Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix meldt komst nieuwe Tomb Raider-game

Square Enix werkt aan een nieuw spel in de Tomb Raider-serie, zo heeft de uitgever bekendgemaakt. Details over het spel zijn er nog niet, maar Square Enix meldt cryptisch dat 'de reis begint tijdens een groot evenement in 2018'.

Square Enix belooft dat fans na de officiële onthulling niet lang hoeven te wachten tot ze kunnen spelen. Op welk evenement het bedrijf doelt met zijn vooraankondiging is niet bekend. Er zijn meerdere noemenswaardige game-gerelateerde evenementen in 2018, de grootste en bekendste ervan is de E3, die in juni 2018 plaatsvindt. Waarschijnlijker is dat Square Enix de release van de Tomb Raider-film bedoelt. De premiere daarvan vindt op 15 maart plaats.

Afgelopen zomer kwam er informatie over een mogelijke game met de naam Shadow of the Tomb Raider online. 'Gameonderzoeker' Liam Robertson constateert nu dat de eerste letters van de woorden van elke zin van de aankondigingstweet van Square Enix het woord 'SHADOW' vormen.

Uitgelekt materiaal van afgelopen zomer

Door

Nieuwscoördinator

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
De vorige twee waren zeer goede games...echter...kijkende naar wat Square Enix met Deus Ex Mankind Divided heeft gedaan...maak ik me toch wel een beetje zorgen of ze niet heel brutaal microtransacties in de toekomstige Tomb Raider game zullen proberen te verwerken.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 7 december 2017 21:08]

Denk je? Na de shitload aan commentaar aan het adres van EA!
Eerlijk gezegd: ja. Investeerders hebben waarschijnlijk meer inspraak dan wij gamers. Ook zij praten namelijk met hun portomonnee.

Battlefront II is een voorbeeld waarin het betaalgehalte wel erg hoog lag, maar we kunnen er niet meer omheen dat microtransacties onderdeel zijn van een game.
Niet als overheden/autoriteiten er wat aan doen. Die zijn al aan het onderzoeken hoe lootboxes het opgroeien van kinderen beinvloed.

Nu nog een stap verder en het zien dat het niet alleen kinderen zijn die verslaafd aan gokken raken. Ook voor volwassenen zijn deze lootboxes een probleem, omdat een gokaspect in een van je dagelijkse activiteiten worden gezet, terwijl je hier nooit om gevraagd hebt, terwijl veel mensen er toch mee beinvloed worden. Ik vind het maar eng dat grote bedrijven hier misschien gewoon mee wegkomen. Ik hoop het niet.

Edit: http://www.pcgamer.com/us...ns-for-anti-loot-box-law/

Als dit komt, dan zullen bedrijven als EA heel snel van lootboxes af: Immers zijn lootboxes vooral een probleem bij de jongeren(dus verdiensten aan lootboxes vallen weg). Dat gecombineerd met het feit dat ze de games zelf minder gaan verkopen door de opgeschroefde leeftijdsgrens.

Zelfs games als Hearthstone zouden naar 21 opgeschroeft moeten worden, omdat het in feite een lootbox festijn in vorm van een TCG masker.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 8 december 2017 00:08]

Disclaimer: laat duidelijk zijn dat ik persoonlijk vind dat het onder gokken zou moeten vallen!

Volgens mij is het technisch gezien geen gokken, en is het lastig om het daar onder te laten vallen. Gokken wordt gedefinieerd als zijnde: een activiteit waarmee je geld inzet met de kans om (eventueel geld) te winnen of verliezen. In de huidige vorm is er geen sprake van winst of verlies. Natuurlijk bestaat de kans aanwezig dat ik een bepaald item wel/niet krijg, maar dat is met het kopen van een stickers van Panini of een Trading Card Game ook. En die kan je gewoon bij de speelgoedwinkel als 5-jarige kopen.

Daarom denk ik ook dat we een verschuiving gaan zien van de huidige vorm, naar een vorm waarbij gegarandeerd een speciaal item, of één item naar keuze kunt krijgen waarbij hoe specialer het item, hoe meer je betaald. De overige items moet je dan zien als een extraatje.

Natuurlijk een marktplaats ook een optie. De items die je in veel games krijgt zijn niet in te wisselen, te ruilen of te verkopen.
De definiete van gokken volgens de wet op kansspelen is:

"het beoefenen van een kansspel met als doel het halen van geldelijk gewin". Maar gokken is ook een vorm van "kansspel".

