'EU geeft Apple en Meta volgende week minimale boetes wegens DMA-overtredingen'

De Europese Commissie deelt volgende week DMA-boetes uit aan Apple en Meta. Dat zeggen ingewijden tegen de Financial Times. Het zouden om 'minimale' bedragen gaan, om te voorkomen dat de spanningen met de Amerikaanse president Donald Trump verder oplopen.

Volgens de Financial Times krijgt Apple volgende week een boete en wordt het bedrijf opgedragen om zijn App Store-regels te veranderen. De EU deed onderzoek naar Apples handelspraktijken in zijn appwinkel. Zo werd bekeken of appontwikkelaars ervan worden weerhouden om consumenten door te sturen naar aanbiedingen buiten de App Store. Dat moet volgens de Digital Markets Act worden toegestaan.

De EU zou dus geconcludeerd hebben dat Apple deze regel heeft overtreden en daarom die handelspraktijken moet staken. Een ander DMA-onderzoek naar Apple wordt zonder verdere maatregelen afgerond. Die draaide om het browserkeuzescherm op iOS.

Meta krijgt op zijn beurt een boete voor zijn 'pay or okay'-model, waarbij consumenten kunnen kiezen tussen gerichte advertenties of een betaald abonnement. Dat is verboden onder de Digital Markets Act, die van toepassing is op enkele grote techbedrijven. Naast de boete wordt Meta ook opgedragen om dat model aan te passen.

De Europese Commissie mikt echter op boetebedragen die 'ver onder de drempel liggen', zeggen drie bronnen tegen de FT, zonder exacte bedragen te noemen. Dat zou mede zijn omdat de DMA relatief nieuw is en de beslissingen nog kunnen worden aangevochten voor de rechtbank. De FT spreekt ook over het voorkomen van een escalatie met Amerikaanse president Donald Trump.

Trump uitte zich eerder kritisch over buitenlandse regelgeving die 'de groei belemmert' van Amerikaanse bedrijven. Een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stuurde eerder al een brief naar de EU, waarin ze haar zorgen uitte dat de Digital Markets Act voornamelijk gericht zou zijn op Amerikaanse techbedrijven.

De geplande beslissingen worden op vrijdag voorgelegd aan de 27 EU-lidstaten, zeggen de bronnen tegen de Financial Times. De boetes zouden volgende week formeel worden aangekondigd, hoewel die timing nog kan veranderen.

EU Digital Markets Act DMA poortwachters 2025
Bedrijven en diensten die onder de Digital Markets Act vallen. Bron: Europese Commissie

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

28-03-2025 • 12:06

110

Lees meer

Reacties (110)

110
104
58
2
0
43
Wijzig sortering
Ligt het aan mij, ik heb waarschijnlijk niet het hele plaatje waar wij nog super afhankelijk zijn van Amerika. Maar je zou toch zeggen inmiddels, F*ck Trump. We zijn Amerika kwijt, deal with it en move on! Ze willen hier handelen, dan moet dat volgens de regels, willen ze het niet, ook prima.

We handelenen nu enorm uit angst i.p.v. rationeel.

[Reactie gewijzigd door SirMemeAlot op 28 maart 2025 12:09]

Je bent echt volledig afhankelijk.

1) Kernwapenparaplu
2) Uberhaupt defensie, wij hebben het teveel uitgekleed
3) Betaalsysteem, alles in de wereld loopt via Mastercard/VISA en dollars als reservemunt.
4) Clouddiensten (onze overheden zitten er vuistdiep in)

Dus je kan als Europa niet zoveel at the moment, vrees ik.

Begreep wel dat wij als Europa de economie, kennis en middelen hebben dit zelf allemaal te doen, maar het kost een paar decennia. En dan moeten mensen niet steeds op partijen als PVV, AfD, FN, Orban etc. stemmen die dit ondermijnen.

[Reactie gewijzigd door Twieeker op 28 maart 2025 12:20]

1) Kernwapenparaplu
==> Frankrijk zal die rol nu op zich nemen

2) Uberhaupt defensie, wij hebben het teveel uitgekleed
==> We hebben veel te veel uitgekleed, maar ReArm Europe (Ja, ik houd vast aan deze naam) kan dit opvangen. Moeten ze het wel heel snel eens worden.

3) Betaalsysteem, alles in de wereld loopt via Mastercard/VISA en dollars als reservemunt.
==> Klopt. Maar hier liggen wel kansen voor de Euro.

4) Clouddiensten (onze overheden zitten er vuistdiep in)
==> Klopt ook. Maar ook hier liggen kansen voor Europa.

Kortom, ik ben het deels met je eens, maar het hoeft niet zo te zijn. Het gaat om daadkracht en lef tonen nu.
We kúnnen het ook wel zelf als Europa, maar daar gaat helaas minimaal 5 jaar overheen.
Omdat we ons volledig overgeleverd hebben aan de VS.

De Franse en Britse atoomwapens zijn te weinig om te kunnen opboksen tegen Rusland, China of de VS
Ook qua manschappen zijn we deels afhankelijk van de VS

We hebben welliswaar SWIFT als betalingssysteem, maar op het gebied van creditcards hebben we nog een weg te gaan. Misschien dat de euro hier wel een rol in kan spelen, maar ook dat gaat nog zeker een tijd duren

Qua clouddiensten zie je iig al een omdenken om terug te gaan naar inhouse of een goede Europese provvider.

