Door , , reacties: 61, views: 45.455 •

Russell Brower, componist van Blizzard EntertainmentBlizzard Entertainment, de studio achter World of Warcraft, StarCraft II: Wings of Liberty en Diablo III, heeft een aantal vaste componisten in dienst, die de muziek schrijven die in de games is te horen. Tweakers.net kreeg de kans om Russell Brower, de bekendste naam binnen het team van muziekschrijvers, aan de tand te voelen.

Hoe lang werk je bij Blizzard en heb je er een fulltime baan?
Ik werk inderdaad fulltime voor Blizzard en eigenlijk vind ik dat wel prettig. Ik vind het fijn om me volledig op het werk voor deze ontwikkelaar te kunnen concentreren. Ik ben er nu vijf jaar in dienst, en ben ooit dus begonnen met de muziek voor World of Warcraft.

Als je componeert, werk je dan thuis of bij Blizzard op kantoor?
Ik werk af en toe thuis, vooral als ik in alle rust wat wil brainstormen. Dat kan beter in mijn eigen vertrouwde omgeving, daar kan ik mijn rechter-hersenhelft rustig zijn werk laten doen zonder de ruis van telefoons of computers. Maar ik componeer ook bij Blizzard op kantoor, en daar vindt ook een deel van de productie plaats.

World of Warcraft Main Title Theme - Legends Of Azeroth

Je hebt ook muziek geschreven voor films. Is er een verschil tussen het componeren voor films en het componeren voor games?
Ik heb meer muziek voor tv geschreven dan voor films, maar ik heb nog het meeste gecomponeerd voor pretparken. En eigenlijk is er niet veel verschil. In alle gevallen is de muziek bedoeld ter ondersteuning van het verhaal. De muziek moet helpen het verhaal te vertellen en daarmee heeft muziek dus altijd dezelfde functie, of hij nu gebruikt wordt in games of in films. Maar er zijn natuurlijk wel degelijk verschillen. Zo moet je door de interactiviteit van games soms rekening houden met momenten waarop een bepaalde actie in gang wordt gezet. Verder kunnen er wat beperkingen zijn aan het mixen van de muziek. Zo is in World of Warcraft de mix van geluiden en muziek afhankelijk van de plek waar de speler staat, en die mix verandert als de speler beweegt. Zo hebben we in WoW bijvoorbeeld speciale bos-muziek. Die lijkt voort te komen uit een groepje onzichtbare muzikanten, terwijl andere muziek wat meer subliminaal is en uit het niets lijkt te komen.

World of Warcraft Wrath of the Lich King - Totems Of The Grizzlemaw

Vooral Teldrassil is daarbij interessant. Muziek en geluidseffecten werken er goed samen. Je kunt er een aantal nieuwe spreuken leren, die specifieke geluidseffecten hebben. Die passen op een mooie manier bij de muziek die er klinkt. Maar ook in Grizzly Hills en Elwynn Forest is de verschuivende mix van geluiden en muziek te horen. Op dat punt zijn we zijn nog een stapje verder gegaan bij de bosgebieden op Sunstrider Isle, het startgebied van de Blood Elf.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.