Definiete kansspel volgens burgelijk wetboek:
"spel waarbij de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, en waar prijzen of premies mee gewonnen kunnen worden." ook onderdeel van wet op kansspelen

Dan blijft de vraag is een lootbox "geldelijk gewin"? Missichen niet als je de te winnen onderdelen niet kunt kopen. Maar het is wel degelijk een kansspel en ook onderdeel van wet op kansspelen. deze wet is om de spelers te beschermen tegen uitbuiting en/of oneerlijk spel.

De staatsloterij bijvoorbeeld moet duidelijk maken wat de kansen zijn en waarop ze zijn gebaseerd, om te bewijzen dat er ook echt een kans is dat de hoofdprijs wordt uitgekeerd.

Nu hebben, vind ik, de game developers vrij spel om te doen wat ze willen. Niemand controlleerd of je ook daadwerkelijk een kans hebt ok goede spullen of hoe groot die kans is om te rechtvaardigen dat je het geld in wilt zetten. Kinderen en jong volwassenen moeten hiertegen beschermd worden, daarom vindt ik het meer dan terecht als games met een kansspelvorm 18+ of zelfs 21+ worden.

EDIT:
Met Name online gokken/kansspel is erg gevaarlijk. Wat je beschrijft van Card games (o.a. Magic) moet je met fysiek geld betalen dat moet je hebben. een Kind van 5 heeft niet zomaar ¤20 op zak voor setjes. dat krijgen ze van ouders e.d. online is er, mits niet gereguleerd door ouders, een onbeperkte stroom van geld voor het gevoel van het Kind. Totdat de ouders in de Problemen komen. Dit werkt gevoeligheid voor gekken in de Hand IMHO

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 8 december 2017 13:05]

Het gaat er niet om of het gokken is of niet, het gaat om het principe: Je verliest een heleboel geld omdat je iets wou maar door de kans lukte het niet en heb je al je geld weggespeelt en komt in de problemen. Ditzelfde is bij kansspelen. Het gaat hier dus totaal niet om de definitie van kansspelen, maar om het uiteindelijke effect.
Investeerders hebben waarschijnlijk meer inspraak dan wij gamers

Als wij gamers de games niet kopen.... worden de aandeelhouders er ook niet rijk van!

Zo is het ook nog eens een keertje!!!
Stemmen met je portemonnee is top, echter...

De grote groep die dit soort spellen blijft kopen EN ingaat op microtransacties zijn jongeren. En zeg jij maar tegen je 16 jarige buurjongen dat hij zn jaarlijkse FIFA update moet overslaan samen met al zijn vriendjes omdat de coorperaties achter dat spel, waar hij zich totaal niet mee bemoeit, niet helemaal lekker bezig zijn.

Dat interesseert hem waarschijnlijk precies niets. Ouders zouden daar nog invloed op kunnen hebben, of een hogere leeftijdsrating, maar ook zeer beperkt.

Het is hopen dat als oudere gamers de games overslaan, dat jongere het ook minder snel oppikken omdat hun 'grote broer' het niet meer speelt, maar daar zullen jaren aan niet kopen overheen moeten gaan ben ik bang.

Lastige kwestie - maar in de tussentijd natuurlijk wel gewoon blijven stemmen met je portemonnee, ook al heeft het weinig zin.

(ik ben mezelf lekker aan het tegenspreken...raar bericht dit :P)
Als ouder ben ik heel strikt hier in. GEEN microtransacties. alle betaalverkeer Staat in zijn geheel geblokkeerd voor dit soort zaken. Geen vaste betaal informatie op devices whatsoever.

Totdat mijn Kind zelf geld in het laatje brengt en daarmee kann doen en laten wat hij/zij will bepaal ik wat er gebeurd. Ik heb totaal lak aan ja Maar dan heb ik Ronaldo niet maximaal. Dikke vette pech, hier is de krant voor wat vakatures.

Dat zouden IMHO veel meer ouders moeten doen, want klagen doen ze wel oh dit oh dat. Nou dan pak je die telefoon toch af.... ja Maar, ja Maar....
En dat is ook logisch, maar toch...op mijn 14e had ik mn eigen bijbaan en zou ik in theorie dus ook mn geld kunnen uitgeven aan microtransacties. Juist dat punt, van 14 t/m 17 jaar is denk ik 'probleem'...wel geld uitgeven, ook al is EA helemaal kut bezig en het punt dat ouders er minder over te zeggen hebben.
Klopt is lastige leeftijdsgroep.