Kortom, het kan wel, maar niet binnen een paar jaar. Tot die tijd zijn we helaas nog teveel gebonden aan de VS

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op 28 maart 2025 14:26]

Ik probeer het liever zonder trump en heb een tijdje een puinhoop die ik zeker aan de digitale kant kan helpen wederopbouwen dan dat ik iets toegeef aan Trump en zijn stelletje sicophanten, sociopaten en wat al niet voor walgelijke figuren.

Ja het duurt een tijdje, maar in de tussentijd zijn we ook onze eigen economie en productie een boost aan het geven. Dat ieman facebook moet missen kan ik niet mee zitten. We bouwen wel iets anders.
Creditcards zijn natuurlijk in europa helemaal niet zo groot, echter gaan al onze bank passen er nu naar toe, hoe gek kun je zijn. Betreffende online betalingen hebben we betere oplossingen. Ook betreft identificatie etc. De europese ideal, gaat misschien wel meer veranderen.
Onze passen gingen al over netwerken van Visa en Mastercard. Daar veranderd niet zo heel veel aan.

Je hebt zeker een punt wat betreft over ideal. Wel goed om dat bewuster te gebruiken ipv de CC uit 1password 🤔
Daarom waarschijnlijk dat er op mijn Fintro-bankkaart naast het Bankcontact logo ook nog Visa debet onderaan rechts staat?
Maak je niet druk over hoeveel atoomwapens we hebben om te gooien. Als we die naar elkaar gaan gooien maakt 2 of 2000 niets uit, dan word het sowieso een puinhoop.
2 vs 2000 kernwapens maakt niets uit? Heb je hier een bron voor?
Heb je bron nodig om te weten dat een kern oorlog hoe dan ook slecht is voor de wereld?

Je kan een land maar 1 keer vernietigen, 2000 is genoeg om de wereld meerdere keren om zeep te helpen.
Dat klopt niet, we kunnen niet gans de wereld via nukes naar haaien bombarderen.

De nucleaire winter die daarop volgt, omdat al dat radioactief, maar vooral niet radioactief materiaal de lucht ingeblazen is, is veel erger dan de kracht van de pakweg 19.000 kernbommen.
Al kan hetzelfde gebeuren mocht er nog een supervulkaan zoals de Krakatoa uitbarsten. Wel heel mooie zonsondergangen naar het schijnt daardoor.

Zelfs als die samen ontploften als 1 bom zitten we maar met een krater van 10 km wijd en 2 diep.
Aja, en de EMP ervan niet vergeten, dat zal ook veel elektrisch spul naar de kloten helpen.

Bron: https://www.sciencefocus....lear-bombs-were-detonated

[Reactie gewijzigd door Wim Cossement op 29 maart 2025 13:36]

En je vind die winter iets apart? Ik niet, hoort gewoon bij het resultaat van dat soort bommen gooien en vernietigd net zo goed de wereld die we kennen. De aarde draait wel door, maar onze "wereld" niet.
Ik reageer op je 'meerdere keren om zeep' stukje, en probeer wat duiding erbij te geven...
Maar we zijn nu al als maatschappij aan een rotvaart ons eigen graf aan het delven voor geld, dus wat maakt het uit?

En hier in West-Europa zijn we sowieso het haasje mochten er een paar malloten beslissen om wat kernwapens in te zetten. Het is de bedoeling die niet te gebruiken en eigenlijk een soort penismeten voor wereldleiders, en Stormy Daniels zei dat Trump met zijn champignon niet veel voorstelt... :D

Hier, mocht je je vervelen (en niet dat ik iets heb tegen Gouda, lekkere kaas): https://nuclearsecrecy.co...t=1&ff=50&psi=20,5,1&zm=9
En hier in West-Europa zijn we sowieso het haasje mochten er een paar malloten beslissen om wat kernwapens in te zetten
Eens, of het nou door directe aanval of een fall-out/kernwinter is. Dat was wat ik met om zeep bedoelde. En we hebben genoeg van die rotdingen vele meerdere winters.
Tegen de tijd dan Frankrijk of Brittannië er aan denkt om meer dan de helft van hun wapens in te zetten is alles al voorbij.
Ik lees die comment te vaak, dat we te weinig hebben om op te boksen maar inclusief Groot Britannie hebben we er 400, als maar 1/10 daarvan aankomt is Rusland van de kaart, tuurlijk zijn we dat andersom ook maar bedoel maar te zeggen dat hoeveelheid niet uit maakt.

Verder snap ik alle punten waar we wel afhankelijk van zijn hoor, maar onderschat ook niet dat ze dit andersom vaak ook zijn. Als wij de stekker overal uittrekken hebben zowel wij als zij een probleem.
Als de Europese bank geen Dollars meer opkoopt om het stabiel te houden dan is Amerika failliet.

Moeten alle Europese landen wel eerst hun goudvoorraad uit fort knox laten halen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 29 maart 2025 01:42]

Laten we eerst eens een bedenktijd van een paar dagen instellen van het opkopen.van Amerikaanse staatsobloigaties.
De Amerikaanse staat drijft op het feit dat ze vrijwel onbeperkt schulden kunnen blijven maken door het uitgeven van staatsobligaties. De staatsschuld is zodanig groot dat het niet realistisch is om te verwachten dat deze ooit tergbetaald zal kunnen worden. Wanneer de VS een bedrijf zou zijn, zou het allang failliet zijn. Maar alle grote geldverstrekkers op de wereld (waarvan China één van de grootste is) sluiten hun ogen hiervoor wanneer ze problemen kunnen voorkomen door het uitlenen van nog meer geld. De VS is letterlijk 'too big to fail'.
Stoppen met het kopen van Amerikaanse staatsobligaties zou desastreus zijn voor de wereldeconomie, omdat de VS dan niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen. Maar enige 'bedenktijd' voor het kopen van nieuw uitgegeven staatsobligaties zou een flinke schok door het Amerikaanse financiële systeem geven.
De EU heeft meer parate militairen, vliegtuigen etc dan Rusland.
Rusland heeft wel veel meer tanks en artillerie dan Europa
https://armedforces.eu/co...ssia_vs_European_Union_EU
De Britse autoomwapens mag je zelfs volledig weglaten, want de Britten hebben geen enkele manier om hun atoomwapens in te zetten zonder toestemming van de VS.

