Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

Nvidia GeForce RTX 3070 Ti Review

Meer cores en sneller geheugen

Testverantwoording

Ons uitgangspunt bij gpu-tests is altijd dat we de rest van het systeem een zo klein mogelijke bottleneck willen laten vormen. Momenteel heeft AMD met zijn Ryzen 5000-processors nog steeds de gamingprestatiekroon in handen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle videokaarten te testen met de Ryzen 9 5950X als processor.

De exacte specificaties van het testsysteem zijn in de tabel hieronder te vinden.

Testsysteem gpu's
Processor AMD Ryzen 9 5950X @ 4,65GHz all-core
Moederbord ASUS ROG Crosshair VIII Hero
(bios 3501, AGESA 1.2.0.2, Resizeable BAR support geactiveerd)
Werkgeheugen G.Skill Trident Z Royal 32GB (2x 16GB) DDR4-3600 CL16-16-16-36
Ssd Samsung 970 EVO 250GB (OS) + Kioxia Exceria+ 2TB (games)
Voeding Be quiet Dark Power Pro 12 1500W
Koeling Alphacool Eisblock XPX, Alphacool XT45 480mm-radiator, Alphacool D5-waterpomp, be quiet Pure Wings 2-ventilators
Besturingssysteem Windows 10 Pro 64bit oktober 2020 Update (19042.985)

Gebruikte videokaarten

Voor onze gpu-tests gebruiken we altijd referentiekaarten of Founders Editions, tenzij de desbetreffende gpu niet als een dergelijk model is uitgebracht of wij er geen beschikbaar hebben. In dat geval gebruiken we een custom model dat wat kloksnelheden betreft zo dicht mogelijk bij de referentiespecificatie zit. Aangezien Nvidia geen RTX 3070 Ti FE ter beschikking had, hebben we de Gaming OC-kaart van Gigabyte gebruikt. Voor deze review hebben we de volgende kaarten gebruikt:

  • Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti Gaming OC 8G
  • MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio
  • AMD Radeon RX 6900 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
  • AMD Radeon RX 6800 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition
  • Nvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition
  • AMD Radeon RX 6700 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition
  • AMD Radeon VII referentiekaart
  • AMD Radeon RX 5700 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Founders Edition
  • Nvidia GeForce RTX 2070 Super Founders Edition
  • Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition
  • AMD Radeon RX Vega 64 referentiekaart

Drivers en meetmethode

Normaal testen we waar mogelijk alle videokaarten met dezelfde driver. We hebben de Nvidia-kaarten met driver 466.54 getest: dat is de driver die aan de pers voor de introductie van de 3080 Ti werd vrijgegeven. Alleen de RTX 3070 Ti hebben we getest met de nieuwe launchdriver, versie 466.61. Alle Radeon-kaarten konden wel met dezelfde driver worden getest: Adrenalin-driver 21.5.2. Met behulp van PresentMon meten we in elke geteste game de prestaties, waaruit we zowel de gemiddelde framerates (fps) als de frametimes van het 99e en 99,9e percentiel berekenen en die laatste twee in milliseconden rapporteren.

In de grafieken op de volgende pagina's vind je telkens in eerste instantie gemiddelde framerates, oftewel het gemiddelde aantal beelden per seconde dat een videokaart kan berekenen. De frametimes geven geen beeld van de gemiddelde framerate, maar van de uitschieters in negatieve zin. Die kunnen immers tot gevolg hebben dat een game ondanks een goed gemiddelde niet vloeiend aanvoelt.

De tijd die het kost om beelden binnen een 3d-game en dus binnen onze benchmark te renderen, varieert van frame tot frame. Bij onze frametimemeting worden de rendertijden van alle individuele frames opgeslagen. Daarna gooien we de 1 procent langzaamste frames weg. De hoogste rendertijd van de resterende 99 procent van de frames, oftewel het langzaamste frame, is het 99e percentiel frametime.

Op verzoek van enkele lezers hebben we ook de 99,9e-percentielwaarden toegevoegd. Hiervoor laten we dus slechts de 0,1 procent langzaamste frames buiten beschouwing. In theorie is dit nog preciezer, maar in de praktijk gooien incidentele oorzaken en meetfouten soms roet in het eten. Voor nu hebben we ze vermeld in de review, maar houd dat dus in het achterhoofd bij het bekijken van deze resultaten.