Echter een 18+ leeftijds grens helpt ook niet in zekere zin.

Bedoel heb je OOIT in je leven gehoord dat een ouder een file straf/boete heeft gehad om een 18+ game te laten spelen door een 17- kind?

Daarom vind ik dat ouders een veel grotere verantwoordelijkheid moeten nemen.
Jammer dat wij met zijn allen er niks aan kunnen doen. Het probleem zijn whales. Exacte cijfers kan ik zo niet vinden maar het beste is dit:

"There's a new report out from Swrve which says 0.15% of mobile players account for 50% of mobile games revenue."

Dus wij, de 99.85% van de spelers kunnen niks doen omdat 0.15% van de spelers zo veel uit geeft.

[Reactie gewijzigd door D.oomah op 8 december 2017 14:41]

Ja klopt. Dat zie ik ook in spel wat ik speel. Top spelers kopen gewoon alle pakketten.

Die domineren dan ook de top rank altijd. Maar ach daar leer je mee leven. Als het spel maar leuk blijft.
Nog wel, maar gewoon blijven stemmen met je portemonnee kan prima. Enige game die ik heb met microtransacties is destiny 2 en die zat bij de toen goedkoopste bundel van een ps4...
Ik heb Battlefront II om deze reden ook niet gekocht.

Ik hoop alleen dat de game Tomb Raider puur blijft!
Gezien de populariteit en de verkopen zouden ze dit soort acties ook niet nodig moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 8 december 2017 11:57]

Kijk er zeer naar uit :D , al leven lang fan van de Tomb Raider games (sinds T1) en Crystal Dynamics heeft geweldig nieuw leven geblazen in de serie en met hoge kwaliteit! _/-\o_

Offtopic:
Kunnen we AUB ophouden om bij elk Tweakers Game Artikel nu te gaan zeuren over microtransacties als het totaal niet relevant is! |:( 8)7 (het is al erg genoeg dat het zover gekomen is in de Games Industrie).
Ik kijk zeker uit naar deze game.
De 2 vorige delen zijn gemaakt door Crystal Dynamics. Het is nog niet duidelijk wie Shadow of the Tomb Raider maakt.
Crystal Dynamics is momenteel ook bezig met een Marvel game. Het lijkt er dus op dat de nieuwe Tomb Raider niet van Crystal Dynamics komt.

Ook opmerkelijk: de eerste letter van iedere zin in de tweet vormt het woord "SHADOW"

[Reactie gewijzigd door Anton.net op 7 december 2017 21:45]

Oeh.. ik hoop wel dat crystal dynamics het maakt.. Square enix zuigt een beetje en kan maar beter gewoon dom uitgeven...
Waar in god's vredesnaam baseer je dat op? Ja, de heruitgaven voor bestaande games op andere platformen zijn twijfelachtig (en TE duur), dan ben ik het met je eens. Maar doe nou niet of als de oude SquareSoft of Enix, of zels het huidige Squeenix constant troep maakt, dat is gewoon onzin.
FF15 was best aardig toch?
Ze zijn wel erg uhm Japans. Doen hun eigen ding. Al is dat de laatste jaren juist een pluspunt.

Al die commerciele copy paste meuk uit de VS word de gamer ook een beetje moe van.
Alsof al die Japanse games niet gewoon identiek zijn aan elkaar. Dat vind ik dus juist de 13 in 1 dozijn spellen. Zelfde met heel hun tekenstijl. Ziet er leuk uit maar er zijn over het algemeen maar 3 a 4 varianten en daar maken ze allemaal gebruik van.

Geeft niks natuurlijk maar dit is de pot die de ketel zwart noemt.
Ja vast, last Guardian, souls serie, Metal Gear, NiOh, Pokémon, Persona, Final fantasy, Nier automata. Vertel mij is welke qua gameplay kopieën zijn van elkaar?

Bloodborne en NiOh lijken op elkaar Dark souls is net ff wat tactischer en trager. De rest heeft vrijwel niks gemeen.
Dan hoop ik wel een beetje op dezelfde kwaliteit. Ik heb beidde games op steam met alle DLC en het speelt gewoon heel lekker weg :)
Want een bedrijf kan niet meerdere teams hebben die aan verschillende projecten werken?