Blijft enkel Frankrijk nog over. Als het er op aan zou komen zullen ze dat inzetten om zichzelf te beschermen, maar de EU? Dat betwijfel ik ten zeerste. Ze hebben er te weinig om de EU mee te beschermen.
Wij hebben ons eigen betaal systeem SEPA. Alleen geen serieuze kaartvestrekker die wereldwijd geaccepteerd wordt zoals CC. Maar daar zijn wel zeker wel al een paar jaar aan aan het werken.
Die kans is wel een beetje verkeken nu we middein in de transitie naar Visa/MasterCard zitten.
Al zou ik ze ook liever links laten liggen
Ja klopt, vind oprecht dat afgedwongen moet worden dat Mastercard naar een semi-gescheiden systeem wat op zijn minst werkend blijft in de EU.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 28 maart 2025 14:17]

Worden we daar beter van? Dat voelt net zo veilig als je data of diensten bij één van de drie grote afnemen en hopen dat de overeenkomst tussen EU en de VS een keer overeind blijft 🙄
Nee dat is niet hetzelfde.
Wat ik voorstel is dat het systeem ongeacht wat er buiten de EU gebeurt het systeem binnen de EU op zichzelf staat en blijft werken. Ik wil bij mijn bankrekening kunnen ook als Mastercard van buiten de EU de opdracht krijgt dat het niet meer zou mogen.
Heel veel materiaal wat we hebben bij defensie, komt alsnog van de VS vandaan. Zo'n JSF gaat langer meer dan een paar jaar en voor onderdelen, support, know-how, training zitten we daar gewoon vast aan de VS.

ReArm wordt gelijk gebruikt om meer macht naar Europe te trekken. Dat er op gebied van harmonisatie van het wapentuig wat moet gebeuren is evident, maar defensie is, conform te EU verdragen, geen boven-nationale gelegenheid. En op grondpersoneel niveau spreekt met al niet een taal (letterlijk en figuurlijk). Die ReARM ambities gaan dan over productie, budgettering, stroomlijnen welk land welke materiaal koopt, maar dus niet begrotingsregels overtreden omdat een aantal landen veel te weinig aan defensie uitgaf (Italie, Luxemburg) of uberhaupt amper een leger heeft (Luxemburg, NL, Belgie). Landen als Italie en Frankrijk hebben al behoorlijke uitdagingen op begrotingsgebied en nu wordt een oud plan van stal gehaald. Het is niet voor niets dat de 2e kamer hiertegen was.
kernwapens: het VK zal dat ook doen, daar is de wind sterk gekeerd, weg van de VS en naar de EU toe. Ik voorzie nog niet meteen een Breturn, maar de relaties zullen in sterk tempo verbeteren na de kater van Brexit, nu Amerika een totaal onbetrouwbare partner is geworden.
Je moest eens weten wat wij nu de US aan kunnen doen, je zult versteld staan. Daarom dansen we nu om elkaar heen.
Ja, maar dan vernietig je de relatie helemaal. En er is ook nog een wereld ná Trump. Dus misschien moet je nu nog niet al je bruggen verbranden.
Wat kunnen we hen aandoen dan?
ASML? zonder ASML hangt de halve VS tech industrie en ja dat zal ASML ook extreem veel pijn maar dat risico wilt Trump niet lopen dan worden zijn 2 rijke vriendje extreem boos.
Als het ASML extreem veel pijn doet vertrekken ze toch gewoon naar Zwitserland of UK? Geloof niet dat ze heel veel belangrijke klanten in de EU hebben en eieren voor hun geld zullen kiezen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 28 maart 2025 13:19]

ASML is dermate belangrijke technologie dat bedrijf heeft zelf geen eigenzeggenschap over zijn technologie. Als het wil vertrekken uit de EU. Dan houdt de EU dat echt wel tegen. Dat is maar goed ook.
Het bedrijf heeft niet de kennis maar de mensen. Als het zover komt dan zal de VS met gigantische geldbedragen wapperen zodat al deze mensen naar de VS zullen overvliegen (alles en iedereen is voor het juiste bedrag over te halen). En denk dat de VS niet gaat boeien dat er patenten zijn op dat moment.
Ik zou voor geen miljoen jaar naar de USA willen al kreeg ik daar een beter salaris. Schrijnend daar, maar je hebt deels een punt er zijn mensen die doen het voor geld wel.
Alleen is ASML niet blij met de China export restricties die de VS oplegt...(en NL die dat klakkeloos overneemt) de VS is ook niet echt een optie.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 maart 2025 14:51]

Nederland neemt dat niet klakkeloos over.
De VS dreigt de levering van essentiële Amerikaanse technologie naar ASML stop te zetten wanneer het niet stopt met de export van de meest geavanceerde machines naar China.