Gameselectie

Zoals je van ons gewend bent, testen we gpu’s met een selectie van tien games, zorgvuldig samengesteld om een zo representatief mogelijk beeld te geven. Hierbij hebben we onder meer rekening gehouden met de api, de engine, het genre, de AMD/Nvidia-verhouding, de leeftijd en de technische benchmarkdetails van elke game. Voorafgaand aan elke test wordt de videokaart opgewarmd, bijvoorbeeld door 3DMark te draaien of in het menu van de game als dat in real time gerenderde graphics bevat.

Onlangs hebben we onze selectie van games bijgewerkt, waarbij we enkele oudere games hebben vervangen. Het criterium is daarbij niet alleen dat de games voor de nieuwe selectie pas uitgebracht moeten zijn, maar ook dat er betrouwbaar mee valt te benchmarken en dat er verschillende engines worden gebruikt. Voor deze update betekent dit dat Control, Ghost Recon: Breakpoint en Project Cars 3 uit de lijst verdwijnen, en dat Assassin's Creed: Valhalla, Cyberpunk 2077 en Dirt 5 zijn toegevoegd. Met deze aanpassing blijft de Anvil Next 2.0-engine onderdeel van onze selectie met de overstap van Breakpoint naar Valhalla. Noemenswaardig is dat deze engine met laatstgenoemde game ondersteuning biedt voor DX12. Daarmee is Far Cry: New Dawn het enige spel in onze test dat nog gebruikmaakt van een oudere grafische api.

  • Huidige selectie
  • Vorige selectie
Game Verschijningsdatum Api Engine
Assassin's Creed: Valhalla November 2020 DX12 Anvil Next 2.0
Cyberpunk 2077 December 2020 DX12 REDengine 4
Dirt 5 November 2020 DX12 (custom) EGO
Doom Eternal Maart 2020 Vulkan Id Tech 7
F1 2020 Juli 2020 DX12 EGO Engine 4.0
Far Cry: New Dawn Februari 2019 DX11 Dunia 2.0
Metro Exodus Februari 2019 DX12 4A Engine
Red Dead Redemption 2 November 2019 Vulkan RAGE
Shadow of the Tomb Raider September 2018 DX12 Foundation
Total War Saga: Troy Augustus 2020 DX12 TW Engine 3
Game Verschijningsdatum API Engine
Control Augustus 2019 DX12 Northlight Engine
Doom Eternal Maart 2020 Vulkan Id Tech 7
F1 2020 Juli 2020 DX12 EGO Engine 4.0
Far Cry: New Dawn Februari 2019 DX11 Dunia 2.0
Ghost Recon: Breakpoint Oktober 2019 DX11 Anvil Next 2.0
Metro Exodus Februari 2019 DX12 4A Engine
Project Cars 3 Augustus 2020 DX11 Madness
Red Dead Redemption 2 November 2019 Vulkan RAGE
Shadow of the Tomb Raider September 2018 DX12 Foundation
Total War Saga: Troy Augustus 2020 DX12 TW Engine 3

Geluidsproductie en stroomverbruik

Naast de prestaties meten we de geluidsproductie en het stroomverbruik van videokaarten. De meting van de geluidsproductie doen we in een geluiddichte doos op een afstand van 30cm, met de decibelmeter schuin op de videokaart gericht. De drempelwaarde voor onze metingen is 18dB(A); dat mag je opvatten als volledig stil. Tijdens de Idle-test wordt de videokaart vanzelfsprekend niet belast. De loadtest is gebaseerd op een verlengde gametest van tien minuten, zodat de videokaart tijd heeft om op te warmen en zijn maximale geluidsproductie te bereiken.

De stroommeting voeren we uit met een zogenaamde riserkaart van fabrikant Adex, die we tussen het PCIe-slot en de videokaart in plaatsen. Op die manier kunnen we niet alleen de stroom meten die door de losse stroomkabels loopt, maar ook het vermogen dat de videokaart rechtstreeks uit het PCIe-slot betrekt. Voor de meting zelf gebruiken we verschillende exemplaren van de Tinkerforge Voltage/Current Bricklet 2.0. Voor de slotmeting is de riserkaart met zo’n bricklet uitgerust. Om de stroom van de PEG-kabel te meten, is de bricklet samen met de benodigde connectors op een speciaal voor onze test ontworpen printplaat geplaatst. Afhankelijk van het aantal stroomkabels dat een videokaart vereist, gebruiken we uiteraard diverse meters.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True