Crystal Dynamics heeft het erg goed gedaan met de vorige 2. Het lijkt mij zeer onverstandig van Square Enix om het nu ineens in handen van een ander bedrijf te leggen. Tenzij ze zelf echt niet tevreden waren of de game in een compleet andere directie willen sturen.
Precies, zo hoop ik stiekem dat Crystal Dynamics met een ander team aan een reboot of remake van Soul Reaver werkt.

Een man mag dromen. ;)
Leuk laat maar komen die nieuwe game - speel Tomb Raider al sinds deel 1 uit 1996 en heb er altijd erg van genoten :)
Deel een en twee waren in die tijd echt hele gave games. Prachtig om soms uren vast te zitten in een puzzel (Waren puzzels in games gewoon echt een stuk moeilijker vroeger? Of misschien kwam het ook omdat ik nog vrij jong was? Ik was 11 toen 1 uitkwam).
Voor mij waren het enorm indrukwekkende games, speelde ze op de PS1 bij een vriend, en heb daar nog echt goede herinneringen aan. De anniversary editie van deel 1 vond ik ook gaaf om te spelen. Pure nostalgie, en geweldig om te vergelijken met vroeger.

Edit: stukje over leeftijd toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 7 december 2017 23:00]

Vroeger werd je niet zo bij de hand genomen met games zoals dat nu is. De doodslag was regenerative health. Laatst geprobeerd Duke Nukem te spelen en dat viel vies tegen omdat ik tegenwoordig ben gewend om als een-of-andere Rambo overal in te stormen en te bukken wanneer mijn health weer een boost moet krijgen.
Ik vond Half-Life altijd lastig dat je health nooit automatisch regenerative was, heb de games nooit uit kunnen spelen omdat het gewoon doodsirritant was :(
Nooit last van gehad, in die tijd waren de meeste games ook nog zonder regeneratieve 'health'.
Doodslag is overdreven, het werkt gewoon bij bepaalde games.
En nu maar hopen dat er niet weer Quick Time Events in zitten, daar heb ik zo'n hekel aan.
Die Quick Time Events hebben mij zelfs doen afhaken bij het eerste nieuwe game. Vind het ook totaal niet passen bij een Tomb Raider game. Vind overigens de game reboot wel geslaagd als we de Quick Time Events even wegdenken. Helaas vind ik de filmreboot er een stuk minder tof uit zien, afgaande op de trailer.
Ja inderdaad, de game reboot was op zich leuk. Dat is ook de enige reden dat ik die uitgespeeld heb ondanks de QTE.
Erg vermaakt met de afgelopen twee Tomb Raider-games, dus kan niet wachten.
Tof, ik heb er nu al zin in :). Vorige twee allebei met veel plezier uitgespeeld!
Ken maar 1 fantastische Tomb Raider en dat is Rise. Oude 1 tm 6 zijn niet om aan te zien. Dus ben benieuwd wat die tweede is voor de PC.
Rise is een sequel.. :)
Tomb Raider (2013) is ook een heel goede game en zou zelfs beter zijn dan Rise.
reviews: Tomb Raider - Lara laat zien hoe het moet
Ha, mooizo. Rise was al fantastisch dus ben benieuwd. Vanavond even aanschaffen.
Lache! Had eigenlijk niet verwacht dat ze zo lang doorgaan met Tomb Raider. Al heeft Square Enix ook voldoende aan FF gedaan.
Mooi dat er weer eentje uitkomt. Heb mij prima een weekendje vermaakt met de eerste 2 delen. Had beide in een weekendje uit, overigens, maar waren wel zeer vermakelijk. Als deze net zo goed wordt als de eerste 2 delen ga ik ervoor.

Klopt inderdaad, als je de boodschap bekijkt maken de eerste letters het woord shadow...

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 7 december 2017 21:14]

Zo te zien wordt hij vannacht dus met de game awards niet aangekondigd, dat betekend dat er meer ruimte is voor een aankondiging van rocksteady z'n nieuwe ip of bethesda sci fi game starfield.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 7 december 2017 21:46]

Je bedoelt: de game wordt vannacht NIET aangekondigd
Ooh shit, je hebt gelijk, aangepast.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8