Wanneer de eis van de VS genegeert wordt kan ASML geen EUV machines meer produceren.
De vraag wordt dan: Kan Intel het langer zonder nieuwe EUV machines stellen dan ASML het zonder nieuwe orders kan stellen en boetes betalen voor het niet leveren van al bestelde machines? De vraag is ook op wie zal de druk van derden, zoals Taiwan, groter zijn. De druk op de VS om de restricties te laten vallen en de levering van machines aan concurrenten toe te staan, of de druk op Nederland om restricties in te stellen op de leverning van machines aan concurrenten?
Hoe zou de EU dat tegen kunnen houden dan?
Gooi ze uit SWIFT, verbied de export van machines en robotica. Schaf het auteursrecht af, in ieder geval op Amerikaanse voortbrengselen.
En Android/iOS of Windows/macOS. Goed linux is dan welliswaar een optie maar het gros gebruikt dit niet.
GNU\Linux is pas een optie als we een fork maken en alle code gemaakt door Amerikaanse entiteiten eruit halen. En theoretisch ook alle Chinese en Russische bijdragen.
Maar nee, wat is het nut daarvan? Het komt erop aan om niet afhankelijk te zijn. Dat wil niet zeggen, niets gebruiken. Zolang er geen macht kan worden afgedwongen of kan worden gechanteerd, laat t er maar mooi inzitten denk ik dan.
Symbian afstoffen?
De politieke partijen die je noemt hebben niet of nauwelijks regeringsverantwoordelijkheid gedragen. De deplorabele staat van defensie kun je hen niet aanrekenen. Wel de partijen die de afgelopen decennia de macht hadden. Dat nu andere dingen geroepen worden is een omslag, maar kan daarmee niet eerdere zaken ongedaan maken.

Dat een partij als PVV of FvD (om even bij de NL situatie te blijven) waarschijnlijk weinig nuttigs bij zullen dragen zal waarschijnlijk zijn, maar is alleen relevant voor de toekomst.

[Reactie gewijzigd door kdekker op 28 maart 2025 13:08]

De deplorabele staat van defensie kun je hen niet aanrekenen. Wel de partijen die de afgelopen decennia de macht hadden.
Wij (als Nederland in zijn geheel) kiezen die partijen toch zelf, dus wij zijn er schuldig aan!
Dat vind ik nu net iets te veel schuld op jezelf laden. We hoeven elkaar geen schuldcomplex aan te praten, maar deels heb je gelijk., want je stemt maar 1x in de vier jaar + de politieke realiteit is dat er compromissen gesloten worden, waar de kiezer pas na 4 jaar (als het collectieve geheugen zo lang werkt, meestal niet) wat van kan vinden.
Het is een handelsoorlog. Er zijn nog mensen die denken dat Trump een grapje maakt of bijdraait, maar hij meent het. Dat de oorlog niet met wapens uitgevochten wordt is dan een meevaller, maar je zult wel degelijk van mentaliteit moeten veranderen. Net als dat het stoppen met Russisch gas opeens noodzaak werd, is het nu noodzakelijk te worden van punt 1,2,3 en 4 die je noemt. En als het moet, dan kan dat zeker.
Je bent echt volledig afhankelijk.

1) Kernwapenparaplu
2) Uberhaupt defensie, wij hebben het teveel uitgekleed
...
Zie hier: mooi uitgelegd waarom dat is. :)
4) Clouddiensten (onze overheden zitten er vuistdiep in)
Hier zijn verschillende initiatieven voor "Sovereign Cloud". In Frankrijk bijvoorbeeld van Google+Thales met S3NS: https://www.s3ns.io/en
en Microsoft+Orange in Frankrijk met Bleu: https://www.datacenterdyn...-sovereign-cloud-service/

JC
Helaas zijn we voor onze defensie nog zeer afhankelijk van de VS
Dat zeg je, maar waarom?
We hoeven geen troepen in het buitenland te hebben en verdedigen lukt ons wel. En dan nog de vraag, verdedigen tegen wie?
Inderdaad , tegen wie?

Ik hoorde een Amerikaanse diplomaat recent nog zeggen dat Putin een fijne en leuke vent is.

Gewoon oogkappen ophouden en doen alsof er niets aan de hand is. komt het allemaal wel goed, comrade!
Niet helemaal meer on-topic, maar ff serieus. Oekraïne was meer dan voldoende om het Russische leger in z'n hemd te zetten, nog voor onze hulp.

Als alle EU landen samentrekken zijn we mèèr dan voldoende voor Rusland, als dat je grote angst is.
Omdat Trump een minerale deal en dat lukt niet als er oorlog is in Oekraïne... waarom denk dat dat hij Groenland ook in wilt? hij is niet zo bezig om te zorgen dat er geen mensen meer dood gaan. Hij is aan het lullen om er zelf beter van te worden. en worden wij als Europa wel beter van? ik denk ik het.. want Poeting gaat dan gewoon naar een ander land.... en ja daarom moet er 800 miljard worden geïnvesteerd in onder andere ons leger zodat wij in ieder geval veilig zijn en ja dat gaat ons welvaart kosten. Maar ik heb liever minder welvaart en vrede. een welvaart die binnen no time kapot geschoten kan worden.
Dus jij bent van mening dat de president van Amerika moet helpen om de broek van Europa omhoog te houden?
Nee, daarom moeten we daar dus ZELF in investeren, jij bent tegen die 800 miljard dus jij wilt wel dat de US onze broek omhoog houd? Of hoe zie je dat anders voor je? Wij mogen het niet doen en de VS ook niet? Dus ons maar overgeven aan de russen?
Waar haal je die info vandaan dat Poetin dan doorgaat naar een ander land? Onderbuikgevoel of heb je daar bronnen van?
Gezien hij totaal niet te vertrouwen is, of het daadwerkelijk ooit gaat gebeuren is niet relevant we MOETEN daar op berekend zijn. Met daarop voorbereid zijn wordt de kans dat het gebeurd juist (veel) kleiner.
Verdiep je eens in het verhaal waarom er een oorlog is daar: Zoektip: iets met Navo die zich niet aan een overeenkomst heeft gehouden om niet verder uit te breiden richting rusland ergens rond begin jaren 90.
Die overeenkomst bestaat helemaal niet waar dat in staat!

Quotje van artikel op NOS:
Gorbatsjov zei later dat het Westen weliswaar geen harde beloften had gedaan aangaande de uitbreiding, maar wel het einde van de Sovjet-Unie en de zwakte van het nieuwe Rusland had aangegrepen om zichzelf tot winnaar van de Koude Oorlog uit te roepen.
https://nos.nl/collectie/...0-jaar-een-heet-hangijzer
Ik zit hier Poetins gedraag niet goed te praten, maar er zitten hier wel degelijk 2 kanten aan het verhaal.
Dat zit je wel.

Bijna elk verdrag wat rusland met het westen heeft (gehad) is verbroken door rusland, lekker naïef om te denken dat ie het nu wel na gaat komen 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 maart 2025 14:11]

Het is toch wel een beetje treurig dat je nu na al die jaren nog steeds verwijst naar een overeenkomst die er niet is.
doe zoektip heb ik al vakker gedaan zijn meerdere betrouwbare bronnen die zeggen dat die overeenkomst er nooit is geweest wel Memorandum van Boedapest die Poetin niet nakomt. er zijn plannen gevonden en uitgewerkt dat Rusland oud sovjet landen zou gaan aanvallen en innemen https://www.bnnvara.nl/jo...uropese-landen-op-het-oog

en nog de belangrijkste het is aan buurlanden zelf om te bepalen aan welke defensie programma ze deelnemen. een uitspraak die Poetin ooit zelf heeft geroepen

Maar elk land die minder zaken wilt doen met Rusland en meer met de EU loopt het gevaar om ruzie te krijgen met Poetin....

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 maart 2025 14:10]

Bedoel je de “overeenkomst” die tijdens onderhandelingen is besproken maar nooit in de definitieve tekst is opgenomen en waarvan zowel de VS als Gorbatsjov zeggen dat daar geen definitieve afspraak over was?

De andere kant van het verhaal is dat Rusland aan invloed heeft ingeboet omdat landen één voor één gekozen hebben voor meer westerse oriëntatie. Daar gaat Poetin steeds sterker tegenin door middel van manipulatie en geweld, zoals hij het intern ook oplost.
Als je verlies aanvaarden een oplossing voor een oorlog afronden vindt, dan is Trump inderdaad heel succesvol. Zelf zou ik binnen mijn succes definitie verlies nemen geen optie vinden.
Dus geef ook maar al je vrijheden en bezittingen af? Ga maar werken en denken voor de overheid ik bedoel oligarchen. Tuurlijk dat is verdedig toch dat is wat je wil.. ik weet niet maar je wordt met zo’n situatie alsnog uitgebuit en misbruikt. Dan ga ik liever dood opkomend voor mijn idealen, democratie en een vrije wereld. En nee geen neppe democratie. Die in ontwikkeling is in de VS.
Oekraïne moet helemaal niet winnen.
Rusland moet verliezen, en daar zijn ze heel goed mee bezig.

Oekraïne moet overleven, en dat gaat prima.
1) Je bent hier over mensenlevens bezig: 'dat ze dan maar onder Russische dictatuur leven', een dictatuur die bereid is de 75% van de bevolking die niet te overtuigen is om 100% in een dictatuur te leven gewoon af te maken, is best mooi van u en echt niet ethisch superieur aan wat de NAVO tot nu toe deed.
2) de EU en de NAVO hebben een grote verantwoordelijkheid: Oekraïne heeft, terecht, hun nucleaire capaciteit (derde grootste in de wereld in die tijd) afgegeven aan Rusland, met garanties dat de UK en de USA hen zouden beschermen van een invasie door Rusland. Mooi dat je die verantwoordelijkheid die de vorige generatie Europeanen, terecht, genomen heeft, zomaar even ter zijde wil schuiven. Niet accepteren dat 44 miljoen mensen onder een Poetin dictatuur moeten leven, waar ze duidelijk van gemaakt hebben dat ze dat niet willen, is ethisch gezien het verantwoordde te doen.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 29 maart 2025 00:05]

Ik mag hopen dat we in de EU wel wat sterkere leiders hebben dan het zwakte bod wat Trump en jij geven.
Als Oekraine met de beperkte hulp die ze krijgen verder zelfstandig Rusland staande kunnen houden, zou met fatsoenlijke hulp Rusland prima terug gedrongen moeten kunnen worden. Geeft dan ook wel het signaal aan Poetin dat ze van de EU af moeten blijven, ipv het signaal dat ze prima kunnen doen wat ze willen omdat we toch wel verlies accepteren.
Als je denkt dat Trump bezig is met het welzijn van anderen moet je toch echt wat beter gaan opletten wat er nu aan de hand is in de wereld. De hele Amerikaanse democratie word ondermijnt en het word er voorlopig niet beter op.

over die 800 miljard. Helaas. Ik zou het ook graag anders zien maar wat kunnen we anders om onszelf te verdedigen als het nodig is? Ik zou liever 800 miljard zien voor alles behalve wapens, maar als we ten prooi vallen aan een agressor, dan hebben we niets meer.
Ga toch weg, de DMA en DSA zijn de beste wetgeving sinds een hele lange tijd. Eindelijk durft Europa voor zichzelf op te komen en bewoners te beschermen in plaats van uit te buiten. Ja we hebben overheid nodig die grenzen stelt want anders heb je macht van de sterkste en dat komt vaak neer op wie het meeste geld heeft om te lobbyen of meningen in de samenleving te beïnvloeden.

Jezus dat er mensen zijn die nog steeds denken dat de overheid het kwaad is. Onbegrijpelijk. Doe je plicht en stem gewoon. Voor het stemmen laat jezelf degelijk informeren door betrouwbare bronnen zoals factcheck websites. En overheid websites met neutrale
informatie:

https://eufactcheck.eu/
https://www.vzinfo.nl/
3/4? ik geloof dat je even terug moet kijken? want niet 3/4 van de Amerikanen heeft op hem gestemd.......
Zojuist even voor je gedaan en je hebt gelijkt, het was 64% procent wat wel heeft gestemd, geen 3/4 idd. De verdeling van die 64% was 31,87% Trump, 30,91% Kamala.
Dus met je bericht hieronder zit je er nog meer naast.

In sommige staten hebben ze het toegestaan dat je zonder tonen van ID mocht stemmen, helaas kun je hier dus ook geen data op loslaten, dus dat blijft gissen.

https://www.theguardian.c...ut?utm_source=chatgpt.com
Als ik het aan chatgtp vraag is het 74 mil voor trump en 75 mil voor harris. Dus de meeste die stemde op Harris alleen door op de juiste plaatsen te winnen heeft hij gewonnen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 maart 2025 22:31]

Heeft chatgpt je er ook een bron bij gegeven? Ik heb het namelijk ook aan chatgpt gevraagd en kreeg daarbij de bron van de guardian.
Leg jou percentages eens uit want 149% aan stemmen vind ik wat vreemd.
Nog niet eens de helft van de stemmers hebben uiteindelijk hun stem uitgebracht.
Dus het is eerder 1/4 van de Americanen die op trump hebben gestemt.
hij doet wel de meeste moeite van iedereen om vrede te stichten
Het enige wat hij doet is proberen America te verrijken

Wat ik ook bizar vind is: Zeer vriendelijk zijn naar Rusland. die al deze ellende is begonnen en zeer streng tegen Ukraine die het allemaal moet verduren.

Zelfde nu met de handels oorlog die hij tegen zijn "vrienden" is gestart
en dan zelf online lopen huilen als die landen terug slaan

Echt 0 respect voor die man

[Reactie gewijzigd door Sinester op 28 maart 2025 15:30]

En dat is raar als je president bent van Amerika omdat...?
Ja zeker, want hij doet dat over de rug van zijn "vrienden"
genoeg mensen die hun boodschappen niet meer kunnen betalen, maar geef gerust nog meer geld weg aan een zinloze oorlog.
Vriend, je snapt zelf toch ook wel dat alles wat Trump hier doet, het slechter maakt voor de Amerikanen zelf.. of denk jij ook dat China de "tarrifs" betaald en niet de Amerikaanse consument?
Ik denk wel dat het aan jou ligt: de consequenties die Trump hieraan kan (zal) verbinden zijn serieus. Het is juist rationeel en verantwoordelijk om daar wel rekening mee te houden?
Nee, het is laf en contraproductief want je denkt toch niet serieus dat Trump nu denkt: "ach, die arme Europeanen". Integendeel! Hem aanmoedigen door weg te kruipen maakt hem steeds agressiever. het hielp niet bij Hitler "geef hem nu het Sudetenland, dan vermijden we oorlog in Europa", niet tegen Putin "Wandel durch Handel (verandering door handel)" en het gaat ook niet werken tegen Trump.
Worden in een klap je IOS, Android en Windows apparaten onbruikbaar. Bijna alles wat we gebruiken in de IT komt uit de VS. Op netwerk gebied hebben we daar de reuzen IBM, HP, Dell, Cisco, Juniper en Ubiqity om er een paar te noemen.

Die afhankelijk van de VS ben je echt niet zomaar kwijt. Kijk alleen al naar alle issues welke Munchen had om eigenlijk alleen Microsoft af te stoten en alleen open source te gaan gebruiken. En dan hebben we het nog nieteens wat er allemaal draaien in de datacenters van Amazon, Microsoft en Google.

Ook bij AI vallen Amerikaanse bedrijven vallen af (OpenAI, Anthropic, Google, Meta), uiteraard wil je ook geen afhankelijkheid van China, dus blijft eigenlijk alleen Mistral over als grote naam.

Omdat ondernemen in Europa vooral bestraft wordt, wordt Europa steeds minder relevant in de rest van de wereld en daardoor neemt onze afhankelijk van de rest van de wereld ironisch juist toe...

De EU kan de komende jaren/decenia niet zonder de VS, dus men kan niet anders dan proberen Trump zoveel mogelijk te vriend te houden...
maar als hun de tech stekker uit de EU trekken. trekken wij de stekker uit ASML. ga dan maar eens genieten van je tech...... En ja ASML zal het dan ook niet redden maar dat risico kunnen ze ook niet lopen.
Goh, temporary setback voor hun. Het is niet dat china en amerika geen chips kan bakken. Gewoon niet efficient als wat ASML aanlevert. En er is geld genoeg en als de wil daar sterk is...

Echter de miljarden aan diensten die we afnemen, en die de eu moet aanbieden, zijn we wel effe mee bezig...
we hebben een paar cruciale dingen die opgelost moeten worden maar ook daarna kunnen wij gewoon door gaan. maar voor beide partijen is dat niet leuk alleen ziet Trump dat niet....
Ondernemen word hier helemaal niet bestraft, zeker in NL niet als je ziet hoeveel bedrijven hier opgestart worden. Het word in andere landen/werelddelen bedrijven veel te makkelijk gemaakt om zwaar onethisch bezig te zijn waardoor Europese regelgeving inderdaad er voor zorgt dat het makkelijker is om in de rest van de wereld te opereren maar dus wel graag de schuld leggen waar die hoort.

