sinds ik een iPad Pro 12.9 2021 heb en het beeld van de nieuwe MacBook Pro zo zie, heeft miniled mijn aandacht. Een 28 inch monitor van dezelfde kwaliteit zou een instant buy zijn als het onder de 1200 euro komt. Editing van HDR video, foto bewerking, films bekijken in HDR, gamen, alles is mogelijk op zo'n scherm.
Hoop dat de prijzen snel gaan dalen.
Hopelijk komen er dan ook varianten met een glossy scherm zoals de iPad en de MacBook. Dit geeft zoveel meer contrast dan de antiglare coating die alle panelen tegenwoordig hebben
Jammer, had gehoopt op wat oled monitors in de €1500/2000 range dit jaar. Toch nog maar een jaartje wachten dan.
Mooie ontwikkelingen, maar wat een prijzen voor pc schermen! Dat gaat voor mij al snel voorbij de grens van redelijkheid voor wat het me oplevert (vanuit mijn perspectief als enthousiaste gamer en audio mixing).

Dan is een tweede oled tv nog niet zo gek als optie..
Nou er begint eindelijk dit jaar dus wat meer oled/minileds keuzes te komen. Ik zit echter nog steeds te wachten op een 38 inch ultrawide met het liefste 5120x2160p eigenlijk(of iets bredere res). Dat word nog wel even langer wachten.

[Reactie gewijzigd door William/Ax3 op 8 januari 2022 10:54]

YUP Samsung G9 neo format met QD led. daar wacht ik op
Eindelijk komt Oled voor monitoren binnen bereik, hopelijk komen er ook nog 24" schermen want groter heeft voor mij geen toegevoegde waarde maar wil wel het mooie kleurcontrast hebben dan een "wazig" IPS scherm.

Schermen van 40" + heb ik nooit begrepen waarom je die als monitor gebruikt, dat zijn TV,s zonder tuner.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 januari 2022 12:08]

Voor wie een overzicht wilt van beschikbare en komende 32inch, 4K, >100hz monitoren: https://gathering.tweaker...message/65690454#65690454
(Een paar van deze schermen zijn ook in het artikel genoemd.)

Van de "Predator X32" is het overigens onduidelijk of deze 576 of 1152 zones krijgt, omdat er ook een ouder persbericht van Acer bestaat, waar 1152 werd genoemd. Ook is het laatste persbericht wat verwarrend beschreven, waardoor het onduidelijk is wanneer ze het over de "FP" versie hebben. Ook heeft Acer het wel eens gehad over een "S" versie.

[Reactie gewijzigd door Cyb op 8 januari 2022 12:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee