Shadow of the Tomb Raider Review

Volwassen Lara eindigt trilogie in stijl

Laatste stapje naar volwassenheid

Shadow of the Tomb Raider

Met Shadow of the Tomb Raider komt er een einde aan de trilogie die in 2013 begon met Tomb Raider en werd voorgezet met Rise of the Tomb Raider. Het overkoepelende verhaal gaat over hoe Lara Croft van een normaal meisje uiteindelijk een van de meest fameuze grafrovers ooit werd, en in het laatste deel komt ze volledig tot wasdom. Dat gaat gepaard met spectaculaire gameplay, waarbij Lara niet langer vooral opgejaagd wordt, maar juist zelf de jager is geworden. De gameplay is goed in balans, maar vooral de stukken waarin Lara allerlei tombes onderzoekt in een prachtige, sfeervolle spelwereld tonen deze game op zijn best. Verwacht niet te veel vernieuwing ten opzichte van de vorige Tomb Raider-games en houd rekening met een beperkte herspeelwaarde, maar verder is Shadow of the Tomb Raider zeer de moeite waard.

Ze is na Indiana Jones waarschijnlijk de meest iconische schattenjager en grafrover, onderdeel van de 'gaming-opvoeding' van menig speler, verantwoordelijk voor een van de eerste 'naakt-patches' ooit en vooral ongelooflijk stoer. De naam 'Lara Croft' is gebeiteld in de geschiedenis van games, op dezelfde pagina als die van Mario, Sonic, Duke Nukem, en ga zo maar door. In 2013 bracht ontwikkelstudio Crystal Dynamics ons de 'reboot' van de serie. Met de game die simpelweg Tomb Raider heette, begon een trilogie die ons zou laten zien hoe Lara van onschuldige tiener veranderde in de vaardige grafroofster die we in de loop der jaren hebben leren kennen. Met Shadow of the Tomb Raider, gemaakt door Eidos Montreal in samenwerking met Crystal Dynamics, komt er een einde aan die trilogie en zien we Lara eindelijk tot wasdom komen, met alle gevolgen van dien.

In Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider maakten we dus opnieuw kennis met Lara Croft. De boodschap in die games was vooral dat Lara niet altijd de bad-ass avonturier is geweest die we al sinds eind jaren negentig op onze beeldschermen zien rennen, klauteren en vechten. Ooit was ze een doodgewoon meisje uit Engeland. Een meisje dat weliswaar behoorlijk avontuurlijk was ingesteld en ook nog eens minstens zo avontuurlijke ouders had, maar het 'grafroven' heeft ze toch echt moeten leren. De nadruk lag in die eerste twee games dan ook voornamelijk op overleven. Het hoofdpersonage was niet de onverschrokken heldin die we kenden, maar een jonge vrouw die alles in haar omgeving moest gebruiken om uitdagingen te overwinnen en gevaren te trotseren.

Eigen gameplay gecaptured van de Xbox One X-versie, in de 4K-resolutie.

Dat avontuur leidde aan het einde van Rise of the Tomb Raider tot de val van Konstantin, leider van een kwaadwillende groepering genaamd Trinity. Hoewel Lara en haar goede vriend Jonah daarmee hun doel bereikten, blijkt inmiddels dat het einde van Konstantin niet het einde van Trinity betekent. Bewapend met aantekeningen van haar overleden vader over een Trinity-cell op het Mexicaanse eiland Cozumel trekt het tweetal naar Midden-Amerika. De aanwezigheid van Trinity wordt inderdaad snel vastgesteld, en een nieuw doelwit wordt gevonden in Dominguez, een vermaarde onderzoeker die meer invloed in Trinity blijkt te hebben dan aanvankelijk gedacht.

Lara en Jonah komen een speciale dolk op het spoor, die te maken heeft met iets dat de 'cleansing' heet, een oud Maya-ritueel dat heeft te maken met een zonsverduistering waarbij de zon via een speciale handeling weer moet worden opgestart. De dolk zou hier een belangrijk aandeel in hebben. Om te voorkomen dat Trinity de dolk in handen krijgt, grijpt Lara het voorwerp voor hun neus weg. Vervolgens gaat er van alles mis. Door de dolk te stelen, ontketent Lara een gigantische zondvloed die het hele eiland wegvaagt. Het komt haar op een reprimande van Jonah te staan en geeft 'Shadow of the Tomb Raider' meteen een heel andere lading. De schaduwkant van de avonturen die Lara beleeft laat de speler kennismaken met de desastreuze gevolgen die haar acties voor anderen kunnen hebben.

Eigenlijk begint Shadow of the Tomb Raider pas echt na deze openingspassage van het spel. Dat is geen toeval. Het is een noodzakelijk stuk voor de karakterontwikkeling van Lara Croft. Tot op dit punt werd Lara nooit geconfronteerd met de consequenties van haar obsessieve schatzoektochten. Shadow of the Tomb Raider is in die zin niet alleen het einde van de verhalende trilogie, maar ook het laatste stukje van Lara's route naar volwassenheid. De vaardigheden heeft ze en weerloos is ze zeker niet meer, maar haar roekeloosheid en drieste inslag vormen nog te nemen hindernissen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3