Zodra Rusland/China/VS zich aan alle verdragen zouden houden, mensenrechten serieus zouden nemen, staatssteun zwaar zouden verminderen, etc dan zou het al een veel gelijker speelveld zijn. (Niet dat Europa zich overal aan houd maar wel meer dan de rest).

We zouden wat dat betreft ons nationalistischer op moeten stellen, gewoon tegen alle bedrijven in de wereld zeggen produceer en verkoop maar binnen Europa vanaf net na het grondstoffen niveau en zo niet dan net zo veel belasting er op zetten tot het hetzelfde zou kosten als ze het wel zouden doen. Daarnaast instellen dat iets wat niet verkocht word in Europa gekopieerd mag worden door Europese bedrijven en dat alle patenten en dergelijke vervallen door niet verkopen en je krijgt vanzelf weer dat er productie in Europa komt.
Op IT gebied zorgen de Amerikaanse bedrijven maar dat er een losstaande entiteit op Europese bodem komt of dat de wet in Amerika aangepast word zodat Europese gegevens niet meer ingezien mogen worden. Als ze dat niet doen dan mag bijvoorbeeld een Windows in al zijn vormen gewoon reverse engineered/broncode gestolen worden en laat maar een bedrijf in Europa het uitgeven en verder ontwikkelen.
Klopt. Vanuit het vlaamse perspectief zijn alle webshops gewoon ".nl" 😅
We zijn wel afhankelijk, maar zij zijn zelf ook afhankelijk. Ze hebben de grootste economie, maar die is ook maar 25 procent ofzo. China en de EU zitten daar ietsje onder, maar als ze met iedereen tegelijk ruzie gaan maken (wat ze doen) vraag ik me af of het goed afloopt.
De kans is dat over 4 jaar er iemand anders zit. Terwijl het een stuk langer duurt voordat een economie onafhankelijk is van een grote partner.

En met deze keuze zakt de beurs in elkaar en dan je kredietwaarde als land en je pensioen fondsen komen daarna nog etc.

Business as usual is veel belangrijker.
Het is hier nog steeds allemaal Windows, Mac OS en Android die overal op draaien, inclusief onze regeringen met hun cloud-grap. Degene die daarmee is begonnen verdient de Ultimate Wedgie.
Zo nutteloos allemaal. Minimale boetes om de spanningen met Trump regering niet op te laten lopen. Zet je jezelf dan te kak of niet? Die minimale boetes vallen onder de catergorie glas, plas, en alles blijft zoals het was en we zijn er niks mee opgeschoten, want oe, we zijn bang voor spanningen. Slappe zooi allemaal.
Krachtiger zou zijn als mensen zelf bewuster zouden zijn en kiezen ze niet te gebruiken. En masse.
Maar goed, het zit zo ingeburgerd he. Smartphones en alles de deur uit knikkeren dan maar?
Zou niet goed zijn als de politiek de schuld krijgt terwijl "wij het willen". Nederland censuureerd schreeuwen ze dan. Dat is al eens geopperd over Europa.

[Reactie gewijzigd door lariekoek op 29 maart 2025 10:27]

Klopt! Trump kan hiermee zijn achterban tonen dat het helpt zich zo hard op te stellen...
Die discussie heb je bij elke boete aan deze techbedrijven. 2 mln. of 2 mld. is slechts een fractie van de maandelijkse winst en dus maar een speldeprik.
Het is echter niet zo dat deze boete als standaard kostenpost wordt gezien en er daarna niets verandert. Een tweede boete voor exact dezelfde overtreding (door dezelfde rechtbank of toezichthouder) wordt een stuk ernstiger beschouwd. Die boete kan wel al snel richting de 4% van de wereldomzet gaan.

Het lijkt wel alsof de techbedrijven alle regels aan hun laars lappen en boete na boete incasseren, maar het zijn steeds andere boetes voor andere overtredingen (andere regels, of dezelfde regels maar voor andere diensten) en opgelegd door andere toezichthouders in andere landen.
Het wordt wel tijd dat boetes voor vergelijkbare overtredingen en opgelegd door verschillende toezichthouders in de EU op één hoop gegooid worden en dus eerder zullen leiden tot strafverzwarend recidivisme.
Liep er bij Tweakers nou ook geen test waar je de DPG cookies kon afkopen ? Uiteindelijk zijn de bedrijven in Europa natuurlijk net zo erg, alleen wat kleinschaliger.
En dus is het goed dat overheden hun consumenten beschermt tegen dat soort gedrag, want van aandeelhouders hoeft de wereld geen greintje sociaal besef te verwachten, alleen winstmaximalisatie.
Cookies afkopen op zichzelf is niet persé verkeerd. De EU geeft echter aan dat je niet slechts 2 opties (cookies accepteren of betalen) mag bieden. Je moet dan nog een derde optie (bijvoorbeeld (meer) ongerichte reclame) of slechts één optie aanbieden, zodat je mensen niet richting het opgeven van hun privacy duwt.
Typisch EU. Grote mond. Even stoer doen en dan vervolgens komt het niet verder dan het geblaf van een chihuahua. Je moet de VS nu direct in het hart raken en dat is de tech sector. Gooi de trukendoos maar open maar nee, nog steeds kruipen we diep in het achterste van de amerikanen. Denk dat het besef er nog niet is maar we zitten nu in keiharde oorlog. Een handelsoorlog wel te verstaan maar nog steeds oorlog. De tijd van de slappe hap en halve maatregelen zijn voorbij. De EU moet nu echt haar spierballen tonen. Dit moet je doen als collectief niet 1 of 2 landen. Uiteraard kan Trump aan de rode knop drukken en praktisch het dagelijks leven still liggen omdat digitaal alles loopt via de amerikanen maar als we als collectief een vuist maken dan worden we echt niet als heel eu buitengesloten van hun diensten omdat er dan ook een heel continent aan omzet zou wegvallen. En ja, ook voor Trump is het uiteindelijk “money talks”.

Dus EU, het is tijd voor degelijke maatregelen. Beperk maar de export van ASML machines richting Intel en andere amerikaanse foundries. Neem je TSMC ook even mee ook al is dat niet amerikaans. Doe daar even 100% heffing er bovenop en compenseer ASML vanuit de schatskist of een of andere tig fondsen die de EU vast en zeker heeft. Zo raak je de VS direct in het hart want zonder de big tech stelt de amerikaanse economie weinig voor, iig niet meer of minder dan een gemiddeld eu land. Wanneer wordt er nou eens met de harde vuist op tafel geslagen? Ik als zakenman zou nu liever zaken doen met de chinezen dan de amerikanen. Dat zegt genoeg.
Eens: de enige taal die 'strong men' zoals de Poetins en de Trumps van deze wereld (helaas) begrijpen is krachtig tegengas. Geen appeasement (dat is al een keer eerder fout gegaan), geef ze een vinger en ze pakken je hele hand..
Snap ik wat je zegt.

Echter wat brengt het op, de komende jaren?

Kommer en kwel. Opstanden...

Ik snap.dat er best met hard mag worden opgetreden, maar enige pragmatiek moet er wel zijn, voor de bevolking (struisvogels) mee te krijgen en onze bedrijven niet kopje onder te laten gaan.

Die tarief oorlog brengt niets op. Het antwoord zou subsidiering en ondersteuning van innovatie en alternatieven moeten zijn. Laat hem maar tarieven heffen. Nu spelen we mee het spel van Trump.

Waar ligt onze lange termijn visie , strategie? We laten de batterij fabrieken failliet. Geen chip bakkers, geen industrie... maar landbouw subsidies met hopen...

Beetje jammer. Maar kansen zijn er nu wel.
Vind het belangrijker om aan te tonen dat we geen speelbal (meer zouden moeten) zijn. En ja soms is een flinke tik op de vingers nodig om duidelijk te maken dat je hier niet van gediend bent. Door telkens ja en amen te knikken geef je een signaal af sta je zelf toe dat men over je heen walst. Niemand is gebaat bij welk oorlog dan ook maar als we niets doen en het spelletje mee spelen dan hebben we ons zelf ook mee op de lange termijn omdat niemand je meer serieus zal nemen.
Doe het dan niet, dit stelt weer helemaal niets voor, zoals iemand al zei Slappe hap en laf.
Het voordeel van een lage boete nu is dat je bij herhaling wél een hoge sanctie kunt opleggen, juist omdat ze dan voor de tweede keer veroordeeld worden. Doe je nu echter niets, dan hebben ze juist het voordeel dat ze zich in de toekomst daar op kunnen beroepen. "De DMA is niet veranderd sinds 2025, dus jullie kunnen niet in 2027 een boete opleggen voor wat in 2025 OK was".
Wat ik vooral relevant vind van deze beslissing is dat de EU nu officiëel bevestigt dat "pay or okay" systemen niet in orde zijn volgens de DMA en dus niet mogen gebruikt worden in Europa. Dat is zeer goed voor de consument, want er waren al veel platformen die zo'n aanfluiting van de DMA hebben ingevoerd....
Ik kan de redenatie in deze helemaal volgen, maar toch, hoe erg is het dat je je wetgeving deels naast je moet neerleggen omwille de internationale betrekkingen, als gevolg van een malloot aan het roer..?
Huawei heeft al een voorproefje gehad wat er gebeurd als je ruzie maakt met uncle sam. die hebben veel pijn gehad aan de noodgedwongen omschakeling naar eigen hardware en OS software.

Het lijkt me een prima moment om onze overheid en onderwijs weg te migreren van niet-EU technologie zodat we weer met elkaar kunnen communiceren zonder dat amerikanen in realtime meeluisteren.

Of zitten we er al te diep in en ligt er dan direkt een vliegdekschip voor Scheveningen?
Het kan mij geen zak schelen wat Trump en soortgenoten er van vinden. Laat die bedrijven maar hier vertrekken. Het zal even lastig zijn, maar we kunnen echt wel zonder.

Het is hoog tijd dat we onder Amerika zijn rok uitkruipen. Niet alleen vanwege Trump, maar vanwege al die oorlogen en troep die deze nep democratie maakt in de wereld. En ja nep democratie, ze roepen wel over democratie, maar met kiesmannen, FPTP, en twee partijen en geen kans op nieuwe is het geen echte democratie.

Als FB een boete verdient, dan moeten ze de boete krijgen, zo hoog als ze verdienen. Als het wel meevalt mag de boete laag zijn, het gaat om recht, niet om wraak. Maar de boete mag niet laag zijn omdat Trump anders gaat dreinen.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 maart 2025 16:54]

Minimale boetes??

Wat dat dan. Een Boete van 1 Euro!
Volgens mij zit er geen minimale Boetes aan een overtreding, Wel een Maximum!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.